Edullisia kilometrejä optimihintaisella?

Autonvaihto on edessä ja harmittaa etten tiedä niistä mitään. Toivoisin suosituksia ja mielipiteitä auton hankkimisesta kaikilta "asiantuntijoilta". Uusi tai käytetty vähän ajettu, mikä olisi edullisin vaihtoehto pitkällä aikavälillä?

Minulle auto on väline, jolla haluaisin matkustaa kohtuullisen mukavasti ja kohtuullisen turvallisesti pisteestä A pisteeseen B, enkä haluaisi sijoittaa perushankintaan yhtään ylimääräistä euroa. Ajelen 20-30.000 km vuodessa, useimmiten kohtuullisen vauhdikkaasti ja välillä pääkaupunginseudun ruuhkaliikenteessä madellen. Tällä hetkellä ajan (ainoalla) uutena ostamallani muutaman vuoden vanhalla ja noin 120 tuhatta ajetulla keskikokoisella japanilaismerkillä.

Kiitos jo etukäteen kaikille, jotka vaivautuvat kertomaan oman suosituksensa. Toivotan turvallisia kilometrejä ja yhteishenkeä liikenteeseen meille kaikille!

6

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ilman muuta

      pysyä nykyisessä autossa jos se kerran on japsi. Toki voit aina myydä sen roimaan ylihintaan jollekin untamolle ja ostaa uuden samanlaisen tilalle ilman välirahan käyttöä.

    • Kyllä kaikista edullisinta pitkällä aikavälillä on pitää nykyinen auto. Sinulla on auton historia tiedossa, olet sitä kuitenkin huoltanut, täten sen voi olettaa olevan luotettava menopeli. Vaihtamisesta aiheutuu kuluja, eli se maksaa jonkin verran, paitsi jos vaihdat vanhempaan mutta mitä järkeä siinä olisi? Halvimmaksi tulee pitäytyä samassa autossasi, mikäli se sopii tarkoituksiisi ja polttoaineenkulutus on mielestäsi ok.

      "Minulle auto on väline, jolla haluaisin matkustaa kohtuullisen mukavasti..."
      -Tästä voi jo päätellä sen verran, että et kaipaa erikoishienoja autoja. Pidä siis nykyinen autosi (vaikken väitäkään, etteikö se olisi hieno mutta varmasti riittävän hieno sinulle). Ja kun haluat painottaa turvallisuutta, ei vanhempaan vaihto tule oikein kyseeseen. Ja jos autosi on muutenkin "uudenkarhea" niin saavutatko merkittävää hyötyä vaihdosta enään?

      Pidä nykyinen autosi kunnossa ja huolla sitä säännöllisesti, näin saat suurimmat säästöt kilometriä kohden niin huoltokuluissa kuin polttoainekuluissa. Tarkkaile ajotyyliäsi, sillä saatat säästää polttoainekuluissa - tasainen ajonopeus, ripeä kiihdytys, moottorijarrutus/rullaus ovat keskeisiä avaimia taloudelliseen ajoon.

      • Kiitos viisaista ohjeista. Jästipäänä kaipaisin vielä lisää ohjeita tai mielipiteitä.;))

        Ajattelin vaihtaa uudempaan tai uuteen, ehkä pienempäänkin, jonka pitäisin sitten pitempään. Hoitaisin alustansuojaukset, vahaukset yms. heti alusta alkaen erityisellä huolella. Nyt olen teettänyt vain ohjekirjan mukaiset, kun ajattelin piankin vaihtavani. Kulutus on reilut 7 litraa/100 km ja varmaan remontteja tulossa.

        Ovatko vähän kuluttavat ranskalaiset ja japsimerkit pitkällä aikavälillä kalliita huoltojen, varaosien yms. vuoksi? Luulen, että ajomukavuus on parempi pienissäkin ranskalaisissa. Entä pienet Fordit tai saksalaiset?

        Välillä mietin auton hakemista Saksasta. Vieläkö se kannattaa? Siellä on ainakin enemmän vähän ajettuja perheen kakkosautoja kuin Suomessa.

        Kiitos muistutuksesta, joskus ruuhka, kiire tai kaasujalka estävät taloudellisen ajamisen.;))
        Taloudellisen ja ennakoivan ajon, liukkaankelin ja muitakin Autoliiton kursseja olen käynyt. Minusta valistus on hyväksi ja harjoittelu kivaa. Välillä vaan ottaa päähän itsekkäät säästäjät, jotka tyrannisoivat valtaväylillä muita autoilijoita, erityisesti kääntyjiä, valoja lähestyttäessä.


      • Aygo tai Yaris
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        Kiitos viisaista ohjeista. Jästipäänä kaipaisin vielä lisää ohjeita tai mielipiteitä.;))

        Ajattelin vaihtaa uudempaan tai uuteen, ehkä pienempäänkin, jonka pitäisin sitten pitempään. Hoitaisin alustansuojaukset, vahaukset yms. heti alusta alkaen erityisellä huolella. Nyt olen teettänyt vain ohjekirjan mukaiset, kun ajattelin piankin vaihtavani. Kulutus on reilut 7 litraa/100 km ja varmaan remontteja tulossa.

        Ovatko vähän kuluttavat ranskalaiset ja japsimerkit pitkällä aikavälillä kalliita huoltojen, varaosien yms. vuoksi? Luulen, että ajomukavuus on parempi pienissäkin ranskalaisissa. Entä pienet Fordit tai saksalaiset?

        Välillä mietin auton hakemista Saksasta. Vieläkö se kannattaa? Siellä on ainakin enemmän vähän ajettuja perheen kakkosautoja kuin Suomessa.

        Kiitos muistutuksesta, joskus ruuhka, kiire tai kaasujalka estävät taloudellisen ajamisen.;))
        Taloudellisen ja ennakoivan ajon, liukkaankelin ja muitakin Autoliiton kursseja olen käynyt. Minusta valistus on hyväksi ja harjoittelu kivaa. Välillä vaan ottaa päähän itsekkäät säästäjät, jotka tyrannisoivat valtaväylillä muita autoilijoita, erityisesti kääntyjiä, valoja lähestyttäessä.

        Ostapa kuule Toyota Aygo tai Yaris 1.0 litran koneella. Matkaa ajelet sitten neljän litran pintaan, eikä kaupungissakaan paljon kulu. Moottori kestää helposti 300 tuhatta, joten ajat sillä 10-15 vuotta.


    • Velkavolvo

      Edullisinta on varmasti jättää vaihto tekemättä ja ajaa entisellä aluksi viisi vuotta lisää. ´Luulisi japanilaisenkin kestävän sentään 250000 kilometriä. :)

      Mieti sitten uudelleen ja saatat huomata että pärjäät entisellä vielä vuosia. Minulla ei koskaan ole ollut kymmentä vuotta tuoreempaa autoa ja ajan noin 40000 km vuodessa ilman suurempia ongelmia.

    • Täyttä kaasua

      Laitata siihen autoosi maakaasulaitteet! Silloin voit ajaa edullisesti kaasulla. Jos tankkausasema osuu lähelle kotia tai työpaikkaa, homma on aivan toimiva. Tankata voi siperialaista maakaasua 85 sentillä tai kotimaista jätteistä valmistettua biokaasua 92 sentillä per ekvivalenttilitra. Polttoainekulut pienenee ainakin 40 %! Kaasulaitteet maksaa pari tuhatta ja rapiat ja kuittaat ne parin vuoden ajolla, minkä jälkeen autoilu on edullista. Laitteet voi vaihtaa aikanaan toiseen autoon, jos haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam
      Maailman menoa
      133
      5847
    2. Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa

      Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu
      Maailman menoa
      44
      5692
    3. Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä

      kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju
      Maailman menoa
      53
      4457
    4. Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin

      Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko
      Maailman menoa
      69
      3998
    5. Mitä meidän välillä

      Tapahtuu lopulta?
      Ikävä
      85
      3424
    6. Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt

      viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta
      Maailman menoa
      92
      3334
    7. IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?

      16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan
      Maailman menoa
      152
      3291
    8. Kun aika on oikea niin

      Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �
      Ikävä
      17
      1612
    9. Ei me taideta

      Pystyä kokonaan olemaan erossa.
      Ikävä
      45
      1541
    10. Jos sulla ei olis ollut tunteita

      Tuskin olisit reagoinut niin voimakkaasti, mies? Vai oliko vetäytymiseen jokin muu syy kuin luulit ettei mua kiinnosta?
      Ikävä
      129
      1160
    Aihe