Mistä tietää onko reikiä?

Tyttö_17_wee

Minulla ei ole ikinä ollut reikiä. Nyt kun kahden vuoden jälkeen tuli kutsu hammaslääkäriin aloin pelätä, että minulle on tullut reikiä.
Tunteeko reiät jotenkin?
Mustia pilkkuja ja mustia alueita minulle on tullut hampaisiin, mutta niitä oli joskus lapsenakin ilmeisesti kaivovedestä johtuen.
En tiedä helpottaako oloani yhtään jos tiedän, että minulla on reikiä, mutta ei kai auta muu kuin odotella sitä hammaslääkäriä sitten.
Pesen hampaat vähintään kerran päivässä.

7

4123

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luultavasti..

jos on iso reikä, siis todella iso, niin se on jo tummunut/musta.. Ja reikä saattaa vihloa, jos se on vähän iso.. Mutta minulla on ollut pieniä reikiä, ja menin kerran niin varmana hammaslääkärille, tyyliin että ei mulla voi olla reikiä. Mutta oli vain.. oli 1 isokin, ja ei vihlonut yhtään.. En voinut kertakaikkisesti uskoa, että olisi ollut reikiä, mutta olipa vaan.. Todella suuret voi huomata. Apteekista saa sellaisia tabletteja joita pureskellaan ja syljetään pois. Siinä näkee bakteerien määrän.. Siis kuinka hyvin pesee hampaat. Siinä saattaa näkyä reiän alut..

• sanoa..

Eivät ne tummuneet kohdatkaan, jotka selvästi näkee, välttämättä ole reikiä. Luulin että itselläni oli selvästi reikä, kun näkyi peilistä tumma alue keskellä hammasta. Näytin hammaslääkärille, ja huomasti tietysti myös sen tummuneen kohdan, kokeili sitten sitä, ja totesi että ihan vankkaa hammasluuta siinä on, eikä sitä pidä paikata.

• Juu..

Vastaisit silloin,kun tiedät jtkin...ihan puuta heinää!

Alkavia reikiä ihmiset harvoin huomaavat itse. Joillakin alkava reikä saattaa vihloa makealle. Yleensä tummempi/vaaleampi kohta hampaassa.

Reikä on yleensä tummempi kohta hampaassa, saattaa vihloa:kuumalle/kylmälle/makealle.

ALKUPERÄISELLE:
        Jos putsaat hampaasi hyvin ja säännöllisesti tuskin on syytä huoleen,kun olet noin "vanhaksi" selvinnyt ilman reikiä. Eli rohkeasti tarkastukseen niin silloin tiedät onko vai ei. Eipä niitä voi muuten todeta,kuin katsomalla suuhun.

Apteekista ostettavat plakkiväritbl on tarkoitettu plakin kartoitukseen eli niillä katsotaan kuinka hyvin on putsannut hampaat ja missä kohdissa on plakkia eli väri tattuu plakkiin. Väri ei tartu alkaviin reikiin tai reikiin.

• tarkemmin
        Juu.. kirjoitti:

Vastaisit silloin,kun tiedät jtkin...ihan puuta heinää!

Alkavia reikiä ihmiset harvoin huomaavat itse. Joillakin alkava reikä saattaa vihloa makealle. Yleensä tummempi/vaaleampi kohta hampaassa.

Reikä on yleensä tummempi kohta hampaassa, saattaa vihloa:kuumalle/kylmälle/makealle.

ALKUPERÄISELLE:
        Jos putsaat hampaasi hyvin ja säännöllisesti tuskin on syytä huoleen,kun olet noin "vanhaksi" selvinnyt ilman reikiä. Eli rohkeasti tarkastukseen niin silloin tiedät onko vai ei. Eipä niitä voi muuten todeta,kuin katsomalla suuhun.

Apteekista ostettavat plakkiväritbl on tarkoitettu plakin kartoitukseen eli niillä katsotaan kuinka hyvin on putsannut hampaat ja missä kohdissa on plakkia eli väri tattuu plakkiin. Väri ei tartu alkaviin reikiin tai reikiin.

Et taida ymmärtää lukemaasi. Sanoin että tummuneet kohdat eivät VÄLTTÄMÄTTÄ ole reikiä, tai ainakaan sellaisia kohtia mitä pitäisi paikata.

• Tyttö_17_wee

Kiitos vastauksista! :)
      Vähän helpotti oloa tässä hammaslääkäriin pääsyä odotellessa.

• Mmmoii

Minua vihloo yksi hammas ja en tiiä yhtään obko siinä reikä ja minua pelottaa mennä hammaslääkärii

• Voi_olla_tai_ei

Vihlominenkaan ei välttämättä ole merkki reiästä ja vastaavasti reikä ei oireile mitenkään. Kävin eilen suuhygienistillä ja kerroin että erästä hammasta on vihlonut. Siitä ei löytynyt muuta kuin hammaskiveä ja sen aiheuttamaa ientulehdusta. Mutta vastaavasti hammaskiven puhdistuksessa löytyi ienrajan sisäpuolelta reiänalku joka ei ole oireillut mitenkään. Samoin tammikuussa tarkastuksessa löytyi reikä joka paikattiin, eikä sekään ollut oireillut mitenkään.

Ei hammaslääkäriä pidä pelätä, hampaat pitää hoitaa ajoissa kuntoon. Ennen porausta ja paikkausta puudutetaan ettei tunne kipua. Eilenkin hygienisti tarjosi pintapuudutusta hammaskiven poiston ajaksi, mutta sanoin että kokeillaan ensin ilman ja kyllähän tuon pienen kivun sieti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7535
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5453
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4622
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3332
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2738
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      54
      2391
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2388
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2224
    Aihe