Asuntoautoni jääkaappi meinaa kesäkuumalla lämmetä liikaa. Ajattelin lisätä sen tehoa asentamalla puhaltimen mutta en osaa päättää jos ko. puhallin tulisi asentaa:
a/ alas puhaltamaan ilmaa sisään
b/ ylös puhaltamaan ilmaa ulos
Kertokaa kokeneet kumpi vaihtoehto on paras ja miksi?
jääkaapin teho
13
1377
Vastaukset
- mijo
Olen nähnyt "kotipakastekaapissa" eli ihan normaalissa kompressorilla varustetussa kaapissa toteutuksen joka pienensi sähkölaskua ja nosti pakastimen tehoa (?). Siinä puhaltimet oli asennettu alas puhaltamaan viileää ilmaa jäähdytysritilän ja kaapin takaseinän väliin.
Vaunussa olen nähnyt (kuvissa) ratkaisuja joissa kuumaa ilmaa johdettu ylhäältä sisälle (solifer jossa jäähdytysilma johdettu tiskipöydän edessä ja takana olevista raoista vaunun sisälle) tai ylhäältä ulos (LMC jossa kaapin takana ritilä ulos).
Tärkeintä kuitenkin olisi saada se osa kaapin takaa jäähdytettyä mahdollisimman hyvin jossa jäähdytysrivat sijaitsevat, eli siellä ilman pitäisi kiertää parhaiten. Ja silloin kun kaapin tehoja eniten tarvitaan olisi tietenkin hyvä saada se kuumentunut ilma pihalle => voisinpa väittää että vaihto ehdot eivät välttämättä sulje toisiaan pois ;)
Nyt voisi joku asiantuntija hiukan valoittaa asiaa lisää..
terv. mijo - http://www.karavaanari.info -- eräs
Ei olisi yllätys vaikka olisit oikeassa. Samaa olen ajatellut mutta on yks mutta ja sen vuoksi kysymyksen esiin tänne!
Jos laittaa puhaltimen puhaltamaan alhaalta sisään viileää ilmaa niin mitä tapahtuu JOS kaasua alkaisi vuotamaan?
Kaasu kun pyrkii raskaampana alas niin onko isompi riski saada kaasua sisälle ja näin muodostaa pommi kuin et jos puhallin olis asetettu puhaltamaan lämmitä ilmaa ylhäältä ulos?
Käytän jääkaapin kehittämää lämpöä sisätilan lämmittämiseen mutta siihen tarkoitukseen en halua puhallinta koska vapaa kierto toimii hyvin ja antaa kaasulle mahdollisuuden poistua jos vuotoa esiintyisi. Tosin kaasu systeemi on testattu joka vuosi ja tiettyjä turvallisuuden kannalta tärkeitä osia on vaihdettu mut koskaan ei ole kaasun kans liian varovainen.
Niin sanottua hukkalämpöä ei pääse syntymään koska ko. puhallin tulis vain päivä käyttöön helteellä. Eli silloin kun ulkoilman lämpö asettaa jääkaapin koneiston suurimpaan rasitukseen ja toimiakseen tehokkaasti tarvitsee apua!
Katsotaan jos joku jaksais vielä kehittää tätä juttua.. - mijo
eräs kirjoitti:
Ei olisi yllätys vaikka olisit oikeassa. Samaa olen ajatellut mutta on yks mutta ja sen vuoksi kysymyksen esiin tänne!
Jos laittaa puhaltimen puhaltamaan alhaalta sisään viileää ilmaa niin mitä tapahtuu JOS kaasua alkaisi vuotamaan?
Kaasu kun pyrkii raskaampana alas niin onko isompi riski saada kaasua sisälle ja näin muodostaa pommi kuin et jos puhallin olis asetettu puhaltamaan lämmitä ilmaa ylhäältä ulos?
Käytän jääkaapin kehittämää lämpöä sisätilan lämmittämiseen mutta siihen tarkoitukseen en halua puhallinta koska vapaa kierto toimii hyvin ja antaa kaasulle mahdollisuuden poistua jos vuotoa esiintyisi. Tosin kaasu systeemi on testattu joka vuosi ja tiettyjä turvallisuuden kannalta tärkeitä osia on vaihdettu mut koskaan ei ole kaasun kans liian varovainen.
Niin sanottua hukkalämpöä ei pääse syntymään koska ko. puhallin tulis vain päivä käyttöön helteellä. Eli silloin kun ulkoilman lämpö asettaa jääkaapin koneiston suurimpaan rasitukseen ja toimiakseen tehokkaasti tarvitsee apua!
Katsotaan jos joku jaksais vielä kehittää tätä juttua..Joissakin englantilaisissa vaunuissa "turvallisuus" ja sisäosan ylimääräinen lämmitys kysymys oli ratkaistu siten, että kaapin taka osa oli mahdollisimman hyvin eristetty vaunun muusta sisäosista, ts. ilma/kaasu ei päässyt kaapin alta vaunuun sisälle, viileälle ilmalle oli suurehko(t) aukot joko seinän alaosassa tai lattiassa jääkaapin takana ja lauhdutusilma meni kaapin yläosan kohdalta seinässä olevasta ritilästä ulos.
Joten itsekin varmasti laittaisin lisäjäähdytyksen siten, että mahdollinen vuotokaasu pääsisi taatusti valumaan ilmanottoreistä vaunun alapuolelle...
Eli kuuma ilma ulos puhaltimella (ja oikeaan kohtaan kaapin taakse toinen siirtämään ilmaa suoraan "oikeaan kohtaan"?) -eli ei alhaalta ylös puhallusta...
Ja kaapin sisään pienenpieni puhallin siirtämään kylmää ilmaa jäähdytyselementistä? (pienen puhaltimen ääni ei haitanne jos surisee kaapin sisällä muutoinhan tuulettimien tulisi olla kohtuulisen kokoisia, kumivaimentimien avulla paikoilleen asennettuja ja/tai pyörimisnopeuden säädettävissä jottei hurina rupeisi valvottamaan..)
- jute
Jääkaapin kannaltahan olisi edullisinta saada mahdollisimman suuri lämpövirta kondensaattorilta pois, jolloin hyötysuhde paranee. Eli mahdollisimman viileää ilmaa ja mahdollisimman paljon kohdennettuna jääkaapin kondensaattoriin, eli lähinnä puhallus kohteeseen toisi parhaimman lopputuloksen.
- eräs
mut miten =)
- Peksa
eräs kirjoitti:
mut miten =)
Minulla oli viime kesänä sama ongelma vaunussani. Asensin siihen puhaltimen kaapin taakse puhaltamaan lämmintä ilmaa ulos. Kaapin teho parani huomattavasti.
- eräs
Peksa kirjoitti:
Minulla oli viime kesänä sama ongelma vaunussani. Asensin siihen puhaltimen kaapin taakse puhaltamaan lämmintä ilmaa ulos. Kaapin teho parani huomattavasti.
Uskoisin että juuri noin joudun tekemään. Ja kaasuvuodon riskiä/mahdollisuutta voi pienentää hyvällä huollolla.
Itse olen ajatellut että lämpimän ilman pyrkiessä ylös, ylhäällä olevan tuulettimen teho pääsee paremmin oikeuksiin... - make
eräs kirjoitti:
Uskoisin että juuri noin joudun tekemään. Ja kaasuvuodon riskiä/mahdollisuutta voi pienentää hyvällä huollolla.
Itse olen ajatellut että lämpimän ilman pyrkiessä ylös, ylhäällä olevan tuulettimen teho pääsee paremmin oikeuksiin...Kannattaa puhaltaa mieluummin viileää ilmaa sisään kuin lämmintä ulos, koska viileä ilma on tiheämpää ja siten saadaan suurempi massavirta. Tuulettimen tuottohan on käytännössä vakio [siis litraa/minuutissa].
- jute
eräs kirjoitti:
mut miten =)
Luulempa että jos tuon haluaa oikein nätisti tehdä niin saa leikkiä vähän peltiseppää ja muotoila hienoja kanavia ilman puhaltamiseksi oikeaan paikkaan. Ehkä on kuitenkin parempi valita vähän isompi puhallin (sekä isompi poistoaukko) ja antaa ilman virrata :)
- mijo
Englantilainen kaima ratkaissut asian seuraavanlaisesti:
http://www20.brinkster.com/mijo/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76
terv. mijo - http://www.karavaanari.info -- Topi
Kyseessä taitaa olla lämmityspatterin tehon lisäys yrityksestä kyse.Jääkaapin jäähdytys rivat voivat kuumentua siihen malliin että alkaa muovi käryämään. Siis jääkaapin ilmaväli on tärkeä älkää ripustelko sinne mitään roippeita vaan kiinittäkää ilma-aukkoon tai seinään sivuttain
- mijo
Topi kirjoitti:
Kyseessä taitaa olla lämmityspatterin tehon lisäys yrityksestä kyse.Jääkaapin jäähdytys rivat voivat kuumentua siihen malliin että alkaa muovi käryämään. Siis jääkaapin ilmaväli on tärkeä älkää ripustelko sinne mitään roippeita vaan kiinittäkää ilma-aukkoon tai seinään sivuttain
Kyllä ihan jääkaappijäähdytys-viritelmä kyseessä, ollut viimekesän toiminnassa ja pelannut kuulemma hyvin.
Tosin itse mietin samaa asiaa, joten laitetaan sivulle infoa asiasta.
- eräs
Jokohan ne tärkeimmät huomioon otettavat seikat olisivat tulleet esiin.. Kiitoksia keskusteluun osallistuneille ja heillekkin jotka mahdollisesti vielä lähettää mielipiteensä asiasta!
Tuollaisena pikaisena yhteenvetona ajattelin että jos asentaisinn keväällä ylimpään tuuletus säleikköön (koko on noin 125x300mm samoin kuin alimmainenkin säleikkö) yhden tai kaksi puhallinta. Testaus tulee halvaksi sillä minulla on vanhoista tietokoneista siihen tarkoitukseen sopivia 12v/0.23amp 4" puhaltimia. Jääkaapin tehottomuus tulee esiin kuumalla aurinkoisella säällä joten kytken testauksen ajaksi puhaltimet aurinkokennoon ja tarkkailen sekä vertailen tuloksia. Tuloksista riippuen päätän mahdollisista jatkotoimenpiteistä.
Mitäs kuullostaa? Saatte kertoa lisää jos mielessänne on jotain asian tiimoilta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi443069Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs452877100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es502505Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo472347Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks322096Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa581840- 451759
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä401612- 461535
- 261361