Jeesus ikään kuin myöntää, että Mooseksen lait eivät ole Jumalasta:
(Mark. 10:2-9)
2 Hänen [Jeesuksen] luokseen tuli myös fariseuksia, jotka häntä koetellakseen kysyivät, saako mies hylätä vaimonsa. 3 Hän vastasi heille: "Mitä Mooses on siitä säätänyt?" 4 He sanoivat: "Mooses antoi meille luvan kirjoittaa erokirjan ja hylätä vaimon." 5 Silloin Jeesus sanoi: "Te olette kovasydämisiä, siksi hän laati teille sen säännöksen. 6 Mutta maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. 7 Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, 8 niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. 9 Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."
Syytökset kristinuskon julmuudesta ja epäinhimillisyydestä ovat perusteettomia. Tässäkin Jeesus selkeästi kumoaa Mooseksen asettaman vanhan kansan lain.
Mooseksen lait kumottu
25
781
Vastaukset
- kevytlevite
Kumosiko Jeesus muutkin vanhan testamentin jutut? Mitkä esimerkiksi? Mitkä päteävät tänä päivänä? Pätevätkö Jeesuksen opetukset enemmän kuin esim. Paavalin tai Lutherin? Kaikki kyseiset herrat edustavat omia aikakausiaan ja omia mielipiteitään.
- Retrohetero
Matt 5:
"
Jeesus ja laki
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. [5. Moos. 28:1; Jaak. 2:10]
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
"
Suhteellisen jakomielitautinen tuo mekko-jumalasi..?Laki osittaa ihmiselle mitä synti on ja saa aikaan synnintunnon.Sinällään laki on hyvä.Mutta koska ihmisestä ei ole lakia täyttämään,niin Jeesus tuli täyttämään lain ihmisen puolesta.Näin Jeesuksessa ja uskoessaan Jeesukseen ihminen täyttää lain.
Ei Jeesus lakia kumonnut.Mutta täytti sen ja osoitti ihmisille valtavaa Armoa ja Rakkautta.- puusilimä
juhani1965 kirjoitti:
Laki osittaa ihmiselle mitä synti on ja saa aikaan synnintunnon.Sinällään laki on hyvä.Mutta koska ihmisestä ei ole lakia täyttämään,niin Jeesus tuli täyttämään lain ihmisen puolesta.Näin Jeesuksessa ja uskoessaan Jeesukseen ihminen täyttää lain.
Ei Jeesus lakia kumonnut.Mutta täytti sen ja osoitti ihmisille valtavaa Armoa ja Rakkautta.samalla tavalla hitler käytti vain sanoja.. :D
sanojen voima on uskomaton :) - niin ja
juhani1965 kirjoitti:
Laki osittaa ihmiselle mitä synti on ja saa aikaan synnintunnon.Sinällään laki on hyvä.Mutta koska ihmisestä ei ole lakia täyttämään,niin Jeesus tuli täyttämään lain ihmisen puolesta.Näin Jeesuksessa ja uskoessaan Jeesukseen ihminen täyttää lain.
Ei Jeesus lakia kumonnut.Mutta täytti sen ja osoitti ihmisille valtavaa Armoa ja Rakkautta.'ellette noudata lakia paremmin...' jne. Mutta tämähän ei uskovaisille lainkaan tarkoita, että sitä tarvitsisi pyrkiä kokonaisuudessaan noudattamaan. Kuten heti itsekin totesit niin ihminen ei pysty, jeesus teki jo, ja se siitä.
Mietitään myös mitä siellä laissa sanotaan. Niitä asioita joita pitäisi pyrkiä noudattamaan, mutta ei viitsitä yrittää kuin soveltuvin osin...
Näitä ajatellen, miksi uskovaiset itse eivät osoita mitään armoa ja rakkautta, vain kovuutta ja kylmyyttä? Jos kerran itse saivat. Uskovaisethan ottavat raamatusta esimerkiksi homoseksuaalien tuomitsemisen, jota ihan ehdottomasti täytyy noudattaa, vaikka kristityt esimerkiksi tuota kiisteltyä ympärileikkausta eivät katso taas tarpeelliseksi totella, eivät kuukautisiin liittyviä säädöksiä jne. Eli ihan selkeä ajatus on, että osa raamatun käskeistä pätee, osa ei ja jos kritisoitavaa on niin jeesus sovitti jo.
Mutta miksi sillä varjolla saadaan esimerkiksi kieltää homoseksuaaleilta rakkaus koko elämänsä ajaksi, helvetin uhalla? Helpompi tuomita aina muita ja itselleen uskoa armo ja rakkaus... Kertoo osaltaan uskovien käytös vahvasti, että jumalaa ei ole. Ensin Jesse sanoo:
"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi."
Sitten Jesse sanoo myöhemmin:
"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa."
"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia."
Eli ensin sanotaan, että lakia ei saa muuttaa ja sitten Jesse kumoaa sen. Ota sitten siitäkin selvää...- puusilimä
jason_dax kirjoitti:
Ensin Jesse sanoo:
"Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi."
Sitten Jesse sanoo myöhemmin:
"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa."
"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia."
Eli ensin sanotaan, että lakia ei saa muuttaa ja sitten Jesse kumoaa sen. Ota sitten siitäkin selvää...kehoittaa saatanalliseen toimintaan tuossa. sekin tukee asiaa että jesse oli saatana :D
"Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa."
noh, satujahan tuo koko paskalappunippu on joten mitäpä tuosta.. puusilimä kirjoitti:
samalla tavalla hitler käytti vain sanoja.. :D
sanojen voima on uskomaton :)Tosin itse en näe Jeesuksella ja Hitlerillä mitään yhteistä.
Ja sanoilla,varsinkin totuuden sisältävillä sanoilla on todella voima.niin ja kirjoitti:
'ellette noudata lakia paremmin...' jne. Mutta tämähän ei uskovaisille lainkaan tarkoita, että sitä tarvitsisi pyrkiä kokonaisuudessaan noudattamaan. Kuten heti itsekin totesit niin ihminen ei pysty, jeesus teki jo, ja se siitä.
Mietitään myös mitä siellä laissa sanotaan. Niitä asioita joita pitäisi pyrkiä noudattamaan, mutta ei viitsitä yrittää kuin soveltuvin osin...
Näitä ajatellen, miksi uskovaiset itse eivät osoita mitään armoa ja rakkautta, vain kovuutta ja kylmyyttä? Jos kerran itse saivat. Uskovaisethan ottavat raamatusta esimerkiksi homoseksuaalien tuomitsemisen, jota ihan ehdottomasti täytyy noudattaa, vaikka kristityt esimerkiksi tuota kiisteltyä ympärileikkausta eivät katso taas tarpeelliseksi totella, eivät kuukautisiin liittyviä säädöksiä jne. Eli ihan selkeä ajatus on, että osa raamatun käskeistä pätee, osa ei ja jos kritisoitavaa on niin jeesus sovitti jo.
Mutta miksi sillä varjolla saadaan esimerkiksi kieltää homoseksuaaleilta rakkaus koko elämänsä ajaksi, helvetin uhalla? Helpompi tuomita aina muita ja itselleen uskoa armo ja rakkaus... Kertoo osaltaan uskovien käytös vahvasti, että jumalaa ei ole.Kyllä Raamatussa sanotaan selvästi synti synniksi.Ja kuten sanoin VT enemmänkin Juutalaisille suunnattu ja UT Kristinuskoisille.
Nämä säännökset ja määräykset joita VT:stä löytyy on annettu Juutalaiselle kansalle.
Raamattua onkin luettava Pyhässä Hengessä,Joka avaa Raamatun asioita ja opetuksia.
Itse olen kyllä vihoviimeinen tuomitsija esim.raittiina alkoholistina,kyllä se on vienyt minut nöyrälle paikalle.- on monen
juhani1965 kirjoitti:
Kyllä Raamatussa sanotaan selvästi synti synniksi.Ja kuten sanoin VT enemmänkin Juutalaisille suunnattu ja UT Kristinuskoisille.
Nämä säännökset ja määräykset joita VT:stä löytyy on annettu Juutalaiselle kansalle.
Raamattua onkin luettava Pyhässä Hengessä,Joka avaa Raamatun asioita ja opetuksia.
Itse olen kyllä vihoviimeinen tuomitsija esim.raittiina alkoholistina,kyllä se on vienyt minut nöyrälle paikalle.tulkinta, että vanha testamentti ei oikeastaan enää koskisi kristittyjä. Paitsi jotkut osat (valitettavasti usein muita tuomitsevat osat) ovatkin ajantasaisia.
Koska pyhän hengen avustuksella saadaan täysin päinvastaisia tulkintoja, olisi joskus ehkä hyvä ihan lukea, mitä siellä sanotaan. Sitä kun aika usein käy niin, että oma ajatus tulkitaan pyhän hengen johdatukseksi - ja niin kaikki vääristyy enemmän ja enemmän.
Se on hienoa, jos on uskovaisia, jotka eivät tuomitse ja näkevät itsessäänkin jotakin vikaa, ei vain muissa. Viimeksi tänään olen niin kovaa ja raivostunutta uskovaistekstiä lukenut, että ihan oikeasti tekee pahaa. En ymmärrä, miten sellaiseen kukaa pystyy.
- puusilimä
hihhulipaskaasi ateismi palstalla? mene hihhuloimaan paskasi kanssa hihhuli palstalle(suosittelen saatananpalvojia ELI helluntailaisia) mölisemään asiaasi.
ketään ei täällä kiinnosta SINUN tulkintasi paskalappunipusta, joka TODELLISUUDESSA on VAIN kirja muiden joukossa. - Kaukaa ohi
Ne kuuluisat kymmenen käskyä ovat Mooseksen laeissa. Ne on siis kumottu?
- Nimimerkki
juhani1965 kirjoitti:
10 käskyä ovat hyvät ja yleismaailmalliset noudattaa.
Miksi sitten Jeesus kumosi ne?
Uskotaanko sinua vai Jeesusta?
Kymmenen käskyä ovat muuten suhteellisen typeriä, paria kohtaa lukuunottamatta ja kolme kohtaa niistä tarkoittaa täsmälleen samaa, vain eri sanoin sanottuna, joten ei niitä oikeasti edes ole kuin seitsemän.
Käskyjä 2 ja 3 eivät edes krisselit itse ole aikoihin noudattaneet ja käskyt 7, 9 ja 10 ovat yhtä ja samaa. Ja varsinkaan käskyä 5 eivät kristityt ole KOSKAAN noudattaneet, vaan aina on sotajoukkojen mukana ollut innokas sotilaspastori julistamassa joukoille, kuinka taistelumme on oikeutettu ja voittomme on varma, koska Jumala on puolellamme.
Juuri noin totesi saksalainen kenttäpiispa saksalaisille kristityille sotajoukoille, jotka valmistautuivat hyökkäämään Stalingradiin. Kumma muuten että saksalaiset hävisivät jumalattomille bolsevikeille, vaikka saksalaisilla oli jumala puolellaan? Jumala hävisi? - puusilimä
Nimimerkki kirjoitti:
Kymmenen käskyä ovat muuten suhteellisen typeriä, paria kohtaa lukuunottamatta ja kolme kohtaa niistä tarkoittaa täsmälleen samaa, vain eri sanoin sanottuna, joten ei niitä oikeasti edes ole kuin seitsemän.
Käskyjä 2 ja 3 eivät edes krisselit itse ole aikoihin noudattaneet ja käskyt 7, 9 ja 10 ovat yhtä ja samaa. Ja varsinkaan käskyä 5 eivät kristityt ole KOSKAAN noudattaneet, vaan aina on sotajoukkojen mukana ollut innokas sotilaspastori julistamassa joukoille, kuinka taistelumme on oikeutettu ja voittomme on varma, koska Jumala on puolellamme.
Juuri noin totesi saksalainen kenttäpiispa saksalaisille kristityille sotajoukoille, jotka valmistautuivat hyökkäämään Stalingradiin. Kumma muuten että saksalaiset hävisivät jumalattomille bolsevikeille, vaikka saksalaisilla oli jumala puolellaan? Jumala hävisi?nämä bolsevikit tappelivat vastaan jokseenkin "heikoin asein"..
mahtava tuo vastapuolen "jumala", vai mitä? - Nunyabeezwax
juhani1965 kirjoitti:
uusi laki on niille, jotka pystyvät sitä noudattamaan, eli jos kykenet rakastamaan ja hyväksymään kaikki, ja anteeksi antamaan.
Jeesuksen neuvo oli:
Jos et pysty edellämainittuja toteuttamaan, olisi syytä harjoitella mooseksen lakia vielä edelleen. juhani1965 kirjoitti:
Kymmenen käskyä:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. -- Tämä rikkoo uskonnonvapautta kohtaan
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. -- Tämä rikkoo sananvapautta kohtaan
3. Pyhitä lepopäivä. -- Ihmisellä on oikeus viettää aikansa miten tahtoo
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. -- Kaikki vanhemmat eivät ole kunnioituksen arvoisia
5. Älä tapa. -- Entäs maanpuolustus? Tai eläimien tappaminen?
6. Älä tee aviorikosta. -- Toisten romanttinen elämä ei kuulu muille
7. Älä varasta. -- Tämä on ainoa yleismaailmallinen käsky, joka on joutunut kymmeneen käskyyn
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. -- Tämä viittaa valehteluun ja eräissä tilanteissa valehtelu on sallittua
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu
-- (9 ja 1o melkein samoja) Ei sovi laiksiNimimerkki kirjoitti:
Juuri noin totesi saksalainen kenttäpiispa saksalaisille kristityille sotajoukoille, jotka valmistautuivat hyökkäämään Stalingradiin. Kumma muuten että saksalaiset hävisivät jumalattomille bolsevikeille, vaikka saksalaisilla oli jumala puolellaan? Jumala hävisi?Ei Jeesus kumonnut tullut kumoamaan mitään vaan täyttämään,Niinkuin Hän ristillä sanoi":Se on täytetty".
Ja usko Jeesusta ennemmin kuin minua vajavaista ihmistä jos kirjoitukseni poikkeaa Jeesuksen julistuksesta ,niin silloin liputan Jeesukselle :)
Ihmiset,uskovaiset mukaan lukien eivät ole täydellisiä ihmisiä.10 Käskyä on annettu Jumalan toimesta ohjeeksi ihmiselle,näitä on hyvä ja viisasta noudattaa.
Paljon on väänetty kättä siitä onko oikein puolustaa maatansa,jokainen ratkaiskoon itse henkilökohtaisesti miten saian kokee.
Ja minä en näkisi että Jumala olisi ollut venäläisten tai saksalaisten "puolella".Nunyabeezwax kirjoitti:
uusi laki on niille, jotka pystyvät sitä noudattamaan, eli jos kykenet rakastamaan ja hyväksymään kaikki, ja anteeksi antamaan.
Jeesuksen neuvo oli:
Jos et pysty edellämainittuja toteuttamaan, olisi syytä harjoitella mooseksen lakia vielä edelleen.Jeesus antoi yhden ohjeen,jossa Mooseksen lakikin toteutuu,"Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
Tässä sitä on vajavaiselle ihmiselle haastetta läpi elämän.jason_dax kirjoitti:
Kymmenen käskyä:
1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. -- Tämä rikkoo uskonnonvapautta kohtaan
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. -- Tämä rikkoo sananvapautta kohtaan
3. Pyhitä lepopäivä. -- Ihmisellä on oikeus viettää aikansa miten tahtoo
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. -- Kaikki vanhemmat eivät ole kunnioituksen arvoisia
5. Älä tapa. -- Entäs maanpuolustus? Tai eläimien tappaminen?
6. Älä tee aviorikosta. -- Toisten romanttinen elämä ei kuulu muille
7. Älä varasta. -- Tämä on ainoa yleismaailmallinen käsky, joka on joutunut kymmeneen käskyyn
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. -- Tämä viittaa valehteluun ja eräissä tilanteissa valehtelu on sallittua
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu
-- (9 ja 1o melkein samoja) Ei sovi laiksiJokaisella on oikeus ajatella 10 käskystä niin kuin kokee.Itse koen ne hyviksi ohjeiksi Jumalalta ihmisille.
- jeesusteleva kiihkohihhuli ...
"Mooses antoi meille luvan kirjoittaa erokirjan ja hylätä vaimon."
Erokirjan tekeminen tai avioero eivät ole laki. Raamatussa ei ole lakia joka sanoo, tehkää avioeroja ja erokirjoja, tai muuten...
Ja mielestäni Jeesus ei kiellä niitä, kunhan sanoo, ettei niin alunperin ollut ja ettei se ole hyvä, mutta ihmisten kovasymmisyyden vuoksi se on sallittu.
Muutenkin kannattaa ymmärtää myös, miten laki, rangaistus ja tuomio eroavat.- muutakin
kuin kieltoja. Kyllä aikuinen ihminen sen tietää. Jos laki antaa 'luvan' avioeroon, niin silloin se laissa on - ei sen tarvitse eromääräys olla, jotta se olisi laki. Hyvänen aika sentään.
Mielestäni jeesuksen kielto niille on aika selkeästi tuossa ilmaistu. Mutta toki sanat voi raamatusta aina tulkita myös päinvastoin. Se on sitä että 'te ette ymmärrä, pyhä henki avasi tämän minulle näin'. - jeesusteleva kiihkohihhuli ...
muutakin kirjoitti:
kuin kieltoja. Kyllä aikuinen ihminen sen tietää. Jos laki antaa 'luvan' avioeroon, niin silloin se laissa on - ei sen tarvitse eromääräys olla, jotta se olisi laki. Hyvänen aika sentään.
Mielestäni jeesuksen kielto niille on aika selkeästi tuossa ilmaistu. Mutta toki sanat voi raamatusta aina tulkita myös päinvastoin. Se on sitä että 'te ette ymmärrä, pyhä henki avasi tämän minulle näin'.Esim. älä varasta, se on osa lakia ja määrittelee, mitä ei saa tehdä. Siltä varalta, että joku rikkoo lakia on määritelty sääntöjä, mitä siinä tilanteessa tehdään tai mikä rangaistus voitaisiin tuomita. Vaikka sopivat rangaisutksetkin olisi määritelty, on tuomarin asia päättää rangaistus lain rikkojalle.
"Jos laki antaa 'luvan' avioeroon,"
Laki ei sitä lupaa anna, vaan Mooseksen säädös. - se uskovaisten
jeesusteleva kiihkohihhuli ... kirjoitti:
Esim. älä varasta, se on osa lakia ja määrittelee, mitä ei saa tehdä. Siltä varalta, että joku rikkoo lakia on määritelty sääntöjä, mitä siinä tilanteessa tehdään tai mikä rangaistus voitaisiin tuomita. Vaikka sopivat rangaisutksetkin olisi määritelty, on tuomarin asia päättää rangaistus lain rikkojalle.
"Jos laki antaa 'luvan' avioeroon,"
Laki ei sitä lupaa anna, vaan Mooseksen säädös.laki raamatussa mahtaa tulla? Hmm? Jos Mooseksen selityksiä ei lasketa, niin sehän lyhentää huomattavasti tuota noudatettavaa materiaalia sitten. Mitkäs muut kirjat sieltä saa yliviivata, jotka eivät ole uskovaisille lakia? Taas yksi joka tekee ihan omat tulkintansa...
Laki määrittelee muutakin kuin 'älä tee tai muuten'. Rangaistukset ja tuomiot eivät nyt ihan aiheeseemme osu, mutta toki voit päteä ja kertoa minulle mitä ne ovat niin minä voin yllättyä =) - jeesusteleva kiihkohihhuli ...
se uskovaisten kirjoitti:
laki raamatussa mahtaa tulla? Hmm? Jos Mooseksen selityksiä ei lasketa, niin sehän lyhentää huomattavasti tuota noudatettavaa materiaalia sitten. Mitkäs muut kirjat sieltä saa yliviivata, jotka eivät ole uskovaisille lakia? Taas yksi joka tekee ihan omat tulkintansa...
Laki määrittelee muutakin kuin 'älä tee tai muuten'. Rangaistukset ja tuomiot eivät nyt ihan aiheeseemme osu, mutta toki voit päteä ja kertoa minulle mitä ne ovat niin minä voin yllättyä =)"Jos Mooseksen selityksiä ei lasketa"
Niinkö sanoin? Yritin sanoa, ettei kaikki mitä Mooses sanoo ole laki, mutta ehkä olin väärässä, ehkä erokirjan tekeminen on laki.
Mutta mikä siinä sitten oli ongelma, eihän Jeesus kumoa sitä, vaan sanoo, ettei alussa ollut niin ja ettei eroaminen ole hyvä. Jeesus sanoo myös, että jokainen joka eroaa ei hyväksytyistä syistä, tekee aviorikoksen. Tuo ei ole erokirjan kanssa ristiriidassa.
"Mitkäs muut kirjat sieltä saa yliviivata, jotka eivät ole uskovaisille lakia?"
Mitään ei pidä yliviivata, mutta olisi hyvä ymmärtää asiat oikein.
Hämmästyttävää, että sinä näytät tulkitsevan joka ikisen sanan Raamatusta laiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai12210076Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki785016Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.694852Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.73300Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j142517Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1071740Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.551580- 471536
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota591464Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?661412