Miten lääkkeet rasittaa elimiä?

Monissakin lääkkeissä on kaikenlaisia varoituksia, ja usein juuri että "munuaisten vajaatoiminnassa" tai jos on maksassa vikaa, niin pitäisi keskustella lääkärin kanssa niiden käytöstä.

Haluaisin jotenkin oppia suhteuttamaan että minkälainen rasitus sitten lääkkeillä on maksalle ja munuaisille, vai onko tämä vaan sitä amerikkalaistyyppistä "disclaimer" juttua?

Itse olen käyttänyt jo jokusen vuoden citalopraamia eri merkkisinä 30mg päivässä ja Concertaa, onko se nyt sitten 57mg päivässä.
Alkoholin haittoja torjumaan menee vahvoja B-vitamiinivalmisteita ja multivitamiinivalmisteita päivittäin, kuin myös ripulilääkettä.
Onneksi en juuri koskaan tarvitse särkylääkkeitä.

Unohdinkohan jotain? Voi olla, mutta siinäpä ne tärkeimmät.
7595
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

sisä-elimet ovat kuin "suodattamia", joiden läpi kaikki lääkkeet kulkevat. Kaikki lääke-aineet ovat liiallisesti käytettyinä myrkkyjä. Ja jopa ruoka-aineetkin, mausteet ym...
Kannattaa olla varovainen. Liika on liikaa sisäelimille ja jos syöt vaikka liikaa suolaa, se voi tuhota munuaiset. Särkylääkkeet rasittavat myös, joten vuosien ja päivittäinen käyttö on riski.

Esimerkkinä vaikka sian/naudan maksa. Kun maksaan on kertynyt kaikenlaisia myrkkyjä, elohopeaa ym.. niin sitä ei suositella esim odottaville äideille. Useat myrkyt ja haitalliset aineet kertyvät maksaan ihmiselläkin. Jotkut hivenaineet ja vitamiinit ovat ns vesiliukoisia ja ne eivät ole vahingollisia, mutta jos on rasvaliukoinen, niin sitten on vahingollinen.

Äänestä

monet aktiiviset lääkeaineet metaboloidaan epäaktiivisiksi maksassa. Eli jos maksa toimii huonosti, lääkettä kertyy elimistöön ja voi tulla myrkytys. Samaten munuaisten kautta virtsaan erittyy monia lääkkeitä, ja jos on munuaisten vajaatoiminta, lääkkeet kertyy. Nää on ne syyt, miksi maksa ja munuaiset esiintyy niin usein niissä varoituksissa ja muut elimet harvemmin.

Äänestä

Maksa hajottaa lääkeaineita ja jos maksa on huonossa kunnossa esim. alkoholin vuoksi, voi lääkkeet "katkaista kamelin selän" kuten eräällä perhetutulla kävi eli kuoli alkoholin ja lääkkeiden käytön vuoksi kun maksa poksahti. MOnella lääkkeellä on myös yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa.

Ripulilääke jatkuvassa käytössä??? Kuulostaa vaaralliselta ja oudolta. Miksi ihmeessä ripulin syytä ei tutkita?

Äänestä
  • Kaljan kittaaminen sen ripulin aiheuttaa. Ei mitään järkeä mennä lääkäriin, joka sitten inhottavien tutkimusten jälkeen toteaa kuitenkin ihan saman asian.

    Kokemus on osoittanut että tunnen kroppani paremmin mitä lääkärit.

    Äänestä

  • Sol1 kirjoitti:

    Kaljan kittaaminen sen ripulin aiheuttaa. Ei mitään järkeä mennä lääkäriin, joka sitten inhottavien tutkimusten jälkeen toteaa kuitenkin ihan saman asian.

    Kokemus on osoittanut että tunnen kroppani paremmin mitä lääkärit.

    edesmenneeltä Juicelta...Hänkin tiesi itse tarkkaan kaiken kropastaan ja sairauksistaan ja viittasi kintaalla lääkäreiden sanaan.Eikä uskonut vielä kuolevansa ja niin vaimo kertoi.
    Kokemus ei ole sama kuin tieto.

    Äänestä

  • Sol1 kirjoitti:

    Kaljan kittaaminen sen ripulin aiheuttaa. Ei mitään järkeä mennä lääkäriin, joka sitten inhottavien tutkimusten jälkeen toteaa kuitenkin ihan saman asian.

    Kokemus on osoittanut että tunnen kroppani paremmin mitä lääkärit.

    Älä ota enää olutta kun vatsasi ei kestä, silloin on jo jotain vialla, ja siksipä itsesi kannalta olisikin viisasta jättää kaljat kauppaan. Olen nähnyt kaljasta alkavan ja viinalla jatkuvan käytön joka johti maksakirrosiin ja hengen lähtöön ja se henki ei lähtenyt helpolla vaan ei sitä ihminen tiedä minkä helvetin käy ennenkuin huoku loppuu.
    En moralisoi vaan yritän auttaa.
    tv anoppini oli alkoholisti

    Äänestä

  • Sol1 kirjoitti:

    Kaljan kittaaminen sen ripulin aiheuttaa. Ei mitään järkeä mennä lääkäriin, joka sitten inhottavien tutkimusten jälkeen toteaa kuitenkin ihan saman asian.

    Kokemus on osoittanut että tunnen kroppani paremmin mitä lääkärit.

    Ei sinunkaan maksa, munuaiset ja haima kestä enää kovin pitkään. Maksa sanoo pian poks.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Sol1 kirjoitti:

Monissakin lääkkeissä on kaikenlaisia varoituksia, ja usein juuri että "munuaisten vajaatoiminnassa" tai jos on maksassa vikaa, niin pitäisi keskustella lääkärin kanssa niiden käytöstä.

Haluaisin jotenkin oppia suhteuttamaan että minkälainen rasitus sitten lääkkeillä on maksalle ja munuaisille, vai onko tämä vaan sitä amerikkalaistyyppistä "disclaimer" juttua?

Itse olen käyttänyt jo jokusen vuoden citalopraamia eri merkkisinä 30mg päivässä ja Concertaa, onko se nyt sitten 57mg päivässä.
Alkoholin haittoja torjumaan menee vahvoja B-vitamiinivalmisteita ja multivitamiinivalmisteita päivittäin, kuin myös ripulilääkettä.
Onneksi en juuri koskaan tarvitse särkylääkkeitä.

Unohdinkohan jotain? Voi olla, mutta siinäpä ne tärkeimmät.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu