Minua on kovasti ihmetyttänyt tuo autoliikkeiden hinnoittelutapa. Miksi esimerkiksi toimituskulut lisätään hinnan päälle, mikseivät ne kuulu suoraan hintaan? Saadaanko näin nyhdettyä enemmän rahaa tyhmältä ostajalta.
Mikä on autojen todellinen hinta eli ns."alennusvara"?
Vaimoni veli on myyjänä isossa autoliikkeessä pk.seudulla(ns.merkkiliike). Olimme siellä katselemassa käytettyä autoa hintaluokassa max15000. Lankomieheni otti kopistaan listan, jossa oli kaikki heidän vaihtoautot, niiden hinnat ja alin hinta jolla tuo auto voidaan myydä. Tästäkin hinnasta vielä pystyi hieman tiputtamaan, tai ainakin toimituskulut ja tankki bensaa pystyi tuosta vielä tinkimään.
Ostimme sitten saksalaisvalmisteisen "golf-kokoluokan" auton, ajettu alle 60tkm, 04 ja 1.6l koneella, oli ilmastointia, ajotietokonetta, tupla-aluvanteet jne. auto maksoi 11500, vaikka pyynti oli 13900. Autossa on vielä vuoden takuu, ja uudet talvirenkaat sai vielä tinkastua mukaan, vanhoissa kun oli n.4mm pintaa. Ja vieläkin autoliike sai katetta, tosin hieman pienempää..
Kysymys siis kuuluukin millä hinnalla tuollainen on ostettu sisälle. Vai onko vaihtohyvitys ollut suurempi, mutta vaihtohyvitystä on korotettu uuden auton alennusvaraa käyttäen. Kuinka suuret oikeasti ovat uusien autojen alennusvarat, eli kuinka paljon ilmaa on autojen hinnoissa. Alennusvara on yleisesti n.5%, joskus jopa suurempi, mutta kuinka paljon saa liike vielä katetta, vaikka alentaisi tuon 5%?
Sama pätee käytettyihin, mikä on niissä oleva hintailma, siis alennusvara. Toinen tuttu automyyjä sanoin toisessa liikkeessä hintaluokan 10-15 autoista että ota" pyyntihinnasta heti alkuun tonni pois, sitten aletaan vääntämään lopullisesta hinnasta kun mieleinen on löytynyt". Kyse ei kummassakaan tapauksessa siis ollut jobbariliikkeistä, vaan merkkiliikkeistä.
Toisaalta eipä autokaupassa taida tuo nettohinnoittelu toimia, Ooppelihan sitä koitti jokunen vuosi sitten. Tuloksena käytettyjen ooppeleiden arvo romahti, mutta uusia ei silti kukaan ostanut. Onko hienompaa saada alennusta se 5% ja tuntea olevansa kova kauppamies, kuin ostaa suoraan valmiiksi oikein hinnoiteltu auto?
Nykytilanteesta ei voi ainakaan tavallinen kuluttaja hyötyä, kauppa kaiketi kylläkin..
Autoliikkeiden hinnoittelusta
16
2991
Vastaukset
- opettaja¨¨
Tiedoksesi, kaupan on tarkoituskin hyötyä ja kuluttajan köyhtyä.
Jos tulee pulaa rahasta, pitää tehdä enemmän töitä tai kääntyä sosiaalihuollon puoleen.- havainnoitsija.....
Nykyää ns. halvat autot on kadonnu myyntipihoilta....
3500 aika harvassa... pitää olla liki 8500,- ennku kukaan ilmoittelee mitään ilmoituksissa...
Mutta mitä o itse katsonu autojen myynti-ilmoituksia, nii kyllä se toimitusmaksu on aina suheeteessa autonhintaan... puhutaan aina prosenteista siinä autonhinnasta....
tos oli yks vajaa 20 000e maksava auto, nii toimitusmaksu oli 95 eli 0,5% auton hinnasta.
Ja eiks auton rekisteröintikin maksa jo ilman kilpiäkin 10 - 15, nii kyllä se menee muille ku sille automyyjälle...
et jos se auton osto jää kiinni 100e:stä, nii sit kyllä homma o huono
- turisti2006
Toimituskulu on kaupalle lisätulo sillä siitä ei erillesenä tarvise maksaa autoveroa.
Suomessa tuo toimituskulu on 600 euroa ja Venäjällä 100 euroa ???
Mikä on sitten myyntikate uusissa autoissa ?
Yhden listan mukaan suosikki malleissa on katetta jopa 50 %:a ?
Kallemmmeissa prosentuaalisesti vähemmän mutta rahassa enemmän.
Katsopa linkki tästä ennenkuin kommentoit
http://keskustelut.a-lehdet.fi/attach-tuulilasi/3/79703/CIF.pdf- Nimetön
suomentaa kyseisen taulukon, itse en siitä paljon ymmärtänyt. Eli mitä maksaa auto veroineen Suomessa, mutta ilman maahantuojan palkkiota ja piirimyyjän palkkiota.
Taulukon autot tietysti voisi olla tältä vuosikymmeneltä, eikä käyttää 10 vuotta vanhaa taulukkoa. Montaa kyseistä mallia ei ole valmistettu vuosiin.
Toimituskuluja ei tietenkään tarvitsisi sisällyttää auton hintaan vaan autot toki voisi luovuttaa satamasta pesemättä, rekisteröimättä, huoltamatta ja ilman kuljetuskustannuksia piirimyyjälle. jokainen uuden auton ostaja vaan hakis autonsa alkais itse laittaa ajokunttoon.
eli asiallisesti, toimituskulut pitää sisällään kuljetuksen, pesut, huollon ja rekisteröinnin, jotkut laittavat niihin vähän bensaa.
Ennen verouudistusta pystyi helposti laskemaan mikä oli maahantuojan ja piirimyyjän kate, ja muistaakseni se liikkui jossain 25% suuruusluokassa. Kai joku matemaatikko sen vieläkin pystyy laskemaan - katteita laskukaavalla
Nimetön kirjoitti:
suomentaa kyseisen taulukon, itse en siitä paljon ymmärtänyt. Eli mitä maksaa auto veroineen Suomessa, mutta ilman maahantuojan palkkiota ja piirimyyjän palkkiota.
Taulukon autot tietysti voisi olla tältä vuosikymmeneltä, eikä käyttää 10 vuotta vanhaa taulukkoa. Montaa kyseistä mallia ei ole valmistettu vuosiin.
Toimituskuluja ei tietenkään tarvitsisi sisällyttää auton hintaan vaan autot toki voisi luovuttaa satamasta pesemättä, rekisteröimättä, huoltamatta ja ilman kuljetuskustannuksia piirimyyjälle. jokainen uuden auton ostaja vaan hakis autonsa alkais itse laittaa ajokunttoon.
eli asiallisesti, toimituskulut pitää sisällään kuljetuksen, pesut, huollon ja rekisteröinnin, jotkut laittavat niihin vähän bensaa.
Ennen verouudistusta pystyi helposti laskemaan mikä oli maahantuojan ja piirimyyjän kate, ja muistaakseni se liikkui jossain 25% suuruusluokassa. Kai joku matemaatikko sen vieläkin pystyy laskemaanpysty laskemaan. Jos keskihintaisessa autossa on myyjällä 8 - 10% se on hyvä. Toki kaikki kaupanpäälliset vielä pienentävät sitä.
- idiootteja?
Eikö tästä aiheesta ole keskusteltu aiemmin jo ihan tarpeeksi. Silloin ei ihan päästy 50% katteisiin, ehkä seuraavassa keskustelussa sekin ylitetään. Oikeastiko olette sitä mieltä että autoissa on katetta jopa 50%... Tuulilasi lehden taulokoille en laskisi mitään painoarvoa oli asia mikä hyvänsä. Eihän nuo taulukot mitään toteutuneiden kauppahintojen lukuja olleet, ettekö sellaista ymmärrä? Saahan tuollaisilla taulukoilla tehtyä vaikka kuinka isot katteet! Minullakin olisi autoliike joka myisi vain näitä suosikkimalleja ja hirveitä katteita repisin...miksihän totuus on kuitenkin ihan jotain muuta..Selvittäkää paljonko oli autoliikkeiden tulokset viimevuodelta ja keskimääräisen kate....
- muutama myyty
Jätin Passatin vaihdossa merkkiliikkeeseen. Hyvityshinta autosta oli 22.500.-. Ensimmäinen ilmoitteluhinta autolle oli 27.900.-. Hinta putosi 3 kk:n jälkeen tasoon 24.900.-. Millä sitten tekivät kaupan on ?.
Toinen tapaus oli Golffi, jonka myin ei merkkiliikkeeseen kiireen takia hintaan 21.000.-. Auto hinnoiteltiin 23.900.- hintaan. Oli hävinnyt myymälästä 2 viikossa.
Tässä siis muutama esimerkki. Toiselle riittää paritonnia ja autot häviävät myymälästä liukkaasti, toinen pyytää taivaita ja seisottaa autoja turhan panttina kuukausitolkulla.
Kumpikohan on sitä fiksumpaa kaupankäyntiä. Tuo vähempään tyytynyt oli muuten vaihto . Hyvät kokemukset putiikista. Sisäänostohinta oli PK-seudun paras. - Nimetön
Olen ollut automyyjä 25 vuotta ja yhdessäkään liikkeessä missä olen ollut töissä ei kukaan koskaan ole antanut heti kättelyssä tonnia pois hinnasta. ennemminkin päinvastoin myyjillä oli kova hinku saada mahdollisimman hyvä hinta autoista kas kun se toi rahaa omaan pussiin.
Monasti jos antoi liikaa alennusta niin joutui esimiehen puhutteluun.- vaan totta
En puhu omiani, kumpikin tarina on totta. Tuo "tonni pois" oli yleisohje, joka ei pätenyt jokaiseen autoon, mutta toimi yleisesti.
Mutta täytyy muistaa, kummassakin tilanteessa ei ollut kyse normaalista kaupankäynnistä, toinen myyjä oli Lankomies ja toinen muuten vain hyvä ystävä ja naapuri vuosien takaa, jonka perhe on taas vanhempieni perheyrityksen asiakas. Joten kyse on suhteista. Mutta kummassakaan tapauksessa eivät myyjät myyneet autoja liian halvalla, eli liike teki vieläkin noilla voittoa. Tämä kirvoitti alunperin kysymään, mikä oikeastaan onkaan kate autoissa? - ootte pöllöjä
vaan totta kirjoitti:
En puhu omiani, kumpikin tarina on totta. Tuo "tonni pois" oli yleisohje, joka ei pätenyt jokaiseen autoon, mutta toimi yleisesti.
Mutta täytyy muistaa, kummassakin tilanteessa ei ollut kyse normaalista kaupankäynnistä, toinen myyjä oli Lankomies ja toinen muuten vain hyvä ystävä ja naapuri vuosien takaa, jonka perhe on taas vanhempieni perheyrityksen asiakas. Joten kyse on suhteista. Mutta kummassakaan tapauksessa eivät myyjät myyneet autoja liian halvalla, eli liike teki vieläkin noilla voittoa. Tämä kirvoitti alunperin kysymään, mikä oikeastaan onkaan kate autoissa?kyllä oli typerä automyyjä? eihän nyt kellekkään tarvii yrityksen sisäpiiritietoja ladata että saa myytyä jonkun tuotteen ja alihintaan?
varsinkaan tommoselle juoruakalle? heti lavittämässä väärää tietoa jota on vähän saanut?
ihminen,joka sinäkin ilmeisesti olet, on loputtoman ahne? kyllä minä ainakin osaan ohjata tollasen saivartelian ovesta ulos joko ostat tai ulos? minulla ei ole velvollisuutta eikä halua esitellä autojen sisään ostohintoja kellekkään!
jos se on millä sulle saa myytyä niin painu ukko vittuun! siinä mun sanoma ahne ruikuttajalle!
tollanen vois itse rakentaa autonsa ja ostaa ja myydä sitä sitten!mutta aina itselle, niin tietäis tarklkaan mihin ne katteet menee?
mitä itse tuumaisit henkilöstä joka tutkis sun pisnekses papereita ja sitten ilmottaa mitä maksaa sun palvelustas?
kyllä voi myyjätkin olla idiootteja,jos mulla olisi tollanen myyjä,ottasin niskasta kunnon otteen ja veisin jätkän kylmään suihkuun siinä matkalla se hädissään hakkais sitä nuijaa päätää kaakeleihin! voi pyhävittu että on tyhmää sakkia! ei ihme nää fladimirov jutut ym
varmaan siellä Saksassa ne tuo nää paperit heti eteen näytille kun Suomipoika astuu firmasta sisään? on vaan toisia mille pitää tehdä juikutus toisella tapaa JA TIOSILLE TOISELLA TAPAA! EI KAIT SE VÄLIÄ JOS VAAN HYVÄT KAUPAT SYNTYY!
kysymys on miksei niitä kauppoja voisi tehdä niinkuin muutkin maaiman ihmiset tekee? eikä aina nuuskita että ei vaan maksettas liikaa?
sillon kun on rahaa ei mikään ole liikaa mutta kun ei ole kaikki on liikaa!
mutta kohtuu ruikutuksessakin! tämmöset paskapäät vois jättää autokaupat rauhaan!
ja ei sitten tarvii vastata tähän jos sääliä tarviit,sitä sä saat siltä langolta? - kaveri hyvä
ootte pöllöjä kirjoitti:
kyllä oli typerä automyyjä? eihän nyt kellekkään tarvii yrityksen sisäpiiritietoja ladata että saa myytyä jonkun tuotteen ja alihintaan?
varsinkaan tommoselle juoruakalle? heti lavittämässä väärää tietoa jota on vähän saanut?
ihminen,joka sinäkin ilmeisesti olet, on loputtoman ahne? kyllä minä ainakin osaan ohjata tollasen saivartelian ovesta ulos joko ostat tai ulos? minulla ei ole velvollisuutta eikä halua esitellä autojen sisään ostohintoja kellekkään!
jos se on millä sulle saa myytyä niin painu ukko vittuun! siinä mun sanoma ahne ruikuttajalle!
tollanen vois itse rakentaa autonsa ja ostaa ja myydä sitä sitten!mutta aina itselle, niin tietäis tarklkaan mihin ne katteet menee?
mitä itse tuumaisit henkilöstä joka tutkis sun pisnekses papereita ja sitten ilmottaa mitä maksaa sun palvelustas?
kyllä voi myyjätkin olla idiootteja,jos mulla olisi tollanen myyjä,ottasin niskasta kunnon otteen ja veisin jätkän kylmään suihkuun siinä matkalla se hädissään hakkais sitä nuijaa päätää kaakeleihin! voi pyhävittu että on tyhmää sakkia! ei ihme nää fladimirov jutut ym
varmaan siellä Saksassa ne tuo nää paperit heti eteen näytille kun Suomipoika astuu firmasta sisään? on vaan toisia mille pitää tehdä juikutus toisella tapaa JA TIOSILLE TOISELLA TAPAA! EI KAIT SE VÄLIÄ JOS VAAN HYVÄT KAUPAT SYNTYY!
kysymys on miksei niitä kauppoja voisi tehdä niinkuin muutkin maaiman ihmiset tekee? eikä aina nuuskita että ei vaan maksettas liikaa?
sillon kun on rahaa ei mikään ole liikaa mutta kun ei ole kaikki on liikaa!
mutta kohtuu ruikutuksessakin! tämmöset paskapäät vois jättää autokaupat rauhaan!
ja ei sitten tarvii vastata tähän jos sääliä tarviit,sitä sä saat siltä langolta?Onko liike menossa konkkaan vai mistä moinen agressiivisuus. Ihan asiallisesti vain kysyin, kiinnostuneena. Itse kun toimin alalla jonka liikevoittoprosentti on kaikkien tiedossa. Nimittäin meillä kiinteistövälitysalalla on kateprosentit tiedossa. Miksei samoin voisi olla muillakin aloilla?
Ei kannata nyt verenpainetta liikaa nostattaa, kai täällä saa asiallisia kysymyksiä esittää? Minä en kuitenkaan ole täälä esittänyt mitään syytöksiä liioista kateprosenteista jne, vaan kysyin vain paljonko ne mahtavat olla..
Sääliä näytät tarvitsevan sinä, kun bisnekset tuntuvat menevän päin honkia..
- tilanteesta
Pyyntihintaan on "leivottu" pelivaraa mukaan, jotta voidaan antaa vaihdokista "parempi" hinta kuin valmiiksi tingattuun vaihtaessa, siinä lienee suurin syy.
- autoaaaaaaaaaaaaaaaa!
Jos olen ymmärtäny oikein, nii tässä ketjussa menee kaks asiaa sekaisin...
Vanhan auton toimitusmaksu ja sitten uuden auton toimitusmaksu.
Vanhassa autossa kait ei ole muuta, kun pesu ja silmämääräinen tsekkaus....
varmaa tän takii vanhemmat autot sit ajetaan rekkaan ja viedään minne viedään.... tai jätetään liikkeen tontin kulmalle ja myydään muutamalla satasella ilman suurempaa juttua... niiden toimitusmaksut ei sisällä varmaa ku pakollisen rekisteröinnin....
Siis uuden, sellaisen tehtaasta tulleen auton toimitusmaksu sisältää paljon muuta... on pesua ja varusteiden täydentämista ja huoltoa.... korjailua yms.... - ole hyviä..
Kuullu olen ainakin että tänä vuonna on myyty nollakatteillakin eli todellista vaihtoautokauppaa melkein.
Mutta ainahan ne pyyntihinnat on ainakin sen 10% enemmän millä se auto oikeasti lähtee kaupasta. Sitten varmaan siitähinnasta pois 10-20% on se hinta millä ostettu sisään.- mmmmmk
Ostettiin parivuotta sitten merkkiliikkeestä ford mondeo. pyynti 7900e ja maksettiin 7000e lisäksi uudet talvirenkaat ja jarrupalat. soiteltiin edelliselle omistajalle ja sano saaneensa siitä mondeosta vaihdossa 7000e eli liike möi sen mondeon tappiolla ja otti katteen uudemmasta autosta. Syksy on muutenki hyvää aikaa vaihtaa auto.
- ottaa päähän miksi
autoliike saa ostaa halvemmalla auton kuin itse. Jos se nyt vuodessa ostaa muutaman tuhanen autoa tehtaalta niin onko se muka parempi asiakas kuin minä joka ostaisin sen yhden ja maksaisin sen heti pois kun on katsottu asiantuntijoiden kanssa että se on kunnossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain597482Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232906- 1421756
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651639Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151448Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671394- 1291116
- 73817
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47802- 51707