ISUZU

d-max

Voisiko joku D-Max:n ostanut laittaa palstalle kokemuksiaan autosta. Kiinnostais ostaa sellainen, mutta kommentit muilta on niin ristiriitaisia. Kuulemma CAMPO ei ainakaan oikein säväyttänyt, silloin kun saatavilla oli. En löytänyt nopeasti hakemalla tyyppivikalistaa RODEOSTA (sama kuin D-MAX)mistään. Kyllähän ne lastentaudit äkkiä esiin tulee, sikäli kuin niitä on. Että näppis sauhuamaan, kellä D-max on.

56

29274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itzu

      Tammikuussa sain Isuzun. Tehokas hiljainen ja ainakaan vielä ei ole ihmeempiä vikoja ollut.

      Alkuun takaa vasemmalta kuului nitinöitä, mutta ne hävisivät kevään tullen.
      Jossain vaiheessa kylmänä startatessa tehot olivat hukassa ajoittain 100-200m lähdöstä. Aikaisemmassa pelissä hukkaportti jumitti ja käyttäytyi samalla tavalla. D-Maxissa on muutuvasiipinen turbo ilman hukkaporttia.
      Käytin huollossa, jossa vaihtoivat jonkin paineanturin. Ainakaan vielä ei ole oireet jatkuneet....
      Moottoritekniikka on jo vanhempaa perua, joten uskoisin lastentautien jo karsiintuneen.
      Talvipatiinit tuli hankittua liian uloslevittävällä vanteella ja takakaarenlistat ovat saaneet kivihoitoa valitettavan paljon. Kannattaa vanteissa pitäytyä et 25:ssä.
      Rengastus on talvella kitkat 245/70/16 ja kesällä 245/65/17. Ajettavuus on lähes henkilöautoluokkaa.
      Maastossa/metsässä auto on osoittautunut hieman liian isoksi/jäykäksi(johtuneeko jousitustavasta) ja erityisesti vetokoukku tahtoo jäädä kiinni joka kantoon.Tosin autokin on kohtuullisen iso maastokäyttöön. Autossa on vain kitkalukko, mutta en ole onnistunut saamaan jumiin peliä vieläkään. Joku aussifirma tarjoaa, kuulema, keski ja lukkopakettia, muuta mielestäni investointi on turha. Ellei harrasta offroadia.
      Sensijaan kantavuus ja vetokyky on mainio. Polttoainetankki ja bobcat kulkee kevyesti kärryllä vaikka yhdistelmällä on painoa runsaanlaisesti.
      Hintaansa nähden aivan hyvä peli. Samalla rahalla ei kilpailijoilta vastaavaa saa.

      • dmax

        Kiitos kun vastasit!! Kokemustesi pohjalta uskallan jo harkita D-Max:a erittäin vakavasti.


      • käytetty Mitsy, Hilux tai N...
        dmax kirjoitti:

        Kiitos kun vastasit!! Kokemustesi pohjalta uskallan jo harkita D-Max:a erittäin vakavasti.

        Jotenkin minulla on sellainen ole että itse hankkisin vuoden vanhan Toyotan, Mitsun tai
        Nissanin mieluummin. Silloin niiden hinta on sama ja saattaa saada vielä webaston, talvirenkaat ja karjaraudan sekä vetokoukun.
        Kalleimmat kilometrit on ajettu pois ja voi saada
        auton todella hyvillä varusteilla ja ilman sikahintaista toimitusmaksua Isuzussa 800 €.
        Hilux on paljon myyty mutta tehoton ja kuluttaa paljon polttoainetta, Nissan on väkivahva mutta mielettömän kallis. Mitsu Magnum on lähes saman hintainen kuin Isuzu mutta siinä on hieno nelivetotekniikka. MM. viskokytkin jolloin neliveto päällä asfaltilla käännyttäessä ohjaus ei nypytä lainkaan ja perävaunun vetoon erinomainen ESP eli ajonvakautusjärjestelmä sekä
        hieno ajotietokone ja MP3 soitin. Iyse valisisin käytetyn Mitsubishi L200 Magnumin samalla rahalla.


    • aisantuntija

      Ajan tyonantajani Holden Rodeolla joka on sama kuin Isuzu Dmax ja mielestani se on kaikinpuolin ihan ok. vehje on 3 litraisella dieselkoneella ilman turboa, neliveto ja 5-vaihteinen manuaalivaihteisto. Silla on nyt ajettu 50tkm joista mina olen ajanut viimeiset 40tkm. Kytkin on uusittu kertaalleen takuuna kun se alkoi ravistaa, muuten ei ole ollut kertaakaan viimeisen vuoden aikana mitaan vikaa. Alkuperaiset bridgestone renkaat alkaa olla nyt loppu ja sateella ovat olleet aina todella liukkaat.

      • maxxxxx

        Moi

        Takana 7000km maxilla. Ei vielä ole kiusannut mikään erityisesti. Sähköiset nelivedon kytkennät tosin eivät yhtä nopeita käyttää, kun keppimallit.
        Joutuu välillä odottelemaan että kytkeytyy.
        Muuten menee kuin juna ja joudun usein ajamaan moottoritietä eikä sieläkään ole jaloissa.
        Ajomukavuus erityisesti mielyttää ja kuormattuna vain paranee.


    • taavetti 69

      isuzu d-max on paras auto mitä mulla on tähän asti ollu.työmatka ajoo 140 km päivässä.menee tasaseen maantiellä vähällä polttoaineella.tarvittaessa voi vetää kärryä isoilla puukuormilla huonolla tiellä.vetokyky on tosi hyvä lumessa ja pehmeellä pellolla.ajoasento pitkälle äijälle hyvä.hiljainen moottorin ja tien äänet ei häiritse radion kuuntelua.näkee hyvin muun liikenteen kun ei istu perse maassa. omat valot riittävät kun ovat korkeella.ohjaamo lämpiää pakkasellakin.lähtee myös käyntiin mikä on autoilun edellytys.

    • Isuzu.

      Uusi 2013 mallinen Isuzu alla. Mahtava peli, -hiljainen, tehokas moottori, pieni kulutuksinen, n. 7, 3L /100km tyhjänä.
      Voin suositella.

      • D-MAX

        Ootteko koskaan tarvinu isuzuun jotain erikoisempaa varaosaa?
        saattaa meinaan toimitus vähän kestää!
        Kokemusta on ja ei voi oikei varautuakaan (paitsi ehkä varaosa auton ostamalla) kun ei tiedä mitä tarvii.


      • Isuzu.

        Edellinen viestini kulutuksesta perustui aika vähiin kilometreihin. Nyt Kun olen ajanut n. 14000km, voin todeta että mittarin ilmoittamaan kulutuslukemaan ei kannata uskoa.
        Tankatessani olen laskenut itse keskikulutuksen, ja se kertoo n. litran suuremmasta kulutuksesta kuin mittarin oma.


      • Isuzu D-MAx 2013
        Isuzu. kirjoitti:

        Edellinen viestini kulutuksesta perustui aika vähiin kilometreihin. Nyt Kun olen ajanut n. 14000km, voin todeta että mittarin ilmoittamaan kulutuslukemaan ei kannata uskoa.
        Tankatessani olen laskenut itse keskikulutuksen, ja se kertoo n. litran suuremmasta kulutuksesta kuin mittarin oma.

        Hiukan komeusta jo talvi pakkasista; ei meinaa sivuikkunat pysyä sulina vaikka lämpö puhaltaa täysillä. Vika vai ominaisuus??
        Ovet ei meinaa pakkasella mennä kiinni ja lukittua?
        Selvästi on talvitestit jääneet jonnekkin ei pakkaskeleille???


      • Myös d-max
        Isuzu D-MAx 2013 kirjoitti:

        Hiukan komeusta jo talvi pakkasista; ei meinaa sivuikkunat pysyä sulina vaikka lämpö puhaltaa täysillä. Vika vai ominaisuus??
        Ovet ei meinaa pakkasella mennä kiinni ja lukittua?
        Selvästi on talvitestit jääneet jonnekkin ei pakkaskeleille???

        Kannattaa tarkastaa oven alareunassa olevat vesireijät. Ihmettelin, ennen pakkasia, autosta kuuluvaa lotinaa. Ääni tuli ovesta, jossa vesireijät tukkeessa. Kummassakin ovessa oli viitisenlitraa silkkaa vettä.


      • tiatuula
        D-MAX kirjoitti:

        Ootteko koskaan tarvinu isuzuun jotain erikoisempaa varaosaa?
        saattaa meinaan toimitus vähän kestää!
        Kokemusta on ja ei voi oikei varautuakaan (paitsi ehkä varaosa auton ostamalla) kun ei tiedä mitä tarvii.

        Ainakin normaalit osat saa helposti. Erg venttiilin ja puhaltimen etuvastuksen ostosta kokemusta. Eikä olleet kalliit. Puhaltimen etuvastus on sama, kuin almeeroissa ja merkkiliikkeen hinta oli sama, kuin motonetin.


      • pakumies67
        tiatuula kirjoitti:

        Ainakin normaalit osat saa helposti. Erg venttiilin ja puhaltimen etuvastuksen ostosta kokemusta. Eikä olleet kalliit. Puhaltimen etuvastus on sama, kuin almeeroissa ja merkkiliikkeen hinta oli sama, kuin motonetin.

        Miten egr-venttiili oireili? Voiko dieselmoottori, joka pitää välillä voimakasta kilkatusta, samantapaista ääntä kun jos hydrauliset venttiilinnostimet oikuttelee, johtua egr-venttiilistä. Ääni tulee vain silloin kun on kylmä ilma, lämmin moottori ja kevyt veto päällä.
        Ei siis kuulu voimakkaassa kiihdytyksessä eikä moottorijarrutuksessa. Ei kuulu myöskään tyhjäkäynnillä.


    • jussi 60

      joo niistä Dmaksin lukoista hitaalla nelikolla lukot kaikissapyörissä nopeus jotain 30km/h mutharvon tarvii ite laitan 2vedolle parkkiin ajaessa ja kuivalla alustalla eioo vaikee sähkönappia painasta talvikelillä kantsiijätää 4vejolle jospakkaskelillä pitää jättä hankalaanpaikkaan on ainakin nopeelähtö varma.joo janopeen4voi kytkee ajaessa 2vejolle ja päinvastoin hidas4kko vain pysähdyksissä.viive johtuu jäykistä öljyistä rakenteesta vaihdemoottori 12Vmoottorit välitys eipäoo käytössä haitannu.

    • D-Max 08

      Tuli hankittua D-Max 08. Löytyykö näihin varaosia muualta kuin merkkiliikkeestä vai mistä ootte niitä hankkineet ? Nelivedolle 4H "tuplaklikkaus" ja vaihtaa nopeasti, sama päinvastoin takavedolle.

    • pekel

      Itselläni on vm 2009 ja ajettu 114 tkm. Muuten pelannut hyvin, mutta alusta on kauniin keltanen ruosteesta. jos nyt ostaisin uutena, niin käyttäisin ruostesuojassa.

    • petetty1

      Udempi D-MAX ei pajon minulta kehuja saa. 1 vaihde on liian pitkä , varsinkin maastossa ja hitaalla nelikolla ei tahdo päästä minnekkään koska ei ole 100% takapyörästön lukkoa. 6 vaihde on sitten loikkari ,en käytä sitä ollenkaan. Maalit lähtee helmoista ja takalokareista kivenhakkamien takia .Takuuhuolto ei meinannut korvata maalausta ja kun ne tekivät työn lähti uusi maali ensimmäisessä pesussa.

      • ju.k

        Itelllä uuden mallinen kanssa ja samat viat huomannu . Muka kampe ajella ja kulutus kohtuullinen. Mut moottorista kuuluu välillä jännä resonointi ja olen miettiny voiko se olla partikkelisuodattimen puhdistus?kokemuksia?


      • Meikä-

        Huhu meikällä kans 2015 maxi ja maalit lähtee just siitä takapyörän etupuolelta missä on se levennys. Siinä on joku tarrakin suojaamassa kiveniskuja mut kivet menee läpi vaan niin et sinkit tulee näkyviin. 12km ajan joka päivä hiekkatietä..

        aiemman auton peräänajon annoin merkkiliikkeessä laittaa ja mullakin lähti pesussa maalit, nyt tossa d-maxissa tuputan vaan pesun jälkeen prisman pienoismallimaalia kiven iskuihin ja ajan sitte joskun vuosien päästä koko auton ruiskulla yli ja laitan isommat roiskeläpät.

        Huoltoon en autoa ikinä vie, tai tosi pitkin hampain ihan uutena lopulta maxin vein kun ohjaustehostimen tehot katosi, veikkaan että ylipaineventtiilin kuula jumittunut auki-asentoon. Vaihtoivat koko pumpun 3tkm ajettuun autoon eivätkä rikkoneet mitään mitä olisin ainakaan nyt 33tkm ajaneena huomannut..


      • Anonyymi

        Pitkä takuu annetaan. Mutta kun esim takaluukun kavvanvierestä 2v vanha auto kukkii on syynä kivenhakkauma ei korvata. Aivan uutena halkesi tuulilasi koko mitalta. Siihenkin säänä kivi. Mutta omat silmät ei jälkeä havainnut. Enkä ajaessa ollut napsahdusta kuullut. Radio rätisee pyyhkijöillä ja uutena asennetun webaston käyttö vie vakkionopeussäätimen ytoimimattomaksi. Palutuu toimintaan kun pysähtyy ja sammuttaa virrat. Autotalo Järvi kokeili korjailla, mutta viiat pysy. Sensijaan 500e led lisävaloja, jotka heillä auton ollessa varastettiin ei korvattu. Pitkän väännön jälkeen lasi lopulta vaihdettiin myötätunnon osoituksena valojen varastamisesta. Ajolleen mukava, mutta höyrykaappi kosteallai lmalla ja webasto ehdoton, jos meinaa kunnon talvikelillä saada auton lämpöseksi. Maali myös heikostikiinni pinnassa ja pienikin hipaisu jättää jäljen.Maahantuojan toimnta ala-arvoista asioiden hoidossa.


    • Poikki mikä poikki!!

      Löytyisiköhän mistäänpäin suomea 80-luvun lava isutsuun kuskin puolen etupään jousi tankoa ?

    • lc8rider

      Itellä kesäkuussa 2014 ostettu d-max, LS automaatti. Nyt ajettu 16500km. Kampiakselin takastefa vaihettu takuuseen, jakovaihteiston takakardaanin stefa vaihettu takuuseen 2 kertaa. Lisäjarruvalon tiiviste vuoti ohjaamoon vettä, korjasin itse.. Takajousitus todella kova ja äänekäs. Kulutus 8.5-10.5 satkulle. Tuskin tulee toista isuzua.. Uusi mitsun l200 kiinnostas..

    • D-MAX

      En suosittele. Meillä 2013 mallin D-max Space cab. Ajotietokoneen kulutusmittari ei ole toiminut oikein uudesta asti. Asiakasta tuo ei ole haitannut, ja merkkikorjaamo sanoi että työläs ja kallis korjata. Mutta nyt tämän jarruepisodin jälkeen, maahantuoja korjaa sen!!! Kun autossa on takuu jäljellä. 2014 auto ajettu n 30tkm. Taka-akselin stefat petti ja öljyt jarruille. Tämä korjattiin takuuseen. Nyt auto 2 vuotta vanha ajettu 53tkm. Etujarrut alkoi pitämään rohinaa. Auto merkkikorjaamolle, sisemmät jarrupalat täysin loppu. Ulommat palat kulutuspintaa 5-6mm. Maahantuojan mielestä jarrut ovat kestäneet hyvin kun on jo 53tkm mittarissa. Ja tämä on normaalia kulumista. Toimiiko liut niinkuin pitää??? VASTAUS EI. No eipä siinä auto seisoi 2 viikkoa merkkikorjaamon pihassa, sitten saivat osia. Jälleen maahantuoja otti kantaa, tämä on normaalia että osia joutuu odottaa, ja mitään korvauksia tästä on turha ruinata. Sitten autoa haettaessa merkkikorjaamolta jarruremontista, sanoivat asiakkaalle että tuskin tulee edes laskua. Kun asiasta ollut asiakkaalle jo pitkä odotus ja tästä johtuen paljon vaivaa, ja näin toispuoleisesti kuluneet jarrutkin kyseessä. Menee muutama päivä, odottaa merkkikorjaamon lasku postilaatikossa. Jarrujen vaihtotyö a 90€/H, laskutus 2 tuntia 180€. Jarrulevyt 408€. Jarrupalat 103€. YHT691€. Kävin korjaamolla ja vaadin vanhat jarrulevyt ja palat iselleni. Nehän oli jo romulavalla ollut yli viikon. Kyllähän ne pikin hampain sieltä kaivo, ja saimme vanhat osat mukaan (näistä tulee valokuvat myös tänne). Jakakaa tämä joka paikassa kiitos. Asiasta TULEE nettiin lisätietoa valokuvien kera. Ja laittakaa lisää tietoa, jos jollain vikoja Isuzussa. Täytyyhän kuluttajien tietää kuinka hyviä autoja nämä ovat.

    • artegora

      Terve! Isuzu d-max 3,0 automaatti on ollut meillä v.2007lähtien ajomäärä n.300000km. Auto on toiminut erittäin hyvin.

    • D-maxpettymys

      Moi ! Koeajettiin uusi D-max juuri. Älkää ainakaan ojia yrittäkö sillä ylittää, jäi killumaan siihen ristiriipuntaan vasen etupyörä ja oikea takapyörä ilmassa. Ei päässyt eteen eikä taakse vaikka kaikki nelivetoasetukset käytiin läpi moneen kertaan. Ei välitä vetoa joka pyörälle tuossa tilanteessa eli on vain kaksi tai kolmivetoinen tietyissä tilanteissa. Onneksi traktorimies pellolta huomasi tulla apuun että päästiin siitä jatkamaan.

      • Meikä-

        Aika paljon on ratin ja penkin välissä vaikutusta mistä autolla pääsee. Itsellä on rakennettu maasturi erikseen, ja katumaasturina tämä 2015 D-max ja toimii uskomattoman hyvin tasauspyörästön luistonrajoitin jarruilla. Aina jää kuoppa maahan jokaisesta pyörästä joka maahan yltää.

        Ohjaustehostimen pumppu meni uutena takuuseen ja nyt 75tkm ajettuna ilmastoinnin kenno tyhjä. Liikkeessä katsoivat että kojelauta pitää purkaa kokonaan ennen kun kennon pääsee käsiksi, eivät voineet 100% luvata että menee takuuseen ennen kun on purettu ja nähty, kaivoin kennon itse esiin ja paineistin, saumasta revennyt.

        Nyt tämä kennohomma rupesi vähän kypsyttämään, liikkeessä auto olisi ollut helposti kuukauden päivät seisomassa ilman kojelautaa ja rattiakselia odottamassa sittemmin tilattua kennoa ja muoviklipsejä. Nyt sentään pystyy ajamaan kun on pakolliset toimilaitteet teipillä kiinni auton korissa.


    • DeeMaxi

      Tuli ostettua syyskuussa -12 2.5TD D-Maxi 250tkm ajettu. Koeajelut sujui hyvin, auto tuntui napakalta. Arkipyörityksessä ilmeni, ettei 2-vaihde satunnaisesti pysykään päällä moottorijarrutuksessa. Tätä on autoliike ihmetellyt ja pyöritellyt ajella kolme viikkoa syksyn aikana saamatta ongelmaa esiin. Pääasiassa ongelma esiintyy koneen/vaihteiston olessa kylmänä, mutta nyt jo tehnyt lämpöisenäkin. Liikeen mukaan vika olisi meikäläisessä, etten osaa vaihtaa vaihdetta, selvä....

      En tiedä mikä tuossa voisi olla vikana, kun ongelma on tosiaan vain moottorijarrutuksessa ja satunnaista.

      • Meikä-

        Itellä on toi 2015 tuplaturbo 2,5l 80tkm mittarissa ei ole vaihteiston kanssa ollut ongelmia mutta onhan se aika karkea laatikko, kytkimellä saa nostella ja painaa keppiä samaan aikaan niin että rutisee toisinaan kun pakkia laittaa. Tosin mulla on siellä HD 80W90 joka on selkeästi paksumpaa kun tehtaan jäljiltä.

        Mulla ainakin on ohjeissa että laatikkoon menee GL5-öljy joka on ilmeisen erikoista! Jos laatikkoon on laitettu persetuntumalta huollossa 250tkm aikan aina GL4 niin olisikohan jo saanut hittiä siitä? Käsittääkseni tuo on Isuzun itse valmistama laatikko ja ilmeisen karu, josta kertaa jo öljyvaatimuskin. Vähän itselläkin tulee mieleen että olisiko henkilöautokuljettajalla liian kevyet otteet kepin kääntelyssä?

        Itellä meni tehostajan pumppu ihan uutena takuuseen ja nyt vaihtelin höyrystäjän kennon itse siihen takuun piikkiin. Ohjauskulmat söi ensiasennusrenkaat pilalle, todennäköisesti hyvin uudesta lähtien kun kaikki renkaat tasaisesti pilalla, kun oli kierrätetty. No näköjään mahtuu raapimatta 265/75/16 pyörimään kun niitä sai ilmaiseksi.


    • Huono

      Kytkinasetelma vaihtoon 40000km samoin vaihdelaatikonlaakerit. 60000km perä huutaa 5 ja 2 vaihteella talvella ei pidä laseja auki ja lämmitys onneton vaikka on webasto .huonoja kokemuksia Isuzu D max 2.5 vm2015.vaihteetei hyvät

      • Anonyymi

        Paljonko maksoi vaihdelaatikon laakerointi?
        Itsellä todennäköisesti sama juttu edessä, ja mietin mitä tulee maksamaan isuzu korjaamolla tuo remppa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko maksoi vaihdelaatikon laakerointi?
        Itsellä todennäköisesti sama juttu edessä, ja mietin mitä tulee maksamaan isuzu korjaamolla tuo remppa?

        Jos antaudut noin paljon noiden huoltoliikkeiden käsiin niin olet varmaan muutkin määräaikaishuollot teettänyt siellä ajallaan

        Riippuen auton huoltohistoriasta tuo voisi hyvinkin olla maahantuojan osittain maksama potti, siis ei varmaankaan maahantuojan mielestä vaan kuluttajariitalautakunnan. Takuun päättyminen ei poista virhevastuuta.

        Uutena ja käytettynä ostettujen autojen esimerkkejä löytyy vaikka täältä. Useampi vaihteistovika ja heti toinen ylhäältä sinun kilsoilla ja vuosilla.

        https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/takuu/

        nm. Täyttä kuormaa 3500kg


    • Nizu

      2012 -malli 270tkm ajeltu, vaihdelaatikko on päästellyt omituisia ääniä jo 50tkm ajan. Kulutus kasvanut 8,5-10,5l paikkeille. Vaihdelaatikkoon uusittu jo kerran 2-vaihteen synro ja hilut. Voiman siirto ihan perseestä.

      • Täyttä_kuormaa3500kg

        Huhu! vedätkö paljon kärryä sillä??? Mulla on varmaan käytännössä melkein sama auto kun 2015 malli. Nyt alkaa olla 100tkm mittarissa ja loota kyl toiminu mut ratti murenee syliin kun olen veivannut aina kärryjä ruutuun sillä.


        Moni puhunu tosta vaihteistosta, itellä toimii viel


      • Nizu

        Jonkin verran tulee ajeltua kärryn kanssa ja lavalla on lähes aina jotain rojua, mutta pitäisi kestää. Ei ole ollut aiemmin autojen kanssa vaihteisto-ongelmia, mutta kerta se on ensimmäinenkin.


      • Anonyymi
        Täyttä_kuormaa3500kg kirjoitti:

        Huhu! vedätkö paljon kärryä sillä??? Mulla on varmaan käytännössä melkein sama auto kun 2015 malli. Nyt alkaa olla 100tkm mittarissa ja loota kyl toiminu mut ratti murenee syliin kun olen veivannut aina kärryjä ruutuun sillä.


        Moni puhunu tosta vaihteistosta, itellä toimii viel

        2013 mallinen 130 000km.
        Nyt alkoi vaihteistosta kuulua helinää kautta / kilinää tietyllä ajonopeudella.
        Taitaa vaihdelaatikon laakerit olla entisiä?
        Mitähän korjaus maksaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2013 mallinen 130 000km.
        Nyt alkoi vaihteistosta kuulua helinää kautta / kilinää tietyllä ajonopeudella.
        Taitaa vaihdelaatikon laakerit olla entisiä?
        Mitähän korjaus maksaa?

        Itsellä 2015/127tkm Nyt ohjaustehostin jo toisen kerran hyytymässä...

        100tkm kohdalla jakovaihteistojen öljyjen mukana sellanen vaimenninkumi murusina ulos. 120tkm piti ottaa jakis pöydälle ja atomeiksi kun haarukkasiirtäjä jumissa. Teräsvahvisteinen vaimenninkumi oli lähtenyt irti hitaan alueen planeettakehän ympäriltä. Joku koriste-paska että ei kolise tyyliin aluetta vaihtaessa.

        Toinen ryhmäpyörästön laakerin lukitusseekeri oli katkennut ja palaset laatikon pohjalla, toisen pään seekeri mureni heti käsiin kun vähänkin näytin lukkorengaspihtejä sille.

        Lopputuloksena molemmat lohkon puoliskot prässiin ja voimalla ulos kun seekeriin ei päässyt käsiksi. Itsellä riitti pelkkä laatikon puhdistus ja laakerit on nyt liimattu Wurtin vihreällä.

        Toistaiseksi on kestänyt eikä remppa mitään maksanut. Sellaista uutta vaimenninkumia en edes laittanut tilalle kun ihan turha osa ja vaarana vain että irtoaa ja menee ketjun ja hammaspyörien läpi.

        Jos liikkeessä teetät niin varmaan kymmenen tonnia maksaa uus loota ja asennustyö. Jos et jaksa itse lootaa purkaa niin osta joku kolariromun loota ja bolt on asennus, menee vaikka kerrostalon parkkipaikalla.

        Itellä on nyt ARB:n lukot molemmilla akseleilla (kun alkuperäiset avoimet hajosi) ja laitoin Aisinin manuaaliset napalukot että voin hitaalla alueella veivata kärryjä pitävällä alustalla. Löytyy jonkun verran kuvia projektista jos tarvetta...

        Itsellä muuten alkoi noin 50km/h nopeudella kuulumaan kolinaa, aivan kun joku pingispallo pomppisi pienessä vanerilaatikossa. Silloin syynä oli takatasauspyörästön satelliittipyörän väljäksi kulunut liukulaakerointi. Sen jälkeen tuli ARB:n nappilukot :D

        nm. Täyttä kuormaa 3500kg


    • Isuzuman

      108000 km ilman ongelmia menty.
      Nyt lisävalojen asennus tökkii.
      Osaako joku sanoa vaatiiko D-maxiin jotakin elektroniikka ohjaus juttuja led valopalkin asennukseen?

      • Nizu

        Isuzussa valojen ohjaus on toteutettu CAN -väylällä, eli vaatii CAN releen, jotta toimii.


    • Täyttä_kuormaa3500kg

      Lisävalojen asennuksesta en tiedä onko jotain alkuperäisosia mutta kyllä tarvikevalot saa varmaan toimimaan ihan normaalilla releellä kun ottaa käämille ohjausvirran vaikka ihan polttimon johdosta, on kyseessä sitten kauko- tai joku sumuvalojuttu. Käämin ohjaus otetaan siltä valolta joiden tilatieto halutaan eikä 100mA käämivirta häiritsetai kuormita mitenkään auton omia sähköjä. Elektroniikkapuolella me käytetään tarkemmissa kytkennöissä vielä transistoria tai operaatiovahvistinta ohjaamaan relettä, ja käämin yli suojadiodia joka tappaa itseinduktiojännitteen.

      Moni puhuu täällä Isuzun vaihteisto-ongelmista, minä odotan omiani innolla että pääsen avaamaan lootaa ja tekemään tutkimustyötä, uskon kyllä että vikoja voi olla!

      Isuzu on varmaan ainoa auto koko maailman kaikkeudessa kautta aikojen jonne synkroonilaatikkoon vaatimus on GL5 näin epäilen että huollossa käyneet isuzut on saaneet laatikkoonsa huollon hanasta GL4-öljyä ihan vaan persetuntumalta.

      GL4 on ominaisuuksiltaan niin paljon huonompaa että voi olla loota todella kovilla jos on mitoitettu GL5 voitelulle. Ainakin muutmassa Toyotan lippuja liputtavissa huolloissa olen törmännyt vakavaan piittaamattomuuteen voiteluainesta. Esim yksi firma oli käskenyt asentajia laittamaan kitkaperäöljyä jokaiseen tasauspyörästöön ettei sekoiltaisi kahdella öljyllä. Muutama muu huolto käyttii taas mobil SHC 75W90 joka täytti molemmat GL4 ja GL5 vaatimukset mutta oli merkittävästi viskositeetiltaan ohuempaa kun mitä auton ohjekirja pyysi ja ohjekirjan mukaan autolla saisi silloin ajaa vain -20 pakkasessa.

      Itse aikoinaan ostin hiluxiini merkkiliikkeestä öljyjä ja sain tuota SHC kuraa sillä seurauksella että peristä lähti todella paljon metallia, ja kartiorullalaakereista pinnat. Nyt on Isuzussa uudesta lähtien ohjekirjan pyytämät öljyt, eli jakiksessa 10W40 moottoriöljy, vaihteistossa ja perissä mobilube hd 80w-90 GL5

      Vaihdan molemmat laatikot ja takatasauspyörästön 20tkm välein, vaihteistosta tulee ihan puhdasta ja takaperästä hieman rautaa, kuitenkin alle tuhannesosa siitä mitä oli aikoinaan noilla liian ohuilla liruilla jota vaimistaja ei edes anna käyttää!

      Ja joo,joo aina on näitä öljy-friikkejä jotka ulostaa mitä vaan sontaa ja tietää kaikesta kaiken, minä otan nyt kantaa vain valmistajan määrittelemään viskositeettiin ja lisäaineluokitukseen kuten GL-numerot jotka määrittelee öljyn soveltuvuuden synkroonirenkaille tai pelkille hammaspyörävälityksille. Joku pelkkä öljymerkkien haukkuminen on sitten sitä omaa tuubaa...

      • Täyttä_kuormaa3500kg

        Tulipa vielä katseltua noita öljysuosituksia uudemman kerran.

        Takuu- ja huoltokirja -vihkonen pyytää vain 75W90 GL5 öljyä perään ja käsivaihteistoon mutta omistajan käsikirja sivulla 6-111 sallii ajamisen max 15 asteen lämpötilassa tuolla öljyllä. Erikseen on mainittu poikkeus 1* -merkillä että auton ensiasennetuilla tehdasöljyillä saadaan kuitenkin ajaa -35 - 45 rajoissa kun käytetään alkuperistä Isuzu-öljyä

        Minun käyttämä HD 80W90 on sallittu ohjekirjan mukaan -25 - 30 joka lienee paras vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon jos alkuperäistä Isuzu-öljyä ei myydä edes merkkihuollossa.

        Kevyessä ajossa menee varmaan millä vain liruilla mutta mitä enemmän aletaan kuormittamaan sitä merkittävämpään rooliin öljy asettuu vaihteiston suojana.

        Minun mielestä on käsittämätöntä että Mobil pystyy myymään SHC-sarjan GL4 ja GL5 yhdistelmäöljyä samassa purkissa ja se tietysti on korjaamoiden mieleen kun pärjää yhdellä kuution säiliöllä ja yhdellä pumppuhanalla mutta minulle siitä ainakin koitui Suzukissa ja hiluxissa merkittävää vahinkoa.

        Sitten mobil kuitenkin myy halukkaille (minulle) puhdasveriset öljyt eri purkeista:
        https://www.mobil.com/english-gb/commercial-vehicle-lube/pds/glxxmobilube-gx-series
        https://www.mobil.com/english-jp/commercial-vehicle-lube/pds/gljpmobilube-hd-80w90

        Tai sama suomeksi: kaksi ensimmäistä, ja kolmantena autokorjaamoiden suosima liian ohut kombinaatio-öljy jolla varmasti hajoaa voimansiirto kun vähän kesähelteellä kurnuttaa:

        https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2303/945905/Mobil-vaihteistooljy-ja-peraoljy?order=4


      • Anonyymi
        Täyttä_kuormaa3500kg kirjoitti:

        Tulipa vielä katseltua noita öljysuosituksia uudemman kerran.

        Takuu- ja huoltokirja -vihkonen pyytää vain 75W90 GL5 öljyä perään ja käsivaihteistoon mutta omistajan käsikirja sivulla 6-111 sallii ajamisen max 15 asteen lämpötilassa tuolla öljyllä. Erikseen on mainittu poikkeus 1* -merkillä että auton ensiasennetuilla tehdasöljyillä saadaan kuitenkin ajaa -35 - 45 rajoissa kun käytetään alkuperistä Isuzu-öljyä

        Minun käyttämä HD 80W90 on sallittu ohjekirjan mukaan -25 - 30 joka lienee paras vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon jos alkuperäistä Isuzu-öljyä ei myydä edes merkkihuollossa.

        Kevyessä ajossa menee varmaan millä vain liruilla mutta mitä enemmän aletaan kuormittamaan sitä merkittävämpään rooliin öljy asettuu vaihteiston suojana.

        Minun mielestä on käsittämätöntä että Mobil pystyy myymään SHC-sarjan GL4 ja GL5 yhdistelmäöljyä samassa purkissa ja se tietysti on korjaamoiden mieleen kun pärjää yhdellä kuution säiliöllä ja yhdellä pumppuhanalla mutta minulle siitä ainakin koitui Suzukissa ja hiluxissa merkittävää vahinkoa.

        Sitten mobil kuitenkin myy halukkaille (minulle) puhdasveriset öljyt eri purkeista:
        https://www.mobil.com/english-gb/commercial-vehicle-lube/pds/glxxmobilube-gx-series
        https://www.mobil.com/english-jp/commercial-vehicle-lube/pds/gljpmobilube-hd-80w90

        Tai sama suomeksi: kaksi ensimmäistä, ja kolmantena autokorjaamoiden suosima liian ohut kombinaatio-öljy jolla varmasti hajoaa voimansiirto kun vähän kesähelteellä kurnuttaa:

        https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2303/945905/Mobil-vaihteistooljy-ja-peraoljy?order=4

        Onko uuden Dmax-III:n voimansiirto sama kuin ennenkin? Ainakaan enää ei haluta vaihteistoon GL-5 vaan moottoriöljyä.

        Öljyjen laatuvaatimukset näyttävät 'hivenen' poikkeavan siitä, mihin on ehkä tottunut kevyemmässä kalustossa:
        Moottori: 5W30 ACEA E6/E9 (ym.) raskaan kaluston öljy. Ei mitään rally formulaa vaan esim. Shell Rimula tai Mobil Delvac.
        Manuaali- ja jakovaihteisto: ACEA E7/E9 (ym.) moottoriöljy ja viskositeetti lämpötilan mukaan (tai Besco Transaxle 5W30)
        Automaatti: Isuzu ATF
        Etu- ja takatasauspyörästö: GL-5 ja viskositeetti lämpötilan mukaan.

        Nämä ei sitten ole longlife-öljyjä vaan vaihtoväli voimansiirrolle on 40 tkm ja 20 tkm kovassa käytössä. ATF kestää pidempään.

        Pikaisena maallikkoarviona ryssimällä voimansiirtoöljyjen kanssa on mahdollista hankkia ongelmia varsinkin kovassa käytössä.

        Saako oikeita Isuzu-öljyjä mistään Euroopassa?


    • Anonyymi

      Mitä moottoriöljyä käytätte? vm.2009 (mobil suositteli mobil 2000 osasynteettistä, muttei enää löydy suositusta tähän?). Onko näissä jo hiukkassuodatin?

    • Anonyymi

      D Max 1.9, vaihdelaatikko pitää pahaa ääntä, laatikosta tuli aiemmin myös melko paljon metalli hilua öljyn mukana. Autossa on vielä takuu voimassa mutta, niin maahantuoja kuin korjaamokin kieltäytyy tekemästä asialle mitään. Haluavat kyllä myydä autoja mutta isuzun takuu on VITSI. Älkää missään nimessä ostako. Aiempi auto oli amarok, tässä meni kylmänä huonosti vaihteet päälle, 1 ja 2, piti pysähtyä kokonaa jotta onnistui. Kappas, kun soitin huoltoon ja aika sovittiin, aamulla vein ja iltapäivällä oli koko laatikko vaihdettu uteen, toimi tämän jälkeen kuin junan vessa. Varmasti myös muillakin valmistajilla toimii, ei itsellä kokemusta. Vielä kertaalleen ÄLKÄÄ ostako isuzun D Maxia. Maahantuojan edusta Pauli Keskinen ei ole halukas asioita ratkaisemaan. Isuzun merkkikorjaamot ohjeistettu sivuuttamaan ongelmat. Olette aivan yksin ostoksenne kanssa kun rahat on saatu.

      T. Johannes

      • Anonyymi

        Kyllä itselläkin oli jo kerran jakis levällään vm 2015 120tkm isuzussa kun joku teräsvahvisteinen kuminauha irtosi sisällä. Takatausauspyörästöstä tuli uudesta asti aivan mustaa öljyä 20tkm välein ja 120tkm kohdalla pyörästö oli vaihdettava kokonaan kun liukulaakeri oli kulunut väljäksi.

        Niin omassani kun muidenkin isuzuissa olisi syytä katsoa myös peiliin onko vika autossa vai sen käyttäjässä. Monesti tekniikasta mitään ymmärtämättömillä ihmisillä on jokin uskomus että kaikki jarrupalojenkin kuluminen on jotain auton syytä jos merkki ei ole Toyota.

        Näitä kaiken maailman äänien kuulijoita on mailman sivu täynnä, enkä todellakaan itse lähtisi laatikkoa sen takia purkamaan, varsinkaan jos ääni on sellainen että itse en edes sitä kuule vaikka hörhö väittää. Korjaustoimet tehdään silloin kun on jotian oikeaa vikaa.

        Tuossakin ylläolevassa tapauksessa kaveri on saanut jostain tiedon että laatikosta tulee metallihilua? Maallikko tai merkkikorjaamon "ammattilainen" vaihtamassa vaihteistoöljyjä niin itselläni nousee tukka pystyyn että mitätähän öljyä laatikkoon on laitettu tilalle? Omassa laatikossani on ainakin öljyvaatimus GL5 mitä ei varmaankaan moni huomaa, jos huomaa edes viskositeetin katsoa lämpötila-alueelle sopivaksi.

        Ja minä en todellakaan ole isuzun maahantuoja, enkä eläessäni ole ollut autoalalla töissä, enkä myöskaan vienyt autoani liikkeeseen edes takuuasioissa. Isuzu kyllä löytyy ja sanoisin 145tkm ajettuna että vikoja on ollut ja osa niistä varmaan myös minusta riippumattomia. Jos auton ropelointi ottaa niin koville että se uhkaa mielenterveyttä, niin suosittelisin ensimmäiseksi Toyotan mielenrauhaa ja sen jälkeen psykoterapiaa lääkehoitojen tukena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itselläkin oli jo kerran jakis levällään vm 2015 120tkm isuzussa kun joku teräsvahvisteinen kuminauha irtosi sisällä. Takatausauspyörästöstä tuli uudesta asti aivan mustaa öljyä 20tkm välein ja 120tkm kohdalla pyörästö oli vaihdettava kokonaan kun liukulaakeri oli kulunut väljäksi.

        Niin omassani kun muidenkin isuzuissa olisi syytä katsoa myös peiliin onko vika autossa vai sen käyttäjässä. Monesti tekniikasta mitään ymmärtämättömillä ihmisillä on jokin uskomus että kaikki jarrupalojenkin kuluminen on jotain auton syytä jos merkki ei ole Toyota.

        Näitä kaiken maailman äänien kuulijoita on mailman sivu täynnä, enkä todellakaan itse lähtisi laatikkoa sen takia purkamaan, varsinkaan jos ääni on sellainen että itse en edes sitä kuule vaikka hörhö väittää. Korjaustoimet tehdään silloin kun on jotian oikeaa vikaa.

        Tuossakin ylläolevassa tapauksessa kaveri on saanut jostain tiedon että laatikosta tulee metallihilua? Maallikko tai merkkikorjaamon "ammattilainen" vaihtamassa vaihteistoöljyjä niin itselläni nousee tukka pystyyn että mitätähän öljyä laatikkoon on laitettu tilalle? Omassa laatikossani on ainakin öljyvaatimus GL5 mitä ei varmaankaan moni huomaa, jos huomaa edes viskositeetin katsoa lämpötila-alueelle sopivaksi.

        Ja minä en todellakaan ole isuzun maahantuoja, enkä eläessäni ole ollut autoalalla töissä, enkä myöskaan vienyt autoani liikkeeseen edes takuuasioissa. Isuzu kyllä löytyy ja sanoisin 145tkm ajettuna että vikoja on ollut ja osa niistä varmaan myös minusta riippumattomia. Jos auton ropelointi ottaa niin koville että se uhkaa mielenterveyttä, niin suosittelisin ensimmäiseksi Toyotan mielenrauhaa ja sen jälkeen psykoterapiaa lääkehoitojen tukena.

        Mulla jäi d maxi tien poskeen kun laatikko levähti, niin hyviä vehkeitä, tätä uutta korimallia oleva


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla jäi d maxi tien poskeen kun laatikko levähti, niin hyviä vehkeitä, tätä uutta korimallia oleva

        Mikä vuosimalli? Paljonko ajettu? Manuaali, vai automaattilaatikko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla jäi d maxi tien poskeen kun laatikko levähti, niin hyviä vehkeitä, tätä uutta korimallia oleva

        Moro!

        Hei osaatko sanoa miten sun Isuzu hajos? Mikä vm, paljon ajettu ja oliko manuaali??? Oliko se päävaihteisto vai jakolaatikko?

        Mulla tosiaan joku kuminauha lähti jakolaatikosta ja meni haarukoihin mutta autokin on saanut enemmän kenkää kun muut suomen Isuzut yhteensä että en tiedä ketä omassa tapauksessani pitäisi syyttää.

        Toiset on puhuneet päävaihteiston synkrooneista tässä ketjussa. Itselläni 2015 160tkm ja muutamia kertoja tipahtanut kakkonen vapaalle kun kovassa hiekkatiessä on ollut siniaallon muotoisia töyssyjä, tavaksi on tullut varmuudeksi pistää käsi vaihdekepille siinä kohtaa tutulla kotimatkalla.


    • Anonyymi

      Vuoden 2014 d-max hiukkas suodattimen poltto juonittelee ei jostain syystä polta. Nyt poltto aine ylimääräinen menee männän renkaiden läpi moottori öljyn sekaan. Pakko poltto tehty ei auta. Ei havaittavia vutoja. Onko kellään tietoo tästä.

      • Anonyymi

        Mieko.Mulla Isuzu d max 2013 2,5 l tupla turbo 163 hv 26000km menyt.Regeneroi 20-30 km välein .Öljyt vaihdettu ensin laitettiin castrolin öljyt 5w 30 ja pakkoregenerointi pari kertaa ei auttanut.Hiukkassuodatin pestiin ja laitettiin Mobilin autoon sopivat öljyt.Ojelmoitiin pesun
        jälkeen ohjeenmukaan ja kalipuroitiin painetunnistimet.Ei auttanut.Ei vikakoodeja toisunaan
        regeronoinnin merkkivalo syttyy ja hälyttää mutta sammuu kun regenerointi on ohi.
        Onko kokemusta tai vihjettä mitä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieko.Mulla Isuzu d max 2013 2,5 l tupla turbo 163 hv 26000km menyt.Regeneroi 20-30 km välein .Öljyt vaihdettu ensin laitettiin castrolin öljyt 5w 30 ja pakkoregenerointi pari kertaa ei auttanut.Hiukkassuodatin pestiin ja laitettiin Mobilin autoon sopivat öljyt.Ojelmoitiin pesun
        jälkeen ohjeenmukaan ja kalipuroitiin painetunnistimet.Ei auttanut.Ei vikakoodeja toisunaan
        regeronoinnin merkkivalo syttyy ja hälyttää mutta sammuu kun regenerointi on ohi.
        Onko kokemusta tai vihjettä mitä tehdä.

        MIEKO :Voiko kukaan auttaa Isuzu D-Max regeneroi noin 20km:n avälein.Hiukkasuodatin pesty
        paineeroanturi vaihdettu.DpD valosyttyy ja sammuu kun regerenointi ohi.Käy hyvin,
        Pitkällä ajolla regeneroi toisinaan noin 100km välein,muuten väli noin 20-30km.Öljyt vaihdettu merkki korjaamolla pariinkin kertaan.HELP MII


    • Anonyymi

      Laittakaa täsmälleen sellaiset öljyt mitkä valmistaja vaatii ja jos lukemisen ymmärtäminen on vajavaista elkää ihmeessä syyttäkö autoa väärän öljyn aiheuttamista vioista syy on 100% käyttäjässä.terveisin Isuzu kbd 2.2 cm.1984.ja d.max 2.5 2016.omistajalta ilman vikoja em. jo n.37v.jokapäiväisessä käytössä, no jälkimmäisessäkään tähän mennessä ei mitään vikaa.olen ajanut isuzulla koko ikäni ilman ongelmia, tästä paremmaksi voi panna vain valehtelemalla.

      • Anonyymi

        Tosi on . oikeat öljy ja vaihto 5-10t välein. Eli Acea E9/ E7. Esim.Neste Turbo+NEX 10/40.
        Väärillä öljyillä on polttoainetta öljyn seassa. Ei uskoisi mutta kokemuksesta tiedän.
        Itsellä on 2014 mallia 250 000 ajettu. Todella hyvä auto. Mitään vikaa ei ole ollut.
        Lastuttamalla 200hv ja 480nm. Vakiona laiska. 2,5 litraset IDIOOTTI varmoja ja kestäviä.
        Koneviestissä joku sanoi , että toinen raidetangonpää on vaihdettu eka kerran 7000000 km.
        On kyllä kestäviä, kun ajattelee auton ja renkaitten painoa.
        Kannattaa ostaa jos kohdalle sattuu.


    • Anonyymi

      Minulla on Isuzu d-max vm 2008.Mikä lienee jakoketjun turvallinen käyttöikä ja vaihtoväli.Tällä hetkellä mittarissa 266000km.Onko kellään kokemusta?

      • Anonyymi

        Edelliseen täydennystä,Isuzu d-max,2,5diesel.


    • Anonyymi

      Olen itsekkin miettinyt isuzu D--maxia kakkos autoksi. Onko kellään kokemuksia tuosta 2009vm 3L D-maxista? onko vielä 250tkm jälkeen käyttö kelposia?

    • Anonyymi

      Mulla D-max 2011 mallia ja nyt vikakoodi P2227 eikä merkki korjaamo löydä syytä. MAP-anturi vaihdettu, ei apua
      Moottorivalo palaa eikä nosta kierroksia yli 2000 rpm.

      Onko kellään ollut samaa vikaa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7420
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5578
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3122
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1433
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1077
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe