Tympiikö ainanen siivoaminen?

Angeliina

Asutaan vaan kaksistaan avon kanssa joten ei meillä enää kauheasti sotketa. Jostain on jäänyt päänuppiin sellainen pakko että siistiä on oltava ihan koko ajan. Siitä pelosta että joudun siivoamaan tosi sotkuja niin ennaltaehkäisen siivoamalla joka ikinen päivä. Todella tympäisee. Missään toisilla ihmisillä kyläillessä ei häiritse oli kuin sotkuista tahansa. Mikä siinä on että kotona on oltava viimeisen päälle siistiä tai en pysty rentoutumaan hetkeksikään?

17

1144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siivoaminen!

Joku mummo on kuolinvuoteellaan sanonut että niin paljon turhaan siivosin!
      Tän mä aina muistan kun /jos muka pitäs siivota!

• Rocellii

..ja siitä voi kehittyä vielä vakavampi asteinen...
      ellet..hellitä

hyvä alku, kun olet huomioinut tapasi.... ;)

ja...niii..että mistäkö voi johtua..eikös se tule juuri tuosta "pelosta, että joutuu siivoamaan hirveämpiä sotkuja"

miksi sellaista pelkäät ???

pspspspsp

neurooseihinan suositellaan "siedätyshoitoa"

• hepuli

Tuo on kyllä vähän neuroottista!

Tiedän mistä puhun, olen itse ollut samanlainen. Siivoaminen meni ennen muita, paljon tärkeämpiä asioita. Jälkeenpäin, kun olen "tullut järkiini" olen harmitellut miten paljon arvokasta aikaa on mennyt ihan hukkaan tuon siivoamisen takia. Olisi kannattanut antaa se aika lapsille, miehelle, ystäville tai koiralle!!

Onneksi olen päässyt eroon siitä pakkomielteestä. Joskun olen ihan ylpeä itsestäni, kun rauhallisena saatan katsoa ison koiramme sisään raahaamia neulasia, hiekkaa jne ja nurkkiin kerääntyneitä koirankarvapalloja. Silloin huomaan päässeeni neuroosistani!

Yritä ihan tosissasi jättää tuo siivoaminen vähemmäksi. Pane asiat tärkeysjärjestykseen, tee jotain mielekästä sinä aikana kun yleensä kiillottelet koriste-esineitä. Mieti oikein, miten paljon turhaa aikaa tuohon turhanpäiväiseen siivoukseen menee. Loppujen lopuksi kukaan muu ei huomaa miten puhdasta teillä on, ja jos huomaa niin saattaa tuntea olonsa vähän ahdistuneeksikin!
      Ellei tämä auta, kannattaisi varmaan mennä psykologin puheille.

• alima

pölyä aivoissa? Näin mun siskoni väittivät, että mulla on, kun yksin yritin kotona aikanaan jotain järjestystä ja siivoa pitää.
      Siskot vain tykkäsivät löhöillä ja lueskella, eivätkä ollenkaan pitäneet siitä, et yritin töniä heitäkin siivoamaan.
      Meillä oli kotona, siis lapsuuden kodissa aina niin kamala sotku, että siitä on jäänyt mulle traumat.
      Siivoaminen ei tympäise, usein jopa nautin siitä.
      Yleensä kuitenkin lopputuloksesta kuitenkin enemmän.
      En ihan joka päivä enää nykyisin siivoa, kerran viikossa kuitenkin pitää pölyt ottaa.
      Roskaisuudesta riippuen otan lattioita useamminkin, kun en voi sietää, et jalkoihin tarttuu esim leivän muruja.
      Kun oli paljon lapsia ja kaksi koiraa ja kissaa, niin oli joka päivä imuroitava ainakin keittiö ja eteiset. Nyt pääsee jo paaaljoon helpommalla.
      Onneksi, ei vanha enää jaksaa samalla tavalla.
      Remontin jälkeiset pölytkin näyttäis jo loppuneen, joten siinäkin kohtaa helpottaa.
      Vasta perjantaina hilluin höyrypesurin kanssa yöhön myöhään ja oli niin itseeni tyytyväinen, kun sain niin paljon aikaan ja puhdasta kotona.

• Yxitypy

on jo taakse jäänyttä.
      Joskus muinoin kärsin siivousneuroosista, mutta onneksi siitä pääsin.
      Siivoan nykyään silloin kun siltä tuntuu, ja olen huomannut, että käden jälkikin näkyy paremmin, kun on mitä siivoaa :=))

Koitas sinäkin opetella rentoutumaan. Kyllä siihen oppii :=))

• Pirre*

jouda siivoamaan kokoaikaa, paitsi imuroida pitää melk. joka päivä, muuten ei kohta kengän varret riitä kahlata, meillon niin iso pere, että jostain sitä roskaa ja tomua tulee, silimistäkö tippunee. :/

Sinulle, - entä jos teet semmoisen uskaliiaan hi..kokeen, että siivoat vain kerran kahdessa viikossa, ja katsot sitten kuinka kävi.? :)

• taas pitäis siivota

Ja vasta pääsiäiseks kämppää siivosin.

• naisellinen nainen

...monikaan jäbä nyt ei kyllä tähän aiheeseen niinku tartu! Meillä on himassa sama juttu, oon sellanen ikiliikkuja ton rätin ja imurin kanssa. Yksin. Naisena. Onneks sentää ei enää tartte käsintiskata. Meillä ku parhaillaan jos kaikki on koolla noita riskejä jäbejä on himassa neljä. Kolme jo aikuista jäbää ja sit mun mies. Ja kaikilla handut niinku kunnossa. Mut kiltisti ne vaan sittaa ja tsiigaa telkkarii, haiven ei nouse ei..ja korva ei kuule ei. ja huutaa en ala.

Mulla olis IDIS: Tehdään muutos nyt tähän hommaan. Ostetaan niinku noit kaasunaamareita jokaiselle peheenjäsenelle oma. Ja sit ku pölypallerot alkaa niinku hyppii silmille, vedätään nää naamarit vaan boltseihin...mä ainaki hankin itelleni vaaleanpunaisen....oon funtsinut ettei noi munkaan jäbäkät kuitenkaan mitään bonjaa...kiltisti nekin sit kuitenski omat naamarinsa vetäis niinku omiin boltseihinsa. Ettei sillä siivoamisella sit todellakaa ole niinku välii... otetaan niiden "putkiaivo"-ajattelusta vaan mallii, niin hyvin pyyhkii..eiks vaan.

• O - O

puoliksi putkiaivot ja pitkä pinna, eikä siivous ole koskaan noussut mukavampien tai tärkeämpien tekemisten edelle. (Valitettavasti se joskus näkyy ja vaatii ottamaan itseä niskasta kiinni.)
        Kun nuorina ehdimme elää kaksin ennen jälkikasvun syntymistä, oli itsestään selvää, että myös siivosimme yhdessä ja sama jatkui perheen kasvaessa. Yhdessä tehden ikävätkin tehtävät sujuvat mukavammin ja nopeammin, jää sitten enemmän vapaa-aikaa muuhun.

Olen ihmetellyt, miksi niin monet naiset omivat itselleen tehtäviä ja pyytävät perheenjäseniä auttamaan. Miten niin auttamaan? Eivätkö kodin työt ole yhteisiä?

PS: Kun asuin jonkin aikaa keskiluokkaisessa perheessä Lontoossa, sain tutustua sikäläisiin tapoihin. Siivous ja järjestys kodissa oli meikäläisittäin katsoen varsin boheemia. Kuulin myös monenlaisia juttuja suomalaisten siivousvimmasta, kun joku tuttavapiirissä oli avioitunut suomalaisen naisen kanssa. Ko. rouva kuulemma kulutti vettäkin ihan hirrrrrrrveästi.;)) Omat tapani taitavat asettua johonkin keskiluokkaisen britin ja suomalaisen välimaastoon. - Mikä elämässä on tärkeätä?

• naisellinen nainen
        O - O kirjoitti:

puoliksi putkiaivot ja pitkä pinna, eikä siivous ole koskaan noussut mukavampien tai tärkeämpien tekemisten edelle. (Valitettavasti se joskus näkyy ja vaatii ottamaan itseä niskasta kiinni.)
        Kun nuorina ehdimme elää kaksin ennen jälkikasvun syntymistä, oli itsestään selvää, että myös siivosimme yhdessä ja sama jatkui perheen kasvaessa. Yhdessä tehden ikävätkin tehtävät sujuvat mukavammin ja nopeammin, jää sitten enemmän vapaa-aikaa muuhun.

Olen ihmetellyt, miksi niin monet naiset omivat itselleen tehtäviä ja pyytävät perheenjäseniä auttamaan. Miten niin auttamaan? Eivätkö kodin työt ole yhteisiä?

PS: Kun asuin jonkin aikaa keskiluokkaisessa perheessä Lontoossa, sain tutustua sikäläisiin tapoihin. Siivous ja järjestys kodissa oli meikäläisittäin katsoen varsin boheemia. Kuulin myös monenlaisia juttuja suomalaisten siivousvimmasta, kun joku tuttavapiirissä oli avioitunut suomalaisen naisen kanssa. Ko. rouva kuulemma kulutti vettäkin ihan hirrrrrrrveästi.;)) Omat tapani taitavat asettua johonkin keskiluokkaisen britin ja suomalaisen välimaastoon. - Mikä elämässä on tärkeätä?

...on kanssasi samaa mieltä. Mut meilläki on sellane uusioperhekuvio. Ollaan mun mieheni kanssa näin niinku toista kertaa gittikses. Molemmat. Ja näiden vanhempien kundien oma äiti kuoli kun kundit oli just pahassa murros-iässä. Ja olis tartteneet ohjausta näissä himahommissa. Ja mun kundi taas on vaikeasti austistinen nuorimies. Ja tarttee ohjausta lopun elämäänsä. Sitä täytyy ohjata kädestä pitäen näihin himahommiin..aina ei jaksa. Nää vanhemmat kundit oli 25v ja 30v eli jo aikusii jäbäköitä molemmat. Ku tulin niiden elämään. En oikein viitsi alkaa nalkuttavaks mutsiks niille. Niiden oma äiti ku ei aikanaan vakavan sairauden takii, pystynyt niitä opettaa näihin himahommiin. Vaikeeta ku niillä on ollu muutenki. Ja sit ku ne on muuten kliffoi jäbäköit niinku mulle ja tälle meidän nuoremalle "babylle". Enemmän mielluummin autan, missä naisena ja mutsina voin. Ja sit mun mies taas...ihan turha toivoo. Ollaan sovittu muuten nää vastuu alueet ja ku muuten skulaa hyvin. Niin yritän jaksaa..mäki nalkuttamatta....tehdä nää mun hommani. Mut ihan totta ei aina meikääkään noi siivoushommat huvittais.

• ..........

kuin kerran viikossa mutta kyllä se välillä tympii.
      Kyllä kämppä viikon siistinä pysyisi ellei muija ja jälkikasvu olis sellasia sottapyttyjä.

Vaikkei oma huusholli yleensä ihan nuoltu ole mutta kyllä häiritsee sotkuisuus kyläpaikassa. Yksi paikka on sellainen, ettei tekisi kenkiä mieli riisua. Häpeisin, jos itsellä olisi sellaista.

• sanoo_suttura*

Siivosin ennen liian usein ja liian tarkkaan, nykyisin harvemmin ja ilman silmälaseja. :)

Aika on liian kallista tuhlattavaksi siivoamiseen.

• susa51

Riittää kun on jonkinlainen viikkosiistiminen, toisilla riittää harvemminkin.
        Meillä on koiria, joten viikkosiistimisestä ei voi luistaa.
        En kannata neuroottista luuttuamista, joka hetki vapaa-ajasta. Muuhunkin voi käyttää aikaansa.

• ja että on
        susa51 kirjoitti:

Riittää kun on jonkinlainen viikkosiistiminen, toisilla riittää harvemminkin.
        Meillä on koiria, joten viikkosiistimisestä ei voi luistaa.
        En kannata neuroottista luuttuamista, joka hetki vapaa-ajasta. Muuhunkin voi käyttää aikaansa.

siistihköä. Itse siivoon makkarin joka viikko, koska olen lähes kaikille pölyille jotenkin allerginen. Siitepölyt mm.ym.

Vaatteet kaappeihin, mitään ei jätetä lojuun, eikä liikoja koriste-esineitä esillä. Tavarat kaappiin oven taa, niin ei näy. Meillä on vain muutama matto, sillä niiden ulkoiluttaminen on aika raskasta hommaa.
        Ja mitäs niillä matoilla tekee pölyä keräämäs, kun on kauniit lattiat ja lämpösetkin.

• harmonia?

Onnellisen yhteneväiset näkemykset vaimon kanssa siivouksesta.

Minä pyyhin pölyt sattumanvaraisesti, ilman aikataulua.

Lattiat ja matot imuroidaan suunnilleen kahden viikon välein.
      Mattojen pöllytys ja lattioiden moppaus muutaman kerran vuodessa.

Matkoille lähdettäessä, 5 - 6 krt/vuosi teemme tuon 2-viikkoissiivouksen tai, ajankohdan sopiessa, jopa moppaussiivon.
      On mukavampi palata "liki" siistiin kotiin.

Yli 150m2 rinnetalon jälkeen tämä 73m2 tuntuu helpolta vaikka penskatkaan eivät enää ole tekemässä.

Aamuauringon puoleisen keittiön ikkunan olen pessyt kerran tämän 5:n vuoden aikana.
      Keskustan katupöly paskaa ne kuitenkin.

Viihdymme molemmat kodissa jossa on asumisen jäljet.

• tympii

Eikä ole varaa palkata siivoojaa.

• vähenee

Ennen olin todellinen siivouspeto, mutta kai tämä ikä on tehnyt tehtävänsä ettei jaksa tai paremminkin viitsi jatkuvasti mopata. Tilaa n. 250 m2, joten työstä käy paikkojen kunnossa pito. Kun asuu yksin ei siivuosta niin paljon tarvi, kun laittaa kaiken heti paikoilleen, mutta lastenlapset osaavat kyllä kääntää koko huushollin nopeasti sekaisin. Onneksi pääsin eroon siitä siivousneuroosista, se oli todella raskasta aikaa.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      64
      3202
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2974
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      51
      2862
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2678
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2558
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2540
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2311
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2188
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2088
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2082
    Aihe