Ajelin tässä Sunnuntaina välillä Salo-Inkoo ja edessä ajeli "vanha" Fiat asuntoauto joka alamäessä veteli 95km/h ja ylämäessä 68km/h navigaattorin mukaan.
Jokainen ajelee miten haluaa mutta on pikkasen vaikeata ohittaa tällaista kun vetelee "täysillä" alamäet.
Itse ajelen isoa asuntoautoa missä tehot riittää myös ylämäessä vaan ei niistä tehoista ole käyttöä kun näitä ajelee miten sattuu.
Vois katsoa peiliin välillä ja päästä muut autot ohi jos kerran oma Fiiatti ei jaksa kun 68km/h ylämäet.
Asuntoauton vauhti!
36
3213
Vastaukset
- Autovaanari vuodesta 1978
Ei anna valitus aihetta toimenpiteisiin. Valitus hylätty turhana.
- rekkakii
Yhä, ja vielä vaan. Miksi asuntoauto vit..taa toisia autoilijoita. Ihan samaa nuo rekat tekee pitkissä ylämäissä, kun ne ei saa edes vauhtia kun on rajottimet. Mikä siitä asuntoautosta nyt niin kauhian tekee. Tai mie tiijän..kateus vie kalatkin vedestä. Ja se joka ajelee asuntoautollaan ylinopeutta..entäs sitten...siinähän ajaa, ei se mikään kehumisen aihe ole.
- vihje
Ohita se Fiat suoralla ja tasamaalla, niin ei sinuakaan kiristä päästä.
Fiat on lomalla ja ajelee sen mukaan. Ei kenenkään ole pakko ajaa suurinta sallittua nopeutta.
Se jolla on tehokas auto, ohittaa vaivattomasti. Se jolla taidot ei riitä ohitukseen, jää taakse ruikuttamaan. Mihin ryhmään sinä kuulut?- Jusba
kerran lomalla, niin miksi pitää häiritä muuta liikennettä? Sillonhan olisi aikaa päästää muut ohi.
- ei kenenkään
tarvitse ajaa maksiminopeutta.Mutta liiallisella alinopeudella voi myös saada sakkoja.Mikä nyt ei tarkoita että sakot tulee jos ajaa satasen alueella 75-85 km/h.
Jokunen vuosi sitten työkaverini iäkäs isä oli lähtenyt ajamaan mökilleen ja vuosien varrella hänen ajovauhtinsa oli hidastunut sen verran että hän ei missään suostunut ajamaan 60-65km/h kovempaa.
Näin hän toimi myös mökkireisullaan ja lopputuloksena se että taakse kertyi julmetun pitkä jono myös ammattiautoilijoita vailla ohitusmahdollisuuksia.Erään huoltoaseman kohdalla poliisi nappasi hänet sivuun.Koska hän ei kehtoituksesta huolimatta halunnut nosta matkanopeuttaan hänelle kirjoitettiin sakot liikenteen haittaamisesta. - jeremies08
Jusba kirjoitti:
kerran lomalla, niin miksi pitää häiritä muuta liikennettä? Sillonhan olisi aikaa päästää muut ohi.
"Jos on lomalla miksi pitää häiritä..." On sulla otsaa valittaa. Tiet on kaikille jos et pääse ohi, mene kahville. Ei sinua tarvitse päästää kuin päähän. Vaikka sekin on turhaa, kun ei siellä kukaan ole kotona.
- asenne tuota
jeremies08 kirjoitti:
"Jos on lomalla miksi pitää häiritä..." On sulla otsaa valittaa. Tiet on kaikille jos et pääse ohi, mene kahville. Ei sinua tarvitse päästää kuin päähän. Vaikka sekin on turhaa, kun ei siellä kukaan ole kotona.
luokkaa, ehkä kannattaisi paluttaa ajokortti pois, ettet ole vaaraksi muille tiellä liikkujille
- puskavaanari
ei kenenkään kirjoitti:
tarvitse ajaa maksiminopeutta.Mutta liiallisella alinopeudella voi myös saada sakkoja.Mikä nyt ei tarkoita että sakot tulee jos ajaa satasen alueella 75-85 km/h.
Jokunen vuosi sitten työkaverini iäkäs isä oli lähtenyt ajamaan mökilleen ja vuosien varrella hänen ajovauhtinsa oli hidastunut sen verran että hän ei missään suostunut ajamaan 60-65km/h kovempaa.
Näin hän toimi myös mökkireisullaan ja lopputuloksena se että taakse kertyi julmetun pitkä jono myös ammattiautoilijoita vailla ohitusmahdollisuuksia.Erään huoltoaseman kohdalla poliisi nappasi hänet sivuun.Koska hän ei kehtoituksesta huolimatta halunnut nosta matkanopeuttaan hänelle kirjoitettiin sakot liikenteen haittaamisesta.todellinen kaupunkilegenda jos ei tapahtunut moottoritiellä tosin siellähän on se vasen kaista hätäisemmille. Saavathan mopoautotkin ja traktorit ajella yleisillä teillä ja aikamoinen alamäki tarvitaan jo 65 km/h nopeuteen. Ei nyt kannata tänne aivan mitä vaan humpuukia yrittää syöttää.
Jos kaveri sakon sai niin ei varmasti siitä, ettei tulevaisuudessa tule ajamaan kovempaa. Oletko kuullut kenenkään saavat elinkautista siitä, ettei lupaa tappaa ketään ainakaan viiteen vuoteen? - ollut mikään
puskavaanari kirjoitti:
todellinen kaupunkilegenda jos ei tapahtunut moottoritiellä tosin siellähän on se vasen kaista hätäisemmille. Saavathan mopoautotkin ja traktorit ajella yleisillä teillä ja aikamoinen alamäki tarvitaan jo 65 km/h nopeuteen. Ei nyt kannata tänne aivan mitä vaan humpuukia yrittää syöttää.
Jos kaveri sakon sai niin ei varmasti siitä, ettei tulevaisuudessa tule ajamaan kovempaa. Oletko kuullut kenenkään saavat elinkautista siitä, ettei lupaa tappaa ketään ainakaan viiteen vuoteen?kaupunkilegenda.Ja kyse oli jokunen vuosi Sitten kolmostiellä pohjanmaalle.Työkaverini isä ei vielä ymmärrä mitä hän teki väärin vaikka hänen poikansa on yrittänyt selittää hänelle että 60-65 km/h on jo haitantekoa liikenteessä.Itse olen karavaanari joten ei tässä ollut mistään haukkumisesta kyse.Van ihan todellisesta tilanteesta.
- Autovaanari vuodesta 1978
Jusba kirjoitti:
kerran lomalla, niin miksi pitää häiritä muuta liikennettä? Sillonhan olisi aikaa päästää muut ohi.
Maanteillä liikkuu päivittäin monilla tavoilla ajokyvyltään rajoittuneita autoilijoita. Pahimpina vaaranaiheuttajina ovat kaaharit, kortittomat-, juopot-, huumehörhö-, ja omissa maailmoissaan elävät kaaharit. Karavaanarit ovat siitä vähiten onnettomuuksia aiheuttavasta päästä tilastoissa. Enemmistö onnettomuuksissa mukana olleista karavaanareista on joutunut tilanteeseen syyttömänä osapuolena.
Mikä hiton ohittamistarve muille tulee karavaanarin taakse saavuttuaan. Nopeusero on monasta olematon taakse tulijan saavuttaessa vähän hitaammin kulkijan. Ohittaja usein kääntyy kohta ohituksen jälkeen näköetäisyydellä ohitettavaan jollekin risteävälle tielle. Tapahtui turha ohitus. - oikein oli
ollut mikään kirjoitti:
kaupunkilegenda.Ja kyse oli jokunen vuosi Sitten kolmostiellä pohjanmaalle.Työkaverini isä ei vielä ymmärrä mitä hän teki väärin vaikka hänen poikansa on yrittänyt selittää hänelle että 60-65 km/h on jo haitantekoa liikenteessä.Itse olen karavaanari joten ei tässä ollut mistään haukkumisesta kyse.Van ihan todellisesta tilanteesta.
Ei sen tietyn nopeuden (65) käyttäminen mikään rike ole vaan se, että ei päästä toisia ohitseen.
Kyllä satasen tiellä saa käyttää nopeutta 70-80 ihan lailisesti, ei siitä kukaan sakota. Mutta jos tuon nopeuden käyttö "kohtuuttomasti!! haittaa muita tiellä kulkijoita" niin silloin pitää heitä välillä päästää ohitseen. Jos haitta vähäinen, niin ei tarvitse ryhtyä mihinkään tekoihin. Niin se vain on.
Jos papan taakse kertyi monta rekkaa, niin ne todellisuudessa eivät pysty ohittamaan häntä ja alkavat jo itsekin jumittua mäkiin liian pienen nopeuden vuoksi. Tällöin asiaan pitääkin viranomaisen puuttua.
Minäkin ajan esim sateella moottoritiellä 90 km/h, mikä on ihan oikea nopeus kun renkaat ovat melko kuluneet.
- Vaanari_82
Tein itse juuri matkailuautolla 1500km reissun suomessa ja huomioin ihan saman ongelman, välillä sai oikeen hävetä kanssa karavaanarien puolesta. Jos kalusto ei jaksa mennä tasaista nopeutta, voisi ajatella sen verran toisia, että ajaisi myös alamäessä sitä samaa nopeutta ja mahdollistaisi toisten ohitukset.
Suoraan sanottuna otti melosesti kupoliin 5- tielläkin 100km/h rajoitusalueella kun monet asuntoautoilijat veti ylämäissä ja tasasella 65-80km/h nopeudella ja sitten kun tuli ohituskaista kalustosta poljettiin kaikki irti ja nopeus oli parhaimmillaan 110km/h koko ohituskaistan ajan. Ajelin yhden tälläisen sankarin perässä pidemmän tovin ja toiminta oli ihan järjestelmällistä, aina kun ohituskaista alkoi nopeus nousi yllättäen reilusti yli satasen ja multa vietiin mahdollisuus lailliseen ohitukseen.
Lopulta hermot petti ja seuraavalla ohituskaistalla täräytin näistä väkisin ohi, mutta ohituskaistojen lyhyyden ja takana ohittavien henkilöautojen takia piti käytellä melkosen laittomia nopeuksia eli parhaimmillaan likemmäs 140km/h... Voi vaan kuvitella mitä mahdollinen tutkapartio olis ollut mieltä kun matkailuautolla ajetaan tollasia nopeuksia, mutta toisaaltaan ohitus ois ollut muuten mahdotonta ja kun matkaa oli edessä paljon ei huvittanut ajaa minkään tientukon takana.
Kaikki ohituskaistalla ohitettavana olevat jotka kiihdyttävät voisivat analysoida omaa toimintaansa ja miettiä onko kovin järkevää tahalleen/ajattelemattomuuttaan kiusta toisia ja aiheuttaa vaarallisia tilanteita. Itsellä on alla 3 -litranen puoli-integroitu matkailuauto, jolla pääsee ohi mistä vaan, mutta sääliksi kävi sitäkin alkoviauton kuljettajaa joka jäi Mikkelin ja Varkauden välillä tälläisen asuntoautoa ajavan kiihdyttäjäterroristin taakse. Kyseinen autoilija yritti ohitusta monessa paikassa onnistumatta siinä, lopulta ohitin itse molemmat, enkä tiedä miten monta kilsaa tilanne vielä jatkui mutta ihan käsittämätöntä toimintaa enkä yhtään ihmettele miksei karavaanarit ole hirveen suosittuja tien päällä.on muutkin tehneet. Itse tein yli 5000 km reissun pohjoiseen enkä muista yhtään moista ongelmaa. Aikoinaan kun olin reissuhommissa (70 ja 80 luvuilla) niin jäätyäni pahaan rakoon ajamaan vaikka rekan perään liikenteen ollessa vilkasta menin kahville ja lähdin hetken kuluttua vapaaseen rakoon kahvit juotuani. Kaikki jarrumiehet olivat kadonneet kuin tuhka tuuleen.
Moinen kiukuttelu on vaaraksi itselle ja muille, adrenaliini ei tee ajoa yhtään turvallisemmaksi. Matkahan se on pääasia, vai mitä?- Kotiloija
Ihmiset on itsekkäitä, itse haukut miten toinen aina ohituskaistan alkaessa kiihdyttää ja itse teit luultavasti kyseisen kaverin perässä aivan samoin. Mitähän se sinun takana ajanut ajatteli sinusta :-)
Kannattaisi joskus miettiä miksi ohituskaistalla käy noin että edellä ajava kiihdyttää, siihen on ihan selvä selitys. En kerro mikä, ehkä saatte itsekin harmaat aivosolut liikkeelle :-) - Matkailua
tuntuu olevan. Mitähän jos vaihtaisit vaikkapa junaan. Ei sterssaa niin paljon.
- Markiisi de Omnistor
Omalla Etelä-Suomen kierroksellani havaitsin, että hyvin usein 80 rajoitetulla tieosuudella on ohistuskaistan alussa 100-merkki ja taas kaistan päättyessä 80-merkki.
Jospa tämä sinun vaikutelmasi johtuukin tästä.
Omalla retkelläni kaikki eteeni sattuneet harvat ns. "hidastelijat" olivat henkilöautolla liikkuvia vanhemman ikäluokan harmaahapsia. Auton kaatumisen pelko on heillä myös suuri, vai miksi he päätiellä melkein pysäyttävät autonsa risteysalueelle, ennen kuin uskaltavat kääntyä sivutielle?
- pinna kireellä
jo noin niinkuin valmiiksi olisi parempi kyllä jäädä sinne kotiin sillä uudella autolla. Kyllä suomen maanteillä on taatusti suoriakin tienpätkiä missä pääsee ohitse jos tarve vaatii ja näyttämisen halua riittää. Tulikohan mieleen että kaikki EIVÄT halua revitellä autoistaan kaikkia tehoja irti, saattaa olla lapsia kyydissä, vähemmän kokemusta, tuulikin saattaa tempoa kevyempää ja pienempää autoa ym ym, Kukaan ei varmaan piruuttaan estä ohituksia kun sinunlaisia hermoheikkoja on takapuskurissa kiinni. ASENNEVAMMA sinä kaikkien kaveri? Mielummin turvallisesti ja ehjänä perille kuin hullun kiilto silmissä ohittelua ja törkeitäkin ohituksia, Hyvää kesän jatkoa kuitenkin ja turvallisia kilometrejä toivottaa autoileva naisvaanari
- ymmärtää
niin että täällä nyt vaan kehuskellaa uusilla velkaisilla auotilla ja tehoilla???? Mulla vaan on vanha mutta OMA ja toimiva. ONkos se malli esim. vaanari82 syntymävuosi, eipä oo viä kokemusta juurikaan että silleen
- huomattiin juuri
ymmärtää kirjoitti:
niin että täällä nyt vaan kehuskellaa uusilla velkaisilla auotilla ja tehoilla???? Mulla vaan on vanha mutta OMA ja toimiva. ONkos se malli esim. vaanari82 syntymävuosi, eipä oo viä kokemusta juurikaan että silleen
seuraava iso ongelma maanteillä. Ajelimme 80 tiellä rajotusten mukaan niin eikö tämän tästä ollutkin puskurissa roikkujoita ja TÖRKEITÄ ohituksia. Mikä niin kiire on ettei kerkiä odottaa suoraa tienpätkää ja VARMAA näkyvyyttä???!!! No ainahan saa lukea kuinka matkailuauto oli keikahtanut "TUNTEMATTOMASTA" syystä oja pohjia katselemaan taikka vaunuyhdistelmä alkoi heittelehtimään,,, miettikkää sitä : turvallisesti ajellut matkailija
- Vaanari_82
Ongelmahan ei ole siinä, että ajaa hiljempaa, mutta miksei sitten voi ajaa tasaisesti hiljaa? Mielestäni on ihan silkkaa kiusantekoa jos ajetaan ylämäet ja tasaiset pahimmillaan 65km/h ja sitten alamäessä poljetaan yli 100km/h. Ymmärrän kyllä, ettei kaikki autot kulje kovissa ylämäissä edes 80km/h, mutta luulisi kuskilla olevan sitten sen verran tilannetajua, että pitäisi nopeuden alamäessäkin samana tai maks 80km/h, jolloin toiset pystyvät ohittamaan laillisesti. Itsekin 1.9td:tä ajaneena tiedän kyllä, että alamäessä on kiusaus hakea kunnolla ennakkoa tulevaa ylämäkeä varten, mutta tämä on just tyypillistä itsekästä ajotyyliä joka ei edes pyri sujuvaan liikenteeseen eikä takana olevan jonon purkamiseen.
Vertauksesi turvallisuuden tavoitteluun on todella ontuva, koska miten perustelet yli 100km/h alamäessä ajamisen lyhytakselivälisellä alkoviautolla? Näin ne turvallisesti ajavat karavaanarit tekevät, juuri mainitsemallani 1500km reissulla laskin 10kpl autoja, jotka toimivat juuri näin vastuullisesti. Onneksi kuitenkin enemmistö matkailuautoista toimi hienosti myös ohituskaistoilla, eli nopeus pidettiin vakiona ainakin ohitustapahtuman ajan.
Ja korostan nimenomaan, että itsellä ei ole minkäänlaista näyttämisenhalua, ainut toive olisi päästä perille suht koht säällisessä ajassa ja etenkin niin, että saisi tehdä matkaa suht koht tasanopeudella. Mielestäni on kohtuutonta joutua ajamaan jonkun 65-110km/h vaeltavan karavaanarin perässä pahimmillaan satakin kilsaa, jos en tee ns. ei hyväksyttyä mutta silti turvallista ohitusta. Ja vielä sen verran, että hermot ei todellakaan mene helposti, mutta joku raja niilläkin on. - Autovaanari vuodesta 1978
Vaanari_82 kirjoitti:
Ongelmahan ei ole siinä, että ajaa hiljempaa, mutta miksei sitten voi ajaa tasaisesti hiljaa? Mielestäni on ihan silkkaa kiusantekoa jos ajetaan ylämäet ja tasaiset pahimmillaan 65km/h ja sitten alamäessä poljetaan yli 100km/h. Ymmärrän kyllä, ettei kaikki autot kulje kovissa ylämäissä edes 80km/h, mutta luulisi kuskilla olevan sitten sen verran tilannetajua, että pitäisi nopeuden alamäessäkin samana tai maks 80km/h, jolloin toiset pystyvät ohittamaan laillisesti. Itsekin 1.9td:tä ajaneena tiedän kyllä, että alamäessä on kiusaus hakea kunnolla ennakkoa tulevaa ylämäkeä varten, mutta tämä on just tyypillistä itsekästä ajotyyliä joka ei edes pyri sujuvaan liikenteeseen eikä takana olevan jonon purkamiseen.
Vertauksesi turvallisuuden tavoitteluun on todella ontuva, koska miten perustelet yli 100km/h alamäessä ajamisen lyhytakselivälisellä alkoviautolla? Näin ne turvallisesti ajavat karavaanarit tekevät, juuri mainitsemallani 1500km reissulla laskin 10kpl autoja, jotka toimivat juuri näin vastuullisesti. Onneksi kuitenkin enemmistö matkailuautoista toimi hienosti myös ohituskaistoilla, eli nopeus pidettiin vakiona ainakin ohitustapahtuman ajan.
Ja korostan nimenomaan, että itsellä ei ole minkäänlaista näyttämisenhalua, ainut toive olisi päästä perille suht koht säällisessä ajassa ja etenkin niin, että saisi tehdä matkaa suht koht tasanopeudella. Mielestäni on kohtuutonta joutua ajamaan jonkun 65-110km/h vaeltavan karavaanarin perässä pahimmillaan satakin kilsaa, jos en tee ns. ei hyväksyttyä mutta silti turvallista ohitusta. Ja vielä sen verran, että hermot ei todellakaan mene helposti, mutta joku raja niilläkin on.Suuri mieltä järkyttänyt ongelma olikin 10 huonosti käyttäytynyttä???????? matkailuautolla kulkenutta 1500 km matkalla. Järkyttävää piittaamattomuutta !!!
Kehä III sisäpuolella ja kehätiellä tapaat työmatkaruuhkissa päivittäin 1 km matkalla useamman töpeksijän vakio työmatkareitillään.
Taukoja matkan aikana on joka tapauksessa pidettävä muutama. Juututtaessa matelevaan jonoon voi seuraavaa taukoa vähän aikaistaa. Matkailuautolla voi pysähtyä kahville tien levikkeelle.
Tien päällä leipäni raapineena en välitä turhaan aikaani tuhlata tiellä mateluun. Sopivalla ennakkosuunnittelulla pystyn ohittamaan tietämäni ruuhkakohdat hiljaisen liikenteen aikana. Pystyn ajamaan omaa vauhtiani tulematta juuri ohitetuksi. Joutumatta itse ohittelemaan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Tulen pitkäkin ajorupeaman jälkeen pirteänä perille oikein rytmitetyn matkan päätteeksi. - matkailuautoilija
Autovaanari vuodesta 1978 kirjoitti:
Suuri mieltä järkyttänyt ongelma olikin 10 huonosti käyttäytynyttä???????? matkailuautolla kulkenutta 1500 km matkalla. Järkyttävää piittaamattomuutta !!!
Kehä III sisäpuolella ja kehätiellä tapaat työmatkaruuhkissa päivittäin 1 km matkalla useamman töpeksijän vakio työmatkareitillään.
Taukoja matkan aikana on joka tapauksessa pidettävä muutama. Juututtaessa matelevaan jonoon voi seuraavaa taukoa vähän aikaistaa. Matkailuautolla voi pysähtyä kahville tien levikkeelle.
Tien päällä leipäni raapineena en välitä turhaan aikaani tuhlata tiellä mateluun. Sopivalla ennakkosuunnittelulla pystyn ohittamaan tietämäni ruuhkakohdat hiljaisen liikenteen aikana. Pystyn ajamaan omaa vauhtiani tulematta juuri ohitetuksi. Joutumatta itse ohittelemaan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.
Tulen pitkäkin ajorupeaman jälkeen pirteänä perille oikein rytmitetyn matkan päätteeksi.Hei, ajelen matkailuautolla myös päivittäiset työmatkani. Se mikä on hieman yllättänyt vaihdettuani kulkineeni henkilöautosta on, että ihmisillä näyttää tulevan helpommin kiire rynnätä kolmion takaa eteen.Ilmeisesti tämä johtuu pelosta joutua tientukon taakse, vaikka itse asiassa autollani ehtii hyvin normaalin liikenteen rytmiin. Toinen huomio on, että useammat "niistävät ohituksen jälkeen matkailuautoilijan nenän", eli vääntävät lähes etukulmaa hipoen takaisin omalle kaistalleen. Tämä ilmiö on hupaisa ja sitä tapahtuu tavallista enemmän etenkin moottoriteillä, jossa on täysin vapaa ohituskaista ja tilaa vaikka huru mycket.
Lapin reissulla en kyllä tavannut juurikaan ärsyttäviä tientukkoja ja joustavuutta liikenteessä tuntui löytyvän puolin ja toisin. Eihän lomaa toki kannata pilata stressaamalla joutavista asioista, vai kuinka...
- Maleksija
Nimittäin oikea ja väärä, vieläpä jokaisen oma? No, onneksi ei pidä paikkaansa liikenteessäkään. Ihmisten, jotka tuntevat liikennevirrassa toistuvasti ärtymystä, vihaa, ahdistusta, pelkoa tai muita epämiellyttävän voimakkaita tunteita kannattaisi tutkiskella kaikessa rauhassa itseään. Tunteille yleensä löytyy syy, joka voi yllättää sillä, että se ei olekaan missään tekemisissä liikenteen kanssa. Ammattiauttajan konsultoimisessa ei ole mitään hävettävää, jos tuntuu siltä, että omatoiminen tasapainottuminen ei onnistu.
Liikennekäyttäytyminen ja tuntemukset siellä ovat erinomaisia yksilön ja laajempienkin joukkojen henkisen tilan mittareita, mutta vissiin aika vähän tutkittuja, mene ja tiedä. Kansallinen hälytystila alkaa viimeistään siitä kun karavaanaritkin alkavat joukolla ärtyä tai ahdistua. Onneksi ei kai ihan vielä? - Yks toinenkin
Ohittajia syytetään usein, syystä tai toisesta, itsekkäiksi ajajiksi. Mielestäni kuitenkin itsekkäimpiä ovat juuri nämä "koko tien ostaneet" jotka käyttäytyvät tiellä juuri niinkuin itse haluavat ja selittävät sitä esim. sillä että "ei MINULLA ole kiire minnekään" tai "MINULLE kyllä riittää tämä vauhti".
On ihan ok jos haluaa ajaa alle rajoituksen tai muuten hitaammin kuin muu liikennevirta menee. Mutta silloin pitää löytyä sen verran epäitsekkyyttä että kykenee päästämään liikennevirran tai yksittäisetkin ohittajat ohitse kiusaa tekemättä tai turhia ongelmia luomatta.
Se, että vetää letkaa vaihdellen nopeuttaan isollakin haarukalla, on silkkaa kiusantekoa. Sen ymmärtää että mäkeen kulkupeli saattaa vähän hyytyä mutta mikä *erkele se sitten "pakottaa" tasaisella, suoralla tai myötämäessa polkemaan kaikki tehot irti ja vaikeuttamaan tämän "pumppaajan" ohittamista?? Totta on että kun tehot piisaa pääsee tuollaisesta pumppaajasta kyllä ohitse mutta nopeutta joutuu ehkä ottamaan ohituksessa enemmän kuin muutoin olisi tarpeellista/aiheellista.
Itse en useinkaan ohita sen vuoksi että nopeusero olisi ohitettavaan suuri vaan siksi että ohitettava ei osaa pitää tasaista vauhtia. On aivan sama ajaako maantiellä tasaista kahdeksaakymppiä vai tasaista yhdeksääkymppiä. Mutta vauhti kannattaa pitää nimenomaan tasaisena. Se on kaikille turvallisempaa ja mukavampaa. Tuollaisen pumppaajan perässä letkassa ajamalla koko letkan nopeus vaihtelee ja siitähän seuraa että turvavälit eivät pysy, tulee turhia jarrutuksia ja kiihdytyksiä jne jne.
Oma lajinsa ovat myös sitten ns. altakiihdyttäjät. Eli autoilijat jotka saavat hetkiseksi vauhtia kun heidät maantiellä tavoittaa mutta joiden vauhti hyytyy taas kun välimatka on vähän kasvanut. Ja kun heidät taas saa kiinni, alkaa kiihdytys joka jatkuu usein niin pitkään kuin vain välimatka pysyy samana. Miten tuollaisesta sitten pääsee ohi? Jos kiihdyttää heidän perässään niin ilmeisesti nämä ottavat sen kilpailukutsuna ja sitten onkin itsestään selvää että vauhtia piisaa (hetken aikaa).
Onhan näitä pumppaajia muitakin sortteja; toiset hiljentää jokaiseen mutkaan kun sellainen vastaan tulee, toiset hiljentää kun pajukko tien vierellä sakenee, joidenkin mielestä jokaista vastaantulijaa pitää kunnioittaa kaasujalka nostamalla jne jne. Mutta onneksi noista kaikista "jojoista" pääsee ohitse jossain vaiheessa :-D Tosin riski on että kun tuollaisen jojon ohittaa niin tämä närkästyy/valpastuu ja alkaa tulla perässä samaa vauhtia tai jopa katsella "kosto-ohituksen" paikkaa. Noin usein varsinkin jos matkailuautolla menee henkilöautosta ohitse. Mutta mikäs siinä, ajelkoot siellä imussa jos se hyvälle tuntuu. Yleensä nuokin väsähtävät jossain vaiheessa ja alkavat taas pumppaamaan tapansa mukaan jolloin välimatkakin alkaa hissukseen kasvamaan :-]
Eli;
- jos ajat hitaammin niin aja silti tasaista vauhtia.
- jos menopeli hyytyy mäkeen niin älä ota vahinkoa seuraavalla suoralla tai myötämäessä takaisin
- jos hiljennät jokaiseen mutkaan niin älä ota tälläkään kertaa vahinkoa suoralla takaisin
- jos sinut tavoitetaan takaapäin niin anna sen takaatulijan mennä rauhassa ohi äläkä lähde polkemaan karkuun
- kun ohituskaista alkaa niin letkanvetäjä voisi pitää nopeutensa samana
- se että tulet ohitetuksi ei ole loukkaus henkilöäsi tai älyäsi kohtaan.
- jos et osaa ajaa tasaista nopeutta niin opettele- Ettei
minulle satu koskaan tuollaista, vaikka en kyllä ajele kuin kolmisenkymmetätuhatta kilsaa vuodessa. Vaunu perässä kesäisin muutama tuhat, eikä silloinkaan ole mitään ongelmia.
Missäs päin suomea nämä häiriköt ajelee? - todella
Ettei kirjoitti:
minulle satu koskaan tuollaista, vaikka en kyllä ajele kuin kolmisenkymmetätuhatta kilsaa vuodessa. Vaunu perässä kesäisin muutama tuhat, eikä silloinkaan ole mitään ongelmia.
Missäs päin suomea nämä häiriköt ajelee?ettet ole huomannut.Mutta käännä sitä tuuli-lasissa keskellä olevaa peiliä näyttämään hieman enemmän vasemmalle, ja kas kummaa sieltähän näkyy tuon tutun tyypin kasvot.Sillä lailla sinullekkin selviä se jonon kerääjä.Mutta älä ylläty liika jos on kovin saman näköinen kuin sinä
- älähtää
todella kirjoitti:
ettet ole huomannut.Mutta käännä sitä tuuli-lasissa keskellä olevaa peiliä näyttämään hieman enemmän vasemmalle, ja kas kummaa sieltähän näkyy tuon tutun tyypin kasvot.Sillä lailla sinullekkin selviä se jonon kerääjä.Mutta älä ylläty liika jos on kovin saman näköinen kuin sinä
johon.....
- Yks toinenkin
Ettei kirjoitti:
minulle satu koskaan tuollaista, vaikka en kyllä ajele kuin kolmisenkymmetätuhatta kilsaa vuodessa. Vaunu perässä kesäisin muutama tuhat, eikä silloinkaan ole mitään ongelmia.
Missäs päin suomea nämä häiriköt ajelee?armasta suomenmaatamme niitä on vastaan tullut. Matkailuautolla tämän vuoden puolella 20tkm ajellessa on noita pumppaajia tullut vastaan joka reissulla ihan yllin kyllin.
Ihmettelen minäkin sitä miten olet tiellä pysynyt jos olet silmät kiinni tuon 30tkm/vuosi ajellut... Toki jos juuri itse olet mainitunlainen jojo-kuski niin silloin niitä harvemmin oman auton ulkopuolelta noita muita jojo-kuskeja hoksaakaan. - Tarkennus
Yks toinenkin kirjoitti:
armasta suomenmaatamme niitä on vastaan tullut. Matkailuautolla tämän vuoden puolella 20tkm ajellessa on noita pumppaajia tullut vastaan joka reissulla ihan yllin kyllin.
Ihmettelen minäkin sitä miten olet tiellä pysynyt jos olet silmät kiinni tuon 30tkm/vuosi ajellut... Toki jos juuri itse olet mainitunlainen jojo-kuski niin silloin niitä harvemmin oman auton ulkopuolelta noita muita jojo-kuskeja hoksaakaan.Ajelen pääosin henkilöautolla ja nopeus on yleensä siellä taulukon yläpäässä. En ole koskaan ollut vaikeuksissa matkailuajoneuvon ohittamisessa silloin kun se on tarpeellista.
Ampuu kyllä yli ja vaikuttaa haetulta ruikuttamiselta tuo kanssakulkijoitten syyllistäminen. - Yks toinen
Tarkennus kirjoitti:
Ajelen pääosin henkilöautolla ja nopeus on yleensä siellä taulukon yläpäässä. En ole koskaan ollut vaikeuksissa matkailuajoneuvon ohittamisessa silloin kun se on tarpeellista.
Ampuu kyllä yli ja vaikuttaa haetulta ruikuttamiselta tuo kanssakulkijoitten syyllistäminen.Sopivassa ruuhkassa kun ajelee jojo-kuskin vetämässä letkassa riittävän matkaa niin kyllä siinä ajatuksia mieleen tulee jotta lieköhän ihan tarpeellista ajaa autoa niinkuin urkuharmoonia soitetaan = jaloilla pumpaten.
Hienoa jos et koe näitä nopeusterroristeja häiritseväksi ja sinusta on ihan ok kikkailla ajonopeutensa kanssa. Monen muun mielestä ajonopeudella kikkailu ja melkeinpä suoranainen haitanteko ei ole ns. hyvä juttu. - karhuI
Yks toinen kirjoitti:
Sopivassa ruuhkassa kun ajelee jojo-kuskin vetämässä letkassa riittävän matkaa niin kyllä siinä ajatuksia mieleen tulee jotta lieköhän ihan tarpeellista ajaa autoa niinkuin urkuharmoonia soitetaan = jaloilla pumpaten.
Hienoa jos et koe näitä nopeusterroristeja häiritseväksi ja sinusta on ihan ok kikkailla ajonopeutensa kanssa. Monen muun mielestä ajonopeudella kikkailu ja melkeinpä suoranainen haitanteko ei ole ns. hyvä juttu.Täytyy tehdä kuten härmäläiset rekkakuskitvenäjällä,paras paikka ohitukselle on ylämäki.Sopu tilaa antaa että jos sattuu olemaan vastaantulijoita kyllä ne väistää ja ne on muutenkin alas tulossa.
- ---B---
Onko meille syntynyt uusi jeesus?
- muistaa,
että jonoa ei muodosta koskaan ensimmäinen, vaan se toinen auto. Roikkuu perässä eikä uskalla ohittaa, mutta ajaakin sitten niin lähellä, ettei ole mahdollista tulla ekan ja tokan väliin ohituksen jälkeen. Siitä syntyy jono!
Suomen tiestö on niin rakennettu, että meillä ei ole hyviä ohituspaikkoja. Formulakuskit tuntevat sen ilmiön monilla radoilla.- Yks toinenkin
jos ohituspaikkoja olisi eikä esim. vastaantuleva liikenne estä ohittamista. Tai sitten "potentiaaliset" ohituspaikat menee siihen kun kiihdyttää jojon perässä... Ei tartte olla kovinkaan tehokas auto kun sillä edellä kiihdyttämällä venyttää tarvittavaa ohitusmatkaa kohtuuttoman paljon.
Kyllä suomen teillä ohituspaikkoja löytyy jos ei tartte ohitusta "laskea" sen mukaan että ohitettavan vauhti nousee 20-30km/h kun siitä ohitse lähtee. - ei yksi auto
Yks toinenkin kirjoitti:
jos ohituspaikkoja olisi eikä esim. vastaantuleva liikenne estä ohittamista. Tai sitten "potentiaaliset" ohituspaikat menee siihen kun kiihdyttää jojon perässä... Ei tartte olla kovinkaan tehokas auto kun sillä edellä kiihdyttämällä venyttää tarvittavaa ohitusmatkaa kohtuuttoman paljon.
Kyllä suomen teillä ohituspaikkoja löytyy jos ei tartte ohitusta "laskea" sen mukaan että ohitettavan vauhti nousee 20-30km/h kun siitä ohitse lähtee.ole jono..:)
- jo vihdoin viimein tunnustaa
ei yksi auto kirjoitti:
ole jono..:)
Jonon tekee AINA se ensimmäinen kuski. Se ei ole jono, jos sitä ensimmäistä ei olisi. Silloin se on vapaa tie. Nyt ymmärrän hyvin miksi karavaanarit ovat eniten kiroiluja aiheuttava ryhmä rattijuoppojen ohella. Kummallekaan ei mahda mitään. Molemmat tekee ne töppäykset ajattelematta mitään muiden turvallisuudesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924597
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803723Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303151Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152615Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292534- 432131
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881659