Sepram 20mg

gsjf

Onko lääke kenellekkään tuttu ja onko siitä ollut apua? Minä sain reseptin keskivaikeaan masennukseen, mutta pelkään jos siitä tulee jotain sivuvaikutuksia ja pystyykö ajaan autoa ja elään muuten normaalia elämää?
Olisin kiitollinen jos joku vastais

8

7604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on...

sitalopram, eri kauppanimiä sitten löytyy, yhteen aikaan Cipramil oli kaiketi eniten ostettu masennuslääke maassamme.
      Ja tämä Sepramisi on siis samaa tavaraa, sama vaikuttava aine, itse asiassa sama lääke, ei edes rinnakkainen, mutta se siitä..
      Niin, alussa monille tulee sivuvaikutuksia, niitä joita on mainittu siinä pakkauksen ohjeessakin, kaikille ei tule. Se mitä sinulle tulee tai ei tule, sitä ei kukaan voi ennustaa.
      Miksi et pystyisi ajamaan autoa?! Tai elämään normaalia elämää?!
      Rattiin ei kannata mennä hoidon alkuvaiheessa jos tuntee olonsa kovin kurjaksi, itse voi sitten päätellä että onko vai eikö ole ajokunnossa.
      Eihän lääkkeesi mikään bentzo tms. ole.
      Ja kyllä, on ollut apua, tosin omasta käytöstäni on aikaa n. 15 v.

Niitä sivuvaikutuksia on turha pelätä, jos ne sitten yltyvät koviksi, niin on mahd. ottaa siihen sisäänajovaiheeseen toinen lääke avuksi.
      Joissakin tutkimuksissa kerrotaan, että mitä pahemmat aloitusoireet niin sitä paremmin lääke sitten auttaa.

Tässä nyt jtkn infoa lääk.;
      SEPRAM 20MG 28 FOL TABL
      LUNDBECK    

5,27 €       0,19€/kpl

Lääkemuodot
      Tabletti, jossa on vaikuttavaa ainetta 10, 20, 30 tai 40 milligrammaa.

Vaikuttavat aineet:
      Sitalopraami, joka kuuluu masennus- eli depressiolääkkeisiin.

Käyttötarkoitus:
      Lääkettä käytetään eri syistä aiheutuneen masennuksen hoitoon. Lisäksi se auttaa paniikkihäiriöissä sekä julkisten paikkojen pelkotiloissa. Sitä käytetään myös estämään masennuksen palautumista tai uusiutumista. Alle 18-vuotiaille lääkettä ei määrätä.

Vaikutustapa:
      Lääke säätelee keskushermoston toimintaa ohjaavan serotoniinin vaikutuksia siten, että vaikeasti masentunut mieliala kohoaa. Vaikutus ilmaantuu tavallisesti 2 - 4 viikon kuluttua hoidon aloituksesta.

Annostus:
      Lääkärin ohjeen mukaan. Annostus vaihtelee riippuen oireiden voimakkuudesta sekä potilaan iästä ja muista yksilöllisistä ominaisuuksista. Lääkehoito kestää tavallisesti useita kuukausia. Joissakin tapauksissa lääkäri saattaa jatkaa hoitoa pienellä lääkeannoksella vuosienkin ajan estääkseen masennuksen uusiutumista.

Lääkkeen ottaminen:
      Tabletti niellään runsaan nesteen kera aterioinnista riippumatta. Lääkeannoksen voi ottaa mihin aikaan vuorokaudesta hyvänsä, mutta annos tulisi ottaa aina suunnilleen samaan kellonaikaan.

Haittavaikutukset:
      Haittavaikutuksia ilmaantuu yleisimmin hoidon alkaessa, ja ne lieventyvät usein hoidon jatkuessa. Tavallisimpia ovat pahoinvointi, suun kuivuminen, uneliaisuus, hikoilu, vapina ja ripuli. Miehille voi tulla muutoksia siemensyöksyyn. Muunlaiset haittavaikutukset ovat mahdollisia, mutta melko harvinaisia. Joskus itsetuhoisuuden ajatukset lisääntyvät etenkin hoidon alkupuolella.

Raskaus ja imetys:
      Valmistetta ei suositella käytettäväksi raskauden aikana eikä imetyksen yhteydessä, ellei lääkäri katso tätä äidin hoidon kannalta välttämättömäksi.

Säilytys:
      Tabletit säilytetään huoneenlämmössä, 15- 25 asteessa. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

Lisäaineet

Ja lisää löytyy VALTAVAN paljon googlaamalla.

• lääkkestä

Sairastin myös masennusta.On kokemusta kyseisestä lääkkeestä. Söin sitä lähes vuoden. Mielestäni paras kaikista kokeilemistani lääkkeistä, auttoi minulle tosi hyvin. Kokeilin sitä ennen 3-4 muuta lääkettä ja tuosta tuli kaikista vähiten sivuvaikutuksia ja paras teho. Pelkkää hyvää sanottavaa ja olin tosi tyytyväinen. Annoksesi on kyllä tosi pieni, jos ei tulosta ala tulla niin sun pitää keskustella nostamisesta lääkärin kanssa. Sitä voi nostaa jo hyvin lyhyen käytön jälkeen. Itse söin sitä pitkään 100mg päivässä. Parhaimmillaan 120mg. Myöhemmin 60mg. Käytin 40mg vahvuisia tabletteja. Jotkut lääkärit saattaa sanoa ettei sitä noin paljon voi käyttää, eikä ole koskaan kuulleetkaan noin suuresta annoksesta, mutta usko pois: on lääkäreitä jotka määrää sitä noinkin paljon päivittäin otettavaksi. Annosta pitää säätää tilanteen mukaa. Liian pieni ei auta ja liian suuri saattaa aiheuttaa "ylikierroksia". En osaa sitä tunnetta selittää, mutta sen huomaa "päässä". Jos paraneminen ei etene tai oireita alkaa tulemaan takaisin, niin keskustele heti annostuksen nostamisesta. Tuo on nimittäin pieni annos. Annos on aina yksilöllinen ja ihmiset tarvii sitä eri määriä. Kun saat tuntumaa lääkkeeseen niin huomaat milloin on sopiva annos, ja milloin sitä pitää laskea tai nostaa. Aluksi annostusta voi joutua nostamaa kovastikin ja paranemisen edetessä huomaat, että se mikä aiemmin oli sopiva, onkin nyt vähän liikaa. Sitten vähennetään.

Pystyt ajamaan autoa ja elämään täysin normaalia elämää (siinä määrin kuin masennuksesi sen sallii). Ei ole tämä lääkitys esteenä siihen ollenkaan, ellet masennuksesi vuoksi ole liian väsynyt.

Jos sulla on univaikeuksia, niin pyydä unilääkettä tai jokin rauhoittavan ja uni/nukahtamislääkkeen yhdistelmä lisäksi käytetäväksi.
      Tuo on hyvä lääke ja jos masennukseni esim uudistuisi niin olisin valmis heti käyttämään sitä uudelleen. Ei ole mitään hätää, eikä hankalia sivuvaikutuksia odotettavissa. Syö ihan rauhassa vaan sitä.

-Oma kokemukseni haitoista: Aluksi ei tullut oikeastaan mitään, mutta käytön jatkuessa jotain tulee.

-Yksi yleinen haitta on hikoilu, joka saattaa lisääntyä.Varaudu siihen että hikoilet kävellessä ja liikkuessa normaalia enemmän. Se voi olla vähän epämukavaa, mutta kuitenkin harmiton sivuoire.

-Jos olet mies niin erektiovaikeuksia ja vaikeutta saada orgasmi on odotettavissa myöhemmin. Tämähän koskee kaikkia masennuslääkkeitä ja menee kyllä kokonaan ohi hoidon loputtua.Tästäkään ei tarvitse olla huolissaan.

-Myös pieniä "värähdyksiä" tai muita kummallisia fyysisiä tunteita saatat ehkä tuntea myöhemmin päässä. Ne eivät ole kivuliaita, jatkuvia eikä oikeastaan häiritse sun elämää millään tavalla. Itse laitoin sellaisia merkille silloin tällöin lääkettä käyttäessäni.

Toivon sitä että sulla on osaava ja aktiivinen lääkäri, etkä ole mikään terveyskeskuksen liukuhihnalta hoidettava potilas jolle vain annetaan resepti ja hoidon tulosten/tarpeen arviointi sekä annosten säätäminen jätetään sikseen.

Muista se, että lääkkeet täytyy otta ajallaan päivittäin. Yleensä tuota suositellaan otettavan aamuisin. Jos noita masennuslääkkeitä jää ottamatta, niin se heti sotkee "tasapainoa päässä" ja tekee huonon olon.

• ei sopinu mulle

Sepram ei sopinu mulle ollenkaan vaihdettiin Efexor depot 75mg kapseliin ja katsotaan auttaako vai onko siinäkin jatkuvia sivuvaikutuksia. Oon vasta yhden tabletin ottanut tänään aloitin niin kyllä mä jotain tunsin illalla päässä tuntui kummalliselta ja vatsa oli hieman löysällä, mut saas nähdä onko noita oireita pitkään. Tasaantuuko kaikki oireet, kun lääkettä on käyttänyt pidempään? Itselläni on kyllä terveyskeskus lääkäri, koska ei mulla oo varaa ykstyiseen lääkäriin, mutta hän antoi ensin 37,5mg kuurin 7pv ja sitten 2viikon kuurin hieman vahvemman 75mg pikku hiljaa nostetaan sitä eli kunnossa on tuo lääkkeen annostus ja määrät eli pikkuhiljaa aloitetaan ja pikku hiljaa sitten lopetetaan kun ei enää tarvii lääkitystä. Helpottiko sun masennus kun söit vuoden sitä lääkettä eli tarviitko enää sitä lääkitystä?

• vastauksia..
        ei sopinu mulle kirjoitti:

Sepram ei sopinu mulle ollenkaan vaihdettiin Efexor depot 75mg kapseliin ja katsotaan auttaako vai onko siinäkin jatkuvia sivuvaikutuksia. Oon vasta yhden tabletin ottanut tänään aloitin niin kyllä mä jotain tunsin illalla päässä tuntui kummalliselta ja vatsa oli hieman löysällä, mut saas nähdä onko noita oireita pitkään. Tasaantuuko kaikki oireet, kun lääkettä on käyttänyt pidempään? Itselläni on kyllä terveyskeskus lääkäri, koska ei mulla oo varaa ykstyiseen lääkäriin, mutta hän antoi ensin 37,5mg kuurin 7pv ja sitten 2viikon kuurin hieman vahvemman 75mg pikku hiljaa nostetaan sitä eli kunnossa on tuo lääkkeen annostus ja määrät eli pikkuhiljaa aloitetaan ja pikku hiljaa sitten lopetetaan kun ei enää tarvii lääkitystä. Helpottiko sun masennus kun söit vuoden sitä lääkettä eli tarviitko enää sitä lääkitystä?

Tasaantuuko kaikki oireet, kun lääkettä on käyttänyt pidempään?

Se on hankalaa sanoa. Ihmiset on ysilöllisiä ja kokee lääkkeiden vaikutuksen eri tavalla. Kaikki ei sovi kaikille ja kokemukset vaihtelevat. Sun täytyy vain maltillisesti seurata tilannetta vähänaikaa. Esimerkiksi Mirtatsapiini saattaa aiheuttaa epämiellyttävän väsymyksen ja huimausta, mutta se menee ohi alun jälkeen. Sitten taas pitkäaikainen käyttö voi tuoda muita ongelmia, käsien tärinää ym. Usein joutuu muutamia kokeiluja tekemään ennenkuin löytyy se sopiva lääke. Lisäksi voidaan tarvita jotain muuta esim ahdistukseen ja unettomuuteen lisäksi. Kokonaisuuskin vaikuttaa, pelkkä masennuslääke yksistään eivälttämättä auta kaikkiin oireisiin.
        Jotain haittavaikutuksia varmaan kaikista tulee. Ei se haittaa jos ei ole kovin häiritseviä. Ehkä se kannattaa vähän aikaa käyttää ennenkuin antaa periksi ja vaihtaa? Se voi olla välistä turhauttavaa. Ammattilaisetkaan ei välttämättä heti löydä sopivaa lääkettä ja oikeaa annosta. Siinä mielessä näiden hoitaminen on haasteellista. Kyllä minullekin luvattiin "nyt saat unoettomuuden pois tai muutaman viikon päästä tilanne on aivan toinen". Sitten ihmeteltiin kun mitään ei tapahtunut... Itselläni vaihdettiin aluksi vähän väliä lääkkeitä, rahaa kului ja vointi huononi kokoajan. Jos vaihtoja pitää tehdä kokoajan eikä paraneminen edisty, niin kannattaa harkita lääkärin vaihtoa. Pitkäjännitteisyyttä tässä tarvitaan, varsinkin jos masennus on päässyt melko pahaksi ja oireet hankalia.Masennusta ei voi kuitenkaan jättää hoitamattakaan. Kehoitukset pärjätä ilman lääkkeitä ym tulevat lähinnä ihmisiltä jotka ei tiedä asiasta ja siitä mitä sairastaminen on.. Apua tulee kunhan lääkitys saadaan kohdalleen. Muista pitkäjänteisyys. Itse olin turhautunut ja varma etten ikinä selviä siitä, mutta selvisin lopulta kuitenkin.

Helpottiko sun masennus kun söit vuoden sitä lääkettä eli tarviitko enää sitä lääkitystä?

Pikkuhiljaa vähensin annostusta ja lopulta pääsin siitä eroon kokonaan. Toipuminen ei käy välttämättä hetkessä. Sen jälkeekin tunsin välillä väsähtäväni helposti ja ajoittain oli masennusoireita. Masennus tuli hiljalleen vuoden aikana, sen jälkeen pitkästi yli vuosi sitä hoidettiin ja sittenkin meni vielä aikaa ennenkuin tunsin oloni ihan terveeksi ja tasapainoiseksi. Lopulta kuitenkin parannuin masennuksta täydellisesti. Eli kaikki oireet hävisivät, eikä mitään lääkkeitä ole tarvinut sen jäleen.Vuosia on jo mennyt. Pahimmillaanhan vointi oli niin surkea sairastaessa, että pääsin sängystä vessaan eikä mitään muuta voinut tehdä.

sitä eli kunnossa on tuo lääkkeen annostus ja määrät eli pikkuhiljaa aloitetaan ja pikku hiljaa sitten lopetetaan kun ei enää tarvii lääkitystä

Samahan se missä sitä käy, kunhan vain tarvittavaa palvelua saa. Kokemuksesta tiedän ettei yksityislääkäritkään välttämättä ole aina osaavia.

Vaikka paraneminen kokonaan kestäisi, niin onhan sekin jo helpotus että olet kohtalaisessa kunnossa ja selviät elämästä sekä päivistä kohtalaisesti. Kyllä siitä kokonaankin voi toipua.

• stella23

Olen syönyt Sepram 20mg noin viitisen vuotta 1tabl/pv ja kaikki lähti alusta alkaen ihan hyvin. Minulle ei tullut mitään sivuvaikutuksia. Autoa ajelen ihan niinkuin ennenkin.

• sepram

Olen syönyt Sepramia kahteen otteeseen. Molemmilla kerroilla hermot meni kolmessa kuukaudessa näihin sivuvaikutuksiin:
      -Erittäin runsas hikoilu. Kädet olivat likomärät koko ajan ja öisin heräsi sänky hiestä märkänä
      -Uneliaisuus
      -Apaattisuus
      -Mielenkiinnon menettäminen mm. musiikkiin
      -Orgasmikyvyn menetys
      -Kuukautisten loppuminen
      -Ruokahalun kasvaminen, josta seurasi 5 lisäkiloa

Pelkoihin ja masennukseen lääkkeestä ei ollut mitään apua. Sitalopraami on kai kuitenkin hyvin siedetty lääke.

• kesän...

Erittäin runsas hikoilu. Kädet olivat likomärät koko ajan ja öisin heräsi sänky hiestä märkänä

Tuo voi olla ikävää. Muistan kun söin sitä lääkettä ja oli kesä sekä kuumat hellesäät. Hikoilu jotain aivan käsittämätöntä. Kaikki vaatteet olivat kuin ämpärissä kastetut. Kyllä hävetti kulkea kaupoissa ja ihmisten ilmoilla kun näytin juuri uima-altaasta vaatteet päällä nousseelta :) Käytin sitten isokokoisia kesätakkeja tai pleisereitä, jotta sain vähän peiteltyä.

• khdfkfh

Söin Sepramia (20 mg - 1½ tbl/vrk) viitisen vuotta paniikkihäiriöön. Koin lääkkeen erittäin hyväksi. Parin ensimmäisen viikon aikana suuta kuivi ja päätä särki, siinä kaikki sivuvaikutukset. Hyvin toimi ja pystyin elämään täysin normaalia elämää!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      94
      1753
    2. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      358
      1169
    3. Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"

Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1168
    4. Mikä on horoskooppisi?

Entä tiedätkö kaivattusi?
      Ikävä
      94
      1019
    5. Onks se väärin jos

Tutustuttaisiin edes vähän enemmän?
      Ikävä
      62
      823
    6. Vanhemmalle naiselle

Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      35
      797
    7. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      734
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan? Sinusta paljon kiinni
      Ikävä
      46
      706
    9. En vaan ymmärrä

Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla
      Ikävä
      42
      680
    10. Mitä saat naiselta mies kun

Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p
      Ikävä
      113
      676
    Aihe