Laatikosta kolahti lasku, jonka eräpäivä oli tasan viikko saapumispäivästä. Laskussa ole merkintä Maksuehto: 7 päivää netto.
Saako näin lyhyellä maksuaikataululla edes laskuttaa? Muistelen jostain, että laskun saajalla pitäisi olla vähintään n. 14 päivää aikaa ennen eräpäivää laskettuna siitä kun lasku kolahtaa postilaatikkoon. Olisihan se ikävä olla esim. 2 viikon matkalla kun kotiin tultua laskunmaksu olisi jo viikon myöhässä.
Eräpäivä turhan lähellä
22
11635
Vastaukset
- rrrrrrr
"Muistelen jostain, että laskun saajalla pitäisi olla vähintään n. 14 päivää aikaa ennen eräpäivää laskettuna siitä kun lasku kolahtaa postilaatikkoon."
Tuo 14 päivää netto lasketaan siitä laskun päiväyksestä.
koska laskuttajahan ei voi tietää koska lasku kolahtaa postilaatikkoon.
mm. kun olin laskuttajana kuntainliiton yrityksessä, niin me muutettiin laskutukseen 18 päivää netto, vaikka laskussa olikin tuo "14 päivää netto", koska varsinkin kakkospostissa lähetetyt laskut nielevät jopa viisi postipäivää. Mutta siis yleisesti tuo on 14 päivää netto ja se lähtee laskutuspäivästä.
En ole varma onko tuo luvallista laskuttaa noin pienellä maksuajalla.
yleensä nuo toimitus- ja maksuehdot on palvelun tarjoajan sopimusehdoissa mainittu.
mistä firmasta mahtaa olla kysymys ? - rrrrrr
"Yrityksen pitää lähettää lasku kuluttajalle viimeistään 14 päivää ennen eräpäivää. Perustelluista syistä, esim. matkojen ns. äkkilähdöissä, maksuaika voi olla tätä lyhyempi."
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/ba2eb723-1ad7-418d-a804-fff161bd200f.aspx
Mikähän oli tuon saamasi laskun laskutuspäivä?
näkyykö siinä (esim. postileimasta) milloin se lasku oli lähetetty ?- Y-rittäjä
Laskutuspäivä ei ole sama kuin postituspäivä. Lasku laaditaan sinä päivänä kun sopimuksessa on sovittu, usein esimerkiksi kerran kuussa.
Itsekin tulostin perjantaina laskuja päiväyksellä 15.8. ja vien ne postiin huomenna, jolloin ne ovat vastaanottajilla tiistaina.
Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan. Laskutus perustuu sopimukseen ja sopimusta on noudatettava omista matkoistaan riippumatta.
Btw, kannattaa muistaa että 14 vuorokauden sääntö pätee vain kuluttajakaupassa. Esimerkiksi kahden yksityishenkilön tai kahden yrityksen välisessä kaupassa maksuehdon pituutta ei ole säännelty. - rrrrrr
Y-rittäjä kirjoitti:
Laskutuspäivä ei ole sama kuin postituspäivä. Lasku laaditaan sinä päivänä kun sopimuksessa on sovittu, usein esimerkiksi kerran kuussa.
Itsekin tulostin perjantaina laskuja päiväyksellä 15.8. ja vien ne postiin huomenna, jolloin ne ovat vastaanottajilla tiistaina.
Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan. Laskutus perustuu sopimukseen ja sopimusta on noudatettava omista matkoistaan riippumatta.
Btw, kannattaa muistaa että 14 vuorokauden sääntö pätee vain kuluttajakaupassa. Esimerkiksi kahden yksityishenkilön tai kahden yrityksen välisessä kaupassa maksuehdon pituutta ei ole säännelty.missähän kohtaa sitten väitin, että laskutuspäivä olisi sama kun postituspäivä ?
Meiltä (sairaala) laskut yleensä lähtivät ulos laskutuspäivää seuraavana päivänä. ja riippuen siitä, oliko kyseessä ykkös- vai kakkosluokan posti, postitusaikaan meni päivästä kolmeen tai jopa viiteen päivään.
luulisin että alkuperäinen on yksityinen ja puhui yrityksestä tulleesta laskusta. - kusetetaanko mua?
Y-rittäjä kirjoitti:
Laskutuspäivä ei ole sama kuin postituspäivä. Lasku laaditaan sinä päivänä kun sopimuksessa on sovittu, usein esimerkiksi kerran kuussa.
Itsekin tulostin perjantaina laskuja päiväyksellä 15.8. ja vien ne postiin huomenna, jolloin ne ovat vastaanottajilla tiistaina.
Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan. Laskutus perustuu sopimukseen ja sopimusta on noudatettava omista matkoistaan riippumatta.
Btw, kannattaa muistaa että 14 vuorokauden sääntö pätee vain kuluttajakaupassa. Esimerkiksi kahden yksityishenkilön tai kahden yrityksen välisessä kaupassa maksuehdon pituutta ei ole säännelty.Tilasin toiminimellä toimivasta yrityksestä huoltomiehen kotiin, lasku tuli 2 päivää myöhemmin ja siinä oli maksuehtona tuo 7 pv netto. Kuulostaa siltä että yrityksellä on kassa tyhjä vai onko tuo OK?
Y-rittäjä kirjoitti:
Laskutuspäivä ei ole sama kuin postituspäivä. Lasku laaditaan sinä päivänä kun sopimuksessa on sovittu, usein esimerkiksi kerran kuussa.
Itsekin tulostin perjantaina laskuja päiväyksellä 15.8. ja vien ne postiin huomenna, jolloin ne ovat vastaanottajilla tiistaina.
Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan. Laskutus perustuu sopimukseen ja sopimusta on noudatettava omista matkoistaan riippumatta.
Btw, kannattaa muistaa että 14 vuorokauden sääntö pätee vain kuluttajakaupassa. Esimerkiksi kahden yksityishenkilön tai kahden yrityksen välisessä kaupassa maksuehdon pituutta ei ole säännelty."Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan."
Millä ihmeellä laskunsaaja tietää maksaa laskun, jos sitä ei saa? Moni lasku tulee varsin epäsäännöllisesti ja summakin selviää vasta laskusta.
Jos saaja menee matkoille, niin silloin hänen tietysti tulee hoitaa asia siten, kuten parhaaksi katsoo, mutta tämähän on eri kuin jos laskua ei tule.- klödsöldö
okaro kirjoitti:
"Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan."
Millä ihmeellä laskunsaaja tietää maksaa laskun, jos sitä ei saa? Moni lasku tulee varsin epäsäännöllisesti ja summakin selviää vasta laskusta.
Jos saaja menee matkoille, niin silloin hänen tietysti tulee hoitaa asia siten, kuten parhaaksi katsoo, mutta tämähän on eri kuin jos laskua ei tule.Yleensä kuluttajalle lähetettävässä laskussa on oltava 14 päivää maksuaikaa. Poikkeuksena erikseen sovitut toimitukset mm. matkojen äkkilähdöt, remontit, huoltomiehen käynti, jos asiakkaalla ollut mahdollisuus maksaa suoraan huoltomiehelle, mutta ei esim. ole ollut rahaa.
- Y-rittäjä
okaro kirjoitti:
"Vaikka laskua ei saisi postissa ollenkaan, on velka silti maksettava sovitussa ajassa pois. Se ei ole laskuttajan ongelma jos vastaanottaja on matkoilla viikon tai vaikka kolme viikkoa, eikä voi siksi tarkistaa postiaan."
Millä ihmeellä laskunsaaja tietää maksaa laskun, jos sitä ei saa? Moni lasku tulee varsin epäsäännöllisesti ja summakin selviää vasta laskusta.
Jos saaja menee matkoille, niin silloin hänen tietysti tulee hoitaa asia siten, kuten parhaaksi katsoo, mutta tämähän on eri kuin jos laskua ei tule."Millä ihmeellä laskunsaaja tietää maksaa laskun, jos sitä ei saa?"
No sitä laskua voi pyytää palveluntarjoajalta, jos sitä ei sovitussa ajassa kuulu. Onhan mahdollista että esimerkiksi posti kadottaa sen. Ei se velka mihinkään mitätöidy, vaikka laskua ei postissa tulisikaan.
Velka syntyy siinä vaiheessa kun kuluttaja saa tilaamansa palvelun tai tuotteen käyttöönsä, tai muuna sovittuna ajankohtana. Lasku on vain "muistutus" tästä velasta. Tietenkään mitään perintäkuluja tai viivästyskorkoa ei saa periä jos ei ensin lähetä maksuvaatimusta eli laskua.
On niin paljon näitä kuluttajia joilta "katoaa" noin kerran kahdessa kuukaudessa se lasku, ja he kuvittelevat ettei velkaa sitten tarvitse maksaa ollenkaan pois. Ymmärrän kyllä jos katoamisia sattuisi joskus, mutta kun aina ne samat asiakkaat ja kuukaudesta toiseen kadottavat laskunsa.
Toinen ryhmä on sitten ne, joille lähettää maksumuistutuksen johon on lisätty 5 euron kulut, niin yllättäen se ensimmäinen lasku löytyykin jostain ja meinaavat ettei sitä 5 euroa sitten tarvitse maksaa jos sillä ensimmäisellä laskulla maksaa velanpois. Tästä syystä olenkin alkanut kerätä noista 5 euron maksumuistutuskuluista omaa velkatiliä asikkaille, jonka laskutan asikkailta puolen vuoden välein. Jos esimerkiksi tammi-kesäkuussa olen saanut lähettää kuusi maksumuistutusta, heinäkuussa lähtee asiakkaille 30 euron lasku. Y-rittäjä kirjoitti:
"Millä ihmeellä laskunsaaja tietää maksaa laskun, jos sitä ei saa?"
No sitä laskua voi pyytää palveluntarjoajalta, jos sitä ei sovitussa ajassa kuulu. Onhan mahdollista että esimerkiksi posti kadottaa sen. Ei se velka mihinkään mitätöidy, vaikka laskua ei postissa tulisikaan.
Velka syntyy siinä vaiheessa kun kuluttaja saa tilaamansa palvelun tai tuotteen käyttöönsä, tai muuna sovittuna ajankohtana. Lasku on vain "muistutus" tästä velasta. Tietenkään mitään perintäkuluja tai viivästyskorkoa ei saa periä jos ei ensin lähetä maksuvaatimusta eli laskua.
On niin paljon näitä kuluttajia joilta "katoaa" noin kerran kahdessa kuukaudessa se lasku, ja he kuvittelevat ettei velkaa sitten tarvitse maksaa ollenkaan pois. Ymmärrän kyllä jos katoamisia sattuisi joskus, mutta kun aina ne samat asiakkaat ja kuukaudesta toiseen kadottavat laskunsa.
Toinen ryhmä on sitten ne, joille lähettää maksumuistutuksen johon on lisätty 5 euron kulut, niin yllättäen se ensimmäinen lasku löytyykin jostain ja meinaavat ettei sitä 5 euroa sitten tarvitse maksaa jos sillä ensimmäisellä laskulla maksaa velanpois. Tästä syystä olenkin alkanut kerätä noista 5 euron maksumuistutuskuluista omaa velkatiliä asikkaille, jonka laskutan asikkailta puolen vuoden välein. Jos esimerkiksi tammi-kesäkuussa olen saanut lähettää kuusi maksumuistutusta, heinäkuussa lähtee asiakkaille 30 euron lasku.Kyllä se on laskuttajan tehtävä lähettää se lasku. En minä kokoajan ala kyselemään eri palveluntarjoajilta milloin lähettävät laskun. Minulla on muutakin tekemistä, kun miettiä tuollaisten perään.
- huoltoliike
kusetetaanko mua? kirjoitti:
Tilasin toiminimellä toimivasta yrityksestä huoltomiehen kotiin, lasku tuli 2 päivää myöhemmin ja siinä oli maksuehtona tuo 7 pv netto. Kuulostaa siltä että yrityksellä on kassa tyhjä vai onko tuo OK?
Jos olet huollon tilannut niin sulla pitää olla rahat HETI kun huoltomies tulee. Jos ei ole rahaa ei kannata huoltoa tilata. Miksi huoltomiehen pitäisi omia rahojaan odotella? Meneekö sulla muuten tietokoneen ääreen siirtymisessä 14 vrk?
- lakiasiaintuntija
huoltoliike kirjoitti:
Jos olet huollon tilannut niin sulla pitää olla rahat HETI kun huoltomies tulee. Jos ei ole rahaa ei kannata huoltoa tilata. Miksi huoltomiehen pitäisi omia rahojaan odotella? Meneekö sulla muuten tietokoneen ääreen siirtymisessä 14 vrk?
Jos ei huollolla ole antaa laskua kouraan käynnin yhteydessä (ja vaikka olisikin) niin protestina jonkun haalariapinan 100 €/h veloitukselle maksan laskun vittuillessani vasta aikaisintaan 14 pv päästä sen saapumisesta oli eräpäivä sitten vaikka samana päivänä käynnin kanssa.
Koska minulla on siihen lain suoma oikeus. - huoltoliike
lakiasiaintuntija kirjoitti:
Jos ei huollolla ole antaa laskua kouraan käynnin yhteydessä (ja vaikka olisikin) niin protestina jonkun haalariapinan 100 €/h veloitukselle maksan laskun vittuillessani vasta aikaisintaan 14 pv päästä sen saapumisesta oli eräpäivä sitten vaikka samana päivänä käynnin kanssa.
Koska minulla on siihen lain suoma oikeus.määrää että huolto on maksettava KÄTEISELLÄ käynnin yhteydessä. Tottakai voit sopia huoltoa tilattaessa 14 vrk maksuajasta. Meillä se maksaa 10,- lisää jos yleensä antaisimme velaksi omia rahojamme.
- asioista perillä oleva pers...
lakiasiaintuntija kirjoitti:
Jos ei huollolla ole antaa laskua kouraan käynnin yhteydessä (ja vaikka olisikin) niin protestina jonkun haalariapinan 100 €/h veloitukselle maksan laskun vittuillessani vasta aikaisintaan 14 pv päästä sen saapumisesta oli eräpäivä sitten vaikka samana päivänä käynnin kanssa.
Koska minulla on siihen lain suoma oikeus.Jos tilaat huollon ja maksutapanana liike on ilmoittanut käteinen, niin maksat silloin käteisellä ja saat kuitin. Jos et ole ottanut selvää ennen huollon tilausta maksutavoista, se on oma häpeäsi(ne lukevat yleensä aina yrityksen www-sivuilla tai voit sitä kysyä puhelimessa jne).
Kyllä meilläkin kaikenmaailman työttömät, sun muut yrittää laskulle saada, mutta arvaappa kuinka moni maksaa eräpäivänä jos laskulla on pistetty? EI YKSIKÄÄN YKSITYINEN! Monesti maksavat ensimmäisen karhun jälkeen. Tämmöiseen menee ihan turhaan resursseja kun saa vahdata kuka maksaa ja kuka ei. Siksi käteinen/kortti on paras maksutapa yksityisille.
Jos mainitsemasi "haalariapina" ja sen tuntihinta kuulostaa suurelta, ole tilaamatta palvelua ja tee itse jos osaat. Et taida tajuta hölkäsen pöläystä mitä kuluja yritykset joutuu maksamaan siitä saamastaan tuntihinnasta. - GEENA-huoltaja
lakiasiaintuntija kirjoitti:
Jos ei huollolla ole antaa laskua kouraan käynnin yhteydessä (ja vaikka olisikin) niin protestina jonkun haalariapinan 100 €/h veloitukselle maksan laskun vittuillessani vasta aikaisintaan 14 pv päästä sen saapumisesta oli eräpäivä sitten vaikka samana päivänä käynnin kanssa.
Koska minulla on siihen lain suoma oikeus.kannattaa kysellä maksusitoomusta ennakkoon jos ei ole vara maksaa huoltoa jonka ITSE OLET TILANNUT. Miksi ihmeessä toisen ihmisen pitäs antaa sulle omat palkkarahat velaksi? Jaketko sinä omia palkkarahojas tuntemattomille 14 vrk takaisinmaksuajalla?
- Tena Lady
GEENA-huoltaja kirjoitti:
kannattaa kysellä maksusitoomusta ennakkoon jos ei ole vara maksaa huoltoa jonka ITSE OLET TILANNUT. Miksi ihmeessä toisen ihmisen pitäs antaa sulle omat palkkarahat velaksi? Jaketko sinä omia palkkarahojas tuntemattomille 14 vrk takaisinmaksuajalla?
Vaikkapa öljypoltinhuolto. Pikkufirmoilla ei ole nettisivuja eikä mistään käy ilmi että laskun maksuaikataulu poikkeaisi siitä, mikä yleensä on käytäntönä esim. yritysten välisessä palvelutoiminnassa? Kädestä käteen ei raha kulje kuin pimeästi. Itse käsittelen vuositasolla n. 150 tulo- ja menolaskua liittyen palveluiden ostoon ja myyntiin firmassamme eikä yleensä muita maksuehtoja käytetä kuin 21 pv netto.
Viivästyskorko on korkolain mukainen vaikka välillä näkee kaikenlaista yritelmää tyyliin "Venäjän mafian yönylikorko 27 %". Äläkä sotke firman rahoja ja palkkarahoja keskenään. Fiksu yrittäjä muuten ei maksa itselleen palkkaa vaan osinkoa. - suomessa paaljon
Tena Lady kirjoitti:
Vaikkapa öljypoltinhuolto. Pikkufirmoilla ei ole nettisivuja eikä mistään käy ilmi että laskun maksuaikataulu poikkeaisi siitä, mikä yleensä on käytäntönä esim. yritysten välisessä palvelutoiminnassa? Kädestä käteen ei raha kulje kuin pimeästi. Itse käsittelen vuositasolla n. 150 tulo- ja menolaskua liittyen palveluiden ostoon ja myyntiin firmassamme eikä yleensä muita maksuehtoja käytetä kuin 21 pv netto.
Viivästyskorko on korkolain mukainen vaikka välillä näkee kaikenlaista yritelmää tyyliin "Venäjän mafian yönylikorko 27 %". Äläkä sotke firman rahoja ja palkkarahoja keskenään. Fiksu yrittäjä muuten ei maksa itselleen palkkaa vaan osinkoa.Tässä taas yks konttorirotta prkle ei tiedä yritysmaailmasta mitään.
Suomessa mainitsemiasi huoltoja tekee lukuisat ammatinharjoittajat, miten he maksavat itselleen osinkoa? Onko kaikilla pienillä osakeyhtiöillä mahdollisuus maksaa palkka osinkoina? Herää nyt fantasioistas!
Jos asiakas ei maksa, se on yritykselle/ammatinharjoittajalle sama kun he lainaisivat rahansa tuntemattomalle. 21pv netto, sitä käyttää vain suuret yritykset, mutta todellisuudessa mikään yritys ei halua lojuuttaa rahojaan lainassa jollakin toisella. Eihän toisella oleva raha tuota edes korkoa. Yritysken etu on saada saatavat mahd. pian.
BtoB-kauppa on yleensä laskulla ja siihen on myös syy, jota voit miettiä että miksi näin on. Kuluttajalle laskutus yleensä aivan toinen ja voit miettiä miksi näin on.
Firman rahat on ne joista kulut maksetaan ja niitähän riittää. Siksi on tärkeä että saatavat saadaan.
Useimmilla pikkufirmoillakin on jo sivut nykypäivänä ja puhelin on keksitty, sieltä voi kysellä maksumahdollisuuskia. Kuluttajalla on myös velvollisuuksia, ei vain oikeuksia. - -pointti-
Y-rittäjä kirjoitti:
"Millä ihmeellä laskunsaaja tietää maksaa laskun, jos sitä ei saa?"
No sitä laskua voi pyytää palveluntarjoajalta, jos sitä ei sovitussa ajassa kuulu. Onhan mahdollista että esimerkiksi posti kadottaa sen. Ei se velka mihinkään mitätöidy, vaikka laskua ei postissa tulisikaan.
Velka syntyy siinä vaiheessa kun kuluttaja saa tilaamansa palvelun tai tuotteen käyttöönsä, tai muuna sovittuna ajankohtana. Lasku on vain "muistutus" tästä velasta. Tietenkään mitään perintäkuluja tai viivästyskorkoa ei saa periä jos ei ensin lähetä maksuvaatimusta eli laskua.
On niin paljon näitä kuluttajia joilta "katoaa" noin kerran kahdessa kuukaudessa se lasku, ja he kuvittelevat ettei velkaa sitten tarvitse maksaa ollenkaan pois. Ymmärrän kyllä jos katoamisia sattuisi joskus, mutta kun aina ne samat asiakkaat ja kuukaudesta toiseen kadottavat laskunsa.
Toinen ryhmä on sitten ne, joille lähettää maksumuistutuksen johon on lisätty 5 euron kulut, niin yllättäen se ensimmäinen lasku löytyykin jostain ja meinaavat ettei sitä 5 euroa sitten tarvitse maksaa jos sillä ensimmäisellä laskulla maksaa velanpois. Tästä syystä olenkin alkanut kerätä noista 5 euron maksumuistutuskuluista omaa velkatiliä asikkaille, jonka laskutan asikkailta puolen vuoden välein. Jos esimerkiksi tammi-kesäkuussa olen saanut lähettää kuusi maksumuistutusta, heinäkuussa lähtee asiakkaille 30 euron lasku.Aika oikeen kirjoitettu ja aikaisemmin tähän on ottanut kantaa kuluttaja-asiamieskin. Tilanne on kuitenkin mutkikas nimittäin tähän liittyy postilaki ja sopimus jonka olet solminut laskuttajan kanssa. Mikäli esim puhelinlaskua ei tule ei se tarkoita kuluttaja-asiamiehen mukaan sitä että laskua ei tarvitse maksaa vaikkakin voidaan katsoa että laskun saaminen voidaan myös katsoa kuuluvan sopimukseen jonka olet tehnyt. Sinun on tarkkailtava omaa laskuliikennettäsi kuluttaja-asiamiehen mukaan olet velvollinen maksamaan laskun sait sen tai et ja tähän vielä lisänä kuluttajaliiton sivuilla lukee että todistus taakka on sillä joka ei ole laskua saanut. Muuten olen samaa mieltä mutta tähän liittyy postilaki jossa selvästi sanotaan että kaikki kirjeet joita ei erikseen kirjaa tai vakuuta ovat lähettäjän vastuulla. Tuohon klasuuliin vedoten lakuttaja ei saa erikseen veloittaa lisä/myöhästymiskuluja tai mikäli niitä haluaa periä niin on laskuttajalla todistusvelvollisuus. Joten ehkä ihan loppuunasti ei olla kuluttajaliiton sivuillakaan mietitty.
- Haalariapina
lakiasiaintuntija kirjoitti:
Jos ei huollolla ole antaa laskua kouraan käynnin yhteydessä (ja vaikka olisikin) niin protestina jonkun haalariapinan 100 €/h veloitukselle maksan laskun vittuillessani vasta aikaisintaan 14 pv päästä sen saapumisesta oli eräpäivä sitten vaikka samana päivänä käynnin kanssa.
Koska minulla on siihen lain suoma oikeus.Tämä kyseinen haalariapina pyyhkis hyvin äkkiä tommosta kaveria korville.
Kaltaisias tyyppejä on tällä pallolla valitettavan paljon. Kun on saatu se, mitä ite halutaan niin muiden hyvinvoinnilla pyyhitäänki sit persettä.
Mukava elämänasenne...
Toivottavasti törmäät joku päivä väärään haalariaapinaan ;) - Kivikylän miäs
-pointti- kirjoitti:
Aika oikeen kirjoitettu ja aikaisemmin tähän on ottanut kantaa kuluttaja-asiamieskin. Tilanne on kuitenkin mutkikas nimittäin tähän liittyy postilaki ja sopimus jonka olet solminut laskuttajan kanssa. Mikäli esim puhelinlaskua ei tule ei se tarkoita kuluttaja-asiamiehen mukaan sitä että laskua ei tarvitse maksaa vaikkakin voidaan katsoa että laskun saaminen voidaan myös katsoa kuuluvan sopimukseen jonka olet tehnyt. Sinun on tarkkailtava omaa laskuliikennettäsi kuluttaja-asiamiehen mukaan olet velvollinen maksamaan laskun sait sen tai et ja tähän vielä lisänä kuluttajaliiton sivuilla lukee että todistus taakka on sillä joka ei ole laskua saanut. Muuten olen samaa mieltä mutta tähän liittyy postilaki jossa selvästi sanotaan että kaikki kirjeet joita ei erikseen kirjaa tai vakuuta ovat lähettäjän vastuulla. Tuohon klasuuliin vedoten lakuttaja ei saa erikseen veloittaa lisä/myöhästymiskuluja tai mikäli niitä haluaa periä niin on laskuttajalla todistusvelvollisuus. Joten ehkä ihan loppuunasti ei olla kuluttajaliiton sivuillakaan mietitty.
Outo selitelmä miten maksat puhelin laskun kun ei ole hajuakaan mitä se on ja milloin se tulee ja koska yleensä pitäisi maksaakaan!
Esimerkkinä vaikkapa elisa jonka laskutus ollut päin per..ttä jo pitkään.
Laskutetaan kun muistetaan ja sittenkin väärin.
Sama koskee myös Tampereen sähkölaitoksen sekoiluja jotka jo maan kuuluja.
Samoin tullut lasku joka pitänyt maksaa jo ENNEN laskun päiväystäkään.
Myös Valitut palat viikon maksuaika tosin laskutus päiväys oli ainakin viikon pielessä aikaisemmaksi.Missä lienee toimiston pöydällä pölyttynyt reilun viikon.
Arvaapa onko maksettu aikoinaan kun ei voi yksinkertaisesti.
Kaikki tapaukset ovat vieläpä tosia! - ??????????
kusetetaanko mua? kirjoitti:
Tilasin toiminimellä toimivasta yrityksestä huoltomiehen kotiin, lasku tuli 2 päivää myöhemmin ja siinä oli maksuehtona tuo 7 pv netto. Kuulostaa siltä että yrityksellä on kassa tyhjä vai onko tuo OK?
No pitäisi kai sinun yrittäjänä tällaset asiat tietää. Toi 7 päivää netto on varmasti kaikista käytetyin maksuehto yritysten välisessä laskutuksessa.
- -arzi-
Meillä firmassa laskutetaan aina 7 päivää netto yrityksiä ja 14 päivää netto yksityisiä ja tämä taitaa olla melko yleinen käytäntö kaikkialla. Kyllä laskuttaa saa vaikka millä aikataululla, sehän on molempien osapuolten sovittavissa. Eihän minkään firman ole pakko edes myydä luotolla mitään.
- yrittäjät
kyllä saa laskuttaa,,on ihan lakiin perustuvaa laskutusta, varsinkin jos laskutus on 1 kert kuussa ja palvelua tuotetaan koko kuukausi ja lasku tulee jälkikäteen:::.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624392Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551833Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141553Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !401331Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681093- 58939
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.170855Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791