Yksityisleasing?

äippä

Hoidan tällä hetkellä kotona pieniä lapsiani ja suunnitelmana olisi hankkia itselleni yksityisleasing -auto näiksi kotonaolovuosiksi. Leasingauto siksi, ettei tässä elämäntilanteessa ole varaa sijoittaa kalliiseen autoon ja vanhaa romua en halua (mieluummin ostan sen oman sit, kun palaan töihin).

Ihan halvin vaihtoehto kelpaa, kunhan nyt kauppaan jne. pääsee miehen ollessa töissä.

Mutta muutama kysymys:

Saako leasingautoja ilman alkupääomaa?

Saako niitä ilman vakituisia tuloja, onkos siis noilla autoliikkeillä jotain kriteerejä, kelle liisaavat?

Muuta huomioitavaa?


Kiitos kaunis :)

19

2744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • y-leasing

      Tarkempia tietoja voit löytää täältäkin ihan haulla. Mutta yksinkertaisettuna homma menee näin:
      -maksat auton neljässä vuodessa
      -sinulle ei kuitenkaan jää mitään autoa koska otit auton yksityisleasingillä. Jos olisit maksanut autolainaa neljä vuotta sinulla olisi noin puolet auton alkuperäisarvosta jäljellä. Nyt aloitat taas alusta koska lahjoitit puolet auton hinnasta ilman vastinetta leasingfirmalle.

      • Anonyymi

        Onko näin?


    • että.....

      miehesi tai joku muu sukulainen ottaa rahoituksen omiin nimiinsä, jonka hoidat sitten pois ja ostat hyvän vaihtoauton tai pienen uuden. Tai käy ottamassa pankista laina, asuntoa vastaan tai takaajaa vastaan. Pankista kannattaa aina kysellä..osaa ne olla joustaviakin. Älä tosiaan osta tuota leasingia.

    • Goggomobilisti

      Uusi auto on kallis, leasingauto vielä kalliimpi. Maksat uuden auton pääomakuluja vuosia eikä käteen jää lopulta mitään.

      Vähäisessä käytössä pärjäät aivan hyvin vuosia käytetyllä autolla, jonka saat ensimmäisen vuoden leasingvuokraan menevällä rahalla. Mihinkään romuun ei jollakin 3000 - 5000 euron hinnalla tarvitse tyytyä.

      • äippä

        No käytetyssähän, tai autossa ylipäätään, arveluttavat ne yllätyskulut. Kun tulee isompaa remonttia tms. ja meneekin satasia/tonneja yllättäen. Hankala tilanne, kun rahat ovat vähissä tässä elämäntilanteessa. Nimenomaan tuonkin takia liisausta harkitsen, sehän kattaa suurimman osan huolloista jne. eikö? Vai tuleeko lisäksi joku muukin kuin tuo kk-maksu?


      • Goggomobilisti
        äippä kirjoitti:

        No käytetyssähän, tai autossa ylipäätään, arveluttavat ne yllätyskulut. Kun tulee isompaa remonttia tms. ja meneekin satasia/tonneja yllättäen. Hankala tilanne, kun rahat ovat vähissä tässä elämäntilanteessa. Nimenomaan tuonkin takia liisausta harkitsen, sehän kattaa suurimman osan huolloista jne. eikö? Vai tuleeko lisäksi joku muukin kuin tuo kk-maksu?

        Liisarissa olet siis valmis maksamaan varmasti joka kuukausi satasia ja siis vuodessa tuhansia, jotta välttäisit käytettyyn mahdollisesti tulevan satasten tai tuhansien hintaisen remontin. Onko tuossa enää järkeä? Oma 30 vuoden historiani yleensä vanhojen autojen käyttäjänä kertoo, ettei edes tuhannen euron remonttia ole tuohon aikaan sattunut yhtä ainutta.

        Jos todella haluat selvitä mahdollisimman halvalla liikkumistarpeista, ostat alle tuhannen euron hintaisen auton, jolla on katsastusta voimassa mahdollisimman pitkään. Jos sinulla on vähänkään tuuria, pääset sillä suuremmitta ongelmitta vuoden tai pari kolmekin eteenpäin. Ja jos auto hajoaa, osta toinen. Liisarin hinnalla sinulla on varaa ostaa tuollaisia vaikka joka toinen tai kolmas kuukausi. Uuden auton hintaahan siinä vuokrassa peritään, vaikkakin vähittäin.


      • helposti
        äippä kirjoitti:

        No käytetyssähän, tai autossa ylipäätään, arveluttavat ne yllätyskulut. Kun tulee isompaa remonttia tms. ja meneekin satasia/tonneja yllättäen. Hankala tilanne, kun rahat ovat vähissä tässä elämäntilanteessa. Nimenomaan tuonkin takia liisausta harkitsen, sehän kattaa suurimman osan huolloista jne. eikö? Vai tuleeko lisäksi joku muukin kuin tuo kk-maksu?

        Itse ostettuun autoon saa pikkurahalla jatketun takuun tai huoltosopimuksen, jolla poistetaan riskit.

        Otetaan esimerkiksi Hesarissa muutama päivä sitten kokosivun mainoksessa ollut S-etuauto.

        Ford Focus 1.6 100 hv
        - ovh. 20 530 €
        - 80 tkm/48 kk

        1. S-etuauto
        - hintaan kuuluu talvirenkaat ja huolto
        - vuokra 425 €/kk
        - laskutuslisä 7 €/kk
        - yhteensä 432 €/kk

        yhteensä neljän vuoden aikana 20 736 €

        2. Ostetaan omaksi
        - alennus ilman vaihtoautoa 9% (sain itse 9,5%)
        - auton hinta 18 682 €
        - toimituskulut 600 €
        - talvirenkaat 500 €
        - Ford protect (lisätakuu) 625 €
        - huollot 800 €

        yhteensä neljän vuoden aikana 21 207 €

        Paketit ovat vastaavat. Kummassakaan ei ole riskejä. Hankkimalla auton omaksi hintaa tulee vain vajaa 500 € enemmä, mutta neljän vuoden jälkeen sulla on 8000-10000 €:n arvoinen auto itselläsi. Aika hurja korko sijoitetulle pääomalle.


      • O.C.
        helposti kirjoitti:

        Itse ostettuun autoon saa pikkurahalla jatketun takuun tai huoltosopimuksen, jolla poistetaan riskit.

        Otetaan esimerkiksi Hesarissa muutama päivä sitten kokosivun mainoksessa ollut S-etuauto.

        Ford Focus 1.6 100 hv
        - ovh. 20 530 €
        - 80 tkm/48 kk

        1. S-etuauto
        - hintaan kuuluu talvirenkaat ja huolto
        - vuokra 425 €/kk
        - laskutuslisä 7 €/kk
        - yhteensä 432 €/kk

        yhteensä neljän vuoden aikana 20 736 €

        2. Ostetaan omaksi
        - alennus ilman vaihtoautoa 9% (sain itse 9,5%)
        - auton hinta 18 682 €
        - toimituskulut 600 €
        - talvirenkaat 500 €
        - Ford protect (lisätakuu) 625 €
        - huollot 800 €

        yhteensä neljän vuoden aikana 21 207 €

        Paketit ovat vastaavat. Kummassakaan ei ole riskejä. Hankkimalla auton omaksi hintaa tulee vain vajaa 500 € enemmä, mutta neljän vuoden jälkeen sulla on 8000-10000 €:n arvoinen auto itselläsi. Aika hurja korko sijoitetulle pääomalle.

        Laskelmasi ei mielestäni ole vertailukelpoinen tai vastaa alkuperäisen kirjoittajan tarpeita.

        Koska ajatuksena on ajaa vähän, riittänee 10 tkm/vuosi; samoin et huomioi pääomakuluja.

        Vaihdan automalliakin samalla hiukan käytännöllisemmäksi: Ford Fusion 1.4, ovh 15650.

        1. S-etuauto 48 kk / 40 tkm

        - Käsiraha: ei mainintaa hinnastossa
        - 249 eur/kk 7 eur/kk käsittelymaksu
        - neljässä vuodessa 12 288 eur

        2. Ostetaan rahoituksella (esim. A1 autorahoitus)

        - Toimituskulut 600 eur
        - Renkaat 500 (arvaus)
        - Ford Protect 625
        - Huollot 800 (arvaus)
        - Auton hinta 17375.
        - 9% alennus aika paljon tässä hintaluokassa ilman lisävarusteita; oletetaan mieluummin 5%.
        - Auton hinta alennuksen jälkeen: 16505 eur

        - Käsiraha 10% -> 1650 eur
        - Rahoitus 8% korko, 8 eur/kk käsittelymaksu
        - Kk -erä 362 eur.
        - Rahoituksen hinta 2936eur
        - Auton kokonaishinta 19441 eur, huollot mukaanlukien 20200.

        Yhteenveto: Leasing-hintana maksat neljässä vuodessa n. 12300 eur ja sen jälkeen viet auton liikkeeseen.

        Ostetusta autosta olet maksanut 20200 eur ja neljän vuoden jälkeen liike hyvittää siitä X eur.

        Oleellinen kysymys onkin: Kuinka paljon X on suurempi kuin leasing-hinnan ja ostohinnan erotus. Toisin sanoen, hyvittääkö liike 4 vuotta vanhasta autosta paljonkin yli 7900 eur. Veikkaan, että ero ei ole suuri.

        Leasing-asiakas maksaa aina enemmän, mutta jos et laita tuntuvaa käsirahaa, selviät liisarissa pienemällä kuukausimaksulla.


    • prodriver1

      Ei liisata kannata, osamaksulla saat pienemmän kuukausieränkin todennäköisesti. Osamaksulla auto on itselle maksettu eli liisaamisessa yksityisenä ei mielestäni ole kuin lyhytaikaisesti järkeä mutta tuskin 2kk liisaa autoja. Luottotiedot kunnossa ja se noin 10% käsiraha usein halutaan, jotkut myy välillä kai ilman käsirahojakin tutkaile markkinoita.

      Se mikä auto kannattaa niin voin jeesata:
      Et aja kovin paljoa autolla eli kilometrit jää varmuudella alle 10tkm joka vuosi?

      Kyllä halvemmalla saa auton ja luotettavan ns kuin uuden auton. Nimenomaan kun ei ole paljoa sitä ajoa. Mutta luotettavuuteen pitää panostaa jollakin tapaa tai sitten koittaa kepillä jäätä. Uudessa autossa on se hyvä puoli että menee vuosia huoletta sen suhteen että itse ei tarvii vikoja maksaa jos niitä tulee. Saman voit tehdä käytetyssäkin. Ostat 3000 euron käytetyn ja jätät 1000-2000e huoltorahaa reserviin, tuolla reservillä selviit varmasti aika pitkälle.

      Itse taas olen hankkinut aina 1-3v vuotiaita autoja joissa on edes se puolivuotta vielä tehdastakuuta kun yllätyksiä voi tulla niin ei tarvii itse niitä kustantaa. Tälläinen auto maksaa halvimmallaankin usein ainakin sen 10000 euroa. Eli kyllähän mä saisin fiksun auton halvemmallakin kuten jo kerroin, kun käteisellä tai kulutusluotolla ostaa auton niin jättääkin vaikka 3000e huoltorahaa, kyllä sillä rahalla jo huoltaa isonkin vian.

    • äippä

      Hyvin kyllä perusteltu tuo, miksei liisaus kannata ja toki tajuan, ettei se voikaan kannattaa, muuta kuin sille autoliikkeelle/firmalle, mistä auton liisaisin.

      Käytetty auto ihan varmaan voisi tulla halvemmaksi. Mutta saankohan ylipäätään autolainaa (liikkeestä / pankista), kun siis tuloja ei ole juuri nyt. Luottotiedot on toki kunnossa, mutta riittääkö se? Olisi pikkuisen huonon tuntuinen juttu joutua takausta pyytämään.

      Realistista olisi nyt laittaa autoon max. 3000 euroa, mielellään vähemmän. Mitään muuta en tarvitse kuin auton, jolla pääsee pisteestä A pisteeseen B kohtuullisen mukavasti. Varmasti alle 10000/vuosi jäävät ajokilometrit. Lähinnä kaupassa käyntiä / lasten kuskausta jonnekin lähistölle, pikkuajoa ja kaupunkiajoa suurimmaksi osaksi. Minua on vaan peloteltu, että käytetty auto voi olla todellinen susi, hajota heti tuohon kotipihalle lopullisesti ja mitäs sitten: on vaan velkaa, muttei autoa.

      Millä hinnalla on realistista odottaa saavansa sellaisen ihan kunnollisen, toimivan auton? Kannattaako ostaa yksityiselä vai liikkeestä? Paljonko on vakuutusmaksu/vuosi, se halvin pakollinen, noin suunnilleen edes? Käyttömaksu? Siis mahd. halvalla yrittäisin mennä nyt pari vuotta. Kun taas olen töissä, voi harkita autokuviota uusiksi ja varmaan vaihtaa parempaan.

      • 3000€

        Sanoisin että vähän ajettu Corolla -03/-04 olisi sellainen sinun autosi. Ne kestävät varmasti vielä vuosia perushuolloilla. Katso nettiauto.comista mitä sellainen maksaa.


      • vai ei..

        Jos sulla ei ole käteistä siihen autoon niin jotkut jobbarithan myy osamaksulla autoja ilman käsirahaa.

        Käytetyissä on aina riskinsä, niissä pitää olla silmää ja malttia ostaessa ellei tosiaan ole varaa hukata monta tonnia rahaa kuin vessasta alas vetäen. Eiköhän kohta joku suositteli osta rellu, osta skoda, osta fiat jne, siinä sitten menee ne rahat ja hyvä tuuri käy jos auto kestää niin ei tule tappioksi muuta kuin se että et saa myytyä sitä autoa enää.

        Käytettyä kun ostaa niin jos ei itse oikein tiedä autoista niin joku mukaan kuka edes vähän enemmän tietää. Sitten kun hyvä kanditaatti löytyy niin vie se vaikka vaihtoautokatsastukseen/tarkistukseen mikä maksaa 80-100e joka on aika tarkka syyni sen auton kunnosta ja katsastaja kertoo kyllä kannattaako autoa ostaa ja tai mikä siinä on vialla.

        Ennen sitä jo melkein kannattaa karsia pois laskuista ajoneuvot joissa katsastuksesta aikaa yli 3kk.

        - Vältä turboja, urheiluautoja, teinituunattuja, ranskalaisia ja italialaisia kulkuneuvoja ja skodia.


      • mikä asiantuntija!
        vai ei.. kirjoitti:

        Jos sulla ei ole käteistä siihen autoon niin jotkut jobbarithan myy osamaksulla autoja ilman käsirahaa.

        Käytetyissä on aina riskinsä, niissä pitää olla silmää ja malttia ostaessa ellei tosiaan ole varaa hukata monta tonnia rahaa kuin vessasta alas vetäen. Eiköhän kohta joku suositteli osta rellu, osta skoda, osta fiat jne, siinä sitten menee ne rahat ja hyvä tuuri käy jos auto kestää niin ei tule tappioksi muuta kuin se että et saa myytyä sitä autoa enää.

        Käytettyä kun ostaa niin jos ei itse oikein tiedä autoista niin joku mukaan kuka edes vähän enemmän tietää. Sitten kun hyvä kanditaatti löytyy niin vie se vaikka vaihtoautokatsastukseen/tarkistukseen mikä maksaa 80-100e joka on aika tarkka syyni sen auton kunnosta ja katsastaja kertoo kyllä kannattaako autoa ostaa ja tai mikä siinä on vialla.

        Ennen sitä jo melkein kannattaa karsia pois laskuista ajoneuvot joissa katsastuksesta aikaa yli 3kk.

        - Vältä turboja, urheiluautoja, teinituunattuja, ranskalaisia ja italialaisia kulkuneuvoja ja skodia.

        Mitäs tuo Skoda tuossa listalla tekee? Melkoinen asiantuntija...olisit kirjoittanut samantien että vältä myös volkkareita,audeja ja seateja samantien, niissä kun on samaa tekniikkaa kuin nyky-skodissa. Vai vieläkö muistuu mieleen 30 vuotta vanha itäautoleima? Kannattaa päivittää tietouttaan siltä saralta. (Ei, en aja skodalla...)

        Tässähän nyt kyselee sellainen kotirouva joka on pelotelu vanhojen autojen vioilla ylivarovaiseksi. Miehesi varmaan ei suostu ajamaan kuin uudenkarhealla Volvolla kypärä päässä? Minulla on ollut kymmeniä autoja, alkaen muutaman kympin hintaisesta aina uuteen tojotaan. Tiedän että jotkut on ajelleet parin satasen autoilla useamman vuodenkin, se tosin vaatii vähän tee-se-itse korjauksia.

        Näin varovaiselle ihmiselle on ihan varminta suositella jotain pari vuotta vanhaa japsiautoa. Tilastollisesti ottaen niillä on vähiten vikoja. Esim. Toyota Yaris on sellainen pikkurouvalle sopiva tötterö johon mahtuu kyllä lapsetkin ja vie vähän bensaa.


      • nyt tähänkin juttuun

        Lainan tai edes osamaksupäätöksen aikaansaanti edellyttää _yleensä_ kiinteitä kk-tuloja.

        Itse olen vakaasti sitä mieltä, että uuden auton ostaminen vähän ajettavaksi kakkosautoksi on tyhmä temppu, hirmuiset pääomatappiot arvon aleneman myötä verrattuna ajosuoritteeseen (siis km:t/v).

        Itse ajelen 16v vanhalla kakkosautollamme jo kahdeksatta vuotta (vähän alle 10 tkm/v) ja remppakulut ovat pysyneet varsin hienosti kurissa (muutamia satasia vuositasolla). Tästä on tullut jo periaatekysymys, en vaihda ennekuin tulee sellainen vika, että romuttamoon/metallikierrätykseen koko höskä, pahasti vaan näyttää siltä, että tällä kotterolla mennään vielä monen monta vuotta ;-/
        No, halpaa lystiä tämä ainakin on, varaa tehdä etelänreissuja, kun autossa ei ole ollut pääomakuluja käytännössä lainkaan.

        Vaimo ajeleekin sitten valovuoden verran uudemmalla tila-autolla, parempi näin, lapsetkin turvallisimmalla kyydityksellä!


      • on ihan pommi..
        mikä asiantuntija! kirjoitti:

        Mitäs tuo Skoda tuossa listalla tekee? Melkoinen asiantuntija...olisit kirjoittanut samantien että vältä myös volkkareita,audeja ja seateja samantien, niissä kun on samaa tekniikkaa kuin nyky-skodissa. Vai vieläkö muistuu mieleen 30 vuotta vanha itäautoleima? Kannattaa päivittää tietouttaan siltä saralta. (Ei, en aja skodalla...)

        Tässähän nyt kyselee sellainen kotirouva joka on pelotelu vanhojen autojen vioilla ylivarovaiseksi. Miehesi varmaan ei suostu ajamaan kuin uudenkarhealla Volvolla kypärä päässä? Minulla on ollut kymmeniä autoja, alkaen muutaman kympin hintaisesta aina uuteen tojotaan. Tiedän että jotkut on ajelleet parin satasen autoilla useamman vuodenkin, se tosin vaatii vähän tee-se-itse korjauksia.

        Näin varovaiselle ihmiselle on ihan varminta suositella jotain pari vuotta vanhaa japsiautoa. Tilastollisesti ottaen niillä on vähiten vikoja. Esim. Toyota Yaris on sellainen pikkurouvalle sopiva tötterö johon mahtuu kyllä lapsetkin ja vie vähän bensaa.

        Fiat stilo lähes samaa kastia, eka katsastus ja hylky eikä ne siihen jääny, ei mulla sellasta autoa mutta tutullä työautona.


    • äippä

      No vähän lisää taustoja:

      Joo, ei ole käteistä. Käsiraha voi löytyä, summasta riippuen. Mutta eikö siis riitä, että luottotiedot kunnossa? Edes pieneen lainaan??

      Ja joo, on peloteltu varovaiseksi, mies todellakin sitä mieltä vähän, että kätensä p*skaan laittaa, kun käytetyn ostaa.

      Toisaalta minulla kyllä on remonttitaitoisia, autohenkisiä tuttavia, saan helposti kaveriksi autoehdokasta katsomaan ja varmaan tee-se-itse rempat hoituvat myös.

      Ja koska tämä auto tulee vain muutamaksi vuodeksi (no, kiva bonus, jos kestää pitempään!) en oikeasti haluaisi ottaa tästä yhtään enemmän kustannuksia kuin pakko. Tuollainen -04 auto on aika kallis minulle vielä, todella se pari-kolme tonnia laittaisin mielellään maksimissaan! Kai sillä auton saa, jos ottaa riskin? Vai onko aivan hullua sitten? Katselin vähän netistä ja olihan noita. Olikos OPEL muuten mustalla listalla? Farmariatuokaan ei haittaisi, mahtuisi ostoksia ja lastenkamoja.

      • kirjoittelen vastausta

        Pskaan vai ei, riippuu näkökulmasta:

        1) Osta uusi pikkuauto 17t€ ja saat siitä kolmen vuoden kuluttua 7t€. Kymppitonni hävisi savuna ilmaan, se on sitä todellista pskaa.

        2) Osta 4t€ käytetty pikkuauto, voit rempata parilla tonnilla (onkin sitten jo todella isoja remppoja) ja kolmen vuoden päästä saat siitä vielä 2t€, hävisit vain neljä tonnia.


      • vielä tämä ajatus
        kirjoittelen vastausta kirjoitti:

        Pskaan vai ei, riippuu näkökulmasta:

        1) Osta uusi pikkuauto 17t€ ja saat siitä kolmen vuoden kuluttua 7t€. Kymppitonni hävisi savuna ilmaan, se on sitä todellista pskaa.

        2) Osta 4t€ käytetty pikkuauto, voit rempata parilla tonnilla (onkin sitten jo todella isoja remppoja) ja kolmen vuoden päästä saat siitä vielä 2t€, hävisit vain neljä tonnia.

        Osta joku pieni farkku volkkari polo.
        Niin vanhanaikaista tekniikkaa, että mikä tahansa vähänkään ajan tasalla oleva nyrkkipaja osaa pistää kuntoon, jos siihen nyt mitään vikoja sattuisi tulemaan.

        Helposti löytyi esim yksi: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2036467

        Hae itse tarkemmin ja vertaile, toi mun esimerkki ei välttämättä ole paras niistä mitä sieltä löytyy


    • Anonyymi

      Jostain syystä liisaus vaan kasvattaa suosiotaan vaikka sitä jotkut pitää kalliina verrattuna omistusautoon.
      Jos nyt ostat bensa-auton niin parin vuoden päästä se voi olla arvoton. Elikkä käyttövoimakysymys.
      Joka haluaa ja pystyy maksamaan mielenrauhasta ja huolettomuudesta on liisaus hyvä vaihtoehto.
      Itse liisasin kolmeksi kuukaudeksi joka oli tilanteeseeni hyvä vaihtoehto. 10000 km ajettu vm 2021 auto.

      Se kyllä naurattaa kun liisauksessa ei kuulemma tarvitse sitoutua pitkiin aikoihin. Se on puppua kun valtaosassa minimiaika on alk. 24 kk. Se on mielestäni pitkä aika. Vain muutama firma liisaa autoja max. kuudeksi kuukaudeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe