Olen asuntoauton ostamisessa kalkkiviivoilla. Tietoa on kertynyt jo aikamoinen määrä. Eräs asia mistä on ollut kavereiden ja tuttavien kesken keskustelua, on tulevan autoon liittyvä polttoaineen kulutus. Missä määrin ratkaisee auton malli ja moottorin tehot polttoaineen kulutukseen? Elikkä minkälaiseen polttoaineen kulutukseen joudun pohjoisen reissulla varautumaan?
Asuntoauton kulutus?
14
5234
Vastaukset
Mulla on alkoviauto Ducaton 2,5 TDi koneella ja kyllä se sen kympin vie satasella, mielummin vähän yli kun alle.
- pohjoisessa
100 km niin n.10 litraa mutta jos kurvailet siellä 650 km niin n. 65 litraa.
Minulla on nyt kolmas m-auto ja kaikki Fiatin pohjalla. Ekassa oli 2.5 TDI moottori ja se kulutti 11 - 12l/100km seuraavaksi tuli 2.8 JTD jolla ei alle 13l/100km päässyt. Nuo molemmat olivat 3500 kg alkoviautoja. Nyt on pieni integroitu 3500 kg 2.3 koneella ja tein sillä testireissun noin 5000 km ja kulutus oli 10,5 l/100km minun tyylilläni. Nyt kun siinä on kulutusmittari niin olen huomannut ajotavan vaikuttavan huomattavasti kulutukseen ja maltti on osoittautunut valtiksi näissä asioissa.
- bensa 1
alkovi autolla norjan reissulla n.3500km kulutus 80:n vauhdilla 12,5 litraa satasella,85 vauhdilla jos sattu pääseen niin kovaa ,kulutus 15,0 litraa satasella.Auto on 2 litranen j 5:n peugeot ,mutta bensa oli Norjassa halvempaa kuin diesel.
- summasumma
styroksieristeinen vie vähän enemmän talvella kuin uretaanieristeinen...
- höh
Paikkansa pitämätön asiaton viesti.
- höh
Alkovimallisen 3500kg auton kulutus on 12,5-13 luokkaa 2.8 idTD koneella 80-90 nopeudella ajettaessa. Vastatuuleen tai 100 ajaessa kulutus kasvaa vielä 1-2 litr.
- asuntoautolla
ei pääse alle 10 lt/100 km,näin on.Olen ajanut kuudella eri as.autolla vuosien mittaan (niin alkovi-,puoli-integr. kuin integroidullakin,moottorin koko 1,9 td:stä 2,8 tdi:hin jne) ja kulutuslukemat tasaisella 80-85 km/h ovat olleet n.10 - 14 lt/100 km,jos ajat 90-100 km/h nousee kulutus 12-15 lt/100 km,on turha vääristellä kulutuslukemia koska totuus on, että auton paino ja moottorin tilavuus yhdessä ajotavan kanssa määrittelevät mitä kukin as.auto kuluttaa.
- Vaanari_82
Kyllä asuntoautolla alle 10 litran pääsee, eikä tuota edes tuskaa, mutta alle 9 litraan en usko jatkuvassa ajossa.
Mulla on Fiatin 3.0 koneella oleva 7,5 metrinen puoli-integroitu, jonka viimeisen 10tkm:n keskikulutus on 10,4 litraa ja pari viikoa sitten tehdyn maantiepainoitteisen 3 tkm:n reissun keskikulutus oli 9,8 litraa/100km. Kun huomioi, että auto on melko iso ja konekin on suurin, niin kulutus on käsittämättömän pieni vielä kun huomioi reippaan ajotyylin ja 100km/h matkanopeuden. Pienempi auto ja esim. 2.3 litranen moottori, niin eiköhän kulutus pyörisi siellä 9 - 9,5 litran tuntumassa.
Suurin yksittäinen kulutukseen vaikuttava seikka on alkovi. Koneen koko tai ajotyylikään ei tuo niin isoa kulutuslisää kuin alkovi tuo, maantiepainoitteisessa ajossa alkovin hinnaksi voi ihan hyvin laskea 2-4 litraa/100km dieseliä. Edellinen auto oli 6 metrinen alkovi Fiatin 2.8jtd koneella, ja sillä ei tahtonut päästä oikein mitenkään alle 13 litran vaikka ajotyyli oli sama kuin nykyiselläkin ja joskus pitkillä lapin taipaleilla vastatuuleen puskettaessa läsy lattiassa meni 15,5 L/100km tankillisiakin. - Ducatoni Dethflessin
Vaanari_82 kirjoitti:
Kyllä asuntoautolla alle 10 litran pääsee, eikä tuota edes tuskaa, mutta alle 9 litraan en usko jatkuvassa ajossa.
Mulla on Fiatin 3.0 koneella oleva 7,5 metrinen puoli-integroitu, jonka viimeisen 10tkm:n keskikulutus on 10,4 litraa ja pari viikoa sitten tehdyn maantiepainoitteisen 3 tkm:n reissun keskikulutus oli 9,8 litraa/100km. Kun huomioi, että auto on melko iso ja konekin on suurin, niin kulutus on käsittämättömän pieni vielä kun huomioi reippaan ajotyylin ja 100km/h matkanopeuden. Pienempi auto ja esim. 2.3 litranen moottori, niin eiköhän kulutus pyörisi siellä 9 - 9,5 litran tuntumassa.
Suurin yksittäinen kulutukseen vaikuttava seikka on alkovi. Koneen koko tai ajotyylikään ei tuo niin isoa kulutuslisää kuin alkovi tuo, maantiepainoitteisessa ajossa alkovin hinnaksi voi ihan hyvin laskea 2-4 litraa/100km dieseliä. Edellinen auto oli 6 metrinen alkovi Fiatin 2.8jtd koneella, ja sillä ei tahtonut päästä oikein mitenkään alle 13 litran vaikka ajotyyli oli sama kuin nykyiselläkin ja joskus pitkillä lapin taipaleilla vastatuuleen puskettaessa läsy lattiassa meni 15,5 L/100km tankillisiakin.korilla on vienyt ajotietokoneen mukaan 20 000km:lla 8.2l/100km.
Kone on vääntävä ja pirteä uusi 2.2 litranen ja mikä tärkeintä, auton omapaino on saatu tiputettua 2600kg:aan, jää lastausvaraakin lähes 900kg, mikä tuntuu olevan muun mallisissa se akilleen kantapää, aina saa olla pelko perseessä onko ylikuormaa ja sakot niskassa, Detskussa ei tätä ongelmaa ole. - alle10
Asunto autolla ei varmaankaan pääse alle 10l.
itselläni on matkailuauto,lmc alkovi6,1m pitkä 2,3fiat koneella.Tämä yhdistelmä kulkee 85 ajaessa 9ja10lväliin.Auto on rekisteröity 1 5 ja viisi makuupaikkaa.Oma paino 2860kg kokonaispaino 3500kg. - TeveTeve1
alle10 kirjoitti:
Asunto autolla ei varmaankaan pääse alle 10l.
itselläni on matkailuauto,lmc alkovi6,1m pitkä 2,3fiat koneella.Tämä yhdistelmä kulkee 85 ajaessa 9ja10lväliin.Auto on rekisteröity 1 5 ja viisi makuupaikkaa.Oma paino 2860kg kokonaispaino 3500kg.Puoli-indegroitu, omapaino 2700 kg ja 2,8 l koneella, 04- mallinen. 11 l/100 km menee.
- mietittäväksi
6230km ja 489 litraa. Ottakaa tuosta mittarivirhe pois, niin siinä on kulutus. Tosin parhaimmillaan meni yli 10kin litraa, kun vauhti oli kovempaa. Kaasujalka on ratkaisevin. Kevyellä kaasulla (nopeus 60-70) menee kevyimmin.
Alkoviautossa on ollut kovin kulutus, jostain syystä.- 6,2d
Chevy van asunto osa 2,75 korkea,5,25pitkä ja painaa 3300kg kokonaispaino,kone 6,2l diiseli tämmönen vehe kuluttaa 12,5 litraa/100km ajo nopeus ~95km/h,se on melkein tyhjä käyntiä tällä masinalle ja voimaa on.sen pitunen se.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 924587
Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?803703Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1303081Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1152605Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1292524- 432121
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian282047Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2251810Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91697- 881649