tulisi minulle laittaa etuhampaiden takapinnalle retentiolanka pysyvästi. Onko kellään kokemusta tällaisesta langasta? Pystyykö sen kanssa olemaan vuosikymmeniä? Eniten minua kiinnostaisi tietää kuinka paksu tuo "lanka" on ja miten se kiinnitetään hampaisiin. Ilmeisesti paikka-aineella, mutta kaiverretaanko hampaisiin jokin kolo, jonne se upotetaan? Tuleeko se koko hammaskaaren pituudelta ja tuntuuko se syödessä tai onko siitä muuten haittaa?
retentiolanka hampaiden takapinnalla?
25
12075
Vastaukset
- taakse
eikä kaiveta koloa vaan siihen päälle paikka-aineella. Ei haittaa syömistä eikä näy ulospäin mutta ei suinkaan takaa hampaiden pysyvyyttä loppuiän. Minulla hampaat siirtyneet retentiolangasta huolimatta, muutos tapahtuu pikku hiljaa ei kuukaudessa eikä kahdessa. Niitä lankoja on jo monella sadallatuhannella ihmisellä eikä ne ole mitään kummajaisia... Ohut lanka ei paksu ole.
- vaan hampaiden taakse
kulmahampaasta kulmahampaaseen.
- xxcxxx
etuhammasalueelle vain kolmosesta kolmoseen.
- Marleevi
Minulla on langat sekä ylhäällä että alhaalla. Ylhäällä 4 hampaan takana ja alhaalla 6 hampaan takana. Ovat pysyneet kertalaakista 3 vuotta paikallaan, ystävälläni jokin on katkonut lankoja jo useaan otteeseen, ainakin ongelmat muiden hampaiden kanssa, ehkä näiden hampaiden liikkuminen. Minun hampaani ovat pysyneet täysin niillä paikoillaan, mihin ne oionnalla laitettiinkin. Hammaslääkärikin on ihmetellyt, miten hyvin ne ovatkin pysyneet. Ikää oionnan aloittaessakin kun oli jo 35. Nuoremmillahan hampaat aina liikkuvat ja luutuvat paremmin oionnan aikana ja jälkeen.
Mitään ongelmia langoista ei ole ollut, lankaus on vain vähän hankalampaa. Mutta oikojaexpertti suvustani sanoi, että pidä langat loppuelämäsi, se kannattaa kyllä. - kolmosesta
Marleevi kirjoitti:
Minulla on langat sekä ylhäällä että alhaalla. Ylhäällä 4 hampaan takana ja alhaalla 6 hampaan takana. Ovat pysyneet kertalaakista 3 vuotta paikallaan, ystävälläni jokin on katkonut lankoja jo useaan otteeseen, ainakin ongelmat muiden hampaiden kanssa, ehkä näiden hampaiden liikkuminen. Minun hampaani ovat pysyneet täysin niillä paikoillaan, mihin ne oionnalla laitettiinkin. Hammaslääkärikin on ihmetellyt, miten hyvin ne ovatkin pysyneet. Ikää oionnan aloittaessakin kun oli jo 35. Nuoremmillahan hampaat aina liikkuvat ja luutuvat paremmin oionnan aikana ja jälkeen.
Mitään ongelmia langoista ei ole ollut, lankaus on vain vähän hankalampaa. Mutta oikojaexpertti suvustani sanoi, että pidä langat loppuelämäsi, se kannattaa kyllä.kolmoseen yhteensä se tekee kuusi hammasta per leuka. Minun potilailleni kaikille on laitettu kuuteen hampaaseen, ei ole erikseen yläpuolelle neljään vaan sinnekin kuuteen. TIETYSTI NE PIDETÄÄN LOPPUIKÄ, sen tietää myös kaikki jo ei mikään uusi idea!
- kolmoseen edelleen
Marleevi kirjoitti:
Mitään ongelmia langoista ei ole ollut, lankaus on vain vähän hankalampaa. Mutta oikojaexpertti suvustani sanoi, että pidä langat loppuelämäsi, se kannattaa kyllä.sekä ylös että alas on se yleinen käytäntö ja lankoja on lähes puoli miljoonaa vähintään laitettu tähän mennessä... itse olen oikomistiimissä töissä että vielä lähempää tutkimusmateriaalia,niin ei tarvitse sukua alkaa penkomaan läpi...
- laskea hampaiden
määrää tuossa marleevikin sanoo että kuuteen hampaaseen eikös se kolmosesta kolmoseen mene juuri kuusi hammasta vai onko jollakin ykköset kakkoset sitten yllätys ylltätys vitoset ja sitten kolmoset ja kun nämä 2x niin normaalihampaat on kuusi hammasta ylös ja alas mutta jos vitoset onkin näiden välissä niin sitten humps onkin enemmän ylähampaita!
Ap. kysymykseen vastaus tulee kulmahampaasta kulmahampaaseen etuhammasalueella hampaiden taakse ja hampaat voi silti liikkua minulla kesti palautumiseen 5 vuotta joten 3 vuotta on liian lyhyt aika katsoa tilannetta ja ei muuten kertaaakaan ole langat olleet poikki, ei niitä saakaan poikki jos ei itse katko ja taas joku laittaa että en minä ainakaan itse katkonut mutta tosia-asia on se ettei niitä poikki eikä muuten kaikille voi laittaa lankoja sekin on tosiasia, ja tämän kaiken on sanonut oikomishoidon erikoishammaslääkäri joka on siskoni. - siis kolmosesta
laskea hampaiden kirjoitti:
määrää tuossa marleevikin sanoo että kuuteen hampaaseen eikös se kolmosesta kolmoseen mene juuri kuusi hammasta vai onko jollakin ykköset kakkoset sitten yllätys ylltätys vitoset ja sitten kolmoset ja kun nämä 2x niin normaalihampaat on kuusi hammasta ylös ja alas mutta jos vitoset onkin näiden välissä niin sitten humps onkin enemmän ylähampaita!
Ap. kysymykseen vastaus tulee kulmahampaasta kulmahampaaseen etuhammasalueella hampaiden taakse ja hampaat voi silti liikkua minulla kesti palautumiseen 5 vuotta joten 3 vuotta on liian lyhyt aika katsoa tilannetta ja ei muuten kertaaakaan ole langat olleet poikki, ei niitä saakaan poikki jos ei itse katko ja taas joku laittaa että en minä ainakaan itse katkonut mutta tosia-asia on se ettei niitä poikki eikä muuten kaikille voi laittaa lankoja sekin on tosiasia, ja tämän kaiken on sanonut oikomishoidon erikoishammaslääkäri joka on siskoni.kolmoseen tekee yhteensä kuusi hammasta ainakin normi suussa ja se lanka tulee näiden kuuden etuhampaan taakse sekä ylös että alas jos voi lankoja yleensä laittaa. Ja hampaat voi siirtyä vaikka lanka olisikin takana mutta vasta vuosien saatossa. Itsellä seitsemän vuotta mennyt jees mutta nyt on lanka antanut periksi vaikka sitä on uusittukin välillä. -ei pysy aina oiotut hampaat paikoillaan- ei vaikka miten liimattaisi retentiolankoja. Ja tämän kaiken on myös oikojalääkärikin sanonut.
- kiitos vastauksista
laskea hampaiden kirjoitti:
Ap. kysymykseen vastaus tulee kulmahampaasta kulmahampaaseen etuhammasalueella hampaiden taakse ja hampaat voi silti liikkua minulla kesti palautumiseen 5 vuotta joten 3 vuotta on liian lyhyt aika katsoa tilannetta ja ei muuten kertaaakaan ole langat olleet poikki, ei niitä saakaan poikki jos ei itse katko ja taas joku laittaa että en minä ainakaan itse katkonut mutta tosia-asia on se ettei niitä poikki eikä muuten kaikille voi laittaa lankoja sekin on tosiasia, ja tämän kaiken on sanonut oikomishoidon erikoishammaslääkäri joka on siskoni.Tiedättekö mitä materiaalia retentiolanka on? Onko se 100 % rautaa vai mitä? Jos hampaat alkavat palautua takaisin eli rakoilla, niin alkaako tuo rauta näkyä sieltä rakojen välistä??
- ohut metallilanka
kiitos vastauksista kirjoitti:
Tiedättekö mitä materiaalia retentiolanka on? Onko se 100 % rautaa vai mitä? Jos hampaat alkavat palautua takaisin eli rakoilla, niin alkaako tuo rauta näkyä sieltä rakojen välistä??
ettei sitä kauempaa huomaa vaikka raosta pilkistää jos hampaat alkaa liikkumaan. Mulla on noin millin väli tullut eikä sitä lankaa ole kukaan muu huomannut... paitsi jos ihan kasvot kiinni olet jonkun kanssa niin voipi näkyäkin ... mutta muuten ei jokapäiväisessä toiminnoissa näy raoista jos tulee, sen verran ohutta siis on. Ja ihan metallinväristä on siis titaania se ohut lanka.
- ja voi ihan
ohut metallilanka kirjoitti:
ettei sitä kauempaa huomaa vaikka raosta pilkistää jos hampaat alkaa liikkumaan. Mulla on noin millin väli tullut eikä sitä lankaa ole kukaan muu huomannut... paitsi jos ihan kasvot kiinni olet jonkun kanssa niin voipi näkyäkin ... mutta muuten ei jokapäiväisessä toiminnoissa näy raoista jos tulee, sen verran ohutta siis on. Ja ihan metallinväristä on siis titaania se ohut lanka.
huoletta olla suu levällään, ettei kannata sitä lankaa alkaa suremaan vaikka rakoja tulis, ei sitä kukaan sillain edes osaa katsoa että näkyis. Tietty itse näet sen peilin avulla heti kun tiedät mihin rakoon kohdistat katseesi ja vielä kertaan että mulla oli täysin tiiviit kun lanka laitettiin mutta liikettä tullut hampaissa sen verran vuosien saatossa että rakoa avautunut langasta huolimatta.
- nelikymppinen minäkin
Minulla oiottiin noin nelikymppisenä päänsäryn poistoksi (onnistui: suosittelen).
Ylös lanka tuli vain kahden keskimmäisen taakse, alhaalle 6 taakse. Hyvin on pysynyt jo useamman vuoden, tarkalleen nyt 4. vuosi menossa. Kaksi kertaa olen käynyt korjauttamassa lohjenneen kiinnistysaineen. Käyn kaksi kertaa vuodessa tarkistuttamassa oionnan tuloksen, ainakikn vielä toistaiseksi. Ja hyvin on pysynyt.
Ei niistä haittaa ole, eivätkä näy, kielellä toki tuntee. En ehkä kuitenkaan sitkeää toffeeta koittaisi syödä ;)- Kyllä sitä
jokainen käy sitä lankaa tarkistuttamassa MUTTA EI SE TAKAA ETTÄ hampaat pysyy! Minulla on hampaat liikkuneet langasta huolimatta ja oikoja sanoi ettei kannata alkaa raudoittamaan taas koko hammasrivistöä. Eli vaikka palautumista tulee, ei sitä korjata jos ei leviä ihan kokonaan tulos.
- vaikka juoksisi
siellä oikojalla joka viikko jos palautumista tulee. Oikomishammaslääkäri sanoi minulle, että selvää palautumista tullut ja rako etuhampaiden väliin vaikka langat on ylhäällä ja alhaalla, mutta sanoi ettei kannata vielä ainakaan raudoittaa koska purenta sitten taas kärsii.
Joten ei niitä vikoja korjata noin vain vaikka käyn oikojalla joka toinen viikko vieläkin retentiolankojen kanssa.
- koko hammaskaaren
pituudelta niin hampaat pysyy paikoillaan. Varsinkin, jos on ollut hampaanpoistoja. Kolot kulmahampaiden takana alkaa aueta ilman retentiolankaa.
- eteenkin vaikka on
lanka. Minulla on auennut eteen rakoja mutta oikoja sanoi ettei hampaita kannata taas raudoittaa. Joka kuukausi olen juossut pelkän retentiolangan vuoksi tarkastuksissa eli vaikka palautumista tulee, ei silti raudoiteta uudestaan. Jos tulee pahat välit uudestaan niin sitten voidaan harkita taas uusia rautoja.
- mies 38v.
eteenkin vaikka on kirjoitti:
lanka. Minulla on auennut eteen rakoja mutta oikoja sanoi ettei hampaita kannata taas raudoittaa. Joka kuukausi olen juossut pelkän retentiolangan vuoksi tarkastuksissa eli vaikka palautumista tulee, ei silti raudoiteta uudestaan. Jos tulee pahat välit uudestaan niin sitten voidaan harkita taas uusia rautoja.
Mulla jo pukkaa alahammasta edestä täysin vinoon eikä sen kummemmin ole oikomislääkäri asiaan puuttunut. Lanka ehjä eikä ole irronnut vaikka on syöty mitä tahansa, joten ei sitä tarvitse varoa ainakaan, ihan huoletta voi namujakin syödä. Mutta tosiaan langat ei pidä hampaita suorassa, tietenkin tapauskohtaista mutta kuten itsellä alahammas vinkkelissä kivasti ja lanka mukana... Uuudelleen raudoitus aiheuttaisi enemmän harmia kuin hammas vinkkelissä, pitäisi taas säätää purentaa jne.
- mutta etuhampaat
ovat kääntyneet langasta huolimatta vinoon. Oikoja ei suositellut uusia rautoja vaan sanoi että kannattaa vielä odottaa josko pahemmin muuttuu niin sitten katsotaan tilanne uudestaan.
- Avautuu ne
muutenkin vaikka lanka. Kolmosten jälkeen tulee rakoja enemmin tai myöhemmin vaikka olisi lanka. Hampaat tulee takaisin eteenpäin aikaa myöten eli poistoaukot alkaa pikku hiljaa pilkottaa. Ainoastaan irrotettava koje pitää aukot pysyvästi kiinni, sellainen jossa se etukaari tulee hampaiden etupuolelle näkyvään osaan.
- pitää
Avautuu ne kirjoitti:
muutenkin vaikka lanka. Kolmosten jälkeen tulee rakoja enemmin tai myöhemmin vaikka olisi lanka. Hampaat tulee takaisin eteenpäin aikaa myöten eli poistoaukot alkaa pikku hiljaa pilkottaa. Ainoastaan irrotettava koje pitää aukot pysyvästi kiinni, sellainen jossa se etukaari tulee hampaiden etupuolelle näkyvään osaan.
paikoillaan, jos sitä kojetta pitää koko ajan. Mutta kuka tahtoo pitää kojetta suussa kokoajan. Sinne langanhan taakse ne uudet suorat hampaat peittyy....
- ainoastaan
pitää kirjoitti:
paikoillaan, jos sitä kojetta pitää koko ajan. Mutta kuka tahtoo pitää kojetta suussa kokoajan. Sinne langanhan taakse ne uudet suorat hampaat peittyy....
irrotettavalla kojeella tulee hampaat
pysymään paikoillaan, ei pelkästään taakse laitettavalla retentiolangalla. Ja tämän on sanonut itse oikomishoidon dosentti. - Lankojen lisäksi
Avautuu ne kirjoitti:
irrotettava koje on se ainut keino jolla kulmahampaiden taakse ei avaudu rakoja. Pelkkä lanka ei pidä niitä hampaita kiinni.
- lanka+reikä
Lankaa (2 yläetuhammasta) varten minulla hiottiin ainakin jonkin verran hammastakin ja muutamassa vuodessa sinne tulikin reikä, jonka paikkaaminen sattui niin prkleesti. Lanka ei ole haitannut mitenkään elämää, enkä tiedä onko siitä ollut apuakaan, ainakin hampaat ovat alkaneet palautua.
- Retentiolanka
Hei! Kyselisin neuvoa jos joku osaisi auttaa. Minulla on oiottu hampaat noin kymmenen vuotta sitten,takana on retentiolanka,nyt yksi hammas on vähän liikkunut sisään päin ja lanka jotenkin on alkanut kiristämään ja vihlomaan sen hampaan kohdalta.Aikaisemmin lanka ei ole oireillut mitenkään.Voisiko lanka jotenkin hiertää liikkunutta hammasta.Kunnallisella hammaslääkärillä olen käynyt ja ne on sanonut että ei ole reikiä ja kaikki ok.Onko kellään neuvoja tai samanlaisia kokemuksia.Olen ajatellut langan pois ottamista tai auttaisiko jos laitattaisin uuden langan.
- iohiujhvgc
Ilman sitä hampaat palautuu
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539