perisynti

Syyllistäminen perisynnillä oli oiva keksintö.

Ajatelkaapa jos uskista syyllistäisi jollakin johon hän oikeasti on syyllinen, vaikkapa typeryydellä?

Silloin hihu ei voisi ulkoistaa syntiään jonkin toisen viaksi eikä voisi päästä synnistään eroon jonkun toisen tekemällä (taruahan se on mutta silti) teolla.

Metkaa on mitä kaikki pieniä koukkuja loiseenne on istutettu.

15

389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää hyvin

      paikkansa tässäkin asiassa. Sillä Raamatussa kerrotaan, että puhe Jeesuksesta, on hullutus niille jotka eivät usko. Ja sinähän et usko, vielä!

    • hölöttäää,

      • todé

        Nyt nasse on näköjään tutustunut perisynnin syyllisyyteen.
        Yrittää pistää meihin hitaisiin vauhtia. Itse onkin nopea poika reagoimaan, ja koettaa saada meitä hoitoon, jotta typeryys meistä häviäisi. Mihinkässe siitä? :-)


      • merkki siitä, että nassee kiinostaa hengelliset asiat, eihän muuten tällä palstalla viihtyisi! Usko tulee kuulemisesta, tässä tapauksessa lukemisesta. (Toivottavasti).


      • Il-Mari kirjoitti:

        merkki siitä, että nassee kiinostaa hengelliset asiat, eihän muuten tällä palstalla viihtyisi! Usko tulee kuulemisesta, tässä tapauksessa lukemisesta. (Toivottavasti).

        mikä saa ihmisen hihhuloitumaan. Tosin vajakki luulee että olen kiinnostunut hänen taikauskostaan tai mielikuvituskavereistaan. Hihuhan näkee kaiken hölmöilyään vahvistavana tekijänä.

        Erityisesti olen kiinnostunut ihmisistä joiden ÄO on lähellä normaalia mutta välillä käy hell-und-die lahkonkin uhri.

        Mutta arvon hihut, voitte uskiskiemurtelunne sijasta vastata itse avauksen aiheeseen, eikö ole taitava loinen tuo taikausko kun tuollaisia koukkuja on siihen viritelty?


      • hui!
        Nas.se kirjoitti:

        mikä saa ihmisen hihhuloitumaan. Tosin vajakki luulee että olen kiinnostunut hänen taikauskostaan tai mielikuvituskavereistaan. Hihuhan näkee kaiken hölmöilyään vahvistavana tekijänä.

        Erityisesti olen kiinnostunut ihmisistä joiden ÄO on lähellä normaalia mutta välillä käy hell-und-die lahkonkin uhri.

        Mutta arvon hihut, voitte uskiskiemurtelunne sijasta vastata itse avauksen aiheeseen, eikö ole taitava loinen tuo taikausko kun tuollaisia koukkuja on siihen viritelty?

        Oletko sä oikeesti transu? Saat kaikki pisteet siitä että et langennut Toden ansaan. Ja sitten vielä yksi juttu: Jeesus rakastaa sinua sellaisena kuin olet.


      • hui! kirjoitti:

        Oletko sä oikeesti transu? Saat kaikki pisteet siitä että et langennut Toden ansaan. Ja sitten vielä yksi juttu: Jeesus rakastaa sinua sellaisena kuin olet.

        ja miksi kaikista taikauskoista valkkasit juuri hell-und-dien?

        Mitä mieltä olet tuosta avauksen väittämästäni, perisinnin koukuttavuudesta hitaiden ihmisten joukossa?


      • kaikkien ihmisten
        Nas.se kirjoitti:

        ja miksi kaikista taikauskoista valkkasit juuri hell-und-dien?

        Mitä mieltä olet tuosta avauksen väittämästäni, perisinnin koukuttavuudesta hitaiden ihmisten joukossa?

        joukosta valitsit juuri minut vastaamaan kysymyksiisi.
        Valitsin helluntain koska halusin saada kielillä puhumisen lahjan.
        Miksi sinä sanot sitä kali-kalikieleksi. Ei siinä kylmä tule vaan kuuma.
        Sun aloitus oli viisas. Siinä oli jotain tolkkuakin. Mutta tuota nyt laittamaasi kysymystä en ymmärtänyt.
        Koukuttavuus-sanaa en ole ikinä ennen kuullut.


      • koukkuja
        Nas.se kirjoitti:

        ja miksi kaikista taikauskoista valkkasit juuri hell-und-dien?

        Mitä mieltä olet tuosta avauksen väittämästäni, perisinnin koukuttavuudesta hitaiden ihmisten joukossa?

        tai helmasynti on jokaisessa, eikä voi ketään siksi toinen tuomita.


      • ketura
        Nas.se kirjoitti:

        mikä saa ihmisen hihhuloitumaan. Tosin vajakki luulee että olen kiinnostunut hänen taikauskostaan tai mielikuvituskavereistaan. Hihuhan näkee kaiken hölmöilyään vahvistavana tekijänä.

        Erityisesti olen kiinnostunut ihmisistä joiden ÄO on lähellä normaalia mutta välillä käy hell-und-die lahkonkin uhri.

        Mutta arvon hihut, voitte uskiskiemurtelunne sijasta vastata itse avauksen aiheeseen, eikö ole taitava loinen tuo taikausko kun tuollaisia koukkuja on siihen viritelty?

        ...mikä saa sinut hihhuloimaan???


    • voi hyvin verrata

      natsien värkkäämään juutalaisten ja muiden kansojen tuhoamiseen toisen maailmansodan aikoihin.

      Natsien hirmutyöt on siis perisynti.
      Nyt meidän pitäisi tuomita saksalaiset pikkuvauvatkin sukupolvesta toiseen, esi-isiensä pahojen töiden johdosta.
      Samoin tuomitsemme kaikki saksalaiset ilman erotusta, vaikka hirmutöihin osallistui vain murto-osa kansasta.

      Tästä näemme, kuinka äärimmäisen oikeudenmukainen Raamatun Jumala on. Armelias, armahtavainen, sanoisi muslimi.

      Onneksi Aatamia ja Eevaa ei ollut olemassakaan, joten ei ole perinyntiäkään.

    • ketura

      oletko sinä loinen? Olisit mieluummin iloinen - vaikka siitä että sinutkin on luotu. Eikä ihan liukuhihnalta. Paitsi tietty meikit:)

    • vajakki on liian hidas kommunikoidakseen älykkään elämän kanssa.

    • anti-kristitty

      "Syyllistäminen perisynnillä oli oiva keksintö."

      Oiva? LOISTAVA olisi minun mielestä parempi sana tässä yhteydessä. Kiitoksen siitä voit osoittaa kirkkoisä Augustinukselle. Toinen hänen loistavista ideoistaan oli "oikeutetun sodan" oppi, jonka perusteella paavikunta pääsi tekemään ristiretkiä. Menipä hän vielä vahvistamaan ajatusta kirkkovaltiostakin.

      Augustinus on yksi länsimaisen filosofian historian suurmiehistä. Minun mielestä hänen teologia on kuitenkin suurimmaksi osaksi vain hänen aikansa kirkkotraditiokristillisyyden uudelleentulkinta pakanafilosofian pohjalta.

      Loinen, joka istutettiin kristinuskoon vasta neljännellä ja viidennellä vuosisadalla, mutta silti suurin osa kristityistä maailmassa luulee sitä osaksi alkuperäistä eliötä.

      Augustinus hioi oppinsa perisynnistä mieleisekseen Pelagiuksen kanssa käymänsä riidan aikana. Pelagius korosti ihmisen omaa vastuuta, kykyä ja valinnan vapautta suhteessa hyviin ja pahoihin tekoihin. Augustinus halusi varmistaa, että kukaan ei ala kuvittelemaan itsestään liikoja, joten hän kehitti opin, joka sai ihmiset uskomaan, että kaikki ovat syntisiä, mutta ei siksi, että he ovat tehneet jotain pahaa, vaan siksi, että he ovat olemassa ihmisinä. Jos Pelagius sanoi, että ihminen on sitä, mitä hän tekee, niin Augustinus käänsi tuon toisinpäin ja samalla vihjasi, että ihminen ei voi olla tekemättä pahaa, koska kukaan ei ole absoluuttisen täydellinen moraalisesti niinkuin jumala. Ihminen ei siis ole syyllinen pahaan omasta vapaasta tahdostaan vaan siksi, että hän on ihminen. Mitä tuohon voi enää sanoa ihminen, joka ei halua joutua kirkonkiroukseen?

      Tuohon sitten vain lisätään paavinistuimen monopoli syntien anteeksiantamisessa ja kasassa on täydellinen keino käyttää uskontoa aseena maallisen valta-aseman hankkimiseen Euroopassa, jossa väestö oli jo käännytetty kristinuskoon aina maajussista lähtien kuninkaisiin asti.

    • kas vain

      Puhut ihan eri merkityksellisestä perisynnistä kuin minkä Raamatusta saamme lukea.

      Roomalaiskirje:
      5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
      5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
      5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
      5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
      5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe