tee itse

asuntovaunu

onkohan kukaan koskaan rakentanut itse asuntovaunua siis alusta loppuun asti?,löytyykö netistä mitään rakennusohjeita tai muuta tietoa

27

9813

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oisko ollu alku seiskytlukua tai niillämain kun Tekniikan Maailma möi piirustuksia ja ohjeita vanerisen vaunun tekoon. Saattaapa TM stä löytyä aiheesta jotain...

• rakenteluun kyllästy

yksi viisaistakin on herännyt.Hyvä ,vastauksethan jo tiedetään etukäteen sieltä etuteltanpuolelta en kehoittaisi kokeilemaankaan. Näitä vanhan kansan rakentajiahan riittää.

• sviduilija
        rakenteluun kyllästy kirjoitti:

yksi viisaistakin on herännyt.Hyvä ,vastauksethan jo tiedetään etukäteen sieltä etuteltanpuolelta en kehoittaisi kokeilemaankaan. Näitä vanhan kansan rakentajiahan riittää.

Vastaus rauzin viestiin on 2 vuotta 3 kuukautta myöhässä.

• rakenteluun kyllästy
        sviduilija kirjoitti:

Vastaus rauzin viestiin on 2 vuotta 3 kuukautta myöhässä.

ole myöhäistä, kommenttinikin tuli useammalta vuodelta. Että ei sen kummempaa, ihmetellä täytyy kun ei osaa joutavia neuvojansa lopettaa. vai onko rauzi ruvennut äkkiviisaaksi, heh heh ivallista naurua.

• ei ole este

niin siitä vaan. Luulisi hinnaksi noin 150% enemmän kun ostettu.

• yhden hemmon

joka oletti tekevänsä vaunuja useampiakin.Ensimmäinen tekele jäi itselle hetkeksi omaan käyttöön ja toinen ei koskaan valmistunut.Hinta nousi "pilviin"ja eihän "itsetehtyä" yleensä kukaan osta,"tehdastekoinen"on toinen juttu.Niin,se ensimmäinenkin sitten lahos pajan pihalle kun ei kelvannut kellekkään.
        Painoa ei tahdo saada riittävän alas jotta normaali perheautolla sitä vois vedellä.Mutta jos olet vakavissasi niin "anna palaa",muista kysellä esim matkailuautojen rakentajilta neuvoja,vinkkejä jne.Käynti Doroteassa Solikan ja Polarin tehtailla auttais hieman,videokin löytyy nettisivuilta.

• PuuhaPasi
        yhden hemmon kirjoitti:

joka oletti tekevänsä vaunuja useampiakin.Ensimmäinen tekele jäi itselle hetkeksi omaan käyttöön ja toinen ei koskaan valmistunut.Hinta nousi "pilviin"ja eihän "itsetehtyä" yleensä kukaan osta,"tehdastekoinen"on toinen juttu.Niin,se ensimmäinenkin sitten lahos pajan pihalle kun ei kelvannut kellekkään.
        Painoa ei tahdo saada riittävän alas jotta normaali perheautolla sitä vois vedellä.Mutta jos olet vakavissasi niin "anna palaa",muista kysellä esim matkailuautojen rakentajilta neuvoja,vinkkejä jne.Käynti Doroteassa Solikan ja Polarin tehtailla auttais hieman,videokin löytyy nettisivuilta.

Mielenkiintoinen keskustelun aihe !!

Itse olen myös harkinnut asuntovaunun tekemistä alusta loppuun.

Päällimäisenä ideana ja ajatuksena olisi tehdä asuntovaunu valmiin, vaatimuksien täyttävän peräkärryn (tai rungon) päälle. Josta löytyy tarvittavat tiedot ja painorajat.

Haaste on kova saada itsetehty asuntovaunu sopimaan haluttuun painoon, mutta jos tässä keskustelussa oletetaan, että tämä onnistuu.

KYSYMYS: onko jollakin tietoa, tuleeko asuntovaunun korin suhteen jotain vaatimuksia tai löytyykö määräyksiä, jolla itsetekemisen ajatus kariutuisi?

Jos vielä oletetaan, että tekemääsi asuntovaunuun tehdään kaasulaitteet ja sähkölaitteet asiantuntevissa liikkeissä/yrityksissä, joista saat lupapaperit hyväksyttynä ulos.

Ja oletetaan vielä sekin, että itse rakentaja tietää miten runko tehdään, mitä eristeitä seinä- ja muissa rakenteissa käytetään ja sekin vielä, että rakentajalta löytyy tietoa vedenerityksistä sekä rakenteen hengitettävyydestä.

Eli päällimäiseksi kysymykseksi nousisi vaunuun liittyvät lupa-asiat ja saako asuntovaunua tehdä edes itse?

Jos joltakin löytyy tietoa niin otan mielelläni sitä vastaan.

• täytynee
        PuuhaPasi kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelun aihe !!

Itse olen myös harkinnut asuntovaunun tekemistä alusta loppuun.

Päällimäisenä ideana ja ajatuksena olisi tehdä asuntovaunu valmiin, vaatimuksien täyttävän peräkärryn (tai rungon) päälle. Josta löytyy tarvittavat tiedot ja painorajat.

Haaste on kova saada itsetehty asuntovaunu sopimaan haluttuun painoon, mutta jos tässä keskustelussa oletetaan, että tämä onnistuu.

KYSYMYS: onko jollakin tietoa, tuleeko asuntovaunun korin suhteen jotain vaatimuksia tai löytyykö määräyksiä, jolla itsetekemisen ajatus kariutuisi?

Jos vielä oletetaan, että tekemääsi asuntovaunuun tehdään kaasulaitteet ja sähkölaitteet asiantuntevissa liikkeissä/yrityksissä, joista saat lupapaperit hyväksyttynä ulos.

Ja oletetaan vielä sekin, että itse rakentaja tietää miten runko tehdään, mitä eristeitä seinä- ja muissa rakenteissa käytetään ja sekin vielä, että rakentajalta löytyy tietoa vedenerityksistä sekä rakenteen hengitettävyydestä.

Eli päällimäiseksi kysymykseksi nousisi vaunuun liittyvät lupa-asiat ja saako asuntovaunua tehdä edes itse?

Jos joltakin löytyy tietoa niin otan mielelläni sitä vastaan.

kääntyä katsastuskonttorin puoleen.He tietävät mitä vaunusta tarkastavat ja mitkä ovat vaatimukset.Sieltä saatu tieto ei myöskään ole "mutu"tietoa.

• vanha vaanari

kyllä niitä on rakennettu. Mutta se oli 60 ja 70 luvuilla se. Nykyisin kaikkien niin vaunujen kuin autojenkin pitää täyttää kaikki säädökset ja olla tyyppihyväksytty, eikä itsetehtyä enää pysty toditstamaan määräykset täyttäväksi. Eka itsetehty yksilö pitäisi antaa kaiken maailman lujuus ja rasitustesteihin rääkättäväksi/tuhottavaksi, että sille saisi tyyppihyväksynnän ja sitten saisi sen seuraavan rekisteriin.
      Tyyppihyväksynnät tuli niin henkilöautoihin, matkailuautoihin kuin matkailuvaunuihinkin joskus 80 luvulla, ja sen jälkeen niitä ei oikein ole itse voinut tehdä. Ja nyt nämä uudet säännöksethän estävät jopa isompien muutosten tekemisen olemassaoleviin tyyppihyväksyttyihin autoihin/vaunuihin. Sen täytyy olla sellainen mikä tyyppihyväksyntä sillä on.
      Mutta oli se kivaa aikaa kun sai itse rakennella, ja katsastaja vaan tutki miten on tehty ja kilvet sai heti.... Itse tein 2 vaunua ja yhden matkailuauton aikanaan

• remontin tehnyt

Niin, miksi haluat tehdä itse vaunusi?
      Ovatko uudet liian kalliita, vai puuttuko valmiista jokin ominaisuus? Vai haluatko vain kokeilla, mihin pystyt?

• PuuhaPasi

En ole alkuperäinen tämän keskustelun aloittaja vaan itseasiassa välistä vetäjä .. mutta, mun puolesta kiitoksia kaikille ja erityisesti kahdelle edellä olevalle viestille.

Itse vahvasti vähän epäilinkin, että tämä "tee se itse" ajatus olisi lähes mahdotonta. Muutoin noita vaunujahan tekis kaikki "PuuhaTepot".

Miksi olisin halunnut tehdä itse?

Edellisessä viestissä oli ihan osuva arvaus, olisin halunnut kokeilla rajojani ja miettiä vaunun rakennetta kunnolla, hyödyntämällä olemassa olevaa tekniikkaa ja tietoa mitä on saatavilla.

Sekä ennenkaikkea olisin halunnut nähdä, mikä olisi tullut asuntovaunun lopulliseksi hinnaksi. Aina välillä ihmetyttää uusien asuntovaunujen hinnat alkaen 30000 €.

Mitenkäään aliarvioimatta nykyisten vaunujen tekniikoita, rakenteita, kaapistoja ja hienoja materiaaleja jne. hienojahan nämä ovat.

Hienointa olisi ollut päästä näkemään oman käden jälki vaikka taso ei olisi sitä, mitä se on uusissa ja käytetyissäkin vaunuissa (fiilistelyä :-)

Ja mitä tulee jatkon suhteen niin onhan tämä vieläkin mahdollista kun ostaa hyväksi todetun asuntovaunun ja laittaa sitä kuntoon.

Näillä sanoilla PuuhaPasi kiittää vastauksista ja jatkaa puurtamista eteenpäin !

• antennimies
        PuuhaPasi kirjoitti:

En ole alkuperäinen tämän keskustelun aloittaja vaan itseasiassa välistä vetäjä .. mutta, mun puolesta kiitoksia kaikille ja erityisesti kahdelle edellä olevalle viestille.

Itse vahvasti vähän epäilinkin, että tämä "tee se itse" ajatus olisi lähes mahdotonta. Muutoin noita vaunujahan tekis kaikki "PuuhaTepot".

Miksi olisin halunnut tehdä itse?

Edellisessä viestissä oli ihan osuva arvaus, olisin halunnut kokeilla rajojani ja miettiä vaunun rakennetta kunnolla, hyödyntämällä olemassa olevaa tekniikkaa ja tietoa mitä on saatavilla.

Sekä ennenkaikkea olisin halunnut nähdä, mikä olisi tullut asuntovaunun lopulliseksi hinnaksi. Aina välillä ihmetyttää uusien asuntovaunujen hinnat alkaen 30000 €.

Mitenkäään aliarvioimatta nykyisten vaunujen tekniikoita, rakenteita, kaapistoja ja hienoja materiaaleja jne. hienojahan nämä ovat.

Hienointa olisi ollut päästä näkemään oman käden jälki vaikka taso ei olisi sitä, mitä se on uusissa ja käytetyissäkin vaunuissa (fiilistelyä :-)

Ja mitä tulee jatkon suhteen niin onhan tämä vieläkin mahdollista kun ostaa hyväksi todetun asuntovaunun ja laittaa sitä kuntoon.

Näillä sanoilla PuuhaPasi kiittää vastauksista ja jatkaa puurtamista eteenpäin !

Tietenkin, jos teet kärryn päälle kauniin IRTOKOPIN,
        niin millään konttorin jässikällä, ei ole mitään asiaa
        sitä kieltää, siis kärryn päälle pieni asuntokoppi, hi!

• jhgfd
        antennimies kirjoitti:

Tietenkin, jos teet kärryn päälle kauniin IRTOKOPIN,
        niin millään konttorin jässikällä, ei ole mitään asiaa
        sitä kieltää, siis kärryn päälle pieni asuntokoppi, hi!

voisin myydä Jullikkani jonka päälle voisit kopin sitten värkätä

• Mittamies...

Suomi - Ruotsi lauttaliikenne historiikissa oli jo perhe joka oli rakentanut vaunun kuplavolkkarin perään ja menivät sillä kiertämään eurooppaa ! Lautan ramppi oli niin huono että vaunu piti vetää käsin siitä ylös. Oli mainion näköinen hieman kulmikas koppi ;)) Vahän kuplaa isompi, toimiva vaunu, 4 makuupaikkaa.

• ISBN 951-1-02355-1

Vilkaisin kirjahyllyyn ja löysin sieltä kirjan sarja "Tee itse". Tekijänä Jussi Juurikkala. Kirjan otsikko PERÄVAUNUT. Painettu 1976. Sivumäärä 125. Sisältö painottuu matkailuvaunun rakentamiseen.

Sisältö pääpiirteittäin:
      - Lait ja asetukset
      - Käsitteet
      - Tavaraperävaunut
      - Veneperävunut
      - Leirintäperävaunut
      - Hevosen kuljetusperävaunut
      - Sähkökytkennät
      - Perävaunun käyttöön liittyvät varusteet
      - Perävaunun rekisteröinti
      - Huolto ja talvisäilytys
      - Perävaunun ostaminen
      - Viranomaismääräykset
      - Nestekaasua koskevat määräykset
      - Mistä mitäkin saa

Kirjan saa lainaksikin.

• Veistäjä veistelee

Hmm. Eli suunnitelmissa valmistaa puusta laminoimalla pienehkö campperi. Tehdäänhän venettailereita ja peräkärryjäkin itse, niin tokkopa tuohon ylitsepääsemittömiä esteitä.
      Vaunuun/kärryyn tulee jarruton 750kg akseli. Itse kori tulee painamaan 320-380kg, akseli, pyörät, runko n. 120kg
      Portapotta ja vähän vesisäiliötä, sähköheebeleitä ja muita rihveleitä n.70kg.

Mahtaakohan olla ongelmia tommosen rekisteröintiin peräkärryksi, tai asuntovaunuksi?

Teen tuon ihanomaksi huvikseni, mutta olishan se mukava, jos sitä vois käyttääkkin.

• lämpöä riittää

Laita rumatikki, niin pärjäät komiasti kesällä. Meinasi sinulta unohtua

• Veistäjä veistelee

Ei tule thrumaticia tähän. Maksimissaan sellasen irtolämmittimen laitan siihen, jos sitäkää.

• alusta loppuun

Siis monessakaan vaunussa alusta ei ole loppuun asti.

• 4321

Rakenna matkailuauto on mielestäni viisaampi ratkaisu.
      Ostat vaikka saksasta pakettiauton minimi korkeus tavaratilassa yli 190cm
      Vuodeleveys yli 180 cm
      Ei tarvitse maksaa autoveroa kun rekisteröi matkailuautoksi.
      Itse olen tehnyt niin.

• Veistäjä veistelee

Tää tulee tekemisen puutteeseen. Siis en etsi helpointa tietä, vaan tää ois enemmän taidon näyte. Puusta laminoimalla saa vaunuun veistettyä juuri haluamansa muodon. Tästä tulee kolkytluvun streamlimer henkeen oleva n. Nelimetrinen campperi.
        Katsastusmieheltä käyn kyllä kyselemässä, kunhan kaupungille kuljen. Mutta kunhan kyselen, jotta törmäänkö byrokratian seinään tällaisessa projektissa?

• Rakentaja Rane

Suomen laki on ihan peestä.Täällä ei saa sooloilla mitään.

• Veistäjä veistelee

Meinaatko, ettei onnistu? Kait noita kärryjä tehdään, ku akseleitaki myydään!
        Tuossa pohdin vaan, että pitäiskö sittenki laittaa jarrullinen akseli? Hintaa kyllä tulee n.300 lisää? Niin ja painoa...

• Hidas hämäläinen

Suomi on pikku ryssälä pykäliensä kanssa. Jos joku haluaa että meno muuttuu,niin adressia kehiin.Eikös se ole niin ,jos 50000 ääntä on plakkarissa,niin se asia on otettava käsittelyyn.Itse olen raskaan matkailuauton omistaja ja säälin vaan esim SFC:n johtokuntaa sen takia,että he eivät tee asian hyväksi yhtään mitään.Eli täys paska rahanhimoinen kommunistinen järjestö.

• Veistäjä veistää

No nyt on projektia alustavasti selvitelty. Vaunun voi rakentaa itse, mutta vaatimuksia on.
      Akseli ja vetoaisa on oltava tyyppihyväksyttyjä. (Esim ikh:lta saa)
      Vaunuun/kärryyn on tehtävä asiantuntijatarkastus, mikä maksaa 285€ ja lisäksi sitten se rekisteröintikatsastus. Eli nuo pelkästään jo 400€.
      Oli puhetta katsastusinssin kanssa, että piirustan suunnitelmani paperille ja kattellaan sitten, mitä muutoksia tarvii, ennenkuin alan kasaamaan runkoa. Sit käytän asemalla valmista runkoa, jonka jälkeen pääsen rakentamaan päälirakenteita.

Tästä se lähtee...

• hyviä vihjeitä

Kannattaa käydä näillä sivuilla: http://karavaanari.org/
        Siellä on menossa parikin projektia, joissa käydään läpi vanhan vettyneen vaunun korjausta käytännössä niin, että lähes kaikki rakenteet uusitaan vanhan mallin mukaan. Käytännössä valmiina siitä tulee uusi vanhan kaltainen ja eipä tarvitse tehdä mitään tyyppihyväksyntöjä.

• Valtava Jorma

Asuntovaunua en, mutta kusikopin rakensin kesämökin metsikköön.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      30
      5627
    2. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      11
      2921
    3. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      186
      2219
    4. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      163
      1703
    5. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      73
      1517
    6. Kyläyhdistyksen tuho, kiitos sääntöukon

Hyrynsalmen kyläyhdistyksen yleinen keskustelutilaisuus ja ylimääräinen kokous alkoi hyvin. Siellähän keskusteltiin oike
      Hyrynsalmi
      32
      1404
    7. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      14
      1354
    8. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      73
      1287
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      94
      1185
    10. viekää miehet naiset kunnon treffeille

Ja käyttäytykää hyvin. Niin tehdään vaikutus. Miehen kuuluu tarjota naiselle.
      Ikävä
      220
      1162
    Aihe