Liha ja sen tuotanto

Idiootti

Täällä monet ajavat boikottia lihansyöntiä vastaan, halutaan ajaa eläinten oikeuksia ja parantaa tuotanto-olosuhteita.

Suuri enemmistö ei kumminkaan halua luopua lihansyönnistä, liha on ihmisen normaalia ruokaa ja erittäin hyvää sellaista.

Itse olen miettinyt sitä, että miksi ei keskustella enempi eläinten tuotantotiloista ja tavoista, ostokäyttäytymisellä ja omilla valinnoilla voisi olla enempi vaikutusta, kuin täys boikotilla.
Yleinen mielipide myös helpommin kääntyy tälläisen toiminnan puolelle, jossa ei fanaattisesti ajeta jotain aika järjetöntä tavoitetta.

Miten esim. perustellaan täydellinen lihansyöntikielto Saamalaiselle poromiehelle, jolle kysymys on oman 10 000 vuotta vanhan kulttuurin kivijalasta ja oikeastaan ainoasta luonnollisesta ravinnonlähteesä tuntureilla.

Lihansyönnin kieltäminen olisi tälläisessa tapauksessa rasismia ja oman ylemmän kulttuurin imperialistista korostamista.
Toiminta vaikuttaisi enempi uskonnolliselta fundamentalismilta.

Naudanlihaakin voi tuottaa hyvin moenlla tapaa, jopa Suomessa.
Mielestäni ympäristön kannalta on ihan oleellinen ero, jos lihanlähteenä on vapaasti luonnonlaitumilla käyskentelevä lihakarja, joka elää puhtaasti nurmirehulla, mitä ihminen itse ei voi käyttää ravinnoksi, luonnonlaitumia ei myöskään lannoiteta, käännetä eikä muutenkaan muokata, jos tätä tuotantotapaa verrataan navetoissa väkirehulla kasvatettuun, ehkä jopa geenirehuilla, hormoonilihaan ja boikotoidaan tämän takia kaikkea naudanlihaa.

Tämä vaatii tietenkin tietoa, sekä henkilkohtaisia käyntejä tiloilla, ehkä varmuuden vuoksi jopa lihan suoraan ostamista näistä paikoista.

19

807

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos tappaminen on osa ihmisluontoa, voin jopa hyväksyä sen väittämän, että liha on normaalia "ruokaa", mutten toki sitä, että tämä olisi välttämätöntä, sillä ihmisluontohan on tunnetusti aina kahlinnut itseään, ja kutsunut sitä ihmisyydeksi.

"Miten esim. perustellaan täydellinen lihansyöntikielto Saamalaiselle poromiehelle, jolle kysymys on oman 10 000 vuotta vanhan kulttuurin kivijalasta ja oikeastaan ainoasta luonnollisesta ravinnonlähteesä tuntureilla."

Yhtälailla oli "rasismia" kieltää joiltain alkuperäiskansoilta ihmislihansyönnin harjoittaminen.
      Ja ei saamelaiset missään hiton kivikaudessa elä, eli on heilläkin markettinsa ja R-kioskinsa.:D

"Naudanlihaakin voi tuottaa hyvin moenlla tapaa, jopa Suomessa."

Mutta voiko sitä tuottaa riistämättä eläimen arvokkainta omaisuutta, eli henkeä?

Ps. liha haisee lehmän pyllylle!

• 0 €

Eläimen hengellä ei ole arvoa.

• 0 € kirjoitti:

Eläimen hengellä ei ole arvoa.

Jos noin on arvot maailmassasi.:'(

Toki myönnän, ettei millään ole lopulta mitään arvoa tai arvoksi kutsuttavaa tässä hetkellisessä ilmiössä nimeltä elämä, mutta siltikin uskoisin, että se, että me ihmiset annamme elämälle edes keinotakoisesti jonkin arvon maksaa itsensä takaisin.

• Ja ärrät

250 km päässä Rovaniemellä..

• 0 €
        jtguytiooiyhvb kirjoitti:

Jos noin on arvot maailmassasi.:'(

Toki myönnän, ettei millään ole lopulta mitään arvoa tai arvoksi kutsuttavaa tässä hetkellisessä ilmiössä nimeltä elämä, mutta siltikin uskoisin, että se, että me ihmiset annamme elämälle edes keinotakoisesti jonkin arvon maksaa itsensä takaisin.

Surullista taitaa pikemminkin olla se että kärpäsestä (eläimen henki) tehdään nykyään härkänen ja jokin elämää suurempi asia. Ehkä tämä eläimen nostaminen jalustalle muiden luonnon ihmeiden yläpuolelle on seurausta luonnosta vieraantumiselle ja yleensäkin kaikenlaisten hörhöarvojen yleistymiselle.

Olen nähnyt omin silmin syntymiä ja kuolemia niin eläimillä kuin ihmisillä. Koskaan ei eläimen kuollessa ole tuntunut että tässä nyt menetettiin jotain ainutkertaista ja tärkeää. Jos tuo vieressä istuva kissa nyt jäisi huomenna auton alle niin eipä tuo pahemmin surettaisi kuin sen verran mitä vaivaa syntyy raadon hävittämisestä ja uuden pennun hommaamisesta. Uusia pentuja on tarjolla pilvin pimein ja sellainen on käytännössä täysin edellistä kissaa vastaava. Sen sijaan ihmisen, jopa monen ei-tutun, kuolema on liikuttanut ja surettanut syvästi.

Ja aivan sama juttu syntymän suhteen, eläimen syntymän arvo on lähinnä mielenkiintoisessa biologisen prosessin päätöksessä.

• 0 € kirjoitti:

Surullista taitaa pikemminkin olla se että kärpäsestä (eläimen henki) tehdään nykyään härkänen ja jokin elämää suurempi asia. Ehkä tämä eläimen nostaminen jalustalle muiden luonnon ihmeiden yläpuolelle on seurausta luonnosta vieraantumiselle ja yleensäkin kaikenlaisten hörhöarvojen yleistymiselle.

Olen nähnyt omin silmin syntymiä ja kuolemia niin eläimillä kuin ihmisillä. Koskaan ei eläimen kuollessa ole tuntunut että tässä nyt menetettiin jotain ainutkertaista ja tärkeää. Jos tuo vieressä istuva kissa nyt jäisi huomenna auton alle niin eipä tuo pahemmin surettaisi kuin sen verran mitä vaivaa syntyy raadon hävittämisestä ja uuden pennun hommaamisesta. Uusia pentuja on tarjolla pilvin pimein ja sellainen on käytännössä täysin edellistä kissaa vastaava. Sen sijaan ihmisen, jopa monen ei-tutun, kuolema on liikuttanut ja surettanut syvästi.

Ja aivan sama juttu syntymän suhteen, eläimen syntymän arvo on lähinnä mielenkiintoisessa biologisen prosessin päätöksessä.

Se, ettet kykene samaistumaan muihin eläimiin johtuu sekä omista valinnoistasi olla välittämättä, että siitä, että luonnollisesti me koetaan helpommin samaistuvamme oman lajin yksilöihin.

Ihmiselle on ikään kuin sisäänrakennettu mekanismi reagoida kanssaihmisten kohtaloihin, olemmehan sosiaalisia laumaeläimiä.
        Jos olisimme yksineläjiä emme korvaakaan hetkauttaisi vaikka näkisimme muiden Homo Sapienssien kärsivän.

Eli se, ettemme kykene samaistumaan eläinten kohtaloon, elämään ja kuolemaan, johtuu vain omasta vaillinaisuudestamme, ei siitä, ettei eläimellä olisi arvoa.
        Yhtälailla joku sosiopaatti voi perustella väliinpitämättömyyttään ja siitä johtuvaa julmuuttaan muita kohtaan sillä, ettei yksinkertaisesti osaa asettua toisten nahkoihin, tuntea mitään myötätuntoa ihmisiä kohtaan.

• Idiootti

Kuittaat saamelaisten oikeudet, omaan kulttuuriin ja elinkeinoon tyypillisen länsimaalaisesti, kulttuurirasismi oikean länsimaisen arvomaailman edustajanana, hyvin tyypillisesti.

Saamelainen poronpaimennukseen ja metsästykseen perustunut luonnonkulttuuri ei ole millään lailla ristiriidassa luonnon tai kestävän kehityksen kanssa, sinun uskonnollinen suhtautuminen ruokaan luo näkökulman, jossa et enää tunnista tätä.

Kaikki uskonnot on fanaattisina vaarallisia, myös kasvissyönti, itse pidän sinua samanlaisena fanaatikkona kuin oli toinen kuuluisa vegaani, eli Adolf Hitler, sekään ei suvannut muita kulttuureja tai alempien rotujen edustajia, kuten Saamelaisia.

• eläin = arvoton

Se, ettet kykene samaistumaan muihin eläimiin johtuu sekä omista valinnoistasi olla välittämättä, että siitä, että luonnollisesti me koetaan helpommin samaistuvamme oman lajin yksilöihin.

Ihmiselle on ikään kuin sisäänrakennettu mekanismi reagoida kanssaihmisten kohtaloihin, olemmehan sosiaalisia laumaeläimiä.
        Jos olisimme yksineläjiä emme korvaakaan hetkauttaisi vaikka näkisimme muiden Homo Sapienssien kärsivän.

Eli se, ettemme kykene samaistumaan eläinten kohtaloon, elämään ja kuolemaan, johtuu vain omasta vaillinaisuudestamme, ei siitä, ettei eläimellä olisi arvoa.
        Yhtälailla joku sosiopaatti voi perustella väliinpitämättömyyttään ja siitä johtuvaa julmuuttaan muita kohtaan sillä, ettei yksinkertaisesti osaa asettua toisten nahkoihin, tuntea mitään myötätuntoa ihmisiä kohtaan.

Mielipiteesi edustaa vain yhden marginaaliryhmään kuuluvan ihmisen näkemystä. Oletko miettinyt että saatat olla väärässä?

• eläin = arvoton kirjoitti:

Mielipiteesi edustaa vain yhden marginaaliryhmään kuuluvan ihmisen näkemystä. Oletko miettinyt että saatat olla väärässä?

Kaikki muutos on lähtenyt versoamaan marginaaliryhmien riveistä - oli sitten kyse orjuuden vastustamisesta tai lasten oikeuksista.

Mikään ei viittaa siihen, että olen väärässä vaan päinvastoin, että olen oikeassa, pirun oikeassa!

• buaah

Kaikki muutos on lähtenyt versoamaan marginaaliryhmien riveistä - oli sitten kyse orjuuden vastustamisesta tai lasten oikeuksista.

Mikään ei viittaa siihen, että olen väärässä vaan päinvastoin, että olen oikeassa, pirun oikeassa!

Hirveätä paskaa jauhat kuukaudesta toiseen. Hörhöilysi ei todellakaan ole yli 30-vuotiaan miehen hommaa. Taidat todellisuudessa olla joku 12v teinixxxxx.... Jänskää olla rebel, vai mitä?

• buaah kirjoitti:

Hirveätä paskaa jauhat kuukaudesta toiseen. Hörhöilysi ei todellakaan ole yli 30-vuotiaan miehen hommaa. Taidat todellisuudessa olla joku 12v teinixxxxx.... Jänskää olla rebel, vai mitä?

Ja miten ollakkaan, kun loppui argumentit alkoi vittuilu.

Surullista, että aikuinen mies/nainen taantuu tuolle tasolle, että alkaa harjoittamaan kouluikäisille tyypillistä vähättelyä ja parjaamista asiallisen keskustelun sijaan.

Ps. Mun isä voittaa sun isän!!111

• eläin = arvoton

OE-liike on äärifanaattinen hurmosliike kuten Al-Qaida, Taleban tai ääriuskonnot. Siksi siitä ei ikinä voi tulla valtavirtaa. OE-liikkeen oppien mukaan toimien jouduttaisiin aivan kestämättömiin tilanteisiin.

• eläin = arvoton kirjoitti:

OE-liike on äärifanaattinen hurmosliike kuten Al-Qaida, Taleban tai ääriuskonnot. Siksi siitä ei ikinä voi tulla valtavirtaa. OE-liikkeen oppien mukaan toimien jouduttaisiin aivan kestämättömiin tilanteisiin.

Äh, OE on laiskojen ja saamattomien pilvenpolttajien runkkurinki.

• Idiootti

Hellitähän hetkeksi, luonnossa melkein jokainen eläin, on jonkun toisen eläimen ravintoa, jos ei muuten niin raatona raadonsyöjien.

Eläimen kuolema ei ole katastrofi, se on elämän jatkumisen edellytys, jollekkin toiselle lajille.

• Juu, minä olen kanssasi samoilla linjoilla.

En ole koskaan kuulunut niihin jyrkimpiin ( fanaattisimpiin ) eläinoikeusihmisiin, koska en näe lihansyönnissä varsinaisesti mitään väärää.
      Se, miten liha tuotetaan onkin sitten ihan toinen juttu.

Olin vuosia laktovegetaristi ( luomumunat ), kunnes homma pikkuhiljaa lipes...No jokatapauksessa periaatteeni oli kokoajan vastustaa tehotuotettua lihaa, ei eläimen tappamista ja syömistä sinänsä.

Mielestäni eläimiä pitää kunnioittaa sen verran, ettei niitä kohdella koneina (tuotantovälineinä ) vaan elävinä yksilöinä.

En osaa ruveta väitteleen filosofisesti kenenkään fanaatikon kanssa siitä onko ihmisellä oikeus tappaa eläintä vai ei, koska heillä on aina perustelut ja vertauskuvat vetoan mihin tahansa, ja kieltämättä itseltäni loppuu vastaargumentit nopeammin kuin heiltä. Siitä huolimatta kantani ei ole muuttunut.

Mielestäni ihminen on luonnoltaan sekasyöjä, ja en näe vääränä sitä, että me ( niinkuin muutkin eläinlajit ) syömme ravintoketjussa alempana olevia. Minä en ainaakan tunne minkäänlaista huonoa omaatuntoa siitä, että syön usein hirvenlihaa ja kalaa mitkä on suoraan luonnosta pyydetty. Olen myöskin ollut seuraamassa teurastusta vanhemmillani keillä lihakarjaa, eläimet saavat olla vapaana tilavassa pihatossa ja vielä suuren osa vuodesta laitumella. Teurastus käy nopeasti ja kivuttomasti.

Ikävä kyllä suurimmalla osalla tuotantotiloista asiat eivät ole näin. Eläimet ovat liian ahtaasti, niitä on liikaa, virikkeitä ei ole, jne. Miten onnistuu eläimen yksilöllinen hoito esim kanalassa missä on tuhansia kanoja? Ei mitenkään.

Jos tämänkaltaista toimintaa vastustaa, kannattaisi välttää ostamasta ( parempi tietysti olla ostamatta kokonaan =) ) broilerin lihaa, häkkikanojen munia, maitotuotteita ( paitsi luomua jos on pakko ), sian ja naudan lihaa yms, kiteytetysti kaikkea tehotuotettua.

Käyttää voisi sen sijaan riistaa, kalaa, luomulihaa jne. Tai sitten jos löytyy joku lähitila, missä eläimille suotu kunnolliset puitteet. Jo radikaali teholihan syömisen vähentäminen on mielestäni hyvä asia. Ihmiset syövät nykyään aivan liikaa lihaa. Sitä kuuluu ainakin länsimaisen ihmisen ruokavalioon joka päivä. Esim pari kertaa viikossa riittäisi kummasti.

Nykyään jo ilmastonmuutos ym ympäristöasioiden takia kannattaisi vähentää lihan kulutusta.

Kuluttaja vaikuttaa, joten kannattaa oikeasti miettiä mitä ostat kaupasta.

Tuohon poroelinkeinoon. Mielestäni siinä ei ole yhtään mitään väärää.

• ja syönti tavat myös

itseäni ärsyttää ja kypsyttää aina tää järjetön keskustelu ruoan hinnasta - halpaa se ei kuitenkaan koskaan ole ollut eikä koskaan tule olemaan..sen vuoksi, että sen saamiseksi on aina tarvittu valtava määrä työtä ja monesti myös jonkun henki -

lihan tuotantotavat etoo ja myös sen syömistavat - liha on niin pitkälle jalostettua ettei sitä enää edes lihaksi tunnista - olen usein ajatellut että tietääkö nykyihminen edes minkä näköistä eläintä syö? tai että syö eläintä? onko sillä kenellekään enää väliä? onko väliä enää muulla kuin sillä että ruoka on halpaa?

olen sitä mieltä, että meillä Suomessa on tällä hetkellä ihan liian paljon ruokaa ja se on aivan liian halpaa, siitä syystä se on menettänyt kunnioituksen - siitä on tullut roskaa

samalla ihminen menettää myös itsekunniotuksensa, tekee itsensäkin halvaksi, kun ei vaadi ruoaltaan jotain tasoa, vaan suostuu syömään mitä tahansa paskaa vain siksi että se on halpaa -

ennen kun ihmiset kasvatti ruokansa itse, possunsa kanansa ja nautansa, ruoka oli pyhää
        sitä ei tuhlattu - yksikään possu ei kuollut turhaan ....
        nykyään ihmiset pistää kauheita määriä ruokaa roskiin ja kaupoista ajetaan suuria kuormia ruokaa kaatopaikoille joka päivä?!!kuinkahan monta possua menee kaatopaikalle suoraan - kuolee turhaan? kuinka monta tulee oikeasti syödyksi?

jotakin on kyllä tosi pahasti pielessä

• ja syönti tavat myös kirjoitti:

itseäni ärsyttää ja kypsyttää aina tää järjetön keskustelu ruoan hinnasta - halpaa se ei kuitenkaan koskaan ole ollut eikä koskaan tule olemaan..sen vuoksi, että sen saamiseksi on aina tarvittu valtava määrä työtä ja monesti myös jonkun henki -

lihan tuotantotavat etoo ja myös sen syömistavat - liha on niin pitkälle jalostettua ettei sitä enää edes lihaksi tunnista - olen usein ajatellut että tietääkö nykyihminen edes minkä näköistä eläintä syö? tai että syö eläintä? onko sillä kenellekään enää väliä? onko väliä enää muulla kuin sillä että ruoka on halpaa?

olen sitä mieltä, että meillä Suomessa on tällä hetkellä ihan liian paljon ruokaa ja se on aivan liian halpaa, siitä syystä se on menettänyt kunnioituksen - siitä on tullut roskaa

samalla ihminen menettää myös itsekunniotuksensa, tekee itsensäkin halvaksi, kun ei vaadi ruoaltaan jotain tasoa, vaan suostuu syömään mitä tahansa paskaa vain siksi että se on halpaa -

ennen kun ihmiset kasvatti ruokansa itse, possunsa kanansa ja nautansa, ruoka oli pyhää
        sitä ei tuhlattu - yksikään possu ei kuollut turhaan ....
        nykyään ihmiset pistää kauheita määriä ruokaa roskiin ja kaupoista ajetaan suuria kuormia ruokaa kaatopaikoille joka päivä?!!kuinkahan monta possua menee kaatopaikalle suoraan - kuolee turhaan? kuinka monta tulee oikeasti syödyksi?

jotakin on kyllä tosi pahasti pielessä

juuri tämän takia tuli joskus harrastettua dyykkausta, tosin lihaa en kyllä dyykannut lukuunottamatta yhtä joulukinkkua...

Ihminen todellakin on hukannut kunioituksensa syömäänsä ruokaa ( ja eläintä ) kohtaan. Se johtuu tod.näk juurikin siitä, että entisaikoihin kuten sanoit lähes joka talo kasvatti ruokansa tai ainakin osan siitä itse. Nykyään ihmiset eivät tiedä mistä ruoka tulee ja miten se on tuotettu. Eivätkä oikeastaan edes välitä.Kunhan se on edullista. Sitä lakkaa ajattelemasta kun nämä asiat ovat niin kaukana ihmisestä. Senkun vaan kävelet kauppaan ja ostat siisteihin paketteihin kelmutettua lihaa.

• nam nam

Ties mitä syöt kun halpaa lihaa ostaa kaupasta, veikkaanpa ettei edes Itämeren alueelta löydy alkuperämaat. Puoleen kiloon jauhelihaa voi eksyä vaikka kymmentä eri elukkaa, toivottavasti tosin vaan paketin ilmottamia lajeja.

• joskus on kuulemma

ihmistäkin sekaan sattunut....

paree on muuttaa perämettään ja ruveta omavaraseksi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      59
      3511
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2846
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      148
      2660
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2341
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      357
      2073
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1790
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      76
      1505
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1348
    9. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      38
      1303
    10. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      24
      1214
    Aihe