Tytöille ja nuorille naisille

acim lai nen

Ehkäisy EI ole RAAMATUN mukaan syntiä.

Vanhoillislestadiolaiset uskovat että ehkäisy on syntiä mutta vanhoillislestadiolaisuudessa ei Raamatun tutkiminen aina ole läheskään yhtä huolellista ja syvällistä kuin monilla muilla kristityillä. Kaikkea ei kannata kysyä vanhoilta vanhoillislestadiolaisilta miehiltä. Myös nuori nainen voi itse tutkia Raamatusta mikä on asiasta totuus. On harmi jos tämä jää teiltä ihan turhaan huomioimatta. Teillä on oikeus saada tietää mitä Raamattu todella sanoo ja mitä se ei sano. Teillä on myös oikeus hankkia niin monta lasta kuin HALUATTE ja satutte saamaan. Haluan vain varoittaa niistä jotka Raamatun avulla yrittävät PAKOTTAA teitä kieltäytymään ehkäisystä. Raamattu ei heitä tue.

13

522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkäisyn vaikutin yhtä lailla voi olla isekyys rahanaheus tai monet muut ei niin kristilliset arvot.

Ei ole mitään syytä miksi teve hetero pari ei voisi saada enepää kuin yhden lapsen. Tai ei ole mitään syytä miksi lapsi pitäisi jätää vaille sisaruksia. Sisarukset kasvattavat myönteisesti jos se ei tarkoita muuten riitämättömiä voimavaroja.

Jos ehkäistään yksitään siksi ettei "tissite mene pilalle". Niin jokainen voi miettiä mikä on ehäisyn motiivi. Tai onko ravomailma silloin oikein.

Mutta yhtä lailla ehäisemättömyys on synti. Seikin voi olla elämää kuinioitamaton ja hyvin itsekäs ratkaisu.

Pitäisi kysä aina mitä Jumala haluaa minun nyt tekevän. Eikä kysyä mitä mailma haluaa minun tekevän tai vl yhteisö. Missä säitlyy hyvä omatunto ja rauha Jumalan kanssa.

En hyväksy ehäisyä vain "huvin vuoksi" tai pönkitämään vain omaa itsekyyttä ja ahneutta. Vaan ratakisun pitää olla hyvän omantunnon mukainen. Mitä se missäkin tilanteessa tarkoitaa.

Äiti joka jaksaa hyvin on paras turva mitä lapsi voi saada. Äiti joka on riittänän teve on paras kantaja lapselle. Äiti (ja perhe) joka oikeasti kantaa valinnoitaan vastuun suuntaan tai toiseen. Ja tekee sen hyvällä omalla tunnolla niin sitä pitää kuinnioitaa.

Niin tai näin ei ehäisemättömyys ole automaattisesti syntiä mutta ei myöskään ehkäisy ole yksiseliteisesti syntiä. Vaan pitää elämänsä äärellä tehdä hyvän omantunnon mukainen ratkaisu.

• acim lai nen

..pitäisi joutua vastoin tahtoaan hankkimaan lapsia, oli syy mikä tahansa. Jos joku kokee ettei halua "pilata tissejään" niin hänellä on oikeus ajatella vaikka niinkin. Jos se on itsekästä, niin sitten on. Siitä että joku ehkäisee on tuskin suuresti vahinkoa tällä liikakansoitetulla maapallolla. Suurin osa ihmisistä kun kuitenkin haluaa lapsia.

"Pitäisi kysä aina mitä Jumala haluaa minun nyt tekevän. Eikä kysyä mitä mailma haluaa minun tekevän tai vl yhteisö. Missä säitlyy hyvä omatunto ja rauha Jumalan kanssa. "

Tässä olet oikeassa. ACIM opettaa että Jumalan Tahto ja ihmisen tahto oikeasti ovat yhtäpitävät.
        On muistettava että Jumala tahtoo laupeutta ei uhria.

Joku on ryhtynyt feikkaamaan minua tällä palstalla ja väittää että feikkaan häntä kun kirjoitan vanhalla nimimerkilläni jolla olen aina kirjoittanut. Minä tein todellakin tämän aloituksen. Palstan lukijat voivat pitää mielessään että oikeaa acimlaista on saatettu feikata kun lukevat acimlainen-nimimerkillä varustettuja kirjoituksia.

• Kesä_keikkuen_tulevi
        acim lai nen kirjoitti:

..pitäisi joutua vastoin tahtoaan hankkimaan lapsia, oli syy mikä tahansa. Jos joku kokee ettei halua "pilata tissejään" niin hänellä on oikeus ajatella vaikka niinkin. Jos se on itsekästä, niin sitten on. Siitä että joku ehkäisee on tuskin suuresti vahinkoa tällä liikakansoitetulla maapallolla. Suurin osa ihmisistä kun kuitenkin haluaa lapsia.

"Pitäisi kysä aina mitä Jumala haluaa minun nyt tekevän. Eikä kysyä mitä mailma haluaa minun tekevän tai vl yhteisö. Missä säitlyy hyvä omatunto ja rauha Jumalan kanssa. "

Tässä olet oikeassa. ACIM opettaa että Jumalan Tahto ja ihmisen tahto oikeasti ovat yhtäpitävät.

Joku on ryhtynyt feikkaamaan minua tällä palstalla ja väittää että feikkaan häntä kun kirjoitan vanhalla nimimerkilläni jolla olen aina kirjoittanut. Minä tein todellakin tämän aloituksen. Palstan lukijat voivat pitää mielessään että oikeaa acimlaista on saatettu feikata kun lukevat acimlainen-nimimerkillä varustettuja kirjoituksia.

Se on aivan mahdoton meidän muitten pysyä perillä oletko aito vai väärennös! =) Rekisteröimällä saat varmistettua nimesi oikeinkäytön.

• acim lai nen kirjoitti:

vanhempiaan varmaan enemmän kuin mikän muu tässä elämässä noin yleensä. Jokaisen soisi tuon elämän koulun käydä.

Niin törmäsin tuolla abortipalstalla samaan ajatukseen että ihmisellä on oikeus päätää vaikka millä syyllä omasta ruumistaan. Jos omakuva ja omanarvon tunto roikuu siinä miltä tissit näytävät niin suoraan sanottuna en sitä ymmärrä.

Lapset voidaan jätää hankimatta yksitään omasta nautinnon halusta. Ymmärränhän minä sen ettei minusta nyt tykätä kun sanon ettei ehkäisy ehkä ole ainan niin hyväksyttävää.

Jos elämää ohjaa itsekyys ahneus oman minän palvominen jne... niin mahtuuko sinne Jumalaa lainkaan? Onko se että ihminen elää omien milihalujen ohjaamana tyydytäen vain omia tarpeitaan hinnalla millä hyvänsä yhtään sen hyvksyttävämpää kuin lisääntyminen hinnalla millä hyvänsä. Minusta ei.

On väärin sanoa että se ei loukaa ketään jos kaksi ihmistä hakee samasta sängystä satunnaista seksiä. Se on toisen ihmisen hyväksikäyttöä silloinkin kun toinen suostuu siihen vapaaehtoisesti. Toimintaa ohjaa hyvin pitälle minun tarpeeni. Se että haen omille tarpeilleni tyydytäjää. Eikä ihan muut asiat.

"Kennekään ei pitäis vasten tahtoaan hankkia lapisa oli syy mikä tahansa." Miski pitäisi sitten elää parisuhteessa jos ei halua olla oikeasti pehe? Lapsettomat ovat luku sinänsä ja otan osaa heidän kokemaan suruunsa. Haluan perheen mutta en halua kantaa vastuuta toisesta ihmisestä. Haluan pehreen jossa toinen kantaa vastuun itsestään ettei minun tarvitse kantaa vastuuta kenestäkään toisesta.

Kahden itseään toteuttavan yksilön yhteenliittymä?

Minusta on aika luontvaa että perheeseen kuuluvat lapset tietyyn rajaan saakka. Siksi että ei Jeesus turhaan nosta lasta uskon esikuvaksi. Ei meille anneta turhaan kehoitusta lisääntykää ja täyttäkää maa. Vaan siksi että tuo lapsi opetaa meille ihan valtavan paljon. (Ainakin toivon mukaan)

Ja jos me keiltäydymme lapsesta vain omaa itskyyttämme ja mukavuuden haluamme kieltäydymme paljosta. Ja asetamme oman itsekyytemme hyin äkkkiä uskon esikuvaski. MInun haluni ja minun tarpeeni.

• raja???
        hyshys kirjoitti:

vanhempiaan varmaan enemmän kuin mikän muu tässä elämässä noin yleensä. Jokaisen soisi tuon elämän koulun käydä.

Niin törmäsin tuolla abortipalstalla samaan ajatukseen että ihmisellä on oikeus päätää vaikka millä syyllä omasta ruumistaan. Jos omakuva ja omanarvon tunto roikuu siinä miltä tissit näytävät niin suoraan sanottuna en sitä ymmärrä.

Lapset voidaan jätää hankimatta yksitään omasta nautinnon halusta. Ymmärränhän minä sen ettei minusta nyt tykätä kun sanon ettei ehkäisy ehkä ole ainan niin hyväksyttävää.

Jos elämää ohjaa itsekyys ahneus oman minän palvominen jne... niin mahtuuko sinne Jumalaa lainkaan? Onko se että ihminen elää omien milihalujen ohjaamana tyydytäen vain omia tarpeitaan hinnalla millä hyvänsä yhtään sen hyvksyttävämpää kuin lisääntyminen hinnalla millä hyvänsä. Minusta ei.

On väärin sanoa että se ei loukaa ketään jos kaksi ihmistä hakee samasta sängystä satunnaista seksiä. Se on toisen ihmisen hyväksikäyttöä silloinkin kun toinen suostuu siihen vapaaehtoisesti. Toimintaa ohjaa hyvin pitälle minun tarpeeni. Se että haen omille tarpeilleni tyydytäjää. Eikä ihan muut asiat.

"Kennekään ei pitäis vasten tahtoaan hankkia lapisa oli syy mikä tahansa." Miski pitäisi sitten elää parisuhteessa jos ei halua olla oikeasti pehe? Lapsettomat ovat luku sinänsä ja otan osaa heidän kokemaan suruunsa. Haluan perheen mutta en halua kantaa vastuuta toisesta ihmisestä. Haluan pehreen jossa toinen kantaa vastuun itsestään ettei minun tarvitse kantaa vastuuta kenestäkään toisesta.

Kahden itseään toteuttavan yksilön yhteenliittymä?

Minusta on aika luontvaa että perheeseen kuuluvat lapset tietyyn rajaan saakka. Siksi että ei Jeesus turhaan nosta lasta uskon esikuvaksi. Ei meille anneta turhaan kehoitusta lisääntykää ja täyttäkää maa. Vaan siksi että tuo lapsi opetaa meille ihan valtavan paljon. (Ainakin toivon mukaan)

Ja jos me keiltäydymme lapsesta vain omaa itskyyttämme ja mukavuuden haluamme kieltäydymme paljosta. Ja asetamme oman itsekyytemme hyin äkkkiä uskon esikuvaski. MInun haluni ja minun tarpeeni.

Niin, missä menee raja hyväksytyn ja hyväksymättömän ehkäisyn välillä, kuka sen määrittää? Tissien pilaantuminen syynä on syntiä, mutta tosi pahat ja kipeät raskausarvet eivät? Vai tarviiko olla selkävaivoja, että saa ehkäistä? Entä se, jos lihoo 35 kg?........

• raja??? kirjoitti:

Niin, missä menee raja hyväksytyn ja hyväksymättömän ehkäisyn välillä, kuka sen määrittää? Tissien pilaantuminen syynä on syntiä, mutta tosi pahat ja kipeät raskausarvet eivät? Vai tarviiko olla selkävaivoja, että saa ehkäistä? Entä se, jos lihoo 35 kg?........

omassatunnossasi.

Kuka sen määritää. Jos minä sanon että raja menee tässä ja tässä. Jonkun kodalla sekin on kohtuutonta suuntaan tai toiseeen. SE joka ei kanna vastuuta ihmisten ja Jumalan edessä ei voi otaa edotonta kantaa suuntaan eikä toiseen.

Voi olla jotain mieltä. Ja voi omalla kohdallaan ajatella niin kuin ajatelee.

Raskausarvet voivat olla alkuun hyvin kipeät mutta ennen pitkää ne ovat vain koskeetinen/esteettinen haitta. Voihan sekin olla mahdollista vaikka en siitä ole kuullutkaan että raskausarvet ovat niin valtavia että ne todella haitaavat elämää ja että ne raskaus raskaudelta pahenevat. Mutta enemmän ne ovat kosmeettinen ja esteetinen haitta kuin mitään muuta. Ja harvemmin niitä tulee suuressa mitakaavassa enää seuraavilta lapsilta. (Rinnoissa)

Napatyrä ja muut vatsen peiteen repeämät ja niihin liittyvät kiinikeongelmat ym ongelmat taas eivät niinkään ole harvinaisia. Ja voivat joissain tilanteissa olla vaarallisia.

Selkävaivat voivat olla sitä luokaa että edessä voi olla halvaantuminen. Tai ettei elämä ole normaalilla tavalla mahdollista raskausaikana. Tai sen jälkeen. Kipulääkeet ja raskaus / imetys eivät ole ongelmattomia.

Voi miettiä miksi lihoo 35 kiloa .. siihenkin voi ositain vaikutaa omilla valinnoilaan. Ja myös siihen miten san saa raskauden jälkeen pois. Selvää on että pysyvänä ilmiönä se nostaa verenpainetta ym. Enkä sellaista naista ole montaa tavannu jolla 35 kilon ylipaino häviää 3 kuukaudessa. Mutta kyllä niitä joilla on tullut ensin 35 kiloa ja josta on lähenyt vain osa kun seuraava raskaus alkaa 3 kuukautta synnytyksen jälkeen. Viimeistään kolmanesta raskaudesta alkaen nainen on riskisynnyttäjä jos tahti jatkuu samana ...

Karrikoiden heitoasi voisi lukea niin että syön itselleni 35 kilon ylipainon niin voin sen jälkeen ehkäistä hyvällä omallatunnolla :)

Joten minusta ei ole kahta ääripäätä olemassakaan. Toista joka kieltää ehkäisyn kaikissa tilanteissa ilman harkitaa. Mutta ei myöskään sitä toista ääripäätä jossa ehäisy on luvallista ja hyväksyttävää vaikka sen vaikutimene on vain ihmisen pohjaton itsekyys.

Ehdottomien rajojen vetäminen toisen elämään on mahdotonta. Ja sen takia jokaisen pitää käydä se harkinta ja pohdinta omalla kohdallaa. Onko oikeasti oikein olla ehkäisemättä tai onko oiekasti oikein ehkäistä. Ja tehdä se ratkaisu totuudessa sen oman elämän äärellä.

Olla rehellinen miksi elämä on sitä mitä se on. Mitkä ovat rehellisesti ne syyt miksi ei halua jotakin. Ja kuka kärsii jos teen toisin. Eli kantaa rehellissti ja totuudeessa se vastuu onpa ratkaisu mikä hyvänsä.

Lapsimyönteisyys ja suuret perheet ovat rikkaus vain jos ne ovat rehellisesti ja totuudessa sitä.

• voisi neuvoa,

miten niitä lapsia saadaan? Minulle kun on tuo asia jäänyt vallan epäselväksi.

• http://pesu.come.to/

Sivu selvitää asiallisesti peruskäsiteet joita voit tarkastella vaikka Wikipediaa apunakäyttäen lisää.

• acim lai nen

feikkaa minua, en tehnyt aloitusta!

• Ei tiedä sinusta erästä keskeistä asiaa, jonka minä tiedän ;)

Mutta "ollaan ölövinä"

• acimla i nen
        Devoit kirjoitti:

Ei tiedä sinusta erästä keskeistä asiaa, jonka minä tiedän ;)

Mutta "ollaan ölövinä"

Se "keskeinen" asia jonka minusta tiedät on siis jotain joka sijaitsee nimenomaan keskellä, ei oikealla eikä vasemmalla. Ymmärsinkö sinut oikein?
        Riittää kun vastaat kyllä tai ei.

• acimla i nen kirjoitti:

Se "keskeinen" asia jonka minusta tiedät on siis jotain joka sijaitsee nimenomaan keskellä, ei oikealla eikä vasemmalla. Ymmärsinkö sinut oikein?

kun en ole varma ymmärsinkö oikein.

• acimla i nen kirjoitti:

Kyllä..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      383
      8426
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      173
      2790
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      13
      1122
    4. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      988
    5. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      61
      893
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      25
      886
    7. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      863
    8. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      64
      832
    9. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      46
      806
    10. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      72
      782
    Aihe