Olisin lopettamassa pillereita, kannattaako minun soittaa terveydenhoitajalle vai voinko vaan lopettaa ne? Onko teille tullut mitään sivuvaikutuksia pillereiden syönnin lopettamisesta? Olen lukenut juttuja että joillekkin on tullut hirveästi aknea ja seuraavien kuukautisten tulo on kestänyt jopa puolivuotta. Olen syönyt pillereitä nyt noin kaksi vuotta.
E-pillereiden lopettaminen
4
3520
Vastaukset
- lopettaa...
Voit lopettaa, ei tarvi ottaa yhteyttä mihinkään. Iho voi kyllä rasvoittua, ja todellakin voi ottaa jopa puolisen vuotta, ennen kuin kuukautiset säännöllistyy.
Eli kyllä ne kuukautiset tulee, mutta se säännöllistyminen voi ottaa aikaansa useamman kuukauden. - eli pidä
huoli ettet voi raskautua (ellei sellainen ole haluttua.)
- pfester
Lopeta ihmeessä pillerien käyttö mahdollisimman pian! Ei tarvitse kysyä lupaa terkalta eikä lääkäriltä. Itse käytin kilttinä tyttönä ehkäisypillereitä seurustelun vuoksi peräti 12 vuotta, ensin 8 vuotta Minuletia, sitten 3 kk Nuvaring-ehkäisyrengasta, taas yli 2 vuotta Minuletia, lopuksi 1,5 vuotta Yasminia. Käytin siis pillereitä 18-vuotiaasta 30-vuotiaaksi. Koko käytön ajan kunto huononi tasaisesti, paino nousi, mieliala laski, vasempaan rintaan tuli kyhmy (kuulemma rasvapatti), seksihalut katosivat kokonaan. Finnejä oli tasaisen varmasti ihan vähäsen koko ajan, mutta muuten elimistö näytti ja tuntui "vanhenevan" - hiukset harmaantuivat ohimoilta 28-vuotiaasta eteenpäin. Kävin useita kertoja lääkärillä erilaisten vaivojen vuoksi, ja kyselin, olisiko ehkäisypillerien käytöllä syy-yhteyttä. Eipä kuulemma ollut. Epäilivät luonnollista ikääntymisen etenemistä, stressiä, perinnöllisyyttä, huonoa ruokavaliota, liikunnan vähyyttä.. 10,5 vuoden käytön etapilla olin jo aika masentunut; koko ajan väsytti, hiukset harmaantuivat ja ohenivat, HAJUAISTI KATOSI LÄHES TÄYSIN, suonikohjuja ja selluliittia ilmaantui nopealla tahdilla lisää, reisiin ilmaantui pieniä verisuonipurkautumia, paino nousi, joskus tuli jopa kuumia aaltoja, ALLE 30-VUOTIAALLA!!!, niveliä särki, limakalvot rutisivat kuivuuttaan, näkö huononi varsinkin vasemmassa silmässä, huimausta oli ollut monen vuoden ajan eikä tehnyt mieli miestä, mutta pakotin itseni viikoittaiseen panoon siitä huolimatta. Naislääkäri otatti verikokeita, totesi tiettyjen hormoniarvojen olevan hälyttävän alhaiset, mutta valitsi hoidoksi vain erimerkkiset pillerit - ne Yasminit. Viimein viime vuoden marraskuussa päätin lopettaa sen ainoan lääkkeen, eli ehkäisypillerien, käytön, ja kyllä kannatti!!!
Aluksi huomasin jaksavani aina vain paremmin, HAJUAISTI PALASI, mieliala koheni pikkuhiljaa ja nivelkivut loppuivat. Kuukautiskierto kesti aluksi kolmen kk:n ajan 28 pv:ää, kuten pillerien käytön aikanakin, mutta sen jälkeen se alkoi pidentyä, ja on nyt 10 kk:n aikana tasoittunut 34 pv:n. Hiusten oheneminen pysähtyi, ja nyt alkaa olla jo aika mahtava leijonanharja hartioilla. Joka kuukausi hiukset kasvaa nopeammin ja tuntuvat paksummilta ja silkkisimmiltä. Harmaat alueet ovat vähentyneet dramaattisesti! Enää ei ole kuin muutamia harmaita haivenia ohimoilla, ja vaikka ne eivät kokonaan katoaisikaan, ei tarvitse enää värjätä ja raidoittaa kuin usean kk:n välein. Ihanaa! Huimaaminen on vähentynyt huomattavasti. Kesällä sitä ei huomannut enää oikeastaan ollenkaan. Suonikohjut eivät kipuile enää lainkaan, eikä niitä ole tullut lisää. Ne ovat myös selvästi madaltuneet, eli eivät seistessä enää pullota juuri lainkaan. WAU!! Selluliitti on myös häviämässä, vaikka paino ei olekaan pudonnut kuin muutaman kilon (pituus 164cm, paino pillerit lopettaessa 71kg, nyt 66-68kg, riippuen mensuista). Mitään muita elämäntapoja en ole muuttanut ja teen samaa istuma-seisomatyötä kuin ennenkin. Parasta tässä kaikessa on seksihalujen palaaminen! Se alkoi pikkuhiljaa maaliskuussa, ja on nyt palannut teini-iän tasolle. Nyt haluan seksiä 3 viikkoa kuukaudesta, joskus mensu-viikollakin! Rakastelua 3-6 krt viikossa, ja seksikäs olo koko ajan. Haluan ihania miehiä koko ajan ja silloin kun miehiä ei ole näköpiirissä, mielikuvitus laukkaa huikeasti! Kiitos Jumala! Tuntuu kuin olisin herännyt kuolleista! Ainoa pikkuisen harmittava vaihe pillereiden lopetussiirtymässä oli n. 3 kk kestänyt akne-vaihe. Lopettamisen jälkeen iho oli kohtuullisen hyvässä kunnossa vajaat 2kk, sen jälkeen kasvoihin pamahti paha akne, jota kesti tosiaan n. 3kk. Finnejä puski ihan tauotta erityisesti leukaan, suun ympärille, nenän ympärille, ja jonkin verran muuallekin kasvoihin. Välillä olo oli kyllä aika surkea, mutta en missään tapauksessa halunnut enää koskeakaan pillereihin, joten annoin finnien tulla ja mennä. Kaiken varalta aloin hoitaa ihoa ja hormonitasapainoa silti sisäisesti, mutta vain miedoilla luontaistuotteilla. Tässä lista: Femicur (munkinpippuri, eli siveydenpuu-uute, saa esim. Shopping4netistä, ehkä isommista apteekeista, n. 26€ 2 kk:n satsi), Efamol-helokkiöjykaps E-vitamiini, Omega3:sia joko merikalaa syömällä tai kapseleina, D-vitamiinia 20 mikrogrammaa/pv, maitohappobakteereita suolistolle 1-3 kaps ProbioottiPlus ja tietysti paljon kasviksia, kanaa ja lihaa kohtuudella, oliiveja, vain täysjyvätuotteita, ja kananmunia ainakin 3 kpl viikossa pehmeäksi keitettynä, koska ne sisältää kaikkia vitamiineja ja kivennäisaineita -NE EIVÄT NOSTA KOLESTEROLIARVOJA, MUTTA EIHÄN LÄÄKETEHTAAT SELLAISIA TUTKIMUKSIA VOI MYÖNTÄÄ. Kokonaiskolesteroli on 5,3. Iho parani akne-vaiheesta siinä vajaan 4kk:n jälkeen täysin. N. 2 viikkoa ennen mensujen alkamista tulee siitä huolimatta joskus pari pienoista finniä leukaan tai poskeen, mutta ne häviävät muutamassa pv:ssä, varsinkin jos otan Frantsilan Siloposki-uutetta pari kertaa pv:ssä (puhdistaa maksaa ja tehostaa sen kykyä käsitellä hormoneja), ja jos taputan näpyn päälle Tea tree-öljyä. Muuten iho on pehmoinen, ihanan värinen eikä enää pintakuiva ja kirjava niin kuin pilleriaikoina. EI TULE EDES MUSTAPÄITÄ! Ulkoisesti käytän iholle kosteusvoiteena Regina Cosmeticsin Rebecka 96% Aloe Vera Geeliä aamuin illoin, ja pohjameikkinä on pelkkä mineraalimeikkipuuteri (mulla Youngbloodin, mutta niitä on monenlaisia ja paljon halvempiakin). Nykyään iho ei enää pillastu raskaistakaan meikkivoiteista, mutta eipä tee mieli laittaa iholle muuta kuin luonnollisia aineita.
Olen katkera lääkäreille ja terveydenhoitajille, kun kukaan heistä ei edes ehdottanut todellisen syyn selvittämistä. Olen saanut elämäni takaisin, ja toivon, että paranen lopuistakin e-pillerien aiheuttamista vaivoista mahdollisimman pian.
Valitettavasti ehkäisypillerit ehkäisevät estrogeenin toimintaa erittäin radikaalisti, ja se aiheuttaa edellä mainittujen näkyvien vaivojen lisäksi myös sisäisiä, näkymättömiä, mutta hengenvaarallisiakin vaivoja. Tässä muutama: verisuonten kalkkeutuminen ja haurastuminen, näköhäiriöt, osteoporoosi eli luuston haurastuminen, vatsavaivat, pahoinvointi, päänsärky, painon ja libidon muutokset, masentuneisuus, kloasmat (maksatäplät), välivuodot, hermostuneisuus, huimaus, väsymys, selkäkipu, hirsutismi (karvoituksen määrän lisääntyminen), hiusten lähtö, eryteema (punoitus), petekkiot (pienet verenpurkaumat iholla) ja dysuria (virtsaamisongelmat), pingoituksen tunne rinnoissa, päänsärky, yksittäistapauksissa pilolinssien käyttäjillä on havaittu sarveiskalvon ärsyyntymistä, kohdunkaulaliman erityksen muutokset, kohdun fibromyoomien (hyvänlaatuiset kasvaimet) suureneminen, endometrioosin paheneminen, tietyt vaginainfektiot esim. candidiasis (hiivatulehdus), rintojen: arkuus, kivut, suurentuminen vuotaminen; oksentelu, sappikivitauti, kolestaattinen keltaisuus, tromboosi (veritulppa), verenpaineen nousu,
kyhmyruusu, ihottuma, migreeni, mielialan vaihtelut, nesteretentio (neste jää kehoon), heikentynyt glukoositoleranssi, depressio, kliinis-kemiallisten normaaliarvojen muutoksia.. SIIS HYI HITTO! Käytännössä ehkäisypillerit aiheuttavat varsinkin pitkässä käytössä ennenaikaisen menopaussin, kun estrogeeni blokataan lähes täysin. Estrogeeni pitää solukalvot ns. "läpäisevinä", niin kuin niiden pitääkin olla, eli esim. kalsium, eli kalkki, imeytyy luustoon ja muihin tukikudoksiin eikä ala kertyä verisuonten pinnoille. Itselläni verisuonet ovat vieläkin varmasti kalkin peitossa, ja se on pelottavaa. Joka kerta kun aamulla herään, se ajatus hiipii mieleen ja saa pelkäämään kuolemaa.
Vaikka koin lähes kaikkia mahdollisia menopaussi-oireita alle 30-vuotiaana ja valitin niistä, kukaan ei kertonut niiden johtuvan pillereistä.
Pelkään edelleen verisuonieni kunnon puolesta, koska huimausta on edelleen jonkin verran, ja ehkäisypillerien käyttäjillä on huikean paljon esim. kaulavaltimoiden ja laskimojen ahtaumia, veritulppia aivoissa, pohkeissa, keuhkoissa, jne. Eräs tuttuni sai aivoinfarktin 34-vuotiaana, ja vasta sitten hänelle kerrottiin sen aiheutuneen luultavimmin e-pillereiden käytöstä. Voi olla, että en elä kovin vanhaksi, kun uskoin lääketieteen viisauteen ja myrkytin itseäni niin pitkään niillä vitun pillereillä! Toivottavasti sinä ja mahdollisesti joku muukin viisastuu tästä kokemuksestani ja valitsee jonkun muun ehkäisymenetelmän. Nykyään käytämme miehemme kanssa tilanteesta riippuen ehkäisypuikkoja, kondomia, "varmoja päiviä" ja yhdynnän keskeyttämistä. Erittäin hyvin on toiminut!! Luota luontoon tyttöhyvä!- --------------------------
Itse käytin ehkäisyrengasta vain 4 kk. mutta kyllä sen aikana oli olo kuin sumussa. Itketti, mikään ei tuntunut hyvältä, törmäilin ovenkarmeihin ja minulle tuli jalkoihin suonikohjut, jotka edelleen näkyvät.
Hormoniehkäisyä tyrkytetään siksi, koska lääketehtaille ne hormoneja teinistä mummoon mussuttavat hyväuskoiset naisparat ovat lääketehtaille melkoinen rahasampo. Lääkärit ja terkkarit joko kaunistelevat oireita ja tarjoavat vain merkkiä merkin perään tai sitten jopa kiistävät oireiden olevan hormonaalisia vaikka niillä olisi miten selvä yhteys hormonilääkkeen aloitukseen.
Onneksi olin viisas tyttö ja heitin seinään mokomat renkaat kun huomasin heitteleväni tuoleja perheenjäseniäni kohti, mikä ei ollut minulle tyypillistä käytöstä ennen lääkkeen aloitusta. Lopetettuani oo alkoi pian palata normaaliksi. Suonikohjut vain jäivät ikuisiksi - mistä poikaystävä on edelleen minulle pahoillaan, sillä kokee painostaneensa minua hormonilääkitykseen vaikka oli oma tyhmä päätökseni.
Kannattaa olla tarkkana. Joillekin oireet tulevat selkeästi, joillekin pikkuhiljaa vuosien mittaan niin, että huomaavat olonsa erilaiseksi vasta lopetettuaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2972671Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."782465SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis552205Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj771893- 1251672
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis591554- 1371447
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin731328Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.881140Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli771114