Auton madallus??

miten suhtautua

Olen katselemassa uutta autoa itselleni. Yksi kiinnostaa kovasti, mutta siinä on tämä kuuluisa madallus.

Voisiko joku selittää, miksi nämä madallukset tehdään autoihin? Itse, perehtymättä asioihin, olen kuvitellut, että kyseessä on pelkkä ulkonäkökysymys. Ilmeisesti siihen liittyy jokin tekninen hyötykin? Koska nuo madallukset eivät varmaan ole mitään ihan halpoja.

Kyseessä on 11 vuotta vanha auto. Ovatko nämä madallukset pitkällä tähtäimellä jotenkin auton tekniikkaa rasittavia?

Voidaanko tuon ikäisestä autosta sanoa, että tämä madallus tuo sille myytäessä arvonlisää vai voiko sitä perustella auton myyntiarvoa tiputtavana?

Itse jotenkin maalaisjärjellä ajattelisin, että madalletut autot ovat Suomen olosuhteissa herkempiä alustan ruostevaurioille (enemmän tekemisissä veden kanssa, enemmän kiven osumia), pitääkö tämä mitenkään paikkaansa?

Noh, jos joku viitsisi keskustella asiasta, kiitti!

30

11167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain kyse..

      Mutkat on niin vähissä missä pääsisi jotenkin nauttimaan suuremmasta nopeudesta edellyttäen että: Alustasarja on kunnollinen ja kaikki osat on vaihdettu sen mukaisiksi.

      "
      Voidaanko tuon ikäisestä autosta sanoa, että tämä madallus tuo sille myytäessä arvonlisää vai voiko sitä perustella auton myyntiarvoa tiputtavana?
      "
      Kyllähän madalluksella karsii varmasti aika paljon ostajia.

      Tuskin tuo kivien osumat nyt merkittävästi muuttuu. Eihän niistä tiedä miten ne siellä lentelee ja 3-8cm se tuskin on kiinni eli se auton madallus.

      Kyllä se madallus hieman enemmän rasittaa autossa kaikkea kuten yleensäkin joka autossa alkaa jokin kolisemaan kojetaulussa tai jostain muualta tulee jotain ylimääräsiä ääniä. Niin amadalletussa autossa niitä tulee vielä enemmän.

      • miten suhtautua

        Madallettu auto karsii mielestäsi ostajia, koska epäilevät auton tekniikkaa vai koska silmä ei lepää autossa?

        Ihmettelen että ihmiset pistävät satoja(?, en tiedä yhtään mitä tämä madaltaminen maksaa) euroja tähän, joka kuitenkin tuottaa niin paljon negatiivista autoon.


      • sille kuka laittaa..
        miten suhtautua kirjoitti:

        Madallettu auto karsii mielestäsi ostajia, koska epäilevät auton tekniikkaa vai koska silmä ei lepää autossa?

        Ihmettelen että ihmiset pistävät satoja(?, en tiedä yhtään mitä tämä madaltaminen maksaa) euroja tähän, joka kuitenkin tuottaa niin paljon negatiivista autoon.

        Se haluaa auton matalemmaksi ulkonäöllisistä syistä. Madallussarjat on 700 eurosta ylöspäin ja ylärajaa tuskin löytyy kenellä tahansa.


    • avaus tuntuukin vähä...

      vedätykseltä?

      Tuolla on aikasempi keskustelu jossa joku jauholakki kyseenalaistaa koko homman mutta saa joitain faktapohjaisia perusteluja madallukselle.
      http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=4500000000000338&posting=22000000037240140

      Yleensä se syy on juuri ulkonäkökysymys, mutta toki se tukevoittaa autoa jos on esim vakiojousilla heikohko kantavuus tai kallistelu vaivaa tjms...

      Madallettu alusta on jäykempi joka tuo tullessaan jotain sivuvaikutuksia. Esim. auton alusta, puslat ja tuennat joutuvat kovemmalle rasitukselle. Lisäksi voi tulla helpommin häiriöääniä esim sisustan muoviosista. Ja sitten semmonen seikka että madallukset ovat ehkä enemmän nuorison suosiossa eli auton pito ja aikasempi käsittely ei välttämättä ole ollut mitenkään fiksua. Mun mielipide on että on jopa todennäkösempää että madallettu auto on saanut kovemmin kenkää.

      Jouset voi hyvinkin olla laadukkaammat kuin alkup jouset jos ovat merkkitavaraa. Madallus pitää myös olla muutoskatsastettu rekisteriotteeseen. Ja pyöränkulmat pitää olla tarkastettu/säädetty. Näistä kaikista asioista pitäs löytyä dokumentit jos ostat madallettua autoa. Tai ainakaan ite en ostais jos se olis tehty jollain halpisjousilla ja jätetty noi leimat ja säädöt tekemättä... En itse asiassa ehkä ostais ollenkaan valmiiks madallettua autoa. Mutta kyseessähän voi olla myös ns tehdasmadallus tai jälkeenpäin tehty madallus tehtaan "sporttialustalla".

      Madallus on pitkälti maku asia eli siitä on kaikilla oma mielipide ja kuka on oikeassa sitä on vaikea sanoa... Mutta itellä on ollut toista kymmentä autoa ja pari niistä olen madaltanut. Ongelmia ei ole ollut, kallista touhua tosin se on ku laskee jouset, (mahd työt), säädöt, leimat ja sitte tietysti aluvanteet ja isommat kummit. Eli edellä esitetyt mielipiteeni pohjautuu kokemukseen eikä mutuun. Maku asioita kuten sanoin...

      • miten suhtautua

        En ymmärrä, miksi pidit viestiäni vedätykseltä?! Olen aidosti aloittelija näissä jutuissa, sen vuoksi yritin pistää paljon "peruskysymyksiä". Olen huomannut, että mitä tarkemmin laittaa kysymyksen, sitä parempia vastauksia yleensä saa.

        Kiitos paljon kuitenkin, sinulla oli paljon sanottavaa.

        Jep, tuon olen itsekin ajatellut, että kakskymppiset kaverit pistävät madalluksen ja sitten pirssin menoa ja jarrujälkiä esitellään muille ts. kenkää koneelle. Sitä itsekin karsastan, vaikka ikää on itselläkin "vasta" 30.

        Ilmoituksessa kaveri sanoi madalluksen olevan "maltillinen, 4 cm". Mistä muuten kaltaiseni noviisi tunnistaa papereista, onko kyseessä laadukkaasti tehty madallus? Tosin, kaikkien näiden viestien perusteella taidan karsastaa madallettua autoa entistä enemmän.


      • sana, mutta kun tämä
        miten suhtautua kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi pidit viestiäni vedätykseltä?! Olen aidosti aloittelija näissä jutuissa, sen vuoksi yritin pistää paljon "peruskysymyksiä". Olen huomannut, että mitä tarkemmin laittaa kysymyksen, sitä parempia vastauksia yleensä saa.

        Kiitos paljon kuitenkin, sinulla oli paljon sanottavaa.

        Jep, tuon olen itsekin ajatellut, että kakskymppiset kaverit pistävät madalluksen ja sitten pirssin menoa ja jarrujälkiä esitellään muille ts. kenkää koneelle. Sitä itsekin karsastan, vaikka ikää on itselläkin "vasta" 30.

        Ilmoituksessa kaveri sanoi madalluksen olevan "maltillinen, 4 cm". Mistä muuten kaltaiseni noviisi tunnistaa papereista, onko kyseessä laadukkaasti tehty madallus? Tosin, kaikkien näiden viestien perusteella taidan karsastaa madallettua autoa entistä enemmän.

        aihe on tämmönen kiista kapula niin juuri tuollainen tarkasti ja oikein aseteltu kysymys "ihmetytti"...

        Nimittäin vaikka oma autoni onkin nyt vakioalustalla ja -renkailla niin en jaksa ymmärtää miksi jotkut vanhat patut täällä näkee vaivaa muitten autoista, kuten tossa liittämässäni keskustelussa.

        Mutta on hyvä että olet saanut aikaan tälläsen viksun keskustelun aiheesta.

        VW on paljon harrastettu merkki jotenka sarjan hyvyyden saa selville merkkifoorumeista, esim ultimatevw:llä kysymällä. Toinen asia joka selviää papereista on toi muutoskatsastus ja jos myyjä on oikein välkky niin sillä on vielä tallessa toi pyöränkulmien mittauskirja.

        Mutta on ehkä tosiaan syytä karttaa noita kuten itsekkin ajattelit koska se voi kertoa jotain auton aikasemmasta pidosta ja käytöstä...


    • parantaa turvallisuutta

      Madallus parantaa auton turvallisuutta eli hallittavuus paranee ja jarrutusmatka lyhenee. Lisäksi auto ei ääritilanteessa lähde kaatumaan niin herkästi.

      Unohtaa ei pidä myöskään parempaa ajomukavuutta ja tuntumaa, jonka madaltaminen tuo.

      Ei nykyiset autot oikeastaan ole edes madallettuna kovin "matalia" ja tulevaisuudessa kaikki "normaalit" autotkin tulevat olemaan pienemmällä maavaralla, teiden tason parantuessa ei mataluus ole mikään ongelma. Aiemmin korkeutta piti olla, kun tiet muistutti vanhaa peltotietä.

      Madallukset on siis tehty pääosin turvallisuuden takia ei ulkonäön. Omalle turvallisuudelle kukaan tuskin haluaa laskea hintaa..

      Madalletusta autosta kannattaa aina maksaa enemmän, kuin tavis autosta. (Madallettu auto on lähes varmasti ollut ihmisellä joka ymmärtää autojen ja tekniikan päälle.)

      • asfaltilla mutta

        jos joudut ajamaan hiekkateitä tai jossakin syrjemmällä seudulla, unohda madallukset.
        Lisäksi madallussarja ja alustasarja on 2 eri asiaa..


      • miten suhtautua

        Katselemani auto on VW Vento, joka ikäluokassaan ja muutenkin on todella jämäkkä ja hyvä ajettava. Tiedän sen omasta kokemuksesta, joten vaikea uskoa, että tähän autoon joku olisi kaivannut vielä parempaa tuntumaa. Hyväkuntoinen Vento kun istuu tiessä kuin kärpänen paskassa.

        Sanot "pääosin" turvallisuuden takia, eikä ulkonäön... hmm, luulen että Vennon osalta asia saattaa olla päinvastoin. Sillä autollahan on aikamoinen pappasedanin maine ja ulkonäkö, etenkin nyt vielä vanhempana. Mutta ehkäpä niissä autoissa, joissa huojuntaa löytyy jo ensi kilometristä lähtien.

        Ymmärrän sen, että madallus maksaa maltaita ja omistaja haluaisi saada jollain tavalla sijoittamansa rahat takaisin, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi olisi valmis maksamaan ylimääräistä madalletusta autosta, mikäli saisin halvemmalla muuten vastaavan kuntoisen saman merkin.


      • miten suhtautua
        asfaltilla mutta kirjoitti:

        jos joudut ajamaan hiekkateitä tai jossakin syrjemmällä seudulla, unohda madallukset.
        Lisäksi madallussarja ja alustasarja on 2 eri asiaa..

        Tästä pitikin kysymäni: alustasarja. Se ei olekaan synonyymi madallukselle? Viitsitkö lyhykäisesti selostaa, miten se eroaa madalluksesta? Kiitti.


      • sama kuin madallus
        miten suhtautua kirjoitti:

        Tästä pitikin kysymäni: alustasarja. Se ei olekaan synonyymi madallukselle? Viitsitkö lyhykäisesti selostaa, miten se eroaa madalluksesta? Kiitti.

        Itselläni on 04 vuosimallin astrassani tehtaan, tarkemmin irmscherin alustasarja, joka ei käytännössä madalla autoa. Mitä tuo alustasarja tarkoittaa on se, että autossani on normi astraa jäykempi jousitus. Auto on jämäkämpi, ohjaustunto on parempi ja etenkin mutka-ajo on tarkempaa. Negatiivisena puolena nousee sitten heikompi mukavuus, hidastetöyssyihin tulee todellakin hidastettua, yli 20km/h ei niistä viitsi ajella.. Tehtaiden alustasarjat laskevat autoa yleensä 0-15mm, eli erittäin maltillisesti.


      • Muutenkin
        miten suhtautua kirjoitti:

        Katselemani auto on VW Vento, joka ikäluokassaan ja muutenkin on todella jämäkkä ja hyvä ajettava. Tiedän sen omasta kokemuksesta, joten vaikea uskoa, että tähän autoon joku olisi kaivannut vielä parempaa tuntumaa. Hyväkuntoinen Vento kun istuu tiessä kuin kärpänen paskassa.

        Sanot "pääosin" turvallisuuden takia, eikä ulkonäön... hmm, luulen että Vennon osalta asia saattaa olla päinvastoin. Sillä autollahan on aikamoinen pappasedanin maine ja ulkonäkö, etenkin nyt vielä vanhempana. Mutta ehkäpä niissä autoissa, joissa huojuntaa löytyy jo ensi kilometristä lähtien.

        Ymmärrän sen, että madallus maksaa maltaita ja omistaja haluaisi saada jollain tavalla sijoittamansa rahat takaisin, mutta en nyt ihan ensimmäiseksi olisi valmis maksamaan ylimääräistä madalletusta autosta, mikäli saisin halvemmalla muuten vastaavan kuntoisen saman merkin.

        Etuspoileri matalalla, mikäli sitä (alustaa) nyt vielä on madallettu niin käytännön ajelut kyllä hankaloituu! En suosittele!


      • edellisistä

        väitteistä ei pidä paikkaansa. Alustan madallus tekee autosta maavarattoman jyrän, jonka kaikki nivelet ja kumit ovat Suomen huonokuntoisilla teillä koko ajan väljinä. En ollenkaan ymmärrä miksi auto olisi parempi ajaa pohjaanlyöntikumien varassa, kuin jousiensa varassa. Lisäksi rajuimmat madallukset vievät pyöränkulmien säädöt äärirajoilleen, ellei niitten ylikin. Autotehtaat käyttävät satoja miljoonia euroja maalliensa kehittämiseen ja silti Suomi on täynnä amisviiksiä jotka tietävät kuinka autoon saadaan "huippu" ajo-ominaisuudet Bilteman tasoisilla osilla. Kannattaa hankkiutua autoteollisuuteen töihin, siellä tuollaisille vituooseille maksetaan mitä kehtaa pyytää.


      • sanomatta niin lisättäköön
        sama kuin madallus kirjoitti:

        Itselläni on 04 vuosimallin astrassani tehtaan, tarkemmin irmscherin alustasarja, joka ei käytännössä madalla autoa. Mitä tuo alustasarja tarkoittaa on se, että autossani on normi astraa jäykempi jousitus. Auto on jämäkämpi, ohjaustunto on parempi ja etenkin mutka-ajo on tarkempaa. Negatiivisena puolena nousee sitten heikompi mukavuus, hidastetöyssyihin tulee todellakin hidastettua, yli 20km/h ei niistä viitsi ajella.. Tehtaiden alustasarjat laskevat autoa yleensä 0-15mm, eli erittäin maltillisesti.

        että usein alustasarja sisältää lyhyemmille jousille tarkoitetut iskaritkin...

        Jotkut sarjat ehkä jopa muita alustan osia.

        "Tehtaiden alustasarjat laskevat autoa yleensä 0-15mm, eli erittäin maltillisesti. "
        Kyllä ne aina laskee mutta yleensä hieman vähemmän kuin ns madallussarjat/jouset.


      • hyviä lisäyksiä
        sanomatta niin lisättäköön kirjoitti:

        että usein alustasarja sisältää lyhyemmille jousille tarkoitetut iskaritkin...

        Jotkut sarjat ehkä jopa muita alustan osia.

        "Tehtaiden alustasarjat laskevat autoa yleensä 0-15mm, eli erittäin maltillisesti. "
        Kyllä ne aina laskee mutta yleensä hieman vähemmän kuin ns madallussarjat/jouset.

        Koitin pitää asian simppelinä, enkä ihan kaikkea kertonut.
        No itselläni on kokemusta lähinnä vw-konsernin ja gm:n tuotteista.

        Vw-konsernilla yleensä laskee tuon 15mm, nykyisessä ooppelissa taisi laskea 10mm. Mutta ainakin saabilta sai urheilualustaa, jossa ei maavara laskenu käytännössä ollenkaan, myyjän mukaan ei ollenkaan mutta muistaakseni jostain ongin tiedon että se olisi laskenu 5mm. Tehtaan alustasarjat kyllä yleensä sisältävät myös alustaa jäykistäviä elementtejä, eli pelkästään jousitusta/iskunvaimennusta ne eivät muuta..

        On kuitenkin hieman eri laskeeko auto 5-15mm vai 30-50mm...


      • kun nuo jälkiasennus
        hyviä lisäyksiä kirjoitti:

        Koitin pitää asian simppelinä, enkä ihan kaikkea kertonut.
        No itselläni on kokemusta lähinnä vw-konsernin ja gm:n tuotteista.

        Vw-konsernilla yleensä laskee tuon 15mm, nykyisessä ooppelissa taisi laskea 10mm. Mutta ainakin saabilta sai urheilualustaa, jossa ei maavara laskenu käytännössä ollenkaan, myyjän mukaan ei ollenkaan mutta muistaakseni jostain ongin tiedon että se olisi laskenu 5mm. Tehtaan alustasarjat kyllä yleensä sisältävät myös alustaa jäykistäviä elementtejä, eli pelkästään jousitusta/iskunvaimennusta ne eivät muuta..

        On kuitenkin hieman eri laskeeko auto 5-15mm vai 30-50mm...

        madallussarjat tapaavat madaltaa aina ton 40mm. Siis ainakin. Joku tuolla meinas että madallussarjat alkaa 700e, mutta jousia (myös kelvollisia) saa alle 200e. Ja sitten tämmöset sarjat missä on ainakin iskarit niin ne alkaakin maksaa. Tosin niitäkin saa alle 700e:n...

        Ja noi tehdas sporttialustathan sitten tosiaan on eri juttu, ne yleensä laskevat vähemmän. Mm bemareissa (ainakin vanhemmissa esim e30) on öljypohja melko alhaalla ja kuten joku sanoo tuolla niin myös vennon/ mk3 kolffin etuhelma on alhaalla, eli todellakin on eri asia jos laskee 40mm tai enemmän..!


      • parantuessa?

        Hyvähän se olisi, mutta todennäköisesti koskee vain pääteitä.


      • pidä paikkaansa tuokaan..
        edellisistä kirjoitti:

        väitteistä ei pidä paikkaansa. Alustan madallus tekee autosta maavarattoman jyrän, jonka kaikki nivelet ja kumit ovat Suomen huonokuntoisilla teillä koko ajan väljinä. En ollenkaan ymmärrä miksi auto olisi parempi ajaa pohjaanlyöntikumien varassa, kuin jousiensa varassa. Lisäksi rajuimmat madallukset vievät pyöränkulmien säädöt äärirajoilleen, ellei niitten ylikin. Autotehtaat käyttävät satoja miljoonia euroja maalliensa kehittämiseen ja silti Suomi on täynnä amisviiksiä jotka tietävät kuinka autoon saadaan "huippu" ajo-ominaisuudet Bilteman tasoisilla osilla. Kannattaa hankkiutua autoteollisuuteen töihin, siellä tuollaisille vituooseille maksetaan mitä kehtaa pyytää.

        Auton madallus oikein tehtynä ei pilaa sen ominaisuuksia, eikä juurikaan pilaa mukavuutta. Mikäli vaihdetaan vain jouset jotka madaltaa tyyliin 40mm tai enemmän, niin silloin mennään huonompaan suuntaan ja ollaan joskus kumien varassa. Isoissa madalluksissa vetoakselien ja nivelien kulmat muuttuvat huonompaan suuntaan ja kuluvat nopeammin. Vakioiskarit ei oikein toimi minkäänlaisten madallusten kanssa, koska ollaan niiden liikeradan ja vaimennustehon ääripäässä. Pyöränkulmat ja auraus menee aina säätöön oli madallus millainen tahansa, joka on huomioitava. Tehtaiden alustasarjat ovat hyviä, madallus on kohtuullinen ja iskarit paremmat.
        Viisainta onkin ostaa pakettina jouset ja iskarit jotka sopivat hyvin yhteen. Kunnolla tehtynä ajettavuus ja ulkonäkö paranee, eikä mukavuus ja ostajat katoa...


      • miten suhtautua
        pidä paikkaansa tuokaan.. kirjoitti:

        Auton madallus oikein tehtynä ei pilaa sen ominaisuuksia, eikä juurikaan pilaa mukavuutta. Mikäli vaihdetaan vain jouset jotka madaltaa tyyliin 40mm tai enemmän, niin silloin mennään huonompaan suuntaan ja ollaan joskus kumien varassa. Isoissa madalluksissa vetoakselien ja nivelien kulmat muuttuvat huonompaan suuntaan ja kuluvat nopeammin. Vakioiskarit ei oikein toimi minkäänlaisten madallusten kanssa, koska ollaan niiden liikeradan ja vaimennustehon ääripäässä. Pyöränkulmat ja auraus menee aina säätöön oli madallus millainen tahansa, joka on huomioitava. Tehtaiden alustasarjat ovat hyviä, madallus on kohtuullinen ja iskarit paremmat.
        Viisainta onkin ostaa pakettina jouset ja iskarit jotka sopivat hyvin yhteen. Kunnolla tehtynä ajettavuus ja ulkonäkö paranee, eikä mukavuus ja ostajat katoa...

        Luulen, että pelaan asiassa varman päälle ja tutkailen vain madaltamattomia Ventoja. Auto on kuitenkin niin ajettava jo lähtiessään, kuin juna menisi raiteilla ja mitä tulee ulkonäköön... ei minua nyt niin paljon kiinnosta. Halpoja kilometrejä vähillä vioilla tässä haetaan.


      • klonkswaagen..?
        miten suhtautua kirjoitti:

        Luulen, että pelaan asiassa varman päälle ja tutkailen vain madaltamattomia Ventoja. Auto on kuitenkin niin ajettava jo lähtiessään, kuin juna menisi raiteilla ja mitä tulee ulkonäköön... ei minua nyt niin paljon kiinnosta. Halpoja kilometrejä vähillä vioilla tässä haetaan.

        "Halpoja kilometrejä vähillä vioilla tässä haetaan."


      • nimimerkin "parantaa turvallisuutta" esittämistä väitteistä ei ole totta! Asiat ovat aikuisen oikeasti juuri päinvastoin!

        Mistä näitä taulapäitä sikiääkin?


      • tietoa ku ei tajua
        sitroen kirjoitti:

        nimimerkin "parantaa turvallisuutta" esittämistä väitteistä ei ole totta! Asiat ovat aikuisen oikeasti juuri päinvastoin!

        Mistä näitä taulapäitä sikiääkin?

        olla hiljaa jos asioista ei MITÄÄN tajua...

        Mistä näitä taulapäitä sikiää?


    • autoMiäs

      Jättäisin moiset tuning-viritetyt autot rauhaan ja etsisin hyvää vakiokuntoista yksilöä.
      Moni auto on madallettu siten ettei niillä voi ajaa kunnon lumitalven tullessa eli voisi kysyä "oliko järkeä".
      Jos autoa on madallettu niin iskarin tai jousen hajotessa lasku on isompi kun pitää hankkia erikoisosa.
      Älä osta, joku tuning-Vento näyttääkin typerältä.

    • nothanks

      En ole ikinä ymmärtänyt tavallisten henkilöautojen madaltamisia sekä helmalevikkeiden asentamisia. Makuasia tietysti, mutta miksi auton maavaraa suotta pienentää? Laskee myös auton arvoa, eikä huonommille teille ole asiaa, enkä myöskään suosittele madalletun auton ostamista sellaiselle, joka hakee hyvää käyttöautoa normaaliin arkiajoon. Itse jättäisin madalletut ja tuning viritetyt autot rauhaan, saati itse laittaisi omaan autoon jotain madalluksia tai levikkeitä.

    • madallsu

      Madallus parantaa yleensä ajettavuutta, pienentää ilmanvastusta ja mahdollistaa suuremmat kaarrenopeudet. Yleensä kuitenkin amisten madaltamat autot on madalletuttu ulkonäkösyistä ja niillä ei pääse edes hidastetöyssyjen yli. Yleensä alusta on myöskin jäykempi lyhyempien joustovarojen takia. Jos vaihtaa matalammat jouset niin iskarit pitäisi vaihtaa samalla sopiviin.

    • Hynkkel

      Hörhöt madaltavat

      • Anonyymi

        Maksavat että saa auton pilattua.


    • Anonyymi

      Kaikki alustan kulmat menee vituralleen ja tuntu on kuin polkuautossa, lapsellisia pöpejä riittää..

    • Anonyymi

      minä asensin akselit katolle-alemmas ei pääse ja samalla hyvä kattoteline

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      170
      3349
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2151
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      49
      2068
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1971
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1471
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1241
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1203
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      385
      1075
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      1003
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      46
      879
    Aihe