Käytän sanaa Webasto, koska se on jo käsite. Oikea nimitys on sille laitteelle polttoainekäyttöine lisälämmitin. Eli webasto kaukosäädöllä vai automaattinen ilmastointi. Molemmat n. 2000euron arvoisia varusteita.
Antakaa äänenne perusteluineen kumman valitsisitte autoonne, olettaen että KUMPAAKAAN varustetta ei löydy autostanne.
Oma ääneni kallistuu webaston puolelle. Ilmastointia tarvitsee todella n. 1kk vuodessa. Toki käytetäänhän sitä ympäri vuoden, poistaahan se tehokkaammin huurut ikkunasta, ei tarvitse koko ajan olla säätämässä namikoita, mutta todellinen tarve sille on n. 1kk/ vuosi.
Webastoa tarvitsee todella n. 4kk vuodessa. Ja se on loistava varuste varsinkin kaukosäädöllä (ottaa n. 500m päästä). Tietenkin, jos on työpaikalla aina oma lämpötolppa, niin ei niin välttämätön varuste. Mutta esim. kyläreissulla mukava painaa nappia, niin auto onkin lämmin jo 30min kuluttua. Webaston ainut huono puoli on se että jos ajaa lyhyttä matkaa, niin akusta saattaa lopahtaa virta.
Ps. tiesittekö, että webastolla saa auton myös viilenemään kesällä. Eli webasto kesä-asennossa, niin se pyörittää pelkästään tuuletinta, jolloin sisätilat jäähtyy auton ollessa paikallaan. Tätä ei voi ilmastointilaitteella tehdä.
webasto ws ilmastointi
18
5778
Vastaukset
- Inertia
... ilmastointilaitteista, mutta jos saisin valita, niin ottaisin molemmat tai sitten tekisin kuten nytkin (halvempi ratkaisu) lohkolämmitin sisätilanlämmitin.
Kesällä tuo ilmastointi viilentää auton viidessä minuutissa. Vebaston ilmankierrätys ei taatusti laske pyörillä olevan "kasvihuoneen" lämpöä kuin ehkä asteen pari. Eli sinne jää edelleen se miellyttävät 25 astetta... :)
Mutta tämä kysymys on tänä päivänä luonteeltaan retorinen. Ei taida kovin montaa autoa saada ilman ilmastointia? Ilmastointi on nykypäivän airbag. Se on oltava tai auto ei mene kaupaksi. - foreword
automaatti-ilmastointi ja webasto löytyy...webasto helvetin kätevä=) esim. jos menee talvella kauppaan tai kyläilemään, on mukava tulla lämpimään autoon. ja taas automaatti-ilmastointi on loistava. tasainen lämpötilaa pysyy koko ajan, mikä on hyvä homma.
- Anssi
Huomaa että sinulla ei ole autossa ilmastointia.
Jos auto on joku pikkuruokainen dieselil, niin lisälämmitin on lähes välttämätön, kun muuten autoon jäätyy talvella. Muuten olen kyllä sitämieltä että ilmastointi pitäisi olla uusissa autossa pakollinen.
Viimeviikollakin oli vielä niin aurinkoisia päiviä että ilmastointi meni päälle. Auringossa seisova auto lämpiää jäähdytyskuntoon helposti jo maaliskuussa ja syksyllä sysykyyhun asti. Eli ilmastointi on tarpeellinen noin puolet vuodesta ja liki välttämätön neljä kuukautta. - JUPE
Anssi kirjoitti:
Huomaa että sinulla ei ole autossa ilmastointia.
Jos auto on joku pikkuruokainen dieselil, niin lisälämmitin on lähes välttämätön, kun muuten autoon jäätyy talvella. Muuten olen kyllä sitämieltä että ilmastointi pitäisi olla uusissa autossa pakollinen.
Viimeviikollakin oli vielä niin aurinkoisia päiviä että ilmastointi meni päälle. Auringossa seisova auto lämpiää jäähdytyskuntoon helposti jo maaliskuussa ja syksyllä sysykyyhun asti. Eli ilmastointi on tarpeellinen noin puolet vuodesta ja liki välttämätön neljä kuukautta.JOS SULLA ON DIESEL NIIN OTA WEBASTO AINAKIN.
NÄMÄ KUN EIVÄT OLE SINÄLLÄÄN VAIHTOEHTOJA TOISILLEEN.
ELI JOS MAHDOLLISTA NIIN MOLEMMAT
- jasu
molemmat,autossani on automaattinen lämmönsäätö ja kylläpä se lisälämmitinkin vielä tälle syksylle ilmestyy.
- mie
Kun tilasin uuden auton oli mullekkin vaikea valinta. Joten tilasin molemmat ja yhden ylimaaraisen ilmastoinnin viilentamaan takamatkustajia.
- ave1.8
Jos on ostanut ilmastoidun auton, niin melko varmasti seuraavakin on ilmastoitu. Kyllä ilman ilmastointiakin toimeen tulee, mutta kun ilmastointiin tottuu, niin vaikea siitä on luopua. Eihän vielä 50-luvulla kaikissa autoissa ollut lämmityslaitetta. Kuinka moni nykyään ostaisi auton ilman lämmityslaitetta?
- Zombie
Valinta olisi kyllä aika vaikea, mutta jos jompi kumpi pitäisi ottaa, niin sitten ilmastointi. Sen todellinen käyttöaika on huomattavasti pidempi kuin joonas väittää. Ilmeiseti joonaksella ei ole ilmastointia, kun kuvittelee, että sitä tarvittaisiin vain silloin, kun ulkona tuntuu olevan kuuma.
Mukava on tuo polttoainekäyttöinen lämmitinkin, mutta kyllä mieluummin lohko- ja sisätilanlämmitin. Ovat paljon halvemmatkin. Sähkö tietysti tarvitaan, mutta teho on toista luokkaa. Omassa dieselissä on ihan vakiona löpölämmitin, eikä sillä saa sellaista kesäkeliä autoon kuin tavallisella sähköisellä sisätilanlämmittimellä.- Kalle
Mikä dieseli sinulla on, jos sen "webasto" ei saa sitä lämpimäksi??
Omassani on Webasto ( myös ilmastointi ), en muista tyyppiä, se on alkuperäinen. Se kyllä saa sekä moottorin, että sisätilat lämpimäksi ja nopeasti. Lämmittimen teho on muistaakseni 5,5 kW, ja jos sitä vertaa teholtaan lohko- sisätilalämmittimeen ( 0,55 1,7 kW = 2,25kW ), niin jo tehoero kertoo aika paljon lämmitystehosta.
Käytähän huollossa, jos ei lämpöä tule ;-) - Zombie
Kalle kirjoitti:
Mikä dieseli sinulla on, jos sen "webasto" ei saa sitä lämpimäksi??
Omassani on Webasto ( myös ilmastointi ), en muista tyyppiä, se on alkuperäinen. Se kyllä saa sekä moottorin, että sisätilat lämpimäksi ja nopeasti. Lämmittimen teho on muistaakseni 5,5 kW, ja jos sitä vertaa teholtaan lohko- sisätilalämmittimeen ( 0,55 1,7 kW = 2,25kW ), niin jo tehoero kertoo aika paljon lämmitystehosta.
Käytähän huollossa, jos ei lämpöä tule ;-)vuosimallia 2002 on kulkine. En muista, minkä merkkinen tuo autossa vakiona oleva lämmitin on.
En kuitenkaan usko, että siinä mitään vikaa on. Kyllä se sisätilatkin lämmittää, mutta ei sieltä suuttimista niin kuumaa tule, että sisätila lämpiäisi yhtä paljon kuin erillisellä sisätilanlämmittimellä. Palella ei toki tarvitse tälläkään vehkeellä.
- must!
Webasto on hyödyllinen lisävaruste, ei käy kieltäminen, mutta ilmastointilaite on mielestäni lähestulkoon välttämätön. Helteellä sillä saa kabiinin pysymään viileänä, sadekelillä/kostealla ilmalla ikkunat pysyvät kirkkaina ja talvella auton seistessä lumikinoksessa, ilmastointi kuivattaa sisääntulevan ilman, vaikka tuuletusaukot olisivat täynnä lunta. Väittäisin, että sellaisia päiviä/vuosi, joilloin ilmastointia EI tarvita, löytyy todella vähän.
Webastohan "viilentää" kesällä ainoastaan ulkoa tulevalla ilmalla, eli käytännössä saman viileyden saa aikaa läpivedolla avaamalla kaikki ikkunat yhtä aikaa.
Mielummin minä kärsin muutaman minuutin kylmästä autosta talvisin, kuin hikoilen kesäisin. Kylmyydeltähän voi suojautua vaatetuksella, harvapa sitä talvisin t-paidassa muutoinkaan liikkuu. Kesähelteillä sen sijaan ei auta, vaikka istuisit pelkät shortsit jalassa ilmastoimattomassa autossa: kuuma on siltikin ja koko matkan ajan.
Niin, löytyyhän minulta kotoa se tolppapaikkakin, eli lohkolämmittimellä moottori lämpimäksi ja sisätilanlämmittimellä kabiini. Kaupassa tulee käytyä suurissa ostoskeskuksissa, joiden lämpimät parkkihallit pitävät huolen, ettei kylmällä autolla tarvitse ostoksilta palata, vaikka vähän pidempäänkin reissussa viipyisi. Niin muuten: lämpimään parkkihalliin kun ajat talvisin, niin ikkunat menevät pahasti huuruun. Siinäkin auttaa ilmastointi: puhallus täysille ja muutamassa kymmenessä sekunnissa ovat ikkunat kirkkaat.- Scuderia QV
Juuri samat perusteet sille, miksi valitsen mieluummin ilmastoinnin. Ei siis mitään lisättävää tekstiisi, totean vain että olen samaa mieltä.
Seuraavasta autostani en osaa sanoa paljoakaan varmaa, mutta yksi on selvä; siinäkin on ilmastointi ja jos mahdollista niin täysautomaattinen. - Kallonkutistaja
"Niin muuten: lämpimään parkkihalliin kun ajat talvisin, niin ikkunat menevät pahasti huuruun."
Kerro, missä autossa ei tuuletus riitä ilman ilmastointia? - puhallus
Kallonkutistaja kirjoitti:
"Niin muuten: lämpimään parkkihalliin kun ajat talvisin, niin ikkunat menevät pahasti huuruun."
Kerro, missä autossa ei tuuletus riitä ilman ilmastointia?riittää, mutta kosteuserot auton ja hallin välillä saavat veden kondensoitumaan huurteeksi lasiin. Tämän voisi tietysti välttää seisottamalla autoa ruudussa pidempään puhalluksen ollessa päällä, mutta onko se nyt sitten tarkoituksenmukaista. Eli kun ajat pakkasesta lämpimään parkkihalliin ja pysäköit nopeasti, niin jo autosta ulos astuessasi alkavat ikkunat huurustustua. Ovet kun ovat kauppareissun ajan kiinni, ja puhallus ei ole päällä, niin huurut eivät yleensä ehdi poistua, kun taas pitäisi lähteä liikenteeseen. Aika monesti halleissa näkeekin autoja, joissa on etuovien ikkunat jätetty sentin tai pari auki, jotta ilma kiertäisi paremmin.
- JDC
Ilmastoinnille on mielestäni enemmän käyttöä, joten valitsisin sen. Toki jos mahdollista, niin sekä webasto että ilmastointi.
Moottorin ja sisätilojen lämmityksen voi kuitenkin lohkolla sisälämppärillä hoitaa webastoa edullisemmin, ilmastoinnille taas ei oikein löydy edullisempia vaihtoehtoja. Tosin jos asuu esim. Kainuussa, jossa kireät (yli -20) pakkaset ovat huomattavasti yleisempiä kuin Etelä-Suomessa eikä ole mahdollisuutta sähkölämmitykseen, niin webasto saattaa olla ilmastointia hyödyllisempikin. - joonas
Itselläni ei ole autossani kumpaakaan, mutta ajattelin todella webaston asennusta. ilmastoinnin kannattajat taitavat olla etelä-suomesta, missä ei ole nähty yli 30 asteen pakkasia. Itse olen sellainen vilu-kissa, että istun mielummin lämpimään autoon, kuin palelen 5kk talvella (en varmaan osaa pukeutua oikein :).
niin, moni sanoo, että jos on ollut joskus ilmastointi, niin ei osta enää ilmastoimatonta. Entä onko tilanne sama webaston kohdalla?- John_Titor
Hei, olen tulevaisuudesta ja täällä kaikilla on ilmastointi, muttei polttoainetoimista lisälämmitintä. On kuitenkin niin että kerran webailtua, on vaikea olla ilman. Se skarabaaminen, auton koneen rääkkääminen kylmällä, ja palelu ei inspiroi.
- ei_paha_hinta
Autoliikkeestä tuli lisälämmittimen huolto tarjous 299e.
sis. vikakoodin luku ja nollaus
irroitus ja puhdistus
komponenttien tarkistus
akun tarkistus
käyttötuntien tarkistus
paineentasaajan ja polttoainesuutinkuppien uusinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324611Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152588Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252425Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su552317- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501295- 661294
- 821241