Tyhmä tekee töitä...

virka on.

Mielestäni tyhmä tekee töitä tai yrittää. Viisas pääsee helpommalla. Olen opetusministeriössä työskelevä virkamies. Työpäivästä ehkä noin 30 minuuttia menee työhön, loput on kahvitaukoja, kynsien lakkailua, jutustelua käytävällä, netissä surffailua. Itseasiassa työhöni kuuluu myös "työnteon esittäminen", vaikka sitä ei suoraan sanota. Tällaista tämä virastotyö on.... tyhmä tekee töitä, varsinkin kun hankkimalla virka (kunnan tai valtionvirka) voi päästä paljon helpommalla ...

32

11588

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta mutta

Saatkos tuosta jopa rahaa?

• en jaksaisi moista

Vaikka juttusi voi olla tuulesta temmattu, tiedän että monissa valtion sun muissa viroissa itse työntekoon kuluu päivässä todella vähän tunteja.

Itse kyllästyisin olemaan "turha". Jos minulla ei ole tekemistä, niin en kauaa jaksaisi paikoillaan istua ja surffailla netissä päivästä toiseen tai puhua paskaa muiden kanssa kahvihuoneessa.

• Päivä kuluu nopeammin töitä tehdessä, kuin kelloa vilkuillessa...

• hän kertoi,

että valtion 50 miljardin euron takuina ovat metsät, päiväkodit, koulut, sairaalat ja muut julkiset rakennukset. Lisäksi tietenkin osakkeita, joiden arvo lähestyy nollaa.

Yksityisten omaisuutta siis ei mene valtion velkojen perimistilanteessa.

Kohta valtion mennessä konkkaan huonon kansainvälisen taloustilanteen takia siis valtion omaisuus siirtyy ulkomaisille lainanantajille.

Olkaa sitten suopeita ulkomaalaisille vuokranantajillenne, jos vaikka kolhoosia sitten saisitte pitää nykyisissä julkisen sektorin kiinteistöissä.

• Virkamies

Katsokaas se on vähän niin että valtio on maksavinaan ja me tekevinämme;-) kyllä vastaavasta duunista saa yks. sektorilla paremmin nyt olemme jäljessä 500-800 euroa samasta tasosta mitä esim eräs tuttavani tekee aivan samaa duunia paremmalla korvauksella.

Siis täällähän menee ammattitaito ihan ketuille.
        Mutta kun pitää se perhe elättää niin sitten vaikka näin.

Jos asiaa ihan oikeasti tutkii huomaa että suurinmalta osin 20 vuotta valtiota palvelleet ja aikoinaan myös siellä opiskelleet voidaan käyttää nimitystä "suojatyössä" koskien tavallista ylläpitävää virkamieskuntaa.

Kun katsotaan että tälläistä "päällikköä" ei tarvita tehdään siitä apulaisjohtaja, ja joku muu esimies, tästä on hyviä esimerkkejä päälle xx henkilöitä.

Aikoinaan oli tehtaalla porttivahti joka oli yleensä siirretty siihen hommaan kun muuhun ei pystynyt Fyysisesti mutta aikaa viellä vähän elälöitymiseen.

Valtion laitoksien rakenne muuttuu mutta hitaasti taas toisaalta Valtiolle vapautuu muutaman vuoden sisällä runsaasti paikkoja, nyt olevan luokan eläköityessä.
        Paljon on jo siirtynyt osa eläkkeelle virkamiehiä erittäin hyvä ratkaisu jos vaan itselläkin olisi jo mahdollisuus nelikymppisenä päästä siihen pyörään tekemistä olisi ja pitäähän se raha jostain vääntää millä elää.
        Esim.vapaa-ajalla tekemistäni asioista saan lisäkortille tehtynä paremman korvauksen kuin vakiotyöstä, mutta tähän on vain sitä leivän ostoa varten ;-) toiveena kyllä että joskus nostavat tasoa rahallisesti niin ei tarvitsisi vääntää ylinmääräistä duunia.

Mutta kuten sanoin menee aivan Ammattikorkeakoulun tutkinto ym . aivan harakoille, perheellisenä ei viitsi pelkkää keikka hommaa alkaa tekemään, no se johtuu.

• Kiva kuulla että olet työhösi tyytyväinen. Mutta, jos sopii haluaisin tietää paljonko liksasi on nyt ja paljonko se olisi suurempi jos paiskisit pitkää päivää yksityisellä sektorilla.

Suhde riittää jos euro et halua kertoa

Nykyinen jaettuna yksityisellä olevien =

• laurapauliina

Kyllä se varmasti on totta että sun työ on helppoa. Mutta mulla ei menis aika mitenkään. Meidän kunnassa kun tehtiin valitus tällaisesta työkaverista jolla ei ihan oikeasti ole mitään tekemistä pari puhelua päivässä ja sitten pelataan pasianssia koneella ja siinä sivussa haukutaan kaikki muut työtä tekevät. Näi meillä.

• Make60

Tämän takia valtion viroissa on niin huonot palkat että täysjärkinen ihminen ei niillä palkoilla menisi edes lorvimaan työpaikalle. Sen takia yksityissektorilla maksetaan tuplasti mitä valtion pikkuinen virkamies saa palkkaa. Kukapa töissä kauan jaksasi jos ei olisi töitä mitä tehdä. Siinahän passivoituu kun on valtion suojatyöpaikka ja kituuttaa pienellä palkalla.

• eke_t

Helppo se on sanoo että "hanki valtion/kunnan virka" ei niihin "pääse" kuin osa ihmisistä, meitä on aika paljon täällä pallolla. Mutta se on selvä se että on niitä jotka tekee fyysistä työtä sen 8h ja sitten on niitä jotka ei tee kun sen 30min edes jotain työksi luokiteltavaa. Mutta tuohan oli nyt itsestään selvyys.

• Itsekin virkamiehenä ollut

Onpa aikoihin eletty. Taitaa juttusi olla käänteisesti totta. Olin 2000 luvun alussa OPMssä ja työ oli kaikkea muuta kuin kuvaamaasi. Päivät täynnä kokouksia,työryhmiä, valtavat määrät paperia, jotka piti käydä läpi. Kireät aikataulut valmisteilla olevbiss aasioissa.Valot paloivat yhden ja toisenkin virkamiehen työhuoneessa ilta kymmeneen aamu seitsemästä lähtien. Ja olivat paikalla tekemässä työtä. Eivät kynsiäviilaamassa. Kahvit hörpitiin suurin piirtein matkalla kahvihuoneesta työhuoneeseen. En usko tahdin yhtään helpottaneen.

• ...vaan lorvia

Jaa, meillä STM:ssä tehdään kuiteskin kolme-neljä tuntia/päivä töitä..! Joskus on jopa kiire!

• Nimetön

Se on siis ihan,miten sen ottaa,esim.jos teet ns.ruumiillista työtä,sun ei tartte illalla lähteä enää kuntoa hoitamaan,vaan sen ajan voit käyttää muuhun.Itse teen sellaista työtä,mutta tietty siinä ärsyttää se,kun työ ei ole ns.puhdasta,et voi koruja käyttää,kun ne menee pilalle ja kynnet ei ikinä kestä pitkänä!(kesälomalla vaan)Vois olla tietysti helpompaa,mutta kun on tottunut näin tekemään työyä,voisi olla aika outoa päästä niin helpolla ja illat pitäisi kuitenkin käyttää kuntoiluun yms.Nyt sentään pääsee aikaisin pois töistä,kun meneekin aikaisin aamulla.Virkamiesasemassa pitäisi ehkä olla noin klo 16 ainakin.

• Marko III

Ja ei ole aina aikaa edes käydä kusella, joten
      ei se että on virkamies tarkoita että ei ole töitä tehtävänä.
      Meidän järjestelmässä ihmiseltä vaaditaan oma-aloitteisuutta ja vastuuntuntoa.

Ja tuossa ei mielestäni ole mittään viisasta,
      havaittavissa ainoastaan ihmisen ominaisuudet:
      laikuus, väliinpitämättömyys sekä selkärangattomuus.

HÄPEÄ!!

• Sen verran ministeriöistä, ym. korkeista virastoista tiedän, että niissä on yleensä melkoinen kiire ja hoppu. Tulosta vaaditaan nykyisin melkolailla samaan malliin kuin yksityisilläkin. Ihmisiä jää burnout lomille paineen alla, jne.

Joissain harvoissa yksittäisissä viroissa työ voi toki olla myös kuvailemaasi. Etupäässä se on kuitenkin vain legendaa, joka on muodostunut 70-luvun ilmapiirissä jolloin työntekijät pääsivät vähemmällä kautta linjan.

Ps. Minua ei kyllä käy kateeksi jos joudut "esittämään työntekoa". Kun on oikeastikin töitä, niin pääsee helpommalla kun ei tarvitse esittää eikä aikakaan käy pitkäksi;)

• Virkamies

Olen töissä ministeriössä (nyt tosin sairaslomalla) ja voin sanoa, että tuo juttu ei nyt kyllä pidä yhtään paikkaansa. Ministeriöiden työntekijöiden työmäärät ovat kasvaneet räjähdysmäisesti 90-luvun laman jälkeen. Uutta lainsäädäntöä tehdään koko ajan yhä enemmän ja enemmän. Ja valtionhallinnon ns. tuottavuusohjelman vuoksi eläköityvien tilalle ei saa enää palkata käytännössä ketään. Eli ei kannata ihmisten ihmetellä miten julkisen puolen palvelu tulee väistämättä heikkenemään vuosi vuodelta.

Olen ollut töissä myös useammassa yrityksessä ja voin sanoa, että kyllä siellä puolella pääsee helpommin luistamaan hommista. Jos on vain sopivassa asemassa voi delegoida kaikki hommansa muille ja viettää aikaa "asiakaslounailla" ja "suhdetoiminnassa" eli vaikka käydä golffailemassa kesken työpäivän.

Ei se työteko julkisella puolella ole sen herkumpaa kuin yksityisellä. Toki siihen voi luottaa, ettei firma mene konkkaan ;-)

• minä puolestani

teen 12-15 tuntisia työpäiviä mukaan lukien viikonloput ja ns. lomat, yritän kerätä rahaa yksikköni toimintaan kaikkialta, yritän vastata kaikkiin hallinnon, erilaisten halliintoon pesiytyneiden "kehittäjien" ja "konsulttien" sekä opetusministeriön esittämiin kyselyihin ja "tehostamishankkeisiin", yritän tehdä tutkimusta ja yritän kehittää opetusta. Olen oman tieteenalani dosenttina kivunnut jo nuoremman konstaapelin palkkatasolle, mikä on tietysti yliopistoihmiselle ruhtinaallista. Tämän kirjoittamiseen käytetyn ajan luonnollisesti korvaan tekemällä työtä viisi minuuttia pidempään eli joskus iltayhdeksän ja kymmenen välillä sitten kotiin. Tämmöistä on olla yliopiston virkamiehellä valtiossa, joka vihaa sivistyneistöään.

• rapsu83

Ihan kiva jos haluaa olla töissä tyhjänpanttina ja lakata kynsiään. Itseä ainakin turhauttaisi olla töissä 8 tuntia tekemättä oikeastaan yhtään mitään. Aika ei kulu ja sen voisi käyttää paljon hyödyllisemminkin. Jos en halua tehdä mitään niin samalla voisin olla myös kotonakin. Mutta se täytyy sanoa, että laiskuus on hyvä lahja jos sitä osaa käyttää oikein. Itse vaan olen pienestä pitäen tottunut tekemään töitä enkä vain pyörittämään peukaloitani. Mutta hei, jonkunhan sekin homma on tehtävä. :D

• Viihdyt erinomaisesti!

Mielestäni inhottavinta töissä on jos ei ole mitään työhön liittyvää tekemistä. Mukavaa ei myöskään ole liian kova kiire, kuten niin monilla työpaikoilla tänä päivänä. Toivottavasti sinullakin niin halutessasi on jotain töihin liittyvää tekemistä, ettet tylsisty. Mielestäni työ ja siinä onnistuminen tuo hyvää mieltä, voisin kuvitella, että kynsien lakkaaminen ja muu mitä mainitsit ei mielestäni niinkään. No ihmiset ovat erilaisia ja sanotaan, että kaikkia meitä tarvitaan!

• Julkisella sektorilla ollut

Olin aikoinaan atk-hommissa julkisella sektorilla. Työpäivät meni niin että aamulla ei jaksanut aloittaa mitään koska pian olisi ruokatunti. Pitkäksi venyneen tunnin jälkeen ei jaksanut aloittaa mitään koska pian olisi kahvitunti. Kahvitunnin jälkeen taas ei viitsi tehdä mitään koska pian voisi lähteäkkin jo kotiin.

• tarviste olla provo

Vaan tuo kirjoitus saattaa olla hyvinkin totta.
      Itse valtionhallinnossa työskennelleenä havaitsin, että joukkoon mahtuu monia. Eräässä virastossa todellakin oli "tiettyjä henkilöitä" ja vieläpä hyvin paljon, joille oli elämäntapa työssä "työnteon esittäminen".

He tekivät puheissaan itsestään kiireisiä, he olivat delegoinnin mestareita, yleensä esimiesasemassa olevia, joiden työaika meni muuhun, kuin työhön. Eikä heillä, ikänsä valtionhallinnossa olleilla perusjuristeilla palkkakaan kovin huono ollut - joka koostui lusmuilusta, sairaslomista, vuosilomista jne. eli n. 3500 - 4000 euroon/kk. Ja tuo raha tuli elämäntavasta tehdä työtä, eli viettää aikaa suojatyöpaikassa.

• Virkamies minäkin

yksityiselle, kun saan tehtyä työviikon työt kahdessa päivässä. Meillä on ns. kiintiö, joten piilottelen varastohuoneen kaapissa kuukauden parin töitä, jotten "kärähdä". Pomo oli keväällä vihainen, koska pystyn tekemään työni nopeasti, kun naapurihuoneen virkamies pyytelee kiintiöön alennusta.

En tiedä teenkö virheen, mutta ei sitä kovana työntekijänä meinaa jaksaa viettää työpäiviä netissä keskustellessa ja pelejä pelatessa.

• tehostamiset alkavat

Kaikki on hyvin, on kiva käydä päivähoidossa työpaikalla ja saada siitä vielä rahaakin. Aika kuluu kaikkeen tyhjänpäiväiseen, mutta ei missään nimessä tuottavaan työhön.

Mutta sitten, sitten tulevat säästökuurit ja katsotaan mistä voidaan leikata tämän yksikön tuottavuuden silti kärsimättä. Ja hupista, kohta joku on työttömännä, kun todetaan ettei kannata maksaa 8 tunnin palkkaa 30 minuutin työstä. Tämä 30 minuutin työpanos jaetaan tasan vielä työpaikalle jääville ja kaikki ovat tyytyväisiä. Paitsi tietysti se, joka menetti päivähoitopaikkansa.

Ja tämä tarina on totta monella, niin monella työpaikalla tämän päivän Suomessa.

• sanojesi takana???

Kirjoituksesi on kylläkin pelkkää skeidaa.. mut ei tunnu sulla tuo itsesuojeluvaisto oikein pelaavan, onko tullut mieleen, että näitä tekstejä voi lukee ihminen jolla on suoralinkki sinne opetusministeriöön ja linkkejä vähän suurempiin hallintokuntiin.. joten helppo ilmoittaa asiasta, ja entäs jos tämä teksti menee tutkintaan hmm... sinähän annat tässä laiskan käsityksen kyseisen työpaikan toimistoihmisistä.

• jos

joku ihan oikeesti haluaa tehä jotain. minä ainakin tykkään tehä käsilläni. johan se päiväkin tuntuu ikuisuudelta kun mitään ei tee. mutta se on ihan mistä tykkää.....

• Tieto on valtaa

Olen akateemisen loppututkinnon omaava, ylemmässä johdossa aika pitkään työskennellyt "asiantuntija".
      Vaihdoin taannoin työpaikkaa, edellisessä firmassa kireään ilmapiiriin kyllästyneenä.
      Uusi työnantajani otti minut iloiten hommiin, olinhan "kova luu" alalla, ja maksaa mitä pyysin.
      Mutta, en todellakaan ollut varautunut siihen, että kyseisessä yrityksessä on niin alhaiset tuotto-odotukset, että käyttämällä vain murto-osaa osaamisestani ja resursseistani, olen jo saavuttanut täälläkin arvostetun aseman. Tosiasiassa työpäivästäni 90 % meneekin "ajan tappamiseen".
      Minulla on muutamia taitoja, joita arvostetaan (eli joita harva muu osaa). Siksi minua tunnutaan kohtelevan kuin kuningasta, ja firman johtajat ovat sulaa laavaa käsisäni.

Tälaista voi siis olla myös yksityissektorilla, joten en tiedä onko tuo aloitus provoilua vai ei.
      Omat kokemukseni tukevat näkemystä.

• :o))....

Olen yksityisyrittäjä/maanviljelijä nostelen tukia ja välillä konjakki mukia, on niin mukavaa alla uusi auto/traktori, toivottavasti tulet kateelliseksi. Elämä niin on niin tylsää että on pakko kirjoitella tänne.

• Kuusi nälkää

On virkoja ja virkoja. Toisisssa viroissa ollaan asiakkaan kanssa kontaktissa, ja onhan silloin jotain asiallista saatava aikaan. Toiset virat, kuten ministeriöiden lausuntoautomaatit ja julkilausumien hiojat, näillä virkamiehillä ei ole mitään järjellistä tekemistä. Jos jotain olisi jo aikapäiviä sitten pitänyt tehdä, ministeri viimeistään pelastaa lähinnä oman naamansa ilmoittamalla, että asia on huolellisen tutkinnan alla. Loistoesimerkki on tämä kansakoulunopettaja-ministeri-nordel-lähettiläs-suurlähettiläs. Miehen törttöilyjä maksetaan vuosikymmenien kuluttuakin (väylämaksusekoilut). Mies itse tuskin ymmärsi koko asiasta höykösenpölähtämää, ja itseään säästämättä alaiset virkamiehet kursivat jotain kun oli pakko. No, varmaan jo raskaan urakan jälkeen eläkkeellä.

• että..

Eipä tää yhteiskunta pyörisi ilman oikeita työntekijöitä. Tuollaisella en minä ylpeilisi, enkä edes kehtaisi sanoa että mitä oikea työni on jos se tuollaista olisi. Itse olen ylpeä ensihoitaja ja teen työtäni koska pidän siitä, myöskin kun palkan saa, tietää että sen eteen on töitä myös tehnyt!

• tekevät

"hommia" ne joista ei oikeisiin töihin ole.

• ...puhetta

Olet tod näk siivooja jossain virastossa, ja olet kateellinen muille naisille, jotka voivat käyttää jakkupukua työasuna. Näet heidät vain lorvimassa, koska haluat nähdä asian niin, etkä vähäisen koulutustasosi takia ymmärrä virastomaailmaa. Missään virastossa hyvin koulutettu väki ei ajattele, että olenpas tässä vain tekevinäni työtä. Kyllä työntekoa seurataan epäsuorasti, ja lorvijat huomattaisiin äkkiä. Eikä hyvin koulutetun ajatusmaailmaan yleensä edes kuulu lorviminen, päinvastoin, moni ajattelee, että mitähän voisin vielä tehdä.

Huonosti koulutetut siivoojat yms raskasta työtä tekevät oppivat tosin äkkiä laistamaan ja livistämään, sekä tekemällä rimaa hipoen. Syy on yksinkertaisesti se, että työ on raskasta ja kuluttavaa. Konttorityö sen sijaan ei ole fyysisesti niin raskasta, sen sijaan monelle tulee työn kunnolla tekemisestä ns addiktio, ja usein kahvitauotkin unohtuu sen takia pitää. Tosin välillä sitten voi hyvällä omalla tunnolla jutella käytävilläkin, jos on saanut työnsä mallikkaasti tehtyä.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8670
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2479
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2297
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2182
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1757
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1550
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      7
      1050
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      5
      1034
    Aihe