Hemoglobiini

liian korkea?

Hemoglobiinini oli 150... terveydenhoitajan mielestä todella hyvä, eikä liian korkea. (tiedän että yläraja on 155)

Mielestäni oli korkea. Ennen ollut 136-146 välillä.

Nainen olen.

Onko muilla naisilla samanlaisia arvoja :/?

8

1070

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pastafari

En tiedä miten naisen ja miehen hemoglobiiniarvot eroavat toisistaan, mutta itse olen mies ja hemoglobiiniarvoni olivat 178. Eli hiihtokisoihin ei asiaa meikäläisellä :). Tuskinpa tuolla niin kauheaa merkitystä on, pumppu vaan saattaa joutua vähän kovemmalle kun niin paksua verta joutuu pumppaamaan.

• turhaan

Hb-arvo ei ole mikään vakio, vaan vaihtelee jo yhden päivänkin aikana. Jos olet ollut yön yli syömättä ja juomatta ja koe otetaan heti aamulla, niin lukema on meillä itse kullakin jopa yli 10 yksikköä korkeampi kuin päivällä mitattuna. Jos taas näytteesi on otettu pikamittarilla, niin jättäisin koko tuloksen huomioimatta. Pikamittarin tulokset ovat vain suuntaa antavia. Otin äskettäin itseltäni pikamittarilla kolme näytettä peräkkäin, ja suurin heitto näiden kolmen tuloksen välillä oli 14 yksikköä. Mahdotonta sanoa, mikä tuloksista olisi olut "se oikea".

• ihan

normi on :)

• alk. per.

Kiitos vastauksista.

Naisilla ja miehillä tosiaan on eri lukemat :) Miehillä aavistuksen verran korkeammat :)

Juu, tiedän että nuo pikamittarit vaihtelevat ja ovat suuntaa antavia. Olen myös kuullut että SPR:n veripalvelusta että hemoglobiini on aavistuksen verran korkeampi sormen päästä otettuna. Olen kuitenkin ihmetellyt sitä, kun luulisi sen olevan toisin päin. Mutta kai se on totta kun niin sanovat.

Juu.. oli tosiaan aamupäivällä enkä ollut syönyt kun leivän ja juonut kahvin. Muutenkin juon aika vähäsen, että varmaan olisi matalampi kun joisin enemmän.

Noh ehkä voin olla huoletta ja pelkäämättä mitään polysytemia veroja (mikä heti ensimmäisenä mieleeni tuli luulosairas kun olen) kuitenkin sen verran harvinainen ja varmasti hemppari olisi vielä enemmän.

• kans

mulla 160 olen nainen naisen yläraja 160 miehen 180.ei sulla mitään hätää.parempi korkea,kuin liian matala.jaksaa hyvin esim.urheilla ei tarvi hemohessiä ;D tiedän monta joilla 160,joten ei mitään hätää ;)

• alkuperäinen :)

Kiitos sinullekkin :) Mukava kuulla, että on muitain :D.

En muista mainitsinko, että tupakointini on paheeni, ja sehän saattaa myös ymmrtääkseni nostaa hempparia.

• tuu-li
        alkuperäinen :) kirjoitti:

Kiitos sinullekkin :) Mukava kuulla, että on muitain :D.

En muista mainitsinko, että tupakointini on paheeni, ja sehän saattaa myös ymmrtääkseni nostaa hempparia.

Tupakointi tosiaan nostaa hemoglobiinia, kokemusta on. Silloin kun vielä polttelin, veriarvoni oli aina samaa luokkaa kuin sinulla ja hermoilin että on turhan korkealla. Turhaahan se tietysti oli, minullekin sanottiin että ovat loistavia arvoja. Päästyäni tupakasta eroon, Hb on ollut 120-125 kieppeillä eikä ole enää ainakaan tarvinnut panikoida että on liian korkea. :)

• alkuper.
        tuu-li kirjoitti:

Tupakointi tosiaan nostaa hemoglobiinia, kokemusta on. Silloin kun vielä polttelin, veriarvoni oli aina samaa luokkaa kuin sinulla ja hermoilin että on turhan korkealla. Turhaahan se tietysti oli, minullekin sanottiin että ovat loistavia arvoja. Päästyäni tupakasta eroon, Hb on ollut 120-125 kieppeillä eikä ole enää ainakaan tarvinnut panikoida että on liian korkea. :)

Oho.. sepä laskikin sitten jonkin verran. Juu.. kai se veri vielä suonissa kulkee ettei ole liian paksua. Kiitos sinullekkin vielä vastauksesta :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2766
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe