AABRAHAMIN ESIMERKKI
Room. 4:1-12
--
4:1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
4:2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
4:3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
4:4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
4:5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
4:6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
4:7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
4:8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
4:9 Koskeeko sitten tämä autuaaksi ylistäminen ainoastaan ympärileikattuja, vai eikö ympärileikkaamattomiakin? Sanommehan: "Aabrahamille luettiin usko vanhurskaudeksi".
4:10 Kuinka se sitten siksi luettiin? Hänen ollessaanko ympärileikattuna vai ympärileikkaamatonna? Ei ympärileikattuna, vaan ympärileikkaamatonna.
4:11 Ja hän sai ympärileikkauksen merkin sen uskonvanhurskauden sinetiksi, joka hänellä oli ympärileikkaamatonna, että hänestä tulisi kaikkien isä, jotka ympärileikkaamattomina uskovat, niin että vanhurskaus heillekin luettaisiin;
4:12 ja että hänestä tulisi myöskin ympärileikattujen isä, niiden, jotka eivät ainoastaan ole ympärileikattuja, vaan myös vaeltavat sen uskon jälkiä, mikä meidän isällämme Aabrahamilla oli jo ympärileikkaamatonna.
Aabrahamin esimerkki, Room.4:1-12
11
132
Vastaukset
Juutalaiset olivat hyvin tarkkoja siitä, että heillä vain oli yksinoikeus puhua Aabrahamista esi-isänään.
Ylpeillen saattoivat valitun kansan jäsenet sanoa:
”Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä, emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia” (Joh. 8:33).
Paavali kumoaa kuitenkin tällaiset väitteet Raamatun sanalla.
Esimerkkinä hän käyttää Aabrahamia ja Daavidia.
Jo Aabraham löysi armon Jumalan silmien edessä (1.Moos.18:3).
Hän uskoi Jumalaa ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi” (3).
Kirjanoppineet puhuivat Aabrahamista tekojen miehenä. Paavali myöntääkin tämän; sellaisena Aabrahamilla oli kerskaamista, ”mutta ei Jumalan edessä” (2).
Aabrahamin vanhurskaus ei perustunut tekoihin, vaan uskoon (5).
Juutalaisten Raamatussa oli tärkeä merkitys Lain ja profeettojen ohella psalmeilla (Luuk.24:44). Niinpä Paavalikin lainaa Psalmia (32:1,2), jossa Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
"Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt”! Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!" (7,8).
Jotkut saattoivat väittää, että Aabrahamin esimerkki soveltuu ainostaan juutalaisiin (9). Paavali kumoaa tällaiset väitteet tapahtumien aikajärjestyksellä.
Aabrahamin ympärileikkaus tapahtui vasta lupauksen saamisen jälkeen. Myöhemmin toimitettu ympärileikkaus (1. Moos. 17.luku) ei voi tehdä tyhjäksi aikaisemmin luettua uskonvanhurskautta (1. Moos. 15.luku).--
Virsi 343
--
1.
Voisinpa Jeesuksestani
nyt laulaa sydämestäni!
Hän tuli tänne päälle maan
suuressa rakkaudessaan,
suuressa rakkaudessaan.
2.
Hän kärsi ristinkuoleman,
sovitti synnit maailman.
Jumalan rauhan siitä saan
ja perinnöksi taivaanmaan,
ja perinnöksi taivaanmaan.
3.
Jo täällä armon ajassa
Jumalan valtakunnassa
autuudestani iloitsen
anteeksi synnit uskoen,
anteeksi synnit uskoen.
4.
Jumala seurakunnassaan
varjelee, hoitaa lapsiaan.
Kun synti kietoo, ahdistaa,
Jeesuksen veri puhdistaa,
Jeesuksen veri puhdistaa.
5.
Edessä armoistuimen
pääsemme alta taakkojen,
ja kiitoslaulu helähtää,
kun taivaan armo lämmittää,
kun taivaan armo lämmittää.- muualta
Abraham nimenomaan teki ja totteli. Ympärileikkaus ei riipu uskosta vaan että poika on syntynyt kansaan jonka esi-isä on Abraham. Silloin pojan kikkelistä viedään suikale nahkaa.Tuo teko pitää tehdä aina, täysin sama mihin vauvan vanhemmat uskovat tai uskovatko yhtään mihinkään. Nahanpalan puute merkkaa tietyn kansan jäneniksi ja sukupuolielimiltään rituaalisesti puhtaaksi."Herää, Siion, herää, pukeudu voimaasi, pue yllesi loistavat vaatteet, pyhä kaupunki, Jerusalem! Koskaan enää ei katujasi polje ympärileikkaamaton ja epäpuhdas".
Sana "usko" on VT:ssä 9 kertaa ja silloinkin yhteydessä jossa uskottiin johonkin sanottuun tai luvattuun.
Synnit saa anteeksi näin: "Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: "Tunnustan syntini Herralle." Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan". Tunnustaa ja katuu.Ei muuta. muualta kirjoitti:
Abraham nimenomaan teki ja totteli. Ympärileikkaus ei riipu uskosta vaan että poika on syntynyt kansaan jonka esi-isä on Abraham. Silloin pojan kikkelistä viedään suikale nahkaa.Tuo teko pitää tehdä aina, täysin sama mihin vauvan vanhemmat uskovat tai uskovatko yhtään mihinkään. Nahanpalan puute merkkaa tietyn kansan jäneniksi ja sukupuolielimiltään rituaalisesti puhtaaksi."Herää, Siion, herää, pukeudu voimaasi, pue yllesi loistavat vaatteet, pyhä kaupunki, Jerusalem! Koskaan enää ei katujasi polje ympärileikkaamaton ja epäpuhdas".
Sana "usko" on VT:ssä 9 kertaa ja silloinkin yhteydessä jossa uskottiin johonkin sanottuun tai luvattuun.
Synnit saa anteeksi näin: "Minä tunnustin sinulle syntini, en salannut pahoja tekojani. Minä sanoin: "Tunnustan syntini Herralle." Sinä annoit anteeksi pahat tekoni, otit pois syntieni taakan". Tunnustaa ja katuu.Ei muuta.muualta: "Abraham nimenomaan teki ja totteli..."
--
Jumala luki Aabrahamille hänen uskonsa vanhurskaudeksi (1.Moos. 15:6)?
Eikö usko ole lain tekojen vastakohta?
"...joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi" (Room. 4:5).- muualta
Tapio522 kirjoitti:
muualta: "Abraham nimenomaan teki ja totteli..."
--
Jumala luki Aabrahamille hänen uskonsa vanhurskaudeksi (1.Moos. 15:6)?
Eikö usko ole lain tekojen vastakohta?
"...joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi" (Room. 4:5).vaan alkukielen teksti kuuluu näin:ja uskoi(luotti) YHWHeen ja (hän YHWH)katsoi sen hänelle ansioksi (tsedakah).Tsedakah tarkoittaa oikeamielisyyttä, englantilainen käännös on lähinnä oikeaa "He believed in Yahweh; and he reckoned it to him for righteousness." Uskosta ei siinä puhuta, tsedakah ei ole uskon vaan tekojen termi, eikä Vt missään käske uskoa vaan sen laki määrää kielletyt ja sallitut teot, mutta yksikään käsky ei käske uskomaan. Sekoitat kristinuskon ja juutalaisuuden perinpohjin.
Sanaa jumalaton ei ole hepreassa ole, ihminen voi olla paha tai hyvä riippumatta onko hänellä joku jumala vai ei ja sanoja paha/hyvä käytetään kuvaamaan ihmisen käytöstä ja tekoja.
Esim käännös:Snl 10:8 Hurskas pelastuu ahdingosta, jumalaton joutuu hänen sijaansa. alkukielellä sanotaan:oikeamielinen pelastuu ahdingosta ja paha ottaa hänen paikkansa" muualta kirjoitti:
vaan alkukielen teksti kuuluu näin:ja uskoi(luotti) YHWHeen ja (hän YHWH)katsoi sen hänelle ansioksi (tsedakah).Tsedakah tarkoittaa oikeamielisyyttä, englantilainen käännös on lähinnä oikeaa "He believed in Yahweh; and he reckoned it to him for righteousness." Uskosta ei siinä puhuta, tsedakah ei ole uskon vaan tekojen termi, eikä Vt missään käske uskoa vaan sen laki määrää kielletyt ja sallitut teot, mutta yksikään käsky ei käske uskomaan. Sekoitat kristinuskon ja juutalaisuuden perinpohjin.
Sanaa jumalaton ei ole hepreassa ole, ihminen voi olla paha tai hyvä riippumatta onko hänellä joku jumala vai ei ja sanoja paha/hyvä käytetään kuvaamaan ihmisen käytöstä ja tekoja.
Esim käännös:Snl 10:8 Hurskas pelastuu ahdingosta, jumalaton joutuu hänen sijaansa. alkukielellä sanotaan:oikeamielinen pelastuu ahdingosta ja paha ottaa hänen paikkansa"muualta, jos oikein tulkitsin viestisi, niin ajattelet Aabrahamin uskon ansiolliseksi teoksi.
Paavali taas asetti Aabrahamin uskon lain töiden vastakohdaksi.
Paavali yhä uudelleen ja uudelleen tuo esiin uskon vastakohtana ihmisen luulon, että hän tulee vanhurskaaksi ja pelastuu omien tekojensa ja ansiollisuutensa perusteella.
Niinpä hänen ei tarvitse uskoa Kristuksen sovitusuhriin.
Tässä kohden kristinusko ja juutalaisuus perinpohjin eroavat toisistaan.
Tämä nostatti lakia kunnioittavissa juutalaisissa raivokkaan vastustuksen.
Risti oli heille pahennus ja pakanoille hullutusta (1 Kor. 1:23).
Näin näyttää olevan tänäänkin.- muualta
Tapio522 kirjoitti:
muualta, jos oikein tulkitsin viestisi, niin ajattelet Aabrahamin uskon ansiolliseksi teoksi.
Paavali taas asetti Aabrahamin uskon lain töiden vastakohdaksi.
Paavali yhä uudelleen ja uudelleen tuo esiin uskon vastakohtana ihmisen luulon, että hän tulee vanhurskaaksi ja pelastuu omien tekojensa ja ansiollisuutensa perusteella.
Niinpä hänen ei tarvitse uskoa Kristuksen sovitusuhriin.
Tässä kohden kristinusko ja juutalaisuus perinpohjin eroavat toisistaan.
Tämä nostatti lakia kunnioittavissa juutalaisissa raivokkaan vastustuksen.
Risti oli heille pahennus ja pakanoille hullutusta (1 Kor. 1:23).
Näin näyttää olevan tänäänkin.vaan Abraham teki mitä YHWH käski, se luettiin ansioksi.Abraham ei tuntenut tai ajatellut pelastusta -mistä hänen olisi pitänyt pelastua? Abrahamilla oli ollut hyvä elämä, pitkä ja rikas ja poikia jatkamassa isän jälkiä.Hänellähän oli poikia myös jalkavaimon kanssa. Elämästään kyllänsä saaneena hän kuoli ja luut korjattiin isien tykö, yhteiseen hautaan.
Enpä tiedä miten raivokasta oli kenenkään vastustus Jeesuksen opetuksiin kun Juudeassa tuolloin oli kymmeniä keskenään erilaisia ryhmiä, ja kukin sai kuulua mihin ryhmään halusi tai olla kuulumatta. Jeesus itse kylläkin oli selvästi vihamielinen kaikkia niitä kohtaan jotka olivat hänen kanssaan erimieltä.
VT ei tunne oppia taivaasta tai helvetistä, joten hyvän elämän eläminen on tavoite, ei pelastuminen jostain kuvitellusta rangaistuksesta tuonpuoleisessa jonkun "uskon " tai minkään muunkaan avulla. En jaksa ymmärtää miksi kristinuskossa pitää uskoa johonkin sovitusuhriin, eikö teidän jumalanne riitä, uhriko antaa anteeksi, ja miksi ihmeessä on luotu tällainen helvetti? muualta kirjoitti:
vaan Abraham teki mitä YHWH käski, se luettiin ansioksi.Abraham ei tuntenut tai ajatellut pelastusta -mistä hänen olisi pitänyt pelastua? Abrahamilla oli ollut hyvä elämä, pitkä ja rikas ja poikia jatkamassa isän jälkiä.Hänellähän oli poikia myös jalkavaimon kanssa. Elämästään kyllänsä saaneena hän kuoli ja luut korjattiin isien tykö, yhteiseen hautaan.
Enpä tiedä miten raivokasta oli kenenkään vastustus Jeesuksen opetuksiin kun Juudeassa tuolloin oli kymmeniä keskenään erilaisia ryhmiä, ja kukin sai kuulua mihin ryhmään halusi tai olla kuulumatta. Jeesus itse kylläkin oli selvästi vihamielinen kaikkia niitä kohtaan jotka olivat hänen kanssaan erimieltä.
VT ei tunne oppia taivaasta tai helvetistä, joten hyvän elämän eläminen on tavoite, ei pelastuminen jostain kuvitellusta rangaistuksesta tuonpuoleisessa jonkun "uskon " tai minkään muunkaan avulla. En jaksa ymmärtää miksi kristinuskossa pitää uskoa johonkin sovitusuhriin, eikö teidän jumalanne riitä, uhriko antaa anteeksi, ja miksi ihmeessä on luotu tällainen helvetti?muualta: "En jaksa ymmärtää miksi kristinuskossa pitää uskoa johonkin sovitusuhriin,.."
--
Paavali sanoo, että Jeesuksen "Jumala on asettanut ARMOISTUIMEKSI uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit" (Room. 3:25).
Mikä on armoistuin?
Lainaan Aapeli Saarisalon sanakirjaa:
"Armoistuin oli israelilsaisten jumalanpalveluksen tärkein ja pyhin esine:liiton arkin kansi (2.Moos.25:17, 26:34, Hebr.9:5).
Sen hebrealainen nimi kapporet merkitsee sanatarkasti "peitevälinettä", joka tarkoittaa sovitusvälinettä.
Ylimmäinen pappi toi sille uhrin veren sovitukseksi, anteeksiannon saamiseksi (3.Moos.16:14).
Armoistuin-sana kuvaa hyvin tämän pyhän välineen merkitystä.
Paavali kuvaa itse Kristusta armoistuimeksi (Room. 3:25), joka omalla verellään pirskotettuna ja julkisesti asetettuna "sovituksen välineeksi" todella ja yleismaailmallisesti suorittaa sen sovituksen, minkä VT oli siirtänyt odottamaan Kristuksen sijaisuhria" (Saarisalo).
--
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa" (2. Kor. 5:19).- muualta
Tapio522 kirjoitti:
muualta: "En jaksa ymmärtää miksi kristinuskossa pitää uskoa johonkin sovitusuhriin,.."
--
Paavali sanoo, että Jeesuksen "Jumala on asettanut ARMOISTUIMEKSI uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit" (Room. 3:25).
Mikä on armoistuin?
Lainaan Aapeli Saarisalon sanakirjaa:
"Armoistuin oli israelilsaisten jumalanpalveluksen tärkein ja pyhin esine:liiton arkin kansi (2.Moos.25:17, 26:34, Hebr.9:5).
Sen hebrealainen nimi kapporet merkitsee sanatarkasti "peitevälinettä", joka tarkoittaa sovitusvälinettä.
Ylimmäinen pappi toi sille uhrin veren sovitukseksi, anteeksiannon saamiseksi (3.Moos.16:14).
Armoistuin-sana kuvaa hyvin tämän pyhän välineen merkitystä.
Paavali kuvaa itse Kristusta armoistuimeksi (Room. 3:25), joka omalla verellään pirskotettuna ja julkisesti asetettuna "sovituksen välineeksi" todella ja yleismaailmallisesti suorittaa sen sovituksen, minkä VT oli siirtänyt odottamaan Kristuksen sijaisuhria" (Saarisalo).
--
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa" (2. Kor. 5:19).peiteväline???liiton arkku tuhoutui jo ensimmäisen temppelin aikaan eikä se ollut muu kuin ihmiskäsin tehty kulttiesine. kpr oli ilmaisu jonka merkitystä kukaan ei enää tarkkaan tiedä mutta kun rituaalisesti saastunut temppeli puhdistettiin siinä yhteydessä käytetään sanaa kpr. Uhrit eivät tuoneet sovitusta vaan YHWH antoi sen,rituaalisen puhdistuksen uhrit olivat eläimiä, ei ihmisiä ja uhrit oli uhrattava temppelissää pappien toimesta niin että niiden kaula avattiin ja veri valutettiin pois, sitten niiden liha useimmiten piti syödä.Ei ollut mitään yleismaailmallisen sovituksen tarvetta eikä Jumalan tarvitse sovittaa luomaansa maailmaa itsensä kanssa, ajatus on täysin käsittämätön. Temppeliuhrit olivat rituaalisesta saastumisesta puhdistautumista varten, mutta eiväthän muut kansat kuin juutalaiset edes voineet saastua ja Jonan kirja kertoo miten ei-juutalaiset saavat syntinsä anteeksi:katumalla pahoja tekojaan ja parantamalla tapansa aivan kuten juutalaisetkin.
muualta kirjoitti:
peiteväline???liiton arkku tuhoutui jo ensimmäisen temppelin aikaan eikä se ollut muu kuin ihmiskäsin tehty kulttiesine. kpr oli ilmaisu jonka merkitystä kukaan ei enää tarkkaan tiedä mutta kun rituaalisesti saastunut temppeli puhdistettiin siinä yhteydessä käytetään sanaa kpr. Uhrit eivät tuoneet sovitusta vaan YHWH antoi sen,rituaalisen puhdistuksen uhrit olivat eläimiä, ei ihmisiä ja uhrit oli uhrattava temppelissää pappien toimesta niin että niiden kaula avattiin ja veri valutettiin pois, sitten niiden liha useimmiten piti syödä.Ei ollut mitään yleismaailmallisen sovituksen tarvetta eikä Jumalan tarvitse sovittaa luomaansa maailmaa itsensä kanssa, ajatus on täysin käsittämätön. Temppeliuhrit olivat rituaalisesta saastumisesta puhdistautumista varten, mutta eiväthän muut kansat kuin juutalaiset edes voineet saastua ja Jonan kirja kertoo miten ei-juutalaiset saavat syntinsä anteeksi:katumalla pahoja tekojaan ja parantamalla tapansa aivan kuten juutalaisetkin.
muualta: "Ei ollut mitään yleismaailmallisen sovituksen tarvetta eikä Jumalan tarvitse sovittaa luomaansa maailmaa itsensä kanssa, ajatus on täysin käsittämätön".
--
2.Kor.3:14-16
--
3:14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
3:15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
3:16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
--
Tänäkin päivänä on monien silmillä peite, kun luetaan vanhan liiton kirjoituksia.
He eivät ymmärrä kirjoitusten todellista merkitystä eivätkä näe, että ne puhuvat Jeesuksesta.
Täytyy tapahtua se, mitä Jeesus teki opetuslapsilleen: Hän "avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset" ((Luuk.24:44).
Ne juuri puhuvat Hänestä ja Hänen työstään.- muualta
Tapio522 kirjoitti:
muualta: "Ei ollut mitään yleismaailmallisen sovituksen tarvetta eikä Jumalan tarvitse sovittaa luomaansa maailmaa itsensä kanssa, ajatus on täysin käsittämätön".
--
2.Kor.3:14-16
--
3:14 Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poisottamatta, sillä vasta Kristuksessa se katoaa.
3:15 Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä;
3:16 mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois.
--
Tänäkin päivänä on monien silmillä peite, kun luetaan vanhan liiton kirjoituksia.
He eivät ymmärrä kirjoitusten todellista merkitystä eivätkä näe, että ne puhuvat Jeesuksesta.
Täytyy tapahtua se, mitä Jeesus teki opetuslapsilleen: Hän "avasi heidän ymmärryksensä käsittämään kirjoitukset" ((Luuk.24:44).
Ne juuri puhuvat Hänestä ja Hänen työstään.ei ole peitettä silmillä - tässä kristillinen teologia iski taas harhaan - vaan messiaan tultua "kaikki tuntevat YHWH:n". Israelin kirjoitukset puhuvat Israelin Jumalasta, ja hänen töistään ja suunnitelmistaan. Miekkoja ei ole taottu auroiksi eikä Israel asu turvassa, messias ei ole tullut.Paavali tuossa selittelee miksei hänen uusi uskontonsa ja uusi jumalansa kelvannut juutalaisille- huonosti, kuten hän "perusteli" kaiken muunkin.
Perisyntikeskustelu jäi alempana kesken, kerron vielä Jeesuksen kannan ihmisen "pahuuteen""Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen."Näin, ei ihminen ole minkään perisynnin saastuttama kurja olio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747774Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583213- 372516
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj152136Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto352074- 222008
- 131897
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151683- 591629
- 181599