Reseptiasiaa

Epätitoinen

Kertokaapa viisaammat: Minulla on käytössä uni- ja rauhoittavia lääkkeitä. Tuntuu olevan eri käytäntöjä apteekeilla, milloin lääkkeet saa ulos, vaikka käsittääkseni tämä käytäntö pitäisi olla yhtenäinen apteekista riippumatta. Joissakin apteekeissa saa lääkkeet ulos siinä vaiheessa, kun edellinen satsi on käytetty lähes loppuun (lääkkeitä jäljellä enää 1-3 vuorokaudeksi), mutta joissakin apteekeissa pitää olla edellinen satsi vedetty viimeiseen pilleriin asti, ennen kuin saa uuden satsin (ristiriitaista infoa on tullut jopa samasta apteekista).

Ja toinen kysymys liittyy iteroituihin resepteihin: Olin menossa lekuriin uusimaan reseptiä, mutta selvisi että tässähän on vielä kolme satsia hakematta. Eli reseptissä ollut "Iter ter 10 vrk" tarkoittaa ilmeisesti sitä, että ekan hakukerran jälkeen saa vielä 3 satsia. Mä en ymmärrä tota lääkärikieltä pätkääkään, joten olisi kiva saada jokin sanasto, mistä selviää, kuinka monta satsia samalla respalla saa.

50

15282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hieman eri käytäntö

      mutta jos sinulla on noin tih.it.resepti, eli joudut jatkuvasti (miksi??!!) käymään apteekissa (itselläni esim. viimeisin Tenox-resepti 20 mg:n 2*C, eli 200 kpl) niin eipä siinä sitten kotosalla montaa lääkettä saakkaan olla, eli tuo 1 varalla on ihan ok.

      Tuossa jtkn iteroinnista; (iter ter kertoo sen, että voidaan toimittaa kolmasti)


      3.3. Lääkemääräyksen iteroiminen

      Jos lääkkeen määrääjä haluaa rajoittaa lääkkeen saannin tapahtuvaksi määräajoin, hän voi alkuperäisen lääkemääräyksen antamisen yhteydessä määrätä lääkemääräyksen toimitettavaksi uudelleen (iteroida) enintään kolme kertaa. Iterointia varten lääkemääräykseen merkitään "iter semel" (toimitetaan uudelleen kerran), "iter bis" (toimitetaan uudelleen kahdesti) tai "iter ter" (toimitetaan uudelleen kolmesti). Lääkemääräykseen on syytä merkitä uudelleen toimittamisen ajankohta. Erityisesti väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä määrätessä merkintä lääkkeen uudelleen toimittamisen aikaisimmasta ajankohdasta on tärkeä.

      Iterointia tulee käyttää harkiten. Iteroinnilla voidaan säädellä lääkkeen toimittamista apteekista silloin kun ei haluta, että potilaan haltuun joutuu yhdellä kertaa suuria lääkemääriä, esimerkiksi määrättäessä PKV-lääkkeitä tai aloitettaessa masennuslääkitystä. Iterointi ei sen sijaan sovellu pitkäaikaisen sairauden hoitoon, jossa yliannostelun riski on vähäinen. Iterointi tässä tapauksessa voi hankaloittaa lääkkeen saamista ja olla epätaloudellista.

      Seuraavia lääkemääräyksiä ei voi iteroida:

      * kertaalleen toimitettu tai uusittu lääkemääräys
      * säilytettävä lääkemääräys
      * pro auctore-lääkemääräys
      * puhelinlääkemääräys

      • ap.

        Mulla on lähinnä ton imovanen kanssa tää ongelma. En ole lekurilta saanut mitään järkevää perustelua kyseiseen toimintaan. Lääkkeitä käytän ohjeen mukaan. Työni puolesta en välttämättä pääse joka päivä apteekkiin, joten välillä sitten ollaan ilman lääkettä ja valvotaan yöt. Eniten tässä hommassa hämää se, että miten on mahdollista, että tämän kaltaisessa asiassa apteekeilla ei ole yhtenäistä käytäntöä. Onko apteekkareilla jotain päätösvaltaa (en oikein jaksa uskoa) lääkkeiden luovuttamisen suhteen. Pari kertaa olen pienen neuvottelun jälkeen saanut napit, vaikka lähtötilanteessa on tullut vastaukseksi "tuu huomenna uudestaan".


      • ne aika tarkkaan apteekissa
        ap. kirjoitti:

        Mulla on lähinnä ton imovanen kanssa tää ongelma. En ole lekurilta saanut mitään järkevää perustelua kyseiseen toimintaan. Lääkkeitä käytän ohjeen mukaan. Työni puolesta en välttämättä pääse joka päivä apteekkiin, joten välillä sitten ollaan ilman lääkettä ja valvotaan yöt. Eniten tässä hommassa hämää se, että miten on mahdollista, että tämän kaltaisessa asiassa apteekeilla ei ole yhtenäistä käytäntöä. Onko apteekkareilla jotain päätösvaltaa (en oikein jaksa uskoa) lääkkeiden luovuttamisen suhteen. Pari kertaa olen pienen neuvottelun jälkeen saanut napit, vaikka lähtötilanteessa on tullut vastaukseksi "tuu huomenna uudestaan".

        laskee,kuinka pitkään lääkkeet riittää.ite olen joskus joutunut pyytään lekurilta pieneen määrään respan,minkä saan ,jos apteekki ei vielä anna tällä iter-reseptillä.(siis mulla menny liikaa lääkettä)hullua,mut ei lääkäri voi puuttua apteekin toimintaan eikä päinvastoin.riippuu kyllä ihan työntekijästä,kuka mitenkin antaa ulos lääkkeet ja mikä lääke on kyseessä.monesti on sanottu,ettei tänään saa,tule huomenna hakeen.että,jos olet esim. matkalle lähössä,tarttee lääkärille jutella.


      • Häh?
        ap. kirjoitti:

        Mulla on lähinnä ton imovanen kanssa tää ongelma. En ole lekurilta saanut mitään järkevää perustelua kyseiseen toimintaan. Lääkkeitä käytän ohjeen mukaan. Työni puolesta en välttämättä pääse joka päivä apteekkiin, joten välillä sitten ollaan ilman lääkettä ja valvotaan yöt. Eniten tässä hommassa hämää se, että miten on mahdollista, että tämän kaltaisessa asiassa apteekeilla ei ole yhtenäistä käytäntöä. Onko apteekkareilla jotain päätösvaltaa (en oikein jaksa uskoa) lääkkeiden luovuttamisen suhteen. Pari kertaa olen pienen neuvottelun jälkeen saanut napit, vaikka lähtötilanteessa on tullut vastaukseksi "tuu huomenna uudestaan".

        Täällä kun tuntuu toisinaan hengailevan alan ihmisiä/opiskelijoita, niin olisi kiva kuulla heidän kommentteja asiaan. Tuntuu aika käsittämättömältä, että nappeja jaetaan ihan fiilispohjalta.


      • farmaseutti
        Häh? kirjoitti:

        Täällä kun tuntuu toisinaan hengailevan alan ihmisiä/opiskelijoita, niin olisi kiva kuulla heidän kommentteja asiaan. Tuntuu aika käsittämättömältä, että nappeja jaetaan ihan fiilispohjalta.

        On totta että apteekeilla on eri käytäntöjä asiasta. Lääkkeiden toimitusmääräyksiä voi nimittäin tulkita kahdella eri tavalla. 1) toimitetaan lääkkeet vasta kun edellinen satsi on melkein loppunut. Tämä juontaa juurensa pykälästä, jonka mukaan pkv-lääkkeiden väärinkäyttöä tulee valvoa, eikä väärinkäyttöä epäiltäessa lääkettä tule toimittaa 2) toisaalta jos lääkäri ei ole määrännyt lääkettä toimitettavaks esim. 10 vrk välein, ei toimitusväleillä ole mitään väliä. Omassa työpaikassani noudatetaan tuota 2 käytäntöä, joten jos väliä ei ole rajoitettu, eikä kela-korvausmääräykset toisin rajoita (yleensähän pkv-lääkkeet ovat ei- tai peruskorvattavia) voi lääkkeet noutaa milloin huvittaa. Dormicum ja Halcionhan sitten muodostavat poikkeuksen, koska niiden myyntiluvassa on lisäehto, jonka mukaan niitä saa toimittaa vain 20kpl kerrallaan, ja seuraavan erän kun edellinen on kulutettu.


      • ..............................
        farmaseutti kirjoitti:

        On totta että apteekeilla on eri käytäntöjä asiasta. Lääkkeiden toimitusmääräyksiä voi nimittäin tulkita kahdella eri tavalla. 1) toimitetaan lääkkeet vasta kun edellinen satsi on melkein loppunut. Tämä juontaa juurensa pykälästä, jonka mukaan pkv-lääkkeiden väärinkäyttöä tulee valvoa, eikä väärinkäyttöä epäiltäessa lääkettä tule toimittaa 2) toisaalta jos lääkäri ei ole määrännyt lääkettä toimitettavaks esim. 10 vrk välein, ei toimitusväleillä ole mitään väliä. Omassa työpaikassani noudatetaan tuota 2 käytäntöä, joten jos väliä ei ole rajoitettu, eikä kela-korvausmääräykset toisin rajoita (yleensähän pkv-lääkkeet ovat ei- tai peruskorvattavia) voi lääkkeet noutaa milloin huvittaa. Dormicum ja Halcionhan sitten muodostavat poikkeuksen, koska niiden myyntiluvassa on lisäehto, jonka mukaan niitä saa toimittaa vain 20kpl kerrallaan, ja seuraavan erän kun edellinen on kulutettu.

        iteroitu resepti, miten teillä toimitaan sitten sen suhteen? 1 vai 2 tavalla?
        Meillä 1 tavalla.
        Totta kai PKV-lääkkeitäKIN voi noutaa vaikka vuoden satsin esim. kerralla JOS ei ole kyse iteroidusta reseptistä ja jos ei niin välitä KELA-korvauksesta


      • toinen farmaseutti
        .............................. kirjoitti:

        iteroitu resepti, miten teillä toimitaan sitten sen suhteen? 1 vai 2 tavalla?
        Meillä 1 tavalla.
        Totta kai PKV-lääkkeitäKIN voi noutaa vaikka vuoden satsin esim. kerralla JOS ei ole kyse iteroidusta reseptistä ja jos ei niin välitä KELA-korvauksesta

        Eikö tuossa aiempi farmaseutti juuri maininnut että iteroitavissa katsotaan tarkkaan se toimitusväli... Tietysti iterointi ja iterointi tietyn ajan kuluttua on eri asia.

        Itse en henkilökohtaisesti usko että kukaan vastuullisesti työhönsä suhtautuva farmaseutti antaisi unilääkkeitä tai rauhoittavia vuoden satsia ulos. Lähinnä siksi että tavallinen ihminen jolla on ongelmia, ei koskaan tarvitse niin suurta määrää kyseistä lääkettä kotiinsa. Maalaisjärjellä ajateltuna siis ylimääräiset lääkkeet välitetään kavereille tai käytetään päihtymistarkoitukseen. Itse pidän periaatteenani tässä lääkkeentoimituksessa samoja sääntöjä kuin erityiskorvattavissa lääkkeissä, eli 3kk lääke-erissä sallin suunnilleen sen kahden viikon heiton. Ja muutenkin yritän keskustella asiakkaan kanssa lääkkeen käytöstä. Parhaimmillaan asiakas tajuaa itse etteivät tenoxit ja imovanet ole muuta kuin karhunpalvelus pidempiaikaisessa käytössä.


      • "alkuperäinen" fa...
        toinen farmaseutti kirjoitti:

        Eikö tuossa aiempi farmaseutti juuri maininnut että iteroitavissa katsotaan tarkkaan se toimitusväli... Tietysti iterointi ja iterointi tietyn ajan kuluttua on eri asia.

        Itse en henkilökohtaisesti usko että kukaan vastuullisesti työhönsä suhtautuva farmaseutti antaisi unilääkkeitä tai rauhoittavia vuoden satsia ulos. Lähinnä siksi että tavallinen ihminen jolla on ongelmia, ei koskaan tarvitse niin suurta määrää kyseistä lääkettä kotiinsa. Maalaisjärjellä ajateltuna siis ylimääräiset lääkkeet välitetään kavereille tai käytetään päihtymistarkoitukseen. Itse pidän periaatteenani tässä lääkkeentoimituksessa samoja sääntöjä kuin erityiskorvattavissa lääkkeissä, eli 3kk lääke-erissä sallin suunnilleen sen kahden viikon heiton. Ja muutenkin yritän keskustella asiakkaan kanssa lääkkeen käytöstä. Parhaimmillaan asiakas tajuaa itse etteivät tenoxit ja imovanet ole muuta kuin karhunpalvelus pidempiaikaisessa käytössä.

        Jos resepti on iteroitu 30 vrk välein, toimitus on tietenkin juuri 30 vrk välein. Sen sijaan jos reseptissä on it 1 kk tai 3 kk olen toiminut Kelankin myöntämien joustojen puitteissa (viikko/2 viikkoa). Aika usein alueemme urologit kirjoittavat myös esim. eturauhaslääkereseptit iteroiden. Näillä lääkkeillä ei tietääkseni ole mitään päihdyttävää vaikutusta, joten mielestäni olisi naurettavaa juoksuttaa "papparaisia" päivän tarkkuudella apteekissa :) (no, tämä poikkesi jo alkuperäisestä aiheesta...)


      • Lääkärin etiikka?
        "alkuperäinen" fa... kirjoitti:

        Jos resepti on iteroitu 30 vrk välein, toimitus on tietenkin juuri 30 vrk välein. Sen sijaan jos reseptissä on it 1 kk tai 3 kk olen toiminut Kelankin myöntämien joustojen puitteissa (viikko/2 viikkoa). Aika usein alueemme urologit kirjoittavat myös esim. eturauhaslääkereseptit iteroiden. Näillä lääkkeillä ei tietääkseni ole mitään päihdyttävää vaikutusta, joten mielestäni olisi naurettavaa juoksuttaa "papparaisia" päivän tarkkuudella apteekissa :) (no, tämä poikkesi jo alkuperäisestä aiheesta...)

        No tämäkin poikkeaa jonkin verran viestin alkuperästä: Vein lääkereseptini uusittavaksi terveyskeskuksen ns. postilootaan ja hain viikon kuluttua reseptini. Ns. omalääkäri, joka on aina eri henkilö, enkä ole tavannut häntä kertaakaan, oli muuttanut annostuasohjeet! Minulta kysymättä - eli ei vaivautunut edes soittamaan. Kyseessä oli nukahtamislääke, jota olen joutunut ottamaan jo pitkään. Puolitti ilta-annoksen - aivan sama, vaikka olisin hampaankoloon neljänneksen 7,5mg:n impparista laittanut - ei mitään tehoa. Jatkuvaa valvomista yökaudesta toiseen, jolloin olin jo niin uupunut, etten tajunnut oikeastaan mistään mitään. Yritin saada pikaista apua terveyskeskuksesta, mutta silloinpa minulle kerrottiinkin, ettei tällä hetkellä ole lainkaan ns. omalääkäriä eikä muutakaan lääkäriaikaa saatavila!!!

        Pakko oli mennä yksityiselle ja sieltä kyllä sain avun heti oitis ja vielä lääkäri ihmetteli lääkehistoriani kuultuaan, miten voidaan tuollainen lääkitys lopettaa kerrasta keskustelematta itse asiakkaan kanssa.

        Se siitä; tällä hetkellä kaikki hyvin.


      • tietoa kaipaava
        "alkuperäinen" fa... kirjoitti:

        Jos resepti on iteroitu 30 vrk välein, toimitus on tietenkin juuri 30 vrk välein. Sen sijaan jos reseptissä on it 1 kk tai 3 kk olen toiminut Kelankin myöntämien joustojen puitteissa (viikko/2 viikkoa). Aika usein alueemme urologit kirjoittavat myös esim. eturauhaslääkereseptit iteroiden. Näillä lääkkeillä ei tietääkseni ole mitään päihdyttävää vaikutusta, joten mielestäni olisi naurettavaa juoksuttaa "papparaisia" päivän tarkkuudella apteekissa :) (no, tämä poikkesi jo alkuperäisestä aiheesta...)

        Hei.Haluaisin itse kans kysyä tässä että mitä minun reseptini tark. iter ter 2vkoa Eli kahden viikon väleinkö???Ei hajuakaan=)En ole hakenut pitkään aikaan kun ei ole ollut tarvetta mutta saisiko nyt kun aikaa mennyt 1 1/2 kk? Voisihan sitä toki apteekistakin kysyä mutta aina on muka niin kiire eittei kerkeä,mutta ehkä huiomenna tai ylihuomenna=)))


      • jotaintähän
        tietoa kaipaava kirjoitti:

        Hei.Haluaisin itse kans kysyä tässä että mitä minun reseptini tark. iter ter 2vkoa Eli kahden viikon väleinkö???Ei hajuakaan=)En ole hakenut pitkään aikaan kun ei ole ollut tarvetta mutta saisiko nyt kun aikaa mennyt 1 1/2 kk? Voisihan sitä toki apteekistakin kysyä mutta aina on muka niin kiire eittei kerkeä,mutta ehkä huiomenna tai ylihuomenna=)))

        Pitää olla 2 viikkoa kulunut aikaisemmasta uusinnasta (2vkoa). Voi hakea lääkkeet yhteensä 4 kertaa samalla reseptillä (iter ter).

        Reseptit ovat kait vuoden voimassa kirjoittamisesta. Miten lie iteroidun kanssa?


    • paniikkiskitsobipo

      Miten tiedätte että kaikki on mennyt jos tilanne on muuttunut? Itsellä tilanne muuttuu päivittäin...

    • Seutti

      Lääkettä kuluu kuten lääkäri on ohjeistanut ja sitä periaatetta noudatetaan. Ainakin pkv -lääkkeiden kohdalla, joiden toimittamatta jättäminen ei uhkaa kenenkään henkeä.

    • Masennus

      Asun Turun seudulla ja minulla ainakin on useamman kuukauden SSRI- ja rauhoittavat lääkkeet kaapissani eli mitään suurempaa kontrollia ei ole ollut. Osa lääkkeistä on määrätty työterveydestä, osa tk:sta ja osa yksityiseltä.

    • kjijipjp

      Ei ole vastenmielisempää kuin yli-innokas farmaseutti, joka laskee sormilla, antaako lääkettä vai ei ja muistuttelee lääkeriippuvuudesta tms. vaikka reseptin olisi kirjoittanut professori. Naurettavaa näiltä lääkemyyjiltä joissakin apteekeissa. Täällä onneksi apteekkeja joka kulmalla, joten aina voi vaihtaa,

      • ei kuulu naurua

        Tekevät vain työtään kun laskevat.


    • farm.

      Näin on, työtä tässä vain tehdään ja mahd.hyvin.

    • 43524

      Joo, melko lapsellisia osa farsuista. Jos on 1 päivä aikaa ''oikeaan päivään'' ja meno matkalla tms. niin sitten katsotaan kuin kakka housuissa, että emmäää tiiä, voinko mää ny antaa vai enkö voi.. Ihan kuin ei olisi maalaisjärkeä siunaantunut näille yli-innokkaille just valmistuneille lainkaan :D

      Pienikin valta voi sekoittaa jonkun pään.

      • Farma

        Voi hyvät ihmiset! Kunpa vain tietäisitte kuinka monta säännöstä ja lakipykälää lääkkeentoimitusta ohjaa. Emme me farmasistit ilkeyttämme asiakkaita kyttää ja hakupäiviä ynnäile. Toiminta on hyvin tarkoin ohjeistettua ja niiden puitteissa mennään.


    • cftnrdtg

      Apteekki saa "sakon" Kelalta jos toimittaa lääkkeitä liian aikaisin asiakkaalle.

      • Toinen vaihtoehto

        Asiakas voi ostaa lääkkeen täydellä hinnalla ja hakea itse myöhemmin korvauksen Kelalta. Tätä ei muisteta koska tuo apteekin suorakorvaus on yleisin toimintatapa.


      • mulle kävi.......
        Toinen vaihtoehto kirjoitti:

        Asiakas voi ostaa lääkkeen täydellä hinnalla ja hakea itse myöhemmin korvauksen Kelalta. Tätä ei muisteta koska tuo apteekin suorakorvaus on yleisin toimintatapa.

        Näin, mulla oli iter ter resepti kipulääkkeeseen Panacod, kipulääkärin määräämä alkujaan selän hermosärkyyn 4kpl pvä 25pvä välein, mulla on toinenkin lääke iter ter 33pvä välein, hermosärky ei ole joka päivä samanlainen, joten tarvitsin joinakin päivinä 2kpl joinakin jopa 5 kpl. Ajoitin lääkkeiden haun aina, että otin molemmat lääkkeet 33pvä välein, kun apteekkiin on matkaa niin pienempään kipuun en panacodia ottanut.

        Huonosti liikkuvana vaikea kulkea, mutta lääkäri huomasi, että en ollut hakenut lääkettä 25pvä välein ja pisti lääkkeen 1kpl päivä, enhän millään 1 pärjää silloin kun kipu on kova, puhuin tälle arvauslääkärille, että laittaisi molemmat lääkkeet 33pvä välein, koska liikuntakykyni on huono, ettei turhaa rasitusta tulisi.

        Lääkäri pisti toisen jota tartten joka päivä edelleen 3per pvä 33pvä välein ja Panacodin 35pvä välein, kiusantekoa selvästi.


      • faktaa tietoa!!
        Toinen vaihtoehto kirjoitti:

        Asiakas voi ostaa lääkkeen täydellä hinnalla ja hakea itse myöhemmin korvauksen Kelalta. Tätä ei muisteta koska tuo apteekin suorakorvaus on yleisin toimintatapa.

        Iteroidussa ei voi hakea, ei edes täydellä hinnalla, lääkäri kun on tarkoittanut että lääkettä saa nimenomaan vain tietyn määrän tietyin välein!!


      • ......
        mulle kävi....... kirjoitti:

        Näin, mulla oli iter ter resepti kipulääkkeeseen Panacod, kipulääkärin määräämä alkujaan selän hermosärkyyn 4kpl pvä 25pvä välein, mulla on toinenkin lääke iter ter 33pvä välein, hermosärky ei ole joka päivä samanlainen, joten tarvitsin joinakin päivinä 2kpl joinakin jopa 5 kpl. Ajoitin lääkkeiden haun aina, että otin molemmat lääkkeet 33pvä välein, kun apteekkiin on matkaa niin pienempään kipuun en panacodia ottanut.

        Huonosti liikkuvana vaikea kulkea, mutta lääkäri huomasi, että en ollut hakenut lääkettä 25pvä välein ja pisti lääkkeen 1kpl päivä, enhän millään 1 pärjää silloin kun kipu on kova, puhuin tälle arvauslääkärille, että laittaisi molemmat lääkkeet 33pvä välein, koska liikuntakykyni on huono, ettei turhaa rasitusta tulisi.

        Lääkäri pisti toisen jota tartten joka päivä edelleen 3per pvä 33pvä välein ja Panacodin 35pvä välein, kiusantekoa selvästi.

        No pyydä jota kuta läheistä hakemaan sinulle ne lääkkeet jos oma kulkeminen on vaikeata.


      • Matikka hallussa.
        mulle kävi....... kirjoitti:

        Näin, mulla oli iter ter resepti kipulääkkeeseen Panacod, kipulääkärin määräämä alkujaan selän hermosärkyyn 4kpl pvä 25pvä välein, mulla on toinenkin lääke iter ter 33pvä välein, hermosärky ei ole joka päivä samanlainen, joten tarvitsin joinakin päivinä 2kpl joinakin jopa 5 kpl. Ajoitin lääkkeiden haun aina, että otin molemmat lääkkeet 33pvä välein, kun apteekkiin on matkaa niin pienempään kipuun en panacodia ottanut.

        Huonosti liikkuvana vaikea kulkea, mutta lääkäri huomasi, että en ollut hakenut lääkettä 25pvä välein ja pisti lääkkeen 1kpl päivä, enhän millään 1 pärjää silloin kun kipu on kova, puhuin tälle arvauslääkärille, että laittaisi molemmat lääkkeet 33pvä välein, koska liikuntakykyni on huono, ettei turhaa rasitusta tulisi.

        Lääkäri pisti toisen jota tartten joka päivä edelleen 3per pvä 33pvä välein ja Panacodin 35pvä välein, kiusantekoa selvästi.

        Ei se varmaankaan ollut kiusantekoa vaan ostoväliin vaikutti pakkauskoko. Lääkkeen uusimisväli oli suoraa matematiikkaa, pakkauskoko jaetaan päiväannoksella jolloin lopputulokseksi tulee päivien lukumäärä.


      • uneton 65 v

        Minulle sanottiin apteekista, että ei se KELA tässä mitään merkitse, mutta ei kundi osannut sanoa, mikä sitten on se instanssi joka merkitsee, takahuoneessa istuva proviisori kai. KELA-laskurin mukaan olisin saanut lääkkeeni, mutta käytännössä asia on jotakin täysin muuta.


    • lääkkeettömäksikö

      Tuon olen huomannut. Jos on käytössä jokin lääke, jota ei nyt ihan joka päivä tarvi tai sitten tarvii jonain päivänä enemmän toisena vähemmän, niin äkkiä käy niin, että ellei lääkkeitä hae tai sitten uusi säännöllisin väliajoin, tulkinta on ettei niitä tarvi.
      Siispä nekin lääkkeet joita tarvii vain esim. muutaman kuukaudessa, on hyvä uusia tasaisin väliajoin ja pitää sitten vaikka ylimääräset varalla.

      Lääkitystä koitetaan vähentää kokoajan ihmisillä, sinänsä asia on hyvä. Mutta on ihmisiä, jotka eivät kerta kaikkiaan pärjää ilman lääkkeitään ja silti heiltäkin yritetään viedä ne välttämättömät pois.

    • uneton 65 v

      Oli miten oli, mutta näyttää siltä, että asiassa vallitsee mielivalta, joka on jotakin kafkamaista eikä sitä voi hyväksyä, koska kukaan ei osaa selittää, miksi asia on niin tai näin. Fimea vai mikä on takana, en tiedä, mutta eivät osaa kysyttäessä sanoa mihin lakipykälään nojaudutaan kun ollaan pilkuntarkkoja, koska sellaista lakipykälää ei ole olemassakaan. Fimean ohjeetkin ovat yleisluontoisia. Käytännössä itse ainakin jätän liian niuhot apteekit boikottiin, ajan mieluummin vaikka 20 km enemmän jotta saan asiallista kohtelua. Tylyys masentaa, mutta menee kai sillä tavalla masennuslääkkeet paremmin kaupaksi.

      • Eikyykytettävä

        Allekirjoitan. Koko 'määräyssysteemi' on virkamiesten hallinnassa. Lääkäri tekee reseptin ja käskee syödä lääkkeet, kela/files kieltää toimittamasta ja ralli on valmis. Firman rekalla kun pyyhkäisee 4-kertaa viikossa hakemaan tabletti kerrallaan, niin halvaksi tulee. Samalla kuitenkin TODELLA Vahvoja särkylääkkeitä voi ostaa satamäärin ja tuo liukuma ei pädekään. Oli kiva menettää 90x154€ urakkapalkat,kun ei saa lääkkeitään mukaan. Apteekeissa sitten arvioidaan ihmisten sairauksia ja miten niitä tulisi hoitaa. Farmaswutti/proviisori EI 8LE LÄÄKÄRI, EIKÄ HEILLÄ OLE MITÄÄN OIKEUTTA PUUTTUA, TAI EDES SANOA MITÄÄN. He ovat myyjiä, ei lääkäreitä. Se mielivalta ohjaa kaikkea ja muinaisjäänteeet vahvistaa ne virkainnollaan. TODELLA HALVENTAVAA KÄYTÖSTÄ, HÄVETKÄÄ.


    • 3+123

      Panakodeja näyttää olevan 7 laatikkoa tuossa hyllyllä.
      Lekuri kyselee aina kun käyn, että mitä tarvitsisit?

      Pitkään jatkunut hoitosuhde, on kaiken A ja O.

      Se että välillä vastaa ettei tälläkertaa lisää lääkkeitä tarvita, kertoo lääkkeiden hallitusta ja oikeasta käytöstä.

      Mitä vaikeata tässä on ?

      En siis tarvitse lääkkeitä kuin ajoittain....

      • Turhaan ostettuja?

        Montako laatikollista on mennyt jo vanhaksi? Minulla on vain yksi pakkaus ja siitäkin pitää loput viedä apteekin lääkeroskiin kun meni vanhaksi.


      • Outoa toimintaa

        Kuka kooho menee ostamaan (vanhenemaan) lääkkeitä ellei tarvitse niitä. Kun hakee apteekista uuden pakkauksen vasta kun vanha on loppumassa, saa aina tuoretta lääkettä. Lääkäri uusii reseptin kun vuosi tulee täyteen. Mitä vaikeaa tuossa on?


      • Anonyymi

        Se, että sulla on 7 laatikkoa hyllyllä kertoo kyllä muusta. Miksi hamstraat lääkkeitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että sulla on 7 laatikkoa hyllyllä kertoo kyllä muusta. Miksi hamstraat lääkkeitä?

        Samoin se kertoo ihmisestä aika paljon kun alkaa kyselemään asiaa 8,5 vuotta myöhemmin.


    • Hyuhkju

      Hyvin harva lääke menee vanhetessaan yhtään miksikään. Tämä ei ole suositus ja oma on vastuunne, mutta luulempa että vuodenkin vanhaksi menneet Panacodit ovat vielä ihan ennallaan mikäli ovat olleet kuivassa ja valolta suojassa.

    • Ijhk

      Voiko joku fiksumpi neuvoa, että jos lääkkeiden iterointiväli on 10 pv, ja olen hakenut lääkkeet ensimmäisen kerran 14.2 keskiviikkona, niin saanko seuraavan satsin ulos nyt perjantaina vai lauantaina? Lääke diapam 5mg. Kysyn siksi, että lauantaina minulla ei ole aamulääkettä kun työvuoro alkaa kello 6.00..

      • kuytuygijyfgkjy

        Huh-huh! Toivottavasti sellainen työ ettet ole vaaraksi muille ihmisille diapampöllyssä.


      • Ijhk

        Diapam pöllyssä? Hoidan sullekin ruuan pöytään, mikäli vaan käyt kesko-konsernin kaupoissa! Lääkkeet määrätty läheisen kuoleman johdosta, ja empä mitään "pöllyä" tuolla annoksella ole havainnut! Kaipasin tietoa, en mitään vinoilua!


      • osanottoni

        Saat lääkkeet lauantaina, mutta kelan mukaan saa kyllä antaa jo perjantaina, joten riippuu farmaseutista "armahtaako" hänen korkea-arvoisuutensa aamuvuoroon menevää työläistä...


      • kuytuygijyfgkjy
        Ijhk kirjoitti:

        Diapam pöllyssä? Hoidan sullekin ruuan pöytään, mikäli vaan käyt kesko-konsernin kaupoissa! Lääkkeet määrätty läheisen kuoleman johdosta, ja empä mitään "pöllyä" tuolla annoksella ole havainnut! Kaipasin tietoa, en mitään vinoilua!

        Käyn äärimmäisen harvoin K-kaupoissa. Toivottavasti et ole minkään ajoneuvon ratissa:
        "Ajaminen ja koneiden käyttö

        Diapam heikentää suorituskykyä liikenteessä ja erityistä tarkkaavaisuutta vaativissa tehtävissä, joten autolla ajoa ja koneiden käyttöä pitää välttää hoidon aikana.

        Lääke voi heikentää kykyä kuljettaa moottoriajoneuvoa tai tehdä tarkkaa keskittymistä vaativia tehtäviä. On omalla vastuullasi arvioida, pystytkö näihin tehtäviin lääkehoidon aikana. Lääkkeen vaikutuksia ja haittavaikutuksia on kuvattu muissa kappaleissa. Lue koko pakkausseloste opastukseksesi. Keskustele lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa, jos olet epävarma."

        Läheisiä on minullakin kuollut, useampiakin (jopa lapsi), mutta en ole tarvinnut turruttamista lääkkeillä.


      • autollatöihin
        kuytuygijyfgkjy kirjoitti:

        Käyn äärimmäisen harvoin K-kaupoissa. Toivottavasti et ole minkään ajoneuvon ratissa:
        "Ajaminen ja koneiden käyttö

        Diapam heikentää suorituskykyä liikenteessä ja erityistä tarkkaavaisuutta vaativissa tehtävissä, joten autolla ajoa ja koneiden käyttöä pitää välttää hoidon aikana.

        Lääke voi heikentää kykyä kuljettaa moottoriajoneuvoa tai tehdä tarkkaa keskittymistä vaativia tehtäviä. On omalla vastuullasi arvioida, pystytkö näihin tehtäviin lääkehoidon aikana. Lääkkeen vaikutuksia ja haittavaikutuksia on kuvattu muissa kappaleissa. Lue koko pakkausseloste opastukseksesi. Keskustele lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa, jos olet epävarma."

        Läheisiä on minullakin kuollut, useampiakin (jopa lapsi), mutta en ole tarvinnut turruttamista lääkkeillä.

        Kuule, Suomi pysähtyisi jos kaikki työssäkäyvät bentsokäyttäjät jäisivät aamulla kotiin. Mikä idiootti sinäkin olet.


      • Demonisointi
        kuytuygijyfgkjy kirjoitti:

        Käyn äärimmäisen harvoin K-kaupoissa. Toivottavasti et ole minkään ajoneuvon ratissa:
        "Ajaminen ja koneiden käyttö

        Diapam heikentää suorituskykyä liikenteessä ja erityistä tarkkaavaisuutta vaativissa tehtävissä, joten autolla ajoa ja koneiden käyttöä pitää välttää hoidon aikana.

        Lääke voi heikentää kykyä kuljettaa moottoriajoneuvoa tai tehdä tarkkaa keskittymistä vaativia tehtäviä. On omalla vastuullasi arvioida, pystytkö näihin tehtäviin lääkehoidon aikana. Lääkkeen vaikutuksia ja haittavaikutuksia on kuvattu muissa kappaleissa. Lue koko pakkausseloste opastukseksesi. Keskustele lääkärin tai apteekkihenkilökunnan kanssa, jos olet epävarma."

        Läheisiä on minullakin kuollut, useampiakin (jopa lapsi), mutta en ole tarvinnut turruttamista lääkkeillä.

        Älä jaksa niin VOI mutta kun esim mun kohdalla EI pölise nim. 20 vuotta diapamia.
        Olen tehnyt sinä aikana mm. mökkitien traktorilla, sahannut moottorisahalla koivikon pölleiksi yms. on vain todettu että miten voi olla noin ahkera mies.


      • Lääke-höpötystä
        autollatöihin kirjoitti:

        Kuule, Suomi pysähtyisi jos kaikki työssäkäyvät bentsokäyttäjät jäisivät aamulla kotiin. Mikä idiootti sinäkin olet.

        Totta Mooses jotkut lääkkeet vaikuttavat haitallisesti, mutta niin moni muukin asia tekee.

        Esimerkiksi tukeva ateria, ja sen jälkeen heti rattiin. Kyllä taatusti suorituskyky liikenteessä on heikentynyt, veikkanpa, että saatat vaipua uneen alle puolen tunnin (ajaessasi). Samoin on unettoman yön jälkeen. Menepä silloin rattiin ja kuvittele olevasi skarppina liikenteessä. Et ole, olet puoli unessa ja vaaraksi kaikille muille.

        Taikka sitten voimakas riitely jonkun kanssa, ja sitten rattiin. Etole silloin ajokunnossa, vaan mielessäsi pyörii vain kinastelusi, etkä huomaa muuta liikennettä.

        Joten on haihattelua varoitella joidenkin lääkkeiden haitoista, kun tärkeimmät ja vaarallisimmat haitat ova täysin muualla.


    • jiikooäl

      Kertokaa vastaus tähän dilemmaan;
      Saan lääkkeet normaalisti 1-3kk välein apteekista(myös pkv lääkkeitä, maksimi jako kerralla tuo 3kk satsi), mutta nyt koitan saada harvinaisemman lääkkeen jota jaetaan vain max 20kpl kerralla. Eli näen lääkäriä n 3kk välein ja pitäisi saada respa kestämään ton 3kk. Pitääkö sen laittaa esim 5x20kpl pakettia nuita uusia lääkkeitä, jotka siis kestäisivät sen 3kk/100pv ilman mitään iterointeja, kun on vanhan koulukunnan lääkäri eikä ole ikinä mitään erikoisia iterointeja ehdottanutkaan(tiedän kyllä mitä se tarkoittaa, mutta jos maksimi iteroinnssa on tosiaan toi 3 vai 4x jako, niin ei riitä sitä kolmea kk...)

      Toivottavasti joku ymmärtää kysymyksen ja antaa kattavan vastauksen.

    • vezkuvälilevy

      Seuraavassa linkissähän tuo on selvästi selostettu laskureineen.

      https://www.yliopistonapteekki.fi/kela/frequency/index

      Joku puhui myös lääkemääräyksistä, että vaatii pitkän hoitosuhteen. Tuo on totta.
      Mulla selkäkivuissa oli vain aluksi useita vuosia sitten 50mg tramal ja sit 100mg ja 200mg plus erilaisia relaxantteja kuten Norflex, Sirdalud ja sit 1g Panadol jne . kunnes määrättiin vasta oikeita lääkkeitä missä tehoakin.

      Eli nykyään haen apteekista yhdellä kertaa Oxycontin 40mg tabletteja 3kk:n satsin eli 4x98kpl ja läpilyöntikipuun Oxynorm 10mg 3x98kpl. Hermokipuun Lyricaa ja Duloxetinea.
      Mutta minulla nuo Oxycontinit ja Oxynormit ovat menneet n. 6v samalla annoksella ja esimerkiksi Oxycontinia uusitaan aina se 8 x 98kpl ja Oxynormeja 3 x 98kpl boksia kun Kanta palvelussa uusin reseptejä. Myös Imovane uusitaan .

      Minusta tuo helpottaa kun uusitaan rasti ruutuun periaatteella pyynnöstä, ja saa 3kk lääkkeet kun sairauden takia vaikeaa tuo liikkuminen.

      • vezkuvälilevy

        Kuten tuossa lääkkeiden toimitusvälilaskurissa on, niin tuo pelivara on tärkeä. Olisi kyllä naurettavaa jos edellisenä päivänä olet käyttänyt loppuun lääkkeet ja mikä sit eteen jos et sängystä pääse ylös, pukeutumaan ja apteekista hakee uudet.

        Jos mulle apteekki tekisi noin ettei pelivaraa toimitusvälissä olisi, soittaisin joka kerta ambulanssin aamulla ja piikitettäväksi, tiputukseen ensiapuun makoilee muutamaksi tunniksi ja Kelataksilla kotiin. Kuormittaisin yhteiskuntaa kunnolla sit.

        Vaikka kykenisinkin sillä hetkellä apteekkiin ja ruokakauppaan.


    • moisdar

      Ihmiset käyttäkää P-farmaciaa niin saatte lääkkeenne milloin vain.

    • jkopppo

      Olen positiivisesti yllättynyt tämän Parsan-farmacian palvelusta. Ei tarvitse miettiä,keksiä aan kaikkea saa mitä ikinä mieleen tulee.

    • mmauzza

      Otin minäkin tuolta p-farmaciasta lääkkeeni. Sain rauhoittavia unilääkkeitä yms.

      • kiutfghuilj

        Resepti tarvitaan silloinkin, koska se pitää esittää tullipostissa jos lääke on jäänyt sinne. On tuurista kiinni, lipsahtaako se läpi ilman tullipostin tarkastusta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3935
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3052
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2990
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2818
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2774
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2515
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      284
      2367
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      224
      2073
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1977
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1937
    Aihe