Minulla ei ole 23 vuotisen elämäni aikana ollut ainuttakaan reikää. Hampaan hoitoni on ollut sellaista että välillä ollut kausia että hampaita tullut hoidettua hyvin ja välillä vähemmän hyvin. Isäni kuoleman jälkeen päästin hampaani todella retuperälle ja kuukauden kipuilin jälkeen sain varattua ajan hammaslääkärille.
Hammaslääkärin uutiset olivat karua kuultavaa. Minulla oli 6 reikää ja yksi reiän alku eli periaatteessa 7. Reiän poraus olisi tarkoitus olla lokakuun ensimmäisellä viikolla.
Minulla on aina ollut hyvä hammaslaatu ja olen ollut perheestäni se jolla ei ole koskaan ollut reikiä, vain reiän alkuja. Voisiko joku selittää reiän poraamisesta asioita ja lohduttaa minua jotenkin? :D
Ei vittuilijoille, KIITOS!
Reikien poraus
19
6032
Vastaukset
- Nainen 27
Kukaan ei tykkää porauksesta, mutta välissä se on pakko tehdä. Tässä ohjeeni sinulle:
- Ota Burana tai vastaava n. 30min ennen hammaslääkärille menoa.
- Koita pysyä rentona.
- Kerro hammaslääkärille, että kyseessä on ensimmäinen porauskertasi, näin hän osaa ottaa sen huomioon ja selostaa, mitä hän tekee.
- Pyydä ilman muuta puudutusta, minun hampaita on lapsena porattu ilman puudutusta - se SATTUU.
- Älä välitä äänestä, porasta lähtee kova ja kimeä ääni, joka kuuluu hyvin pään sisällä.
- Muista hengittää ja olla rento.
Ei siinä mitään sen kummempaa. Itseltäni on elämäni aikana porattu varmasti lähemmäs 20 reikää, viimeksi alkukesästä 3 kahdella kerralla. Kyllä siitä selviää :)- Nainen-31
Noi on hyvät vinkit! Ja sovi että voit nostaa kättä jos haluat tauon!
Tsemppiä!
Kyllä sen kestää, tiedän itse kun mulla on myös porattu lähes kaikkia hampaita! Useampia jopa useampia kertoja!
Maanantaina viimeksi porattiin ja paikattin yli tunti hampaita kerralla! Pisimmillään porattu juureen asti lähes kaksi tuntia kertakäynnillä!
- Jaaa...
"Minulla on aina ollut hyvä hammaslaatu ja olen ollut perheestäni se jolla ei ole koskaan ollut reikiä, vain reiän alkuja."
Ei vaikuta mitenkään se,että sulla olisi hyvä hammasluu(kaikilla ihmisillä samanlainen)tai perheelläsi ei ole reikiä. Vaan se kuin hyvin itse hoidat hampaasi!!!
Aikuinen,kun olet...sun äitisi tai isäsi ei voi vaikuttaa siihen kuinka hyvin junssäät nykyään hampaasi, kuinka usein litkit mehuja/limuja ja syöt karkkia/sipsejä. Niitä reikiä tulee,jos ei hoida hampaitaan tarpeeksi hyvin.
Kukaan ei ole hammaslääkärin penkkiin kuollut...
-Pyydä puudutus, piikki pistää hieman ja puudustusaine saattaa tuntua ensin hiukan omituiselta(sydän saattaa alkaa hakkaamaan).
-Kestää jonkin aikaa,kun puudutus alkaa vaikuttamaan.
-Ensin poraillaan timanttiporalla, joka läpäisee hammaskiilteen ja se saattaa hieman vihloa.
-Sen jälkeen hammas puhdistetaan ruusuporalla,joka tärisee.
-Porien äänet ei ole hirmun mukavia, mutta niitä ääniähän ei saa millään pois.
-Hammas pestään pesuaineella, laitetaan liima-aineita ja lopuksi paikka, joka kovetetaan sinisella lampulla.
-Sen jälkeen paikkaa hiotaan paremmaksi purentaan, tämä vaihe ei satu. Purenta tarkastetaan purentapaperilla.
-Nykyään käytetään enimmäkseen muovipaikkoja.
-Muovipaikoilla se huono puoli,että paikattu hammas saattaa vihloa kuukausia paikkauksen jälkeen, jos on herkät hampaat.- f
Puudutusta suosittelen ehdottomasti. Ja burana tai muu särkylääke kannattaa ottaa ennen poraamiseen menoa. Poran äänistä vielä. Jos niistä ei pidä, ottaa nappikuulokkeet mukaan ja jtn. mieleistä musiikkia laittaa poraamisen aikana soimaan. Toimii mulla ainakin hyvin.
- yrgv
f kirjoitti:
Puudutusta suosittelen ehdottomasti. Ja burana tai muu särkylääke kannattaa ottaa ennen poraamiseen menoa. Poran äänistä vielä. Jos niistä ei pidä, ottaa nappikuulokkeet mukaan ja jtn. mieleistä musiikkia laittaa poraamisen aikana soimaan. Toimii mulla ainakin hyvin.
Ei se musiikki paljoa auta ainakaan ruusuporavaiheessa, sen verran kova se ääni on...
- reikäihminen
>>Ei vaikuta mitenkään se,että sulla olisi hyvä hammasluu(kaikilla ihmisillä samanlainen)tai perheelläsi ei ole reikiä. Vaan se kuin hyvin itse hoidat hampaasi!!!
- .............
Ainakin tääl Ruotsissa ne laitto mulle viel puudutusvoidetta ennen ku laitto puudutuspiikin..Eikä pahemmin sattunut.
- haltijat
laittaa eräs yksityinen Helsingin keskustan tuntumassa voidetta.
En vuosiin uskaltanut ottaa puudutuspiikkiä poratessa huonon kokemuksen takia. Ilman puudutusta on porattu useampaan kertaan. Kyllä sen kestää, mutta ikävää se on.
Nyt olen menossa kokeilemaan tätä klinikkaa jossa käytetään ensin siis puudutusvoidetta, sitten laitetaan piikki ja sitten porataan. Pelkkä ajatuskin helpottaa
- Poraaminen EI SATU!
älkää ny viittikö.. ei se poraaminen satu se vihloo vain VÄHÄN. Ja jos ymmärtää ottaa itseään niskasta kiinni ja menee ajoissa sinne hammaslääkärille niin se poraus ei ole kauheaa. itellä paikattu varmaan 4-6 reikää eikä ikinä oo ollu puudutusta.
- thbv
Varmaan ollut sulla jotain pintareikiä sitten... Multa porattu 3 reikää ilman puudutusta (piikkikammo), helvetillistä tuskaa. Hyvä ettei taju lähde
- potilas saarinen
thbv kirjoitti:
Varmaan ollut sulla jotain pintareikiä sitten... Multa porattu 3 reikää ilman puudutusta (piikkikammo), helvetillistä tuskaa. Hyvä ettei taju lähde
Mulla myös viime kerralla pari vuotta sitten porattiin ensimmäisen kerran ja pelotti ihan helvetisti kun istuin siihen tuoliin. En tuossa vaiheessa edes tiennyt, että oli reikiä hampaassa, ihan normaalia hammaslääkäripelkoa.
Sitten kun kuulin jossain vaiheessa hammaslekurin sanovan "porataan". Niin silmät varmaan pullahti päästä ulos, ja pora olikin jo suussa ja sitten kuului ääntä. En siis ehtinyt edes kysellä mitään puudutusta. Sitten silmät visusti kiinni ja kämmenet nyrkissä rystyset valkoisena koko ukko ihan tönkkönä. Olisin varmaan hypännyt katosta läpi, jos olis kovemmin vihlassu. Ei kuitenkaan tullut mitään semmoista isompaa kipupiikkiä, kunhan vihloi välillä vähän kovemmin. En tiedä, onko sitten korkeampi kipukynnys, hermot ei ollut niin lähellä vai mistä johtui. Jälkeenpäin kuitenkin ihmettelin, että eihän tuo ollut mikään paha nakki. Ja reijän alkuja on ollut pari, ne meni jollain miniharjalla tjsp. eikä vihlonut edes.
Kipu toki riippuu ihan siitä, miten syvä reikä siinä on. Kai se oli sen verran pieni, että lääkäri tiesi, ettei puudutusta tarvi.
Syy, miksi löysin tämän ketjun nyt on se, että huomasin jokin aika sitten, että viisaudenhampaaseen on tullut reikä. Ja tämä reikä ei ole mikään pieni, vaan ihan kynnellä tuntuva siten, että kynsi menee hampaan sisälle. Jomottaa vähän, mutta kipu on sellaista, että saa unen ja muutenkin välillä unohtuu, että hampaassa on reikä. Soitin kuitenkin nyt heti aamulla hammaslääkäriin ja heti löytyi tälle päivälle aika. Katsotaan nyt sitten, poistetaanko tuo viisaudenhammas, joka todellakin onnekseni ei ole normaali hammas, ja on vinoon kasvanut viisaudenhammas, niin ei varmaan tarvi pelätä juurihoitoa.
Eniten pelottaa puudutuspiikki, mutta kun tiedän, ettei se satu kuin kerran, toisin kuin poraaminen, josta tulee pitkään jatkuvaa pientä vihlomista. Kaikkein pahinta on kuitenkin sen ajan odottaminen. Olisi niin paljon helpompaa, että joku hoitaisi ajanvarauksen mun puolesta, raahaisi väkisellä hammaslääkärin penkkiin minuutin varoajalla. Ja sitten homma hoidettaisiin alta pois riprap ripeästi.
Nyt tämä ahdistus/jännitys/pelko on kohta veitsellä leikattavissa. Pitääkö tässä ottaa jotain särkylääkettä. Ei siis ole hammas oikeastaan edes kipeänä ja voisin hyvin elää tämän kanssa vielä mahdollisesti pitkäänkin, jos vaan harjaisin aina niin hyvin, ettei tuonne reikään jää mitään. Mutta kun haluan homman äkkiä alta pois, niin siksi soitinkin heti. Heikottaa, jännittää, pelottaa, ahdistaa.
Täytyy vain uskoa, että se menee hyvin. Istun tuoliin, "jaahas, puudutetaan", töks piikki ikeneen, pieni kirpaisu. Sitten pihdit esiin "laalaa lalaalaalaa ain laulain työtäin teen" plups, hammas irti, sitten pari tikkiä ja pumpuli töps sinne niin. Vetäseppä tästä tämä pilleri naamariin ja sitten tiskin kautta kiitos. 10-15 minuutin homma. Silti jokin piru maalailee mielessä kauhukuvia, että puudutus tuntuu kauhealta, se ei vaikuta kunnolla, hammasta revitään tuntitolkulla talttaa käyttäen. Se vähäinenkin puudutus lakkaa ja veri valuu kurkkuun, heikottaa, oksettaa, tikit laitetaan ja se käy 10 kertaa kipeämpää kuin puudutuspiikki. No...h-hetki 1,5 tunnin päästä. Iltasanomista saa varmaan sitten lukea, miten potilas kuoli viisaudenhampaan poistoon. - potilas saarinen
potilas saarinen kirjoitti:
Mulla myös viime kerralla pari vuotta sitten porattiin ensimmäisen kerran ja pelotti ihan helvetisti kun istuin siihen tuoliin. En tuossa vaiheessa edes tiennyt, että oli reikiä hampaassa, ihan normaalia hammaslääkäripelkoa.
Sitten kun kuulin jossain vaiheessa hammaslekurin sanovan "porataan". Niin silmät varmaan pullahti päästä ulos, ja pora olikin jo suussa ja sitten kuului ääntä. En siis ehtinyt edes kysellä mitään puudutusta. Sitten silmät visusti kiinni ja kämmenet nyrkissä rystyset valkoisena koko ukko ihan tönkkönä. Olisin varmaan hypännyt katosta läpi, jos olis kovemmin vihlassu. Ei kuitenkaan tullut mitään semmoista isompaa kipupiikkiä, kunhan vihloi välillä vähän kovemmin. En tiedä, onko sitten korkeampi kipukynnys, hermot ei ollut niin lähellä vai mistä johtui. Jälkeenpäin kuitenkin ihmettelin, että eihän tuo ollut mikään paha nakki. Ja reijän alkuja on ollut pari, ne meni jollain miniharjalla tjsp. eikä vihlonut edes.
Kipu toki riippuu ihan siitä, miten syvä reikä siinä on. Kai se oli sen verran pieni, että lääkäri tiesi, ettei puudutusta tarvi.
Syy, miksi löysin tämän ketjun nyt on se, että huomasin jokin aika sitten, että viisaudenhampaaseen on tullut reikä. Ja tämä reikä ei ole mikään pieni, vaan ihan kynnellä tuntuva siten, että kynsi menee hampaan sisälle. Jomottaa vähän, mutta kipu on sellaista, että saa unen ja muutenkin välillä unohtuu, että hampaassa on reikä. Soitin kuitenkin nyt heti aamulla hammaslääkäriin ja heti löytyi tälle päivälle aika. Katsotaan nyt sitten, poistetaanko tuo viisaudenhammas, joka todellakin onnekseni ei ole normaali hammas, ja on vinoon kasvanut viisaudenhammas, niin ei varmaan tarvi pelätä juurihoitoa.
Eniten pelottaa puudutuspiikki, mutta kun tiedän, ettei se satu kuin kerran, toisin kuin poraaminen, josta tulee pitkään jatkuvaa pientä vihlomista. Kaikkein pahinta on kuitenkin sen ajan odottaminen. Olisi niin paljon helpompaa, että joku hoitaisi ajanvarauksen mun puolesta, raahaisi väkisellä hammaslääkärin penkkiin minuutin varoajalla. Ja sitten homma hoidettaisiin alta pois riprap ripeästi.
Nyt tämä ahdistus/jännitys/pelko on kohta veitsellä leikattavissa. Pitääkö tässä ottaa jotain särkylääkettä. Ei siis ole hammas oikeastaan edes kipeänä ja voisin hyvin elää tämän kanssa vielä mahdollisesti pitkäänkin, jos vaan harjaisin aina niin hyvin, ettei tuonne reikään jää mitään. Mutta kun haluan homman äkkiä alta pois, niin siksi soitinkin heti. Heikottaa, jännittää, pelottaa, ahdistaa.
Täytyy vain uskoa, että se menee hyvin. Istun tuoliin, "jaahas, puudutetaan", töks piikki ikeneen, pieni kirpaisu. Sitten pihdit esiin "laalaa lalaalaalaa ain laulain työtäin teen" plups, hammas irti, sitten pari tikkiä ja pumpuli töps sinne niin. Vetäseppä tästä tämä pilleri naamariin ja sitten tiskin kautta kiitos. 10-15 minuutin homma. Silti jokin piru maalailee mielessä kauhukuvia, että puudutus tuntuu kauhealta, se ei vaikuta kunnolla, hammasta revitään tuntitolkulla talttaa käyttäen. Se vähäinenkin puudutus lakkaa ja veri valuu kurkkuun, heikottaa, oksettaa, tikit laitetaan ja se käy 10 kertaa kipeämpää kuin puudutuspiikki. No...h-hetki 1,5 tunnin päästä. Iltasanomista saa varmaan sitten lukea, miten potilas kuoli viisaudenhampaan poistoon.Noniin operaatio viisaudenkohammas suoritettu. Aikaa meni tuoliin istumisesta siihen, että lasku oli kädessä, noin 15 minuuttia. Molemmat ylähampaat poistettiin, eikä todellakaan tuntunut miltään. Puudutusaineen keksijälle respektiä. Samoin neulan teroittajalle, heh. Edes neulan pistäminen ei kirpaissut. Kahden puolin puudutus molemmille hampaille. Sitten repimistä noin 1-2 minuuttia per hammas. Vasemman hampaan kohdalla jo ihmettelin suurimman osan ajasta, että on tuo puudutusaine kummallista. Rutinaa ja napsetta kuuluu, muttei vaan tunnu missään.
- Hamppulääkäri
Hampaiden poraaminen tuntuu taivaalliselta juurihoidon kokemuksien jälkeen. Kannattaa pestä ne hampaat ja pitää hampaista huolta sillä juurihoito sattuu aivan saatanasti vaikka puudutetaankin "hyvin"..
Itselläni on juurihoitohammas kesken ja sen viereisen hampaan juuret taitaa olla myöskin tulehtuneet kun purenta sattuu hyvinkin paljon ja reikiä ei tunnu / näy. En edes halua muistella kuinka kivuliasta se oli kun alkoi kanavia tyhjentämään..
Tosiaan kannattaa sopia sen hammaslääkärin kanssa että ottaa vähän varovaisemmin ja että nostat kättä ilmaa jos sattuu liikaa tai haluat pitää tauon. Tarvittaessahan ne puuduttaa kyllä enemmän jos sattuu yhä.
Kannattaa ajatella jotain muuta kuin sitä porausta.. se on auttanut itseänikin kestämään siinä penkillä vaikka mitä. - the_road
Jos juurihoito sattuu, niin on puudutettu nimenomaan lainausmerkeissä "hyvin". Silloin pitää älähtää ja kertoa hammaslääkärille, että nyt sattuu.
- Vakiasiakas
Ei pidä paikkaansa, että pelkällä hampaiden hoidolla kaikkien hampaat säästyisivät rei'iltä. Minulla paikattiin viimeksi 5 reikää, nämä tulleet siis 3-4 vuoden aikana. Pesen hampaitani aamuin illoin sähköhammasharjalla, minulla on myös käytössä xylitol-tuotteet, hammaslanka ja hammasväleihin oma pieni harja. Minulla on ollut aina reikiä, enkä voi tehdä niille paljoakaan, kuin syödä säännöllisesti ja välttää sokeria. Tarkastukseen mennessä tiedän jo etukäteen, että reikiä on. Jännitän lähinnä, montako tällä kertaa.
Olen huono-onninen hammasluun suhteen. AP:lle sanoisin, että kannattaa pyytää reilusti puudutetta. On kuitenkin parempi hoidattaa hampaat, kuin olla hoitamatta. Yritä löytää asiasta positiivinen puoli, sentään sinulla on vielä omat hampaat jotka ovat hoidettavissa helpostikin.- shg
"Olen huono-onninen hammasluun suhteen."
Et ole huono-onninen hammasluun suhteen, olet huono-onninen luultavasti sen suhteen, että sinulla on suussa paljon reikiintymistä aiheuttavaa streptococcus mutans -bakteeria. Ei ole olemassa sellaista kuin "huono hammasluu", luun koostumus ei juurikaan vaikuta reikiintymiseen. Vaikuttavia tekijöitä ovat suun bakteerikanta, ravinnon laatu ja syömiskertojen tiheys sekä suuhygienia.
Mutta joo, jos streptococcus mutansia on paljon, niin niitä reikiä yleensä muodostuu, vaikka suuhygieniasta huolehtiminen ja ruokavalio olisivatkin kohdillaan. Itselläni on ihan sama.
- ☼
Morfiinia hihaan niin ei tunnu missään.
- hammashoitaja..
Olet perinyt huonon hammasluun joka tulee aiheuttamaan jatkossa ongelmia vuosittain, olet selvinnyt tähän asti, mutta jatkossa kannattaa sääsätää rahaa jotta saat säilytettyä hampaat suussasi, paikkauksilla selviä aika pitkälle, sen jälkeen kaikki hampaat voidaan juurihoitaa ja lopuksi voidaan siirtyä osaproteesien kautta kokoproteeseihin
- Reikä
Varmaa olis kannattanu hoitaa niitä hampaita paremmin... Tuon siitä sitten saa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375116- 823636
- 373050
- 613005
- 102936
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562363- 411848
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91790- 181731
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1391718