Ford Ranger

tasauspyörästö?

Teinpäs tänään kaupat 2007 mallin 105 Kw moottorilla olevasta Rangerin esittelyautosta.

Joskus syksyllä kun saman mallin autoa kyselin, sain käsityksen, että niissä on etu ja takapään välillä tasauspyörästö?

Vai onko vain jossain malleissa?

Tässä nimittäin ei ole.

Sekä näyttää siltä, että etulukot kytkeytyvät aina päälle kun laittaa nelivedon päälle.

Eli etu- ja takapää ovat "yhtä puuta" hitaalla välityksellä.
Tämä on iso haitta kun peruutetaan raskasta peräkärryä asfaltilla tiukkaan paikkaan.
Sillä jos ajaa takavedolla, savuaa kytkin, jos hitaalla puolella, ei auto käänny sekä renkaat murtavat asfalttia ja voimansiirto rasittuu kohtuuttomasti.

Minusta on typerää jos tätä etuvetoa ei saa pois päältä hitaalla ajettaessa tarvittaessa.

Samoin välitasauspyörästö tekisi nopean ajon liukkaalla paljon juoheammaksi sekä turvallisemmaksi. Välitasauspyörästö maksaa, mutta tuo etupään sähkölukon kytkeminen ei olisi iso kustannus.

Lienekö itse kytkettävä niin että saa lukon pois tarvittaessa.

8

10337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhut..

      Auto on teknisesti täysin sama kuin Mazdan BT-50 vastaava malli, tehdäänhän ne Mazdan tehtaassa. Etupäässä ei ole minkäänlaista lukkoa, ainoastaan sähköiset napalukot jotka kytkeytyvät nelivedolle siirryttäessä. Sähköiset napalukot saat vapautettua katkaisijasta, et sillä muuhun pysty vaikuttamaan vaikka miten kytkisit.
      Takaperässä on löysähkö kitkalukko, joka voisi olla tiukempi.
      Itsehän sen säätelet savuaako kytkin vai ei, en ainakaan ole tuollaisen eteen joutunut edes metsässä. Jos ei peruuttelu onnistu ilman hidasta pakkia niin kannattaa ajella vain eteenpäin.
      Saakos noihin ihan Voorteihin lisävarusteena "välitasauspyörästön"..omassa Matukassa se ainakin kuului samaan hintaan.
      Ei tuota nelivetoa oikein yhdeksi puuksi voi kutsua, kun parhaimmillaan kaksi pyörää sutii ja nekin eri päissä autoa.

      • Tasauspyörä

        Niin, siksipä kysynkin, koska tein vain koeajon.

        Siinä testailin tuota sähköistä napalukkoa, jka suositellaan otettavaksi pois päältä aina kun ajetaan takavedolla.

        Eli se näytti toimivan niin, että kun nelivedon kytkee päälle, kytkeytyvät napalukotkin päälle.

        Napalukkoja en saanut pois päältä vaikka miten painelin sitä nappia, kuin vasta sitten kun neliveto oli kytketty pois.

        Eli namikan lokiikka on joko rikki tai muuten väärin.
        Napalukkojen pitäisi mennä pois päältä automaattisesti kun vain takaveto on päällä.
        Tässä napalukot jää päälle kunnes sen vapauttaa tuosta erillisestä nappulasta.

        Eli auto kääntyi nihkeasti takavedollakin, ellei napista vapauta lukkoja.
        Autolla jossa ei voi käyttää hidasta puolta pahoissa paikoissa peruutettaessa, ovat vain kaltaisiasi mestarikuskeja varten.
        Me tavalliset kuskit kaipaamme sitä hidasta puoltakin, siksi sinne on tehtykin.

        Kerropa kun peruutat parin tonnin perävaunun kulmaperuutuksena ahtaaseen väliin asfaltilla ylämäkeen.
        Tulen kuvaamaan sen videolle ja se varmaan myy taituruudessaan hyvin, johonkin tosi TV-sarjaan.
        Itselläni kytkin savuaisi ja kaipaisin sitä hidasta puolta.

        Tuosta, moniko vetoinen auto on, olen kyllästynyt aiheeseen.
        Jos ilman välitasauspyörästöä oleva neliveto ajaa paikkaan jossa eri kulmien pyörät ovat ilmassa, ei vedä mikään pyörä yhtään. Eli nollapyöpäveto. Piste.

        Jos on välitasauspyörästö, eikä lukkoja sekä yksi pyörä jostainkin kulmsta ilmassa. Silloin auto on nollapyörävetoinen. Piste.

        En tiedä miksi asiasta mm. Tekniikan maailmassa joskus tehtiin kummaa salatiedettä, vaikka se on mitä yksinkertainta logiikkaa, mitä tasauspyörästö vaikuttaa, eli tasaa voiman (ilman lukkoa) joten jos yksi on jäällä tai ilmassa, vastus nolla kiloa, sama voima toisellakin puolella.

        Lukot (tai välitasauspyörästön puuttuminen) estävät voiman karkaamasta tasauspyörästön läpi.


      • nappi on..
        Tasauspyörä kirjoitti:

        Niin, siksipä kysynkin, koska tein vain koeajon.

        Siinä testailin tuota sähköistä napalukkoa, jka suositellaan otettavaksi pois päältä aina kun ajetaan takavedolla.

        Eli se näytti toimivan niin, että kun nelivedon kytkee päälle, kytkeytyvät napalukotkin päälle.

        Napalukkoja en saanut pois päältä vaikka miten painelin sitä nappia, kuin vasta sitten kun neliveto oli kytketty pois.

        Eli namikan lokiikka on joko rikki tai muuten väärin.
        Napalukkojen pitäisi mennä pois päältä automaattisesti kun vain takaveto on päällä.
        Tässä napalukot jää päälle kunnes sen vapauttaa tuosta erillisestä nappulasta.

        Eli auto kääntyi nihkeasti takavedollakin, ellei napista vapauta lukkoja.
        Autolla jossa ei voi käyttää hidasta puolta pahoissa paikoissa peruutettaessa, ovat vain kaltaisiasi mestarikuskeja varten.
        Me tavalliset kuskit kaipaamme sitä hidasta puoltakin, siksi sinne on tehtykin.

        Kerropa kun peruutat parin tonnin perävaunun kulmaperuutuksena ahtaaseen väliin asfaltilla ylämäkeen.
        Tulen kuvaamaan sen videolle ja se varmaan myy taituruudessaan hyvin, johonkin tosi TV-sarjaan.
        Itselläni kytkin savuaisi ja kaipaisin sitä hidasta puolta.

        Tuosta, moniko vetoinen auto on, olen kyllästynyt aiheeseen.
        Jos ilman välitasauspyörästöä oleva neliveto ajaa paikkaan jossa eri kulmien pyörät ovat ilmassa, ei vedä mikään pyörä yhtään. Eli nollapyöpäveto. Piste.

        Jos on välitasauspyörästö, eikä lukkoja sekä yksi pyörä jostainkin kulmsta ilmassa. Silloin auto on nollapyörävetoinen. Piste.

        En tiedä miksi asiasta mm. Tekniikan maailmassa joskus tehtiin kummaa salatiedettä, vaikka se on mitä yksinkertainta logiikkaa, mitä tasauspyörästö vaikuttaa, eli tasaa voiman (ilman lukkoa) joten jos yksi on jäällä tai ilmassa, vastus nolla kiloa, sama voima toisellakin puolella.

        Lukot (tai välitasauspyörästön puuttuminen) estävät voiman karkaamasta tasauspyörästön läpi.

        nimenomaan napalukkojen vapauttamista varten, ei niiden kuulukaan itsestään kytkeytyä pois.
        Aiemmin sanoit tehneesi kaupat autosta, nyt teit vain koeajon...
        Kannattaa ostaa joku vanha hilux missä voit napalukkoja käännellä ihan silloin kun mieli tekee =)


      • Tasauspyörästö
        nappi on.. kirjoitti:

        nimenomaan napalukkojen vapauttamista varten, ei niiden kuulukaan itsestään kytkeytyä pois.
        Aiemmin sanoit tehneesi kaupat autosta, nyt teit vain koeajon...
        Kannattaa ostaa joku vanha hilux missä voit napalukkoja käännellä ihan silloin kun mieli tekee =)

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.


      • Tasauspyörästö
        Tasauspyörästö kirjoitti:

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.

        Olen useamman kerran ollut tilanteessa, jossa vanha Mitsumme (L200 4 WD vm -90) on ollut kärryn kanssa paikassa jossa tuo hidas puoli on ollut paikallaan.

        Siinä kun käy ulkona pyöräyttämässä vain toisenkin napalukon pois, on meno juohevaa, auto käntyy ketterästi low asennossa. Ei savua kytkin.

        En tajua miksi on pienellä Nykyvoimansiirrot pilattu.

        Siis miksi pitää muistaa vapauttaa napista, kun automatiikka sen hoitaisi.
        Kertokaa se minulle.


      • Josef K
        Tasauspyörästö kirjoitti:

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.

        RFW jää aina oletuksena päälle siirtyessäsi nelivedolta takaisin kaksivetoon siksi, että silloin voit myös palata takaisin nelivetoon vauhdissa (2005 asti) oli viimeinen oikeilla vapautuslukoilla varustettu pikkis, jossa myös vetoakselit pysähtyivät. RFW on sinänsä ameriikan hapatusta, ei tarvitse mennä ulos autosta, ikävään maailmaan...


      • Jimnyssä kyllä
        Tasauspyörästö kirjoitti:

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.

        Miksei Rangerissakin ole täysin automaattista nelivedon kytkentää (kepistä heilauttamalla siis)
        Kuten vaikka Suzuki Jimnyssä? Jimnyn systeemi on ihan huippu, voi heittää vauhdissa nelivedon päälle ja pois jos tarvii. Joku sanoi joskus, ettei toimi pidemmän päälle (likaantuminen kylmä), olen ajanut 8 vuotta ja 150 000km ja aina vaan toimii.


    • ronski vaan

      kyllä se menee kun pukkii kaasua ei tarvite hienostella rankeri kestää.en oo koskaa sääliny ja aina on taittunu kulmiin.anna luistaa tuntuu olevan luja kun on kestäny.se tuntuu vaan ettei mene.

      ei ole lelu kuten moni lava on.
      se takapää on mulla aikas tönkki malli sutii asvaltilla molemmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      238
      2070
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1797
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      69
      1516
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1216
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1140
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      881
    Aihe