Ford Ranger

tasauspyörästö?

Teinpäs tänään kaupat 2007 mallin 105 Kw moottorilla olevasta Rangerin esittelyautosta.

Joskus syksyllä kun saman mallin autoa kyselin, sain käsityksen, että niissä on etu ja takapään välillä tasauspyörästö?

Vai onko vain jossain malleissa?

Tässä nimittäin ei ole.

Sekä näyttää siltä, että etulukot kytkeytyvät aina päälle kun laittaa nelivedon päälle.

Eli etu- ja takapää ovat "yhtä puuta" hitaalla välityksellä.
Tämä on iso haitta kun peruutetaan raskasta peräkärryä asfaltilla tiukkaan paikkaan.
Sillä jos ajaa takavedolla, savuaa kytkin, jos hitaalla puolella, ei auto käänny sekä renkaat murtavat asfalttia ja voimansiirto rasittuu kohtuuttomasti.

Minusta on typerää jos tätä etuvetoa ei saa pois päältä hitaalla ajettaessa tarvittaessa.

Samoin välitasauspyörästö tekisi nopean ajon liukkaalla paljon juoheammaksi sekä turvallisemmaksi. Välitasauspyörästö maksaa, mutta tuo etupään sähkölukon kytkeminen ei olisi iso kustannus.

Lienekö itse kytkettävä niin että saa lukon pois tarvittaessa.

8

12747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhut..

      Auto on teknisesti täysin sama kuin Mazdan BT-50 vastaava malli, tehdäänhän ne Mazdan tehtaassa. Etupäässä ei ole minkäänlaista lukkoa, ainoastaan sähköiset napalukot jotka kytkeytyvät nelivedolle siirryttäessä. Sähköiset napalukot saat vapautettua katkaisijasta, et sillä muuhun pysty vaikuttamaan vaikka miten kytkisit.
      Takaperässä on löysähkö kitkalukko, joka voisi olla tiukempi.
      Itsehän sen säätelet savuaako kytkin vai ei, en ainakaan ole tuollaisen eteen joutunut edes metsässä. Jos ei peruuttelu onnistu ilman hidasta pakkia niin kannattaa ajella vain eteenpäin.
      Saakos noihin ihan Voorteihin lisävarusteena "välitasauspyörästön"..omassa Matukassa se ainakin kuului samaan hintaan.
      Ei tuota nelivetoa oikein yhdeksi puuksi voi kutsua, kun parhaimmillaan kaksi pyörää sutii ja nekin eri päissä autoa.

      • Tasauspyörä

        Niin, siksipä kysynkin, koska tein vain koeajon.

        Siinä testailin tuota sähköistä napalukkoa, jka suositellaan otettavaksi pois päältä aina kun ajetaan takavedolla.

        Eli se näytti toimivan niin, että kun nelivedon kytkee päälle, kytkeytyvät napalukotkin päälle.

        Napalukkoja en saanut pois päältä vaikka miten painelin sitä nappia, kuin vasta sitten kun neliveto oli kytketty pois.

        Eli namikan lokiikka on joko rikki tai muuten väärin.
        Napalukkojen pitäisi mennä pois päältä automaattisesti kun vain takaveto on päällä.
        Tässä napalukot jää päälle kunnes sen vapauttaa tuosta erillisestä nappulasta.

        Eli auto kääntyi nihkeasti takavedollakin, ellei napista vapauta lukkoja.
        Autolla jossa ei voi käyttää hidasta puolta pahoissa paikoissa peruutettaessa, ovat vain kaltaisiasi mestarikuskeja varten.
        Me tavalliset kuskit kaipaamme sitä hidasta puoltakin, siksi sinne on tehtykin.

        Kerropa kun peruutat parin tonnin perävaunun kulmaperuutuksena ahtaaseen väliin asfaltilla ylämäkeen.
        Tulen kuvaamaan sen videolle ja se varmaan myy taituruudessaan hyvin, johonkin tosi TV-sarjaan.
        Itselläni kytkin savuaisi ja kaipaisin sitä hidasta puolta.

        Tuosta, moniko vetoinen auto on, olen kyllästynyt aiheeseen.
        Jos ilman välitasauspyörästöä oleva neliveto ajaa paikkaan jossa eri kulmien pyörät ovat ilmassa, ei vedä mikään pyörä yhtään. Eli nollapyöpäveto. Piste.

        Jos on välitasauspyörästö, eikä lukkoja sekä yksi pyörä jostainkin kulmsta ilmassa. Silloin auto on nollapyörävetoinen. Piste.

        En tiedä miksi asiasta mm. Tekniikan maailmassa joskus tehtiin kummaa salatiedettä, vaikka se on mitä yksinkertainta logiikkaa, mitä tasauspyörästö vaikuttaa, eli tasaa voiman (ilman lukkoa) joten jos yksi on jäällä tai ilmassa, vastus nolla kiloa, sama voima toisellakin puolella.

        Lukot (tai välitasauspyörästön puuttuminen) estävät voiman karkaamasta tasauspyörästön läpi.


      • nappi on..
        Tasauspyörä kirjoitti:

        Niin, siksipä kysynkin, koska tein vain koeajon.

        Siinä testailin tuota sähköistä napalukkoa, jka suositellaan otettavaksi pois päältä aina kun ajetaan takavedolla.

        Eli se näytti toimivan niin, että kun nelivedon kytkee päälle, kytkeytyvät napalukotkin päälle.

        Napalukkoja en saanut pois päältä vaikka miten painelin sitä nappia, kuin vasta sitten kun neliveto oli kytketty pois.

        Eli namikan lokiikka on joko rikki tai muuten väärin.
        Napalukkojen pitäisi mennä pois päältä automaattisesti kun vain takaveto on päällä.
        Tässä napalukot jää päälle kunnes sen vapauttaa tuosta erillisestä nappulasta.

        Eli auto kääntyi nihkeasti takavedollakin, ellei napista vapauta lukkoja.
        Autolla jossa ei voi käyttää hidasta puolta pahoissa paikoissa peruutettaessa, ovat vain kaltaisiasi mestarikuskeja varten.
        Me tavalliset kuskit kaipaamme sitä hidasta puoltakin, siksi sinne on tehtykin.

        Kerropa kun peruutat parin tonnin perävaunun kulmaperuutuksena ahtaaseen väliin asfaltilla ylämäkeen.
        Tulen kuvaamaan sen videolle ja se varmaan myy taituruudessaan hyvin, johonkin tosi TV-sarjaan.
        Itselläni kytkin savuaisi ja kaipaisin sitä hidasta puolta.

        Tuosta, moniko vetoinen auto on, olen kyllästynyt aiheeseen.
        Jos ilman välitasauspyörästöä oleva neliveto ajaa paikkaan jossa eri kulmien pyörät ovat ilmassa, ei vedä mikään pyörä yhtään. Eli nollapyöpäveto. Piste.

        Jos on välitasauspyörästö, eikä lukkoja sekä yksi pyörä jostainkin kulmsta ilmassa. Silloin auto on nollapyörävetoinen. Piste.

        En tiedä miksi asiasta mm. Tekniikan maailmassa joskus tehtiin kummaa salatiedettä, vaikka se on mitä yksinkertainta logiikkaa, mitä tasauspyörästö vaikuttaa, eli tasaa voiman (ilman lukkoa) joten jos yksi on jäällä tai ilmassa, vastus nolla kiloa, sama voima toisellakin puolella.

        Lukot (tai välitasauspyörästön puuttuminen) estävät voiman karkaamasta tasauspyörästön läpi.

        nimenomaan napalukkojen vapauttamista varten, ei niiden kuulukaan itsestään kytkeytyä pois.
        Aiemmin sanoit tehneesi kaupat autosta, nyt teit vain koeajon...
        Kannattaa ostaa joku vanha hilux missä voit napalukkoja käännellä ihan silloin kun mieli tekee =)


      • Tasauspyörästö
        nappi on.. kirjoitti:

        nimenomaan napalukkojen vapauttamista varten, ei niiden kuulukaan itsestään kytkeytyä pois.
        Aiemmin sanoit tehneesi kaupat autosta, nyt teit vain koeajon...
        Kannattaa ostaa joku vanha hilux missä voit napalukkoja käännellä ihan silloin kun mieli tekee =)

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.


      • Tasauspyörästö
        Tasauspyörästö kirjoitti:

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.

        Olen useamman kerran ollut tilanteessa, jossa vanha Mitsumme (L200 4 WD vm -90) on ollut kärryn kanssa paikassa jossa tuo hidas puoli on ollut paikallaan.

        Siinä kun käy ulkona pyöräyttämässä vain toisenkin napalukon pois, on meno juohevaa, auto käntyy ketterästi low asennossa. Ei savua kytkin.

        En tajua miksi on pienellä Nykyvoimansiirrot pilattu.

        Siis miksi pitää muistaa vapauttaa napista, kun automatiikka sen hoitaisi.
        Kertokaa se minulle.


      • Josef K
        Tasauspyörästö kirjoitti:

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.

        RFW jää aina oletuksena päälle siirtyessäsi nelivedolta takaisin kaksivetoon siksi, että silloin voit myös palata takaisin nelivetoon vauhdissa (2005 asti) oli viimeinen oikeilla vapautuslukoilla varustettu pikkis, jossa myös vetoakselit pysähtyivät. RFW on sinänsä ameriikan hapatusta, ei tarvitse mennä ulos autosta, ikävään maailmaan...


      • Jimnyssä kyllä
        Tasauspyörästö kirjoitti:

        Koska ne napalukot kytkeytyvät automaattiseti päälle, kun nelivedon kytkee, en näe mitään järkeä etteivät ne kytkeydy pois päältä, kun neliveto ei ole päällä?

        Selitätkö tämän minulle, miksi näin kuuluu olla?

        Napalukkojen päällä olo kuluttaa aivan turhaan voimansiirtoa, renkaita ja polttoainetta, kun neliveto ei ole päällä. Automaattinen irrotus ja kytkentä tuntuisi järkevältä.

        Sekä järkevältä se, että etuvedon voisi vapauttaa ohjaamisen helpottamiseksi pitävällä pinnalla hitaalla alueella.
        Kuvitelkaa mitkä murtavat voimat on kun renkaat on linkussa ja pyörät väkisin luistavat asfaltilla käännettäessä.
        Siksi tuo kytkettävä välitasauspyörästö olisi hyvä.

        Hilux, Isuzu väivät ostoslistalta takaovien puuttumisen takia.

        Samoin Hiluxissa on kamalan näköinen uloke pohjassa voimansiirron alla, joka huonontaa maatoajo-ominaisuuksia.

        Aion tehdä jonkun ratkaisun tuohon kytkentään, sehän on vain sähköinen juttu.

        Arpapeliähän auton osto on, aika näyttää mikä on Rangerikin, mutta hyvältä tuntui ajaa ja tilaratkaisut toimivat.
        Minulle tuo takatilan käytettävyys on tärkeä tekijä, kun lavalla ei kaikkea voi pitää.

        Miksei Rangerissakin ole täysin automaattista nelivedon kytkentää (kepistä heilauttamalla siis)
        Kuten vaikka Suzuki Jimnyssä? Jimnyn systeemi on ihan huippu, voi heittää vauhdissa nelivedon päälle ja pois jos tarvii. Joku sanoi joskus, ettei toimi pidemmän päälle (likaantuminen kylmä), olen ajanut 8 vuotta ja 150 000km ja aina vaan toimii.


    • ronski vaan

      kyllä se menee kun pukkii kaasua ei tarvite hienostella rankeri kestää.en oo koskaa sääliny ja aina on taittunu kulmiin.anna luistaa tuntuu olevan luja kun on kestäny.se tuntuu vaan ettei mene.

      ei ole lelu kuten moni lava on.
      se takapää on mulla aikas tönkki malli sutii asvaltilla molemmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1002
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      778
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      735
    4. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      724
    5. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      59
      717
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      108
      666
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      111
      573
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      46
      552
    9. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      508
    10. Pystytkö pitämään

      Taukoa ja eroa ihan hyvillä mielin vai tekeekö tiukkaa
      Ikävä
      41
      498
    Aihe