Iskarien vaihto...

minä

Pitäisi ens vkl:na vaihtaa iskarit, onkos siinä jotain erityistä muistettavaa tai jos jollain hyviä neuvoja, otetaan vastaan!

19

6071

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja

      mikä auto!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • rahanmenoa

      Älä vaihda, jos vanhat eivät ole selvästi rikki eli eivät vuoda tai eivät kolise. Uusilla iskareilla autostasi tulee kilisevä, koliseva ja tärisevä. jos jokin vaimentimista on rikki, vaihda ainoastaan se rikki oleva.

      • TeeSeItse

        Jahas. Ja vaihda lamputkin vasta sitten kun kaikki ovat pimeänä. Ja öljyä ja suodatinta ei kannata ikinä vaihtaa, sen kun lisää välillä halvinta kuraa mitä röhnäliiteristä löytyy.

        Taidat pitää hyvää huolta autostas?

        Iskarihomma:
        Takaiskarit voi olla helppo nakki jos ovat erilliset, eli eivät jousen sisässä. Etupää on yleensä työläämpi. Tarvitaan jousipuristin yms. Ja joissain autoissa voi pyöränkulmat muuttua.


      • meitä
        TeeSeItse kirjoitti:

        Jahas. Ja vaihda lamputkin vasta sitten kun kaikki ovat pimeänä. Ja öljyä ja suodatinta ei kannata ikinä vaihtaa, sen kun lisää välillä halvinta kuraa mitä röhnäliiteristä löytyy.

        Taidat pitää hyvää huolta autostas?

        Iskarihomma:
        Takaiskarit voi olla helppo nakki jos ovat erilliset, eli eivät jousen sisässä. Etupää on yleensä työläämpi. Tarvitaan jousipuristin yms. Ja joissain autoissa voi pyöränkulmat muuttua.

        Eli siis: Sinä vaihdat kaikki lamput, kun yksi on pimeänä? Onko hullumpaa kuultu? Miksi vaimentimien kanssa pitäisi toimia toisin? Vaimenninkauppiaat kyllä ilomielin suosittelevat kaikkien vaihtoa ja vielä jousienkin vaihtoa saman tien ja mieluiten vielä alatukivarsien nivelet myös. Mielestäsi siis "hyvää huolta autostas" -pitäminen tarkoittaa ehjien osien vaihtamista uusiin?

        Öljystä ei tainnut olla juttua, vai onko jonkinlainen telepaattinen yhteys? Autojeni huolenpidosta ei ole ollut kenelläkään sanomista.

        Kun nykyvehkeestä (5-cyl tdi) 140 000 km kohdalla toinen etuvaimennin alkoi kolista, se silloin vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut vaihtamisen tarvetta, ajoa on tähän mennessä kertynyt 295 000 km. Auton pidosta kertyy niin hirveästi kuluja, kun siihen uhraa ainoastaan vain tarvittavan, miksi siis vaihtelisin ehjiä osia uusiin turhan tähden???


      • V.A.G
        meitä kirjoitti:

        Eli siis: Sinä vaihdat kaikki lamput, kun yksi on pimeänä? Onko hullumpaa kuultu? Miksi vaimentimien kanssa pitäisi toimia toisin? Vaimenninkauppiaat kyllä ilomielin suosittelevat kaikkien vaihtoa ja vielä jousienkin vaihtoa saman tien ja mieluiten vielä alatukivarsien nivelet myös. Mielestäsi siis "hyvää huolta autostas" -pitäminen tarkoittaa ehjien osien vaihtamista uusiin?

        Öljystä ei tainnut olla juttua, vai onko jonkinlainen telepaattinen yhteys? Autojeni huolenpidosta ei ole ollut kenelläkään sanomista.

        Kun nykyvehkeestä (5-cyl tdi) 140 000 km kohdalla toinen etuvaimennin alkoi kolista, se silloin vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut vaihtamisen tarvetta, ajoa on tähän mennessä kertynyt 295 000 km. Auton pidosta kertyy niin hirveästi kuluja, kun siihen uhraa ainoastaan vain tarvittavan, miksi siis vaihtelisin ehjiä osia uusiin turhan tähden???

        Ilmesesti vaihdat talvirenkaatkin vain vetäviin pyöriin tyylillä:"kyllä ne muut pyörivät jokatapauksessa mukana". Jarrupalat vaihdetaan vain siitä pyörästä, josta ne ovat kuluneet.

        Jousitukselle tai jarruille osia vaihdettaessa on osat vaihdettava akselin molemmille puolille.

        Iskunvaimentajat harvoin hajoavat totaalisesti. Ne vain pikkuhiljaa "kuluvat" loppuun. Kuluminen on niin hidasta että ajaessa ehtii tottua kuluneisiin iskareihin.

        Haluatko ajaa autolla, jossa yhdessä nurkassa on upouusi iskari ja vastapuolella jo parhaat päivänsä nähnyt vaimennin?
        Auton käyttäytyminen on täysin sattumanvaraista.
        Arvostan omaa(ja muitten)henkeä senverran, että tällaiseen pommiin en koske.

        Ajovalon ollessa pimeä vaihdan molemmat lamput: Asiallisten lamppujen laatu on senverran tasainen, että toisen simahtaessa menee kohta toinenkin. Ja valotehokin paranee taas uusilla polttimoilla.

        No,köyhyys ei ole ilo kenellekään


      • osia
        meitä kirjoitti:

        Eli siis: Sinä vaihdat kaikki lamput, kun yksi on pimeänä? Onko hullumpaa kuultu? Miksi vaimentimien kanssa pitäisi toimia toisin? Vaimenninkauppiaat kyllä ilomielin suosittelevat kaikkien vaihtoa ja vielä jousienkin vaihtoa saman tien ja mieluiten vielä alatukivarsien nivelet myös. Mielestäsi siis "hyvää huolta autostas" -pitäminen tarkoittaa ehjien osien vaihtamista uusiin?

        Öljystä ei tainnut olla juttua, vai onko jonkinlainen telepaattinen yhteys? Autojeni huolenpidosta ei ole ollut kenelläkään sanomista.

        Kun nykyvehkeestä (5-cyl tdi) 140 000 km kohdalla toinen etuvaimennin alkoi kolista, se silloin vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut vaihtamisen tarvetta, ajoa on tähän mennessä kertynyt 295 000 km. Auton pidosta kertyy niin hirveästi kuluja, kun siihen uhraa ainoastaan vain tarvittavan, miksi siis vaihtelisin ehjiä osia uusiin turhan tähden???

        kannatakaan vaihtaa, mutta kuluneet osat ovatkin sitten asia erikseen. Loppuunajetut iskarit on syytä vaihtaa jo oman turvallisuudenkin tähden. Huonoilla iskunvaimentimilla jarrutusmatkat pitenevät ja maantieajosta tulee vaarallisen keinuvaa.

        Kun lampuista oli puhe, niin vanhoissa, paljon ajetuissa autoissa kannattaa tarkastaa umpioiden kunto. Tämäkin turvallisuuden tähden. Ei auta, vaikka olisi uudet polttimot, jos umpiot ovat päässeet tummentumaan.

        Sama koskee renkaitakin: jossain vaiheessa kuluneet renkaat kannattaa vaihtaa uusiin, ja jälleen kerran turvallisuussyistä.

        Ei kannata siirtää vastuuta kys. asioista esim. katsastusmiehelle tai poliisille (jotka kyllä tarpeen vaatiessa muistavat mainita kuluneista osista). On totta, että autoilu on kallista, mutta toisaalta voi olla, että vielä kalliimman hinnan siitä maksaa, jos säästää väärässä paikassa...


      • nenään
        V.A.G kirjoitti:

        Ilmesesti vaihdat talvirenkaatkin vain vetäviin pyöriin tyylillä:"kyllä ne muut pyörivät jokatapauksessa mukana". Jarrupalat vaihdetaan vain siitä pyörästä, josta ne ovat kuluneet.

        Jousitukselle tai jarruille osia vaihdettaessa on osat vaihdettava akselin molemmille puolille.

        Iskunvaimentajat harvoin hajoavat totaalisesti. Ne vain pikkuhiljaa "kuluvat" loppuun. Kuluminen on niin hidasta että ajaessa ehtii tottua kuluneisiin iskareihin.

        Haluatko ajaa autolla, jossa yhdessä nurkassa on upouusi iskari ja vastapuolella jo parhaat päivänsä nähnyt vaimennin?
        Auton käyttäytyminen on täysin sattumanvaraista.
        Arvostan omaa(ja muitten)henkeä senverran, että tällaiseen pommiin en koske.

        Ajovalon ollessa pimeä vaihdan molemmat lamput: Asiallisten lamppujen laatu on senverran tasainen, että toisen simahtaessa menee kohta toinenkin. Ja valotehokin paranee taas uusilla polttimoilla.

        No,köyhyys ei ole ilo kenellekään

        Kun kalliinpuoleinen tdi-autoni oli
        20 000 km ajettu, mittautin testerillä
        iskarit, etuiskareiden eroa oli 11 %. Siis uusilla iskareilla oli eroa!
        Kun toinen etuisk. alkoi kolista 140 000 km vaiheilla, vaihdoin sen, ssis vain sen
        kolisevan. Testeri näytti iskareiden eroksi 3 %. Nyt kun ajettuna on 300 000 km, testeri näytti eroksi 8 %. Uudempi iskari oli
        vaimennusteholtaan huonompi.

        Olenko siis toiminut jotenkin väärin, niinkuin annat ymmärtää? On täysin sattuman hallussa,
        kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
        ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?

        Varaosaliike olisi ainut hyötyjä. Ilmeisesti
        oletkin liikkeessä myyjänä, muuten en epäasiallista kommentointiasi käsitä.

        Lampuista puheenollen: ostin kahden Philips LongLife -polttimon paketin Motonetistä,
        laitoin uuden polttimon palaneen paikalle; välähdys vain, uusi polttimo oli elinkaarensa lopussa. No olihan paketissa toinen, se on nyt ainakin pari viikkoa kestänyt. Että se polttimoiden tasalaatuisuudesta.


      • mth
        nenään kirjoitti:

        Kun kalliinpuoleinen tdi-autoni oli
        20 000 km ajettu, mittautin testerillä
        iskarit, etuiskareiden eroa oli 11 %. Siis uusilla iskareilla oli eroa!
        Kun toinen etuisk. alkoi kolista 140 000 km vaiheilla, vaihdoin sen, ssis vain sen
        kolisevan. Testeri näytti iskareiden eroksi 3 %. Nyt kun ajettuna on 300 000 km, testeri näytti eroksi 8 %. Uudempi iskari oli
        vaimennusteholtaan huonompi.

        Olenko siis toiminut jotenkin väärin, niinkuin annat ymmärtää? On täysin sattuman hallussa,
        kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
        ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?

        Varaosaliike olisi ainut hyötyjä. Ilmeisesti
        oletkin liikkeessä myyjänä, muuten en epäasiallista kommentointiasi käsitä.

        Lampuista puheenollen: ostin kahden Philips LongLife -polttimon paketin Motonetistä,
        laitoin uuden polttimon palaneen paikalle; välähdys vain, uusi polttimo oli elinkaarensa lopussa. No olihan paketissa toinen, se on nyt ainakin pari viikkoa kestänyt. Että se polttimoiden tasalaatuisuudesta.

        ensimmäisen viestisi perusteella että et voi olla tosissasi, mutta ilmeisesti kuitenkin olet joten taidampa hiukan kommentoida.

        Ensiksi noista iskaritetsteistä, ne on todellakin ihan huuhaata, kun eivät kuitenkaan ole kalibroitu juuri testattavalle autolle. Luulisin kuitenkin että eroa eri puolille autoa ei pitäisi syntyä, jos iskarit on kunnossa. Ehkä se että eroa löytyi uusista iskareista noin paljon kertoo enemmän testistä kuin iskarien kunnosta. Tai ehkä Motonetista ostamasi iskari oli susi jo syntyessään. Tiedä häntä, voisin jatkaa motonetin Made in Poland laakereista mutta eivät ne tähän aiheeseen kuuluu.

        Jos sinulla tosiaan on 300tkm ajetuttuja iskareita autossasi 3 kpl ja 1 kpl 150 tkm ajettua ja et huomaa ajossa mitään omituista niin ihmettelen kyllä. Ilmeisesti ajat vain kaupunki ajoa, mutta nuo kilometrilukemat uudessa tdi:ssä kielivät muusta.

        Se mitä olisit hyötynyt molempien iskarien yhtäaikaisesta vaihdosta on ajoturvallisuus. Se että sinulla on kaksi paskaa iskaria, ilmeisesti tilanne nyt, huonontaa jarrutusmatkaa tasaisesti. Mutta jos sinulla olisi edessä yksi hyvä ja toinen paska, niin paniikki jarrutuksessa saattaisi esiintyä ylättävää puoltoa.


      • joo
        mth kirjoitti:

        ensimmäisen viestisi perusteella että et voi olla tosissasi, mutta ilmeisesti kuitenkin olet joten taidampa hiukan kommentoida.

        Ensiksi noista iskaritetsteistä, ne on todellakin ihan huuhaata, kun eivät kuitenkaan ole kalibroitu juuri testattavalle autolle. Luulisin kuitenkin että eroa eri puolille autoa ei pitäisi syntyä, jos iskarit on kunnossa. Ehkä se että eroa löytyi uusista iskareista noin paljon kertoo enemmän testistä kuin iskarien kunnosta. Tai ehkä Motonetista ostamasi iskari oli susi jo syntyessään. Tiedä häntä, voisin jatkaa motonetin Made in Poland laakereista mutta eivät ne tähän aiheeseen kuuluu.

        Jos sinulla tosiaan on 300tkm ajetuttuja iskareita autossasi 3 kpl ja 1 kpl 150 tkm ajettua ja et huomaa ajossa mitään omituista niin ihmettelen kyllä. Ilmeisesti ajat vain kaupunki ajoa, mutta nuo kilometrilukemat uudessa tdi:ssä kielivät muusta.

        Se mitä olisit hyötynyt molempien iskarien yhtäaikaisesta vaihdosta on ajoturvallisuus. Se että sinulla on kaksi paskaa iskaria, ilmeisesti tilanne nyt, huonontaa jarrutusmatkaa tasaisesti. Mutta jos sinulla olisi edessä yksi hyvä ja toinen paska, niin paniikki jarrutuksessa saattaisi esiintyä ylättävää puoltoa.

        Ei nyt enää viitsisi, mutta olkoon:
        Auton merkkihuolto ei asenna Motonetista
        ostettuja iskareita,
        tosin samojahan ne hyvinkin saattavat olla. Vaikka iskari on minkä Monroen tms valmistetta,
        yhtälailla ostettaessa kaksi kuin yksikin uusikin
        voi olla susi. Se että vaihtaa kaksi ei takaa, että ne olisivat vaimennusteholtaan samanlaisia.

        Iskaritestit huuhaata?
        Kas kun testerit on nyt määrätty pakollisiksi
        kaikkiin katsastuskonttoreihinkin. Vai kalibroitu
        autokohtaisesti. Joo joo.Fysiikan peruslakien
        soveltamisessa ei automerkeistä
        tarvi tietää mitään. Kaksi viimeistä kappaletta osoittavat, ettet ymmärrä tekniikasta mitään.
        Jos vaimennusero on pienempi kuin 20%, ei
        sitä ilman testeriä pysty Erkkikään havaitsemaan.


      • mth
        joo kirjoitti:

        Ei nyt enää viitsisi, mutta olkoon:
        Auton merkkihuolto ei asenna Motonetista
        ostettuja iskareita,
        tosin samojahan ne hyvinkin saattavat olla. Vaikka iskari on minkä Monroen tms valmistetta,
        yhtälailla ostettaessa kaksi kuin yksikin uusikin
        voi olla susi. Se että vaihtaa kaksi ei takaa, että ne olisivat vaimennusteholtaan samanlaisia.

        Iskaritestit huuhaata?
        Kas kun testerit on nyt määrätty pakollisiksi
        kaikkiin katsastuskonttoreihinkin. Vai kalibroitu
        autokohtaisesti. Joo joo.Fysiikan peruslakien
        soveltamisessa ei automerkeistä
        tarvi tietää mitään. Kaksi viimeistä kappaletta osoittavat, ettet ymmärrä tekniikasta mitään.
        Jos vaimennusero on pienempi kuin 20%, ei
        sitä ilman testeriä pysty Erkkikään havaitsemaan.

        ihan miten vain, omakohtaista kokemusta on autotohtorin testeristä joka kertoi että 5tkm ajetut bilsteinit olisivat vaihtokunnossa. Testeriä operoinut tohtori valitteli että koska autoni on hyvin kevyt suhteessa jousien jousivakioon niin testerin tulos ei ole luotettava. Lisäksi kyseinen testaaja kertoi että päinvastaisessa tapauksessa, jossa jousetkin ovat jo veltostuneet, ei testeri toimi kovin luotettavasti. Joten minä vedin siitä johtoppäätöksen että testeri on kovin huono soveltamaan niitä fysiikan peruslakeja => huuhaata.

        On toki olemassa myös kunnollisia iskari testereitä, mutta pääsääntöisesti ne vaativat että iskarit irroitetaan autosta, tälläisessa testissä tuskin kävit...

        Mutta ovatkos nuo testerit tosiaan pakollisia, en ole vielä tänä vuonna katsastuksessa käynytkään, joten mielenkiinnolla odottelen mitä katsastus sanoo 60tkm ajetuista bilsteineistä

        Sorry jotenkin jäi tuo motonetti mieleen kun en millään voinut kuvitella että merkkihuolto vaihtaisi vain yhden iskarin, varsinkin kun niillä oli ajettu 140tkm. Sellaista iskaria kun ei ole vielä tehty mikä olisi hyvä 140 tkm jälkeen, vaikka olisit pitänyt kärryäsi kuin kipeätä pillua.

        mistäs päin maailmaa kyseinen merkkihuolto löytyy ?


      • V.A.G
        nenään kirjoitti:

        Kun kalliinpuoleinen tdi-autoni oli
        20 000 km ajettu, mittautin testerillä
        iskarit, etuiskareiden eroa oli 11 %. Siis uusilla iskareilla oli eroa!
        Kun toinen etuisk. alkoi kolista 140 000 km vaiheilla, vaihdoin sen, ssis vain sen
        kolisevan. Testeri näytti iskareiden eroksi 3 %. Nyt kun ajettuna on 300 000 km, testeri näytti eroksi 8 %. Uudempi iskari oli
        vaimennusteholtaan huonompi.

        Olenko siis toiminut jotenkin väärin, niinkuin annat ymmärtää? On täysin sattuman hallussa,
        kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
        ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?

        Varaosaliike olisi ainut hyötyjä. Ilmeisesti
        oletkin liikkeessä myyjänä, muuten en epäasiallista kommentointiasi käsitä.

        Lampuista puheenollen: ostin kahden Philips LongLife -polttimon paketin Motonetistä,
        laitoin uuden polttimon palaneen paikalle; välähdys vain, uusi polttimo oli elinkaarensa lopussa. No olihan paketissa toinen, se on nyt ainakin pari viikkoa kestänyt. Että se polttimoiden tasalaatuisuudesta.

        "On täysin sattuman hallussa,
        kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
        ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?"

        Kuten jo sanoin, iskarit harvoin totaalisesti särkyvät. Ja kumpi mahdollisesti särkyy ensin ei ole merkitystä. Itse en aja koskaan iskareita niin loppuun, että ne särkyvät.

        "Loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta olisit hyötynyt ainakin tasapainoisen ajo-ominasuuksien verran. Toki varaosamyyjäkin olisi hyötynyt, mutta yhden iskarin myyntikatteella tuskin elää...

        Leipätyöni suoritan täysin muualla kuin varaosaliikkeessä. Mikä kommentistani oli epäasiallinen?

        Kokeile ostaa lamput jostain muualta, kuin Motonetista tai Biltemasta. Itse en suorita edes tarpeitani näihin varaosa(lue romu)liikkeisiin päin. Olivatko polttimot myös Philipsin, eikä vain pakkaus?


    • jep

      Kannattaa varata pitkävartinen räikkäavain ja CRC:tä tai jotain vastaavaa että saat pultit auki, saattaa olla aika tiukalla. Jousenpuristimet ovat erittäin tarpeelliset jos jousi ja iskari on samassa paketissa kiinni (yleensä etupää; riippuu autosta).
      Kannattaa laittaa kaikki irtoavat osat järjestykseen, jotta saat laitettua ne samassa järjestyksessä takaisin.
      Yleensäkin maltti on valttia. Itselläni meni ensimmäisen etuiskarin vaihdossa koko ilta, toinen menikin sitten jo tunnissa kun tiesi mitä tehdä.

      • V.A.G

        Pyöräkulmat kannataa tarkastuttaa remontin jälkeen. VAG-autoissa pyöräkulmat säädetään (etu)iskarin alapään pulteilla. jos vaihdat pelkät patruunat se onnistuu näihin pultteihin koskematta


      • tutulta

        Samat kokemukset etuiskarien vaihdossa. Ekaan meni "vuosi" ja toinen menikin jo vasemmalla kädellä.

        Pieni varotuksen sana vielä etuiskarien vaihdosta (ja myös taka, jos ovat jousen sisällä). Pitää olla todella tarkkana, ettei jouseen jää mitään jännitystiloja kiertosuunnassa ja että jousi on muutenkin kunnolla paikallaan takaisin asennettaessa. Muuten ajettavuus entisestään vain huononee ja kolinat lisääntyy.


    • minä

      No eipä tullut mitään uutta, jousen puristimet löytyy ja niitä tarvitsen sekä etu että taka päässä.
      Kuinka toi iskarin ilmaus? Oon lukenu jostain et pitää pitää pystyssä ja painella muutama kerta pohjaan, vai oliko toi vain neste iskareilla??

      • maalainen

        Jos KYBit kelpaavat, mene Vianorille.
        Itse vaihdatin eteen ja taakse.
        Itse vaihtaen, ostaen iskarit tarvikeliikkeestä,
        olisi työpalkaksi jäänyt n. 25 euroa


      • TeeSeItse

        Kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ilmata. Muista pistää alapää lattiaa vasten kun painelet muutaman kerran.


      • JIS
        TeeSeItse kirjoitti:

        Kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ilmata. Muista pistää alapää lattiaa vasten kun painelet muutaman kerran.

        Pidä iskari pystyasennossa ilmauksen jälkeen asennukseen asti, ohjeet on kyllä paketissa, mutta yleensä jenkkiläksi. Tuo koskee lähinnä nesteiskareita, muita ei kannata laittaa jos ajelee kaikenlaisilla teillä, motarilla kelpaa huonommatkin.


    • Sunny

      Vaihda kaikki neljä kerralla. Näin tein 165 tkm kohdalla. Alusta ei tuntunut kuluneelta ennen vaihtoa, mutta ero oli silti huomattava. Ajomukavuus parani selvästi. Älä käytä mitään erikoisiskareita, jotka ovat normaalia tehokkaampia. Ne vaativat myös muutetun jousituksen. Tavalliset kaasut toimivat hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      107
      6894
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4421
    3. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3786
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3502
    5. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3478
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      187
      3419
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2939
    8. Nainen vinkkinä sulle!

      Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2644
    9. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2491
    10. Hei seksikäs

      Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13
      1844
    Aihe