Pitäisi ens vkl:na vaihtaa iskarit, onkos siinä jotain erityistä muistettavaa tai jos jollain hyviä neuvoja, otetaan vastaan!
Iskarien vaihto...
19
6071
Vastaukset
- asentaja
mikä auto!!!!!!!!!!!!!!!!!
- rahanmenoa
Älä vaihda, jos vanhat eivät ole selvästi rikki eli eivät vuoda tai eivät kolise. Uusilla iskareilla autostasi tulee kilisevä, koliseva ja tärisevä. jos jokin vaimentimista on rikki, vaihda ainoastaan se rikki oleva.
- TeeSeItse
Jahas. Ja vaihda lamputkin vasta sitten kun kaikki ovat pimeänä. Ja öljyä ja suodatinta ei kannata ikinä vaihtaa, sen kun lisää välillä halvinta kuraa mitä röhnäliiteristä löytyy.
Taidat pitää hyvää huolta autostas?
Iskarihomma:
Takaiskarit voi olla helppo nakki jos ovat erilliset, eli eivät jousen sisässä. Etupää on yleensä työläämpi. Tarvitaan jousipuristin yms. Ja joissain autoissa voi pyöränkulmat muuttua. - meitä
TeeSeItse kirjoitti:
Jahas. Ja vaihda lamputkin vasta sitten kun kaikki ovat pimeänä. Ja öljyä ja suodatinta ei kannata ikinä vaihtaa, sen kun lisää välillä halvinta kuraa mitä röhnäliiteristä löytyy.
Taidat pitää hyvää huolta autostas?
Iskarihomma:
Takaiskarit voi olla helppo nakki jos ovat erilliset, eli eivät jousen sisässä. Etupää on yleensä työläämpi. Tarvitaan jousipuristin yms. Ja joissain autoissa voi pyöränkulmat muuttua.Eli siis: Sinä vaihdat kaikki lamput, kun yksi on pimeänä? Onko hullumpaa kuultu? Miksi vaimentimien kanssa pitäisi toimia toisin? Vaimenninkauppiaat kyllä ilomielin suosittelevat kaikkien vaihtoa ja vielä jousienkin vaihtoa saman tien ja mieluiten vielä alatukivarsien nivelet myös. Mielestäsi siis "hyvää huolta autostas" -pitäminen tarkoittaa ehjien osien vaihtamista uusiin?
Öljystä ei tainnut olla juttua, vai onko jonkinlainen telepaattinen yhteys? Autojeni huolenpidosta ei ole ollut kenelläkään sanomista.
Kun nykyvehkeestä (5-cyl tdi) 140 000 km kohdalla toinen etuvaimennin alkoi kolista, se silloin vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut vaihtamisen tarvetta, ajoa on tähän mennessä kertynyt 295 000 km. Auton pidosta kertyy niin hirveästi kuluja, kun siihen uhraa ainoastaan vain tarvittavan, miksi siis vaihtelisin ehjiä osia uusiin turhan tähden??? - V.A.G
meitä kirjoitti:
Eli siis: Sinä vaihdat kaikki lamput, kun yksi on pimeänä? Onko hullumpaa kuultu? Miksi vaimentimien kanssa pitäisi toimia toisin? Vaimenninkauppiaat kyllä ilomielin suosittelevat kaikkien vaihtoa ja vielä jousienkin vaihtoa saman tien ja mieluiten vielä alatukivarsien nivelet myös. Mielestäsi siis "hyvää huolta autostas" -pitäminen tarkoittaa ehjien osien vaihtamista uusiin?
Öljystä ei tainnut olla juttua, vai onko jonkinlainen telepaattinen yhteys? Autojeni huolenpidosta ei ole ollut kenelläkään sanomista.
Kun nykyvehkeestä (5-cyl tdi) 140 000 km kohdalla toinen etuvaimennin alkoi kolista, se silloin vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut vaihtamisen tarvetta, ajoa on tähän mennessä kertynyt 295 000 km. Auton pidosta kertyy niin hirveästi kuluja, kun siihen uhraa ainoastaan vain tarvittavan, miksi siis vaihtelisin ehjiä osia uusiin turhan tähden???Ilmesesti vaihdat talvirenkaatkin vain vetäviin pyöriin tyylillä:"kyllä ne muut pyörivät jokatapauksessa mukana". Jarrupalat vaihdetaan vain siitä pyörästä, josta ne ovat kuluneet.
Jousitukselle tai jarruille osia vaihdettaessa on osat vaihdettava akselin molemmille puolille.
Iskunvaimentajat harvoin hajoavat totaalisesti. Ne vain pikkuhiljaa "kuluvat" loppuun. Kuluminen on niin hidasta että ajaessa ehtii tottua kuluneisiin iskareihin.
Haluatko ajaa autolla, jossa yhdessä nurkassa on upouusi iskari ja vastapuolella jo parhaat päivänsä nähnyt vaimennin?
Auton käyttäytyminen on täysin sattumanvaraista.
Arvostan omaa(ja muitten)henkeä senverran, että tällaiseen pommiin en koske.
Ajovalon ollessa pimeä vaihdan molemmat lamput: Asiallisten lamppujen laatu on senverran tasainen, että toisen simahtaessa menee kohta toinenkin. Ja valotehokin paranee taas uusilla polttimoilla.
No,köyhyys ei ole ilo kenellekään - osia
meitä kirjoitti:
Eli siis: Sinä vaihdat kaikki lamput, kun yksi on pimeänä? Onko hullumpaa kuultu? Miksi vaimentimien kanssa pitäisi toimia toisin? Vaimenninkauppiaat kyllä ilomielin suosittelevat kaikkien vaihtoa ja vielä jousienkin vaihtoa saman tien ja mieluiten vielä alatukivarsien nivelet myös. Mielestäsi siis "hyvää huolta autostas" -pitäminen tarkoittaa ehjien osien vaihtamista uusiin?
Öljystä ei tainnut olla juttua, vai onko jonkinlainen telepaattinen yhteys? Autojeni huolenpidosta ei ole ollut kenelläkään sanomista.
Kun nykyvehkeestä (5-cyl tdi) 140 000 km kohdalla toinen etuvaimennin alkoi kolista, se silloin vaihdettiin. Sen jälkeen ei ole ollut vaihtamisen tarvetta, ajoa on tähän mennessä kertynyt 295 000 km. Auton pidosta kertyy niin hirveästi kuluja, kun siihen uhraa ainoastaan vain tarvittavan, miksi siis vaihtelisin ehjiä osia uusiin turhan tähden???kannatakaan vaihtaa, mutta kuluneet osat ovatkin sitten asia erikseen. Loppuunajetut iskarit on syytä vaihtaa jo oman turvallisuudenkin tähden. Huonoilla iskunvaimentimilla jarrutusmatkat pitenevät ja maantieajosta tulee vaarallisen keinuvaa.
Kun lampuista oli puhe, niin vanhoissa, paljon ajetuissa autoissa kannattaa tarkastaa umpioiden kunto. Tämäkin turvallisuuden tähden. Ei auta, vaikka olisi uudet polttimot, jos umpiot ovat päässeet tummentumaan.
Sama koskee renkaitakin: jossain vaiheessa kuluneet renkaat kannattaa vaihtaa uusiin, ja jälleen kerran turvallisuussyistä.
Ei kannata siirtää vastuuta kys. asioista esim. katsastusmiehelle tai poliisille (jotka kyllä tarpeen vaatiessa muistavat mainita kuluneista osista). On totta, että autoilu on kallista, mutta toisaalta voi olla, että vielä kalliimman hinnan siitä maksaa, jos säästää väärässä paikassa... - nenään
V.A.G kirjoitti:
Ilmesesti vaihdat talvirenkaatkin vain vetäviin pyöriin tyylillä:"kyllä ne muut pyörivät jokatapauksessa mukana". Jarrupalat vaihdetaan vain siitä pyörästä, josta ne ovat kuluneet.
Jousitukselle tai jarruille osia vaihdettaessa on osat vaihdettava akselin molemmille puolille.
Iskunvaimentajat harvoin hajoavat totaalisesti. Ne vain pikkuhiljaa "kuluvat" loppuun. Kuluminen on niin hidasta että ajaessa ehtii tottua kuluneisiin iskareihin.
Haluatko ajaa autolla, jossa yhdessä nurkassa on upouusi iskari ja vastapuolella jo parhaat päivänsä nähnyt vaimennin?
Auton käyttäytyminen on täysin sattumanvaraista.
Arvostan omaa(ja muitten)henkeä senverran, että tällaiseen pommiin en koske.
Ajovalon ollessa pimeä vaihdan molemmat lamput: Asiallisten lamppujen laatu on senverran tasainen, että toisen simahtaessa menee kohta toinenkin. Ja valotehokin paranee taas uusilla polttimoilla.
No,köyhyys ei ole ilo kenellekäänKun kalliinpuoleinen tdi-autoni oli
20 000 km ajettu, mittautin testerillä
iskarit, etuiskareiden eroa oli 11 %. Siis uusilla iskareilla oli eroa!
Kun toinen etuisk. alkoi kolista 140 000 km vaiheilla, vaihdoin sen, ssis vain sen
kolisevan. Testeri näytti iskareiden eroksi 3 %. Nyt kun ajettuna on 300 000 km, testeri näytti eroksi 8 %. Uudempi iskari oli
vaimennusteholtaan huonompi.
Olenko siis toiminut jotenkin väärin, niinkuin annat ymmärtää? On täysin sattuman hallussa,
kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?
Varaosaliike olisi ainut hyötyjä. Ilmeisesti
oletkin liikkeessä myyjänä, muuten en epäasiallista kommentointiasi käsitä.
Lampuista puheenollen: ostin kahden Philips LongLife -polttimon paketin Motonetistä,
laitoin uuden polttimon palaneen paikalle; välähdys vain, uusi polttimo oli elinkaarensa lopussa. No olihan paketissa toinen, se on nyt ainakin pari viikkoa kestänyt. Että se polttimoiden tasalaatuisuudesta. - mth
nenään kirjoitti:
Kun kalliinpuoleinen tdi-autoni oli
20 000 km ajettu, mittautin testerillä
iskarit, etuiskareiden eroa oli 11 %. Siis uusilla iskareilla oli eroa!
Kun toinen etuisk. alkoi kolista 140 000 km vaiheilla, vaihdoin sen, ssis vain sen
kolisevan. Testeri näytti iskareiden eroksi 3 %. Nyt kun ajettuna on 300 000 km, testeri näytti eroksi 8 %. Uudempi iskari oli
vaimennusteholtaan huonompi.
Olenko siis toiminut jotenkin väärin, niinkuin annat ymmärtää? On täysin sattuman hallussa,
kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?
Varaosaliike olisi ainut hyötyjä. Ilmeisesti
oletkin liikkeessä myyjänä, muuten en epäasiallista kommentointiasi käsitä.
Lampuista puheenollen: ostin kahden Philips LongLife -polttimon paketin Motonetistä,
laitoin uuden polttimon palaneen paikalle; välähdys vain, uusi polttimo oli elinkaarensa lopussa. No olihan paketissa toinen, se on nyt ainakin pari viikkoa kestänyt. Että se polttimoiden tasalaatuisuudesta.ensimmäisen viestisi perusteella että et voi olla tosissasi, mutta ilmeisesti kuitenkin olet joten taidampa hiukan kommentoida.
Ensiksi noista iskaritetsteistä, ne on todellakin ihan huuhaata, kun eivät kuitenkaan ole kalibroitu juuri testattavalle autolle. Luulisin kuitenkin että eroa eri puolille autoa ei pitäisi syntyä, jos iskarit on kunnossa. Ehkä se että eroa löytyi uusista iskareista noin paljon kertoo enemmän testistä kuin iskarien kunnosta. Tai ehkä Motonetista ostamasi iskari oli susi jo syntyessään. Tiedä häntä, voisin jatkaa motonetin Made in Poland laakereista mutta eivät ne tähän aiheeseen kuuluu.
Jos sinulla tosiaan on 300tkm ajetuttuja iskareita autossasi 3 kpl ja 1 kpl 150 tkm ajettua ja et huomaa ajossa mitään omituista niin ihmettelen kyllä. Ilmeisesti ajat vain kaupunki ajoa, mutta nuo kilometrilukemat uudessa tdi:ssä kielivät muusta.
Se mitä olisit hyötynyt molempien iskarien yhtäaikaisesta vaihdosta on ajoturvallisuus. Se että sinulla on kaksi paskaa iskaria, ilmeisesti tilanne nyt, huonontaa jarrutusmatkaa tasaisesti. Mutta jos sinulla olisi edessä yksi hyvä ja toinen paska, niin paniikki jarrutuksessa saattaisi esiintyä ylättävää puoltoa. - joo
mth kirjoitti:
ensimmäisen viestisi perusteella että et voi olla tosissasi, mutta ilmeisesti kuitenkin olet joten taidampa hiukan kommentoida.
Ensiksi noista iskaritetsteistä, ne on todellakin ihan huuhaata, kun eivät kuitenkaan ole kalibroitu juuri testattavalle autolle. Luulisin kuitenkin että eroa eri puolille autoa ei pitäisi syntyä, jos iskarit on kunnossa. Ehkä se että eroa löytyi uusista iskareista noin paljon kertoo enemmän testistä kuin iskarien kunnosta. Tai ehkä Motonetista ostamasi iskari oli susi jo syntyessään. Tiedä häntä, voisin jatkaa motonetin Made in Poland laakereista mutta eivät ne tähän aiheeseen kuuluu.
Jos sinulla tosiaan on 300tkm ajetuttuja iskareita autossasi 3 kpl ja 1 kpl 150 tkm ajettua ja et huomaa ajossa mitään omituista niin ihmettelen kyllä. Ilmeisesti ajat vain kaupunki ajoa, mutta nuo kilometrilukemat uudessa tdi:ssä kielivät muusta.
Se mitä olisit hyötynyt molempien iskarien yhtäaikaisesta vaihdosta on ajoturvallisuus. Se että sinulla on kaksi paskaa iskaria, ilmeisesti tilanne nyt, huonontaa jarrutusmatkaa tasaisesti. Mutta jos sinulla olisi edessä yksi hyvä ja toinen paska, niin paniikki jarrutuksessa saattaisi esiintyä ylättävää puoltoa.Ei nyt enää viitsisi, mutta olkoon:
Auton merkkihuolto ei asenna Motonetista
ostettuja iskareita,
tosin samojahan ne hyvinkin saattavat olla. Vaikka iskari on minkä Monroen tms valmistetta,
yhtälailla ostettaessa kaksi kuin yksikin uusikin
voi olla susi. Se että vaihtaa kaksi ei takaa, että ne olisivat vaimennusteholtaan samanlaisia.
Iskaritestit huuhaata?
Kas kun testerit on nyt määrätty pakollisiksi
kaikkiin katsastuskonttoreihinkin. Vai kalibroitu
autokohtaisesti. Joo joo.Fysiikan peruslakien
soveltamisessa ei automerkeistä
tarvi tietää mitään. Kaksi viimeistä kappaletta osoittavat, ettet ymmärrä tekniikasta mitään.
Jos vaimennusero on pienempi kuin 20%, ei
sitä ilman testeriä pysty Erkkikään havaitsemaan. - mth
joo kirjoitti:
Ei nyt enää viitsisi, mutta olkoon:
Auton merkkihuolto ei asenna Motonetista
ostettuja iskareita,
tosin samojahan ne hyvinkin saattavat olla. Vaikka iskari on minkä Monroen tms valmistetta,
yhtälailla ostettaessa kaksi kuin yksikin uusikin
voi olla susi. Se että vaihtaa kaksi ei takaa, että ne olisivat vaimennusteholtaan samanlaisia.
Iskaritestit huuhaata?
Kas kun testerit on nyt määrätty pakollisiksi
kaikkiin katsastuskonttoreihinkin. Vai kalibroitu
autokohtaisesti. Joo joo.Fysiikan peruslakien
soveltamisessa ei automerkeistä
tarvi tietää mitään. Kaksi viimeistä kappaletta osoittavat, ettet ymmärrä tekniikasta mitään.
Jos vaimennusero on pienempi kuin 20%, ei
sitä ilman testeriä pysty Erkkikään havaitsemaan.ihan miten vain, omakohtaista kokemusta on autotohtorin testeristä joka kertoi että 5tkm ajetut bilsteinit olisivat vaihtokunnossa. Testeriä operoinut tohtori valitteli että koska autoni on hyvin kevyt suhteessa jousien jousivakioon niin testerin tulos ei ole luotettava. Lisäksi kyseinen testaaja kertoi että päinvastaisessa tapauksessa, jossa jousetkin ovat jo veltostuneet, ei testeri toimi kovin luotettavasti. Joten minä vedin siitä johtoppäätöksen että testeri on kovin huono soveltamaan niitä fysiikan peruslakeja => huuhaata.
On toki olemassa myös kunnollisia iskari testereitä, mutta pääsääntöisesti ne vaativat että iskarit irroitetaan autosta, tälläisessa testissä tuskin kävit...
Mutta ovatkos nuo testerit tosiaan pakollisia, en ole vielä tänä vuonna katsastuksessa käynytkään, joten mielenkiinnolla odottelen mitä katsastus sanoo 60tkm ajetuista bilsteineistä
Sorry jotenkin jäi tuo motonetti mieleen kun en millään voinut kuvitella että merkkihuolto vaihtaisi vain yhden iskarin, varsinkin kun niillä oli ajettu 140tkm. Sellaista iskaria kun ei ole vielä tehty mikä olisi hyvä 140 tkm jälkeen, vaikka olisit pitänyt kärryäsi kuin kipeätä pillua.
mistäs päin maailmaa kyseinen merkkihuolto löytyy ? - V.A.G
nenään kirjoitti:
Kun kalliinpuoleinen tdi-autoni oli
20 000 km ajettu, mittautin testerillä
iskarit, etuiskareiden eroa oli 11 %. Siis uusilla iskareilla oli eroa!
Kun toinen etuisk. alkoi kolista 140 000 km vaiheilla, vaihdoin sen, ssis vain sen
kolisevan. Testeri näytti iskareiden eroksi 3 %. Nyt kun ajettuna on 300 000 km, testeri näytti eroksi 8 %. Uudempi iskari oli
vaimennusteholtaan huonompi.
Olenko siis toiminut jotenkin väärin, niinkuin annat ymmärtää? On täysin sattuman hallussa,
kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?
Varaosaliike olisi ainut hyötyjä. Ilmeisesti
oletkin liikkeessä myyjänä, muuten en epäasiallista kommentointiasi käsitä.
Lampuista puheenollen: ostin kahden Philips LongLife -polttimon paketin Motonetistä,
laitoin uuden polttimon palaneen paikalle; välähdys vain, uusi polttimo oli elinkaarensa lopussa. No olihan paketissa toinen, se on nyt ainakin pari viikkoa kestänyt. Että se polttimoiden tasalaatuisuudesta."On täysin sattuman hallussa,
kumpiko etuiskareista seuraavaksi hajoaa, se uudempi vaiko alkuperäinen. Mitä olisin hyötynyt
ehjän, "loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta?"
Kuten jo sanoin, iskarit harvoin totaalisesti särkyvät. Ja kumpi mahdollisesti särkyy ensin ei ole merkitystä. Itse en aja koskaan iskareita niin loppuun, että ne särkyvät.
"Loppuunkuluneen" iskarin vaihdosta olisit hyötynyt ainakin tasapainoisen ajo-ominasuuksien verran. Toki varaosamyyjäkin olisi hyötynyt, mutta yhden iskarin myyntikatteella tuskin elää...
Leipätyöni suoritan täysin muualla kuin varaosaliikkeessä. Mikä kommentistani oli epäasiallinen?
Kokeile ostaa lamput jostain muualta, kuin Motonetista tai Biltemasta. Itse en suorita edes tarpeitani näihin varaosa(lue romu)liikkeisiin päin. Olivatko polttimot myös Philipsin, eikä vain pakkaus?
- jep
Kannattaa varata pitkävartinen räikkäavain ja CRC:tä tai jotain vastaavaa että saat pultit auki, saattaa olla aika tiukalla. Jousenpuristimet ovat erittäin tarpeelliset jos jousi ja iskari on samassa paketissa kiinni (yleensä etupää; riippuu autosta).
Kannattaa laittaa kaikki irtoavat osat järjestykseen, jotta saat laitettua ne samassa järjestyksessä takaisin.
Yleensäkin maltti on valttia. Itselläni meni ensimmäisen etuiskarin vaihdossa koko ilta, toinen menikin sitten jo tunnissa kun tiesi mitä tehdä.- V.A.G
Pyöräkulmat kannataa tarkastuttaa remontin jälkeen. VAG-autoissa pyöräkulmat säädetään (etu)iskarin alapään pulteilla. jos vaihdat pelkät patruunat se onnistuu näihin pultteihin koskematta
- tutulta
Samat kokemukset etuiskarien vaihdossa. Ekaan meni "vuosi" ja toinen menikin jo vasemmalla kädellä.
Pieni varotuksen sana vielä etuiskarien vaihdosta (ja myös taka, jos ovat jousen sisällä). Pitää olla todella tarkkana, ettei jouseen jää mitään jännitystiloja kiertosuunnassa ja että jousi on muutenkin kunnolla paikallaan takaisin asennettaessa. Muuten ajettavuus entisestään vain huononee ja kolinat lisääntyy.
- minä
No eipä tullut mitään uutta, jousen puristimet löytyy ja niitä tarvitsen sekä etu että taka päässä.
Kuinka toi iskarin ilmaus? Oon lukenu jostain et pitää pitää pystyssä ja painella muutama kerta pohjaan, vai oliko toi vain neste iskareilla??- maalainen
Jos KYBit kelpaavat, mene Vianorille.
Itse vaihdatin eteen ja taakse.
Itse vaihtaen, ostaen iskarit tarvikeliikkeestä,
olisi työpalkaksi jäänyt n. 25 euroa - TeeSeItse
Kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ilmata. Muista pistää alapää lattiaa vasten kun painelet muutaman kerran.
- JIS
TeeSeItse kirjoitti:
Kannattaa kyllä varmuuden vuoksi ilmata. Muista pistää alapää lattiaa vasten kun painelet muutaman kerran.
Pidä iskari pystyasennossa ilmauksen jälkeen asennukseen asti, ohjeet on kyllä paketissa, mutta yleensä jenkkiläksi. Tuo koskee lähinnä nesteiskareita, muita ei kannata laittaa jos ajelee kaikenlaisilla teillä, motarilla kelpaa huonommatkin.
- Sunny
Vaihda kaikki neljä kerralla. Näin tein 165 tkm kohdalla. Alusta ei tuntunut kuluneelta ennen vaihtoa, mutta ero oli silti huomattava. Ajomukavuus parani selvästi. Älä käytä mitään erikoisiskareita, jotka ovat normaalia tehokkaampia. Ne vaativat myös muutetun jousituksen. Tavalliset kaasut toimivat hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844