Lihottaako melatoniini

kysyvänä

Olen käytänyt aika pitkään melatoniinia unettomuuteen. Nyt kun olen koettanut laihduttaa, niin mitään ei oikein tapahdu. Voisiko melatoniinilla olla osuutta ?

23

17834

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huomannut

      Olen vuosia käyttänyt melatoniinia nukkumisvaikeuksiin, tosin en säännöllisesti. En ainakaan ole huomannut lihottavaa vaikutusta...

    • syyt muualla

      Kyllä se ongelma on siinä, että syöt edelleen liikaa suhteessa kulutukseen.

    • ...

      suomi24 sekoilee taas. paska portaali.

      • se unihäiriöihin?

        Kertokaa kokemuksistanne, koska kärsin nukahtamisvaikeuksista jatkuvasti. Ei ole merkitystä, vaikka kuin rasittais itseensä päivän aikana ja tuntis väsymystä, mutta sänkyyn mentyä uni ei vaan tule.


      • fffffffggggg
        se unihäiriöihin? kirjoitti:

        Kertokaa kokemuksistanne, koska kärsin nukahtamisvaikeuksista jatkuvasti. Ei ole merkitystä, vaikka kuin rasittais itseensä päivän aikana ja tuntis väsymystä, mutta sänkyyn mentyä uni ei vaan tule.

        Turhankin tuttua tarinaa. Sama ongelma ja lääkärit alkoi pihtaamaan nukahtamis lääkkeestä niin oli pakko ottaa melatoniini lisäksi. Melatoniini vaikuttaa niin onnettoman vähän että 6-10 milligrammaa ja puolikas nukahtamislääke niin ehkä saa nukuttua. Onneksi välillä voi ottaa kokonaisen oikean lääkkeen ettei tarvi joka yö tuskailla saako unta. Melatoniinin sivuvaikutuksista olen kysynyt lääkäriltä mutta niistä ei vielä ole tietoa.


      • Anonyymi
        se unihäiriöihin? kirjoitti:

        Kertokaa kokemuksistanne, koska kärsin nukahtamisvaikeuksista jatkuvasti. Ei ole merkitystä, vaikka kuin rasittais itseensä päivän aikana ja tuntis väsymystä, mutta sänkyyn mentyä uni ei vaan tule.

        toimii se mullaki oli univaikeuksia pitkään ja kun mulle hommattiin mellua niin nukahdin 5-30min ottamisen jälkeen


    • käyttäjä

      Ei lihota.

      Hyvin kun nukkuu, niin kroppa toimii hyvin.

      Syöt väärin ja liikut liian vähän.

    • tarkoitettu

      pitkäaikaiseen käyttöön. Ja voi olla että se on esteenä kilojen karkoituksessa, se kun on hormoni ja on voinut vaikuttaa muihin kehon hormoneihin, kuten kilpirauhashorm., eli sinuna mittauttaisin kilpirauhasarvot.
      Eli voi olla osuutta.

      • käyttäjä

        Itse olen syönyt jo 2 vuotta ainakin ja tulen syömään sitä koko loppuelämäni isoja annoksia (15mg), jos se nyt mikään iso annos edes on.

        Grammaakaan en ole sen takia lihonnut.


      • kuin ...
        käyttäjä kirjoitti:

        Itse olen syönyt jo 2 vuotta ainakin ja tulen syömään sitä koko loppuelämäni isoja annoksia (15mg), jos se nyt mikään iso annos edes on.

        Grammaakaan en ole sen takia lihonnut.

        unihäiriöön, johon 15 mg on todella korkea annos. Muutoinkin se on korkea annos, mutta sinun indikaatiollasi kaiketi ei.


      • käyttäjä
        kuin ... kirjoitti:

        unihäiriöön, johon 15 mg on todella korkea annos. Muutoinkin se on korkea annos, mutta sinun indikaatiollasi kaiketi ei.

        Mulla ei erity tuota lainkaan.

        Mulla sarjoittainen päänsärky kroonisena (4 vuotta jokapäiväistä päänsärkyä) ja käytän melatoniinia estolääkityksenä. Nyt kipu asteikolla 1-2. Yöunet jo pari vuotta olleet ihan normaalit.

        Ennen melatoniinia valvoin lähes vuoden ja minulla puhkesi sen takia fibromyalgia (kova stressitilanne elimistössä laukaisi fibron, joka on perinnöllinen sairaus).

        Tässä pari linkkiä:

        http://www.melatonin.com/

        http://www.migreeni.org/julkaisut/esitteet.html

        Toki jokaisen unihäiriön ja/tai unettomuuden taustalla voi olla vaikka mitä ja se syy pitää ensin selvittää.

        Itse en ole lihonnut yhtään ja muu kroppa toimii ihan normaalisti.


      • Anonyymi

        Käpyrauhasen tuottaa melatoniin ja näin säätelee vuorokausirytmin. Valoreceptorit joka kommunikoi käpyrauhasen kanssa löytyy silmistä. Käpyrauhasen säätele myös sukupuolihiemonitoiminnan. Mikäli melatoniin käyttöä on lisäännyt kasvojen turvotusta olisi ehkäsyytä tutkia vuorokausi melatoniin tasoa sekä sukupuolihormoni toiminnan kuten eststrogeen, FSH ja LH. Jos poikkeava, niin aivokuvaus. Siellä voi olla cysta tai muu kasvain käpyrauhasessa joka vaikuttaa aivo nestekiertoon!


    • daria

      Kyllä lihottaa ja minä sain siitä aivan älyttömiä sivuvaikutuksia muutenkin.
      Laihdutin parin kuukauden sisään 10kg liikkumalla ja syömällä terveellisesti.
      Sitten aloitin univaikeuksien vuoksi lääkärin määräämänä Circadin-melatoniini valmisteen käytön (2mg iltaisin).
      Ehdin käyttää noin viikon, kun tutut alkoivat kysellä että oletkos lihonut (en siis vähentänyt liikuntaa ja ruokavalio oli ihan yhtä terveellinen kuin aiemminkin, tavoitteena vielä 5kg:n painonpudotus ja painon pysyminen kurissa).
      Tämän jälkeen huomasin, että naamaa ja muitakin paikkoja turvotti, olin jo mahtunut 36 farkkuihin mutta en mahtunut enää.
      Ja se olo..en tajunnut että se johtui tuosta valmisteesta, päätä särki ihan jatkuvasti eikä minkään valtakunnan buranat auttaneet, tajutonta ärtymystä ja alakuloa, hikoilukohtauksia niin että oli kuin olisi saunassa käynyt, suussa haavoja ja hengitys haisi todella pahalle.
      Luin pakkausselosteen ja jätin lääkkeen pois, meni pari päivää ja kaikki vaivat oli tipotiessään..turvotus lähtikin sitten hitaammin.

      Eli ei ainakaan mulle sopinut ollenkaan, ennemmin syön muita nukahtamislääkkeitä jäi niihin sitten koukkuun tai ei.

      • §§§

        Minulle ei Melatoniini sopinut. Lisäsi ruokahalua, olo ei ollut hyvä, nukahtamiseen ei vaikuttanut lainkaan.


      • Anonyymi
        §§§ kirjoitti:

        Minulle ei Melatoniini sopinut. Lisäsi ruokahalua, olo ei ollut hyvä, nukahtamiseen ei vaikuttanut lainkaan.

        3 mg melatoniinia määräsivät. Yöuneen ei ainakaan vaikuttanut mitenkään.


    • Ariaani

      Kokeillut vasta 4 päivää ja ihmettelin ruokahalun lisääntymistä. Syön terveellisesti ja aamuisin liikun säännöllisesti. Nyt olen ollut 5 päivää ilman melatoniiniä ja ruokahalu on normaalisoitunut.

    • Anonyymi

      melatoniinin vaikutus suojalääke primaspanin kanssa ?

    • Anonyymi

      Itel myös uniongelmii
      Haluaisin kokeilla melatoiinia

    • Anonyymi

      Minun mielestäni on aivan turhaa ajatella jotain mitä jokin aihe lihottaa, koska, urheilu se olla pitää, aina aikaisin pyörälenkeille, eikä sähköpyörillä vaan oikeasti...

      • Anonyymi

        melatoniiniakaan ei pitäisi käyttää jatkuvasti, koska elimistöhän itse tuottaa sitä melatoniinia myös, ja kun sitä rupee säännöllisesti ottaan purkista, niin elimistön oma tuotanto lakkaa, - "elimistö on viisas", elikkä tulos pitkään käytettynä on 1 - 0


      • Anonyymi

        Liikunnan ylikorostaminen joka väliin alkaa ärsyttää totaalisen vietävästi.
        Ennen kuin olet suositellut ihmiselle liikunnan lisäämistä, olet varmasti selvittänyt ihmisen muut elämäntavat. Tämä on täysin verrattavissa anorektikkoon jolle todetaan, että syö enemmän.

        Kun olet selvittänyt ihmisen hormonitoiminnan, hapenottokyvyn ja tämän poiston tehokkuuden, ryhdin ja lihasten vähäisyyden tai liiallisuuden. Työn tai vapaa-ajan kuormittavuuden sekä ympärillä olevien henkisten voimavarojen riittävyyden, voit todetä että mene lenkille.

        Yksikään ihminen, jolle lihasten ja koko vartaloon toimivan elimen yhteistyö ei pelaa, ei pitkävaikutteisesti tai hyödyllisesti liiku. Melatoniini tai muut nukahtamiseeen liittyvät aineet eivät tuo tarvittavaa vaikutusta jos elimistö ei ole tasapainossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikunnan ylikorostaminen joka väliin alkaa ärsyttää totaalisen vietävästi.
        Ennen kuin olet suositellut ihmiselle liikunnan lisäämistä, olet varmasti selvittänyt ihmisen muut elämäntavat. Tämä on täysin verrattavissa anorektikkoon jolle todetaan, että syö enemmän.

        Kun olet selvittänyt ihmisen hormonitoiminnan, hapenottokyvyn ja tämän poiston tehokkuuden, ryhdin ja lihasten vähäisyyden tai liiallisuuden. Työn tai vapaa-ajan kuormittavuuden sekä ympärillä olevien henkisten voimavarojen riittävyyden, voit todetä että mene lenkille.

        Yksikään ihminen, jolle lihasten ja koko vartaloon toimivan elimen yhteistyö ei pelaa, ei pitkävaikutteisesti tai hyödyllisesti liiku. Melatoniini tai muut nukahtamiseeen liittyvät aineet eivät tuo tarvittavaa vaikutusta jos elimistö ei ole tasapainossa.

        Kun ihmisen oman elämän kontrollointi on mennyt siihen pisteeseen että liiallinen fyysinen kuormitus vie yöunet, tekemättömyys aiheuttaa ahmimiseen liittyvää syömishäiriötä. Tiedät mitä kehon kuuntelu ja mielen sekä kropan tasapaino on ihmisen mielen rauhassa.


    • Anonyymi

      Mulle määrättiin 5 mg melatoniinia, kun yks Sepi puukotti mua aseman takana ja meni yöunet. Nyt herään n. 10-15 min. nukahtamisen jälkeen, kun puren kieltäni tai tunnen tukehtuvani. Tyyny on jo kuolasta märkä, enkä saa enää unta. Normaaleja sivuvaikutuksia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe