Bysantin nimestä

Pelkkä p

Tuli tässä mieleen...Onko kellään tietoo?

Me puhutaan BYSANTISTA ja ITÄ-ROOMASTA....nythän on näin: Rooma jakautui 300-luvun lopulla ja 400 luvun alussa Länsi-Rooma oli hajonnut itsenäisiksi valtioksi... eli ...

On siis turhaa puhua enään myöhemmin Länsi- ja iTä- Roomasta...eikös vaan....
Eli Itä-rooma otti varmaan käyttöön Rooman valtakunnan entisen nimen...

Bysantista on turha puhua ennen 1400 lukua, sillä vasta silloin "Bysantti" oli Bysantin maakunnnan kokoinen.
Konstantinopoli oli perustettu Bysantos kaupungin paikalle 300lv. alussa, joten bysantti nimeä ei käytetty kuten Roomaa (jossa aloituskaupunki antoi nimen koko valtakunnalle)

Eli siis Bysantti ja Itärooma nimikkeet ovat myöhemmän ajan tuotetta, ja nimet katsottiin kattavan myös takautuvan historian.
-Suomen nimi ei ollut Suomi Ruotsinvaltakunnan aikana.
-Viikingit eivät olleet viikinkejä vaan Normanneja.

Huomaa että Koraani puhuu ItäRoomalaisista, mikä selkeästi viittaa siihen että kirjoitus ei suinkaa ole 600 luvulta vaan myöhemmän ajan tuote: keskiajan lopun.

Eli mitä nimeä ns."Bysantilaiset" käyttivät itse itsestää? Roomalaiset - pelkä roomalaiset ?

3

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rizzo

Bysantin asukit sanoivat itseään roomalaisiksi, samoin kuin useat heidän naapureistaan. Byzantion oli sen paikan kreikkalainen nimi, jonne perustettiin tuo Nea Roma (Konstantinopoli) silloin 300-luvulla.

• Aabraham

Nimitystä "Bysantti" voisi verrata vaikkapa nimitykseen "Saksa". Historiallisista syistä johtuen suomalaiset ovat alkaneet kutsua ko. maata ja jo aiemmin aluetta saksien heimon tai kansan perusteella. Ranskalaiset taas kutsuvat sitä alemaanien heimon perusteella (Allemande). Roomasta jäljelle jäänyttä itäistä osaa on alettu aikoinaan kutsua Rooman ulkopuolella Byzantiumin perusteella. Kyseessä on pars pro toto-periaate. Nimitys on vakiintunut ja sen ainoa oikeutus on nähdäkseni traditio ja se, että muiden nimitysten käyttäminen saattaisi saada aikaan sotkuja. "Rooma" on ollut oma virallinen nimitys.

Muslimit kutsuivat kai ko. imperiumia joko Roomaksi tai sitten kreikkalaisten keisarikunnaksi.

Kaiken kaikkiaan aika sotkuinen nimityskysymys.

• pelkkä p

Mulle jäi kanssa tämä "roomalainen" käsitys...

Mun mielestäni Bysantti nimeä alettiin käyttää todella vasta 1300-1400 luvulla jolloin alue vastasi Bysantin-maakuntaa.

Mihkä on hävinnyt Konstantinopolin nimi? Miksi sitä on vieroksuttu...? kaupunki kuitenkin kukoisti 1000 vuotta.

Mun ymmärtääkseni Bysantti oli valtakunnan nimi loppuvaiheessa... ja samoin käsite Itä-rooma syntyi myöhemmässä historiankirjoituksessa.

Mutta kuraanin nimitys on ar-roman... eli onko se "itä-roomalainen"(suura 30)... jolloin ne käyttää termiä joka syntyi vasta 700 v myöhemmin...

(600 luvulla oli vain yksi Rooma jäljellä: länsi oli hajaantunut ja valtakunnan itäinen osa valtasi osan alueista itseensä takaisin..)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olit niin lähellä

Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa
      Ikävä
      118
      5161
    2. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      47
      2809
    3. Kun me näemme taas

Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen
      Ikävä
      33
      2802
    4. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      30
      2468
    5. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      22
      1770
    6. Oletko mielikuvasi kaivatusta muuttunut

Lähiaikoina? Jos, mihin suuntaan? Miten ja miksi?
      Ikävä
      118
      1647
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      10
      1610
    8. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      23
      1324
    9. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      10
      1268
    10. Hukkuu hukkuu

Mitä houdiineja nämä kun ajaa veteen
      Laitila
      96
      1197
    Aihe