yhteisomistuksesta luopuminen

tietoa vailla

Moi!

Sovin perinnönjaossa huvilan yhteisomistuksesta sisaruksieni kanssa. Nyt haluaisin kuitenkin pois kimppaomistuksesta ja se on muille osakkaille ok ja maksavat minulle kuuluvan osuuden.

Miten tämä omaisuudenmuutos käytännössä hoidetaan? Mitä maksuja tästä koituu? Ei kai tästä tarvitse maksaa uusia perintöveroja? Pitääkö tätä sopimuksen laatimista varten palkata asianajaja vai voinko kirjoittaa itse sopimuksen?

12

1221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • putte

Kyseessä on kiinteistön kauppa. Myyt omitamasi murto-osan muille omistajille. Teette kauppakirjan, joka pitää olla julkisen kaupanvahvistajan allekirjoittama. Maksat mahdollisesta myyntivoitosta veroa, ja ostajat maksavat varainsiirtoveroa kauppasummasta 4%.

• alkuper.

Olen valmis luopumaan osuudestani perunkirjassa olevaan hintaan (eli käytännössä halvalla). Myyntivoittoa tästä ei kerry.

Pitääkö perintöhuvilastakin maksaa todella varainsiirtoveroa? Tuntuu aika riistomeningiltä, kun perintöverotkin olivat törkeät.

Sitten vielä tyhmä kysymys: Onko viralliset kaupanvahvistajat pankeilla vai voiko "kuka tahansa" toimia kaupanvahvistajana? Mikä heidän palkkionsa on?

Itse perinnönjaosta ei ole kovin kauaa (reilu vuosi), voiko esim. sama oikeuslaitos hoitaa muutokset, että ne tulee tehtyä oikein?

• putte
        alkuper. kirjoitti:

Olen valmis luopumaan osuudestani perunkirjassa olevaan hintaan (eli käytännössä halvalla). Myyntivoittoa tästä ei kerry.

Pitääkö perintöhuvilastakin maksaa todella varainsiirtoveroa? Tuntuu aika riistomeningiltä, kun perintöverotkin olivat törkeät.

Sitten vielä tyhmä kysymys: Onko viralliset kaupanvahvistajat pankeilla vai voiko "kuka tahansa" toimia kaupanvahvistajana? Mikä heidän palkkionsa on?

Itse perinnönjaosta ei ole kovin kauaa (reilu vuosi), voiko esim. sama oikeuslaitos hoitaa muutokset, että ne tulee tehtyä oikein?

>>Olen valmis luopumaan osuudestani perunkirjassa olevaan hintaan (eli käytännössä halvalla). Myyntivoittoa tästä ei kerry. >Pitääkö perintöhuvilastakin maksaa todella varainsiirtoveroa? Tuntuu aika riistomeningiltä, kun perintöverotkin olivat törkeät.>Onko viralliset kaupanvahvistajat pankeilla vai voiko "kuka tahansa" toimia kaupanvahvistajana? Mikä heidän palkkionsa on? >Itse perinnönjaosta ei ole kovin kauaa (reilu vuosi), voiko esim. sama oikeuslaitos hoitaa muutokset, että ne tulee tehtyä oikein?

• osuudet

Lainhuudatettu, tämä on tärkeä kysymys?
      Jos ei niin onko huvila jäänyt jakamattomaksi, eli omistaako kuolinpesä huvilan?
      Jos huvila on edelleen kuolinpesän nimissä (selviää lainhuudatuksista) niin et myy huvilaa vaan myyt osuuden kuolinpesään.
      Tällaisesta osuuden myynnistä ei mene varainsiirtoveroa, eikä käsittääkseni tarvitse olla edes kaupanvahvistajaa (tarkista kuitenkin asia).

Epäilen että teillä on esittämäni tilanne koska lainhuutojen hakeminen kaikille sisaruksille erikseen on jokseenkin hölmöä jollei sitten ole erittäin painavia syitä sille esim. halutaan lakkauttaa kuolinpesä lopullisesti.

• alkuper

Lainhuudatus on tehty. Pahus vieköön.

Oikeusaputoimiston asiantuntijat, jotka hoitivat perunkirjoitukset ym. olivat vähäsanaisia eivätkä juuri edes vastanneet kysymyksiin "mikä olisi missäkin tilanteessa meille järkevin/edullisin vaihtoehto". Olisi nähtävästi kannattanut palkata silloin asianajaja ajamaan etuamme...

Kuolinpesän nimissä ei ole käsittääkseni mitään.

Kiitos kuitenkin sinulle ja Putelle vastauksista!

Jos tulee vielä jotain mieleen, mitä minun kannattaa ottaa huomioon myynnissä, ilmoitelkaa.

• mitä haluaa
        alkuper kirjoitti:

Oikeusaputoimiston asiantuntijat, jotka hoitivat perunkirjoitukset ym. olivat vähäsanaisia eivätkä juuri edes vastanneet kysymyksiin "mikä olisi missäkin tilanteessa meille järkevin/edullisin vaihtoehto". Olisi nähtävästi kannattanut palkata silloin asianajaja ajamaan etuamme...

Jos tulee vielä jotain mieleen, mitä minun kannattaa ottaa huomioon myynnissä, ilmoitelkaa.

"Oikeusaputoimiston asiantuntijat, jotka hoitivat perunkirjoitukset ym. olivat vähäsanaisia eivätkä juuri edes vastanneet kysymyksiin "mikä olisi missäkin tilanteessa meille järkevin/edullisin vaihtoehto". Olisi nähtävästi kannattanut palkata silloin asianajaja ajamaan etuamme... "

Pitää myös tietää mitä itse haluaa, ja kertoa se oikeusvustajille ja muille pesän osakkaille.

Vastaavassa tilanteessa ilmoitin, että en osallistu mihinkään yhteisomistukseen. Muut osakkat ostivat minut ulos kuolinpesästä.

• putte
        alkuper kirjoitti:

Mikäli mökki oli ainoa jäämistöön kuuluva erä, niin lopputuloksessa ei ole oikeastaan menetetty mitään. Mikäli muut osakkaat olisivat pesän ulkopuolisilla varoilla ostaneet sinut ulos jo perunkirjoitusvaiheessa, niin he olisivat siinäkin tapauksessa joutuneet maksamaan ostamastaan osuudesta varainsiirtoveron. Ette siis ole menettäneet mitään.

• alkuper

Totta. Olisi ollut ehdottoman tärkeää tietää itse, mitä haluaa perinnöksi. Näin oltaisiin päästy tosi paljon helpommalla, ainakin veroja ajatellen.

Läheisen ihmisen kuoleman jälkeen olin niin surun murtamana, etten jaksanut ajatella perintöä sen kummemin. Ja tässä se sitten kostautuu?

Yhteisomistus tuntui yksinkertaiselta ratkaisulta, vaikka tiesin sisaruksieni kanssa jo silloin, ettei tämä voi olla lopullinen päätös. Ihan siis omaa hölmöyttämme, ettemme ottaneet asioista silloin selvää.

Mainitsitte, että varainsiirto tulee luopumisen yhteydessä ostajien maksettavaksi. Jos muut sisarukseni päättävät joskus myöhemmin muuttaa jälleen omistuksia niin, että mökki jäisi vain yhden siskoni haltuun, seuraako tästä uudet var. siirto verot ja lainhuudatukset?

Huvilakimppaan kuuluu myös rakentamiselle kaavoitettu tontti. Verotetaanko rakentamatonta tonttiakin?

• putte

>>Olisi ollut ehdottoman tärkeää tietää itse, mitä haluaa perinnöksi. Näin oltaisiin päästy tosi paljon helpommalla, ainakin veroja ajatellen.>Jos muut sisarukseni päättävät joskus myöhemmin muuttaa jälleen omistuksia niin, että mökki jäisi vain yhden siskoni haltuun, seuraako tästä uudet var. siirto verot ja lainhuudatukset? >Verotetaanko rakentamatonta tonttiakin?

• alkuper
        putte kirjoitti:

>>Olisi ollut ehdottoman tärkeää tietää itse, mitä haluaa perinnöksi. Näin oltaisiin päästy tosi paljon helpommalla, ainakin veroja ajatellen.>Jos muut sisarukseni päättävät joskus myöhemmin muuttaa jälleen omistuksia niin, että mökki jäisi vain yhden siskoni haltuun, seuraako tästä uudet var. siirto verot ja lainhuudatukset? >Verotetaanko rakentamatonta tonttiakin?

Kiitos vastauksista.

• erfaren
        alkuper kirjoitti:

Kiitos vastauksista.

Myyntivoitosta menee tietysti vero, mutta voit laskea veroprosenttiasi hakemalla viiden vuoden aikana perinnönjaosta oikaisua verottajalta ja pyytää laskemaan vero perintöveroprosenttisi mukaan, joka on huomattavasti pienempi kuin myyntivoiton vero. Jos olisi ollut kyse metsästä, sinun ei olisi tarvinnut maksaa myyntivoitosta veroa vuoden yhteisomistuksen jälkeen (yhtymä), jos olisit myynyt sen kanssaperillisillesi.

• alkuper
        erfaren kirjoitti:

Myyntivoitosta menee tietysti vero, mutta voit laskea veroprosenttiasi hakemalla viiden vuoden aikana perinnönjaosta oikaisua verottajalta ja pyytää laskemaan vero perintöveroprosenttisi mukaan, joka on huomattavasti pienempi kuin myyntivoiton vero. Jos olisi ollut kyse metsästä, sinun ei olisi tarvinnut maksaa myyntivoitosta veroa vuoden yhteisomistuksen jälkeen (yhtymä), jos olisit myynyt sen kanssaperillisillesi.

Minulle ei tule myyntivoittoa kimppaomistuksen osuuden myymisestä. Ajattelin myydä osuuteni perunkirjassa merkittyyn summaan.

Vastauksessasi oli kuitenkin sellaista tietoa (verojen oikasupyynnöstä), mikä ei olisi tullut mieleenikään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe