Espoon eri kaupunginosissa ei suuria ostoskeskuksia lukuunottamatta ole oikein mitään. Ehkä Tapiolaa lukuunottamatta.
Mutta muualla, missä on pienet kahvibaarit, esim Leppävaarassa? Ei missään. Pienet vaatekaupat, elokuvateatterit, paperikaupat, ne ja nää pienet erikoisliikkeet joita Helsingin kantakaupunginosien kadut on täynnä?
Espoo on sikäli masentava että kaikki kaupunginosat on pelkkää lähiötä joiden keskellä on ostari. Maaseutu-Espoo on taas toinen tarina, oma ihastuttava maailmansa, mut se on toinen juttu.
Espoo on kaupunkina sellanen paikka että jos varsinaisia virikkeitä haluaa ja ihmisiä nähdä niin suunta on aina ja ainoastaan Helsinkiin.
Espoossa ei ole mitään
12
887
Vastaukset
- Hesaan nii on
Tääl hesassa on kaikkee kivaa kaffe kuppilaa ja baarii. Muuttaa asuun tänne tai tulee junalla ytimeen.
- Uusespoolainen
Mieltymyksiä on monenlaisia. Minä asuin pentuna Rööperissä. Silloin oli n.150 metrin kadunpätkällä 2 maitokauppaa, 1 lihakauppa, 2 siirtomaatavarakauppaa sekä 1 kahvila. Asuin Helsingissä lähes 40 vuotta. Loppuaikoina nuo mainitsemani palvelut olivat supistuneet yhteen kioskiin ja yhteen keppanabaariin.
Nyt olen asunut yli 17 vuotta Espoossa enkä kertaakaan ole noita Helsingin "palveluja" kaivannut. Viiden minuutin kävelymatkan päässä nykyisestä asumuksestani on 1 kahvila, 1 parturi, 1 kirjasto, 1 elokuvateatteri, 3 elintarvikekauppaa, 2 kioskia, 3 pizzeriaa ja 3 räkäläluokan ravintolaa. Joissa ei onneksi ole pakko käydä. 10 minuuttia kävelemällä pääsee jo kahteen parempaan ravintolaan ja postiin, lähiaikoina uuteen kauppakeskukseenkin. Junalle kävelen 4 minuuttia. - pienistä vaatekaupoista ja ...
kun aivotoiminta on tuolla tasolla.
- haettu pienistä latteuksista
ja kun kyky lukea toisen viesti ja tajuta sen sisältö ja vastata siihen asiallisesti vetämättä mukaan oletettua "aivotoimintaa" on tolla tasolla. Annat varmaan omasta mielestäsi aika hyvän kuvan espoolaisista?
- oletettin olevan
haettu pienistä latteuksista kirjoitti:
ja kun kyky lukea toisen viesti ja tajuta sen sisältö ja vastata siihen asiallisesti vetämättä mukaan oletettua "aivotoimintaa" on tolla tasolla. Annat varmaan omasta mielestäsi aika hyvän kuvan espoolaisista?
aivotoimintaa.
- Kunkku-67
Kyllä se hiljattain maalta muuttaneen intoilu Hgin pikkupuoteihin ja keskustaan aika nopeasti laantuu.. Nopeasti nekin paikat on kierretty samoin kuin koko pääkaupungin keskusta. Aina vaan harvemmin on itsekään tarvinnut enää Hgin keskustaan raahautua täältä Espoosta, joskus pariin kauppaan. Ja esim Leppävaarasta pääsee nopeammin Hgin pikkupuoteihin kuin monista pääkaupungin omista lähiöistä. Tietysti jos tarvii maalaisserkulle päteä asuvansa Hgissä niin sitten ei kai auta muukaan. Ja toisaalta jos on varaa asua kantakaupugissa niin hyvä juttu! Jos taas asuu radanvarsilähiössä tms. niin eiköhän ne ole aika samantyyppisiä kaikissa pk-seudun kaupugeissa. Tällöinhän olisi ratkaisevaa se, että etäisyys kantakaupungin pikkupuoteihin olisi mahd. lyhyt ja näin ollen melkeinpä sama onko espoolainen, vantaalainen vai helsinkiläinen. Tietysti moni kertoo mielummin Savon serkulle asuvansa Helsigissä kuin mm. kahdessa muussa edellä mainitussa.
- baarit, kaupat
Sanomassasi oli ehkä hitunen totta mutta mulleko sen halusit sanoa? Missä kohtaa alotusviestiäni sanoinen olevani just maalta muuttanu? Oon syntyny Helsingissä 50-luvun puolivälissä.
Toki eteläisestä Espoosta pääsee Helsinkiin junalla tai bussilla alta aikayksikön, mut ei se aina viitti jostain lähiöstä 23.00:n aikaan illalla ottaa junaa ihan vaan päästäkseen Helsingin keskustaan.
Koiraa illalla ulkoiluttaessa on ihan erilainen fiilinki kun kadun varrella on pieniä eri alojen liikkeitä - antiikkia, suutareita, elintarvikeliikkeitä, kahvibaareja, hattukauppoja sun muita. Tässä mielessä Espoon kaupunginosat on uneliaita.
Mut ei tässä nyt mistään hirveestä epämukavuudesta tai katastrofista ole kyse, totesinpahan vain. - Kunkku-67
baarit, kaupat kirjoitti:
Sanomassasi oli ehkä hitunen totta mutta mulleko sen halusit sanoa? Missä kohtaa alotusviestiäni sanoinen olevani just maalta muuttanu? Oon syntyny Helsingissä 50-luvun puolivälissä.
Toki eteläisestä Espoosta pääsee Helsinkiin junalla tai bussilla alta aikayksikön, mut ei se aina viitti jostain lähiöstä 23.00:n aikaan illalla ottaa junaa ihan vaan päästäkseen Helsingin keskustaan.
Koiraa illalla ulkoiluttaessa on ihan erilainen fiilinki kun kadun varrella on pieniä eri alojen liikkeitä - antiikkia, suutareita, elintarvikeliikkeitä, kahvibaareja, hattukauppoja sun muita. Tässä mielessä Espoon kaupunginosat on uneliaita.
Mut ei tässä nyt mistään hirveestä epämukavuudesta tai katastrofista ole kyse, totesinpahan vain.En pelkästään sulle vaan yleisesti! Oma sanomasi oli juuri sen kuuloinen kuin mitä juuri syksyllä Helsinkiin muuttanut savolaisen osakunnan jäsen alkaa ensimmäisenä kailottamaan kun on viikon ihmetellyt pääkaupunkimme keskustaa. Eli pahoittelut väärästä havainnosta ja yleistämisestä, luotin liikaa intuitioon. Tosin eipä jonkin asian mainitseminen tekstissä mikään totuuden tae silti ole, kuka vaan voi sanoa olevansa mistä tahansa, minä myös.
Mutta jos itse aloitat tekstin siten että
"Espoossa ei ole mitään" niin kyllähän senkin lauseen sisältö aika tavalla ontuu. Tietysti varmaan tarkoitit että Espoossa ei ole mitään juuri sinulle ja luonnollisesti on mukavaa että tulit sen kaikille ilmoittamaan. Aika monelle täällä kuitenkin ilmeisesti jotakin on kun väkeä riittää. Monille ihmisille Helsingin keskustassa taas ei ole yhtään mitään. Ihmiset kun sattuvat arvostamaan niin eri asioita. Jollekin uneliaisuus on rauhallisuutta ja kaupungin syke meteliä sekä rauhattomuutta.
Leppävaarassa on tuossa vieressä uimahalli, urheilukentät, Sello palveluineen, kohta elokuvateatteri yms yms. Sitten jos ne ei riitä niin voi tehdä nopean käynnin Helsigin keskustan pikkukauppoihin. Eli asiat on siinä mielessä aika hyvin.
Jos itselläni on tarvetta lähteä illalla Helsingin keskustaan klo 23 aikaan niin teen sen paljon mielummin junalla kuin esim. metrolla tai bussilla. Eipä taida itäisestä Helsingistä, esim. Vuosaaresta enää klo 23 jälkeen metroja paljon kulkeakaan... - baarit, kaupat
Kunkku-67 kirjoitti:
En pelkästään sulle vaan yleisesti! Oma sanomasi oli juuri sen kuuloinen kuin mitä juuri syksyllä Helsinkiin muuttanut savolaisen osakunnan jäsen alkaa ensimmäisenä kailottamaan kun on viikon ihmetellyt pääkaupunkimme keskustaa. Eli pahoittelut väärästä havainnosta ja yleistämisestä, luotin liikaa intuitioon. Tosin eipä jonkin asian mainitseminen tekstissä mikään totuuden tae silti ole, kuka vaan voi sanoa olevansa mistä tahansa, minä myös.
Mutta jos itse aloitat tekstin siten että
"Espoossa ei ole mitään" niin kyllähän senkin lauseen sisältö aika tavalla ontuu. Tietysti varmaan tarkoitit että Espoossa ei ole mitään juuri sinulle ja luonnollisesti on mukavaa että tulit sen kaikille ilmoittamaan. Aika monelle täällä kuitenkin ilmeisesti jotakin on kun väkeä riittää. Monille ihmisille Helsingin keskustassa taas ei ole yhtään mitään. Ihmiset kun sattuvat arvostamaan niin eri asioita. Jollekin uneliaisuus on rauhallisuutta ja kaupungin syke meteliä sekä rauhattomuutta.
Leppävaarassa on tuossa vieressä uimahalli, urheilukentät, Sello palveluineen, kohta elokuvateatteri yms yms. Sitten jos ne ei riitä niin voi tehdä nopean käynnin Helsigin keskustan pikkukauppoihin. Eli asiat on siinä mielessä aika hyvin.
Jos itselläni on tarvetta lähteä illalla Helsingin keskustaan klo 23 aikaan niin teen sen paljon mielummin junalla kuin esim. metrolla tai bussilla. Eipä taida itäisestä Helsingistä, esim. Vuosaaresta enää klo 23 jälkeen metroja paljon kulkeakaan...Se on sellanen juttu ettei sitä viitti illalla jonku koiran kanssa lähtee junalla H:gin keskustaan, mitä hittoo mä siellä, ne on ne kantakaupungin eri alueet jotka on lähinnä mielenkiintosia, esim Punavuori, Eira, Kallio etc.
Mut ei oo ny varaa asua siellä, paitsi jossain koirankopissa. Et Espoo on tällä hetkellä mulle pakkorako.
Niin, se on eri asia lähteä jonnekki huvittelemaan tai jotain tiettyä asiaa ostamaan H:gistä, emmä sitä tarkottanu. Mut niiko tollain ku käveleskentelee muuten vaan niin eihän näissä Espoon lähiöissä ole siinä mielessä "mitään".
Tottakai Espoo sinällään pitää sisällään kaikenlaista, esim työväenopistojen kurssit ja mitä vaan.
Uimahallit ja urheilupuisto ei hirveesti inspiroi ku en minkäänlaista urheilua harrasta,mitä nyt lenkkeilyä mut ei sinnekään illalla uskalla yksin lähtee.
Mutta siitä olen samaa mieltä että juna kulkee nopeesti....jee.
- kuvailemiasi paikkoja..
Voihan sitä mennä tosiaan helsinkiin tai jonnekkin muualle, pitääkö joka paikkaa pilata sellaiseksi kuin helsinkin on?
- cafellll
pitää sitten vaan treenaa liikuntaa!
mutta oikeassa olet, joku rauhallinen kahvila olisi hyvä :/ jossa voisi lukea lehtiä ja rentoutua. semmoinen mikä olisi oikeasti kahvila. en itsekään ole löytänyt, semmoinen olisi kiva missä olisi sohvat.
liikuntamenomestat löydät espoon kaapunkin sivuilta.. ja niitähän riittää paljon pelkästään lepuskissa! :O kuntosaleja, vudoseurakin (googleta mizai) ja uimahallia ja ties mitä,,, - kaarlokuninkas
Samanlaisia lähiöitä on stadissa ja muissakin isoissa kaupungeissa. Raha on se mikä ratkaisee. Ylempi keskiluokka yleensä asuukin vähän kauempana lähiöistä tai ns. paremmissa kaupunginosissa.
Sitä saa mitä tilaa. Hanki duuni josta saa rahaa.
Alempi keskiluokka ei juurikaan ole kiinnostunut kahvilakulttuurista, sitä kiinnostaa baarit, kirjastot ja urheilukentät jne normaali kulttuuri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kela tukee virallisesti Pride-liikettä
Iso kiitos Kansaneläkelaitokselle tuen osoittamisesta myös vähemmistöille. Näin toimii vastuullinen valtiollinen koko k363795Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet511724- 731379
Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen751211Hitaille omat kassat
Kassoilla hidastelevat ärsyttävät. Menee heti loppupäivä pilalle, kun kauppareissu kestää hidastelijoiden takia. Näille1751096Ensimmäisenä Helluntaina ei uudelleen kastettu KETÄÄN!
Raamattu kertoo, että Helluntaina kastettiin. Mutta vaikka Raamattu ei erikseen kerro tiedän VARMASTI Ettei6911051- 84945
Olisit ollut niin
Minunlaiseni. Ehkä se on helmpompi kun emme kohtaa. Kipeältä se tuntui ettet valinnut minua41836Mitä yhteistä sinulla
on kaivattusi kanssa? Sama musiikkimaku, tai huumorintaju, tai ehkä työpaikka? Vai ettekö tunne vielä niin hyvin?49791- 39760