Kopioijat

Plagiaattejako?

Mitä mieltä olette ns. valokuvien "kopioimisesta" omaan (piirto/maalaus)työhön?
Missä menee raja, jota ei soisi ylittää, kuinka orjallisesti on hyväksyttävää kopioida mallikuvaa omaan työhönsä?

Hevostyttönä sekä kuvittajana olen pistänyt merkille (Paljon, paljon hevosaiheisia tieto,- sekä muita hevoskirjoja lukeneena), että esimerkiksi hevoslehdissä, kiiltokuvissa, joissakin erikoispelikorteissa ja jopa hevostietokirjoissa (Joissa kokonaan piirretty kuvitus, eikä lainkaan valokuvia) on käytetty näitä apukuvia niinkin tarkasti että piirros on suora kopio valokuvasta, sen tunnistaa HETI.

Vaikka piirros ei olisikaan fotorealistinen, siinä on kopioitu valokuvan varjot, asennot, värit ja piirteet niin pilkuntarkasti että mallikuvasta ei voi erehtyä. Varsinkin jos vertaa näitä kahta vierekkäin toisiinsa, usein kuvan kokokin on tismalleen sama.

Onhan se aika hassua(?!?) että esimerkiksi kirjaston hyllyn kahdessa, erillisessä tietokirjassa on periaatteessa samat kuvat, toisessa kuvittaja vaan on "kopioinut" piirroksensa suoraan toisen kirjan valokuvista.

Miten tälläisissä menee tekijänoikeudet? Jos kuva on suoraan - kaikkien mielestä - kopio valokuvasta, onko tehty piirrostyö kuitenkin taiteilijan "oma" vai miten tuo pitäisi käsittää? Vai katsotaanko se plagiaatiksi? Toisaalta piirtäjä on itse, omin käsin vetänyt jok'ikisen viivan ja varjon, joten ihan suora, koneellinen kopiokaan se ei ole.

Eihän "kuka tahansa" edes osaa ns. "kopioida valokuvaa", eli kyllä yhdenpitävän tuloksen saamiseksi sitä lahjakkuutta ja värisilmääkin pitää löytyä.

..Mutta jotenkin jää silti paha maku suuhun tälläisestä toiminnasta.

--------------------------

..On totta, että jos pyrkii realismiin töissään, ei voi koskaan kehittyä paremmaksi ellei oikeasti katso ensin mallia. Elävää tai paperista.
Taidot kehittyy, mitä enemmän katsoo ja harjoittelee, ehkä myöhemmin niitä "apukuvia" tietyissä aiheissa ei tarvitakaan, kaikkea ei kuitenkaan VOI osata piirtää omasta päästään.

Harvapa meistä osaa piirtää esim. niinkin "helpon" kohteen kuin anatomisesti oikeaoppisen ihmisen. Mutta harva meistä lähtee sitten kuvittamaan mm. kirjoja mikäli omaa luovuutta ja päätäntää ei löydy tippaakaan.

Itse en osaa sanoa kuin hevospuolelta, että tälläistä tapahtuu, mutta siellä sitä tapahtuu TODELLA paljon niin kirjapuolella, erilaisissa kuvituksissa, kiiltokuvissa, tarroissa, aivan kaikessa.

Mitä mieltä hyvät ihmiset tästä?
Fotorealismi on ihan jees, mutta eikö sitten olisi parempi käyttää vaikka ihan omia kuvaamiaan valokuvia jotta mallin kopiointi ei paistaisi näin törkeästi läpi?

12

3882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erehdyit..........

      "Eihän "kuka tahansa" edes osaa ns. "kopioida valokuvaa", eli kyllä yhdenpitävän tuloksen saamiseksi sitä lahjakkuutta ja värisilmääkin pitää löytyä."

      Tuollaisessa ei tarvi pätkääkään Lahjakkuutta. Joka iikka osaa tarvittaessa piirtää ja maalata esimerkiksi rakennuksista saman näköisen kuin valokuvassa. Lahjakkaan "kopioijan" taas tunnistaa siitä että samassa työssä olevat ihmisetkin ovat luonnollisen ja jopa joiksikin henkilöiksi tunnistettavia.
      Tvallinen harrastelijan taas eroittaa "laatikkoautoista" ja "Mollamaijoista" näissä töissä jotka sopivat kuin hajuvesi lihapulliin.

      Kyllä sen ammattitaidon erottaa.

    • il pittore

      käytiin juuri lyhyt keskustelu ja siihen annoin oheisen kommentin:

      ""Sattumalta käsiini tuli Grafia-lehti 2/2008, graafikoiden jäsenlehti, ja siinä on asiaan liittyvä kysymys sekä siihen vastaus. Lainaan oheen sitä lyhennellen:

      K.: "Haluan tehdä koollasin yhdistämällä kuvia ja piirroksia, jotka olen kerännyt lehdistä ja internetistä. Onko tämä sallittua?"
      V.: "Kollaasissa on kyse kokoomateoksesta. ***** Kokoomateoksen tekemiseen ja sen levittämiseen on saatava lupa mukana olevien alkuperäisteosten tekijöiltä. Mikäli kollaasissa käytetään tekijänoikeussuojaa tai muuta immateriaalisuojaa saavia teoksia, ei sen tekeminen ilman lupaa ole siis sallittua. Tähän ei myöskään vaikuta se mistä teokset tai kopiot niistä hankittaisiin. ***** Tekijänoikeuslain 5§ mukaan sillä, joka yhdistämällä teoksia tai teosten osia on aikaansaanut kirjallisen tai taiteellisen kokoomateoksen, on siihen tekijänoikeus, mutta hänen oikeutensa ei rajoita oikeutta ensiksi mainittuihin teoksiin. ***** Jotta kokoomateos voisi saada tekijänoikeussuojaa, on aineiston kokoaminen täytynyt tehdä luovalla ja omaperäisellä tavalla. Täysin mekaaninen yhdistäminen ei synnytä teosta, joka saisi tekijänoikeussuojan."

      Kannattaa tutustua tekijänoikeuslakiin, senhän löytää netistäkin. Mainitsen lisäksi, että olen itse ostanut 1978 oikeuden käyttää yhtä valokuvaa maalauksen lähtökohtana, en siis surana kopiona. Ostin oikeuden Suomen Kuvapalvelu OY:ltä silloin 163 mk:lla "valokuvan käyttöön taideteoksen mallina".""

      Tiedän kyllä, että varsinkin lehdissä olleita valokuvia sekä kopioidaan että käytetään lähtökohtana varsin vapaasti mutta siinä on ahtaasti tulkiten hyvin nopeasti tekijänoikeuden rikkomus. Jos jotakin tekee omaksi ilokseen eikä sitä sen enempää kaupallista kuin esitä julkisestikaan niin huolta ei pitäisi olla.

      Hevosia näkee nykyään lähes kaikkialla, joten sekä niiden itse valokuvaaminen tai skissin tekeminen onnistunee jokaiselta. Niitä ja julkaisujen kuvia käyttämällä voi "hinkata" hevosta sen eri puolilta kunnes pirtäminen/maalaaminen sujuu varmasti ilmn, että täytyy kopioida toisten töitä.

      • §Taiteilija§

        Eihän siinä tavallaan käytännössä ole kovinkaan suurta vaaraa narahtaa plagioinnista jos tuota 'kopiointia' on käytetty vain vähän jonkun teoksesta, oli se sitten valokuva tai maalaus, jos niitä ei suorastaan laita näytille johonkin missä mahdollisimman moni sen näkee. Vaatii aika paljon rohkeutta tällaiselta plagioijalta pistää sellainen työ vaikkapa myyntiin. Tiedän tapauksia joissa taiteilijan 'luomistyö' loppui totaalisesti kun käry kävi. Näissä tekijänoikeusjutuissa ne korvaussummat saattaa nousta yllättävänkin korkeiksi kun sen hyötysuhdetta tarkastelee tuon plagioijan vinkkelistä.
        Sen neuvon annan että kannattaa totisesti harkita kenen töitä 'lainailee', eikä missään nimessä ainakaan tuolta 'rapakon' takaa. He siellä osaavat pistää sellaisen rahoiksi.

        Jos pelkää omien töiden puolesta niin kannattaa liittyä vaikkapa tänne: http://www.kuvastory.fi/


      • barably
        §Taiteilija§ kirjoitti:

        Eihän siinä tavallaan käytännössä ole kovinkaan suurta vaaraa narahtaa plagioinnista jos tuota 'kopiointia' on käytetty vain vähän jonkun teoksesta, oli se sitten valokuva tai maalaus, jos niitä ei suorastaan laita näytille johonkin missä mahdollisimman moni sen näkee. Vaatii aika paljon rohkeutta tällaiselta plagioijalta pistää sellainen työ vaikkapa myyntiin. Tiedän tapauksia joissa taiteilijan 'luomistyö' loppui totaalisesti kun käry kävi. Näissä tekijänoikeusjutuissa ne korvaussummat saattaa nousta yllättävänkin korkeiksi kun sen hyötysuhdetta tarkastelee tuon plagioijan vinkkelistä.
        Sen neuvon annan että kannattaa totisesti harkita kenen töitä 'lainailee', eikä missään nimessä ainakaan tuolta 'rapakon' takaa. He siellä osaavat pistää sellaisen rahoiksi.

        Jos pelkää omien töiden puolesta niin kannattaa liittyä vaikkapa tänne: http://www.kuvastory.fi/

        Eräs jonkin verran mainetta niittänyt apurahataiteilija on jonkinverran käyttänyt harrastelijataiteilijoiden tekemiä töitä ja ideoita luodessaan omia töitä.
        Eikä ole ainoa apuraha taiteilija joka niin tekee, sillä huomasin ikäväkseni erään taitreilija professorininkin plakioineen harrastajien töitä ja ideoita.
        Tuntuu hölmöltä kun taiteilijoina itseään pitävät eivät olekkaan luovia, vaan pelkkiä kopiokoneita. Ikävää oli myös se kun paheksuin sitä röyhkeyttä mitä ideoiden hankinnassa käytetään, niin "taiteilija" totesi että kaikki on nähty ja kukaan ei tee mitään uutta.
        No kunhan purin ajatuksiani, muttei se kyllä tunnu kovin hyvälle.


    • tekijänoikeusneuvoston laus...

      Ote alempana mainitusta lausunnosta:

      Maalauksen tms. tekeminen valokuvasta

      Oikeus valokuvaan tai valokuvan tekijänoikeus suojaa valokuvaa
      sellaisenaan muttei esimerkiksi valokuvan kohdetta, ideaa tai aihetta.
      Kuka tahansa saa siten ottaa valokuvan samasta kohteesta ja esimerkiksi
      samasta kuvakulmasta ja samassa valaistuksessa kuin toinen valokuvaaja.
      Sen sijaan valokuvaajan ottamasta valokuvasta ei saa valmistaa kappaletta
      tai näyttää sitä julkisesti ilman valokuvaajan suostumusta, koska TekijäL 2
      ja 49 a §:n mukaan valokuvan kappaleen valmistaminen ja sen julkinen
      näyttäminen kuuluvat valokuvaajan yksinoikeuden piiriin.
      Kappaleenvalmistamisoikeus kuuluu siis sekä teostasoon yltävän
      valokuvan sekä TekijäL 49 a §:n nojalla suojatun valokuvan
      9
      oikeudenhaltijan yksinoikeuteen. Oikeus käsittää kappaleen valmistamisen
      valokuvasta sekä muuttamattomana että muutettuna.
      Kappaleiden valmistaminen valokuvasta voi tapahtua esimerkiksi
      piirtämällä, maalaamalla tai muuta tekotapaa käyttäen.
      Oikeuskirjallisuudessa Pirkko-Liisa Haarmann (Immateriaalioikeuden
      oppikirja, 1989, s. 60 - 61) on todennut, että kun valokuvasta valmistetaan
      kappale esimerkiksi piirtämällä, on selvää, että tällainen kappale jonkin
      verran eroaa siitä valokuvasta, josta se on valmistettu. Edelleen Haarmann
      on todennut, että ero kappaleiden valmistamisen ja suojan ulkopuolelle
      jäävän aiheen hyväksikäytön ja esimerkiksi edellä selostetun, TekijäL 4
      §:n 2 momentissa tarkoitetun vapaan muuntelun välille jää
      hiuksenhienoksi.
      Korkein oikeus on ottanut ratkaisussaan KKO 1979 II 64
      tekijänoikeuskysymyksiin, jotka koskivat maalauksen tekemisestä lapsia
      esittävästä valokuvasta. Asiassa oli kyse siitä, että henkilö A oli maalannut
      taulun käyttäen esikuvanaan henkilön B valmistamaa julkistettua
      valokuvaa sekä asettanut sen julkisesti näytteille ja myytäväksi. Korkein
      oikeus katsoi, että maalaus ei ollut valokuvan kappale, vaan valokuvan
      pohjalta syntynyt itsenäinen teos. A ei täten ollut syyllistynyt
      tekijänoikeuden loukkaukseen.
      Vastaavantyyppisiä tilanteita on arvioitu myös esimerkiksi ruotsalaisessa
      oikeuskäytännössä. Ratkaisuissa on päädytty samanlaiseen lopputulokseen
      kuin mainitussa korkeimman oikeuden ratkaisuissa, eli valokuvan ja siitä
      tehdyn piirroksen tms. melko vähäistenkin erojen on katsottu osoittavan,
      että kyse on ollut eri tuotteista, eikä loukkausta täten ole tapahtunut.
      Ratkaisuja on kommentoinut Rainer Oesch (Oikeus valokuvaan, 1993, s.
      197 - 204).
      Maalauksen on ollakseen valokuvan kappale oltava hyvin tarkka kopio
      valokuvasta. Yksittäistapauksessa jää kokonaisvaikutelman pohjalta
      ratkaistavaksi, onko kysymyksessä kappale valokuvasta, valokuvan
      muunnelma vai uusi itsenäinen ja omaperäinen teos. (Haarmann, Pirkko-
      Liisa: Immateriaalioikeuden oppikirja, 1989, s. 61; Oesch, Rainer: Oikeus
      valokuvaan, s. 167, 178-179)
      Vastaukset lausuntopyynnössä esitettyihin kysymyksiin
      Tekijänoikeusneuvosto toteaa, että se on tutustunut sille toimitettuun
      aineistoon.
      Lausuntopyynnössä tarkoitettu valokuva on lausuntopyynnön liitteenä 1.
      Valokuvassa on muotokuvamaisesti kuvattu kameraan nähden hieman
      vinossa seisovassa asennossa oleva mieshenkilö, joka nojaa pöytään tai
      matalaan pylvääseen. Kuva on rajattu siten, että henkilöstä näkyy kuvassa
      10
      ainoastaan ylävartalo. Henkilön taustalla on harmaa kangas tms. Kuvan
      katselijan huomio kiinnittyy muutoin hyvin tummasävyisessä kuvassa
      erityisesti kuvatun henkilön kasvoihin.
      Tekijänoikeusneuvosto toteaa, että kyseinen valokuva ei ilmennä ottajansa
      sellaista itsenäisyyttä ja omaperäisyyttä, jota vaaditaan
      tekijänoikeussuojan saamiseen. Tekijänoikeusneuvoston käsityksen
      mukaan kyse ei siten ole TekijäL 1 §:n nojalla suojatusta teosvalokuvasta,
      vaan TekijäL 49 a §:n nojalla suojaa saavasta valokuvasta. Valokuvaajalla,
      tai sillä, jolle nämä oikeudet ovat mahdollisesti siirtyneet, on valokuvaan
      TekijäL 49 a §:ssä tarkoitetut oikeudet.
      Edelleen tekijänoikeusneuvosto toteaa, että kyseinen valokuva on sen
      käsityksen mukaan TekijäL 40 c §:ssä tarkoitettu valokuvaamalla tehty
      muotokuva. Tällaisen muotokuvan tilaajalla on, vaikka valokuvaaja on
      pidättänyt itselleen oikeuden teokseen, oikeus antaa lupa muotokuvan
      ottamiseen sanomalahteen, aikakauskirjaan tai elämänkerralliseen
      kirjoitukseen, jollei valokuvaaja ole erikseen pidättänyt oikeutta kieltää
      tätä. Tekijänoikeusneuvosto toteaa, että lausuntopyynnössä tarkoitetun
      valokuvan tilaajalla eli Jouko Juntusella on valokuvaan TekijäL 40 c §:ssä
      tarkoitettu oikeus, ellei valokuvaajan eli lausuntopyynnön tapauksessa
      hakijan kanssa ole toisin sovittu.
      Kuva lausuntopyynnössä tarkoitetusta maalauksesta on lausuntopyynnön
      liitteenä 4. Kuvassa on mitä ilmeisimmin öljyvärimaalaus, joka muistuttaa
      edellä selostettua valokuvaa. Maalauksessa on muotokuvan tyyppisesti
      kuvattu selvästi sama henkilö kuin valokuvassa. Henkilön asento, ilme ja
      vaatetus ovat samat. Henkilö nojaa samanlaiseen pylvääseen tai pöytään
      kuin valokuvassa. Sekä valokuvassa että maalauksessa valo tulee kuvassa
      esiintyvään henkilöön nähden samasta suunnasta.
      Maalaus eroaa valokuvasta lähinnä henkilön taustan värin osalta:
      maalauksessa tausta on vihertävä, kun se valokuvassa on harmaa.
      Maalauksessa kuvatun henkilön vaatteiden väritys eroaa myös hieman
      valokuvan henkilön vaatetuksen väristä, sillä maalauksessa kuvatun
      henkilön vaatteissa on kuvattu valon taittumista tms. siten, että puku on
      väriltään harmaahko ja siinä on vaaleampia kohtia.
      Tekijänoikeusneuvosto toteaa, ottaen huomioon edellä selostettujen
      kahden työn tietyt samankaltaisuudet, että lausuntopyynnössä tarkoitettu
      maalaus on mitä ilmeisimmin tehty käyttäen ainakin eräänä esikuvana
      hakijan ottamaa valokuvaa. Tekijänoikeusneuvostolle esitettyjen tietojen
      mukaan maalausta tehdessä on käytetty myös malli-istuntoja, eli
      muotokuvassa esiintyvä henkilö on ollut taiteilijan mallina maalausta
      tehtäessä. Tämä viittaa siihen, että hakijan ottama valokuva ei ole ollut
      ainoa esikuva muotokuvaa tehtäessä.
      11
      Tekijänoikeusneuvosto toteaa, että lausuntopyynnössä tarkoitettujen
      valokuvan ja maalauksen antama vaikutelma on sama.
      Tekijänoikeusneuvosto toteaa kuitenkin, aikaisemman oikeuskäytännön ja
      tekijänoikeusneuvostolle esitetyt seikat huomioon ottaen, että kyseinen
      maalaus on sen näkemyksen mukaan toteutettu siinä määrin itsenäisellä ja
      omaperäisellä tavalla, että kyse on uudesta itsenäisestä ja omaperäisestä,
      TekijäL 1 §:n nojalla tekijänoikeussuojaa saavasta teoksesta. Kyseinen
      maalaus ei siten tekijänoikeusneuvoston näkemyksen mukaan ole
      lausuntopyynnössä tarkoitetun valokuvan kappale, vaan itsenäinen teos.
      Maalauksen tekeminen valokuvasta ja maalauksen saattaminen yleisön
      saataviin lausuntopyynnössä tarkoitetuin tavoin ei siten ole edellyttänyt
      hakijan eli valokuvaaja Anna-Maija Blomsterin lupaa.
      Tekijänoikeusneuvosto huomauttaa, että lausuntopyynnössä tarkoitetun
      valokuvan tilaajalla eli Jouko Juntusella on valokuvaan TekijäL 40 c §:ssä
      tarkoitetut oikeudet, ellei valokuvaajan eli hakijan kanssa ole muuta
      sovittu. Tilaajan TekijäL 40 c §:ssä tarkoitettu oikeus ei kuitenkaan
      vaikuta valokuvasta tehtyyn maalaukseen liittyvien
      tekijänoikeuskysymysten eli lausuntopyynnössä tarkoitetun tilanteen
      arviointiin.
      Lopuksi tekijänoikeusneuvosto toteaa, että se ei TekijäL 55 §:ään
      perustuvan toimivaltansa nojalla voi tulkita tehtyjä sopimuksia.
      Tekijänoikeusneuvosto ei siten tässä lausunnossaan ota kantaa siihen, mitä
      asianosaisten kesken on tekijänoikeuskysymyksistä sovittu tai voidaan
      katsoa sovitun.
      Puheenjohtaja


      Koko lausunto:

      http://80.248.162.139/export/sites/default/OPM/Tekijaenoikeus/tekijaenoikeusneuvosto/tekijaenoikeusneuvoston_lausunnot/2004/liitteet/TN2004_03.pdf

      • il pittore

        valokuvan "uusiokäytön" ja siitä tehdyn
        tulkinnan olet löytänyt KKO:n ratkaisussa. Lukiessa sitä maallikkona saa helposti sen käsityksen, että vain puhdas suora kopiointi olisi loukkaus kuten alla oleva lainaus osoittaa.

        "..tehdyn piirroksen tms. melko vähäistenkin erojen on katsottu osoittavan,
        että kyse on ollut eri tuotteista, eikä loukkausta täten ole tapahtunut."

        Lisää mielenkiintoa tuo tekstissäsi myöhemmin oleva kohta eli

        "..että ero kappaleiden valmistamisen ja suojan ulkopuolelle jäävän aiheen hyväksikäytön ja esimerkiksi edellä selostetun, TekijäL 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun vapaan muuntelun välille jää hiuksenhienoksi."

        Maallikko jää tietysti ihmettelemään, että kuinka suuri ero on hiuksenhieno. Niin tai näin niin edes jossain määrin poikkeaminen mallista riittää kunhan se on "luovasti" tehty. Siitä huolimatta en itse ole valmis kovinkaan selkeisiin lainauksiin mutta sovelluksiin eli aiheen omaperäiseen toistoon kylläkin.


    • Voikohan luottaa?

      Tällaisen ennakkoppäätöksen löysin, mutta tuntuu aika yllättävältä että valokuvalla ei tämän mukaan olisi mitään suojaa, jos maalaus on "itsenäinen taideteos".

      KKO:n nnakkopäätös:

      Tekijänoikeus
      Tekijänoikeuden kohde


      A oli maalannut taulun käyttäen esikuvanaan B:n valmistamaa julkistettua valokuvaa sekä asettanut sen julkisesti näytteille ja myytäväksi. Kun maalausta ei pidetty valokuvan kappaleena vaan valokuvan pohjalta syntyneenä itsenäisenä teoksena, KKO ottaen huomioon ValokuvaL 1 §:n ja TekijäL 4 §:n 2 mom:sta ilmenevän periaatteen hylkäsi A:ta vastaan ValokuvaL:n säännösten rikkomisesta ajetun syytteen ja häneen kohdistetut korvausvaatimukset.

      MM-NS

      KKO:1979-II-64

      • mahdollista ...

        täällä suomessa mutta sama juttu amerikoissa vie yleensä taiteilijan perikatoon ja käsittämättömiin korvauksiin.


      • viirukatti
        mahdollista ... kirjoitti:

        täällä suomessa mutta sama juttu amerikoissa vie yleensä taiteilijan perikatoon ja käsittämättömiin korvauksiin.

        Joskus muinoin kävin öljyvärimaalauskurssilla ja kyllä siellä silloin kerrottiin, että jos maalaa mallina toisen taitelijan maalaus tai valokuva, niin omaa maalausta ei saa signeerata koska tekijänoikeus oli alkuperäisellä tekijällä.


    • löytänyt tällaisia

      vastaavuuksia esim. eri tietokirjojen välillä, oletko tarkastanut, kuka on ollut kuvittajana ja kellä väitetään olevan kuviin tekijänoikeudet?

      Tietokirjoissa, kiiltokuvissa, tarroissa, nettisivuilla jne. käytetään hyvin yleisesti erilaisten kuvapankkien materiaaleja. Tällöin taiteilija eli valokuvaaja tai kuvittaja on myynyt kuvan tekijänoikeudet kuvapankkifirmalle, joka voi myydä kuvien käyttöoikeuden vaikka kuinka monelle eri kuvittajalle tai julkaisijalle. Nämä kuvat ovat vapaasti muokattavissa ja versioitavissa ja niitä voi käyttää kuvituksissa myös sellaisinaan.

      On myös olemassa oikein varsinaisia kuvitusfirmoja, jotka tekevät kuvitustöitä useille eri julkaisijoille. Heillä voi olla palkkalistoillaan valokuvaajia ja piirtäjiä, jotka yhteistyössä ja toisiaan versioiden tuottavat firmalle kuvitusmateriaalia.

      Tietokirjoja samoin kuin tarroja ja muita krääsiä tehtailtaessa pyritään yleensä mahdollisimman hyvään kustannustehokkuuteen, joten valokuvia ei useinkaan lähdetä kunnianhimoisesti ottamaan erikseen vain yhtä projektia/kirjaa varten. Hevostietokirjoissa on usein kymmeniä ellei satojakin rotukuvauksia, joiden kaikkien mallikuvien vartavasten kuvaaminen vaatisi kenties matkustamista ympäri maailmaa, kalliita kuvausjärjestelyjä ja kalliita laitteita, satoja ellei tuhansia kalliita työtunteja jne.

      Valokuvista voidaan nykyään hyvin helposti ja nopeasti tehdä kuvankäsittelyohjelmilla varsin vakuuttavan näköisiä "piirustuksia" ja maalauksia kuvituksia varten. Kyse ei siis vältäämättä ole siitä, että joku kuvittajaparka on tuntikausia nyhrännyt puuvärikynillä aivan saman näköistä piirustusta kuin valokuvan hevonen. Julkaisun suunnittelija on vaan ehkä jostakin syystä halunnut kirjaan käsintehdyn leiman ja kuvankäsittelijä on sitten kuvapankin maksullisten kuvien pohjalta töräyttänyt piirustuksen näköistä kuvitusta esim. photoshopilla.

      Olen itsekin pläräillyt harrastuksekseni näitä hevos- ja eläintietokirjoja ja nuorempana keräillyt myös tarroja ym. pikkutyttöjen krääsää ja olen huomannut, että samoja kuvamateriaaleja kierrätetään hyvin yleisesti. Hyvin epätodennäköistä on, että näissä olisi varsinaisia tekijänoikeusrikkomuksia. Isot julkaisijat ja krääsäfirmat ovat yleensä hyvin perillä tekijänoikuesasioista eikä heitä huvita ruveta miljoonakorvauksia makselemaan.

      Laadukkaat, uniikeilla kuvituksilla varustetut kirjat kyllä tunnistaa muiden joukosta.

      Mitä tulee tuohon valokuvien käyttämiseen teosten lähtökohtina, niin käsittääkseni se on aika lailla veteen piirretty viiva. Käytän itsekin esim. netistä löytämiäni kuvia materiaalina, mutta kuva muuttuu matkan varrella yleensä niin paljon, että alkuperäistä kuvaa siitä on hyvin vaikea ellei mahdoton löytää. Periaatteessa tekijänoikeudella suojattua kuvaa ei saa plagioida, mutta toisaalta pienenpieni muutos toteutuksessa riittää yleensä tekemään teoksesta itsenäisen alkuperäisestä kuvasta erillisen teoksen. Juridisia ongelmia tulee harvoin, eli lähinnä on kyse taiteilijan/kuvittajan ammattiylpeydestä ja siitä, kuinka hanakasti hän haluaa pitää siitä kiinni. Vahinkoja sattuu helposti kokemattomille ja ei-ammattilaisille. Tietysti myös häikäilemättömiä mahtuu joukkoon, mutta näinhän se on joka alalla.

    • Werneeri

      Ainakin aiemmin laki on ollut yksiselitteinen:kopioida saa vaikka "Mona Lisan" mutta se täytyy signeerata omalla nimellä.Aito ja kopio eroaa (parhaassa tapauksessa kun kopioija on ammattitaitoinen!) vain signeerauksesta.

      • Artti

        Taidekopioihin pitäisi myös laittaa maininta kopioinnista oman signeerauksen lisäksi, eli vasempaan alakulmaan yleisimmin sana:Kopio, copy tai copia. Ja usein on hyvä laittaa kenenkä työn kopio on kyseessä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe