Ennen Aatamia viljeltiin

Maanviljelyn historiasta on löydetty tähän mennessä vanhimmat todisteet 23 000 vuoden takaa kun Raamatun luomiskertomuksen Aatami luotiin noin 6000 vuotta sitten.
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id102101.html

Luterilaisen kirkon sanastosta on jätetty pois luomiskertomus eikä sieltä löydy "luomisuskoakaan" muualta kuin evoluutio-sanalla haettuna.
Kirkko siis piilottelee vaikeita asioita jotka tiede on kumonnut jopa sanastossaan.
http://www.evl.fi/sanasto/selitysE.htm#EVOLUUTIO

Luomisusko on siis luterilaisen kirkon virallinen kanta kaiken syntymiseen.
Kirkon mielestä luomisusko ei kuitenkaan ole ristiriidassa evoluutioteorian kanssa.

Raamatun luomiskertomus (usko) alkaa n. 6000 vuoden takaa ja tutkittuun evoluutioteorian ikään voi laittaa paljon nollia lisää niin miten ne ei ole ristiriidassa.
Muita ristiriitoja kuin ikä onkin sitten lukematon määrä.

Tosin luomisuskon pääte "usko" kertoo jo kaiken olevan satua.

23

524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tarkka

      Raamattusi luomiskertomuksessa on näemmä tieto, josta ilmenee melko tarkasti, milloin Aatami luotiin. Mielenkiintoista. Missä noita Raamattuja on saatavissa?


      • muutamia ristiriitaisuuksia
        Pe.ku kirjoitti:

        Sukuluetteloita ja muita tapahtumia joiden perusteella se voidaan laskea.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_aikajana

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ussherin–Lightfootin_kalenteri

        Raamatussa on toki myös ristiriitaisuuksia paljon esim. jotkut muutkin eli vedenpaisumuksen yli kuin arkissa olevat mutta pääpiirteissään laskelmat ovat aika tarkkoja.

        kun niihin viittaat ja kerro samalla mistä löytyy raamatussa ne vedenpaisumuksen yli eläneet (muut kuin Nooa perheineen) että me muutkin voitais niitä tutkia.


    • tästä linkistä:

      http://www.evl.fi/sanasto/selitysL.htm#LUOJA

      Siinä sanotaan mm. näin:" Kristillinen luomiskäsitys perustuu luomiskertomukseen. Siinä on myyttisessä muodossa ilmaistu näkemys maailman synnystä ja ihmisen paikasta tässä kokonaisuudessa."

      "Tieteellinen maailman selitys ei ole ristiriidassa kristillisen luoja-uskon kanssa. Tiede tutkii metodiensa mukaisesti havaittavaa maailmaa, eikä voi ottaa kantaa siihen, onko olemassa olemisen syynä jumalallinen tahto vai ei."

      • että,

        Suomen evankelis-luterilainen kirkko myöntää Raamatun luomiskertomuksen olevan myytti


      • sinulle uusi
        että, kirjoitti:

        Suomen evankelis-luterilainen kirkko myöntää Raamatun luomiskertomuksen olevan myytti

        asia, kun mainitset sen erikseen? Oletko tähän asti ottanut Raamatun kirjaimellisesti?


      • kirjaimellisesti
        sinulle uusi kirjoitti:

        asia, kun mainitset sen erikseen? Oletko tähän asti ottanut Raamatun kirjaimellisesti?

        En ole koskaan ottanut Raamatun tarinoita kirjaimellisesti.

        Mutta nähtävästi perisyntioppi ei enää nojaa Aatamin ja Eevan mystiseen kielletyn hedelmän syöntiin?
        Joten eikö perisyntiopista voida jo luopua

        http://www.evl.fi/sanasto/selitysS.htm#SYNTI


      • linkkisi mukaan
        kirjaimellisesti kirjoitti:

        En ole koskaan ottanut Raamatun tarinoita kirjaimellisesti.

        Mutta nähtävästi perisyntioppi ei enää nojaa Aatamin ja Eevan mystiseen kielletyn hedelmän syöntiin?
        Joten eikö perisyntiopista voida jo luopua

        http://www.evl.fi/sanasto/selitysS.htm#SYNTI

        Linkkissäsi oli oikein hyvä selitys syntiinlankeemuskertomuksen olemuksesta ja perisynnistä. Lainataan sitä suoraan tännekin:

        "Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.

        Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.

        Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos."


      • linkkisi mukaan kirjoitti:

        Linkkissäsi oli oikein hyvä selitys syntiinlankeemuskertomuksen olemuksesta ja perisynnistä. Lainataan sitä suoraan tännekin:

        "Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.

        Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.

        Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos."

        Perisynnistä ei mainita sanaakaan Raamatussa.

        Jos perisyntiin uskot niin kerro millä tavalla se periytyy vanhemmilta lapsille.


      • lyhyesti
        Pe.ku kirjoitti:

        Perisynnistä ei mainita sanaakaan Raamatussa.

        Jos perisyntiin uskot niin kerro millä tavalla se periytyy vanhemmilta lapsille.

        Perisynti periytyy sukupolvelta toiselle taipumuksena pahan tekoon eli syntiin. Eli edes kristinuskon omaksuminen ei ole saanut eikä saa koskaan uskovaisintakaan ihmistä lopettamaan synnintekoa.


      • lyhyesti kirjoitti:

        Perisynti periytyy sukupolvelta toiselle taipumuksena pahan tekoon eli syntiin. Eli edes kristinuskon omaksuminen ei ole saanut eikä saa koskaan uskovaisintakaan ihmistä lopettamaan synnintekoa.

        Kerro millä tavalla se periytyy.

        Olen kuullut uskovaisten sanovan perisynnin olevan veressä joten miten se sieltä käytännössä voi periytyä.


      • tästä,
        lyhyesti kirjoitti:

        Perisynti periytyy sukupolvelta toiselle taipumuksena pahan tekoon eli syntiin. Eli edes kristinuskon omaksuminen ei ole saanut eikä saa koskaan uskovaisintakaan ihmistä lopettamaan synnintekoa.

        Augustinuksen teoriasta perisynnistä ja predesnaatio –opista pitää luopua, koska eivät esi-isien synnit periydy heidän lapsilleen; ja koska syntiinlankeemuskertomus on pelkkä myytti.


        ”Augustinuksen kristillinen filosofia oli luonteeltaan pessimistinen: ... Perisyntiopin mukaan Jumala rankaisi ihmiskuntaa syntiinlankeemuksesta määräämällä mielivaltaisesti etukäteen, ketkä säästyvät ikuiselta kadotukselta; tämä on nk. predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi (De trinitate,”)

        http://cc.oulu.fi/~rar/historia/B_-100-400.html


      • tässä taas
        tästä, kirjoitti:

        Augustinuksen teoriasta perisynnistä ja predesnaatio –opista pitää luopua, koska eivät esi-isien synnit periydy heidän lapsilleen; ja koska syntiinlankeemuskertomus on pelkkä myytti.


        ”Augustinuksen kristillinen filosofia oli luonteeltaan pessimistinen: ... Perisyntiopin mukaan Jumala rankaisi ihmiskuntaa syntiinlankeemuksesta määräämällä mielivaltaisesti etukäteen, ketkä säästyvät ikuiselta kadotukselta; tämä on nk. predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi (De trinitate,”)

        http://cc.oulu.fi/~rar/historia/B_-100-400.html

        linkki mitä luterilainen kirkko tuumii predestinaatiosta

        http://www.evl.fi/sanasto/selitysP.htm#PREDESTINAATIO

        Nähtävästi kirkko on osittain luopunut mutta onko tarpeeksi


      • tarkemmin
        Pe.ku kirjoitti:

        Kerro millä tavalla se periytyy.

        Olen kuullut uskovaisten sanovan perisynnin olevan veressä joten miten se sieltä käytännössä voi periytyä.

        Taipumus pahantekoon periytyy kuin mikä tahansa meille ominainen käyttäytyminen, osin kulttuurin, osin geenien kautta. En osaa sitä tarkemmin selittää. Arvelisin, että tiedemiehet mm. psykologian alalta ovat näitä asioita selvittäneet.

        Olennaista kuitenkin on se, mitä Luther ja muut puheellaan perisynnistä tarkoittivat: kristinuskon omaksuminen tai edes henkilökohtainen uskoon hurahtaminen ei saa kenestäkään loppumaan taipumusta pahaan eli syntiin.

        Samasta syystä - siis näkemyksessä uskoontulon merkityksestä - helluntailaiset suhtautuvat perisyntioppiin kielteisesti. Heille uskoon tuleminen on niin kova juttu, että tuntuvat uskovan, että synninteko loppuu jopa kokonaan siihen päivään, kun ihminen käy heidän ns. uskovien kasteellaan.


      • tarkemmin kirjoitti:

        Taipumus pahantekoon periytyy kuin mikä tahansa meille ominainen käyttäytyminen, osin kulttuurin, osin geenien kautta. En osaa sitä tarkemmin selittää. Arvelisin, että tiedemiehet mm. psykologian alalta ovat näitä asioita selvittäneet.

        Olennaista kuitenkin on se, mitä Luther ja muut puheellaan perisynnistä tarkoittivat: kristinuskon omaksuminen tai edes henkilökohtainen uskoon hurahtaminen ei saa kenestäkään loppumaan taipumusta pahaan eli syntiin.

        Samasta syystä - siis näkemyksessä uskoontulon merkityksestä - helluntailaiset suhtautuvat perisyntioppiin kielteisesti. Heille uskoon tuleminen on niin kova juttu, että tuntuvat uskovan, että synninteko loppuu jopa kokonaan siihen päivään, kun ihminen käy heidän ns. uskovien kasteellaan.

        mitä ei ole.

        Tieteeltä et saa mitään tukea kun tiede ei tutki sellaista mitä ei ole.

        Evankelis-luterilaisten tärkein tunnustuskirja on Augsburgin tunnustus ja siellä perisynnistä kerrotaan näin.
        "II Perisynti
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html

        Väitteesi helluntailaisten kannasta meni siinä mielessä poskelleen kun he kuvittelevat tekevänsä jatkuvasti syntiä ihan kuten Lutherin oppikin on.


      • ennen hutkimista
        Pe.ku kirjoitti:

        mitä ei ole.

        Tieteeltä et saa mitään tukea kun tiede ei tutki sellaista mitä ei ole.

        Evankelis-luterilaisten tärkein tunnustuskirja on Augsburgin tunnustus ja siellä perisynnistä kerrotaan näin.
        "II Perisynti
        Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html

        Väitteesi helluntailaisten kannasta meni siinä mielessä poskelleen kun he kuvittelevat tekevänsä jatkuvasti syntiä ihan kuten Lutherin oppikin on.

        Muun muassa rikollisuuden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä oikeuskäsittelyssä käytetään tiedemiehiä apuna pahan olemuksen selvittämisessä. Tutuin esimerkkitapaus lienee joskus oikeudenkäyntiä varten suoritettava epäillyn mielentilatutkimus, jonka tekevät lääkärit tiedemiesten materiaalin pohjalta.

        Loppukevennys: mielentilatutkimus tehdään, vaikka epäilty ei tietenkään siinä vaiheessa edes ole rikollinen. Eli tiede tosiaankin tutkii myös sellaista, mitä ei ole. ;-)


      • ennen hutkimista kirjoitti:

        Muun muassa rikollisuuden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä oikeuskäsittelyssä käytetään tiedemiehiä apuna pahan olemuksen selvittämisessä. Tutuin esimerkkitapaus lienee joskus oikeudenkäyntiä varten suoritettava epäillyn mielentilatutkimus, jonka tekevät lääkärit tiedemiesten materiaalin pohjalta.

        Loppukevennys: mielentilatutkimus tehdään, vaikka epäilty ei tietenkään siinä vaiheessa edes ole rikollinen. Eli tiede tosiaankin tutkii myös sellaista, mitä ei ole. ;-)

        Sellaista ei tutkita jota ei ole koska se ei ole edes mahdollista.

        Mielentilatutkimuksessa tutkitaan pelkästään ihmistä.


      • Room. 5:12 - 21
        Pe.ku kirjoitti:

        Perisynnistä ei mainita sanaakaan Raamatussa.

        Jos perisyntiin uskot niin kerro millä tavalla se periytyy vanhemmilta lapsille.

        perusteella syntynyt, jyrkimmässä muodossaan Augustinuksen ja Lutherin esittämä kristillinen oppi, jonka mukaan koko ihmissuku on luonnollisen syntymän nojalla osallinen Aatamin lankeemukseen ja sen vuoksi synnin perin pohjin turmelema ja syyllinen Jumalan edessä.


      • Room. 5:12 - 21 kirjoitti:

        perusteella syntynyt, jyrkimmässä muodossaan Augustinuksen ja Lutherin esittämä kristillinen oppi, jonka mukaan koko ihmissuku on luonnollisen syntymän nojalla osallinen Aatamin lankeemukseen ja sen vuoksi synnin perin pohjin turmelema ja syyllinen Jumalan edessä.

        tosiaan Lutherin keksintöä koko perisynti ja Raamatussa siitä ei mainita.

        Jumalahan määräsi kyllä periytyviä rangaistuksia kuten "synnytyskivut" naisille.

        Paavalihan kertoo mainitsemassasi kohdassa että synnit ei koske häneen uskovia.


    • kirkolle vaikeata?

      Minua historianlehtorina huvittaa sinun väkinäinen uskontokritiikkisi.
      Kuka sinulle on sanonut, että kreatinismi on
      luterilaisen uskon virallinen kanta?

      • ole kirjoitellut.


      • taas,

        entisenä oppilaana huvitti oma historianopettajani lukiossa, joka kun tultiin oppikirjassa uskonnonhistorian kohdalle hyppäsi sivujen ylitse, sanoen: ” kyllä uskonnonopettaja näistä kertoo..”
        Tosin ei lukion uskonnonopettaja uskonnonhistoriaa koskaan opettanut.


      • E-.

        Lutherin kanta, ja sen pohjalta hän kehitteli kadotus- ja pelastusoppinsa.
        Ei ole loogista pitää Lutherin johtopäätöksiä totena, jos on hylännyt hänen käyttämänsä premissit.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      143
      1444
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe