Maanviljelyn historiasta on löydetty tähän mennessä vanhimmat todisteet 23 000 vuoden takaa kun Raamatun luomiskertomuksen Aatami luotiin noin 6000 vuotta sitten.
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id102101.html
Luterilaisen kirkon sanastosta on jätetty pois luomiskertomus eikä sieltä löydy "luomisuskoakaan" muualta kuin evoluutio-sanalla haettuna.
Kirkko siis piilottelee vaikeita asioita jotka tiede on kumonnut jopa sanastossaan.
http://www.evl.fi/sanasto/selitysE.htm#EVOLUUTIO
Luomisusko on siis luterilaisen kirkon virallinen kanta kaiken syntymiseen.
Kirkon mielestä luomisusko ei kuitenkaan ole ristiriidassa evoluutioteorian kanssa.
Raamatun luomiskertomus (usko) alkaa n. 6000 vuoden takaa ja tutkittuun evoluutioteorian ikään voi laittaa paljon nollia lisää niin miten ne ei ole ristiriidassa.
Muita ristiriitoja kuin ikä onkin sitten lukematon määrä.
Tosin luomisuskon pääte "usko" kertoo jo kaiken olevan satua.
Ennen Aatamia viljeltiin
23
524
Vastaukset
- ja tarkka
Raamattusi luomiskertomuksessa on näemmä tieto, josta ilmenee melko tarkasti, milloin Aatami luotiin. Mielenkiintoista. Missä noita Raamattuja on saatavissa?
Sukuluetteloita ja muita tapahtumia joiden perusteella se voidaan laskea.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_aikajana
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ussherin–Lightfootin_kalenteri
Raamatussa on toki myös ristiriitaisuuksia paljon esim. jotkut muutkin eli vedenpaisumuksen yli kuin arkissa olevat mutta pääpiirteissään laskelmat ovat aika tarkkoja.- muutamia ristiriitaisuuksia
Pe.ku kirjoitti:
Sukuluetteloita ja muita tapahtumia joiden perusteella se voidaan laskea.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Raamatun_aikajana
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ussherin–Lightfootin_kalenteri
Raamatussa on toki myös ristiriitaisuuksia paljon esim. jotkut muutkin eli vedenpaisumuksen yli kuin arkissa olevat mutta pääpiirteissään laskelmat ovat aika tarkkoja.kun niihin viittaat ja kerro samalla mistä löytyy raamatussa ne vedenpaisumuksen yli eläneet (muut kuin Nooa perheineen) että me muutkin voitais niitä tutkia.
- tästä linkistä:
http://www.evl.fi/sanasto/selitysL.htm#LUOJA
Siinä sanotaan mm. näin:" Kristillinen luomiskäsitys perustuu luomiskertomukseen. Siinä on myyttisessä muodossa ilmaistu näkemys maailman synnystä ja ihmisen paikasta tässä kokonaisuudessa."
"Tieteellinen maailman selitys ei ole ristiriidassa kristillisen luoja-uskon kanssa. Tiede tutkii metodiensa mukaisesti havaittavaa maailmaa, eikä voi ottaa kantaa siihen, onko olemassa olemisen syynä jumalallinen tahto vai ei."- että,
Suomen evankelis-luterilainen kirkko myöntää Raamatun luomiskertomuksen olevan myytti
- sinulle uusi
että, kirjoitti:
Suomen evankelis-luterilainen kirkko myöntää Raamatun luomiskertomuksen olevan myytti
asia, kun mainitset sen erikseen? Oletko tähän asti ottanut Raamatun kirjaimellisesti?
- kirjaimellisesti
sinulle uusi kirjoitti:
asia, kun mainitset sen erikseen? Oletko tähän asti ottanut Raamatun kirjaimellisesti?
En ole koskaan ottanut Raamatun tarinoita kirjaimellisesti.
Mutta nähtävästi perisyntioppi ei enää nojaa Aatamin ja Eevan mystiseen kielletyn hedelmän syöntiin?
Joten eikö perisyntiopista voida jo luopua
http://www.evl.fi/sanasto/selitysS.htm#SYNTI - linkkisi mukaan
kirjaimellisesti kirjoitti:
En ole koskaan ottanut Raamatun tarinoita kirjaimellisesti.
Mutta nähtävästi perisyntioppi ei enää nojaa Aatamin ja Eevan mystiseen kielletyn hedelmän syöntiin?
Joten eikö perisyntiopista voida jo luopua
http://www.evl.fi/sanasto/selitysS.htm#SYNTILinkkissäsi oli oikein hyvä selitys syntiinlankeemuskertomuksen olemuksesta ja perisynnistä. Lainataan sitä suoraan tännekin:
"Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.
Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.
Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos." linkkisi mukaan kirjoitti:
Linkkissäsi oli oikein hyvä selitys syntiinlankeemuskertomuksen olemuksesta ja perisynnistä. Lainataan sitä suoraan tännekin:
"Raamatun syntiinlankeemuskertomus (1. Moos. 3) on kirjalliselta lajityypiltään myyttinen ja kuvaa ihmiskunnan luopumusta Jumalan tahdosta ja siitä seurannutta kadotuksen tilaa. Se kuvaa ihmisen hätään langenneena ja paratiisista karkotettuna eksyneenä orpona. Syntiinlankeemusmyytti on peruskertomus pahuudesta, jossa käärme (Saatanan symboli) viettelee ihmisen nauttimaan sellaisen puun hedelmää, joka tuottaa kuoleman.
Synnin käsitteessä erotetaan tekosynti ja perisynti. Tekosynti on yksittäinen paha teko. Yksittäiset pahat teot nousevat perisynnistä, joka merkitsee ihmiskunnan Jumalan hyvän tahdon vastaista perusasennetta. Esimerkiksi sota ei synny tyhjästä, vaan kasvaa ihmiskunnan syntiinlangenneesta, jumalanvastaisesta olemuksesta. Synti on pimeä valta, joka orjuuttaa ihmistä ja saa hänet kiertymään itsensä ympärille, tavoittelemaan vain omaa etuaan ja käyttämään lähimmäisiä omien pyrkimystensä välineinä sekä nousemaan itse omaksi jumalakseen.
Perisynnin hedelmiä ovat ne teot, joita kymmenen käskyä kieltää tekemästä. Martti Lutherin Ison Katekismuksen mukaan näitä perisynnistä kasvavia pahan hedelmiä ovat mm. epäusko, harhaoppi, epäjumalanpalvelus, ylimielisyys, epätoivo, Jumalan sanan halveksiminen, murha, epäsiveellisyys, varkaus ja petos."Perisynnistä ei mainita sanaakaan Raamatussa.
Jos perisyntiin uskot niin kerro millä tavalla se periytyy vanhemmilta lapsille.- lyhyesti
Pe.ku kirjoitti:
Perisynnistä ei mainita sanaakaan Raamatussa.
Jos perisyntiin uskot niin kerro millä tavalla se periytyy vanhemmilta lapsille.Perisynti periytyy sukupolvelta toiselle taipumuksena pahan tekoon eli syntiin. Eli edes kristinuskon omaksuminen ei ole saanut eikä saa koskaan uskovaisintakaan ihmistä lopettamaan synnintekoa.
lyhyesti kirjoitti:
Perisynti periytyy sukupolvelta toiselle taipumuksena pahan tekoon eli syntiin. Eli edes kristinuskon omaksuminen ei ole saanut eikä saa koskaan uskovaisintakaan ihmistä lopettamaan synnintekoa.
Kerro millä tavalla se periytyy.
Olen kuullut uskovaisten sanovan perisynnin olevan veressä joten miten se sieltä käytännössä voi periytyä.- tästä,
lyhyesti kirjoitti:
Perisynti periytyy sukupolvelta toiselle taipumuksena pahan tekoon eli syntiin. Eli edes kristinuskon omaksuminen ei ole saanut eikä saa koskaan uskovaisintakaan ihmistä lopettamaan synnintekoa.
Augustinuksen teoriasta perisynnistä ja predesnaatio –opista pitää luopua, koska eivät esi-isien synnit periydy heidän lapsilleen; ja koska syntiinlankeemuskertomus on pelkkä myytti.
”Augustinuksen kristillinen filosofia oli luonteeltaan pessimistinen: ... Perisyntiopin mukaan Jumala rankaisi ihmiskuntaa syntiinlankeemuksesta määräämällä mielivaltaisesti etukäteen, ketkä säästyvät ikuiselta kadotukselta; tämä on nk. predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi (De trinitate,”)
http://cc.oulu.fi/~rar/historia/B_-100-400.html - tässä taas
tästä, kirjoitti:
Augustinuksen teoriasta perisynnistä ja predesnaatio –opista pitää luopua, koska eivät esi-isien synnit periydy heidän lapsilleen; ja koska syntiinlankeemuskertomus on pelkkä myytti.
”Augustinuksen kristillinen filosofia oli luonteeltaan pessimistinen: ... Perisyntiopin mukaan Jumala rankaisi ihmiskuntaa syntiinlankeemuksesta määräämällä mielivaltaisesti etukäteen, ketkä säästyvät ikuiselta kadotukselta; tämä on nk. predestinaatio- eli ennaltamääräämisoppi (De trinitate,”)
http://cc.oulu.fi/~rar/historia/B_-100-400.htmllinkki mitä luterilainen kirkko tuumii predestinaatiosta
http://www.evl.fi/sanasto/selitysP.htm#PREDESTINAATIO
Nähtävästi kirkko on osittain luopunut mutta onko tarpeeksi - tarkemmin
Pe.ku kirjoitti:
Kerro millä tavalla se periytyy.
Olen kuullut uskovaisten sanovan perisynnin olevan veressä joten miten se sieltä käytännössä voi periytyä.Taipumus pahantekoon periytyy kuin mikä tahansa meille ominainen käyttäytyminen, osin kulttuurin, osin geenien kautta. En osaa sitä tarkemmin selittää. Arvelisin, että tiedemiehet mm. psykologian alalta ovat näitä asioita selvittäneet.
Olennaista kuitenkin on se, mitä Luther ja muut puheellaan perisynnistä tarkoittivat: kristinuskon omaksuminen tai edes henkilökohtainen uskoon hurahtaminen ei saa kenestäkään loppumaan taipumusta pahaan eli syntiin.
Samasta syystä - siis näkemyksessä uskoontulon merkityksestä - helluntailaiset suhtautuvat perisyntioppiin kielteisesti. Heille uskoon tuleminen on niin kova juttu, että tuntuvat uskovan, että synninteko loppuu jopa kokonaan siihen päivään, kun ihminen käy heidän ns. uskovien kasteellaan. tarkemmin kirjoitti:
Taipumus pahantekoon periytyy kuin mikä tahansa meille ominainen käyttäytyminen, osin kulttuurin, osin geenien kautta. En osaa sitä tarkemmin selittää. Arvelisin, että tiedemiehet mm. psykologian alalta ovat näitä asioita selvittäneet.
Olennaista kuitenkin on se, mitä Luther ja muut puheellaan perisynnistä tarkoittivat: kristinuskon omaksuminen tai edes henkilökohtainen uskoon hurahtaminen ei saa kenestäkään loppumaan taipumusta pahaan eli syntiin.
Samasta syystä - siis näkemyksessä uskoontulon merkityksestä - helluntailaiset suhtautuvat perisyntioppiin kielteisesti. Heille uskoon tuleminen on niin kova juttu, että tuntuvat uskovan, että synninteko loppuu jopa kokonaan siihen päivään, kun ihminen käy heidän ns. uskovien kasteellaan.mitä ei ole.
Tieteeltä et saa mitään tukea kun tiede ei tutki sellaista mitä ei ole.
Evankelis-luterilaisten tärkein tunnustuskirja on Augsburgin tunnustus ja siellä perisynnistä kerrotaan näin.
"II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html
Väitteesi helluntailaisten kannasta meni siinä mielessä poskelleen kun he kuvittelevat tekevänsä jatkuvasti syntiä ihan kuten Lutherin oppikin on.- ennen hutkimista
Pe.ku kirjoitti:
mitä ei ole.
Tieteeltä et saa mitään tukea kun tiede ei tutki sellaista mitä ei ole.
Evankelis-luterilaisten tärkein tunnustuskirja on Augsburgin tunnustus ja siellä perisynnistä kerrotaan näin.
"II Perisynti
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan."
http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/augstunn.html
Väitteesi helluntailaisten kannasta meni siinä mielessä poskelleen kun he kuvittelevat tekevänsä jatkuvasti syntiä ihan kuten Lutherin oppikin on.Muun muassa rikollisuuden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä oikeuskäsittelyssä käytetään tiedemiehiä apuna pahan olemuksen selvittämisessä. Tutuin esimerkkitapaus lienee joskus oikeudenkäyntiä varten suoritettava epäillyn mielentilatutkimus, jonka tekevät lääkärit tiedemiesten materiaalin pohjalta.
Loppukevennys: mielentilatutkimus tehdään, vaikka epäilty ei tietenkään siinä vaiheessa edes ole rikollinen. Eli tiede tosiaankin tutkii myös sellaista, mitä ei ole. ;-) ennen hutkimista kirjoitti:
Muun muassa rikollisuuden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä oikeuskäsittelyssä käytetään tiedemiehiä apuna pahan olemuksen selvittämisessä. Tutuin esimerkkitapaus lienee joskus oikeudenkäyntiä varten suoritettava epäillyn mielentilatutkimus, jonka tekevät lääkärit tiedemiesten materiaalin pohjalta.
Loppukevennys: mielentilatutkimus tehdään, vaikka epäilty ei tietenkään siinä vaiheessa edes ole rikollinen. Eli tiede tosiaankin tutkii myös sellaista, mitä ei ole. ;-)Sellaista ei tutkita jota ei ole koska se ei ole edes mahdollista.
Mielentilatutkimuksessa tutkitaan pelkästään ihmistä.- Room. 5:12 - 21
Pe.ku kirjoitti:
Perisynnistä ei mainita sanaakaan Raamatussa.
Jos perisyntiin uskot niin kerro millä tavalla se periytyy vanhemmilta lapsille.perusteella syntynyt, jyrkimmässä muodossaan Augustinuksen ja Lutherin esittämä kristillinen oppi, jonka mukaan koko ihmissuku on luonnollisen syntymän nojalla osallinen Aatamin lankeemukseen ja sen vuoksi synnin perin pohjin turmelema ja syyllinen Jumalan edessä.
Room. 5:12 - 21 kirjoitti:
perusteella syntynyt, jyrkimmässä muodossaan Augustinuksen ja Lutherin esittämä kristillinen oppi, jonka mukaan koko ihmissuku on luonnollisen syntymän nojalla osallinen Aatamin lankeemukseen ja sen vuoksi synnin perin pohjin turmelema ja syyllinen Jumalan edessä.
tosiaan Lutherin keksintöä koko perisynti ja Raamatussa siitä ei mainita.
Jumalahan määräsi kyllä periytyviä rangaistuksia kuten "synnytyskivut" naisille.
Paavalihan kertoo mainitsemassasi kohdassa että synnit ei koske häneen uskovia.
- kirkolle vaikeata?
Minua historianlehtorina huvittaa sinun väkinäinen uskontokritiikkisi.
Kuka sinulle on sanonut, että kreatinismi on
luterilaisen uskon virallinen kanta?- taas,
entisenä oppilaana huvitti oma historianopettajani lukiossa, joka kun tultiin oppikirjassa uskonnonhistorian kohdalle hyppäsi sivujen ylitse, sanoen: ” kyllä uskonnonopettaja näistä kertoo..”
Tosin ei lukion uskonnonopettaja uskonnonhistoriaa koskaan opettanut. - E-.
Lutherin kanta, ja sen pohjalta hän kehitteli kadotus- ja pelastusoppinsa.
Ei ole loogista pitää Lutherin johtopäätöksiä totena, jos on hylännyt hänen käyttämänsä premissit.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1431444
- 104911
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15563ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402