MITEN SAA VAPAUTUKSEN?

please

Oon käyny muutaman kerran kutsunnoissa ja saanu aina A-paperit mutta oon silti onnistunu saamaan lykkäystä valehtelemalla opiskelusta sun muusta (todellisuudessa en opiskele missään)
Nyt haluaisin vapautuksen. Miten sen saa? Kertokaa esimerkkejä? Huom en halua kertaakaan astua palvelukseen eli armeijan porteista en sisään astu.

11

2816

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lueppa tää!

Itse aattelin mennä armeijaan noin vuosi sitten. Ja kun nää kuukaudet on vieriny niin on myös haluni sinne armeijaa lähteä vähentyneet. Ja nyt olin tässä viime tiistaina kutsunnoissa ja se todellakin avasi silmäni. EN MISSÄÄN NIMESSÄ HALUA LÄHTEÄ. Siis se oli niin älyttömän typerää ja lapsellista koko touhu. Aikuiset miehet huutaa ja rääkyy kuin pikku kakarat toisilleen ja leikkivät niin polleita poikia että voi voi...Vapautusta itsekin janoan. A paperit sain minäkin vaikka mussa on vikaa sekä mentaalisesti että fyysisesti. Mutta ei se näytä lääkäreitä kiinnostavan paskan vertaa. Armeijaan vaa määrää mun mennä.

Milloo sulla se armeija sitten alkaisi? Missä päin sun se pitäisi suorittaa? Mulla alkaa tammikuussa 12 päivä....YÖK!

• Alik.

jos pian hakeudut tuonne mainittuun mielenterveystarkkailun piiriin, armeijasta voi hyvällä perustelulla saada lisälykkäystä vaikka edellisenä päivänä kun seuraavana pitäisi astua.

Kuten papereissa seisoo "hakemus on ehdittävä käsitellä ennen palvelukseen astumista ettei sinne tarvitse saapua", toisinsanoen jos kukaan ei ole lomalla ja ylipäätään nyt sitten hyäksyttävä paperi ehditään lukea niin lykkäyksen kyllä saa ihan "huulellakin".

Meinaan vaikka et olisi ehtinyt tätä seurantajaksoa (mikäli sellainen katsotaan aiheelliseksi) käydäkään loppuun tuohon päivämäärään mennessä niin lähes 100% varmasti saisit ainakin kesään saakka lykkäystä sillä perusteella että "tutkimukset ovat kesken".

Aivan samoin kuin edelleen selviteltäisiin kestääkö jokin vaiva fyysisellä puolella intin rasituksen,sinulla katsotaan kestääkö pää...

Ehkä vähän huvittavaa jonkun mielestä että itse alikessuna neuvon tällaisia mutta jos ei halua inttiin mennä niin se on turhaa vaivaa muille ja itselle, ja maksaa kuitenkin jokainen ukko armeijalle (valtiolle) vaikka kävisi kääntymässä.

Eli jos nyt ei sitten missään muodossa halua harmaissa palvella niin mitä sinne suotta menee. Kummiskin oletan että sinä, kuten aiempikin kirjoittelija olisitte väkeä joka olisi peruskaavan mukaan eli ensimmäisellä viikolla veks.

• Alik.

No jos aivan todella vapautuksen haluat niin nykypäivänä se on ERITTÄIN helppoa. Systeemi kun on tätä nykyä se että jos jo siviilissä ilmoitat että et aio mennä armeijaan niin tällaiset tapaukset karsitaan pois ihan liukuhihnalta.

Jos kerran olet terveyden puoleen a-mieheksi todettu niin jos ei mitään aivan yllättävää tule tai ole jotakin sairautta tai vammaa jolla voisi yrittää veks niin ainoa mahdollisuus on "hullun paperit" eli mielenterveys c. Oletan että koska nyt kummiskin a-mies olet niin mitään tällaisia ns. uusia fysiikan puoleen ongelmia ei tarpeeksi löydy...

Systeemi on yksinkertainen, hakeudut oman paikkakuntasi mielenterveystoimistoon ja ilmoitat että et aio mennä armeijaan, voit joko soittaa sinne itse tai sitten mennä terveyskeskuslääkärin kautta.

Yksi vaihtoehto on tietysti että soittelet suoraan omaan sotilaspiiriisi ja ilmoitat että et aio mennä armeijaan joten mihin sinun täytyy mennä asiasta puhumaan. Se, miten kukakin taso suhtautuu on tietysti aina henkilöstä kiinni mutta pakko sinut kuitenkin on ohjata keskustelemaan.

Kun olet tähän ns. seurantaan hakeutunut niin se on sitten tilannekohtaista miten homma katsotaan ja kauan joudut käymään aina n. kerran kuussa psykiatrin juttusilla.

Jos tilillä on esim. huumausainerikoksia tai sinut todetaan jollakin osa-alueella vajavaiseksi tai että jotain henkisiä ongelmia on niin voi olla hyvinkin nopea visiitti ja c:n kanssa pihalle, mutta nykyään on aika vakiokaava että n. puoli vuotta joudut käymään aina välillä juttelemassa, siis jos katsotaan jo alkuunsa että jaahas, pelkkä armeijavastaisuus on kyseessä.

Ikäänkuin eräänlainen pikku "rangaistus" tuo pidempi seurantajakso. Toisaalta eihän lääkärikään nyt tutkimatta saakaan kirjoittaa mitään väärää lausuntoa joten senkin puoleen on ymmärrettävää.

Se on tietysti vähän ristiriitainen juttu siitä että likimain 80% näistä hullun lappujen ottajista on täysin selväjärkisiä, eivät vain halua mennä armeijaan ja hyvin sen päätohtoritkin tietävät mutta jos nyt kannassasi sitkeästi pysyt niin kyllä viimeisen käyntikerran jälkeen jokainen vapautuksen saa, ei sitä evätä koska tiedetään kyllä että armeijaan on tällaista miestä turha lähettää. Suotta haaskataan aikaa ja rahaa.

Noin tuo em. tavalla pääasiassa toimii ja tiedän kyllä useitakin tapauksia jotka noin ovat toimineet, yksikään ei kyllä tuon nykyisen automaattiraakkauksen takia ole ilman vapautusta jäänyt.

Osa on sanonut olevansa aivan terveitä mutta eivät mene vain inttiin ja osa on keksinyt vaikka mitä naamanvääntelyitä ja peseytymättäjättämisiä (KYLLÄ! yksi veijari oli monta viikkoa käymättä peseytymässä kuten jo Myrkky-lehti aikanaan neuvoi:) ja meni väittäen että kammoaa vettä...tuli muuten vapautus liki yhdellä kertaa).

Se on sitten vain hyvä muistaa että haet tuon vapautuksen missä vaiheessa vain niin se sitten tuo c seuraa mukana koko elämän ja riippuen nyt sitten miten aiot jatkossa elämäsi viettää niin voi tulla suuriakin ongelmia sen takia, nimittäin olethan paperilla hullu vaikka mitään syytä ei todellisuudessa ole. Se hyppää sitten aina esiin jokapaikassa, töitähakiessa ym. Joskus tekee suuriakin rasitteita, joskus ei mitään...Pieni plussa voi toki olla jos sentään käyt porttien sisällä mutta eipä sekään merkintää muuta, ja ei se kyllä katso ihmistä aina kuka hakee, yksi kaveri aikanaan kyllästyi omassa auk-koulutuksessa hommaan niin täysin että haki mielenterveyspaperit. ELi oli ollut jo useamman kuukauden intissä.

Jos kerran a-mies olet vain meinaan kuten sanoit niin muita mahdollisuuksia vapautuksen saamiseen ei kyllä ole. Tässä tärkeimmät.

• Oppilas

Joo, eli paras tapa välttää intti on ilmoittaa, että tuli vähän pilvee polteltua tai jotain muuta huumetta. Saa 1-2 vuotta lykkäystä, ilman hullun papereita. Tätä kun sitten jatkaa 27-vuotiaaksi asti, ei tarvitse viettää päivääkään intissä. Etkä leimaudu hulluksi, paperit taitavat olla E tai vastaava, ja vain lääkäri tietää miksi. Työnantajille voit itse säveltää sitten mitä haluat, ei ne totuutta saa ilman sun lupaa tietää.

Mutta ihan näin intissä olevana henkilönä täytyy sanoa, että se ei todellakaan ole sitä mitä odotin. Eli mitään lapsellista huutamista yms. ei siellä oikeastaan ole, ainoa asia mikä oikeasti pistää pään sekaisin, on vapauden puute. Joku määrää mun elämän minuutilleen vielä seuraavat 9 kuukautta, enkä se joku ole minä. Hajottaa.

• Alik.
        Oppilas kirjoitti:

Joo, eli paras tapa välttää intti on ilmoittaa, että tuli vähän pilvee polteltua tai jotain muuta huumetta. Saa 1-2 vuotta lykkäystä, ilman hullun papereita. Tätä kun sitten jatkaa 27-vuotiaaksi asti, ei tarvitse viettää päivääkään intissä. Etkä leimaudu hulluksi, paperit taitavat olla E tai vastaava, ja vain lääkäri tietää miksi. Työnantajille voit itse säveltää sitten mitä haluat, ei ne totuutta saa ilman sun lupaa tietää.

Mutta ihan näin intissä olevana henkilönä täytyy sanoa, että se ei todellakaan ole sitä mitä odotin. Eli mitään lapsellista huutamista yms. ei siellä oikeastaan ole, ainoa asia mikä oikeasti pistää pään sekaisin, on vapauden puute. Joku määrää mun elämän minuutilleen vielä seuraavat 9 kuukautta, enkä se joku ole minä. Hajottaa.

Se vaan että jos haluaa homman hieman nopeammin alta pois niin vähän pitkän kaavan mukainen juttu, voi meinaan sitten työnhaku ym. tulla vähän ongelmalliseksi joskus kun roikuttaa inttiä edessä.

Sen verran korjaisin mitä sanoit että raja on 30v, eli käytännössä 29v on viimeinen ikä jolloin voi inttiin joutua. Tästä on kuitenkin jonkun "kollegani" ja muiden fiksua tekstiä maanpuolustus-palastalla kohdassa jossa joku kyselee miksei voi pitää pitkiä hiuksia armeijassa. Silmäilepä sieltä läpi, löytyy ihan pilkuntarkat menettelytavat jotka itsekin tiedän oikeiksi, miten menetellään kun alkaa yläikä tulla täyteen.

• Alik.
        Alik. kirjoitti:

Se vaan että jos haluaa homman hieman nopeammin alta pois niin vähän pitkän kaavan mukainen juttu, voi meinaan sitten työnhaku ym. tulla vähän ongelmalliseksi joskus kun roikuttaa inttiä edessä.

Sen verran korjaisin mitä sanoit että raja on 30v, eli käytännössä 29v on viimeinen ikä jolloin voi inttiin joutua. Tästä on kuitenkin jonkun "kollegani" ja muiden fiksua tekstiä maanpuolustus-palastalla kohdassa jossa joku kyselee miksei voi pitää pitkiä hiuksia armeijassa. Silmäilepä sieltä läpi, löytyy ihan pilkuntarkat menettelytavat jotka itsekin tiedän oikeiksi, miten menetellään kun alkaa yläikä tulla täyteen.

Se oli tuolla "ei käy" otsikolla olevassa vapautuskeskustelussa tuo minkä sanoin että koski tukkajuttua.

• Sacrifier

Eihän toi paljoa vaadi - mainitset vaik douppaavas nii se on C:n paprut lankalta. Ei taida kyl pelkäl paukuttelul saada ku E:n mut esim. hapoil saa jo saletin C:n.. :)
      En kul todellakaan tiedä miten toi vaikuttaa tulevaisuudessa vaik dunen hakuun, enkä nyt muutenkaan suosittele hankkimaan mitään hullun nitkun papereita yhen intin takia - ei se vuos niin pitkä aika ole.. :/

Mut jos totuus on et ei vaan nappaa nii ootsä kelaillu sivarii tai lusimista ? Ihan OK vaihtoehtoja tuntuu olevan..

• no minulla

No mulla se meni näin kerroin masennuksesta mikä mulla on oikestikin ja ahdistus sekä paniikkihäiriö.Mulla on siviilielämäkin vaikeata no c-paperit tuli heti kutsunnoissa ihmettelen ku ei tullut d-paperit

• pate

vedä kamaa niin varma vapautus.ei ne huoli narkkareita

• Vope

Yksi pieni asia mikä kuitenkin hullun papereita hakiessa kannattaa ottaa huomioon niin jos joskus olettaa että kovin radikaaleista merkinnöistä on haittaa niin ehkä aivan pahinta sekopäätä kannata itsestään tehdä eikä heittää heroiinia päivittäin käyttävänsä sillä vaikka paperi itsessäänhän on C niin silläkin on sitten se täsmennysluokka eli millaisesta fyysisestä/psyykkisestä haitasta on kyse.

Toisinsanoen siinähän on tämä ns. f-luokitus käytössä joka merkitään vihreään/punaiseen paperiin loppuiän lätkäksi ja aina ei välttämättä ole niin yhdentekevää mitä siinä seisoo.

Merkintähän on paperissa muotos F99,9 (siis tuollaista ei kai ole mutta noin se merkitään). Ja siinäkin on se haarukka lievästä radikaaliin ongelmaan. On aika yleistä että jos on selvää että on vain vapautuksenhakija ilman mitään erityisiä syitä ja lääkäri ei havaitse mitään suuria ongelmia tai ei ole ns. taustaa, niin se on sanoiksi muutettuna "lievä mielenterveydellinen häiriö" ja sen luokitus ja mahdollinen diagnoosi (skitsofrenia ym.)

Harvemminhan tietysti vain pikaiseen vapautuksenhakijoilla tällaisia tarkkoja juttuja on merkitä vaan lähinnä vain se millaiseksi lääkäri sen katsoo, eli ihan hihnalta heittää jonkin yleisluokan millainen ongelma vaikuttaa olevan kyseessä.

Paljonhan puhutaan että joskus ns. rangaistukseksi sitten paperiin merkitään jotain todella pahoja rasitteita mutta lähinnähän lääkäri tietysti tekee päätelmänsä omien juttujen perusteella eli jos sanot että käytät kovia huumeita ja haluat tappaa jonkun niin aika kovaan luokkaan ongelma merkitään. Huumeongelmat laitetaan aina poikkeuksetta ikäänkuin pysyvänä tilana vakavien häiriöiden luokkaan.

Ihan senkin verran kun puhutaan työnhausta että on paljon työpaikkoja joissa on tiedossakin nykyinen systeemi että aika paljon haetaan vapautuksia ja niihin törmätään niin usein että on tiedossa koodit ja voidaan pyyttää näyttämään vapautustodistus "todisteena ettei intti ole enää edessä".

Todellisuudessa siinä katsotaan tuo merkintä ja jos se menee vakavien mielenterveysongelmien luokkaan niin jokainen varmaan osaa arvata miten käy työpaikan siinä firmassa...samoin kuin tietty jos kieltäytyy näyttämästä koko paperia, eiklhän siitäkin omat tulkinnat tehdä.

ELi kannattaa vakavasti miettiä kannattaako nyt sitten ihan kuitenkaan kusettaa totaalisia valheita, nimittäin nuo kun voidaan vielä kirjata ylöskin ja jos tulevat syystä tai toisesta esiin tulevaisuudessa niin siinähän selität että ei kun mä vaan siks että ei tarvis mennä inttiin sanoin olevani väkivältanen ja narkomaani...Esim. jos syystä tai toisesta oikeus katsoo noita papereita käräjille joutuessa syystä tai toisesta niin voi tulla todellisia lisäongelmia.

Melkein helpointa on että puolirehellisesti kertoo esim. pelkotiloista ja paniikkihäiriöistä yms. lievästä ja sanoo vaikka pelkäävänsä armeijaa niin selviää aika pienillä "rapsuilla", pelkkä tuo c:kin kun sitten voi koitua jatkossa ongelmaksi niin ei kannata ehdointahdoin tilannettaan pahentaa.

• kait

Tunnustaudu homoksi. Sillä saattaa päästä
      eroon armeijasta. Homoahan kohdeltaisiin kaltoin, joten lääkäri saattaisi katsoa, että turvallisempaa
      antaa vapautus.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      120
      2248
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      423
      2151
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      13
      958
    5. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    6. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      784
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      756
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      14
      740
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      669
    Aihe