Mooseksen laki voimassa

2. Moos. 32:27 "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Jokainen sitokoon miekkansa vyölleen. Käykää sitten edestakaisin leirin halki portista porttiin ja tappakaa jokainen, olkoon vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."

Tuohon tyyliin Jumala käskyttää Vanhassa Testamentissa. Uskovaiset yleensä selittävät, etteivät Jumalan käskyt hirmutekoihin ole voimassa ns. uuden liiton aikana ja että kristinuskon sanoma pitää etsiä Uudesta Testamentista. Apostoli Paavali kuitenkin ilmoittaa Mooseksen aikaisen lain olevan voimassa:

Hebr. 10:28" Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:"

24

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä tiedän

Heprealaiset ovat alkujuutalaisia,heille laki annettiin, heitä se koskee ei Paavalin pakanoita.

• että...

Muistakaamme että Jeesus vahvisti Lain ja lisäsi siihen rakasta lähimmäistäsi käskyn jlla ei tarkoitete että lähimmäisiä pitää rakastaa tappamalla kuten kristinuskossa on asia ilmeisesti ymmärretty.

• tappokäsky tuli kylläkin opiksi niille jotka rikkoo luterilaisenkin Raamatun ensimmäistä käskyä.

Luterilaisilla on kaiketi ihan sama tappava Jumala kuin Työmiehen lainaamassa tekstissä.

Vai onko tämä Jeesus sitten eri Jumala?

• ei ole

'Mooseksen laki'.

• Se on juuri Mooseksen laista tuo kohta.

• Yksittäinen tapaus
        Pe.ku kirjoitti:

Se on juuri Mooseksen laista tuo kohta.

joka laitettiin heti täytäntöön.

2 Moos.32:28
        Niin leeviläiset tekivät Mooseksen käskyn mukaan; ja sinä päivänä kaatui kansaa noin kolmetuhatta miestä.

• Yksittäinen tapaus kirjoitti:

joka laitettiin heti täytäntöön.

2 Moos.32:28
        Niin leeviläiset tekivät Mooseksen käskyn mukaan; ja sinä päivänä kaatui kansaa noin kolmetuhatta miestä.

kristinuskoinen etkä tiedä edes perusasioita Raamatusta.

Tuo luku on Mooseksen laista joka on kristityillä ensimmäisenä käskynä.

Viisi Lutherin Mooseksen kirjoiksi nimittämää kirjaa ovat niin sanottu Mooseksen laki eli juutalaisen Tanakin ensimmäinen kirja Toora (laki,oppi,ohje).
        Toki nuo kirjat sisältävät muutakin esim. luomiskertomuksia.

• kivitauluihin,
        Pe.ku kirjoitti:

kristinuskoinen etkä tiedä edes perusasioita Raamatusta.

Tuo luku on Mooseksen laista joka on kristityillä ensimmäisenä käskynä.

Viisi Lutherin Mooseksen kirjoiksi nimittämää kirjaa ovat niin sanottu Mooseksen laki eli juutalaisen Tanakin ensimmäinen kirja Toora (laki,oppi,ohje).
        Toki nuo kirjat sisältävät muutakin esim. luomiskertomuksia.

jotka oli Mooseksella kädessään, kun hän laskeutui alas vuorelta.

Kyseinen kohta johon ap. viittasi oli yksittäinen tapaus.

• kivitauluihin, kirjoitti:

jotka oli Mooseksella kädessään, kun hän laskeutui alas vuorelta.

Kyseinen kohta johon ap. viittasi oli yksittäinen tapaus.

Siinä tapauksessa ristiinnaulitseminen ja ylösnousemuskin olivat yksittäisiä tekoja joita ei kristityt noteeraa?

• lakia

tappamiseen tarvinnut,tappaminen oli Mooseksella verissä. Mooses tappoi omin käsin egyptiläisen työnjohtajan ja kätki tämän ruumiin jo paljon ennen annettua lakia.

• hyvällä

syyllä kysyä, onko ihan tervejärkistä noudattaa elämäänohjeenaan sellaista kirjaa, johon on noin sairaita ja brutaaleja lauseita kirjoitettu.

• Ja onko järkeä vielä pokkuroida noin sairaan Jumalan edessä?

Mooseksen lakikin on Jeesuksen mukaan voimassa.

Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto..."

Samoin se on Paavalin mukaan voimassa

Hebr.10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

• Pe.ku kirjoitti:

Ja onko järkeä vielä pokkuroida noin sairaan Jumalan edessä?

Mooseksen lakikin on Jeesuksen mukaan voimassa.

Matt. 5:18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto..."

Samoin se on Paavalin mukaan voimassa

Hebr.10:28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:

Jeesus tuli että Hän täyttäsi Mooseksen lain, koskapa ihminen oli kykenemätön sitä täyttämään. Jeesus itse sanoi ristillä:"Se on täytetty"

Paavali taas käyttää Mooseksen lakia esimerkkinä, kertoessaan kuinka tärkeää on pysyä uskossa ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä. Tämä selviää kun luet seuravaan jakeen Heb.10:29.

• Sellaista brutaalia se ihmisen historia valitettavasti tuppaa olemaan.

• juhani1965 kirjoitti:

Jeesus tuli että Hän täyttäsi Mooseksen lain, koskapa ihminen oli kykenemätön sitä täyttämään. Jeesus itse sanoi ristillä:"Se on täytetty"

Paavali taas käyttää Mooseksen lakia esimerkkinä, kertoessaan kuinka tärkeää on pysyä uskossa ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä. Tämä selviää kun luet seuravaan jakeen Heb.10:29.

kumoaa lain?
        No ei missään vaan sanoo että siitä ei muuteta piirtoakaan.

• tuomitsee!
        Pe.ku kirjoitti:

kumoaa lain?

Mikä teistä jumalattomista tekee pappeja kristityille?

Mikä valtuuttaa teidät Belshebubin omat neuvomaan Kristuksen omia uskon asioissa?
        Miksi ette sivistä toinen toistanne, kun se taso ei siellä kovin korkea ole?

Laki on voimassa jumalattomille viimeistä piirtoa myöten, ja se tulee heidät kerran tuomitsemaan. MUISTAKAA!
        Kristuksen omille asia on hiukan toinen, eikä meidän tarvitse sitä jumalattomille selostaa.

Seremonialaki ei koske enää kristittyjä, eivätkä yhteiskuntasäännöt enää juutalaisiakaan.

• Pe.ku kirjoitti:

kumoaa lain?

Ei Jeesus tullutkaan kuomoaan lakia, vaan täyttämään sen ihmisen puolesta, kun ihmisestä ei sitä täyttämään ollut.
        Laki saa ihmisessä aikaan synnin tunnon.

• Matti E Simonaho

Liiton Laki - 10 Käskyä - on Raamatun Laki ja Ensimmäinen Raamattu. Mitä Raamattuun on Liiton Lain jälkeen kirjoitettu, kirjoitettua ei ole sanut eikä saa missään mielessä käyttää Liiton Lain rikkomiseen tai Liiton Lain vastaiseen toimintaan. Jos joku uskonto on historiassa missään mielessä opettanut Liiton Lain vastaisesti, tai rikkonut Liiton Lakia missään mielessä, tai missään mielessä tänään opettaa Liiton Lain vastaisesti, tai missään mielessä tänään rikkoo Liiton Lain, uskonto tai siitä kehittynyt lahko on Liiton Lain mukaan laiton.

Liiton Laki 2. Mooseksen kirja 20:1-26
      1 Ja Jumala puhui kaikki nämä sanat ja sanoi:
      2 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
      3 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
      4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
      6 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
      7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
      8 Muista pyhittää lepopäivä.
      9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
      11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
      12 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että kauan eläisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
      13 Älä tapa.
      14 Älä tee huorin.
      15 Älä varasta.
      16 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
      17 Älä himoitse lähimmäisesi huonetta. Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa äläkä hänen palvelijaansa, palvelijatartaan, härkäänsä, aasiansa äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa."
      18 Ja kaikki kansa havaitsi jylinän, tulen leimaukset, pasunan äänen ja vuoren suitsuamisen; ja kun he sen havaitsivat, vapisivat he ja pysyivät taampana.
      19 Ja he sanoivat Moosekselle: Puhu sinä meidän kanssamme, niin me kuulemme. Älköön Jumala puhuko meidän kanssamme, ettemme kuolisi.
      20 Mutta Mooses vastasi kansalle: Älkää peljätkö, sillä Jumala on tullut koettelemaan teitä, että Herran pelko olisi teidän silmäinne edessä ja ettette syntiä tekisi.
      21 Ja kansa pysyi taampana, mutta Mooses lähestyi pimeyttä, jossa Jumala oli.
      22 Ja Herra sanoi Moosekselle: Sano israelilaisille näin: Te olette nähneet, että minä olen puhunut teille taivaasta.
      23 Älkää tehkö jumalia minun rinnalleni; hopeaisia tai kultaisia jumalia älkää tehkö itsellenne.
      24 Tee minulle alttari maasta, ja uhraa sen päällä polttouhrisi ja yhteysuhrisi, lampaasi ja raavaasi. Joka paikassa, mihin minä säädän nimeni muiston, minä tulen sinun tykösi ja siunaan sinua.
      25 Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen.
      26 Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi.

http://kivi.suomalaiset.org

• Tässä on esimerkki siitä kuinka asiat vääristyvät kun ne irroitetaan asiayhteydestä.

Jos lukee seuraavan virkkeen saa "juonesta" kiinni:
      Heb.10:28-29:"Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman: kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!"

Eli Paavali käyttää Mooseksen lakia esimerkkinä puhuessaan kuinka tärkeää on pysyä uskossa ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä.

Turhaan ei sanota Raamatun lukuohjeeksi sitä että asioita ei pidä irroittaman asiayhteyksistä ja että on luettava kokonaisuuksia että Raamatun tekstit avautuvat.

Ja Jeesus täytti sen Mooseksen lain,kun ihmisestä ei ollut sitä täyttämään, sanoihan Hän ristilläkin "se on täytetty"...Aamen!!

• tuohon

Alkuosa on siis pelkkä pohjustus jäljempänä tulevalle. Esimerkiksi roomalaisille kirjoittaessaan Paavali olisi saattanut käyttää pohjustuksena jotain roomalaisille tuttua lainkohtaa.

• Jumalan sanaa
        tuohon kirjoitti:

Alkuosa on siis pelkkä pohjustus jäljempänä tulevalle. Esimerkiksi roomalaisille kirjoittaessaan Paavali olisi saattanut käyttää pohjustuksena jotain roomalaisille tuttua lainkohtaa.

1 Hyvä on sen osa,
        joka ei vaella jumalattomien tavoin,
        ei astu syntisten teille,
        ei istu pilkkaajien parissa

2 vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin.

3 Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu:
        se antaa hedelmän ajallaan,
        eivätkä sen lehdet lakastu.
        Hän menestyy kaikissa toimissaan.

4 niin ei käy jumalattomien.
        He ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.

5 Väärintekijät saavat kerran tuomionsa,
        syntisillä ei ole sijaa vanhurskaiden joukossa.

6 Herra ohjaa omiensa tietä,
        mutta jumalattomien tie päätyy tuhoon.

• hihhulin
        Jumalan sanaa kirjoitti:

1 Hyvä on sen osa,
        joka ei vaella jumalattomien tavoin,
        ei astu syntisten teille,
        ei istu pilkkaajien parissa

2 vaan löytää ilonsa Herran laista, tutkii sitä päivin ja öin.

3 Hän on kuin puu, vetten äärelle istutettu:
        se antaa hedelmän ajallaan,
        eivätkä sen lehdet lakastu.
        Hän menestyy kaikissa toimissaan.

4 niin ei käy jumalattomien.
        He ovat kuin akanat, joita tuuli ajaa.

5 Väärintekijät saavat kerran tuomionsa,
        syntisillä ei ole sijaa vanhurskaiden joukossa.

6 Herra ohjaa omiensa tietä,
        mutta jumalattomien tie päätyy tuhoon.

houreita nuo on.

• ja valoa

VT:ssa on useita kohtia joissa ÄLÄ TAPA käskyä rikotan Jumalan tahdosta, määräyksestä. Ne käskyinä olivat silloin tapahtuma kohtaisesti voimassa.

Meitä koskee UT:n Jumalan ja Jeesuksen Laki ja se on voimassa ja vain Jumalalla ja Jeesuksella on oikeus määrätä tai antaa lupa rikkoa Lakia.

• rikkoa lakia

ainoastaan vain nahdakseen pitaako henkilo lain.

Myoskin Job joutui kokeeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5097
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      24
      3446
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      32
      2771
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1800
    5. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1576
    6. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1362
    7. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1346
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      241
      1321
    9. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1058
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      54
      945
    Aihe