Hehkutulpat vaihtoväli

50 t. km ajettu

Mikä on hehkutulppien vaihtoväli?

Olen ajanut nykyisillä Volvon tulpilla ainakin 50 t. km kun en ole löytänyt vielä samanlaisia tulppia mistään.

Kuinka usein Diesel auton hehkutulpat tulisi vaihtaa?

35

22642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikea sanoa

      yleisarvio 300-600 tuhatta , sille välille yleensä osuu ensimmäinen vaihto

      puhutaan niin mitättömästä asiasta et mieti ennemmin maffin kuntoa vaikka

    • miina

      Kun tulee käynnistys ongelmia. ( auto uutena ostettu 1 kerran vaihdettu aj. 300 000 km ) Jäi parkkipaikalle..

    • mekaanikko-81

      ettei kannata ainakaan turhaan vaihtaa kannattaa odottaa siihen asti ettei enää lähe käymään ja vaihdossa on riskit että menee hehku poikki kun sitä irroittaa silloinhan se tulee maksaan vaan tuhansia euroja.

      Eli kannattaa säästää?

      • KK_;

        Kotiniksit on keksitty tätä varten ;)


    • asentaja..

      Jos hehkutulpat on yli 3 vuotta paikallaan ne turpoavat ja ovat vaikeita irrottaa.
      Vanhat tulpat voivat katketa irroitettaessa ja sitten maksaa.

      • Höpö,

        Höpö, höpö, höpö.


      • *WD*

        Ehkä asentajana voit vakuutella jollekin mummelille tai tietämättömälle ukkelille mitä tahdot. Olen jo 235 tkm ajanut samoilla hehkutulpilla, eikä mikään niistä vielä temppuile. Onnea vaan sinulle.


      • 2.5 tdi 5-cyl.

        Turpoaminen alkaa tasan 3v 7 kk iässä, eikö vain?

        Uudetkin tulpat voivat katketa irroitettaessa!
        Kaikki maksaa.

        Olen antanut omassa dieselissäni tulppien turvota ihan rauhassa. Yhden rikki menneen vaihdoin 7 v ja 300 000 km ajettuna. Nyt on ajettu 500 000 km ja ikää 11 v. Edelleen 4 alkuperäistä tulppaa. Onkohan turpoaminen suurentanut tulppien halkaisijaa jo alkuperäisestä M10 koosta M14 kokoon?


      • turpoo
        2.5 tdi 5-cyl. kirjoitti:

        Turpoaminen alkaa tasan 3v 7 kk iässä, eikö vain?

        Uudetkin tulpat voivat katketa irroitettaessa!
        Kaikki maksaa.

        Olen antanut omassa dieselissäni tulppien turvota ihan rauhassa. Yhden rikki menneen vaihdoin 7 v ja 300 000 km ajettuna. Nyt on ajettu 500 000 km ja ikää 11 v. Edelleen 4 alkuperäistä tulppaa. Onkohan turpoaminen suurentanut tulppien halkaisijaa jo alkuperäisestä M10 koosta M14 kokoon?

        varmaan märkänä.


      • Kartsa
        Höpö, kirjoitti:

        Höpö, höpö, höpö.

        Kylmänä käynnistys jos antaa sinisen savun ja tyhjäkäynnillä käy epätasaisesti alussa
        niin silloin on tulppa tai tulppia mykkänä.
        On kokmusta VW-moottoreista n. 50000 km alkaa joku tulppa pimetä.
        Turha niitä on ennakkon vaihtaa kyllä se nämä merkit antaa kun on vaihtotarve.


      • 1+11
        Kartsa kirjoitti:

        Kylmänä käynnistys jos antaa sinisen savun ja tyhjäkäynnillä käy epätasaisesti alussa
        niin silloin on tulppa tai tulppia mykkänä.
        On kokmusta VW-moottoreista n. 50000 km alkaa joku tulppa pimetä.
        Turha niitä on ennakkon vaihtaa kyllä se nämä merkit antaa kun on vaihtotarve.

        Kiitos vinkistä, ehdin jo ihmetellä mistä pölläytys johtuu.


      • Kartsa
        Kartsa kirjoitti:

        Kylmänä käynnistys jos antaa sinisen savun ja tyhjäkäynnillä käy epätasaisesti alussa
        niin silloin on tulppa tai tulppia mykkänä.
        On kokmusta VW-moottoreista n. 50000 km alkaa joku tulppa pimetä.
        Turha niitä on ennakkon vaihtaa kyllä se nämä merkit antaa kun on vaihtotarve.

        Volkkarissa 50 tuhatta ja jopa allekin kun alkoivat pimetä 1,6 dsl ja 1,9 transporter.
        monet tulpat on vaihdettu jopa yksi tulppa alle vuoden iässä.


      • 1900

        asentajalla turpoaa housuissa


      • wwpassattdi
        *WD* kirjoitti:

        Ehkä asentajana voit vakuutella jollekin mummelille tai tietämättömälle ukkelille mitä tahdot. Olen jo 235 tkm ajanut samoilla hehkutulpilla, eikä mikään niistä vielä temppuile. Onnea vaan sinulle.

        ww kulki 210000 sitten sammui 2 sylintetri n hehku


      • karrma
        2.5 tdi 5-cyl. kirjoitti:

        Turpoaminen alkaa tasan 3v 7 kk iässä, eikö vain?

        Uudetkin tulpat voivat katketa irroitettaessa!
        Kaikki maksaa.

        Olen antanut omassa dieselissäni tulppien turvota ihan rauhassa. Yhden rikki menneen vaihdoin 7 v ja 300 000 km ajettuna. Nyt on ajettu 500 000 km ja ikää 11 v. Edelleen 4 alkuperäistä tulppaa. Onkohan turpoaminen suurentanut tulppien halkaisijaa jo alkuperäisestä M10 koosta M14 kokoon?

        veikkaan .että jo 15mm


    • mm käytöstä

      Skodan tulpista oli 2 pimeänä 145000 ajettuna. Vaihdettiin uuret Bossit 12€/kpl., ei paha. Sanoisin, että 100000km. huollossa uudet ja sitten 200000km. huollossa uudet jne. 300000km. uudet tulpat ja suutinhuolto. Sillä lailla sen sitten voipi jo vaihtaa vaikka uudempaan vähemmän ajettuun, vanhasta saa joku hyvin huolletun tiisselin. Hyvät laadukkaat tulpat kestävät tietyn määrän hehkutuksia ja 100000 km:n välein vaihdettuna (12€/kpl) ei kustannus- ja kestävyyspuolikaan ole ongelma. Normaali dieselkilometreillä tulpat vaihdetaan joka 3.s vuosi. Noita renkaitakin siihen kotteroon saa 100000 km: matkalle jo hupenemaan pari satsia kumpaakin eli sellaiset 1200€, niin ja sitä dieseliä noin 5000-7000 litraa, nykyhinnoin 6500€-9000€, eli hehkutulpat eivät ole ongelma.

    • aikana

      minulla käytössä oleviin dieselautoihin on vaihdettu yhteensä 2 hehkutulppaa. Autoilla kilometrit noin 250000/auto. Tulppa myynnissä vain merkkiliikkeessä a 25 euroa.

      • karrma

        avaimelle sopiva puliii kierrät auli ja uuse kiinni se on siinä


    • Hannukka

      Hei mulla Citroen Berlington m 1999 1,9 kone disel pitäisi vaihtaa tulpat . Mitä kaikkea mun pitää irroitaa että pääsen käsiksi tulpiin. Olisko joku kaavio kuva asiasta . Minulla on asiaan kuuluvat avaimet tulpan vaihtoon. Käsistäni olen vaihtanut tulppia besa autoihin. Kiitos jos saan asiaan kuuluvaa nevoa.

    • 58161861

      Eti semmoinen kanta koneesta mihin noi sun avaimet käy.

    • hrgufug

      ajoin carinalla 660 tkm/13vuotta ja hehkuja ei tarvinnut vaihtaa ja joka kerta lähti ekalla yrityksellä käyntiin,vaikken mitään kaksois hehkuuksia kovalla pakkksella tehnytkään, enkä koskaan käyttänyt mitään lisäaineita dieselin seassa. Nykyisellä corollala vasta 250tkm ja hehkuja ei ole tarvinnut vielä vaihtaa.

    • sgddddddddddddd

      Itellä meni 400 000km kohdilla vaihtoon.
      Eipä niitä yleensä tarvi vaihdella kun vasta joskus 300 000-500 000km paikkeilla.
      Jotkut itkee että se on kallista, no yleensä hehkutulppa on sen 10-20e/kpl eli 40-80e koko homma jos itse tekee.
      Ja sitäkin jokut valittelee että ne katkee helposti irrottaessa. No kyllähän ne saa katkeemaan jos alkaa väkisin vääntään. Rauhassa irrotellessa ei varmasti katkee

    • RelluRallu

      Mulla Rellun Laguna, nyt 2- 3 vuotta olleet hehkut, kärry n. 7 v. ajossa. - mun mielestä täytyy jo vaihtaa - muutenkin tämä Ranskatar on oikullinen talvisin.
      *
      Laskin jotakuinkin 15. - 20.000 km hehkuille käyttöikää. Senverran meno
      maantiellä tahtoo ryytyä. Voi tuo tietty olla jostain muustakin -taas- johtuvaa.
      *
      Vaikka kuinka vahva EXIDE- akku, niin 2 - 3 vuoden välein uusiksi menee.
      Talvella hauska - jos pakkanen - 15, niin ei starttaa vaikka mitä tekisit.
      Dieseli tosi jässähtänyt. (1.9 tdi).
      *
      Sitten kun lämpötila nousee - 14 - -13, niin laakista käyntiin, 2 - 4 hehkutuksen jälkeen. Siis yksi pakkasaste ratkaisee. Yksi. NImimerkillä 7 v. kokemusta on.
      *
      Nyt jo potuttaa sen verran, että ajattelin ostaa BILTEMAn stop-start- akun, joka on hinnaltaan satasta halvempi kuin em. perus akun hinta. Ei voi mennä pieleen jos on satasen halvempi per 2 vuotta. Tai mistä ton tietää.
      *
      Käyttökokemuksia kellään BILTEMAn akuista ? Yleisesti moititaan, mutta eivät nuo paljoa maksakaan.
      *
      Muutenkin noi Frasnsmanni baskeripäiden aatokset sähköjen suhteen omituisia - jos moottoripesu, niin kaikki sähkölaitteet on syytä suojata, toisin kuin monissa, monissa, monissa muissa merkeissä.
      Nimimerkillä kokemusta on. Meni melkein viikko kuivatellessa kerran.
      *
      Itse moottorilohko on hemmetin hyvä; öljyä ei syö tippaakaan, kaupunkiajossa
      kulutus n. 5-6 litraa, maantienopeuksissa n. 4 litraa.
      ... Mutta kaikki muu mikä sen lohkon ympärille on rakennettu... aika hötöö.
      Käyttökustannukset (lue:) varaosat kalliita. Purkamot ovat tulleet tutuiksi - siten pysyvät kustannukset kurissa kun vähän vaivaa näkee.
      *
      Seuraavaksi ajattelin TOYOTAn Avensista tai SUBARUa. Pikkuvolvo, Skoda, saaneet aika hämmentäviä huoltolaskuja, frendeillä. Rellu halvempi ja lopulta luotettavampi - huoltopäivissä laskien.
      *
      Mutta kyllä uudet hehkut ja akun, ajattelin ensi talveksi hommata - kyse on omasta mukavuudesta, lopulta.

    • QualityFord

      Niitä huvikseen kannata vaihdella jos toimivat ja liekö ne missään huolto-ohjemissakaan vaihtolistalla varmuuden vuoksi,en tiedä.
      Tokihan huolto vaihtaa ne mielellään miten usein vain tahdot=)
      Ex-Ford kuskina koko hehkutulppasatsi vaihdettiin 165tkm kohdalla,tosin samalla vaihdettiin ruiskutuspumppu ja sen vuotamisesta lisäkimmoketta saanut startti...
      Ei ne toki yleensä kalliita ole,n20e kpl ainakin Fordiin mutta vaihtaminen saattaapi olla työlästä jos jumittuneet.
      Ruiskutuspumppu(VP44)ja tuo startti olivatkin pikkasen tyyriimmät...

    • Das_skeida

      Volkkarissa kun ajaa ovesta ulos loppuu takuu tulpista kuten myös koko skeidasta.

    • ajettumersu

      Jo alkutalvella ajattelin että kohta pitää vaihtaa ,nyt ei lähde käyntiin kun pakkasia yli -15 raatia. No,hämäläinen ei ajoissa osaa toimia. Kyseessä nyt 422 000 ajettu w203,220cdi mersu. Pahinta että jouduin lainaamaan vaimon skoodaa eilen.

    • oma_kokemus

      Hehkutulppa vaihdetaan vasta kun herkiää toimimasta. Vika ilmenee käynnistysvaikeutena ja epätasaisena joutokäyntinä kylmänä.
      Mulla kaksi VW-dieseliä, 1,9-litraisella ajettu 380tkm ja 2,0=litraisella 159tkm. Vanhempaan, enemmän ajettuun vaihdettu 1 hehkutulppa n. 300tkm:n kohdalla. Siinä kaikki.

    • Dieselasentaja

      Hehkutulppien vaihtoväli riippuu monista asioista.
      Esimerkiksi ruiskutuksen perusennakko ja ennakonsäätimen toiminta.
      Monissa merkeissä esim jakohihnan(jos on perinteinen vanhempi laite ja hihna pyörittää ruiskutuspumppua) vaihdon yhteydessä ei tehdä ruiskutuspumpun ajoituksen tarkistusta asiaan kuuluvalla tavalla. Se vie oikeen tehtynä enemmän aikaa, ja myös maksaa sillä hetkellä enemmän. Jatkossa hinta tulee takaisin.

    • jurivaihdoin

      Silloin kun lakkaa toimimasta

      • punatappi

        Turhaan niitä ei kannata vaihella, hyvin on pitkä ikäisiä!


    • regt4544444444444

      Vaihdan tulpat joka syksy. Eipä tarvitse miettiä saako pakkasilla veivattua käyntiin.

    • bzzz

      420 tkm VW diesel. Eipä ole vielä tarvinnut vaihtaa.

    • pekku_123

      Diesel carinaan ei tarvinnut vaihtaa 630 tkm aikana hehkutulppia kertaakaan, nyt corollassa 1.4 d4d pientä oiretta 395 tkm, pitäisi viedä tulppien vaihtoon ennen syksyä. Kesällähän noita hehkuja ei suoraruiskukoneessa juuri tarvitse. yli 15C ei hehkuta ollenkaan.

    • easyrider

      Ne vaihdetaan kun pimenee.

    • Anonyymi

      no voi:) Jos haluaa että käynnistyy ilman ongelmia pakkas aamuilla kannattaa vaihtaa jotain 100-120tkm välein.Tosi on...Voi kyllä kestää 300tkm :kin.Mutta varma on varmaa ja noillakin vastuksilla on käyttö tunti määrä.. J a sitä vitutuksen määrää ei voi mitata rahassa kun ei alapotkiin:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe