Hurmahenkisyyttä halveksia Raamatun sanaa

Hurmahenkisyys on juuri sitä, että Raamatun sanan tilalle otetaan ties minkä hengen ilmoitukset. Jo Lutherin ajalta meillä on varoittava esimerkki hurmahenkisestä Tuomas Mynzeristä, joka toiminnallaan aiheutti verilöylyn.

Tässä on hyvä artikkeli hurmahenkisyydestä:

Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. Siten suojaudumme hurmahengiltä, jotka kerskuvat saaneensa Hengen ilman sanaa ja ennen sanaa ja jotka siksi mielensä mukaan arvostelevat, tulkitsevat ja venyttävät Raamattua ja suullista sanaa. Niin teki Müntzer, 27 ja niin tekevät yhä tänä päivänä monet, jotka tahtovat tehdä tarkan eron hengen ja kirjaimen välillä, mutta eivät tiedä mitä puhuvat tai opettavat. Paaviuskin on näet pelkkää hurmahenkisyyttä, paavi kun kerskuu, että "kaikki lait ovat hänen sydämensä lippaassa" ja että kaikki mitä hän kirkossaan päättää ja käskee on oleva henkeä ja oikeutta, vaikka se menee ohi Raamatun ja suullisen sanan ja on ristiriidassa sen kanssa. Tässä kaikessa vaikuttaa se vanha Perkele, se vanha käärme, joka teki jo Aadamista ja Eevastakin hurmahenkiä, kun johdatti heidät Jumalan ulkonaisesta sanasta hurmahenkisyyteen ja omiin mielipiteisiin. Silti sekin vaikutti ulkonaisin sanoin, aivan samoin kuin meidän hurmahenkemme kyllä hylkäävät ulkonaisen sanan mutta eivät kumminkaan itse vaikene vaan lavertelevat ja kynäilevät omia sanojaan maailman täyteen. On kuin Henki ei voisi ensinkään tulla apostolien kirjoittaman tai puhuman sanan välityksellä vaan yksinomaan hurmahenkien oman tekstin ja sanan kautta. Miksi he eivät jätä sikseen myös omaa saarnaamistaan ja kirjoitteluaan ja jää odottamaan, että Henki itse tulisi ihmisiin ilman ja ennen heidän kirjoittamistaan, kuten he kerskuvat hänen tulleen heihin ilman Raamatun sanan saarnaa? Tässä ei ole aikaa tätä laajemmin pohtia, toisaalla olemme puhuneet siitä aivan tarpeeksi. 28

15

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • terve hurmos

"Hurmahenki" on eräs valheen henki, mutta kyllä tunteet ja terve hurmos kuuluu ihmisen ominaisuuksiin käsitellä Jumalan Hengen läsnäoloa.

Kun ihminen kohtaa Jumalan Hengen, hän ei jää entiselleen. Kaikki muuttuu uudeksi.

1. Sam. 10:6
      Silloin Herran henki valtaa sinut ja sinäkin joudut hurmoksiin ja muutut toiseksi ihmiseksi.

• Mutta jos tämä hurmoksellisuus johtaa Raamatun sanan syrjäyttämiseen ja halveksumiseen, ei se silloin Jumalasta ole.

• terve hurmos
        Devoit kirjoitti:

Mutta jos tämä hurmoksellisuus johtaa Raamatun sanan syrjäyttämiseen ja halveksumiseen, ei se silloin Jumalasta ole.

ei yli sen mitä on KIRJOITETTU.

Jumala on sidottu sanaansa ja toimii sanan mukaisesti, ei vastoin omaa ilmoitustaan.

• alex-kasi

olen erittäin epäilevällä kannalla näistä nykyajan hurmoksista, missä ihmisiä esimerkiksi kaadetaan ja he ovat kuin kohtauksen saaneita..

Jumalan sana antaa ainakin minulle ILON ja kiitollisuuden ... siitä että Herra ei ole ihmistä unohtanut tälle pienelle maapallollemme vaan on antanut Sanansa opiksemme - sillä on olemassa vain yksi täysin oikea Sana ja se ei ole ihmisen "keksintö"..

Sen joka halveksii Jumalan Sanaa on vaikea löytää iankaikkinen elämä, sillä Sana ja iankaikkinen elämä ovat kytketyt yhteen Sana on elämän ohje ja tie.. Pyhän Hengen saaminen on kytketty Jumalan tahtoon ... josta Sana kertoo .. joten Raamatun halveksinta ja Pyhä Henki .. eivät sovi samaan ihmiseen..

• terve hurmos
        alex-kasi kirjoitti:

olen erittäin epäilevällä kannalla näistä nykyajan hurmoksista, missä ihmisiä esimerkiksi kaadetaan ja he ovat kuin kohtauksen saaneita..

Jumalan sana antaa ainakin minulle ILON ja kiitollisuuden ... siitä että Herra ei ole ihmistä unohtanut tälle pienelle maapallollemme vaan on antanut Sanansa opiksemme - sillä on olemassa vain yksi täysin oikea Sana ja se ei ole ihmisen "keksintö"..

Sen joka halveksii Jumalan Sanaa on vaikea löytää iankaikkinen elämä, sillä Sana ja iankaikkinen elämä ovat kytketyt yhteen Sana on elämän ohje ja tie.. Pyhän Hengen saaminen on kytketty Jumalan tahtoon ... josta Sana kertoo .. joten Raamatun halveksinta ja Pyhä Henki .. eivät sovi samaan ihmiseen..

Oletko koskaan kaatunut maahan hengellisessä kokouksessa?

• terve hurmos kirjoitti:

Miksi Jeesus ei koskaan pitänyt "kaatokokouksia"?

Näin äkkiä, asiaa tarkistamastta, en muista kuin että ylipapin palvelijat kaadettiin, kun he tulivat noutamaan Jeesusta.

Tiedän uskovaisia, jotka koko ajan metsästävät uskonnollisista kokouksista hurmostilaa. Siitä siis on tullut itsetarkoitus.,

• ky selewäinen
        terve hurmos kirjoitti:

ei yli sen mitä on KIRJOITETTU.

Jumala on sidottu sanaansa ja toimii sanan mukaisesti, ei vastoin omaa ilmoitustaan.

Kuulkaas kun sanotaan että Raamattu on Jumalan sanaa, väärentämätön totuus jne. Miten se on mahdollista kun Raamattua on käännelty ja väännelty monen monta kertaa aikojen kuluessa. On jopa poistettu lukuja eli sensuroitu. Ei kait Jumala niin epäpätevä ole, että olisi joskus antanut sanan, jota sitten eri aikoina pitää korjailla? Kyllä taitaa olla niin, että ihmisen tekstistä on kysymys ja sehän muuttuu ja muutetaan kun uudet tuulet puhaltaa. aina sen mukaan, mikä on valtaapitäville parhaaksi. En usko, että Jumala sanaansa olisi muuttanut, eli Raamattu onkin ihmisuskon kirjain.

• terve hurmos
        ky selewäinen kirjoitti:

Kuulkaas kun sanotaan että Raamattu on Jumalan sanaa, väärentämätön totuus jne. Miten se on mahdollista kun Raamattua on käännelty ja väännelty monen monta kertaa aikojen kuluessa. On jopa poistettu lukuja eli sensuroitu. Ei kait Jumala niin epäpätevä ole, että olisi joskus antanut sanan, jota sitten eri aikoina pitää korjailla? Kyllä taitaa olla niin, että ihmisen tekstistä on kysymys ja sehän muuttuu ja muutetaan kun uudet tuulet puhaltaa. aina sen mukaan, mikä on valtaapitäville parhaaksi. En usko, että Jumala sanaansa olisi muuttanut, eli Raamattu onkin ihmisuskon kirjain.

Olet vaarallisella epäuskon tiellä. Ihmisen kadottaa epäusko ja Pyhän Hengen pilkka. Epäusko on esivaihe Pyhän Hengen pilkasta. Ensin kylvät epäilyksiä ja kohta olet pilkkaamassa Jumalan Henkeä.

• ky selewäinen kirjoitti:

On suoraan alkukielistä käännetty.Esim kun löytyi kuolleenmeren kirjakääröt, siitä voitiin todeta ettei asiat olleet vuosituhansien varrella ollenkaan muuttuneet.

• terve hurmos
        Devoit kirjoitti:

Miksi Jeesus ei koskaan pitänyt "kaatokokouksia"?

Näin äkkiä, asiaa tarkistamastta, en muista kuin että ylipapin palvelijat kaadettiin, kun he tulivat noutamaan Jeesusta.

Tiedän uskovaisia, jotka koko ajan metsästävät uskonnollisista kokouksista hurmostilaa. Siitä siis on tullut itsetarkoitus.,

Etkö huomannut, että kysymys ei ollut osoitettu sinulle, vaan toiselle henkilölle. Jolta odotan edelleen rehellistä vastausta, ei mitään lepertelyitä.

• alex-kasi
        terve hurmos kirjoitti:

enkä halua kaatua, minä olen n.s. "Raamatullinen uskova" ja kaihdan hurmoksia, kaatumisia ja kiihkoilua yleensäkin ja perimätietoa jota on sekoitettu kristinuskoon ja seli-kirjoja - ainakin siten, että sallisin niiden ohittavan Raamatun Sanan (ja mielestäni Raamattu täyttää tarkoituksensa oikein hyvin - emme me tarvitse yhtään seli-kirjaa sitä selittämään - mutta keskustelu on minunkin mielestäni hyväksi - vaikkapa sitten kirjoitettunakin.

Sekään ei kuitenkaan koskaan saa korvata Jumalan Sanaa.

Olen halukas tekemään Jumalan tahdon elämässäni ja kuten sanoin tunnen erittäin suurta iloa joka kerta, kun Pyhä Henki avaa uutta Raamatusta - minulle on Jumalan Sanan tunteminen (ja siten Jumalan tunteminen Sanan kautta) jotain suurta - ja ihan eri asia kuin uskonnollinen kiihkoilu..

Raamattu opettaa ihmiselle etupäässä Jumalan oikeudenmukaisuutta rakkaudessa ja Jumalan rakkautta oikeudenmukaisuudessa ja jo sen ymmärtäminen riittää.. ja olen iloinen ja kiitollinen että Jumala on avannut silmäni tuntemaan Hänestä niin paljon Raamatun Sanan kautta. Voi vaikuttaa ehkä kummalliselta korvissasi - mutta minulle se on lähes ihme.. että Raamattu suurelta osin aukeni :) .. ja ei sitä enää kukaan voi sulkea.. auki mikä auki...

• Devoit kirjoitti:

On suoraan alkukielistä käännetty.Esim kun löytyi kuolleenmeren kirjakääröt, siitä voitiin todeta ettei asiat olleet vuosituhansien varrella ollenkaan muuttuneet.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuolleenmeren_kääröt

• terve hurmos kirjoitti:

Etkö huomannut, että kysymys ei ollut osoitettu sinulle, vaan toiselle henkilölle. Jolta odotan edelleen rehellistä vastausta, ei mitään lepertelyitä.

Huomasin kyllä, ettet minulta kysynyt.
        Mutta minä kysyin sinulta: Pitikö jeesus kaatokokouksia?

Tiedätkö? Niilo ylivainio piti kirjaa kaadoista tai "lennoista" niin kuin hän itse sanoi.

• terve hurmos
        Devoit kirjoitti:

Huomasin kyllä, ettet minulta kysynyt.
        Mutta minä kysyin sinulta: Pitikö jeesus kaatokokouksia?

Tiedätkö? Niilo ylivainio piti kirjaa kaadoista tai "lennoista" niin kuin hän itse sanoi.

En pidä kaatamisia oikeina. Jumala ei kaada ketään, vaan nostaa ja kantaa. Käärmeet matelee maassa tomun seassa. Älä anna kaataa itseäsi.

• anti-kristitty
        Devoit kirjoitti:

Raamattu on kenties suoraan alkukielestä käännetty, mutta kirkkotradition mukaan ja sitä palvelemaan. Vielä enemmän vaikuttaa raamatunkääntäjien omat perinteet siitä, miten sitä tulee kääntää. Kaikki käännökset ja lähes kaikki kopiot sisältävät virheitä. Pieniä ja suuria. Tahallisia ja tahattomia. Vai mitä kertoo se, että kaikki raamatunkäännökset ovat erilaisia?

Se, että Raamatun tekstissä on tapahtunut muutoksia, on tieteellinen fakta. Käsikirjoitukset, fragmentit, jne eivät ole identtisiä vaan todistavat siitä, että teksti on muuttunut suuntaan ja toiseen ajan kuluessa. Uskovat saisivat olla kiitollisia siitä tieteellisestä raamatuntutkimuksesta, joka on pyrkinyt palauttamaan Raamatun tekstin mahdollisimman lähelle sitä alkuperäistä muotoa, joka on kirjurien käsissä turmeltunut.

Sanon "mahdollisimman lähelle", koska alkuperäistä täydellisen luotettavaa tekstiä ei ole enää saatavilla ainoastakaan Raamatun kirjasta ja minä uskon, että se, että tilanne on tällainen, on Jumalan tahto, että kukaan asian ymmärtävä ei sortuisi siihen, että palvoisi Raamattua Jumalan sijaan. Minä en vesitä Raamatun luotettavuutta enkä arvovaltaa opetuslapsen elämänohjeena. Minä vaadin sitä, että tunnustetaan kirjoitetun sanan rajat eikä ruveta palvomaan sitä kuin pyhäinjäännöstä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe