suojatien eteen pysähtyminen

onko järkeä?

Aamulla oli taas olo kuin giljotiinin käyttäjällä, kun pysähdyin suojatien eteen päästämään jotain ipanaa tien yli.

Juuri kun olin ehtinyt pysähtyä, ja alakoululainen lähti ylittämään tietä huomasin, että vastaan tulevaa kaistaa tulee joku geneerinen uusi auto normaalia nopeutta, mutta ilman ajatustakaan pysähtyä! Rupesin soittamaan torvea niin että ipanakin sätkähti ja lopulta myös vastaan ajanut 40-50 vuotias nainenkin tajusi mitä siellä tiellä tapahtuu, ja koukkasi jalkakäytävälle nappulaa pakoon.

Näin jälkeenpäin kun ajattelee, niin tilanne kylmää edelleen. Mitäpä jos auto ei olisikaan pysähtynyt? Silloinhan minä olisin käytännössä lähettänyt nappulan viimeiselle matkalleen, koska päästin hänet suojatielle!

Kysymykseni onkin, kannattaako ylipäänsä päästää ihmisiä suojatielle, kun mikään ei takaa, että vastaan tulevat pysähtyvät? Olisiko vaan parempi jättää jengi odottamaan hiljaista hetkeä, vai pitäisikö jokaisella suojatiellä olla valot?

259

34752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiet pois

      Ilmeisesti suojatiet pitäisi kokonaan poistaa kun autoilijat eivät osaa tai eivät kunnioita liikennesääntöjä. Samaan syssyyn voitaisiin poistaa kaikki kolmiot ja stop-merkit kun nekin aiheuttavat joskus vaaratilanteita. Eikun kunnolla pellit rytisemään niin lähtee ainekin muutama törttö liikenteestä pois.

      • The Rat

        Stop-merkki onkin mielenkiintoinen tapaus.

        Periaatteessa sen AINUT vaikutus liikenteeseen pitäisi olla liikenteen hidastuminen (kun jokainen auto pysähtyy, sen sijaan että jatkaisi pysähtymättä). Tietysti luonnollinen seuraus moiseen, on kunnioituksen katoaminen. Itselleni stop-merkki on nykyään kolmioon rinnastettavissa oleva tapaus...

        Ongelmia on lähinnä paikoissa, joissa neljä tietä risteää ja vastaantulijoilla on molemmilla kolmio. Siinä kun toinen on kääntymässä vasemmalle, pitäisi tietää, onko vastaantulija pysähtymässä vai ei. Itse näissä tapauksissa pysähdyn, mikäli vastaantulija on tulossa, ja muuten en. Samaa odotan tietysti muiltakin... :)

        Mutta kyllä, olen samaa mieltä. Stop-merkit pitäisi poistaa. Samoin suojatiet. Kolmioista on taas hyötyäkin...


      • Kiukkunen pyöräilijä
        The Rat kirjoitti:

        Stop-merkki onkin mielenkiintoinen tapaus.

        Periaatteessa sen AINUT vaikutus liikenteeseen pitäisi olla liikenteen hidastuminen (kun jokainen auto pysähtyy, sen sijaan että jatkaisi pysähtymättä). Tietysti luonnollinen seuraus moiseen, on kunnioituksen katoaminen. Itselleni stop-merkki on nykyään kolmioon rinnastettavissa oleva tapaus...

        Ongelmia on lähinnä paikoissa, joissa neljä tietä risteää ja vastaantulijoilla on molemmilla kolmio. Siinä kun toinen on kääntymässä vasemmalle, pitäisi tietää, onko vastaantulija pysähtymässä vai ei. Itse näissä tapauksissa pysähdyn, mikäli vastaantulija on tulossa, ja muuten en. Samaa odotan tietysti muiltakin... :)

        Mutta kyllä, olen samaa mieltä. Stop-merkit pitäisi poistaa. Samoin suojatiet. Kolmioista on taas hyötyäkin...

        Minulla on ollut ja on edelleen sellainen käsitys että jos pyöräilijä ajaa päätien suuntaista pyörätietä/suojatietä silloin kolmion takaa tullessa pitäisi autoilijan pysähtyä ENNEN suojatietä/pyörätietä eikä vasta suojatiellä jolloin kyseisestä autosta ei pääse yli eikä ympäri ja jos se siinä seisoo pitkäänkin niin on kovin tylsää odotella että koska se lähtee liikkeelle


      • Stop-merkkivaatteet
        Kiukkunen pyöräilijä kirjoitti:

        Minulla on ollut ja on edelleen sellainen käsitys että jos pyöräilijä ajaa päätien suuntaista pyörätietä/suojatietä silloin kolmion takaa tullessa pitäisi autoilijan pysähtyä ENNEN suojatietä/pyörätietä eikä vasta suojatiellä jolloin kyseisestä autosta ei pääse yli eikä ympäri ja jos se siinä seisoo pitkäänkin niin on kovin tylsää odotella että koska se lähtee liikkeelle

        Suojatielle ei saa pysähtyä saati pysäköidä. Koskaan. Myönnän, että joskus on pakko, mutta laki kieltää sen kuitenkin yksiselitteisesti.


      • ...
        The Rat kirjoitti:

        Stop-merkki onkin mielenkiintoinen tapaus.

        Periaatteessa sen AINUT vaikutus liikenteeseen pitäisi olla liikenteen hidastuminen (kun jokainen auto pysähtyy, sen sijaan että jatkaisi pysähtymättä). Tietysti luonnollinen seuraus moiseen, on kunnioituksen katoaminen. Itselleni stop-merkki on nykyään kolmioon rinnastettavissa oleva tapaus...

        Ongelmia on lähinnä paikoissa, joissa neljä tietä risteää ja vastaantulijoilla on molemmilla kolmio. Siinä kun toinen on kääntymässä vasemmalle, pitäisi tietää, onko vastaantulija pysähtymässä vai ei. Itse näissä tapauksissa pysähdyn, mikäli vastaantulija on tulossa, ja muuten en. Samaa odotan tietysti muiltakin... :)

        Mutta kyllä, olen samaa mieltä. Stop-merkit pitäisi poistaa. Samoin suojatiet. Kolmioista on taas hyötyäkin...

        Samaa mieltä olen kyllä noista STOP-merkeistä.. Jos paikalla on hyvä näkyvyys ja STOP-merkki niin jos ketään ei ole tulossa niin hidastan ja olen valmis väistämään muttä en pysyhdy.

        Ja sitten tuohon suojatie asiaan.. En nyt ole missään isossa kaupungissa ajanut kuten esim hesassa mutta pienemmissä on kyllä tullut ajettuä, niin jos jalankulkijasta näkee että ei ole tulossa suojatielle vaan odottaa niin silloin ajan suoraan, mutta jos en ole varma tai toinen selkeästi kävelee suojatielle niin silloin tietenkin hidastan jo hyvissä ajoin että kyseinen jalankulkija on varma pysähtymisestäni :)
        Ja lasten kohdalla tietenkin ajaa todella hiljaa, koska lapsi voi äkkiä tulla tielle vaikka ei siltä näyttäisikään..


      • Jensca
        Kiukkunen pyöräilijä kirjoitti:

        Minulla on ollut ja on edelleen sellainen käsitys että jos pyöräilijä ajaa päätien suuntaista pyörätietä/suojatietä silloin kolmion takaa tullessa pitäisi autoilijan pysähtyä ENNEN suojatietä/pyörätietä eikä vasta suojatiellä jolloin kyseisestä autosta ei pääse yli eikä ympäri ja jos se siinä seisoo pitkäänkin niin on kovin tylsää odotella että koska se lähtee liikkeelle

        Toki silloin pysähdytään AINA kun on huono näkyvyys, ennakointi ennen kaikkea.

        Tästä saa aikaan hyviä ja huonoja keskusteluja, mutta nuo edellä mainitut ovat ne mitä autokoulussa opetettiin, eikö.?! Olen itse monesti päästänyt jalankulkijoita ja pyöräilijöitä ja vierekkäisellä kaistalla joku pässi(puhuu puhelimessa kaiken lisäksi) ei pysähdy. Pariin kertaan on ollut hiuskarvan varassa etten ole juossut sitä ko. pässiä kiinni ja kyselly että mitäs jos hän olisi kävellyt siellä suojatiellä lapsensa kanssa.!

        Kyllä niitä jalankulkijoita saa ja toki kannattaakin päästää suojatielle, siinä vaan tarvitaan hyvin paljon sitä ed. mainittua ennakointia, tilanteesta riippuu kaikki ofcourse. Jos näet että joku tulee tuhatta ja sataa takaa niin et tietenkään voi edes vittuillaksesi pysähtyä siihen. Ihmis hengistä on siinä KYSE.!

        Niin ja ne pyöräilijät ei vissiin ole koskaan ajaneet autolla, kun eivät tiedä että joka paikasta ei nää sinne ajoväylälle, siksi on kärkyttävä sitä rakoa johon tähdätä ehkä kävelytien päällä.!! Kiire on itseaiheutettua, jätetään se äkäpussi kotiin ja lähdetään tien päälle lepposin mielin oltiin sitten pyörällä tai autolla. Maltti on valttia. Vieläkö jatkan?!

        Monesti on tullu keskisormea pyöräilijöiltä ja rumia sanoja, tilanteita on monia mutta otan lungisti. En mä siihen kuole jos joku ei tykkää mun ennakoivasta ajotavasta :D


      • poistajamestari

        Totta, kaikki suojatiet pitäis poistaa, koska jalankulkijat muutenkin ylittää kadun mistä sattuu, kävelevät päin punaisia ja vähät välittää velvollisuuksistaan. Kaikilla tuntuu olevan etuja ja oikeuksia.


      • huomenna inssiin menevä...

        Siis kyllähä autoilijan tehtävä on väistää jalankulkijaa, joka on ylittämässä tai aikeissa ylittää suojatien. Tietty vaaratilanteeseen johtava tapaus on eri asia. En voi ite puhua kokeneena ajajana, mutta se mitä oon ajanu nii kyllä on tullu päästettyy jalankulkijoita yli vaikkei olisikaan tarvinnut.

        Mitä sitten tulee siihen kun joku on pysähtyny suojatien eteen nii kyllä se on iha hyvä pysähtyy iteki ku sieltä voi tulla joku skidi siihe yht'äkkii, ni en ainakaa mielelläni ajais päälle. Mutta kaikki eivät olekaan kilttejä ja huomaavaisia ajajia.. Olen varoitellut 10 vuotta nuorempaa veljeäni teiden ylittämisestä ihan vain hullujen kuskien takia.

        Mut kyllä sitä pitää oikeuksista kiinni pitää! Itse ainaki lähen vaan ylittämään suojatietä kun tiedän että autoilijan on PAKKO pysähtyy. Yleensä kyllä varmistan että ajaja varmasti ehtii hidastaa ja tarvittaessa pysähtymään ennen kuin lähden. Autoilijoiden olisi hyvä ottaa huomioon, että jalankulkijalla saattaa olla kiire vaikkapa bussiin aamulla ja päästää yli, mikäs siinä itellä ku on autolla mutta kyllä mua ottaa ainakin päähän jos myöhästyn jonku törpön/törppöjen takii bussista ja joudun odottamaan seuraavaa - se vaan on niin käsittämätöntä ettei autoilija välttämättä tajua jalankulkijan kiirettä, monesti joutuu sitten sen takia lyömään jarrut pohjaan kun toinen juoksee täysillä eteen.
        Eli autoilijat ajatelkaa myös muita, varsinkin kävelijöitä jotka kulkevat yleisillä, teidän päivänne ei mene pilalle jos autatte toista ehtimään bussiin!


      • No tässä infoa...
        Kiukkunen pyöräilijä kirjoitti:

        Minulla on ollut ja on edelleen sellainen käsitys että jos pyöräilijä ajaa päätien suuntaista pyörätietä/suojatietä silloin kolmion takaa tullessa pitäisi autoilijan pysähtyä ENNEN suojatietä/pyörätietä eikä vasta suojatiellä jolloin kyseisestä autosta ei pääse yli eikä ympäri ja jos se siinä seisoo pitkäänkin niin on kovin tylsää odotella että koska se lähtee liikkeelle

        Autoilijan tulee väistää pyöräilijää mikäli hän on tulossa t-risteykseen tai tullut t-risteyksestä.

        Sitten varsinaiseen aiheeseen.

        On ihan järjen köyhyyttä tarjota jalankulkijoille tietä suojatien ylitykseen mikäli tiellä on enemmän kuin yksi kaista... Näitä kuljettajia kutsun nimellä "perkeleen teidenritarit" Paras oli kun kerran naisautoilijalle paloi vihreä valo... ja hän "ystävällisesti" tarjosi nuorelle tytölle suojatietä hymyillen ylitettäväksi... no tyttö kiitti ja kipaisi matkaan.. matka päättyi toisen kaistan kohdalla komeaan ilmalentoon ja siitä kolmevolttia ja hankeen.. Henki onneksi säästyi.. tyttö shokissa pää halki ja lähdössä jatkamaan matkaa... Mainittakoon jotta kyseinen tietä tarjonnut naishenkilö näki tapahtuman, mutta paineli matkoihinsa.. Terveiset hänelle. Yliajanut henkilö saapui paikalle ja kuttuimme ambulanssin.


      • Nuori kuski~300tkm

        Kuka palikkakin mahtaa näitä keksiä, että "Suojatiet pois"? KAIKILLA ajokortin ajaneilla pitäisi olla tietoa miten toimitaan siinä kohtaa kun auto on pysähtynyt suojatien eteen kaksikaistaisella kadulla. Kolmiot ovat tietääksenni tehty helpottamaan enemmän käytettyjen katujen ruuhkien välttämiseen jne. Etuajo-oikeus. Kun esim. käännytään risteyksestä ja jalankulkija on tulossa yli niin siinä kohtaa jäädään kiltisti odottamaan, että jalankulkija pääsee ylittämään suojatien turvallisesti, eikä pyyhälletä kaasu pohjassa metrin päästä jalankulkijasta. Turussa Poliisi on kiinnittänyt huomiota tähän asiaan ja kirjoittaa moisesta sakon. Monet varmaan ajattelevat, että olen itse vain jalankulkija mutta väärässä silloin ovat. Itse väkisinkin joutuu välillä kävelemään paikasta paikkaan ja pistää vihaksi kun riskitilanteita tehdään ihan syyttä suotta.
        Suomessa ei päde viidakonlait.
        OFFTOPIC: Valitettava tosiasia on, että vanhemmat kuskit, ketkä voivat lähteä ajamaan yksisuuntaista väärään suuntaan ja myös nämä jotka eivät kunnolla näe, aiheuttavat liian usein vaaratilanteita.


      • Vesqdaa
        Stop-merkkivaatteet kirjoitti:

        Suojatielle ei saa pysähtyä saati pysäköidä. Koskaan. Myönnän, että joskus on pakko, mutta laki kieltää sen kuitenkin yksiselitteisesti.

        Jos näkyvyys vasemmalle ja oikealle on kunnollinen vasta suojatielle ajaessa, silloin siihen saa pysähtyä. Tällaisiin paikkoihin tosin suojatie on laitettu kauemmaksi tiestä, jolloin auto mahtuu suojatien jälkeiseen palaan kurkkimaan.


      • kiukkuinen autoilija
        Kiukkunen pyöräilijä kirjoitti:

        Minulla on ollut ja on edelleen sellainen käsitys että jos pyöräilijä ajaa päätien suuntaista pyörätietä/suojatietä silloin kolmion takaa tullessa pitäisi autoilijan pysähtyä ENNEN suojatietä/pyörätietä eikä vasta suojatiellä jolloin kyseisestä autosta ei pääse yli eikä ympäri ja jos se siinä seisoo pitkäänkin niin on kovin tylsää odotella että koska se lähtee liikkeelle

        muistattehan, että siitä pyöränsatulasta nostetaan perse ylös, kun ylitätte suojatietä ja pyörä talutetaan suojatien yli!!! tätä asiaa pyöräilijät eivät tunnu muistavan. ja ihmettelen myös miksi pitää ajaa autotiellä, kun vieressä menee pyörätie??? pyöräilijöitä koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.


      • yli12vuotiaat
        kiukkuinen autoilija kirjoitti:

        muistattehan, että siitä pyöränsatulasta nostetaan perse ylös, kun ylitätte suojatietä ja pyörä talutetaan suojatien yli!!! tätä asiaa pyöräilijät eivät tunnu muistavan. ja ihmettelen myös miksi pitää ajaa autotiellä, kun vieressä menee pyörätie??? pyöräilijöitä koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.

        Jos pyöräilijä on tullut suojatielle ajamalla laillisella väylällä kuten pyörätiellä, saa jatkaa ajamalla suojatielläkin lähes kaikissa tapauksissa. Mutta kenen kuuluu väistää, riippuu sitten tilanteesta. Tarkat ohjeet kyllä löytyy vaikka liikenneturvan sivuilta tai autokouluun menemällä. Jalkakäytävällä ei saa ajaa kuin alle 12-vuotiaat, ja jalkakäytävältä suojatielle tullessa nämä alle 12-vuotiaat joutuvat taluttamaan suojatieosuuden.


      • Höpölöö
        Vesqdaa kirjoitti:

        Jos näkyvyys vasemmalle ja oikealle on kunnollinen vasta suojatielle ajaessa, silloin siihen saa pysähtyä. Tällaisiin paikkoihin tosin suojatie on laitettu kauemmaksi tiestä, jolloin auto mahtuu suojatien jälkeiseen palaan kurkkimaan.

        Liikennelaissa ei ole poikkeusta. Pysähtyminen ja pysäköinti ovat yksiselitteisesti kiellettyjä. Ks. Tieliikennelaki §27, kohta 1.


      • kiukkuinen pyöräilijä
        kiukkuinen autoilija kirjoitti:

        muistattehan, että siitä pyöränsatulasta nostetaan perse ylös, kun ylitätte suojatietä ja pyörä talutetaan suojatien yli!!! tätä asiaa pyöräilijät eivät tunnu muistavan. ja ihmettelen myös miksi pitää ajaa autotiellä, kun vieressä menee pyörätie??? pyöräilijöitä koskevat samat liikennesäännöt kuin muitakin.

        Fillarilla saa ajaa suojatien yli, mikäli suojatien molemmissa päissä jatkuu pyörätie.

        Mutta kyllä mä voisin sen taluttaa aina, mikäli se takais turvallisen ja välittömän kadun ylityksen.


      • pööräilijä
        kiukkuinen pyöräilijä kirjoitti:

        Fillarilla saa ajaa suojatien yli, mikäli suojatien molemmissa päissä jatkuu pyörätie.

        Mutta kyllä mä voisin sen taluttaa aina, mikäli se takais turvallisen ja välittömän kadun ylityksen.

        Suojatietä ei todellakaan tarvitse mennä taluttaen!!!! Itse pyöräilen 22 km päivässä, ja eniten kyrsii ihmiset, jotka kävelevät/paskattavat koiraansa/pyöräilevät tien VASEMMALLA puolella...


      • pööräilijä kirjoitti:

        Suojatietä ei todellakaan tarvitse mennä taluttaen!!!! Itse pyöräilen 22 km päivässä, ja eniten kyrsii ihmiset, jotka kävelevät/paskattavat koiraansa/pyöräilevät tien VASEMMALLA puolella...

        Nimimerkki pööräilijä kirjoitti
        "eniten kyrsii ihmiset, jotka kävelevät/paskattavat koiraansa/pyöräilevät tien VASEMMALLA puolella... "

        Minusta vasemmalla on kaikkein turvallisinta kävellä, kun näkee vastaantulevat pyöräilijät, pööräilijät ja mopoilijat.
        Jos taas joutuu olemana oikealla, ei yhtään kuule, kun pyöräilijä tulee ja huiskahtaa vain ohi, siinä helposti säikähtää ja horjahtaa.

        Ja kävelen aina reunassa, oli se kumpi reuna tahansa, en haahuile.


      • The Rat
        Höpölöö kirjoitti:

        Liikennelaissa ei ole poikkeusta. Pysähtyminen ja pysäköinti ovat yksiselitteisesti kiellettyjä. Ks. Tieliikennelaki §27, kohta 1.

        Eipä siitä saa ajaakaan toisen eteen.

        On siis kiellettyä, mutta pakollista.


      • pööräilijä
        RipsaK kirjoitti:

        Nimimerkki pööräilijä kirjoitti
        "eniten kyrsii ihmiset, jotka kävelevät/paskattavat koiraansa/pyöräilevät tien VASEMMALLA puolella... "

        Minusta vasemmalla on kaikkein turvallisinta kävellä, kun näkee vastaantulevat pyöräilijät, pööräilijät ja mopoilijat.
        Jos taas joutuu olemana oikealla, ei yhtään kuule, kun pyöräilijä tulee ja huiskahtaa vain ohi, siinä helposti säikähtää ja horjahtaa.

        Ja kävelen aina reunassa, oli se kumpi reuna tahansa, en haahuile.

        Niin, eli viestistäsi sain nyt sellasen käsityksen, etta kun vaihdat vasemmalle puolelle, joka on muuten suomen lain vastasta siellä kävelytiellä, niin näkö/kuulo aistisi tarkentuu?
        Tietääkseni, vaikka kävelisit vasemmassa reunassa, mopo huiskahtaa samalla tavalla ohi kun käveltäisiin oikeassa reunassa, eikä mopoissa sitäpaitsi ole mitään mitä pitäisi pelästyä.

        Vai ovatko mopot jotenkin pahantahtoisia?


      • kaheli
        The Rat kirjoitti:

        Stop-merkki onkin mielenkiintoinen tapaus.

        Periaatteessa sen AINUT vaikutus liikenteeseen pitäisi olla liikenteen hidastuminen (kun jokainen auto pysähtyy, sen sijaan että jatkaisi pysähtymättä). Tietysti luonnollinen seuraus moiseen, on kunnioituksen katoaminen. Itselleni stop-merkki on nykyään kolmioon rinnastettavissa oleva tapaus...

        Ongelmia on lähinnä paikoissa, joissa neljä tietä risteää ja vastaantulijoilla on molemmilla kolmio. Siinä kun toinen on kääntymässä vasemmalle, pitäisi tietää, onko vastaantulija pysähtymässä vai ei. Itse näissä tapauksissa pysähdyn, mikäli vastaantulija on tulossa, ja muuten en. Samaa odotan tietysti muiltakin... :)

        Mutta kyllä, olen samaa mieltä. Stop-merkit pitäisi poistaa. Samoin suojatiet. Kolmioista on taas hyötyäkin...

        mee autokouluun, jos kolmioristeys niin tottakait väistää vasemmalle kääntyvä suoraan menevää.


      • The Rat
        kaheli kirjoitti:

        mee autokouluun, jos kolmioristeys niin tottakait väistää vasemmalle kääntyvä suoraan menevää.

        Ongelmahan on siinä, että siinä ehtii mennä, paitsi jos toinen jättää pysähtymättä.

        Kolmio tai stoppi ei vaikuta vastaantuijoiden väistämiseen, ellei sitä ole erikseen merkattu etuajo-oikeutetuksi tieksi.


      • pööräilijä kirjoitti:

        Niin, eli viestistäsi sain nyt sellasen käsityksen, etta kun vaihdat vasemmalle puolelle, joka on muuten suomen lain vastasta siellä kävelytiellä, niin näkö/kuulo aistisi tarkentuu?
        Tietääkseni, vaikka kävelisit vasemmassa reunassa, mopo huiskahtaa samalla tavalla ohi kun käveltäisiin oikeassa reunassa, eikä mopoissa sitäpaitsi ole mitään mitä pitäisi pelästyä.

        Vai ovatko mopot jotenkin pahantahtoisia?

        .. taaksepäin on vaikea nähdä, siksi on helpompi nähdä ja reagoida samaa puolta vastaan tulevaan pööräilijään tai mopoilijaan kuin takaa päin samaa puolta tulevaan reagointi.

        Tieliikennelaki
        "Ajoradalla jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muiden syiden vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa."

        Itse toivon silloin, kun olen liikenteessä pyörällä, mopolla tai autolla, että jalankulkijat kävelevät tien reunaa - ihan sama, kumpaa reunaa, kun vain pysyy siellä reunassa, eikä poukkoile minne sattuu.

        Joskus huomaa, ettei jalankulkija huomaa vastaantulevaa mopoa - äänestä huolimatta- ja tuntuisi typerältä töötätä, että hei avaa silmäsi ja väistä (siis väistä, jos jalankulkija on keskellä tietä tai kävelee sik-sakkia, niitäkin olen nähnyt...).


      • Onyx.
        No tässä infoa... kirjoitti:

        Autoilijan tulee väistää pyöräilijää mikäli hän on tulossa t-risteykseen tai tullut t-risteyksestä.

        Sitten varsinaiseen aiheeseen.

        On ihan järjen köyhyyttä tarjota jalankulkijoille tietä suojatien ylitykseen mikäli tiellä on enemmän kuin yksi kaista... Näitä kuljettajia kutsun nimellä "perkeleen teidenritarit" Paras oli kun kerran naisautoilijalle paloi vihreä valo... ja hän "ystävällisesti" tarjosi nuorelle tytölle suojatietä hymyillen ylitettäväksi... no tyttö kiitti ja kipaisi matkaan.. matka päättyi toisen kaistan kohdalla komeaan ilmalentoon ja siitä kolmevolttia ja hankeen.. Henki onneksi säästyi.. tyttö shokissa pää halki ja lähdössä jatkamaan matkaa... Mainittakoon jotta kyseinen tietä tarjonnut naishenkilö näki tapahtuman, mutta paineli matkoihinsa.. Terveiset hänelle. Yliajanut henkilö saapui paikalle ja kuttuimme ambulanssin.

        Nimim NO TÄSSÄ INFOA.Polkupyörän ja muun ajoneuvon kolari käsitellään kahden ajoneuvon välisenä kolarina ja polkupyöräilijä voi joutua korvausvelvolliseksi jollei noudata väistämisvelvollisuuttaan.


    • Pysähtyjä

      Itse olen joutunut sen päätöksen tekemään, että ns. pahoissa paikoissa en päästä lapsia ja vanhuksia yli vaikka pitäisi. Mielummin kersa sitten myöhästyy koulusta tai mummo bingosta kuin katson aitiopaikalta kuinka vierestä vetävä luolaihminen täyttää ilman verellä, ruuminosilla ja palttoonkappaleilla.
      Itsekin joskus tööttiä painaneena. Onneksi mummeli tajusi itse tilanteen ja hidasti. Vierestä veti iso musta katumaasturi tippaakaan hidastamatta.

      • pitäis..

        olla tarkkaavaisempia liikkuessaan autolla paikoissa, joissa on jalankulkijoita ja suojateitä!

        Kyllä mun mielestä pitää päästää suojatien ylitystä odottavat tien ylitse...


      • eka 5

        välitömästi kun poliisi tapaa suojatien eteen pysähtyneen auton törkeän ohituksen. Samalla syyte törkeästä varomattomuudesta liikenteessä.


      • pysähtyjän kanssa,
        pitäis.. kirjoitti:

        olla tarkkaavaisempia liikkuessaan autolla paikoissa, joissa on jalankulkijoita ja suojateitä!

        Kyllä mun mielestä pitää päästää suojatien ylitystä odottavat tien ylitse...

        eli en pysähdy tarkoituksella antamaan tietä, jos on vaaran paikka. ja jos pysähdyn niin jätän mahdollisuuksien mukaan autoni ja suojatien väliin n. 10 metriä.


      • M-kikke
        eka 5 kirjoitti:

        välitömästi kun poliisi tapaa suojatien eteen pysähtyneen auton törkeän ohituksen. Samalla syyte törkeästä varomattomuudesta liikenteessä.

        En ole ennen sitä kovin kummemmin miettinyt, mutta se todellakin on törkeää! Kyl se pitääs joo suojatielle pysähtyy, jos siinä joku on, mutta moniko sitten edes jaksaa pysähtyy? Vaikka sitä niin kannattaa! Mul on itel sellane tapa, et kävellä päästelen sinne suojatielle, tuli sieltä auto tai ei! Varmistan ensteks, et ne on nähny mut, ja ku ne on nähny, nii kävlen siihe auton etee ja morjestan :D Tai sitte saattaa vilahtaa kansainvälisiä käsimerkkejä, riippuen tilanteesta, mut mä en jää koskaan odottelemaan. Vaan menen :D.


      • zuhuu
        M-kikke kirjoitti:

        En ole ennen sitä kovin kummemmin miettinyt, mutta se todellakin on törkeää! Kyl se pitääs joo suojatielle pysähtyy, jos siinä joku on, mutta moniko sitten edes jaksaa pysähtyy? Vaikka sitä niin kannattaa! Mul on itel sellane tapa, et kävellä päästelen sinne suojatielle, tuli sieltä auto tai ei! Varmistan ensteks, et ne on nähny mut, ja ku ne on nähny, nii kävlen siihe auton etee ja morjestan :D Tai sitte saattaa vilahtaa kansainvälisiä käsimerkkejä, riippuen tilanteesta, mut mä en jää koskaan odottelemaan. Vaan menen :D.

        Itsekkin mennen aina kunhan olen tarkastanut tilanteen, en jää koskaan odottamaan koska mulla on oikeus ylittää tie ennen autoilijoita.


      • ainakaan

        uskalla pysähtyä tulee joku taksisuhari takaa ja varmaan ei pysähdy kerran meinas yks nainen jäädä alle kun suhari ajoi kiireesti hakemaan asiakasta en hoksaannut rekkaria ottaa ylös


      • tehnyt sillä
        ainakaan kirjoitti:

        uskalla pysähtyä tulee joku taksisuhari takaa ja varmaan ei pysähdy kerran meinas yks nainen jäädä alle kun suhari ajoi kiireesti hakemaan asiakasta en hoksaannut rekkaria ottaa ylös

        rekkarilla?


      • tuo on
        M-kikke kirjoitti:

        En ole ennen sitä kovin kummemmin miettinyt, mutta se todellakin on törkeää! Kyl se pitääs joo suojatielle pysähtyy, jos siinä joku on, mutta moniko sitten edes jaksaa pysähtyy? Vaikka sitä niin kannattaa! Mul on itel sellane tapa, et kävellä päästelen sinne suojatielle, tuli sieltä auto tai ei! Varmistan ensteks, et ne on nähny mut, ja ku ne on nähny, nii kävlen siihe auton etee ja morjestan :D Tai sitte saattaa vilahtaa kansainvälisiä käsimerkkejä, riippuen tilanteesta, mut mä en jää koskaan odottelemaan. Vaan menen :D.

        Tapatat itsesi! ja kuskin henkisesti. Moni ihminen ae näytä ottavan pienintäkäänvastuuta itsestään, odottavat että muut tekevät sen. Yksi on juuri suojatien, katsovat muualle, räpläävärt kännykää kävellessä suojateille. Odottavat että mahdollinenj autoilija huomaa matelijan ja pysähtyy. Kyllä satatan jokaisen on otettava vastuu omasta terveydestään, eikä olettaa että kyllä muut, nämä suojatielle silmät ja korvat kiinni laahustajat ovat niitä samoja päsejä jota syyttävät sairudestaa muita ja mikäli lääkäri ei tee ihmettä ja parranna syövästä etc. syyttävät hoitohenkilökuntaa ja lekureita ja hallintoa. Paranenmin lähte aia itsestä jos on lähteäkseen niin myös suojatien ylitys silmälapuissa tai lapuitta.


      • ytimeen
        tuo on kirjoitti:

        Tapatat itsesi! ja kuskin henkisesti. Moni ihminen ae näytä ottavan pienintäkäänvastuuta itsestään, odottavat että muut tekevät sen. Yksi on juuri suojatien, katsovat muualle, räpläävärt kännykää kävellessä suojateille. Odottavat että mahdollinenj autoilija huomaa matelijan ja pysähtyy. Kyllä satatan jokaisen on otettava vastuu omasta terveydestään, eikä olettaa että kyllä muut, nämä suojatielle silmät ja korvat kiinni laahustajat ovat niitä samoja päsejä jota syyttävät sairudestaa muita ja mikäli lääkäri ei tee ihmettä ja parranna syövästä etc. syyttävät hoitohenkilökuntaa ja lekureita ja hallintoa. Paranenmin lähte aia itsestä jos on lähteäkseen niin myös suojatien ylitys silmälapuissa tai lapuitta.

        ..ei mitään vastuuta itsestä! Autoilija en voi muuta kuin ajaa viimehetellä eteenhyppivän yli. Ja tämä ilman tunnontuskia.


      • random_heeb
        ytimeen kirjoitti:

        ..ei mitään vastuuta itsestä! Autoilija en voi muuta kuin ajaa viimehetellä eteenhyppivän yli. Ja tämä ilman tunnontuskia.

        laki kyllä sanoo selvästi että autoilijan on päästettävä jalankulkia suojatien yli...

        että tässäkin suurin osa autoilijoita rikkoo lakia lähes päivittäin



        kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle


      • onks järkee
        ainakaan kirjoitti:

        uskalla pysähtyä tulee joku taksisuhari takaa ja varmaan ei pysähdy kerran meinas yks nainen jäädä alle kun suhari ajoi kiireesti hakemaan asiakasta en hoksaannut rekkaria ottaa ylös

        mikä nykyään taksi kuskeja vaivaa ja vielä ne taksikuskit jotka kuljettaa lapsia kouluihin niin eipä oteta huomioon muita kulkevia lapsia.


      • MAYAnilainen
        tuo on kirjoitti:

        Tapatat itsesi! ja kuskin henkisesti. Moni ihminen ae näytä ottavan pienintäkäänvastuuta itsestään, odottavat että muut tekevät sen. Yksi on juuri suojatien, katsovat muualle, räpläävärt kännykää kävellessä suojateille. Odottavat että mahdollinenj autoilija huomaa matelijan ja pysähtyy. Kyllä satatan jokaisen on otettava vastuu omasta terveydestään, eikä olettaa että kyllä muut, nämä suojatielle silmät ja korvat kiinni laahustajat ovat niitä samoja päsejä jota syyttävät sairudestaa muita ja mikäli lääkäri ei tee ihmettä ja parranna syövästä etc. syyttävät hoitohenkilökuntaa ja lekureita ja hallintoa. Paranenmin lähte aia itsestä jos on lähteäkseen niin myös suojatien ylitys silmälapuissa tai lapuitta.

        Just.. Osuit naulan kantaan. Ainakin täällä itärajalla jalankulkijat menevät suojatielle välittämättä autoista ja hyvä etteivät jää tupakoimaan siihen. Se on ärsyttävää kun itse on jalan liikkeellä niin nopsasti ylittää tien. Samoin Hesassa muuten jäävät alle. Mutta täällä ne tosiaan jäävät tielle tupakalle eikä mitään kiirettä.Pitäsi kävelijällä olla myös vastuu.


      • Kun suojatien edessä on henkilö, jolla on selkeä aikomus mennä tien yli, niin päästän hänet, jättäen hieman marginaalia itseni, ja suojatien väliin.
        Jos viereiseltä kaistalta meinataan tulla pysähtymättä ohi, tai vastaantulija ei tajua pysähtyä, niin minulla on pelivaraa nytkäyttää omaa autoa eteenpäin, ja kääntää sivulle samalla "sulkien" törttöilijän tie, ja samalla suojata jalankulkijaa omalla autollani. muutaman kerran näin tehnyt ja on törttöilijä löytänyt aika äkkiä jarrun, jalankulkija kyllä kieltämättä on aina säikähtänyt, mutta tajunnut miltei heti mistä kyse, kun jossain alkaa renkaat ja torvi ulvoa.

        Tietenkin nytkäytys on niin pieni että, en itse päädy suojatien päälle, eikä omasta autostani päädy mitään osaa viereiselle kaistalle.


      • sitten
        zuhuu kirjoitti:

        Itsekkin mennen aina kunhan olen tarkastanut tilanteen, en jää koskaan odottamaan koska mulla on oikeus ylittää tie ennen autoilijoita.

        ... myös huomioon, että sinulla on pimeällä heijastin NÄKYVÄSSÄ paikassa??? Itse ajan monesti töistä kotiin sellaiseen aikaan, että ulkona on hämärää tai pimeää. Ne katuvalot eivät todella loista niin paljon, että mustissa kulkevan jalankulkijan erottaisi ajoissa. Läheltä-piti-tilanteita on sattunut monta!

        On myös tilanteita, kun teinit tai keski-ikäiset tulevat pusikosta katsomatta tuleeko autoja, ja kävelevät n. 5metriä suojatien sivussa! Sitten näytetään keskisormea kun autoilija lyö jarrun pohjaan ja pysähtyy juuri ennen jalankulkijaa.

        Ja jokainen varmasti ymmärtää tuplata riskin tähän kaikkeen talvella kun tiet on jäässä. Auto ei vaan pysähdy yhtä nopeasti kuin jalat! Parempi antaa auton mennä ensin ja lähteä vasta sitten saapastelemaan autotielle!


      • vuosi 1998 Hesassa

        "Syksyinen perjantaiaamu Huopalahdessa:bussi ajaa päin punaisia ja suojatietä ylittänyt 8-vuotias tyttö jää auton alle.Seurauksena vakava aivovamma,joka johtaa tytön menehtymiseen.
        Kesällä Sörnäisissä 12-vuotias poika jää suojatiellä auton yliajamaksi.Silminnäkijöiden mukaan auto ajaa selvästi ylinopeutta(ohitti suojatien eteen pysähtyneen pakettiauton)Seurauksena jalan murtuma ja ruhjeita,pojalla oli onnea.
        Keväällä Kannelmäessä 7-vuotias tyttö jää suojatiellä selvästi ylinopeutta ajavan auton alle:seurauksena neliraajahalvaus.
        Kaikki kolme kohtalaisen lyhyen ajan sisällä Helsingissä...kaikki tapahtumia,jotka olisi ollut vältettävissä vain liikennesääntöjä noudattamalla..Ne ovat pelisääntöjä,joita noudattamalla kaikki hyötyvät..."
        Näin kirjoitti ambulanssilääkäri Janne Aaltonen otsikolla "Kiire pois liikenteestä!Ilta-Sanomissa."Hän oli kaikissa tapauksissa paikalla auttamassa uhreja.
        Miksi minä tämän kirjoituksen muistan?Olen sen "onnekkaan 12-vuotiaan"äiti.Muistan aina hetken kun näin 8 metriä ilmassa lentäneen,verilammikossa makaavan poikani kadulla.Hillitsee kummasti liikennesääntöjen rikkomisinnokkuutta,kun joku rakas on uhri.Meillä tämä tapahtuma sotki elämäämme vain puoli vuotta,muilla tähän mennessä 10 vuoden kärsimys.


      • Linja-autonkuljettaja.
        onks järkee kirjoitti:

        mikä nykyään taksi kuskeja vaivaa ja vielä ne taksikuskit jotka kuljettaa lapsia kouluihin niin eipä oteta huomioon muita kulkevia lapsia.

        Pysähdyin suojatien eteen kun viereistä kaistaa veti volvo kun viimeistä päivää ja meinas viedä tenavan mukana. Myöhemmin sama auto ajeli bussi kaistaa, kun lähdin pysäkiltä sen eteen ja kohta yhtiö otti minuun yhteyttä. Vastasin siihen että se nainen ei taida osata liikennesääntöjä. Tämä oli noin 40-50vuotias nainen


      • niin laki kyllä sanoo
        eka 5 kirjoitti:

        välitömästi kun poliisi tapaa suojatien eteen pysähtyneen auton törkeän ohituksen. Samalla syyte törkeästä varomattomuudesta liikenteessä.

        että mikäli ajosuunnassa 5m tai alle on pysähtyneenä ajoneuvo, niin sitä ei saa ohittaa pysähtymättä itsekkin.


      • sekopäisiä 99%taxikuskeista
        onks järkee kirjoitti:

        mikä nykyään taksi kuskeja vaivaa ja vielä ne taksikuskit jotka kuljettaa lapsia kouluihin niin eipä oteta huomioon muita kulkevia lapsia.

        Taxikuskit on kyl ihan sekopäitä, ainakin suurin osa! Ajavat kuin viimeistä päivää, vaikkei kiire oliskaan. Mä olen nähnyt vain 2 taxia, jotka ajoi rauhallista nopeutta! Yleensä ne kovaa/huonosti ajavat ovat niitä renkejä,(ei omista taxiautoa),ja jotka ei oo koskaan päässeet arvokkaan/hyvän auton rattiin ennen, ja nyt sitten pitää "näyttää" kaikille, ja viattomat saavat tästä kärsiä. Ei hyvä ajotapa ole kovaa ajoa, vaan muiden huomioon ottamista liikenteessä. JA KAIKKI OVAT TASA-ARVOISIA LIIKENTEESSÄ, VAI OVATKO, ARVON KUSKIT? Ottakaa rauhallisesti taxikuskit, niin teistäkin tykätään!


      • ehdottomasti, mutta

        .. ei välittömästi suojatien eteen. Kun pysähtyy tai hiljentää monikaistaisella tiellä 5 - 10 m ennen suojatietä jää näkyvyyttä sekä jalankulkijalle, että viereisen kaistan autokuskille. Vastuu tilanteesta muuttuu konkreettisemmaksi viereisellekin autoilijalle, kun hän näkee jalankulkijan suojatiellä.
        Välittömäsi suojatien eteen pysähdyttäessä, viereinen autoilija pannaan "vain" noudattamaan jotain liikessesääntöä, pysähtymään kun tuo toinenkin on pysähtynyt. Sääntöhän on ykselitteinen, mutta yhtä selvää on, että aina on niitä autoilijoita jotka eivät muista noudattaa sitä.
        Näkymätön vaara on meille usein nimeltään "yllätys".


      • tsi2
        vuosi 1998 Hesassa kirjoitti:

        "Syksyinen perjantaiaamu Huopalahdessa:bussi ajaa päin punaisia ja suojatietä ylittänyt 8-vuotias tyttö jää auton alle.Seurauksena vakava aivovamma,joka johtaa tytön menehtymiseen.
        Kesällä Sörnäisissä 12-vuotias poika jää suojatiellä auton yliajamaksi.Silminnäkijöiden mukaan auto ajaa selvästi ylinopeutta(ohitti suojatien eteen pysähtyneen pakettiauton)Seurauksena jalan murtuma ja ruhjeita,pojalla oli onnea.
        Keväällä Kannelmäessä 7-vuotias tyttö jää suojatiellä selvästi ylinopeutta ajavan auton alle:seurauksena neliraajahalvaus.
        Kaikki kolme kohtalaisen lyhyen ajan sisällä Helsingissä...kaikki tapahtumia,jotka olisi ollut vältettävissä vain liikennesääntöjä noudattamalla..Ne ovat pelisääntöjä,joita noudattamalla kaikki hyötyvät..."
        Näin kirjoitti ambulanssilääkäri Janne Aaltonen otsikolla "Kiire pois liikenteestä!Ilta-Sanomissa."Hän oli kaikissa tapauksissa paikalla auttamassa uhreja.
        Miksi minä tämän kirjoituksen muistan?Olen sen "onnekkaan 12-vuotiaan"äiti.Muistan aina hetken kun näin 8 metriä ilmassa lentäneen,verilammikossa makaavan poikani kadulla.Hillitsee kummasti liikennesääntöjen rikkomisinnokkuutta,kun joku rakas on uhri.Meillä tämä tapahtuma sotki elämäämme vain puoli vuotta,muilla tähän mennessä 10 vuoden kärsimys.

        Onnea Sinulle Äiti.Sanomattakin selvää että lopputulos olisi voinut olla murheellisempi.Itse antaisin suoraan vuoden linnatuomion autoilijalle joka ajaa pysähtymättä suojatien eteen pysähtyneen auton ohi.Mielestäni se on Rikoksista suurin kaupunkiliikenteessä.Turvaetäisyys näyttää myös olevan täysin tuntematon käsite suurimmalle osalle autoilijoista.Varsinkin Moottoripyörään turvaetäisyys kannattaa maksimoida.M-pyörä nimittäin pysähtyy kuin seinään verratuna autoon jos edessä sattuu jotain yllättävää.


      • #############
        sekopäisiä 99%taxikuskeista kirjoitti:

        Taxikuskit on kyl ihan sekopäitä, ainakin suurin osa! Ajavat kuin viimeistä päivää, vaikkei kiire oliskaan. Mä olen nähnyt vain 2 taxia, jotka ajoi rauhallista nopeutta! Yleensä ne kovaa/huonosti ajavat ovat niitä renkejä,(ei omista taxiautoa),ja jotka ei oo koskaan päässeet arvokkaan/hyvän auton rattiin ennen, ja nyt sitten pitää "näyttää" kaikille, ja viattomat saavat tästä kärsiä. Ei hyvä ajotapa ole kovaa ajoa, vaan muiden huomioon ottamista liikenteessä. JA KAIKKI OVAT TASA-ARVOISIA LIIKENTEESSÄ, VAI OVATKO, ARVON KUSKIT? Ottakaa rauhallisesti taxikuskit, niin teistäkin tykätään!

        Olipa räikeää yleistämistä taksikuskien ajotavasta.
        Yksikään näkemäni taksikuski ei aja kuin kuvailit. Ja olen monasti päässyt suojatien yli juuri taksin pysähdyttyä antamaan tietä. Muut autoilijat ajavat törkeästi pysähtymättä suojatien ohi ja varsinkin siltä toiselta kaistalta...


      • ???
        pysähtyjän kanssa, kirjoitti:

        eli en pysähdy tarkoituksella antamaan tietä, jos on vaaran paikka. ja jos pysähdyn niin jätän mahdollisuuksien mukaan autoni ja suojatien väliin n. 10 metriä.

        Ja sehän tarkoittaa sitä, että viereistä kaistaa ajavan ei tarvitse pysähtyä... Max 5m suojatiestä, vai miten se nyt oli...


      • hyvä muisti
        Linja-autonkuljettaja. kirjoitti:

        Pysähdyin suojatien eteen kun viereistä kaistaa veti volvo kun viimeistä päivää ja meinas viedä tenavan mukana. Myöhemmin sama auto ajeli bussi kaistaa, kun lähdin pysäkiltä sen eteen ja kohta yhtiö otti minuun yhteyttä. Vastasin siihen että se nainen ei taida osata liikennesääntöjä. Tämä oli noin 40-50vuotias nainen

        Taidat olla oikesti joutohenkilö.
        Oikeat dösäkuskit ei kehuskele tekemisillään, varsinkaan kun on ajanut jonkun eteen tahallaan vaikkakin joku ajaisi ns. bussikaistaa.(tiesitkö mihin auto oli menossa).Luepa vielä kerran ne säännöt.
        Sinä pöljä et ole oikein ymmärtänyt toimenkuvaasi, joten sinulla lienee loistava tulevaisuus taxikuskina vaikkapa länsisataman tolpalla.


      • hullu kuski
        zuhuu kirjoitti:

        Itsekkin mennen aina kunhan olen tarkastanut tilanteen, en jää koskaan odottamaan koska mulla on oikeus ylittää tie ennen autoilijoita.

        "Itsekkin mennen aina kunhan olen tarkastanut tilanteen, en jää koskaan odottamaan koska mulla on oikeus ylittää tie ennen autoilijoita."

        Toivottavasti jäisit pari kertaa auton alle, niin ehkä miettisit uudemman kerran ns. oikeuksiasi.


      • The Rat
        tuo on kirjoitti:

        Tapatat itsesi! ja kuskin henkisesti. Moni ihminen ae näytä ottavan pienintäkäänvastuuta itsestään, odottavat että muut tekevät sen. Yksi on juuri suojatien, katsovat muualle, räpläävärt kännykää kävellessä suojateille. Odottavat että mahdollinenj autoilija huomaa matelijan ja pysähtyy. Kyllä satatan jokaisen on otettava vastuu omasta terveydestään, eikä olettaa että kyllä muut, nämä suojatielle silmät ja korvat kiinni laahustajat ovat niitä samoja päsejä jota syyttävät sairudestaa muita ja mikäli lääkäri ei tee ihmettä ja parranna syövästä etc. syyttävät hoitohenkilökuntaa ja lekureita ja hallintoa. Paranenmin lähte aia itsestä jos on lähteäkseen niin myös suojatien ylitys silmälapuissa tai lapuitta.

        Jos suojatielle aikoo mennä, sinne on myös mentävä. Kyllä ne autot pysähtyvät, tai jos eivät pysähdy... Noo, parempi että ajavat minun ylitseni, kuin vaikka jonkun pikkulapsen. Ehkä seuraavalla kerralla pysähtyvät.

        Autoilijana lähden samasta vaatimuksesta liikkeelle. Jos joku on suojatiellä tai astumassa sinne, pysähdyn. Jos seistään tien reunassa, voidaan siinä sitten seistä vaikka maailman tappiin. Poikkeukset poikkeuksina. :)


      • The Rat
        vuosi 1998 Hesassa kirjoitti:

        "Syksyinen perjantaiaamu Huopalahdessa:bussi ajaa päin punaisia ja suojatietä ylittänyt 8-vuotias tyttö jää auton alle.Seurauksena vakava aivovamma,joka johtaa tytön menehtymiseen.
        Kesällä Sörnäisissä 12-vuotias poika jää suojatiellä auton yliajamaksi.Silminnäkijöiden mukaan auto ajaa selvästi ylinopeutta(ohitti suojatien eteen pysähtyneen pakettiauton)Seurauksena jalan murtuma ja ruhjeita,pojalla oli onnea.
        Keväällä Kannelmäessä 7-vuotias tyttö jää suojatiellä selvästi ylinopeutta ajavan auton alle:seurauksena neliraajahalvaus.
        Kaikki kolme kohtalaisen lyhyen ajan sisällä Helsingissä...kaikki tapahtumia,jotka olisi ollut vältettävissä vain liikennesääntöjä noudattamalla..Ne ovat pelisääntöjä,joita noudattamalla kaikki hyötyvät..."
        Näin kirjoitti ambulanssilääkäri Janne Aaltonen otsikolla "Kiire pois liikenteestä!Ilta-Sanomissa."Hän oli kaikissa tapauksissa paikalla auttamassa uhreja.
        Miksi minä tämän kirjoituksen muistan?Olen sen "onnekkaan 12-vuotiaan"äiti.Muistan aina hetken kun näin 8 metriä ilmassa lentäneen,verilammikossa makaavan poikani kadulla.Hillitsee kummasti liikennesääntöjen rikkomisinnokkuutta,kun joku rakas on uhri.Meillä tämä tapahtuma sotki elämäämme vain puoli vuotta,muilla tähän mennessä 10 vuoden kärsimys.

        Eikös huopalahdessa kyseessä ollut ylinopeutta ajava toimitusjohtaja, jonka takia nopeusrajoitustakin tiputettiin 20% (kiva vaikutus, nyt sitten kaikki ajavat ylinopeutta ja kukaan ei silti pääse minnekään)... Muistan vain siksi, että tiesin tapauksen (sillä oli firma kaverin entisen firman paikalla).

        Vai oliko toinen tapaus?


      • Veroton
        hullu kuski kirjoitti:

        "Itsekkin mennen aina kunhan olen tarkastanut tilanteen, en jää koskaan odottamaan koska mulla on oikeus ylittää tie ennen autoilijoita."

        Toivottavasti jäisit pari kertaa auton alle, niin ehkä miettisit uudemman kerran ns. oikeuksiasi.

        Olet nimimerkkisi veroinen. Ei se btw ole "ns oikeus" vaan ihan lakiin perustuva oikeus. Jos ei sovi niin painu pimeään kellariin puremaan vesuvamppua.


    • ://////

      Se on tosi inhottavaa kun odottaa suojatien yli pääsemistä, toinen auto pysähtyy mutta viereisellä kaistalla tuleva auto ei aiokaan hidastaa. Sitten se pysähtynyt auto joutuu siinä odottelemaan että viereiselläkin kaistalla joku pysähtyis ja sitten sekin lähtee siitä menemään. Mikä siinä on niin hankalaa joillekin pysähtyä siks aikaa että kävelen äkkiä yli. Etenkin tosi vaarallisissa paikoissa kannattais olla valot, ei nyt välttämättä ihan joka paikassa.

    • varmaan

      niin, että ne jotka ei pysähdy pelkää menettävänsä ns. pallinsa, jos vaikka vahingossa antaisivat tietä toisille. Aivan naurettavia autoilijoita nykyään liikenteessä!

    • putkikauppa.com

      samaan suuntaan ajavat usein suojatien yli, vaikka siihen olisit pysähtynytkin. Toivoisin varovaisuutta kaikille tiellä liikkujille enemmän.

      • Sehän on tieliikennelaissa ...

        27 §
        Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot
        Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

        Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

        1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;

        ------

        Jos siis tarkoituksesi on päästää jalankulkija suojatielle, lain mukaan sinun on pysäytettävä yli 5 metrin päähän.


    • Charlotttt

      Pysähdyn aina,jos tilanne näyttää siltä,että on turvallista pysähtyä.
      Ennakointi on tässäkin tilanteessa oltava hyvä.

    • leksa1983

      Se nyt vaan on semmonen pykälä siellä tieliikennelaissa että jalankulkijalle tulee antaa aina tietä. Se että joku ajaa laput silmillä ei ole sinun vikasi. Kyllä jokaisen tulisi seurata ajoradan yli kulkevia ihmisiä ja hidastaa vauhtiansa / pysäyttää ajoneuvonsa tilanteen mukaan.

      • Autolla liikkuessani koitan aina tarvittaessa pysähtyä suojatien eteen. Kerran tömähti bussi kunnolla takapuskuriin, toisen kerran pikkuauto ja onpa poliisitkin joutuneet takanani pysähtymään hätäiseti. Silti kulkiessani jalkaisin pidän oikeuksistani kiinni ja astun rohkeasti suojatielle (en nyt sentään suoraan auton alle), ihmetyttää vaan, että kun autoilija joutuu nostamaan jalan kaasulta niin sitten ne tööttäilee niinkuin olisin joku lainsuojaton.


      • Ville.
        Kekkis kirjoitti:

        Autolla liikkuessani koitan aina tarvittaessa pysähtyä suojatien eteen. Kerran tömähti bussi kunnolla takapuskuriin, toisen kerran pikkuauto ja onpa poliisitkin joutuneet takanani pysähtymään hätäiseti. Silti kulkiessani jalkaisin pidän oikeuksistani kiinni ja astun rohkeasti suojatielle (en nyt sentään suoraan auton alle), ihmetyttää vaan, että kun autoilija joutuu nostamaan jalan kaasulta niin sitten ne tööttäilee niinkuin olisin joku lainsuojaton.

        Kun minä olen jalkaisin liikkeellä ja aikeissa ylittää kadun, katson tuleeko autoja. Jos tulee, pysähdyn kadun reunaan ja vinkkaan kädellä autoilijalle: "ole hyvä, mene vain, minä voin kyllä odottaa muutaman silmänräpäyksen ajan".

        Jos taas olen itse ratin takana, en yleensä pysähdy ns. suojatien eteen, päästääkseni jalankulkijat kävelemään ohipyyhkäisevän auton alle. Sen sijaan ohitan jalankulkijat hitaasti ja varovasti ajaen. Koko ajan olen skarppina ehtiäkseni pysähtymään, mikäli joku haluaa ehdottomasti pitää oikeuksistaan kiinni ja astuu autoni eteen.


      • autoilijoiden vuoksi
        Ville. kirjoitti:

        Kun minä olen jalkaisin liikkeellä ja aikeissa ylittää kadun, katson tuleeko autoja. Jos tulee, pysähdyn kadun reunaan ja vinkkaan kädellä autoilijalle: "ole hyvä, mene vain, minä voin kyllä odottaa muutaman silmänräpäyksen ajan".

        Jos taas olen itse ratin takana, en yleensä pysähdy ns. suojatien eteen, päästääkseni jalankulkijat kävelemään ohipyyhkäisevän auton alle. Sen sijaan ohitan jalankulkijat hitaasti ja varovasti ajaen. Koko ajan olen skarppina ehtiäkseni pysähtymään, mikäli joku haluaa ehdottomasti pitää oikeuksistaan kiinni ja astuu autoni eteen.

        joustavasta liikenteestä on turha edes unelmoida.
        Voin hyvin kuvitella,että olet juuri sellainen,joka ajattelee vaan itseään ja "minä ensin" asenteella!!


      • Ville.
        autoilijoiden vuoksi kirjoitti:

        joustavasta liikenteestä on turha edes unelmoida.
        Voin hyvin kuvitella,että olet juuri sellainen,joka ajattelee vaan itseään ja "minä ensin" asenteella!!

        En todellakaan ymmärrä ajattelutapaasi. Minä mielestäni teen liikenteestä joustavaa, kun en jalankulkijana astu suojatielle pysäyttämään mahdollisesti pitkääkin autojonoa.

        Ja kun en itse autonkuljettajana pysähdy ja pokkaa jokaisen jalankulkijan kohdalla, en myöskään pysäytä takanani olevaa autojonoa, vaan liikenne soljuu eteenpäin tasaisesti.

        Useasti vinkkaan muut autot menemään edelleni, vaikka minulla olisi etuajo-oikeus, kun totean liikennetilanteelle olevan näin edullista. En todellakaan pidä oikeuksistani kiinni kynsin hampain ja kaahaa eteenpäin "minä ensin" -asenteella.


      • Ville. kirjoitti:

        En todellakaan ymmärrä ajattelutapaasi. Minä mielestäni teen liikenteestä joustavaa, kun en jalankulkijana astu suojatielle pysäyttämään mahdollisesti pitkääkin autojonoa.

        Ja kun en itse autonkuljettajana pysähdy ja pokkaa jokaisen jalankulkijan kohdalla, en myöskään pysäytä takanani olevaa autojonoa, vaan liikenne soljuu eteenpäin tasaisesti.

        Useasti vinkkaan muut autot menemään edelleni, vaikka minulla olisi etuajo-oikeus, kun totean liikennetilanteelle olevan näin edullista. En todellakaan pidä oikeuksistani kiinni kynsin hampain ja kaahaa eteenpäin "minä ensin" -asenteella.

        kun mennään sääntöjen mukaan. Liikenteen rytmi sotkeentuu yhtälailla kuljettaessa minä ensin meiningillä, kuin myös sillä että annetaan muiden mennä ensin. kun mennään sääntöjen mukaan on tilanteiden ennakointi helpompaa. Esim. olen tasa-arvoisessa risteyksessä odotellut jonkin aikaa autossani, että liikennevirta oikealta katkeaisi ja pääsisin risteyksen yli, katson että tuolla jalankulkija on astumassa ajoradalle ja sieltä tulevat autot joutuvat pysähtymään. Valmistaudun lähtemään liikkeelle, mutta "kohtelias" jalankulkija viittilöikin sieltä tulevat autot jatkamaan matkaa... tietysti pitää myös joustaa, eikä juosta auton alle, mutta tuossa esim. tilanteessa liikenteen joustavuus kärsi, koska minun suunnassani jono ei päässyt purkautumaan.


    • on rikos!

      Siis tieliikennelaissahan sanotaan, että "Jalankulkijaa, joka on suojatiellä, TAI AIKEISSA ASTUA SUOJATIELLE, on väistettävä"! Tämä ei ole ehdotus vaan käsky. Harmittavaa vaan, että harva liikenteessä olija tietää tämmöisestä laista, ja vaikka tietäisikin, niin ehkä 10% autoilijoista tätä noudattaa. Ja toinen tieliikennelain pykälä; "Suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittaminen pysähtymättä on rikos" ja tästä rikoksesta voi pahimmassa tapauksessa saada ehdotonta vankeutta, jos tulee ruumiita, ja kyse on törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä piittaamattomuudesta.

      Että ei siellä liikenteessä pelkästään varovaisuutta tarvita, vaan myös niitä liikennesääntöjä, mitkä autokoulun setä/täti ovat opettaneet. Ja jos ei ole enää muistissa, niin ei muuta kun parille teoriatunnille istumaan... Koska siinä vaiheessa jos niitä ruumiita tulee vaan oman tyhmyyden takia, niin linnassahan niitä liikennesääntöjä joutaa sitten lukemaan. Siis jos saa vielä joskus ajokortin takaisin.

      • The Rat

        Väite on hieno ja väärä.

        Ei tarvitse olla ajatustenlukija, eikä tarvitse pysähtyä. Mutta jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille, on tietä annettava. Pysähtyä ei tarvitse.

        Suojatielle ei taas saa ajaa pysähtymättä, mikäli viereiselle samaan suuntaan menevälle kaistalle on pysähtynyt ajoneuvo, tai mikäli näkyvyys suojatielle on muuten estynyt.

        Käytännössä turvallisesti ja vastuullisesti toimiva ihminen hidastaa tarvittavissa määrin, mutta harvoin varsinaisesti pysähtyy (ellei sitten joutuisi muuten päältä ajamaan). Säästyy polttoainettakin kun välttää turhia pysähtelyjä.


      • Omituinen höpöttäjä
        The Rat kirjoitti:

        Väite on hieno ja väärä.

        Ei tarvitse olla ajatustenlukija, eikä tarvitse pysähtyä. Mutta jos jalankulkija on suojatiellä tai astumassa sille, on tietä annettava. Pysähtyä ei tarvitse.

        Suojatielle ei taas saa ajaa pysähtymättä, mikäli viereiselle samaan suuntaan menevälle kaistalle on pysähtynyt ajoneuvo, tai mikäli näkyvyys suojatielle on muuten estynyt.

        Käytännössä turvallisesti ja vastuullisesti toimiva ihminen hidastaa tarvittavissa määrin, mutta harvoin varsinaisesti pysähtyy (ellei sitten joutuisi muuten päältä ajamaan). Säästyy polttoainettakin kun välttää turhia pysähtelyjä.

        Joku pykälähän määrää autoilijalle, että ajoneuvo pitää saada pysähtymään tarvittaessa ennen suojatietä.
        Tästä päästäänkin hupaisalla ajatusleikillä raja-arvojen ihmeelliseen maailmaan. Auton lähestyessä suojatietä käytettävissä oleva jarrutusmatka pienenee jos nopeuden on vähennyttävä niin, että jarrutus voidaan suorittaa onnistuneesti ennen suojatietä. Kun siis auto lähestyy suojatietä, nopeuden on lähestyttävä nollaa. Toisaalta jos nopeus kokoajan putoaa niin auto ei koskaan saavuta suojatietä. Toki lain puitteissa suojatietä ennen voi pysähtyäkin. Seuraako tästä, että autoilija ei voi koskaan ylittää suojatietä laillisesti?

        :D


      • suojatien eteen pysähtymisen

        Suojatien eteen ei saa pysähtyä niin lähelle että peittää näkyvyyden sille. Pitää olla 5 metriä etäisyyttä vähintään. Tieliikennelaki sanoo niin. Eikä siinä ole mitään poikkeusta sille että olisi sallittua pysähtyä alle 5 metrin päähän sen takia että päästää jalankulkijan suojatielle.

        Pysähtyminen alle 5 metrin päähän on kielletty.

        Siis jos joku ajaa sinun ohitsesi, kun sinä olet pysähtynyt suojatien eteen, niin SINÄHÄN SE RIKOLLINEN OLET. Myös.


    • kerran takapajula

      suojatiekulttuurissa.
      Aina kun käy Keski-Euroopassa, ja takaisin Suomeen, voi aina ihmetellä suomalaisten autoilijoiden suojatiekäyttäytymistä.
      Vaikka liikenne olisi kaaosmaista kuten Belgiasta tai Ranskassa, autot aina pysähtyvät suojatien eteen.
      Suomessa jalankulkija riskeeraa henkensä jos astuu suojatielle, varsinkin nelikaistaisella tiellä.
      Silloin kun ajoin ajokorttini 80-luvun lopussa yksi pahimmista rikkeistä oli suojatien pysähtyneen auton ohittaminen, en tiedä onko enää, sen verran usein tämän näkee.
      Itsekin pysähdyn melkein aina, ja valitettavan usein vierestä paahtaa joku idiootti ohi, tai sitten vastaantulevien kaistalta ei kukaan pysähdy, siinä sitten odotellaan, jalankulkija ja minä :-)

      • muualla euroopassa...

        Pysähtyvät lähes aina päästämään jalankulkijan tien yli.
        KOSKA siellä saa niin helvetinmoiset sakot ellei sitä tee.
        Lisäksi monessa maassa on pisteytys sakoissa ja lähtee kortti kuivumaan kun tarpeeksi parkkeerailee esimerkiksi kuin nämä vähemmistömme.


      • kallista täällä
        muualla euroopassa... kirjoitti:

        Pysähtyvät lähes aina päästämään jalankulkijan tien yli.
        KOSKA siellä saa niin helvetinmoiset sakot ellei sitä tee.
        Lisäksi monessa maassa on pisteytys sakoissa ja lähtee kortti kuivumaan kun tarpeeksi parkkeerailee esimerkiksi kuin nämä vähemmistömme.

        peräti 700e sakot! Pisteet pois! 12 pistettä=ajokortti pois ja autokouluun uudelleen!
        Näin espanjassa.


      • hanuria, tosi on
        kallista täällä kirjoitti:

        peräti 700e sakot! Pisteet pois! 12 pistettä=ajokortti pois ja autokouluun uudelleen!
        Näin espanjassa.

        rattijuoppohan se tappoi suomalaisia turisteja moottoritiellä.
        Virhepisteet ei paljookan pelottanu kun lähti liikenteeseen.
        Joten haist huilu tässä asiassa. Säännöt ovat rehellisiä varten.


      • juu juu

        Et ole sitten Italiassa käynyt?


    • Nimetön

      Tämä on vain yksi "hyvä" esimerkki siitä miksi mielestäni jonkin tason pakollinen "teoriakertaus" tulisi olla pakollinen.

      Tässä esimerkissä voi valitettavasti joku loukkaantua tai jopa kuolla. Muita liikennesääntöjä mitä ilmeisesti on vain unohdettu ovat mm. kun käännytään vasemmalle kaksi kaistaiselle (suuntaansa) tielle, niin moniko ryhmittyy ensin oikeasti sisemmälle kaistalle vaihtaakseen sitten haluamalleen ulommalle kaistalle? Pelti rytisee, mutta usein onneksi loukkaamatta ketään. Tai: Ajellaan moottoritietä kilometritolkulla alinopeutta vasenta kaistaa. Oikealta kun ei tässä maassa saisi ohittaa...

      Kerratkaa hyvät ihmiset liikennesääntöjä ja kunnioittakaa niitä. Säästämme tällä jopa henkiä!!!

      • Nimetön

        Ajaminen ei ole teoriaa vaan käytäntöä. Ongelma on käytännössä, kyllä lähes kaikki autoilijat ovat sen ajokoulun käyneet ja oppineet kyllä teorian. Siitä ei vaan välitetä eikä hahmoteta miksi sellaisia sääntöjä on.

        Käytännössä monia liikennesääntöjä voi rikkoa aivan niistä edes tietämättä ja myös välittämättä moisista, varsinkin kun on tarpeeksi liikennettä, silloinhan muutkin tekevät niin.

        Valvontaa on liian vähän, jos ihmiset saisivat sakkoja useimmin kun ajavat päin punaista, ajavat ylinopeutta tai ajavat suojatien yli pysähtymättä vaikka viereisellä kaistalla on pysähtynyt auto, niin johan oppisivat ihan käytännössäkin ettei niin saa tehdä. Tähän varmaan kehittyneimmissä maissa liikenneen suhteellisesti parempi sujuvuus perustuu, ehkä sitten kun on tarpeeksi teknistä valvontaa niin täällä Suomessa takapajuisetkin oppivat ajamaan kunnolla. Suomi on vielä täynnä maalaisia.

        Täyttä utopiaa on se että ihmiset ymmärtäisivät liikennesääntöjen perustana olevan turvallisuuden ja ajaisivat sen mukaan.


      • KURSSILLE!!!
        Nimetön kirjoitti:

        Ajaminen ei ole teoriaa vaan käytäntöä. Ongelma on käytännössä, kyllä lähes kaikki autoilijat ovat sen ajokoulun käyneet ja oppineet kyllä teorian. Siitä ei vaan välitetä eikä hahmoteta miksi sellaisia sääntöjä on.

        Käytännössä monia liikennesääntöjä voi rikkoa aivan niistä edes tietämättä ja myös välittämättä moisista, varsinkin kun on tarpeeksi liikennettä, silloinhan muutkin tekevät niin.

        Valvontaa on liian vähän, jos ihmiset saisivat sakkoja useimmin kun ajavat päin punaista, ajavat ylinopeutta tai ajavat suojatien yli pysähtymättä vaikka viereisellä kaistalla on pysähtynyt auto, niin johan oppisivat ihan käytännössäkin ettei niin saa tehdä. Tähän varmaan kehittyneimmissä maissa liikenneen suhteellisesti parempi sujuvuus perustuu, ehkä sitten kun on tarpeeksi teknistä valvontaa niin täällä Suomessa takapajuisetkin oppivat ajamaan kunnolla. Suomi on vielä täynnä maalaisia.

        Täyttä utopiaa on se että ihmiset ymmärtäisivät liikennesääntöjen perustana olevan turvallisuuden ja ajaisivat sen mukaan.

        Olen kanssasi samaa mieltä, etteivät ihmiset valitettavasti ymmärrä miksi säännöt ovat olemassa. Niinpä syyn voisi palauttaa esimerkiksi pakollisella kertauskurssilla mieleen! Kurssi tulisi olla vain suoritettu, ei siellä tarvitse välttämättä olla mitään koetta sen jälkeen.

        Suomessa ei valitettavasti ole resursseja ja rahoja "pienempien rikkeiden" (jotka tosin helposti myös ovat kuolemaan johtavia) valvomiseen ja rankaisemiseen. Poliiseja koulutetaan työvoimatoimistoon kun virkoja ei ole auki. Miksi niitä ei ole auki? -koska ei ole rahoja niitä avata.

        Niinpä halvempi vaihtoehto olisi viiden illan a´2h kurssi missä poliisi, autokoulunopettaja, lääkäri, palomies tai vastaava näyttää kuvia kolareista jotka johtuvat nimen omaan noista "pienistä rikkeistä", siihen kun lisätään mitä seurauksia siitä on tullut: nainen kuolee suojatielle. nainen onkin yksinhuoltaja, lapsi jää yksin j aon vasta ala-asteella... Luulisi taas kaikkien ainakin hetkeksi heräävän ajattelemaan. Eikä maksa paljoa!!!


      • eeeeeeeeee

        > kun käännytään vasemmalle kaksi kaistaiselle
        > (suuntaansa) tielle, niin moniko ryhmittyy ensin
        > oikeasti sisemmälle kaistalle vaihtaakseen sitten
        > haluamalleen ulommalle kaistalle?

        Kävin autokoulun Tampereella vuonna 1993. Silloin
        ainakin opetettiin, että suoraan ulommalle
        kaistalle kääntyminen on sallittua. Tietysti piti
        väistää, jos joku edestäpäin tuleva oli kääntymässä
        oikealle ja tälle samalle kaistalle. Tällä
        käännöksellä oli joku hieno nimikin, jota en enää
        muista. Tämä on jäänyt hyvin mieleen, koska silloin
        ihmetytti, että voiko näinkin tehdä.


    • Sorrsa

      Näin on!

      suomessa tuntuu vain poliisien valvontaisku keskittyvän siihen, jos joku ajaa motarilla 120 alueella hurjan 145 nopeutta keskellä yötä.

      Se, jos kaupunkialueella ajellaan päin punaisia, ei pysähdytä suojatien eteen, pysäköidään auto suojatien eteen yms ei tunnu virkavaltaa kiinnostavan.

      Veikkaan että olisi aika tehokas sakkorysä pysäyttää vaikkapa siviilipoliisiauto suojatien eteen, ja tsekata moniko tuohon suojatien eteen pysähtyy. Veikkaan että ainakin 8/10:stä ajelee tuosta hidastamatta tippaakaan..

      Vähän sama, moniko hidastaa/pysähtyy jos näkee että suojatielle on jalankulkija astumassa..

      Ehdottomasti kaupunkialueille lisää valvontaa. Samalla voisi myös sakottaa jalankulkijoita jotka kävelee päin punaisia.

    • mitä löytyy

      kännipäänuorilla kun on kiire juopottelemaan niin siinä ei suojatiet paljoa paina saatika poliisit, tärkeintä että äkkiä on päänuppi sekaisin jotta pääsee hankkimaan statusta muitten kännipäitten silmissä

      • pööräilijä

        et suinkaan yleistä liikaa?


    • Mie en väistä autoja. Ehkä olen liian tottunut siihen että autot väistää minua. Jos olen aikeissa mennä suojatielle niin tietysti katson että tuleeko ketään mutta en ala väistämään. Minusta on järjetöntä että pykälää suojatiestä ei noudateta. Ei niitä raitoja ole siihen tiehen somistus mielessä maalattu. Ja kun pääsen auton rattiin niin pysähdyn suojatien eteen jos siinä reunalla joku notkuu sen näköisenä että on menossa yli.

      Kyllä kaikki yli 50vuotiaat pitäisi laittaa uudelleen autokouluun. Asiat ei kuitenkaan ole niin kun silloin ennen.

      Ja mites kun tänään oli se jätä auto kotiin päivä?? Pahaa aavistamattomat ihmiset laitetaan liikkelle ympäristön parannus mielessään ja sitten joku pappa ajaa ooppelilla yli. Ensi vuonna vietetäänkin jätä rullatuoli kotiin päivää.

    • Päättäjille

      Olis erittäin tehokas ja helposti toteutettava neuvo tonne liikennepäättäjille. Kaistat, jos niitä on useampia, sumputetaan yhdeksi kaistaksi ennen suojateitä. (juu tiedetään alkaa ruikutus siitä, kuinka syntyy ruuhkaa ja hiilidioksidipäästöjä) Tai sitten Kymmenen metrin korkuinen liikennehidaste ;) Kylmää myös kun ajattelen omia lapsiani koulutiellä. Toinen neuvo tässä samalla päättäjille. Kamerat liikennevaloihin ja aina räpsähtää kuva rekkarista, kun joku kiireinen taas painaa päin punaisia. Helppoa, jos vaan tahtoa löytyis.

    • kävelijä76

      Voi olla todellakin parempi olla pysähtymättä suojatien kohdalla.

      Itse olen pari kertaa meinnanut jäädä auton alle kun Herttoniemen teollisuusalueella työmatkalla joku antaa tilaa jotta pääsisin suojatien yli.

      Usein jostain syystä pysähtyneen auton takaa kurvaa hirveätä vauhtia joku toinen ja ohittaa tämän ensimmäisen auton.

      Tällaisia tapauksia on vielä vaikeampi huomata kuin toisesta suunnasta lähestyviä.

      En ymmärrä miten joillain ihmisillä voi olla niin kiire jotka omalla autolla kulkevat.

      • taxikuski

        Sitä ihmettelen, että miten jalankulkijoilla voi olla niin kiire, etteivät voi muutaman sekunnin ajaksi pysähtyä kadun varteen, päästääkseen auton ohi. Ja sitten kun mennään yli, niin ollaan kuin päättömät kanat; ei nähdä, eikä kuulla mitä ympärillä tapahtuu. Ja jäädään ohiajavan auton alle. Vaan mitäpä tuosta, pääasia, että ollaan oikeassa.

        Ympäristönkin kannalta olisi hyvä, jos auto saisi jatkaa tasaisella nopeudella pysähtymättä. Jokainen pysähdys tupsauttaa pakoputkesta ylimääräisen annoksen ilmansaastetta.


      • kävelijä76
        taxikuski kirjoitti:

        Sitä ihmettelen, että miten jalankulkijoilla voi olla niin kiire, etteivät voi muutaman sekunnin ajaksi pysähtyä kadun varteen, päästääkseen auton ohi. Ja sitten kun mennään yli, niin ollaan kuin päättömät kanat; ei nähdä, eikä kuulla mitä ympärillä tapahtuu. Ja jäädään ohiajavan auton alle. Vaan mitäpä tuosta, pääasia, että ollaan oikeassa.

        Ympäristönkin kannalta olisi hyvä, jos auto saisi jatkaa tasaisella nopeudella pysähtymättä. Jokainen pysähdys tupsauttaa pakoputkesta ylimääräisen annoksen ilmansaastetta.

        Joskus saa odottaa todella kauan että pääsee tien yli, pitää melkein juosta. Näin on varsinkin Herttoniemessä pienteollisuusalueella.

        Sitten kun joku ystävällisesti antaa tietä tulee juuri sellainen hurjastelija joka _EI_ katsele ympärilleen. Suojatietähän ei huomata ainakaan.

        Nopeusrajoituksiakaan ei noudateta, varsinkin taksikuskit ovat tällasiai.


    • paatunut jalankulkija

      Parasta on kantaa vastuu vain omista tekemisistään ja pyrkiä tekemään niinkuin muutkin tekevät. On vaarallista poiketa laumasta, toimia eri tavalla.

      Aika villiähän kadun ylittäminen on, tiedän sen hyvin. Suojatie tai ei, valoja tai ei, viidakon lain pätevät. On vaarallista yrittää teeskennellä ettei asia ole näin. Järjetöntä, mutta totuus.

      Ipanoille olisi syytä kertoa että suojatie se vasta vaarallinen paikka onkin.

    • Vara-Elmo

      Jos jalankulkija on astumassa suojatielle - on tietä annettava (pl. kaista, koroke jne. välissä).
      Mutta jos annat tietä ja joku ajaa päälle - voit syyllistyä yllytykseen! Valitse sitten tuosta se pienempi "paha"!

    • weskuu

      Suomi on moottoriurheilun maailmassa todennäköisesti paras maa,mutta kun lyödään kulkupeliin kilvet ,ni9in alkaa idiootit erottumaan massasta.En tajua ,miksi autolla ajo voi olla joillekin nin ylivoimaisen vaikeeta???

    • hyvää päivää...

      Suojatien eteen TÄYTYY pysähtyä, jos sille on astumassa jalankulkija. Antaa muiden autoilijoiden törttöillä mielensä mukaan, tekee itse oikein.

      Itselläkin oli vähän aikaa sitten hieman vastaava tilanne. Liikennevalot eivät toimineet, niin pysähdyin odottamaan, että jalankulkijat menisivät suojatietä yli. Toista kaistaa samaan suuntaan ajavat eivät väistäneet vaan ajoivat ohi. Poliisi jos olisi ollut näkemässä, olisi tullut sakot kaikille.

      • jos suojatielle

        työnnytään esim. 20m ennen kuin olen suojatien kohdalla. Annan "ylimielisten" jalankulkijoiden juosta henkensä edestä. Myös pissapoikaa käytän näiden "ylimielisten" kohdalla.


      • Nykyaikainen
        jos suojatielle kirjoitti:

        työnnytään esim. 20m ennen kuin olen suojatien kohdalla. Annan "ylimielisten" jalankulkijoiden juosta henkensä edestä. Myös pissapoikaa käytän näiden "ylimielisten" kohdalla.

        Liikennemulkku, jolle auto on maailman tärkein asia. Tutustu autoosi paremmin, siihen on ihan tehtaalla jo asennettu laitteet joita jarruiksi sanotaan. Mikä on tuo määrittämäsi 20 metriä. Ajat siis sumeilematta jalkamiehen yli, jos tuo onneton uskaltaaatua suojatielle 19 metriä ennen tuloasi. Asennekasvatuksesi on kuin Porilaisilla autoilijoilla "Vittu mää ensteks"!!!


      • ylitse;)
        Nykyaikainen kirjoitti:

        Liikennemulkku, jolle auto on maailman tärkein asia. Tutustu autoosi paremmin, siihen on ihan tehtaalla jo asennettu laitteet joita jarruiksi sanotaan. Mikä on tuo määrittämäsi 20 metriä. Ajat siis sumeilematta jalkamiehen yli, jos tuo onneton uskaltaaatua suojatielle 19 metriä ennen tuloasi. Asennekasvatuksesi on kuin Porilaisilla autoilijoilla "Vittu mää ensteks"!!!

        koska, autoni liikkuu 50km/h nopeudella 13,89 m/s. Eli ajan täysin ilman tunnontuskia jalankulkijan yli - mainitsemassasi tapauksessa.


      • ensikerralla otetaan
        jos suojatielle kirjoitti:

        työnnytään esim. 20m ennen kuin olen suojatien kohdalla. Annan "ylimielisten" jalankulkijoiden juosta henkensä edestä. Myös pissapoikaa käytän näiden "ylimielisten" kohdalla.

        sulta rekkari ylös.
        Aika usein auto löytyy omistajan pihasta ja kuljettaja myös.

        Ps. - Katsotaan pysähtyykö Bemari? Ei pysähtynyt ja Bemarin kuljettaja istuu nyt tuomiota kuolemantuottamuksesta.

        Suomen lakia kansankielellä:
        Auto pysähtyy kun jalankulkija astuu tai on astumassa suojatielle. Sitä se suojatie tarkoittaa, se turvaa jalankulkijalle suojatun kulun tien yli.


      • aiheuttaa
        ensikerralla otetaan kirjoitti:

        sulta rekkari ylös.
        Aika usein auto löytyy omistajan pihasta ja kuljettaja myös.

        Ps. - Katsotaan pysähtyykö Bemari? Ei pysähtynyt ja Bemarin kuljettaja istuu nyt tuomiota kuolemantuottamuksesta.

        Suomen lakia kansankielellä:
        Auto pysähtyy kun jalankulkija astuu tai on astumassa suojatielle. Sitä se suojatie tarkoittaa, se turvaa jalankulkijalle suojatun kulun tien yli.

        saman käsittelyn jalankulkijalle.


      • yleensä 60km/h
        ylitse;) kirjoitti:

        koska, autoni liikkuu 50km/h nopeudella 13,89 m/s. Eli ajan täysin ilman tunnontuskia jalankulkijan yli - mainitsemassasi tapauksessa.

        kaupunkialueella, eli 16,67m/s. Tervetuloa 19 metriä ennen suojatietä auton eteen. Arvatkaa miten teille käy..


      • joutas
        jos suojatielle kirjoitti:

        työnnytään esim. 20m ennen kuin olen suojatien kohdalla. Annan "ylimielisten" jalankulkijoiden juosta henkensä edestä. Myös pissapoikaa käytän näiden "ylimielisten" kohdalla.

        sit kortti pois räkänokka


      • astun suojatielle
        Nykyaikainen kirjoitti:

        Liikennemulkku, jolle auto on maailman tärkein asia. Tutustu autoosi paremmin, siihen on ihan tehtaalla jo asennettu laitteet joita jarruiksi sanotaan. Mikä on tuo määrittämäsi 20 metriä. Ajat siis sumeilematta jalkamiehen yli, jos tuo onneton uskaltaaatua suojatielle 19 metriä ennen tuloasi. Asennekasvatuksesi on kuin Porilaisilla autoilijoilla "Vittu mää ensteks"!!!

        vaikka auto olis 5 metrin päässä kyllä se vielä poliisisetä sattuu kohdalle ja sit nauran autoilijalle


      • 1500kg
        joutas kirjoitti:

        sit kortti pois räkänokka

        autoni liikkuu hienosti eikä pysyhdy salamannopeasti. Jalankulkijat syyttäkööt itseään.


      • kirjoittaja
        ylitse;) kirjoitti:

        koska, autoni liikkuu 50km/h nopeudella 13,89 m/s. Eli ajan täysin ilman tunnontuskia jalankulkijan yli - mainitsemassasi tapauksessa.

        pitää ottaa selville ja kortti kuivumaan vuodeksi pariksi ei tiedä säännöistä mitään sillä kaupungissa ajetaan vain 40 eli ajaa ylinopeutta


      • kuminaama
        yleensä 60km/h kirjoitti:

        kaupunkialueella, eli 16,67m/s. Tervetuloa 19 metriä ennen suojatietä auton eteen. Arvatkaa miten teille käy..

        oot


      • jo lähes kuollut
        astun suojatielle kirjoitti:

        vaikka auto olis 5 metrin päässä kyllä se vielä poliisisetä sattuu kohdalle ja sit nauran autoilijalle

        ... ;)


      • joka ei
        kuminaama kirjoitti:

        oot

        ymmärrä fysiikan lakeja;)


      • joskus12
        aiheuttaa kirjoitti:

        saman käsittelyn jalankulkijalle.

        sun kuminaama lapsi sujatiellä ja joku ajais sen yli ja varmistas vielä peruuttamalla ettei jää kitumaan tuommoiselta kumipää ukolta kortti pois


      • kyllä
        1500kg kirjoitti:

        autoni liikkuu hienosti eikä pysyhdy salamannopeasti. Jalankulkijat syyttäkööt itseään.

        pysähtyy vaikka painaa 2100kg siinä on jarrut laitettu tehtaalla ovat kuulemma vakiona


      • ylinopeutta
        kirjoittaja kirjoitti:

        pitää ottaa selville ja kortti kuivumaan vuodeksi pariksi ei tiedä säännöistä mitään sillä kaupungissa ajetaan vain 40 eli ajaa ylinopeutta

        ajetaan. Aikoinaan kaupungeissa sai ajaa 60km/h jajalankulkijat osasivat pysyä tienreunalla. Nyt kun ajetaa 40km/h, kaikki vähäjärkiset hyppivät suojatielle odottaen fysikaalista ihmettä..


      • asialla.
        ensikerralla otetaan kirjoitti:

        sulta rekkari ylös.
        Aika usein auto löytyy omistajan pihasta ja kuljettaja myös.

        Ps. - Katsotaan pysähtyykö Bemari? Ei pysähtynyt ja Bemarin kuljettaja istuu nyt tuomiota kuolemantuottamuksesta.

        Suomen lakia kansankielellä:
        Auto pysähtyy kun jalankulkija astuu tai on astumassa suojatielle. Sitä se suojatie tarkoittaa, se turvaa jalankulkijalle suojatun kulun tien yli.

        Jos auto liikkuu yli 20km/h ja jalankulkija ryntää suojatielle 20m päässä, autoilija ei enää kartakaikkiaan EHDI pysähtyä.

        Ongelma on se, että liikenteessä jaloilla, polkupyörällä ja jopa mopolla liikkuu paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä autosta, sen hallintalaitteista, fysiikan laeista jne. Lapset, vanhukset ym. tontut kuuluvat tähän porukkaan. Vaikka kuinka ennakoisi, huomioisi ja koittaisi toimia meediona, vaaratilanteita tulee jokaisen autoilija kohdalle ennemmin tai myöhemmin.

        Liikennejärjestelyiden pitäisi olla sellaisia, että jalankulkijoiden tarvitsisi mahdollisimman harvoin käyttää liikennevalottomia suojateitä. Alikulkuja, ylikulkuja, valoja jne. siis lisää. Ei siksi, että autoilijat saisivat kaahata, vaan siksi, että väkeä on teillä liikkeellä paljon ja inhimillisiä erehdyksiä sattuu aina.

        Vanhemmat, jotka päästävät pienet lapsensa huojumaan pyörillään ja polkutraktoreillaan tienlaitoihin ja suojateille, pitäisi naulata korvista seinään. Samoin tietysti pitäisi käsitellä ne autoilijat, jotka posottavat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi korvaansa lotkauttamatta.


      • murhanhimoiset
        joskus12 kirjoitti:

        sun kuminaama lapsi sujatiellä ja joku ajais sen yli ja varmistas vielä peruuttamalla ettei jää kitumaan tuommoiselta kumipää ukolta kortti pois

        henkilöt voivat olla vapaaba nyky-suomessa..


      • autosi..
        kyllä kirjoitti:

        pysähtyy vaikka painaa 2100kg siinä on jarrut laitettu tehtaalla ovat kuulemma vakiona

        pysähtyy 60km/h (=nopeudesta 16,67m/s) 1,14 sekunnissa (=19m). Otetaampa tuohon vielä 1 sekunti aikaa reagointiin, niin nähdään, että autosi pysähtyy 60km/h nopeudesta 0,14 sekunnissa.


      • Pallopäävasarahaisaappaat
        asialla. kirjoitti:

        Jos auto liikkuu yli 20km/h ja jalankulkija ryntää suojatielle 20m päässä, autoilija ei enää kartakaikkiaan EHDI pysähtyä.

        Ongelma on se, että liikenteessä jaloilla, polkupyörällä ja jopa mopolla liikkuu paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä autosta, sen hallintalaitteista, fysiikan laeista jne. Lapset, vanhukset ym. tontut kuuluvat tähän porukkaan. Vaikka kuinka ennakoisi, huomioisi ja koittaisi toimia meediona, vaaratilanteita tulee jokaisen autoilija kohdalle ennemmin tai myöhemmin.

        Liikennejärjestelyiden pitäisi olla sellaisia, että jalankulkijoiden tarvitsisi mahdollisimman harvoin käyttää liikennevalottomia suojateitä. Alikulkuja, ylikulkuja, valoja jne. siis lisää. Ei siksi, että autoilijat saisivat kaahata, vaan siksi, että väkeä on teillä liikkeellä paljon ja inhimillisiä erehdyksiä sattuu aina.

        Vanhemmat, jotka päästävät pienet lapsensa huojumaan pyörillään ja polkutraktoreillaan tienlaitoihin ja suojateille, pitäisi naulata korvista seinään. Samoin tietysti pitäisi käsitellä ne autoilijat, jotka posottavat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi korvaansa lotkauttamatta.

        Ongelma on se, että kaltaisesi kuskit eivät tunne liikennelakia.
        Tieliikennelaki §32:
        "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
        Eli ruuhka-aikana paikassa, jossa ns. käy vipinä, siitä suojatien kohdalta ei silloin voi ajaa sitä 50km/h tai 40km/h. Sitten pitää mennä hiljempaa. Ei se rajoitus mikään miniminopeus ole. Sekin tainnut päästä unohtumaan.


      • 60km/h
        Pallopäävasarahaisaappaat kirjoitti:

        Ongelma on se, että kaltaisesi kuskit eivät tunne liikennelakia.
        Tieliikennelaki §32:
        "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
        Eli ruuhka-aikana paikassa, jossa ns. käy vipinä, siitä suojatien kohdalta ei silloin voi ajaa sitä 50km/h tai 40km/h. Sitten pitää mennä hiljempaa. Ei se rajoitus mikään miniminopeus ole. Sekin tainnut päästä unohtumaan.

        40km/h alueella. Jos joku haluaa hypätä eteen, se on sitten hyppääjän vastuulla miten käy..


      • pimpomjeejee
        60km/h kirjoitti:

        40km/h alueella. Jos joku haluaa hypätä eteen, se on sitten hyppääjän vastuulla miten käy..

        Niinhän sinä luulet.


      • tiedän
        pimpomjeejee kirjoitti:

        Niinhän sinä luulet.

        ja pissapojalla kosteutta peliin;)


      • Keke83
        jos suojatielle kirjoitti:

        työnnytään esim. 20m ennen kuin olen suojatien kohdalla. Annan "ylimielisten" jalankulkijoiden juosta henkensä edestä. Myös pissapoikaa käytän näiden "ylimielisten" kohdalla.

        --tun ääliö tai provo. Ei tuommoisia kusipäitä ole oikeasti olemassa.


      • Keke83
        1500kg kirjoitti:

        autoni liikkuu hienosti eikä pysyhdy salamannopeasti. Jalankulkijat syyttäkööt itseään.

        Jaa että toiset saa syyttä iseään siitä ettei sinun paskakasa pysähdy riittävän nopeasti? Jos ei autossa riitä ominaisuudet, niin hiljennä vauhtia. Jos se ei onnistu (eli kuskista loppuu ominaisuudet) niin kortti pois.


      • ymmärrä
        Keke83 kirjoitti:

        Jaa että toiset saa syyttä iseään siitä ettei sinun paskakasa pysähdy riittävän nopeasti? Jos ei autossa riitä ominaisuudet, niin hiljennä vauhtia. Jos se ei onnistu (eli kuskista loppuu ominaisuudet) niin kortti pois.

        fysiikaan lakeja;) No, eipä ihme. Jos sinut joskus kaavitaan autoni keulasta kertaan sinulle f=m*a ja s=v*t.


      • amislaisille
        Keke83 kirjoitti:

        --tun ääliö tai provo. Ei tuommoisia kusipäitä ole oikeasti olemassa.

        tiedoksi pari kaavaa: f=m*a ja s=v*t.


      • Keke83
        ymmärrä kirjoitti:

        fysiikaan lakeja;) No, eipä ihme. Jos sinut joskus kaavitaan autoni keulasta kertaan sinulle f=m*a ja s=v*t.

        Ymmärrän ja niitä on hankala kiertää, joten niitä on myös syytä kunnioittaa. Jos tiedät ettei autosi pysähdy riittävän nopeasti, niin hiljennä vauhtia. Pysähtyy sitten ainakin lyhyemmällä matkalla. Pitääkö tässäkin asiassa vääntää rautalangasta mallia..


      • jalankulkijoille
        Keke83 kirjoitti:

        Ymmärrän ja niitä on hankala kiertää, joten niitä on myös syytä kunnioittaa. Jos tiedät ettei autosi pysähdy riittävän nopeasti, niin hiljennä vauhtia. Pysähtyy sitten ainakin lyhyemmällä matkalla. Pitääkö tässäkin asiassa vääntää rautalangasta mallia..

        älkää hyppikö autojen eteen. Jos jalakulkijan itsesuojeluvaisto ei pelaa, niin voi voi..


      • Keke83
        amislaisille kirjoitti:

        tiedoksi pari kaavaa: f=m*a ja s=v*t.

        En ole valitettavasti amista käyny, mutta pitkän fysiikan luin ja tällä hetkellä insinööritieteitä.
        Tässäpä teille autoilijoille yksi kaava: F=1/2*m*v^2.
        Sitä kun vähän miettii ja kun vielä yhdistätte sen tuohon f=m*a:han niin kaikki autoilijat voi vähän miettiä kuinka paljon jarrutusmatkaa saa lyhyemmäksi pienellä vauhdinpoistolla. Maantiellä saa puolestani ajaa normi nopeuksia mutta taajamassa autolla pitää olla varovainen.


      • vittu mikä takapajula tämä ...
        autosi.. kirjoitti:

        pysähtyy 60km/h (=nopeudesta 16,67m/s) 1,14 sekunnissa (=19m). Otetaampa tuohon vielä 1 sekunti aikaa reagointiin, niin nähdään, että autosi pysähtyy 60km/h nopeudesta 0,14 sekunnissa.

        Voi vittu mitä idiootti puhetta!
        Laissa on pykälä että autolla pitää ajaa sellaista nopeutta että sillä ehtii pysähtymään ja päästämään jalankulkijan suojatien yli. Jos nopeusrajoitus on 50km/h ei se tarkoita että sitä nopeutta pitää ajaa jalankulkijoiden päälle!

        T. Itse ajan yli nopeutta, mutta en kaupunkialueella/suojatien läheisyydessä.


      • Keke83

      • tiedoksi
        Keke83 kirjoitti:

        En ole valitettavasti amista käyny, mutta pitkän fysiikan luin ja tällä hetkellä insinööritieteitä.
        Tässäpä teille autoilijoille yksi kaava: F=1/2*m*v^2.
        Sitä kun vähän miettii ja kun vielä yhdistätte sen tuohon f=m*a:han niin kaikki autoilijat voi vähän miettiä kuinka paljon jarrutusmatkaa saa lyhyemmäksi pienellä vauhdinpoistolla. Maantiellä saa puolestani ajaa normi nopeuksia mutta taajamassa autolla pitää olla varovainen.

        koska autoilijat ei halua vähentää nopeuttaan ja täten jarrutusmatkaa, on jalankulkjoiden syytä lopettaa eteen hyppiminen. Aina kun eteen hypätään, kannattaa suihkuttaa pissapojasta vähän "kyytipoikaa".


      • nopeusrajoituksia
        vittu mikä takapajula tämä ... kirjoitti:

        Voi vittu mitä idiootti puhetta!
        Laissa on pykälä että autolla pitää ajaa sellaista nopeutta että sillä ehtii pysähtymään ja päästämään jalankulkijan suojatien yli. Jos nopeusrajoitus on 50km/h ei se tarkoita että sitä nopeutta pitää ajaa jalankulkijoiden päälle!

        T. Itse ajan yli nopeutta, mutta en kaupunkialueella/suojatien läheisyydessä.

        joten miksi noudattaisin joitain ihme pykäliä suojatien eteen pysähtymiseksi. Jalankulkijoiden on syytä mietti ennen kuin hyppivät esim. 20m ennen suojatietä eteen.


      • Keke83
        tiedoksi kirjoitti:

        koska autoilijat ei halua vähentää nopeuttaan ja täten jarrutusmatkaa, on jalankulkjoiden syytä lopettaa eteen hyppiminen. Aina kun eteen hypätään, kannattaa suihkuttaa pissapojasta vähän "kyytipoikaa".

        Entäs jos jalankulkijat haluaa säilyttää oikeutensa käyttää suojatietä siten kuin se on tarkoitettu käytettäväksi? Mitäs jos jalankulkijat potkis joutessaan sumuvalot paskaks pissapojan nesteitä vastaan? Tai kusis konepellille?


      • Tosi idioottimaista
        1500kg kirjoitti:

        autoni liikkuu hienosti eikä pysyhdy salamannopeasti. Jalankulkijat syyttäkööt itseään.

        Miten sä voit ajatella noin? Autojenhan sitä pitää väistää tai pysähtyä. Varsinkin jos kyse on pienestä lapsesta!
        Oot aika itsekäs


      • näkökulma
        Keke83 kirjoitti:

        Entäs jos jalankulkijat haluaa säilyttää oikeutensa käyttää suojatietä siten kuin se on tarkoitettu käytettäväksi? Mitäs jos jalankulkijat potkis joutessaan sumuvalot paskaks pissapojan nesteitä vastaan? Tai kusis konepellille?

        http://www.youtube.com/watch?v=0oozSbC46Ck


      • Keke83

      • että mummot
        Keke83 kirjoitti:

        Näyttäis olevan vähän sama meininki kuin noilla pääkaupunkiseudun autoilijoilla.

        on kestäviä, eli turha himmata kaasujalkaa.


      • Keke83
        näkökulma kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=0oozSbC46Ck

        Ei ne kitkat oikein pidä. Itse näin perjantaina, kuinka auto meinasi kääntyä suojatien päällä kävelevän isän ja hänen lapsensa päälle. Isä sitten kohteliaimmin sylki auton konepellille. Jos itselle sattuu vastaava niin lupaan hinkata kengällä etuhelmaa. :)


      • itsekkyydestä
        Tosi idioottimaista kirjoitti:

        Miten sä voit ajatella noin? Autojenhan sitä pitää väistää tai pysähtyä. Varsinkin jos kyse on pienestä lapsesta!
        Oot aika itsekäs

        tässä on kyse. Jos joku hyppää 20m ennen suojatietä autoni eteen, niin hieno homma ja pissapoika laulaa.


      • en taida
        Keke83 kirjoitti:

        Ei ne kitkat oikein pidä. Itse näin perjantaina, kuinka auto meinasi kääntyä suojatien päällä kävelevän isän ja hänen lapsensa päälle. Isä sitten kohteliaimmin sylki auton konepellille. Jos itselle sattuu vastaava niin lupaan hinkata kengällä etuhelmaa. :)

        vaivautua painamaan edes jarrua.. jää isän syljet sylkemättä nääs;)


      • Keke83
        en taida kirjoitti:

        vaivautua painamaan edes jarrua.. jää isän syljet sylkemättä nääs;)

        Olettekohan kapinallismieliset jotain pääkaupunkiseudun autoilijoita? Kyllä muualla Suomessa osataan kunnioittaa kevyttäkin liikennettä, mutta ei täällä. Kai se vituttaa kun auto on loppupeleissä sen verran hidasta kulkuväline kaupungissa. =) Hyvää päivänjatkoa kaikille ja muistakaa kuitenkin se vastuukysymys vaikka kuinka iskän bemari polttelis perseen alla.


      • amikseen
        Keke83 kirjoitti:

        Olettekohan kapinallismieliset jotain pääkaupunkiseudun autoilijoita? Kyllä muualla Suomessa osataan kunnioittaa kevyttäkin liikennettä, mutta ei täällä. Kai se vituttaa kun auto on loppupeleissä sen verran hidasta kulkuväline kaupungissa. =) Hyvää päivänjatkoa kaikille ja muistakaa kuitenkin se vastuukysymys vaikka kuinka iskän bemari polttelis perseen alla.

        voisit vielä vähän treenata f=m*a, ja s=v*t laskuja. Ja sen jälkeen tervetuloa taas liikenteeseen.. jalankuljijana.


      • ymmärrän
        Pallopäävasarahaisaappaat kirjoitti:

        Ongelma on se, että kaltaisesi kuskit eivät tunne liikennelakia.
        Tieliikennelaki §32:
        "Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
        Eli ruuhka-aikana paikassa, jossa ns. käy vipinä, siitä suojatien kohdalta ei silloin voi ajaa sitä 50km/h tai 40km/h. Sitten pitää mennä hiljempaa. Ei se rajoitus mikään miniminopeus ole. Sekin tainnut päästä unohtumaan.

        tuon lainkohdan mutta kaltaisesi jalankulkijat eivät ymmärrä, että suojatielle ei VOI rynnätä suinpäin jos auto on tulossa sitä kohti muutaman metrin päässä.

        Sellaista nopeutta ei ole olemassakaan, jolla auto pysähtyisi kuin seinään ja vaikka ajaisi kävelyvauhtia, reaktioajan verran eli vähintään sekunti kuluu siihen, että autoilija ehtii sitä jarrupedaalia painaa.

        Tietysti ihanteellista olisi, että jokaista suojatietä lähestyttäisiin 10km/h vauhdilla, mutta aina se ei vain kerta kaikkiaan ole mahdollista. Kaupungissa suojateitä on niin paljon, että vilkas ruuhkaliikenne tukkeutuisi täysin, jos jokainen autoilija rupeaisi jokaisen suojatien edessä matelemaan. Usein olen ollut todistamassa tilanteita, joissa jo yksi pelokas ja ylivarovainen kuski on saattanut koko risteyksen täydelliseen kaaokseen. Tiellä pitää ajaa, jotta muutkin pääsisivät etenemään ja näitä muita on siellä vielä niin himskatin paljon. Liikennejärjestelyitä suunnittelevien tulisi ottaa tämä huomioon ja/tai parantaa ja halventaa joukkoliikennettä, mikä olisikin erittäin suositeltavaa.

        On totta, että piittaamattomia ja kaahareita on liikenteessä nykyään kovin paljon. On totta, että yksikin piittaamaton kaahari voi ajotyylillään aiheuttaa tragedian. Liikennejärjestelyillä voisi tätä riskiä pienentää samoin kuin inhimillisten erehdyksen aiheuttamia onnettomuuksia. Tietysti myös valvonta on tärkeää.

        Siitä ei päästä mihinkään, että ne, jotka eivät autoa aja, eivät valitettavasti autolla ajamisesta ja liikenteestä mitään ymmärrä. Nämä ovat myös jalankulkijoina suurimmassa vaarassa. Autoileva aikuinen ihminen osaa myös jalankulkijana lukea liikennetilanteita ja ymmärtää, mihin väliin kannattaa hypätä ja mihin ei. Todistamisenhalusta sitä ei kannata tehdä, siinä menee henki.

        Vielä suurempi ongelma ovat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat pyöräilijät, jotka eivät ole vielä hoksanneet, että nykyään polkupyörällä ei saa ajaa suoraan ajavan auton eteen suojatielle. Näitä viuhahtelijoita on todella vaikea väistää, tulevat puskista ja nurkkien takaa minkä kintuistaan pääsevät jo suojatiellä olevan auton eteen. Sitten näytellään nyrkkiä ja keskisormea, kun tulee läheltä piti-tilanteita.

        En ole meedio, valitettavasti.


      • Ville.
        astun suojatielle kirjoitti:

        vaikka auto olis 5 metrin päässä kyllä se vielä poliisisetä sattuu kohdalle ja sit nauran autoilijalle

        Mahtaa se kuulostaa metkalta, kun arkusta kuuluu hihitys, että minä olin oikeassa...hehehheehheheheeeee...


      • olla ajatustenlukija
        ymmärrän kirjoitti:

        tuon lainkohdan mutta kaltaisesi jalankulkijat eivät ymmärrä, että suojatielle ei VOI rynnätä suinpäin jos auto on tulossa sitä kohti muutaman metrin päässä.

        Sellaista nopeutta ei ole olemassakaan, jolla auto pysähtyisi kuin seinään ja vaikka ajaisi kävelyvauhtia, reaktioajan verran eli vähintään sekunti kuluu siihen, että autoilija ehtii sitä jarrupedaalia painaa.

        Tietysti ihanteellista olisi, että jokaista suojatietä lähestyttäisiin 10km/h vauhdilla, mutta aina se ei vain kerta kaikkiaan ole mahdollista. Kaupungissa suojateitä on niin paljon, että vilkas ruuhkaliikenne tukkeutuisi täysin, jos jokainen autoilija rupeaisi jokaisen suojatien edessä matelemaan. Usein olen ollut todistamassa tilanteita, joissa jo yksi pelokas ja ylivarovainen kuski on saattanut koko risteyksen täydelliseen kaaokseen. Tiellä pitää ajaa, jotta muutkin pääsisivät etenemään ja näitä muita on siellä vielä niin himskatin paljon. Liikennejärjestelyitä suunnittelevien tulisi ottaa tämä huomioon ja/tai parantaa ja halventaa joukkoliikennettä, mikä olisikin erittäin suositeltavaa.

        On totta, että piittaamattomia ja kaahareita on liikenteessä nykyään kovin paljon. On totta, että yksikin piittaamaton kaahari voi ajotyylillään aiheuttaa tragedian. Liikennejärjestelyillä voisi tätä riskiä pienentää samoin kuin inhimillisten erehdyksen aiheuttamia onnettomuuksia. Tietysti myös valvonta on tärkeää.

        Siitä ei päästä mihinkään, että ne, jotka eivät autoa aja, eivät valitettavasti autolla ajamisesta ja liikenteestä mitään ymmärrä. Nämä ovat myös jalankulkijoina suurimmassa vaarassa. Autoileva aikuinen ihminen osaa myös jalankulkijana lukea liikennetilanteita ja ymmärtää, mihin väliin kannattaa hypätä ja mihin ei. Todistamisenhalusta sitä ei kannata tehdä, siinä menee henki.

        Vielä suurempi ongelma ovat keski-ikäiset ja sitä vanhemmat pyöräilijät, jotka eivät ole vielä hoksanneet, että nykyään polkupyörällä ei saa ajaa suoraan ajavan auton eteen suojatielle. Näitä viuhahtelijoita on todella vaikea väistää, tulevat puskista ja nurkkien takaa minkä kintuistaan pääsevät jo suojatiellä olevan auton eteen. Sitten näytellään nyrkkiä ja keskisormea, kun tulee läheltä piti-tilanteita.

        En ole meedio, valitettavasti.

        kunhan noudattaa liikennesääntöjä, silloin liikennekin sujuu kun jokainen osapuoli tietää miten suojatiellä kuuluu toimia, eikä tarvitse vain arvailla.

        Jos jalankulkija odottaa pääsyä suojatielle, ylittääkseen ajoradan, raitiotien, tai pyörätien, on ajoneuvon kuljettajien annettava ESTEETÖN kulku hänelle.(TLL 32 §) Auto saa ajaa suojatien ylitse vain poikittain, edellytyksin, ettei jalankulkija ole sitä käyttämässä, juuri lähestymässä käyttötarkoituksella aivan lähellä, taihi "astumassa", eli odottamassa pääsyä sille. Tätä ei voi olla vaikea ymmärtää, mutta sitä tuntuu olevan erityisen vaikea noudattaa. Vika on pelkästään asenteissa ja opituissa tavoissa olla välittämättä.

        Esteetön tarkoittaa kaiketi hyvissä ajoin nopeuden vähentämistä ja tarvittaessa jopa pysähtymistä. Jos jalankulkija seisoo suojatien päässä jalkakäytävällä tai korokkeella, tarkoittaa, että jalankulkija tahtoisi käyttää tätä suojatietään. Eikö jo nimikin kerro, että se on suoja-alue jalankulkijoille.

        Samasta syystähän liikenne sitten matelee mutta toimii Saksassa tai vaikka Hollannissa, siellä jalankulkija on kuningas, ainakin suojatiellä. Ellet usko, mene itse katsomaan.


      • olen Saksassa
        olla ajatustenlukija kirjoitti:

        kunhan noudattaa liikennesääntöjä, silloin liikennekin sujuu kun jokainen osapuoli tietää miten suojatiellä kuuluu toimia, eikä tarvitse vain arvailla.

        Jos jalankulkija odottaa pääsyä suojatielle, ylittääkseen ajoradan, raitiotien, tai pyörätien, on ajoneuvon kuljettajien annettava ESTEETÖN kulku hänelle.(TLL 32 §) Auto saa ajaa suojatien ylitse vain poikittain, edellytyksin, ettei jalankulkija ole sitä käyttämässä, juuri lähestymässä käyttötarkoituksella aivan lähellä, taihi "astumassa", eli odottamassa pääsyä sille. Tätä ei voi olla vaikea ymmärtää, mutta sitä tuntuu olevan erityisen vaikea noudattaa. Vika on pelkästään asenteissa ja opituissa tavoissa olla välittämättä.

        Esteetön tarkoittaa kaiketi hyvissä ajoin nopeuden vähentämistä ja tarvittaessa jopa pysähtymistä. Jos jalankulkija seisoo suojatien päässä jalkakäytävällä tai korokkeella, tarkoittaa, että jalankulkija tahtoisi käyttää tätä suojatietään. Eikö jo nimikin kerro, että se on suoja-alue jalankulkijoille.

        Samasta syystähän liikenne sitten matelee mutta toimii Saksassa tai vaikka Hollannissa, siellä jalankulkija on kuningas, ainakin suojatiellä. Ellet usko, mene itse katsomaan.

        ja Hollannissa vieraillut, ei siinä mitään.

        Myönnän että olet oikeassa määräysten suhteen, siitähän ei ollutkaan kysymys. Puhuin tilanteista, joissa jalankulkija nimenomaan EI ole antanut mitään merkkiä siitä, että aikoisi lähteä ylittämään suojatietä. Ei ole käytännössä mahdollista pysähtyä suojatien eteen joka kerta, kun joku jalankulkija on alle 5m etäisyydellä sen jommasta kummasta päästä. Näitä arvaamattomia ryykääjiä ovat nimenomaan lapset ja vanhukset, jotka eivät ymmärrä, että auto ei pysähdy kuin seinään.

        Aikuinen liikennettä ymmärtävä ihminen antaa suojatien ylitysaikeistaan esim. seuraavia merkkejä. Hän pysähtyy, kääntyy kohti suojatietä, katsoo molempiin suuntiin tai ainakin toiseen suuntaan ja varmistuu, että suojatietä ei ole lähestymässä auto n. 2 metrin etäisyydellä. Tällä tavalla kaikkien jalankulkijoiden pitäisi minusta toimia enkä ole kertaakaan ollut lähelläkään ajaa näin toimineen jalankulkijan yli.

        Sensijaan läheltä piti -tilanteita on sattunut, kun jalankulkija on aivan sävyisästi kävellyt/hölkännyt/rullaluistellut kävelytien laitaa ja sitten yhtäkkiä, ympärilleen katsomatta ja pysähtymättä kääntynyt suojatielle autoni eteen. Jos tapanani OLISI ajaa kaupungissa lujaa, ruumiita olisi tullut parikin kertaa. Vahingolta on vältytty vain, koska olen ajanut hiljaa ja ollut varuillani. Ikävää silti minulle, pari kertaa on sydänkohtaus ollut lähellä. Olisinko ollut vastuussa, jos olisin näissä tilanteissa kolhaissut jalankulkijaa?

        Itse henkilökohtaisesti väistelen kaikki kissat, varikset, oravat ja päästäisetkin liikenteessä, eikä minulla ole ongelmia antaa toisille tietä. Minulla ei ole myöskään jalankulkijana ongelmia odottaa pientä hetkistä suojatien vieressä niin, että esim. autojonon viimesen auton ei tarvitse pysähtyä minun takiani suojatien eteen. Kaahareita en tietystikään symppaa ja itseänikin jalankulkijana välillä hirvittää kun pitäisi ylittää monikaistainen tie, jolla ajetaan lujaa. Siksi kannatankin jalankulkijoille turvallisempia liikennejärjestelyitä vaarallisimpiin paikkoihin. Myös pyöräilijänä minusta on mukavampi käyttää alikulkuja kuin jonotella tien laidassa minuuttitolkulla ennen kuin uskallan yli. Onneksi kotikaupungissani kevyen liikenteen väylät ovat poikkeuksellisen hyvin suunniteltuja.

        Lopettakaamme siis hiuksien halkominen, tervettä järkeään saa ja pitää jokaisen käyttää ja lapsille on syytä opettaa varovaisuutta ja merkinantoa.


      • sanottu.
        asialla. kirjoitti:

        Jos auto liikkuu yli 20km/h ja jalankulkija ryntää suojatielle 20m päässä, autoilija ei enää kartakaikkiaan EHDI pysähtyä.

        Ongelma on se, että liikenteessä jaloilla, polkupyörällä ja jopa mopolla liikkuu paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä autosta, sen hallintalaitteista, fysiikan laeista jne. Lapset, vanhukset ym. tontut kuuluvat tähän porukkaan. Vaikka kuinka ennakoisi, huomioisi ja koittaisi toimia meediona, vaaratilanteita tulee jokaisen autoilija kohdalle ennemmin tai myöhemmin.

        Liikennejärjestelyiden pitäisi olla sellaisia, että jalankulkijoiden tarvitsisi mahdollisimman harvoin käyttää liikennevalottomia suojateitä. Alikulkuja, ylikulkuja, valoja jne. siis lisää. Ei siksi, että autoilijat saisivat kaahata, vaan siksi, että väkeä on teillä liikkeellä paljon ja inhimillisiä erehdyksiä sattuu aina.

        Vanhemmat, jotka päästävät pienet lapsensa huojumaan pyörillään ja polkutraktoreillaan tienlaitoihin ja suojateille, pitäisi naulata korvista seinään. Samoin tietysti pitäisi käsitellä ne autoilijat, jotka posottavat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi korvaansa lotkauttamatta.

        Älkää tuohon lisätkö enää mithään, olipa napakasti kirjoitettu.Iso Kiitos.


      • Nimetön
        asialla. kirjoitti:

        Jos auto liikkuu yli 20km/h ja jalankulkija ryntää suojatielle 20m päässä, autoilija ei enää kartakaikkiaan EHDI pysähtyä.

        Ongelma on se, että liikenteessä jaloilla, polkupyörällä ja jopa mopolla liikkuu paljon ihmisiä, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä autosta, sen hallintalaitteista, fysiikan laeista jne. Lapset, vanhukset ym. tontut kuuluvat tähän porukkaan. Vaikka kuinka ennakoisi, huomioisi ja koittaisi toimia meediona, vaaratilanteita tulee jokaisen autoilija kohdalle ennemmin tai myöhemmin.

        Liikennejärjestelyiden pitäisi olla sellaisia, että jalankulkijoiden tarvitsisi mahdollisimman harvoin käyttää liikennevalottomia suojateitä. Alikulkuja, ylikulkuja, valoja jne. siis lisää. Ei siksi, että autoilijat saisivat kaahata, vaan siksi, että väkeä on teillä liikkeellä paljon ja inhimillisiä erehdyksiä sattuu aina.

        Vanhemmat, jotka päästävät pienet lapsensa huojumaan pyörillään ja polkutraktoreillaan tienlaitoihin ja suojateille, pitäisi naulata korvista seinään. Samoin tietysti pitäisi käsitellä ne autoilijat, jotka posottavat suojatien eteen pysähtyneen auton ohi korvaansa lotkauttamatta.

        siis jos autolla on vauhtia 30 km/h niin se ei pysähdy 20m matkalla, mutta miten ihmeessä uudet autot testien mukaan pysähtyvät 100km/h nopeudesta alle 45 m matkalla??? Siis liikenteessä on myös autoilijoita jotka eivät tiedä auton hallinnasta tai fysiikan laeista mitään!!!

        Ja miten ne väistämissäännöt ja auton pysäyttämissäännöt menivät?
        - autoilijan pitää väistää suojatiellä olevaa tai suojatielle astuvaa jalankulkijaa, eli autoilijan pitää olla valmiina pysähtymään suojatien eteen siis siihen pitää ajaa sitä nopeutta että se koslan saa tarvittaessa pysäytettyä!!!


      • ammatti
        1500kg kirjoitti:

        autoni liikkuu hienosti eikä pysyhdy salamannopeasti. Jalankulkijat syyttäkööt itseään.

        on se kummallista kun ennakoivalla ajotavalla jopa 60 tonniset yhdistelmät pysähtyvät ,jos tarve vaatii tosin hieman kauempaa kun hiljentää kävelijä kerkeää rauhassa yli ja nopeuteni tippuu hetkeksi 5km. ja jos väität että tientukkona olen niin vain harva henkilö auto ajaa helsingin moottoritieltä ruuhka-aikana nopeammin turun satamaan, kuin tämä 25.25 pitkä yhdistelmä... ja kertaakaan ei suojateillä kukaan ole meinannut alle jäädä.


      • kuskeille
        nopeusrajoituksia kirjoitti:

        joten miksi noudattaisin joitain ihme pykäliä suojatien eteen pysähtymiseksi. Jalankulkijoiden on syytä mietti ennen kuin hyppivät esim. 20m ennen suojatietä eteen.

        Minulla on terävällä piikillä varustettu sateenvarjo, jollla naarmutan suojatiellä nenän edestä pyyhkäisevien kusipäiden autoja.

        Jo viisi kusipäätä on kohdannut jalankulkijan koston.

        Siltä varalta, että joku autoilija saisi minut kiinni, olen alkanut pitämään puukkoa matkassani. Viimeksi joku hinttipelle lähes sai juostua minut kiinni.


      • jalankulkija
        itsekkyydestä kirjoitti:

        tässä on kyse. Jos joku hyppää 20m ennen suojatietä autoni eteen, niin hieno homma ja pissapoika laulaa.

        opiskelijana tullut testattua tua mummohomma joten kannattaa varoa. Auto tuli kerran noin 20-25m päässä ja nähnyt varmana aikaisemmin että olin tulossa tielle mutta juuri kun menossa tielle kuulin kunnonkiihdytyksen...

        Reaktiona nappasin h^^^^^painavan koulurepun eteen, paino noin 25 kg kun oli kaikkea kivaa mukana. Notuulilasi paskaks ja jätkä tuli aukeen, totesin voi voi ja sanoin et kannattaa odottaa hetki.. no lähti meneen ja kaverin kanssa soitin siinä sitten poliisit. poika sai kunnon sakot ja 16kk ajokieltoa nimikkeistä liikennepako jne.. ja mitä minä uuden repun kirjat jne ja muita korvauksia ;)

        Eli ens kerral kannattaa varoo jos kaverilla on reppu tms mukana... en sääli tollasii pissapoikapellejä... kun ei kerran taksikuskina ollessakaan ole mulle ollut ongelma väistää ja hiljentää hieman kauempaa,kun näen jonkun lähestyvän sitä suojatietä.

        nimim. seuraavaa uutta reppua odotellassa


      • sinulle;)
        Nimetön kirjoitti:

        siis jos autolla on vauhtia 30 km/h niin se ei pysähdy 20m matkalla, mutta miten ihmeessä uudet autot testien mukaan pysähtyvät 100km/h nopeudesta alle 45 m matkalla??? Siis liikenteessä on myös autoilijoita jotka eivät tiedä auton hallinnasta tai fysiikan laeista mitään!!!

        Ja miten ne väistämissäännöt ja auton pysäyttämissäännöt menivät?
        - autoilijan pitää väistää suojatiellä olevaa tai suojatielle astuvaa jalankulkijaa, eli autoilijan pitää olla valmiina pysähtymään suojatien eteen siis siihen pitää ajaa sitä nopeutta että se koslan saa tarvittaessa pysäytettyä!!!

        vain nysvärit ajavat 30km/h ja toisekseksi eteen hyppäävän jalankulkijan havaitsemiseen ja reagointiin menee formulakuskiltakin vähintään 1 sekunti.

        Eli jos olet nysväri (ja formulakuski) ja ajat 30km/h eli 8.3m/s, niin sinulle jää jarrutus matkaa 20m-8,3m=11.7m.

        Mutta kun me ajammekin 60km/h (eikä olla formulakuskeja, reagointi 2s), eli 16,7m/s, niin jarrutusmatkaa jääkin vain 20m-16.7m*2= -13.4 m.

        => eli olet pahasti kasassa meikäläisten autojen puskureissa.


      • tätä;)
        sinulle;) kirjoitti:

        vain nysvärit ajavat 30km/h ja toisekseksi eteen hyppäävän jalankulkijan havaitsemiseen ja reagointiin menee formulakuskiltakin vähintään 1 sekunti.

        Eli jos olet nysväri (ja formulakuski) ja ajat 30km/h eli 8.3m/s, niin sinulle jää jarrutus matkaa 20m-8,3m=11.7m.

        Mutta kun me ajammekin 60km/h (eikä olla formulakuskeja, reagointi 2s), eli 16,7m/s, niin jarrutusmatkaa jääkin vain 20m-16.7m*2= -13.4 m.

        => eli olet pahasti kasassa meikäläisten autojen puskureissa.

        http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/pysahtymismatka.swf


      • niin miten
        ammatti kirjoitti:

        on se kummallista kun ennakoivalla ajotavalla jopa 60 tonniset yhdistelmät pysähtyvät ,jos tarve vaatii tosin hieman kauempaa kun hiljentää kävelijä kerkeää rauhassa yli ja nopeuteni tippuu hetkeksi 5km. ja jos väität että tientukkona olen niin vain harva henkilö auto ajaa helsingin moottoritieltä ruuhka-aikana nopeammin turun satamaan, kuin tämä 25.25 pitkä yhdistelmä... ja kertaakaan ei suojateillä kukaan ole meinannut alle jäädä.

        pitkä on jarrutusmatkasi, kun eteesi hyppää jalankulkija?


      • The Rat
        olla ajatustenlukija kirjoitti:

        kunhan noudattaa liikennesääntöjä, silloin liikennekin sujuu kun jokainen osapuoli tietää miten suojatiellä kuuluu toimia, eikä tarvitse vain arvailla.

        Jos jalankulkija odottaa pääsyä suojatielle, ylittääkseen ajoradan, raitiotien, tai pyörätien, on ajoneuvon kuljettajien annettava ESTEETÖN kulku hänelle.(TLL 32 §) Auto saa ajaa suojatien ylitse vain poikittain, edellytyksin, ettei jalankulkija ole sitä käyttämässä, juuri lähestymässä käyttötarkoituksella aivan lähellä, taihi "astumassa", eli odottamassa pääsyä sille. Tätä ei voi olla vaikea ymmärtää, mutta sitä tuntuu olevan erityisen vaikea noudattaa. Vika on pelkästään asenteissa ja opituissa tavoissa olla välittämättä.

        Esteetön tarkoittaa kaiketi hyvissä ajoin nopeuden vähentämistä ja tarvittaessa jopa pysähtymistä. Jos jalankulkija seisoo suojatien päässä jalkakäytävällä tai korokkeella, tarkoittaa, että jalankulkija tahtoisi käyttää tätä suojatietään. Eikö jo nimikin kerro, että se on suoja-alue jalankulkijoille.

        Samasta syystähän liikenne sitten matelee mutta toimii Saksassa tai vaikka Hollannissa, siellä jalankulkija on kuningas, ainakin suojatiellä. Ellet usko, mene itse katsomaan.

        Jos jalankulkija odottaa, hän saa odottaa. Jos jalankulkija astuu suojatielle, hän saa esteettömän kulun.

        Tärkeintä on, että suojatietä lähestytään määrätietoisesti ja sille myös astutaan.

        Tien antaminen autoilijoille opettaa ne vain väärille tavoille. Suojatielle pitää mennä, eikä jäädä ihmettelemään.

        Ajatelkaa lapsia!


      • pööräilijä
        jalankulkijoille kirjoitti:

        älkää hyppikö autojen eteen. Jos jalakulkijan itsesuojeluvaisto ei pelaa, niin voi voi..

        Tuli vaan mieleen, että loppujen lopuksi aika harva jalankulkija tulee ja hyppää auton eteen...


      • Nimetön
        tätä;) kirjoitti:

        http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/pysahtymismatka.swf

        Ööö Liikenneturva on kusettanut ihmisiä, koska se on turvallisempaa kertoa hieman liian pitkä jarrutus matkoja. Vertailuksi pitää laittaa tähän Auto bildin testin tuloksia (nämä on siis mitattuja):
        Jarrutusmatka 100 - 0 Km/h
        Audi A4 36,2 m
        BMW 318 36,4 m
        Mercedes C200 37,2 m

        näihin matkoihin tosin on lisättävä reaktio ajat, mutta ennakoimalla nekin pienenee.

        näitä kun vertaa tuohon liikenne turvan ilmoittamaan 55m matkaan niin homma vähän muuttuu, on siis vain 18-20 m matkaa lisätty tuonne liikenneturvan sivuille.


      • Kasvain.
        Nimetön kirjoitti:

        Ööö Liikenneturva on kusettanut ihmisiä, koska se on turvallisempaa kertoa hieman liian pitkä jarrutus matkoja. Vertailuksi pitää laittaa tähän Auto bildin testin tuloksia (nämä on siis mitattuja):
        Jarrutusmatka 100 - 0 Km/h
        Audi A4 36,2 m
        BMW 318 36,4 m
        Mercedes C200 37,2 m

        näihin matkoihin tosin on lisättävä reaktio ajat, mutta ennakoimalla nekin pienenee.

        näitä kun vertaa tuohon liikenne turvan ilmoittamaan 55m matkaan niin homma vähän muuttuu, on siis vain 18-20 m matkaa lisätty tuonne liikenneturvan sivuille.

        Noiden kolmen keskiarvo on 36,6 m. Jos siihen lisää sekunnin, jota pidetään melko tavallisena reaktioaikana, kulkee auto tuon jarrutusmatkan lisäksi 27,78 m. Yhteensä 64,38 m.
        Mitä aiheesta muuten on tullut luettua, niin yleensä ihmisen reaktioaika tuosta sekunnista vaan pitenee erilaisten tekijöiden takia.
        Mutta kuten sanoit, tuo 55 m on ainakin noiden autojen kohdalla liian vähän.


    • ylipäätään kaikessa

      suojatien läheisyydessä pitää hidastaa ja jalankulkijat pitää päästää ylitse. Sinä teit oikein, mutta se toinen törttöili.

      Muakin jäätää aina kun pysäytän päästämään populaa tien ylitse, että mitä jos se toinen kaistalainen ei olekkaan fiksu kuski ja painaakin täysiä vaan. Meidän perheessä on jo kato käynyt kyseisen asian takia, kenellekkään muulle ei tarvitse enää käydä niin.

      Suosittelen katselemaan ympärille ja hidastamaan suojateiden lähellä. Koskee myös kävelijöitä/pyöräilijöitä jne. Aivot käyttöön.

    • BruceX

      minulla on ratkaisu tähän, kaikkien autojen olisi pakko pysähtyä jos näkee ihmisiä venaamassa ylitystä.. Olen ruotsissa asunut ja espanjassa.. ja siellä tämä toimii tosi hyvin. Elikkä menkää tonne ruotsiin niin tajuatte mitä tarkoitan.. se toimii.. kuitenkin jalankulkija on likenteessä arvokkaampi kuin auto.. hän ei kuluta mitään ja hän ei voi tehädä minkäänlaista harmia autolle... AUTOILIAT!! KUNNIOITTAKAA JALANKULKIOITA.. minä ainakin en venaa suojatiellä vaan kävelen sen yli, auto saa luvan pysähtyy!!

      • pyöräilijä78

        Ärsyttävät nämä ylimielisest autoilijat velallisena autoineen..Stop-merkkiä ei kunnioiteta saatita kolmiota. Monesti vaan päästellään kolmion takaa menemään ja luuri korvassa!! Yleensä ne ovat jotain blondinaisia joilla on ilmeisesti kiire laittamaan kynsiä tai sitten ne on jotain yli 50 vuotiaita paappoja jotka ajattelevat vaan niin saakelin itsekkäästi. Mitähän varten se kolmio tai stop-merkki on siihen pystytetty??!?! IHAN TEITÄ VARTEN ÄÄLIÖT!!


      • tuskin123
        pyöräilijä78 kirjoitti:

        Ärsyttävät nämä ylimielisest autoilijat velallisena autoineen..Stop-merkkiä ei kunnioiteta saatita kolmiota. Monesti vaan päästellään kolmion takaa menemään ja luuri korvassa!! Yleensä ne ovat jotain blondinaisia joilla on ilmeisesti kiire laittamaan kynsiä tai sitten ne on jotain yli 50 vuotiaita paappoja jotka ajattelevat vaan niin saakelin itsekkäästi. Mitähän varten se kolmio tai stop-merkki on siihen pystytetty??!?! IHAN TEITÄ VARTEN ÄÄLIÖT!!

        saa ajaa suojatiellä se pitää taluttaa yli


      • jos nääs kato tiäksä
        tuskin123 kirjoitti:

        saa ajaa suojatiellä se pitää taluttaa yli

        Jos se on pyörätien jatke niin saapi ajella.


      • Sonya85075

        Ise toimin aivan samoin jos olen varma, että autoilija on huomannut minun odottavan pääsyä tien yli mutta näyttää siltä ettei aio päästää niin odotan sen aikaa että autoilijan tulee kiire pysähtyä ja lähden sitten tien yli. Tietysti katson, että autoilija on minut huomannut ja ehtii pysähtyä. Monesti perään kuuluu torvien huudatusta, mutta mitäpä tuosta kun tiedän tilanteen harmittavan enemmään tuota autoilijaa kuin itseäni.


      • saanut
        Sonya85075 kirjoitti:

        Ise toimin aivan samoin jos olen varma, että autoilija on huomannut minun odottavan pääsyä tien yli mutta näyttää siltä ettei aio päästää niin odotan sen aikaa että autoilijan tulee kiire pysähtyä ja lähden sitten tien yli. Tietysti katson, että autoilija on minut huomannut ja ehtii pysähtyä. Monesti perään kuuluu torvien huudatusta, mutta mitäpä tuosta kun tiedän tilanteen harmittavan enemmään tuota autoilijaa kuin itseäni.

        pissapojan nestettä koskaan päällesi?


      • Sonya85075
        saanut kirjoitti:

        pissapojan nestettä koskaan päällesi?

        En ole, kerran autoilija pysähtyi tien sivuun ja juoksi perään avautumaan. Käskin käydä kysymässä lähimmästä autokoulusta miten sääntö mahtaa mennä, eipä viitsinyt tuo mies enää sen jälkeen urputtaa.


    • killer89

      Itse jäin joskus 3. luokalla auton alle:

      Olin ylittämässä tietä, kun tosiella puolella olevat ja suojatien eteen pysähtynyt kuski näyttivät, että reitti on selvä.

      seuraavaksi tajusin makaavani auton konepellillä ja lyyhistyin maahan.

      Kyseisellä nais-autoilijalla oli ilmeisesti pahanlainen mielenhäiriö, joka aiheutti tälle harhaluulon, että tällä olisi niin kova kiire, että vitut muista ja talla pohjaan.

      Korvauksia ei tietenkään herunut, ja jos herui, niin ne taisivat mennä "parempiin" taskuihin.

      Jos näen elinaikanani vastaavanlaista, katson velvollisuudekseni kivettää yliajajan kuoliaaksi.

      • vankilaan

        Täällä meitä tappajia piisaa ennestäänkin.. Pääset vertaistesi joukkoon.


    • painavan

      olisi käytävä autokoulu uusiksi ja erillinen inssiajo jossa tarkkaillaan ajokäyttäytymistä ja asenteita tarkkaan. Vaihtoehtoisesti kortti pois.

      Vaikka ohiajossa ei olisi ketään alle jäänytkään.

      Tällaiset kaaharit ovat kuin kouluammuskeluvideoita nettiin postittavat kahelit. On vain ajan kysymys koska tuollainen tappaa.

      • ajaminen

        on helppoa.


    • pysähdy...

      En pysähdy .sillä en halua ottaa ketään hengiltä.Joku kiireinen tulee vastaa eikä ymmärrä pysähtyä,varsinkin kakksikaistaiset tiet ovat vaarallisia,kun pysähtyy niin toista kaistaa joku järjetön vetää ohi...

    • Nimetön

      Ymmärrän tunteitasi täydellisesti!
      Nykyisissä liikennesäännöissä on selvä aukko ja minunkin mielestäni se pitäisi paikata: Sanotaan että autoilijoiden PITÄISI antaa jalankulkijoille tietä mutta käytännössä vain pieni murto-osa autoilijoista noudattaa tätä sääntöä. Siksi olisi selkeämpää ettei kukaan antaisi tietä sillä ikinään ei voi olla varma siitä mitä vastaantulija tekee. Se on tietenkin kaunis ajatus että annetaan tietä mutta käytännössä se ei toimi. Ennen lapsille opetettiin että autoja pitää varoa ja se oli tylsää mutta yksinkertaista.

    • kaahaa pysähtymättä

      Tai edes hiljentämättä. Jos ja yleensä on kaupungeissa käytössä kaksi kaistaa, niin vaikka itse pysähdyt ei viereisellä kaistalla ajava pysähdy. Ei edes hiljennä katsoakseen onko juuri joku kävelemässä autosi takaa pimennosta hänen eteensä. Autoilijat ovat niin helvetin tyhme aina siihen saakka kunnes kunnolla kolhataa.

      • ...kaaharilta...

        ...AUTO "HYLLYLLE" ja kortti myös. Auton menettämisen pelko varmasti purisi jos ihmisten huomioon ottaminen on kadonnut.


    • autoilija-aapo

      Muistattehan hyvät ihmiset, ettei kukaan täysipäinen autoilija tahallaan yritä kenenkään päälle ajaa.

      Erityisesti parin viime vuoden aikana olen ollut huomaavinani että niin jalankulkijoiden kuin pyöräilijöidenkin puolella on tapahtunut melkoista itsesuojeluvaiston alenemista. Ainakin pääkaupunkiseudulla ja ilmiönä se on aika huolestuttavaa. Töyssyjen ja kiertoliittymien täyttäessä taajamien ajoväylät, osa ihmisistä alkaa kuvittelemaan, että missä tahansa ja missä tilanteessa tahansa voi ajoväylälle kävellä tai pyöräillä ilman että tarvitsisi kertaakaan sivuilleen katsoa. Kun onnettomuus sattuu, on vika aina katalassa autoilijassa, joka ei nyt noudattanut sääntöjä.

      Itse pyrin ajamaan sääntöjen mukaan, ja siitä välillä saan kärsiäkin. Tiedätte kyllä mitä tarkoitan.
      Kuluneen vuoden puolella kohdalleni on sattunut jo kolme läheltä-piti-tilannetta, missä paavo-perus-pyöräilijän henki on ollut lähellä lähteä. Jokaisella kerralla ollaan ennakoitu, noudatettu nopeusrajoituksia.

      Ei oikein näytetä enää sisäistävän, että toista tonnia painavan peltikasan pysäyttämiseen tarvitaan mateluvauhdissakin muutamia metrejä, säntäillään eteen, ja tehdään se kaikki vielä silmät kiinni kuolleesta kulmasta.

      Oma lukunsa on tietty nämä tienantajatkin, joilta puuttuu välillä liki tyystin kyky tulkita ympäröivää liikennettä kokonaisuutena. Se on aika iso vastuu siinäkin, jos vähän vilkkaammassa paikassa annat tietä tilanteessa missä muidenkin pitäisi tehdä samoin.

      Ne hyvät ajatukset kun eivät vain aina välttämättä toimi. Viisas neuvoo lastaan varovaisuuteen. Täysin kuten tehtiin silloin 70-luvullakin.

      • ******

        Ettei aikuiset osaa kääntää päätään, sitten kirjoittelevat joka paikkaan. Mutta aloittaja antoi tietä lapselle, niin kuin itsekin teen, eli päästän lapset tien yli, jos ei ole vastaantulijoita, takana olevat joutavat odottamaan (varsinkin jos persekärpäsiä on niin pysäytän suojatien eteen, vaikka näkisin että jalankulkija/pyöräilijä aikoo odottaa). Ja nyt kun alkaa olla pimeä aika, niin onko liikaa vaadittu se HEIJASTIN, turha kuvitella että autoilija näkee ilman heijastinta kulkevia, ei edes kaupungissa. Onneksi lapset ovat fiksuja ja pitävät heijastinta.


    • pahempaa on

      Se, että takanaolijatkaan ei pysähdy, vaan kurvaavat heti ohi usein täysin tietämättä, mikä edessä odottaa.
      Ainut turvallinen tapa päästä kadun yli on Speden -60-luvulla esittämä konsti.
      Suojatie on hyvin harhaanjohtava nimitys tuolle valkoiselle raidoitukselle.

      • valkoiset raidat

        Valkoinen raita/raidat löytyy myös siltä papilta kaulasta, joka siunaa tieliikenneuhrin viimeiselle kadunylitykselle.


    • tutkittu juttu

      Ruotsissakin jalankulkijoiden suojatieonnettomuudet lisääntyivät, kun autoilijat alkoivat entistä enemmän pysähtyä suojatien eteen.

      Se viereinen kaista on kuoleman kaista!

      Jalankulkijoille pitää opettaa, että suojatiehen ja autoilijoihin ei voi luottaa. On paljon turvallisempaa, että vain joka kymmenes pysähtyy kuin, että puolet pysähtyisi. Liika luottamus autoilijoihin johtaa sekä kevyenliikenteen että autojen peräänajo-onnettomuuksien kasvuun.

    • Kulkijainen

      Jotenkin tuntuu, että autoilijat luulevat olevansa ainoita, jotka ovat menossa jonnekin. Uskokaa tai älkää, jalankulkijat eivät ole pelkästään sunnuntaikävelijöitä. Meilläkin on menomme, ihan samalla tavalla kellon määräämät kuin teillä autollisillakin.

      Onpa siis todella mukavaa aamu- tai iltapäiväruuhkissa seisoa odottamassa ylitysmahdollisuutta tietäen, että se on ainoa reitti omaan kohteeseen. Parhaimmillaan olen seisonut suojatien edessä 10 minuuttia autojen kaasutellessa talla pohjassa ohi. Kuinka monella muulla riittäisi kärsivällisyys kun lakikin on jalankulkijan puolella!

      Ihmekös tuo, että niitä autoilijoiden manaamia tielleryntääjiä löytyy, se kun tuntuu olevan ainoa keino. Itsekkyyshän tuntuu nykyisin toimivan kaikissa asioissa muutenkin.

    • en päästä

      Itse ammattiautoilijana yleensä päästän aikuiset kadun yli mutta lapsia en, olen sitä mieltä että jos kaikki päästävät lapset kadun yli ne tottuvat siihen että autot antavat tietä. Tosin kyllä jalka on aina valmiina jarrulla kun muksuja edessä on. Sen olen kyllä huomannut että kun pysähdyt suojatien eteen niin jalankulkija on yleensä kiinnittänyt huomionsa jo toiseen suuntaan katsomiseen eikä huomaa että sille annetaan tietä. Mutta tosiaan juu noita vaaratilanteita on liikenteessä aina mutta sen olen myös pannut merkille että lapset kyllä kiinnittävät liikenteeseen paljon enemmän huomiota kuin aikuiset. harvemmin näkee muksujen kävelevän punaisiapäin kun taas aikuisilla se on miltei päivänselvä asia

    • Gouki

      Se on hänen vikansa joka päälle ajaa. Suojatie on sitä varten että turvataan tien ylitys.

      • osittain

        paikansa.


      • latua perkele!

        Mutta kun suojatie ei aina turvaa tien ylitystä. Ei paljon lohduta, kenen vika oli, kun jalankulkijalta lähtee henki tai liikuntakyky.

        Ruotsissakin jalankulkijoiden onnettomuudet suojatiellä lisääntyivät, kun autoilijat alkoivat noudattaa uutta lakia, joka pakotti tarpeen vaatiessa pysähtymään suojatien eteen. Ongelma kun on juuri viereisen kaistan urpossa, joka ei noudata sitä lakia. On turvallisempaa, että vain joka viides noudattaa kyseistä lakia kuin että puolet noudattaisi. Näin kävi juuri Ruotsissa. Suomessa ei edes joka viides autoilija anna tietä jalankulkijalle. Suomessa jalankulkijat pääsääntöisesti tietävät, ettei autoilijoihin uskalla luottaa. Tällöin jalankulkijat ovat valppaampia.


      • Gouki
        latua perkele! kirjoitti:

        Mutta kun suojatie ei aina turvaa tien ylitystä. Ei paljon lohduta, kenen vika oli, kun jalankulkijalta lähtee henki tai liikuntakyky.

        Ruotsissakin jalankulkijoiden onnettomuudet suojatiellä lisääntyivät, kun autoilijat alkoivat noudattaa uutta lakia, joka pakotti tarpeen vaatiessa pysähtymään suojatien eteen. Ongelma kun on juuri viereisen kaistan urpossa, joka ei noudata sitä lakia. On turvallisempaa, että vain joka viides noudattaa kyseistä lakia kuin että puolet noudattaisi. Näin kävi juuri Ruotsissa. Suomessa ei edes joka viides autoilija anna tietä jalankulkijalle. Suomessa jalankulkijat pääsääntöisesti tietävät, ettei autoilijoihin uskalla luottaa. Tällöin jalankulkijat ovat valppaampia.

        "Mutta kun ei aina..." Pitää katsella oikealle ja vasemmalle vaikka joku pysähtyy ja todeta, pysähtyyko toisellakin kaistalla. Kyllähän sitä voi kuolla vaikka koiraa kusettaessa. Tottakai siellä voi olla vaikka viis urpoa.


    • katasrofin uhri

      kun jalankulkia on astumassa suojatielle pysähdy mutta kuin nykyään on tapana lyyään jarrut pohjaan ja viitotaan tule tule silloin sinä vaarannat liikennettä liika kohteliaisuus vaarantaa liikenteen ekkö tuota autokoulussa oppinut oot liikkuva katastrofi

      • pomppaavat

        Nuoriso ei ole välttämättä pahakaan. Monet pomppaavat inssissä kun eivät osaa väistää suojatiellä liikkujia. Ovat sitä kautta sitten oppineet varomaan, kun kerran ovat jo meinanneet tintata jalankulkijan.


    • Kokenu

      KYLLÄ,valot jalankulkijoille ja " pylväisiin " painike mistä valot saa muuttumaan vihreiksi ilman pitkää odotusaikaa. En pysähdy enää aivan suojatien eteen vaan " reilusti " jo ennen, jos mahdollista.
      RISTEYKSET JA " PAIKAT " MISSÄ PALAA VIHREET SAMAAN AIKAAN AUTOILIJOILLE ETTÄ JALANKULKIJOILLE / PYÖRÄILIJÖILLE L A I L L A KIELLETTÄVÄ. KIITOS! oisko liikaa

    • Jalankulkija

      Täällä, yhdessä Satankuntalaisessa pikkukaupungissa suojatien ylitse pysähtymättä ajaminen on enemmänkin sääntö kuin liikennerikkomus. Ruumita tulee silloin tällöin ja itsekin ylittelen suojateitä ruuhkaisimpina aikoina sydän syrjällään, koska auto voittaa kuitenkin jalankulkijan aina 100-0.

      Minusta näiden liikennesääntöjen sisäistäminen lähtee kuitenkin itsestä, eikä autokoulun penkiltä tai poliisin sanasta.

    • Apua

      Mulla on kauhuvisio tällaisesta tilanteesta, jossa mä olen pysähtynyt ja viereinen auto ei pysähdykään. Tätä sattuu todella usein, mutta onneksi kukaan ei vielä ole liiskautunut viereisen kaistan välinpitämättömyyden vuoksi. En usko, että pystyisin koskaan unohtamaan sitä, että minä olisin hyvää tarkoittamalla välillisesti aiheuttanut jonkun ihmisen kuoleman...

      • pysähdy

        ...samoin.


    • Jei

      Olen ihmetellyt, kuinka suomalaiset ovat kävelijöiden ja suojatien arvostamisessa ruotsalaisesta tavasta niin kaukana. Siellä arvostetaan kävelijöitä ja suojatien ylittäjiä. Heidät päästetään AINA yli ja vaikka jäisit odottamaan kaukaa tulevaa autoa, ne hidastavat ja pysähtyvät ja antavat sinun mennä tien yli.

      Maassa aikaa viettäneenä, yksi kulttuurishokeistani Suomeen palattuani on, että joudun täällä odottamaan pitkän autojonon ennen kuin pääsen ylittämään tien. Autot vaan kiihdyttävät suojatietä kohti. Ruotsissa sitä ei tapahtunut, aina suojatietä lähestyttäessä oli hidastettava. Ja voin sanoa, että autoilijanakin tapaan oli todella helppo oppia, kun omaa kykyä välittää muistakin kuin vain itsestään.

      Tänään viimeksi olin jäädä auton alle, vaikka oli valotkin. Ja punaisia päin ajoi tuliterä maasturi. Pistää niin vihaksi tuollainen itsekkyys liikenteessä.

      • ruotsiin

        kaikki on siellä niin hyvin.


      • Ruotsissakaan!

        Ruotsin mallista.

        Etkö tiennyt, että Ruotsissa jalankulkijoiden onnettomuudet suojateillä lisääntyivät sen jälkeen, kun sinne tuli laki, joka pakotti autoilijan tarvittaessa pysähtymään suojatien eteen. Ilmeisesti jalankulkijat alkoivat luottaa liikaa autoilijoihin, joista ennen vain joka viides mutta nyt jo joka toinen noudatti sääntöä.

        Ironisesti voisin jatkaa lausumaasi:

        "Siellä arvostetaan kävelijöitä ja suojatien ylittäjiä. Heidät päästetään AINA yli..."

        ...vain jotta viereiseltä kaistalta ajaisi toinen dårka kävelijän yli. Myös peräänajot lisääntyivät.


      • Jei
        ruotsiin kirjoitti:

        kaikki on siellä niin hyvin.

        Hah, enpäs muuta. Viihdyn Suomessa paremmin. Ja jos omaat elämänkokemusta, niin tajuat että joka paikassa ja joka asiassa on sekä hyvät että huonot puolensa. Tässä asiassa naapurimaassa on enemmän hyviä puolia.


      • Ruotsissakaan!
        Ruotsissakaan! kirjoitti:

        Ruotsin mallista.

        Etkö tiennyt, että Ruotsissa jalankulkijoiden onnettomuudet suojateillä lisääntyivät sen jälkeen, kun sinne tuli laki, joka pakotti autoilijan tarvittaessa pysähtymään suojatien eteen. Ilmeisesti jalankulkijat alkoivat luottaa liikaa autoilijoihin, joista ennen vain joka viides mutta nyt jo joka toinen noudatti sääntöä.

        Ironisesti voisin jatkaa lausumaasi:

        "Siellä arvostetaan kävelijöitä ja suojatien ylittäjiä. Heidät päästetään AINA yli..."

        ...vain jotta viereiseltä kaistalta ajaisi toinen dårka kävelijän yli. Myös peräänajot lisääntyivät.

        "Kuitenkin suojateiden jalankulkijaonnettomuudet lisääntyivät 15
        prosentilla. Henkilövahinkoon johtaneet peräänajot lisääntyivät vielä voimakkaammin."

        SUOJATEIDEN TURVALLISUUS

        Liikenneturvallisuuden pitkän aikavälin tutkimus- ja kehittämisohjelma

        LINTU-julkaisuja 7A/2007

        Tekijä:
        Eero Pasanen
        Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto
        Liikennesuunnitteluosasto

        http://www.lintu.info/SUTI_su.pdf


      • Jei
        Ruotsissakaan! kirjoitti:

        Ruotsin mallista.

        Etkö tiennyt, että Ruotsissa jalankulkijoiden onnettomuudet suojateillä lisääntyivät sen jälkeen, kun sinne tuli laki, joka pakotti autoilijan tarvittaessa pysähtymään suojatien eteen. Ilmeisesti jalankulkijat alkoivat luottaa liikaa autoilijoihin, joista ennen vain joka viides mutta nyt jo joka toinen noudatti sääntöä.

        Ironisesti voisin jatkaa lausumaasi:

        "Siellä arvostetaan kävelijöitä ja suojatien ylittäjiä. Heidät päästetään AINA yli..."

        ...vain jotta viereiseltä kaistalta ajaisi toinen dårka kävelijän yli. Myös peräänajot lisääntyivät.

        Jäi ehkä ilmoittamatta, että mielipiteeni pohjautuu omaan kokemukseeni ja havaintoihini. Itse sain AINA mahdollisuuden ylittää tien. Ja tutkimuksissakin voi olla melkoisen paljon virhemarginaalia...


      • lissee..
        Ruotsissakaan! kirjoitti:

        Ruotsin mallista.

        Etkö tiennyt, että Ruotsissa jalankulkijoiden onnettomuudet suojateillä lisääntyivät sen jälkeen, kun sinne tuli laki, joka pakotti autoilijan tarvittaessa pysähtymään suojatien eteen. Ilmeisesti jalankulkijat alkoivat luottaa liikaa autoilijoihin, joista ennen vain joka viides mutta nyt jo joka toinen noudatti sääntöä.

        Ironisesti voisin jatkaa lausumaasi:

        "Siellä arvostetaan kävelijöitä ja suojatien ylittäjiä. Heidät päästetään AINA yli..."

        ...vain jotta viereiseltä kaistalta ajaisi toinen dårka kävelijän yli. Myös peräänajot lisääntyivät.

        Ja siis sehän johtuu ihan siitä, että ne ruotsalaiset eivät omaa itsesuojeluvaistoa. He ottivat lain liian kirjaimellisesti ja olettivat lain suojelevan ilman omaa ajattelua suojatietä ylitettäessä.


      • Ruotsissakaan!
        lissee.. kirjoitti:

        Ja siis sehän johtuu ihan siitä, että ne ruotsalaiset eivät omaa itsesuojeluvaistoa. He ottivat lain liian kirjaimellisesti ja olettivat lain suojelevan ilman omaa ajattelua suojatietä ylitettäessä.

        Miksi suomalaiset olisivat yhtään erilaisia? Helsingin Kaivokadulta videoiduista onnettomuuksista joka kolmannessa havaittiin olevan mukana suojatien eteen pysähtynyt vasemmalle kääntyvä auto. Niin se vain valitettavasti on, että luottamus syö itsesuojeluvaistoa. Tästä samasta syystä kumppaniinsa luottava ei yhtä herkästi vakoile tämän kännykkää tai sähköposteja, vaikka monesti siihen olisikin syytä.

        Sanon EI Ruotsin mallille, vaikka sinä oletkin selvinnyt siitä hengissä (samoin kuin minä Suomen mallista).


    • kanssaajelia

      Oho,

      vastuuntuntoinen ihminen

      on oikein olla kohtelias, on oikein huomioida muut liikenteessä

      mutta sellaiset jotka eivät ota huomioon aiheuttavat ne tilanteet

      hatun noston paikka

      paras viesti mies muistiin

      • olisitte

        vankilassa koko sakki. Taalla jalankulkija menee ensin AINA ja turvallisesti. Liikenteessa ollaan kohteliaita.


      • 2 x dead
        olisitte kirjoitti:

        vankilassa koko sakki. Taalla jalankulkija menee ensin AINA ja turvallisesti. Liikenteessa ollaan kohteliaita.

        Yhdysvalloissa pääsee hengestään tieliikenteessä aika lailla kaksi kertaa todennäköisemmin kuin Suomessa. Lukuhan ei suoranaisesti kuvaa kohteliaisuutta, mutta jonkinlaisen kysymysmerkin se heittää väittämäsi ylle. Ehkä jenkit ajavat kohteliaasti vain itsensä hengiltä sivullisia satuttamatta? :)


      • phj
        2 x dead kirjoitti:

        Yhdysvalloissa pääsee hengestään tieliikenteessä aika lailla kaksi kertaa todennäköisemmin kuin Suomessa. Lukuhan ei suoranaisesti kuvaa kohteliaisuutta, mutta jonkinlaisen kysymysmerkin se heittää väittämäsi ylle. Ehkä jenkit ajavat kohteliaasti vain itsensä hengiltä sivullisia satuttamatta? :)

        jenkeissä ei tarvitse pelätä auton alle jäämistä koska siel on isot korvaukset jos ajat jonkun päälle vähintään noin 2-35 miljoonaa euroa on nääs sellasia lakimiehiä jotka hoitaa homman . sikis siel ei tarvii katsoa kun käveleee esim:kaupan pihassa. kokemusta on


    • ei kannata

      Suojatien eteen pysähtyminen yli yksikaistaisella tiellä on suunnaton riski hyväuskoiselle jalankulkijalle. Aniharva muita kaistoja käyttävistä edes huomaa mitä on tekeillä ja vielä harvempi pysähtyy. Olen itse todistanut kammottavia likipiti tapahtumia joista törkeimmissä kuljettaja tuskin tänäpäivänäkään tietää mitä oli käydä.

      Nykyisin pysähdyn vain ja ainoastaan siten, että seuraan takaviistossa tulijoita ja jos näyttää, että kuski on hereillä pysähdyn mutta jos hän puhuu puhelimeen tai nukkuu niin en pysähdy. Tämä siksi, etten halua olla osallisena, joskin syyttömänä liikenneturmiin.

      Ylipäätään liikennekuri on höltynyt aivan löysäksi jos sitä enää on ollenkaan. Poliiseja ei edes näyttäydy muualla kuin hiljaisilla tieosuuksilla joissa on tavallista alhaisempi rajoitus. Näissä passeissa saattaa olla puolenkymmentä autoa ja parikolme prätkää odottelemassa josko joku tulisi autiota tietä elävöittämään.

    • ne jalankulkijatkin törttöi...

      Juoksennellaan päin punaista valoa kun autoille on vihreä.
      Joka päivä työmatkalla joudun paluumatkalla menemään kohdasta, joka on autoilijan kannalta todella hankala. Jos haluat nähdä pyörätien ennenkuin sen ylität vauhti pitää hidastaa niin että auto juuri ja juuri liikkuu. Tähän kohtaan onkin laitettua kävelijöille/pyöräilijöille kolmio. Mutta noudattavatko he sitä? Eivät todellakaan.
      Eivätkö ihmiset tajua että kun ennen tätä kohtaa on jyrkkä mutka, ja molemmin puolin pyörätietä on korkeaa jyrkännettä(jonkin sortin melunestäjä omakotitaloihin) ja pusikkoa/pensasta jota kaupunki ei aja pois. Autoilijan on mahdoton nähdä sieltä tulevaa henkilöä, tuossa paikalla on monta onnettomuutta sattunut juuri jalankulkijoiden/pyöräilijöiden törttöilyjen takia!

      • hyvä ihminen

        kävelijöille voi mitään kolmiota olla. Kolmio osoittaa ajoneuvolle väistämisvelvollisuutta. Jalankulkija ei ole ajoneuvo.


    • kuopijo

      Ainakin Kuopiossa tulee jalankulkijalle varma kuolema,

    • ALSKSDJ

      Pysähdyn vain jos siitä ei aiheudu vaaraa jalankulkijalle. Jos samaan suuntaan kulkevia kaistoja on enemmän kuin yksi ja samansuuntaista liikennettä on takanani EN KOSKAAN PÄÄSTÄ JALANKULKIJAA SUOJATIELLE. Lähes joka kerta toista kaistaa ajaa auto pysähtymättä. Otan mielummin vaikka sakot kuin aiheutan toimillani jollekin vamman tai kuoleman, vaikka syyllinen sormi osoittaisikin jotakin kireistä kusipäätä. Viimeksi jouduin pysähtymään suojatien eteen jonon pysähdyttyä. Kauhulla seurasin kun taksi meinasi ajaa jalankulkijan päällä. Näin siis Kuopiossa viikko sitten...

      Jos voin turvallisesti päästää jalankulkijan suojatielle, teen sen mielelläni ja aina kun se on siis turvallista ja mahdollista. Ja kaikille tulee hyvä mieli.
      :)

      • älli tälli

        Tapahtuipa kerran ja toisenkin..
        Pyshdyin suojatien eteen ja päästin j-kulkijan menemään, mutta viereistä kastaa saapui autoilija joka ei huomannut/ välittänyt siitä, että olin pysähtynyt s-tien eteen!

        Ei auttanut, muuta kuin painaa pilliä! Onneksi näillä kerroilla j-kulkija älysi, mitä on tapahtumassa! Ovat nimittäin tapausten jälkeen hengissä!


    • SUOJATIEN ETEEN

      SILLÄ BENSA ON SEN VERRAN KALLISTA JA JALANKULKIJOILLA ON AIKAA ODOTELLA!

      • Suomijuntti

        porskuttaa.


      • ilmastonmuutos-

        talkoot. Pysähtyminet nyt vaan on tyhmään koko maapallon kannalta.


    • Ajakaa mieluummin!

      iHAN totta, ajakaa mieluummin, älkää päästäkö kävelijöitä/pyöräilijöitä suojatien yli. Vaaratilanteita tulee turhan usein, monesti kun olen jo astunut suojatielle, auto tuleekin päälle, ei haluakaan päästää tien yli. Enää emme mene tielle vaikka autot päästäisivätkin.
      Ja ajakaa hiljempaa kaupunkialueella!!

      • pööräilijä

        ai emme mene suojatielle?
        Ei kuule haittaa jos ei minua pyöräilijänä päästetä suojatielle, koska periaatteeni on, etten minä päästä autoilijoita suojatielle.

        Ja muuten, mielestäni suojatielle pysähtyviä autoilijoita saisi ihan tosta vaan potkia päähän...


    • olli45

      Moi!

      ikäviä tilanteita! Kasko!

    • jensca

      Niin ja pitimäni lisätä, että kun ajan työkseni näen kaikenlaista. Olen tien päällä 10h, kaupunkialueella.

      Ollessani jalankulkijan asemassa, käppäillessäni siellä täällä, annan kyllä ennemmin autoille tilaa. Ratin takana voi olla kuka tahansa, juuri kortin saanut tai vanha mummo joka ei näe enää mitään tai vaikka sitten 15 kesäinen varastetulla autolla. Ja mitä tähän suojatien ylittämiseen tulee monikaistaisilla teillä, en tee sitä mielelläni jos ei ole valoa koska tiedän että joku saattaa samaan aikaan sytytellä tupakka tai kaivaa hanskalokerosta lompakkoa kun olen hänen kohdallaan.!

      Pyöräillessäni, EN IKINÄ aja niin päättömästi kuin nämä kohtaamani kiukkupussit. Jos halua polkea täysii menköö perkele metsään ajelemaan jossei osaa sopeutua muiden joukkoon. Et ole siellä yksin.!

      ENNAKOINTI :D

    • yksin autoissaan!

      Ja muka kiire jonnekin. Pullukat istuu yksin autoissaan ruuhkajonossa ..hihii.. minäpä ajan pyörällä vaikka autoon oliskin varaa, se on TURHAA rahantuhlausta. Autoilijat ainakin täällä Helsingin keskustassa ovat törkeimmästä päästä..
      Jatkakaa ajamista :)

      • pullukka helsingissä

        Ole sinä iloinen, että pystyt polkemaan. Pakkoko on tehdä minusta syntipukki? Minulla on kehkoista vain osa toiminnassa, polvessa paha kuluma (urheiluvammasta lähtöisin) ja alaselkä tohjona. Olen entinen ikiliikkuja, nyt pullukkana liikenteessä valopilkullani; pikkiriikkisellä autollani.
        Ap:n aloittamaan, itse pelkään myös lastenvaunujaan suojatielle tökkiviä vanhempia, ihan kuin ne odottaisivat jonkun ajan kersojensa päälle, ei mitään rajaa... sinne vaan, onhan se suojatie!


    • suojatien...

      Ei autot hidasta välttämättä päästääkseen minut tai ketään muutakaan ylittämään sitä suojatietä vaikka kävelijöillä se oikeus pitäisi olla. Aina pitää kaasuttaa sellaisella vauhdilla että pakko odotella jos jossain vaiheessa voisi lähteä tietä ylittämään.

      Takaisin ajokouluun vaan!

    • huomannut

      on se, että kulkuväylät jo nyt rakennetaan ensisijaisesti autoilla liikkujia varten. Jalan- tai pyörälläkulkijat saavat kierrellä ja kaarrella pitkiäkin matkoja etsimässä laillisia ylityspaikkoja.

    • mietin samaa

      Samaa olen ite kanssa miettinyt ja kokenut n 50 kertaa. Nykyy en uskllapysähtyä suojatien eteen kun sieltä aiva valitettavasti tulee NAINEN TAI IÄKKÄÄMPI MIES jolla havannointi kyky ei ole enää kohdallaa!!!!. näihin yli 65v ihmisten ajokortti asioihin pitäisi LÄÄKÄREIDEN PUUTTUA!!!!!! . Ei vanhuksilla enään ole havannointi kysyä ja eihän niillä edes pää enää käänny!!!!!!! kortti pois vaan... ja MUISTAKAA PITÄÄ JALANKULKIJAT NIITÄ HEIJASTIMIA,HEIJASTIMIA,HEIJASTIA ETTÄ TEIDÄT NÄKEE SIELLÄ TIELLÄ KUN JUOKSETTE SUOJATIELLE!!!

      • suomi vanhettuu, sopii muistaa

        65? No se ikäpyykki tulee sinullekin tosi nopeasti vastaan, silloin olet isoisä tai äiti joka tahtoo viedä lapsenlapsiaan harrastamaan, kaupoille shoppailemaan ja maalle jne. Tulenpa kysymään, että tahdotko silloin luopua ajokortistasi. Mielestäni se on ihmisestä ja ihmisen terveydentilasta kiinni missä mennään 65-vuotiaana. Isäni ajaa valoisaan aikaan maalle ja takaisin ja on nyt 78. Ei ole koskaan aiheuttanut kenellekään vahinkoa mutta toki luopumisen aikakin on käsillä pian.


      • pyhä sylviiii

        Eiks ne nuoret aiheuttaneet liikenteessä kolarit ja kuolemantapaukset suurimmaks osaks? Vähentäkää vaan sitä kaasujalkaa kaupungeissa nuoret, kyllä me sielä tottuneet kuskit (naisetkin) osaamme liikenteen vaikka unissamme. Maaltamuuttaneet nuoret ja keski-ikäset viinan kanssa löträäjät sielä ongelmana ovat.


      • Viljo.
        pyhä sylviiii kirjoitti:

        Eiks ne nuoret aiheuttaneet liikenteessä kolarit ja kuolemantapaukset suurimmaks osaks? Vähentäkää vaan sitä kaasujalkaa kaupungeissa nuoret, kyllä me sielä tottuneet kuskit (naisetkin) osaamme liikenteen vaikka unissamme. Maaltamuuttaneet nuoret ja keski-ikäset viinan kanssa löträäjät sielä ongelmana ovat.

        Sanonta, jota yritit käyttää, kuuluu näin: "voi HYVÄ Sylvi". Ei pyhä.


      • pyhä sylviiiii
        Viljo. kirjoitti:

        Sanonta, jota yritit käyttää, kuuluu näin: "voi HYVÄ Sylvi". Ei pyhä.

        Kiitos oivallisesta opastuksesta. En kyllä ajatellut sen kummemin kuin vain huudahtaa sylviiiiiiitä :) Mitä mieltä muuten olit asiasta?


      • Viljo.
        pyhä sylviiiii kirjoitti:

        Kiitos oivallisesta opastuksesta. En kyllä ajatellut sen kummemin kuin vain huudahtaa sylviiiiiiitä :) Mitä mieltä muuten olit asiasta?

        Nuorilta puuttuu kokemusta liikenteen hallinnasta. Auton käyttö heiltä voi sujua hyvinkin. Meillä vanhemmilla on sitä kumpaakin. Nuorena kuskina minullekin sattui pari pikkuhaaveria joskus kauan kauan sitten.


    • suojatien eteen

      Tapana tähän mennessä on ollut aina pysähtyä suojatien eteen, ja päästää jalankulkija menemään..valo-ohjatuissa risteyksissä kylläkin teen poikkeuksen, jos joku kävelee suojatielle, vaikka jalankulkijoilla palaisi punainen valo..tässä tilanteessa en osoita pienintäkään merkkiä hidastamisesta, niin kyllä tähän mennessä joka kerta sille idiootille on kiire tullut.

      Pyöräilijät ovatkin asia erikseen. Valitettavasti yksikään pyöräilijä ei näytä tajuavan, että heitä koskee samat säännöt kuin autolla liikkuvia. Kaksi kertaa olen saanut pyöräilijän auton kylkeen, ja kummallakin kerralla pyöräilijä on omasta pussista maksanut rempan kun on onnettomuuden aiheuttanut:)

    • -adele-

      Turussa monesti olen jalankulkijana huomannut suuren vaaran ja törkeän liikennerikkomuksen, kun yrittää ylittää suojatietä! Yksi auto voi vielä pysähtyä, mutta viereiseltä kaistalta tullaan täysillä eteenpäin, vaikka ihmisiä olisi jo suojatiellä!

      Aikuinen osaa ehkä vähän varoa, ja tietää ettei kaikki ihmiset toimi aina liikennesääntöjen mukaan, mutta entäs lapset, moni pikkukouluainenkin kun joutuu keskustassa kulkemaan.

      Kyllä ihmeen kiire saa olla, kaupungilla kun ei kuitenkaan montaa sekuntia voita mitenkään ajassa, oli sitten minne tahansa menossa, valoja ja liikennettä kun on niin paljon.

      Ajakaa ihmiset rauhassa, please! Jotkut ovat kuin neljävuotiaita: Mullle Kaikki Heti Nyt...

    • mammari83

      Minä olen myös huomannut että kaupungeissa harvemmin kukaan viitsii pysähtyä suojatien eteen. Itse kyllä pysäytän ja on aika mukava kun kävelijä sitten vaikka nostaa kättä. Lapsellenikin olen opettanut että nostat kättä jos joku on niin mukava että päästää tien yli. Mutta sitten jos minä olen kävelemässä niin. Minä kävelen vaikka alle. Tiedän kyllä että kakkoseksi jään ja minä ja koirat lennetään kuin leppäkeihäät mutta kyllä on kaikki pysähtynyt silloin kun menee vaan.

    • jo vuosia sitten...

      Joskus 1980-luvun puolivälissä valtatie 5 kulki vielä suoraan Heinolan keskustan läpi ennenkuin ohitustie Tähtiniemen siltoineen valmistui. No kesäisten sunnuntai-iltapäivien mökeiltä paluuruuhkat Helsingin suuntaan Heinolan pääkadulla olivat jatkuvia. Pääkadulla oli Helsinkiin päin kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen jatkui ja vasen kaista oli tarkoitettu lähinnä vasemmalle kääntyville autoille. Osalta ruuhka-autoilijoista kuitenkin paloi pinna muita nopeammin ja monet heistä ajoivat reilua ylinopeutta vasenta kaistaa yrittäen vasemman kaistan loppuessa kiilata ruuhkan väliin ja päästä ohi noin 30 - 300 ruuhkassa seisovasta oikeanpuoleisella kaistalla olevasta autosta. Ja pääkadulla oli tällä matkalla 4 suojatietä ilman liikennevaloja. Siellä oli hyvin yleistä se, että kiilaajat olivat etuiluintonsa sokaisemia. He eivät yleensä ollenkaan jarruttaneet pysähtymisestä puhumattakaan oikeanpuoleisella kaistalla suojatien edessä seisovan auton kohdalla, vaan kiire Helsingin suuntaan nopeasti ohi muiden tuntui määräävän ajotyylin. Heinolassa kuoli tällä tavalla vuosien varrella useita jalankulkijoita.

      Muistan erään tapauksen, jossa pysähtyneenä ruuhkassa suojatien eteen näytin suojatien ylittämistä pitkään odottaneelle mummelille polkupyörineen kädellä hymyillen merkkiä, että ole hyvä ja ylitä tie. No mummeli teki niin ja lähti varovasti taluttamaan pyöräänsä yli. Päästyään suojatiellä autoni vasemman etukulman ohi etuileva nuorehko saabisti kaahasi vasenta kaistaa suoraan mummelin fillarin etupyörään. Mummeli pelastui täpärästi, pyörän vanteet muuttuivat 8-numeron näköisiksi ja osat lentelivät pitkin katua. Saabisti teki hätäjarrutuksen, nousi autostaan ja tuli raivosta punaisena kiroillen haukkumaan minua ja mummelia, kun mummeli oli kuulemma tullut yllättäen hänen eteensä ja minä vielä puolustelin mummelia. Tapaus vaikutti minuun syvästi. Ihan kuin olisin houkutellut mummelin melkein varmaan kuolemaan. Onneksi hän selvisi vammoitta, mitä nyt säikähti pahan kerran. Sen jälkeen en ole uskaltanut vastaavaa merkkiä kenellekään antaa.

    • näyttää mallia

      Kahdesti poliisi on mustamaijallaan pyyhältänyt pysähtyneen autoni ohi pysähtymättä Suomen presidentin linnan edessä.

      Virossa suojatienylittäjät päästetään aina kadun yli. Opittuani tämän tavan pysähdyn suojatieen eteen myös Suomessa.

      Ajan Jeepillä, joten poliisin mustamaijasta ei näe yli. Valitettavasti Suomessa tyydytään kyttäilemään nopeuksia ja leikkimään nollatoleranssia, kun oikealle liikenneturvallisuustyöllekin olisi tarvetta.

    • myös täällä

      Itsekkin pysähdyin suojatielle kun joku alakoululainen pikku poika oli menossa suojatien yli, takana oleva auto sitten päätti mennä ohi vasemmalta eikä varmasti huomannut sitä pikku poikaa ylittämässä suojatietä, siinä ei kyllä ollut kuin muutama 10cm auton ja pojan välissä

    • pööööööööööööö

      Jos auto on pysäköinyt suojatien eteen, niin sinun pitää itsekkin pysähtyä. Olettaen, että on juuri kaksi kaistaa ja toisella kaistalla auto pysähtyy suojatien eteen, niin silloin sinun täytyy tehdä samoin. Asia erikseen tietenkin, jossei piittaa säännöistä.

    • 24 lta

      liikenteestä saa aina kivat "keskustelut"
      Kaikkihan osaavat liikkua paremmin kuin muut.Joten
      haistakaa O2

    • että näin..

      eiköhän se kuule ihan liikennesäännöissä lue et täytyy päästää suojatiellä kulkevat ohi? siis täähän kuulostaa ihan vanhanaikaselta varmaa mut vitut eikai niit sääntöjä turhaan oo laadittu? >.>

    • miesvain43

      Toivon että muutkin autoilijat,huomioisivat suojatien eteen pysähtyneen!!!!!! Ainakin Saksassa jalankulkijat ja pyöräilijät huomioidaan tosi tarkasti! Joten plussat sinne!Miksi ei meillä? Asuin ja tein töitä siellä,ja Hollannissa jne...Siellä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kunnioitettiin,ja varottiin. Ettei ajeta päälle!

    • erkki erimieltä

      Niille paikoille kaupungeissa, jotka ovat ns. ruutukaava tai tiheään asutulla alueella. Suojatielle painokytkimellä liikennevalot. Ei se kylläkään tarjoa mitään idioottivarmaa suojaa koska
      niitä "minä menen- kuljetajia" on aina. Laki määrää, että on annattava tietä.Joskus tuntuu, että olisi parempi käyttää järkeään ja ajaa pysähtymättä,
      koska pysähtyminen aiheuttaa ruuhkan taakse ja sitten joku saa herneen nenäänsä ja "bordelli" on valmis.
      Onnea matkaan.

    • Nimetön

      Siis homma menee jo siinä kohdassa pieleen, kun lapsia opetetaan liikenteessä, että kun tulet suojatielle niin katso ensin vasempaan ja sitten oikeaan ettei autoja tule. Eli siinä jo opetetaan lapsille, että suojatiellä kävelijä väistää ja kyllähän lapset odottavat siinä suojatien vieressä ylipääsyä.

      Sitten kun lapsesta kasvaa 18-vuotias huligaani ja saa ajokortin niin kyllä se suojatien väistämissäätö silloinkin muistetaan, siis jalankulkija väistää sitähän on juuri opeteltu koko ikä eli kun päähän on noin 15 vuotta taottu jotain niin ei sitä autokoulu 3kk:n aikana mihinkään muuta!

      Itse suojatietä kävellen ylittäessä kävelen röyhkeästi tielle, pidän tosin sen varan, että pystyn väistämään jos joku moukka ei ymmärrä väistää. Muinoin hankin itselleni uuden fillarin, kun talutin pyörää tien yli naiskuljettaja ajoi laput silmillä jouduin loikkimaan suojatieltä karkuun, mutta pyörä jäi siihen. Sitten vasta kun kolisi alkoi kuski hiljentämään vauhtia paniikki jarrutuksella tosin. Autosta ylös päästyään nainen väitti, että minä olen syyllinen ja saan maksaa auton korjauksen, kun asiasta ei ihme kyllä päästy sopuun niin soitettiin poliisi sedät paikalle. Naiselle sakko törkeästä liikenteen vaarantamisesta ja auton liikenne vakuutus yhtiö maksi minulle uuden pyörän, sitä en tiedä kuka maksoi auton vauriot eikä oikeastaan kiinnostakaan.

      Niin se miten muksuja pitäisi opettaa suojatien ylityksessä pitäisi mennä jotenkin näin.
      - Älä emmi suojatien edessä vaan mene rohkeasti yli.
      - Pidä kuitenkin semmoinen varovaisuus, että jos joku ei näekään sinua niin pystyt kuitenkin väistämään.
      - jos mahdollista niin katse kontakti kuljettajaan jos se ei huomaa niin ei se väistäkään.

      Itse autolla liikkuessa koitan huomioida suojatiet ja siellä olevat jalankulkijat mahdollisimman tarkasti. Pakko tosin tunnustaa että välillä tulee tilanteita missä jälkeenpäin tulee fiilis että olisihan sitä voinut antaa tietäkin. Toisinaan taas käy sitten niin, että pysähdyn ja annan tietä jalankulkijalle niin se sitten rupeaa viittomaan että mene vaan, tuommoinen päättämättömyys pistää vihaksi minä pysähdyn varta vasten ja siihen tien laitaan sitten jäädään arpomaan...

      Ja sitä en ymmärrä kun autoilija antaa tietä niin sille sitten pitää morjestella, mitä hel***tiä sehän on juuri tehnyt niin kuin sen pitää siitäkö sitten autoilijaa pitää kiittää?

      • ja silmät auki

        Muistakaa ihmiset että pyörä tulisi taluttaa suojatien yli, EIKÄ AJAA, niinkuin jatkuvasti näkee. Se että sitä tekee lähes jokainen (itse mukaan lukien) ei sinänsä haittaa mutta kun aina on joku joka suorastaan ryntää vauhdilla eteen. On tullut itsekkin koettua kun aikuinen akka yhtäkkiä kääntyy suojatielle polkupyörällä eikä katsonut ollenkaan et tuleeko autoja. Kyllä siinä pisti miettimään että tällaisia(ko) meissä aikuisissakin oikeesti on. Hitto miten tyhmää. Olin oikeesti niin lähellä suojatietä enkä voinut millän käsittää että sieltä vaan vauhdilla käännytään eteen (kai mulla on sitte niin hiljainen auto?) Jälkeenpäin saa todeta että onneksi olin valppaana ja osasin varautua. Mitä jos olisin vaikkapa näppäillyt radiota sillä hetkellä?

        Itse koitan niin ennakoivasti ajella ettei edes tarvis pysähtyä vaan hiljennän niin kaukaa että toinen ehtii tien yli mennä. Näin mulle on opetettu autokoulussa.

        Sanon vielä sen että käyttäkää järkeä niissä suojatien ylityksissä vaikka kuinka olisi oikeus itsellä mennä ensin. Miettikää onko järkeä hyökätä suojatielle kun rekka on tulossa (60tonnia) Onko sulla oikeesti niin kiire että tuollainen massa pitää pysäyttää just sun takia. Se vaan saa aikaan lisä ruuhkaa ja kuormittaa ympäristöä.


        SILMÄT AUKI JA JOUSTAVUUTTA PELIIN NIIN KAIKILLA ON TURVALLISEMPAA!!

        PS. ÄLKÄÄ JÄÄKÖ MALEKSIMAAN SUOJATIELLE VAAN MENKÄÄ!!

        -kuljettaja-


      • 60t

        tähänkin on todettava että se on kiitos että teet jotain oikein eikä niin kuin suurin osa, sääli ettet sitä arvosta kun se ei aikaa vie.

        Oletkos muuten huomannut että yhdistelmien "ohitusmerkit" eli vilkun vilautus on vähentynyt? itse en ainakaan jaksa kun sitten JOS uskalletaan ohittaa palataan kaistalle aivan eteen eikä "kiitosta" tule eli suomeksi kun koettaa auttaa saa vain vittuilua ja loskat talvisin tuulilasille, kun hytti on matalaa mallia.

        Eli off-topiccina niin ei varmaan ole paha vilauttaa vilkkua kiitokseksi?


      • kysymys...
        60t kirjoitti:

        tähänkin on todettava että se on kiitos että teet jotain oikein eikä niin kuin suurin osa, sääli ettet sitä arvosta kun se ei aikaa vie.

        Oletkos muuten huomannut että yhdistelmien "ohitusmerkit" eli vilkun vilautus on vähentynyt? itse en ainakaan jaksa kun sitten JOS uskalletaan ohittaa palataan kaistalle aivan eteen eikä "kiitosta" tule eli suomeksi kun koettaa auttaa saa vain vittuilua ja loskat talvisin tuulilasille, kun hytti on matalaa mallia.

        Eli off-topiccina niin ei varmaan ole paha vilauttaa vilkkua kiitokseksi?

        Jatketaan nyt vielä hieman tuota off-topiccina...

        Eli auta minua tumpeloa kertomalla että kummalle puolelle sillä vilkulle oikeasti "kiitetään"?

        Itse nimittäin olen pyrkinyt "vilkulla kiittämään" kaikkia rekkoja/yhdistelmiä sekä tietenkin traktoreita yms hitaampia liikkujia jotka ovat jotenkin ohitustani helpottaneet.

        Mutta kun en nyt ole täysin varma että kumpi on se virallinen kiitos vilkku vasen vaiko vilkku oikea...

        Itse olen ainakin "kiittänyt vilkulla oikealle" ja monesti vielä ihan reippaalla käden heilautuksella.

        Ja joskus on ohitettavaksi tullut "rekka" vastannut tuohon kiitokseen vilauttamalla nopeasti kerran pitkiä (tai ainakin itse olen tulkinnut tämän "vastaukseksi"...)

        Sillä näillä kaikilla näillä kerroilla ohitus suorittiin ilman kiilausta tms "paskan roiskimista" = riittävällä marginaalilla.


    • kalle

      Jos näet, että jalankulkija ei ole astumassa kadulle vaan selvästi odottaa sinua suojatien reunassa, niin silloin on parasta ajaa, eikä pysähtymällä houkutella häntä kadulle mahdollisesti toisen auton yliajamaksi. Suojatiet olisi tosiaan hyvä poistaa...

    • tälleen..

      Tämä on kuulemma yksi yleisin syy miksi jalan kulkijat jäävät alle.

      lain mukaan kuulemma jos poliisi näkee tällaisen tapahtuvan, tulee siitä välittömästi sakot tai jopa lentää kortti jäähylle. ihan oikein.

      varsinkin lapset ovat yleensä luottavaisia siihen kun auto pysähtyy, niin on turvallista ylittää tie.

    • Älä tapa suojatiellä kävele...

      Hei

      Olipa hienoa, että tuli tämä aihe. Viime sunnuntaina Lahdessa, keskellä kaupunkia Karjalantiellä pysähdyin antamaan tietä kolmelle pojalle, jotka olivat ylittämässä katua. Voi hyvä Luoja, että pelästyin ja tajusin heti, että olin tehnyt virheen; rekka tuli kovaa vauhtia toisella kaistalla ja ajoi tietenkin ohi; takaani tuli yksi hopeanvärinen auto liian kovalla vauhdilla ja meinasi ajaa perääni. Onneksi pojat olivat viisaita eivätkä lähteneet ylittämään katua. Hopeanvärisen auton kuski ajoi seuraavassa kulmassa eteeni, pysähtyi mielenosoituksellisesti aivan tyhjän suojatien edessä eteeni ja näytti siten mieltään, että suojatiellä ei anneta ihmisille tietä. En tiedä, onko tämä yleistä maalaiskaupungeissa. Helsingissä sentään noin törkeää käytöstä en ole 30-vuotisen ajourani aikana nähnyt. Täällä en enää sellaista virhettä tee, että pysähtyisin antamaan tietä jollekin, koska se näyttäisi olevan varma kuolema.

      Enpä ole pitkään aikaan ollut järkyttyneempi kuin tuona päivänä!

    • kuala lumpur

      Johan laki sanoo, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa ohittaa pysäsähtymättä,
      asiaa tulisi tarkemmin valvoa ja rangaista kunnon sakoilla se tuntuu olevan ainoa mikä tehoaa meihin suomalaisiin ja miksei muunkin maalaisiin

    • 60t

      Mielestäni suojatielle pysähtymättä jättäminen on aika turhaa, sillä siinä ei häviä mitään vaikka pysähtyy. Samaa miettii varmaan eräs kiireinen naismyyntiedustajaedustaja, joka melkein kotimatkallani ajoi yli kun pari autoa oli pysähtynyt päästämään minua yli... Tämä päätti ohittaa ja lähes yli. Ja mitenkö tiedän ammatin jne. helposti, sillä poliisi kyttäsi juuri sitäpaikkaa silloin ja ne teistä jotka ette yleensä pysähdy saati hidasta niin miettikää mihin kaikkeen kivaan autoa voi käyttää 12kk ajokiellon aikana ;).

      Ja toisekseen, vaikka välillä aikataulut painaa jne, niin aina koetan kaikkia näitä kohtia varoa ja kyllä se 60 tonninen yhdistelmäkin vain välillä pysähtyy vaikka välillä ihmiset näyttävät että mene, mutta silloin oltava tarkkana että kaikki yhtä mieltä. ja kertaakaan en ole meinannut osua kehenkään. Ajoura on kyllä lyhyt vielä, kun vasta 23 olen.

    • vermont branca

      ei uskalla suojatielle pysähtyä, tulee mikko kivinen ja ajaa kuitenkin päälle. :)

    • ajettu kaksi

      kertaa helsingin Ruoholahdessa vuoden sisälä, jos olisin lähtenyt vihreillä katsomatta vasemmalle ylittämään suojatietä.

      Ensimmäisen kerran musta pakettiauto, joka vielä kehtasi töötätä minulle ajettuauan reilusti punaisia päin ja melkein jalkaterieni päältä, toisella kertaa harmaa vanha bemari, ratissa farkkutakkinen risupartaluuseri, joka olisi ajanut huoletta päälleni jos olisin kävellyt vihreillä yli. Minä olisin kuollut tai halvaantunut, ko paskakasa olisi saanut ehdolista ja sakot.

      Noiden kertojen jälkeen en ole ilman astta kulkenut.

    • blondeistablondein72hki

      tuo on mutta en pelkää.

      Valot ois hyvä juttu kaikkialla vaikka ei nekään hulluja estä päälle ajamasta.

      En viitsi pelätä sillä omalla pihallkin saattaa joutua auton alle.

    • ---------------------------...

      Ei kannata koska kokemusta on. Jopa poliisitkaan eivät pysähdy. Asun erittäin vilkkaan tien varrella jota on erittäin vaikea ylittää turvallisesti. Kun kerrain pysähdyin suojatien eteen päästääkseni ihmiset yli niin vastaan tuli poliisi auto joka ei todellakaan pysähtynyt vaan vasta takana tullut tavallinen ihminen tiesi miten pitää toimia. Eli tämmöisiä järjestyksen valvojia meillä täällä Suomessa on joita eivät koske edes liikennesäännöt. Huom!Ei ollut hälytysajossa ei vaan vissiin ollut aikaa eikä halua pysähtyä.

    • tenkinen vika nenties;)

      Onhan noilla roppanoilla katsastus määrä ajoi,joten kai siellä katotaan jarrut myös!!!!!

    • kannattaa..

      pysähtyä, niin sanoo tieliikennelakikin, älä ajattele pysähtyykö muut. Pääasia että itse teet oikein, vaikka joku alle jäisikin. ps ja tämä ei ollut sitten provo tms, olen oikeasti vakavasti tätä mieltä.

      • Jumittaja.

        Aikuiset osaavat pääsääntöisesti pitää huolta itsestään. Lapset ovat eri juttu. En mistään hinnasta halua olla paikalla, kun pieni lapsi pääsee hengestään. Kököttäköön siinä suojatien vieressä.


    • Vanhan suurtorin

      läheinen suojatie Uudenmaankadulla on todella vaarallinen paikka. Usein olen työmatkalla nähnyt läheltäpititilanteita. Itse en mielelläni pysähdy antamaan tietä, koska viereisellä kaistalla ajavat eivät ymmärrä välttämättä kuitenkaan pysähtyä. Sokeasti vaan painetaan kaasua, kun huomataan, että oma kaista alkaa vetämään. Siinä ei suojateitä huomioida. Kun vasen kaista jumittaa, niin suojatien eteen joutuu tahtomattaankin pysähtymään. Tällöin seuraan kauhulla, kun oikeanpuoleista vetävää kaistaa ajavat kiiruhtavat surutta pysähtymättä ohi. Noin yksi viidestä vaan pysähtyy!
      Turussa on myös Satakunnantiellä noita pahoja paikkoja. Kortti vaan pois noilta välinpitämättömiltä kaahaajilta ja enemmän valvontaa!

      • ja pyöräilijät

        eivät noudata juuri lainkaan liikennesääntöjä. No, autoilijana olen omaksunut saman asenteen.


      • Turkulainenko
        ja pyöräilijät kirjoitti:

        eivät noudata juuri lainkaan liikennesääntöjä. No, autoilijana olen omaksunut saman asenteen.

        Iso osa populasta on liikenteestä pihalla kuin lumiukko. Niin kävelijät, pyöräilijät kuin autoilijatkin. Turha syyttää yhtä porukkaa.


    • Nainen 20

      Uskomatonta, että ihmiset eivät piittaa tuollaisesta! Ei autoa ajava ihminen voi yksinkertaisesti olla niin sokea, ettei näkisi vastakkaisesta suunnasta tulleen auton pysähtyneen suojatien eteen! Se on pelkkää helvetillistä piittaamattomuutta!

      Itse pysähdyn mielelläni antamaan tietä kenelle tahansa jalankulkijalle tai pyöräilijälle, koska tiedän sen olevan jalankulkijasta mukavaa ja kohteliasta. Niin pitäisi kaikkien tehdä. Ei kenelläkään voi NIIN KIIRE olla, etteikö ehtisi pariksi sekunniksi pysähtyä.

      Ja etenkin jos vastaan tuleva auto on jo pysähtynyt, niin kaikkihan me tiedämme sen tarkoittavan, että jalankulkija tai pyöräilijä on aikomassa tien yli siitä. Te, jotka ette pysähdy kyseisessä tilanteessa, miten voitte olla niin uskomattoman itsekkäitä? Miten ihmeessä? Se on todella törkeää käytöstä! Pakkoko tuijottaa aina omaan navannykeröön!

      HYI TEITÄ, JOTKA ETTE PYSÄHDY SUOJATIEN ETEEN TARVITTAESSA! KÄYTÖKSENNE ON ERITTÄIN TÖRKEÄÄ!

    • ulkomaalainen

      ... on tullut jonkunverran käytännöksi, että tälläisissä tapauksessa joku sen nähnen ottaa rekkarin ylös, pyytää muita todistajaksi ja toimittaa tapauksen poliisille.

      Siitä siten seuraa jonkunpituinen ajokielto ja kovat sakot.

      Suosittelen.

    • Jalkasoturi

      Pysähdy ensi kerralla kaistaviivan päälle.

      • asennetalkoisiin

        kaikki autoilijat voisivat aloittaa asenteensa muokkauksen. Suojatien kohdalla pysähtyminen pitäisi olla itsestään selvyys!


    • Nuori kuski

      Itse ajelen vasta opetusluvalla ja kauhukseni törmännyt samaan tilanteeseen useita kertoja.

      Renkaanjäljet jäi kerrankin tiehen kun joku setä meinasi päräyttää nuorehkon tytön päälle. Viimeistään tytön nostama kansainvälinen käsimerkki sai törtön tajuamaan mitä meinasi tapahtua =)

      Siihen suojatien eteen nyt vaan TÄYTYY pysähtyä jos siihen on toinen auto pysähtynyt. Aivan sama kuinka kauan on ajanut, aivan sama kuinka hyvin katsoo, aivan sama vaikka pysähtynyt auto vain odottaisi muuta liikennettä, ON PAKKO!

      Törtöt.

      - 17v autoilija, 1100km

    • 094235

      Ei kauheen kohtuullista odottaa et voisit lukea toisten ajatuksia... mut pikkulasten kans oisin vähän varovainen päästääkö vai ei. Helpompi aiheuttaa vaaratilanne sillä et väistää ipanaa, kuin että ei. Ipana tapittaa että väistääkö se nyt varmasti? Väistää. Äkkii yli!
      Toinen jolla taas on sit tekemistä autoilijoiden kanssa, on että jos kaistoja on samaan suuntaan useempi ku yks. Iso osa ei tajua et hitto. Viereisel kaistal auto pysäyttää suojatielle. Ehkä siellä on jalankulkija.

      • 98074352

        Kaikki valot pois muualta, paitsi isoimmista risteyksistä. Ne on vaan tiellä ^^. Kuin moni viitsii kaupungissa seurata muita liikennemerkkejä paitsi kolmiota, kun on joka ***** risteyksessä valot? Ei tarvi =) Ne on ruuhkamasiinoita.


      • Ihmettelen itsekin
        98074352 kirjoitti:

        Kaikki valot pois muualta, paitsi isoimmista risteyksistä. Ne on vaan tiellä ^^. Kuin moni viitsii kaupungissa seurata muita liikennemerkkejä paitsi kolmiota, kun on joka ***** risteyksessä valot? Ei tarvi =) Ne on ruuhkamasiinoita.

        Turussa, joka on Suomen 5. suurin kylä, valot palaa myöhään iltaan asti, vaikka liikennettä ei enää ole kuin nimeksi. Monesti jo klo 18-19 aikaan jossain onnettomassa risteyksessä kaksi auto odottaa punasissa pääsyä risteyksen yli vaikka muita ei näy mailla halmeilla. Hyvin voisi laittaa valot vilkulle melkein missä tahansa vähänkään pääväyliltä syrjässä.


    • ***********

      kun nuo 40wee akat ku ne ajaa ku puuroa söis. autokouluun marsmars.

    • järkeä

      Ensinnäkin sana suojatie pitäisi poistaa kokonaan käytöstä. Parempi oli vaikkapa jalakulkuväylä tms.

      Erityisesti lapsille pitäisi opettaa, että suojatielle ei saa koskaan mennä enne kuin katsoo suuntaan sekä toiseen ettei ketään tule.

      Myös erilliset valo-ohjatut suojatiet suurten risteysten läheisyydessä pitäisi kieltää lailla. Nämä ovat varsinaisia ansoja jalankulkijoille. Johtuen puhtaasti ihmisen havainnointi systeemistä.

      Suojateiden tulisi myös olla aina korotettuja.

      Tässä niin ku joitakin juttuja.

      PS Ite ajan päivittäin useita kertoja liian lähelle suojatietä pysäköityjen autojen ohi pysähtymättä. Sääntöä on aivan mahdoton noudattaa suurissa kaupungeissa ilman mittanauhaa.

      • Umpiluupää

        "Sääntöä on aivan mahdoton noudattaa suurissa kaupungeissa ilman mittanauhaa."

        No eikä ole. Jos on niin luovuta korttisi ja paalaa autosi. Sinusta ei vaan ole kuskiksi.


      • ajelen kaikkien yli

        "PS Ite ajan päivittäin useita kertoja liian lähelle suojatietä pysäköityjen autojen ohi pysähtymättä. Sääntöä on aivan mahdoton noudattaa suurissa kaupungeissa ilman mittanauhaa. "

        Nimimerkkisi sen kertoo, ei ole järkeä sinullekaan siunaantunut. Kortti hyllyyn ja auto paalaamoon jos ei maalaisjärki toimi.


    • -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

      ON JÄRKEÄ !!!! AJAN BUSSIA TURUSSA PYSÄHDYN AINA VÄISTÄÄKSENI JALANKULKIJAA SUOJATIELLÄ SE ON OHITTAJAN MORAALIN ONGELMA JA VASTUU. KAIKKI JOLLA PYSTYY ITSEKESKEISÄ IHMISIÄ KYYKYTTÄMÄÄN TEEN SEN SUURELLA SYDÄMMELLÄ !!!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe