Takajarrujen ohjearvot?

Tiedonhaluinen omistaja

Mitkä ovat Renun tai yleensä henkilöautojen vähimmäisarvot takajarruille katsausmittauksissa?

10

3390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olettaisin

      Katsastuksen arvosteluperusteet löytyvät täältä:
      http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

      Ja varsin ymmärrettävä kuvaus jarruvoimavaatimuksista puolestaan täältä:
      http://www.autotieto.net/ha_alusta/jarruvoimat.htm

      Käsittääkseni takajarruille ei ole mitään absoluuttista jarruvoiman minimiarvoa, vaan kaikkien pyörien yhteenlasketun jarruvoiman on oltava vähintään 58 % ajoneuvon painosta (paino = 9,81 x massa).

      Lisäksi saman akselin pyörien jarruvoimien ero ei saa olla yli 30 %, takapyörät eivät saa lukkiutua ennen etupyöriä eikä takapyörien jarruvoimaa saa olla etupyörien jarruvoimaa suurempi.

      Eli mitä tehokkaammat etujarrut ovat suhteessa auton painoon, sitä heikommat takajarrut hyväksytään. Esim. Fiat Uno menee läpi reilusti alle 1 kN:n takajarruvoimilla.

      • Tiedonhaluinen o...

        Kiitos, asia tuli selväksi, huonoa onneani kai on, että sain luvuksi 58,8% ja auto hylätiin.
        Pyörät ovat tasavoimaiset eli epätasainen voima ei ole syynä. Pidän käytössä jarrujani hyvänä, eli nopea pysähdys ja tasainen.
        Ehkä takajarruilla on sittenkin alarajakin. On hyvä, että turvallisuudesta huolehditaan, mutta juuri nyt olisi paljon muutakin ja auto olisi välttämätön. Muutakin vikaa tuli juuri pari päivää ennen katsastusta
        kuten aina, omituinen ilmiö jota jo osaan pelätä joka vuosi.
        Kumpi paino rekisteriotteesta otetaan huomioon,
        oma massa vai kokonaismassa?


      • omamassaa
        Tiedonhaluinen o... kirjoitti:

        Kiitos, asia tuli selväksi, huonoa onneani kai on, että sain luvuksi 58,8% ja auto hylätiin.
        Pyörät ovat tasavoimaiset eli epätasainen voima ei ole syynä. Pidän käytössä jarrujani hyvänä, eli nopea pysähdys ja tasainen.
        Ehkä takajarruilla on sittenkin alarajakin. On hyvä, että turvallisuudesta huolehditaan, mutta juuri nyt olisi paljon muutakin ja auto olisi välttämätön. Muutakin vikaa tuli juuri pari päivää ennen katsastusta
        kuten aina, omituinen ilmiö jota jo osaan pelätä joka vuosi.
        Kumpi paino rekisteriotteesta otetaan huomioon,
        oma massa vai kokonaismassa?

        Autotieto.net:in esimerkkien luvut viittaavat omamassaan. Ei minkään auton kokonaispaino voi olla vain 900 kg.

        Omamassasta sen verran, että ainakin vielä 1990-luvun alussa omamassa oli pelkkä auton oma massa. Nyt siihen lasketaan muistaakseni myös 75 kg:n painoinen kuljettaja ja tankillinen polttoainbetta (?). Kuinkakohan tämä on huomioitu tuossa käytettävässä painolukemassa?


      • Tiedonhaluinen o..
        omamassaa kirjoitti:

        Autotieto.net:in esimerkkien luvut viittaavat omamassaan. Ei minkään auton kokonaispaino voi olla vain 900 kg.

        Omamassasta sen verran, että ainakin vielä 1990-luvun alussa omamassa oli pelkkä auton oma massa. Nyt siihen lasketaan muistaakseni myös 75 kg:n painoinen kuljettaja ja tankillinen polttoainbetta (?). Kuinkakohan tämä on huomioitu tuossa käytettävässä painolukemassa?

        Omamassa vaikuttaa oikealta arvolta, mutta tarkistin vielä ja tutkin auton entiset katsastukset.
        Huomasin samalla, että laskin muuten väärin, tai katsoin sen omamassan 90kg kevyemmäksi eli uusi luku on 56%,eli oikeus hylätä , mutta edellisenä vuonna takajarrut ovat olleet paremmat , toinen 0,2:n ja toinen 0,1:n verran ja etujarrut huonommat toinen 0,4:n ja toinen 0,2:n verran, eli kokonaisarvot prosentteissa huonommat kuin nyt eli vaan 53% ja hyväksyttiin.
        Auto on ollut omistuksessani 5 vuotta, vanhana ostettu eikä jarruille ole tehty mitään, mutta arvot ovat vaihdelleet jonkin verran vuosittain. Tosin ajokilometriäkin on kertynyt vähän, koska olen tietoisesti "säästänyt" autoani. Jarruttelen myös harvoin kun pyrin mielummin ennakoimaan tekisi mieli jo kyseenalaistaa koko testi.
        Ostin kerran juuri katsastetun Uunon talvea vasten ja jarrut puolsivat hengenvaarallisesti.
        Oli monta vähältäpititilannetta jo ajaessani korjaamolle. Eräskin pappa lähti suojatielle, kun katsoi minut "rauhalliseksi" autoilijaksi ja hikikarpalot tuli otsalle, kun yritin vain hidastaa ja höyhentäkin kevyempää höyhenjarrutusta.


      • kannattaa aina
        Tiedonhaluinen o.. kirjoitti:

        Omamassa vaikuttaa oikealta arvolta, mutta tarkistin vielä ja tutkin auton entiset katsastukset.
        Huomasin samalla, että laskin muuten väärin, tai katsoin sen omamassan 90kg kevyemmäksi eli uusi luku on 56%,eli oikeus hylätä , mutta edellisenä vuonna takajarrut ovat olleet paremmat , toinen 0,2:n ja toinen 0,1:n verran ja etujarrut huonommat toinen 0,4:n ja toinen 0,2:n verran, eli kokonaisarvot prosentteissa huonommat kuin nyt eli vaan 53% ja hyväksyttiin.
        Auto on ollut omistuksessani 5 vuotta, vanhana ostettu eikä jarruille ole tehty mitään, mutta arvot ovat vaihdelleet jonkin verran vuosittain. Tosin ajokilometriäkin on kertynyt vähän, koska olen tietoisesti "säästänyt" autoani. Jarruttelen myös harvoin kun pyrin mielummin ennakoimaan tekisi mieli jo kyseenalaistaa koko testi.
        Ostin kerran juuri katsastetun Uunon talvea vasten ja jarrut puolsivat hengenvaarallisesti.
        Oli monta vähältäpititilannetta jo ajaessani korjaamolle. Eräskin pappa lähti suojatielle, kun katsoi minut "rauhalliseksi" autoilijaksi ja hikikarpalot tuli otsalle, kun yritin vain hidastaa ja höyhentäkin kevyempää höyhenjarrutusta.

        Etenkin takapään levyjarruille tekee hyvää kunnon jarrutus aina silloin tällöin. Turhan kevyt jarruttelu vain jumittaa satulat ja sitten ruostuttaa levyt.


      • Myöhäisestäkin
        kannattaa aina kirjoitti:

        Etenkin takapään levyjarruille tekee hyvää kunnon jarrutus aina silloin tällöin. Turhan kevyt jarruttelu vain jumittaa satulat ja sitten ruostuttaa levyt.

        Kiitos neuvosta, mutta vähän myöhäistä tähän hätään. Toisaalta eikös jarrupalat ainakin taas kulu edestä sitä nopeammin, mitä voimakkaammin ja useimmin jarrutat, samoin renkaat. Ajan tosiaan talvikautena vain kauppamatkoja 6-10Km 1-2 kertaa viikossa ja kesällä suhteellisen lähellä (30 km)sijaitsevaan kesänviettopaikkaani, jonne ei muuten pääse. Auto on tarpeellinen, mutta kilometrejä kertyy suhteellisen vähän ja tutuilla kulkuväylillä on helppo ajaotyylin avulla ennakoida.

        Entä kun ja jos takajarrut nyt uusitaan kokonaan, etujarrut ovatkin sitten takajarruihin nähden tehottomat. (sitähän ne eivät ohjeiden mukaan saa olla)


      • kulumisesta
        Myöhäisestäkin kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, mutta vähän myöhäistä tähän hätään. Toisaalta eikös jarrupalat ainakin taas kulu edestä sitä nopeammin, mitä voimakkaammin ja useimmin jarrutat, samoin renkaat. Ajan tosiaan talvikautena vain kauppamatkoja 6-10Km 1-2 kertaa viikossa ja kesällä suhteellisen lähellä (30 km)sijaitsevaan kesänviettopaikkaani, jonne ei muuten pääse. Auto on tarpeellinen, mutta kilometrejä kertyy suhteellisen vähän ja tutuilla kulkuväylillä on helppo ajaotyylin avulla ennakoida.

        Entä kun ja jos takajarrut nyt uusitaan kokonaan, etujarrut ovatkin sitten takajarruihin nähden tehottomat. (sitähän ne eivät ohjeiden mukaan saa olla)

        Totta kai ne palat kuluvat, jos jarruja käytetään. Mutta eipä niitä ole ikuisiksi tarkoitettukaan.

        Yleensä kaikki vehkeet, joissa on liikkuvia osia - kuten vaikkapa jarrut - tuppaavat ns. happanemaan eli jämähtämään juuri siitä käytön puutteesta - eivät runsaasta käytöstä.

        Sinun ajomäärilläsi palat kestävät ihan normaalillakin jarruttelulla vuosikausia. Se, että normaalilla jarruttelulla joudut uusimaan palat vuotta tai kahta aikaisemmin on aika pieni kustannus siitä, että jarrut pysyvät käyttökunnossa. Sitä paitsi palat liian kevyellä jarruttelulla vuosien mittaan myös lasittuvat ja menettävät parhaan tehonsa.

        Muutama raskaampi jarrutus - en siis tarkoita mitään lukkojarrutusta - tuskin kuluttaa renkaita yhtään mitenkään. Karkeat asfaltit ovart taatusti paljon pahempia kuluttajía ihan tavallisessa ajossa. Renkaatkin sitä paisti kovenevat ja menettävät parhaan pitonsa muutamassa vuodessa, joten niidenkään säästely ei pitemmällä tähtäimellä paranna turvallisuutta.

        Sekä jarrujen että renkaiden osuus auton kokonaiskustannuksista on noilla ajomäärillä niin mitätön verrattuna vaikkapa polttoaineeseen, huoltoihin, vakuutuksiin ja auton arvon laskuun, että turhalla säästelyllä tuottaa vain lisää remonttikuluja.

        Takajarrujen uusiminen ei hävitä etujarrujen nykyistä tehoa mihinkään. Toki, jos etujarrut ovat tarpeeksi surkeassa jamassa, joutuu niillekin ehkä jotain tekemään. Mutta sittenpä ovatkin kaikkien neljän nurkan jarrut priimassa kunnossa - ja siinä pysyvätkin, kun niitä myös muistaa ja uskaltaa kunnolla käyttää.


      • Takajarrut
        kulumisesta kirjoitti:

        Totta kai ne palat kuluvat, jos jarruja käytetään. Mutta eipä niitä ole ikuisiksi tarkoitettukaan.

        Yleensä kaikki vehkeet, joissa on liikkuvia osia - kuten vaikkapa jarrut - tuppaavat ns. happanemaan eli jämähtämään juuri siitä käytön puutteesta - eivät runsaasta käytöstä.

        Sinun ajomäärilläsi palat kestävät ihan normaalillakin jarruttelulla vuosikausia. Se, että normaalilla jarruttelulla joudut uusimaan palat vuotta tai kahta aikaisemmin on aika pieni kustannus siitä, että jarrut pysyvät käyttökunnossa. Sitä paitsi palat liian kevyellä jarruttelulla vuosien mittaan myös lasittuvat ja menettävät parhaan tehonsa.

        Muutama raskaampi jarrutus - en siis tarkoita mitään lukkojarrutusta - tuskin kuluttaa renkaita yhtään mitenkään. Karkeat asfaltit ovart taatusti paljon pahempia kuluttajía ihan tavallisessa ajossa. Renkaatkin sitä paisti kovenevat ja menettävät parhaan pitonsa muutamassa vuodessa, joten niidenkään säästely ei pitemmällä tähtäimellä paranna turvallisuutta.

        Sekä jarrujen että renkaiden osuus auton kokonaiskustannuksista on noilla ajomäärillä niin mitätön verrattuna vaikkapa polttoaineeseen, huoltoihin, vakuutuksiin ja auton arvon laskuun, että turhalla säästelyllä tuottaa vain lisää remonttikuluja.

        Takajarrujen uusiminen ei hävitä etujarrujen nykyistä tehoa mihinkään. Toki, jos etujarrut ovat tarpeeksi surkeassa jamassa, joutuu niillekin ehkä jotain tekemään. Mutta sittenpä ovatkin kaikkien neljän nurkan jarrut priimassa kunnossa - ja siinä pysyvätkin, kun niitä myös muistaa ja uskaltaa kunnolla käyttää.

        Minulle on jo autokoulussa opetettu ennakoivaa ajotapaa, joka tarkoittaa myös jarrujen ja renkaiden ja myös asfalttin säästämistä etenkin talvella nastarenkailla. (myös ajo-opettajan ja oman selän säästämistä) Totta on, että auton katsastus, vakuutukset ja käyttömaksu ovat korkeat ajokilometrejä kohden. Siksi niitä korjauskuluja ei enää saisi tulla tarpeettomasti.
        Jos on minibudjetti ja silti auto tuiki tarpeellinen, on jotain keksittävä kustannusten kurissa pitämiseksi. Polttoainetta kuluu kyllä vähemmän kun ei aja. (ei aina, joskus kuluu parkissa jostain käsittämättömästä syystä enemmän). Ajaessani vanha autoni kuluttaa maantieajossa noin 6,5-7 l/100km, kaupunkiajossa
        8l/100km. Olen tänä kesänä testannut laittamalla tankkiin vain tarvitsemani määrän hälytysrajan ylitse ja testannut riittäkö se koko matkan ajan, vai lisäänkö varatankista.


      • Kysyjä itse
        kulumisesta kirjoitti:

        Totta kai ne palat kuluvat, jos jarruja käytetään. Mutta eipä niitä ole ikuisiksi tarkoitettukaan.

        Yleensä kaikki vehkeet, joissa on liikkuvia osia - kuten vaikkapa jarrut - tuppaavat ns. happanemaan eli jämähtämään juuri siitä käytön puutteesta - eivät runsaasta käytöstä.

        Sinun ajomäärilläsi palat kestävät ihan normaalillakin jarruttelulla vuosikausia. Se, että normaalilla jarruttelulla joudut uusimaan palat vuotta tai kahta aikaisemmin on aika pieni kustannus siitä, että jarrut pysyvät käyttökunnossa. Sitä paitsi palat liian kevyellä jarruttelulla vuosien mittaan myös lasittuvat ja menettävät parhaan tehonsa.

        Muutama raskaampi jarrutus - en siis tarkoita mitään lukkojarrutusta - tuskin kuluttaa renkaita yhtään mitenkään. Karkeat asfaltit ovart taatusti paljon pahempia kuluttajía ihan tavallisessa ajossa. Renkaatkin sitä paisti kovenevat ja menettävät parhaan pitonsa muutamassa vuodessa, joten niidenkään säästely ei pitemmällä tähtäimellä paranna turvallisuutta.

        Sekä jarrujen että renkaiden osuus auton kokonaiskustannuksista on noilla ajomäärillä niin mitätön verrattuna vaikkapa polttoaineeseen, huoltoihin, vakuutuksiin ja auton arvon laskuun, että turhalla säästelyllä tuottaa vain lisää remonttikuluja.

        Takajarrujen uusiminen ei hävitä etujarrujen nykyistä tehoa mihinkään. Toki, jos etujarrut ovat tarpeeksi surkeassa jamassa, joutuu niillekin ehkä jotain tekemään. Mutta sittenpä ovatkin kaikkien neljän nurkan jarrut priimassa kunnossa - ja siinä pysyvätkin, kun niitä myös muistaa ja uskaltaa kunnolla käyttää.

        Et lukenut ehkä aiemmin annettuja katsastusohjeita. Niisä on selvästi kerrottu, että takajarrut eivät saa olla etujarruja tehokkaampia, eivätkä toimia ennen etujarruja.
        Jos etujarrujen teho olisi esim. 1.8 ja takajarrujen 0.8 tehoksi tulisi noin 53% 1000kg painavalla autolla, joka alittuuu vaatimuksesta 58% Ei teho katoa etujarruista, mutta jos korjauksen jälkeen takajarrujen teho
        ylittää etujarrujen tehon, se ei ole sallittua.
        En tiedä onko se mahdollista, mutta jos koko tatajarrusysteemi uusitaan, saattaisi ehkä niin käydä. Jos etujarrut olisivat 2,2 ja takajarrut
        0.5 yhteisteho olisi 55%.


      • Aatu
        Myöhäisestäkin kirjoitti:

        Kiitos neuvosta, mutta vähän myöhäistä tähän hätään. Toisaalta eikös jarrupalat ainakin taas kulu edestä sitä nopeammin, mitä voimakkaammin ja useimmin jarrutat, samoin renkaat. Ajan tosiaan talvikautena vain kauppamatkoja 6-10Km 1-2 kertaa viikossa ja kesällä suhteellisen lähellä (30 km)sijaitsevaan kesänviettopaikkaani, jonne ei muuten pääse. Auto on tarpeellinen, mutta kilometrejä kertyy suhteellisen vähän ja tutuilla kulkuväylillä on helppo ajaotyylin avulla ennakoida.

        Entä kun ja jos takajarrut nyt uusitaan kokonaan, etujarrut ovatkin sitten takajarruihin nähden tehottomat. (sitähän ne eivät ohjeiden mukaan saa olla)

        Tarkoitus siis on, että vain silloin tällöin jarrutetaan kovaa, jotta jarrut pysyvät kunnossa. Muuten sitten ajetaan ennakoiden ja pyritään säästämään renkaita, jarruja ja polttoainetta.

        Vaikka kerran kuussa tai parin kuukauden välein kun tekee muutaman oikein tiukan jarrutuksen, niin takajarrut pysyvät työkunnossa. Ja tietysti katsotaan sellainen paikka, että muuta liikennettä ei häiritä.

        Jos osaa ennakoivasti ajella ja jarruttelee kevyesti, takajarruilla ei juuri ole normaalisti työtä. Kun lika ja talvella suola auton takaosassa pääsee vaikuttamaan, niin käyttämättömät osat ruostuu ja menee jumiin. Nykyautoissa kun on takanakin levyjarrut, niin osat ovat alttiina ympäristölle.

        Paitsi katsastuksen takia, on takajarrujen hyvä olla toimintakunnossa kun se hirvi yllättäen syöksyy tielle ja tarvitaankin reilummin pysäytystehoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      376
      7971
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      114
      5598
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

      Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4653
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      33
      4468
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      186
      4460
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3967
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3863
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

      ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3737
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

      Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      37
      3657
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3481
    Aihe