Mitkä ovat Renun tai yleensä henkilöautojen vähimmäisarvot takajarruille katsausmittauksissa?
Takajarrujen ohjearvot?
10
2775
Vastaukset
- olettaisin
Katsastuksen arvosteluperusteet löytyvät täältä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf
Ja varsin ymmärrettävä kuvaus jarruvoimavaatimuksista puolestaan täältä:
http://www.autotieto.net/ha_alusta/jarruvoimat.htm
Käsittääkseni takajarruille ei ole mitään absoluuttista jarruvoiman minimiarvoa, vaan kaikkien pyörien yhteenlasketun jarruvoiman on oltava vähintään 58 % ajoneuvon painosta (paino = 9,81 x massa).
Lisäksi saman akselin pyörien jarruvoimien ero ei saa olla yli 30 %, takapyörät eivät saa lukkiutua ennen etupyöriä eikä takapyörien jarruvoimaa saa olla etupyörien jarruvoimaa suurempi.
Eli mitä tehokkaammat etujarrut ovat suhteessa auton painoon, sitä heikommat takajarrut hyväksytään. Esim. Fiat Uno menee läpi reilusti alle 1 kN:n takajarruvoimilla.- Tiedonhaluinen o...
Kiitos, asia tuli selväksi, huonoa onneani kai on, että sain luvuksi 58,8% ja auto hylätiin.
Pyörät ovat tasavoimaiset eli epätasainen voima ei ole syynä. Pidän käytössä jarrujani hyvänä, eli nopea pysähdys ja tasainen.
Ehkä takajarruilla on sittenkin alarajakin. On hyvä, että turvallisuudesta huolehditaan, mutta juuri nyt olisi paljon muutakin ja auto olisi välttämätön. Muutakin vikaa tuli juuri pari päivää ennen katsastusta
kuten aina, omituinen ilmiö jota jo osaan pelätä joka vuosi.
Kumpi paino rekisteriotteesta otetaan huomioon,
oma massa vai kokonaismassa? - omamassaa
Tiedonhaluinen o... kirjoitti:
Kiitos, asia tuli selväksi, huonoa onneani kai on, että sain luvuksi 58,8% ja auto hylätiin.
Pyörät ovat tasavoimaiset eli epätasainen voima ei ole syynä. Pidän käytössä jarrujani hyvänä, eli nopea pysähdys ja tasainen.
Ehkä takajarruilla on sittenkin alarajakin. On hyvä, että turvallisuudesta huolehditaan, mutta juuri nyt olisi paljon muutakin ja auto olisi välttämätön. Muutakin vikaa tuli juuri pari päivää ennen katsastusta
kuten aina, omituinen ilmiö jota jo osaan pelätä joka vuosi.
Kumpi paino rekisteriotteesta otetaan huomioon,
oma massa vai kokonaismassa?Autotieto.net:in esimerkkien luvut viittaavat omamassaan. Ei minkään auton kokonaispaino voi olla vain 900 kg.
Omamassasta sen verran, että ainakin vielä 1990-luvun alussa omamassa oli pelkkä auton oma massa. Nyt siihen lasketaan muistaakseni myös 75 kg:n painoinen kuljettaja ja tankillinen polttoainbetta (?). Kuinkakohan tämä on huomioitu tuossa käytettävässä painolukemassa? - Tiedonhaluinen o..
omamassaa kirjoitti:
Autotieto.net:in esimerkkien luvut viittaavat omamassaan. Ei minkään auton kokonaispaino voi olla vain 900 kg.
Omamassasta sen verran, että ainakin vielä 1990-luvun alussa omamassa oli pelkkä auton oma massa. Nyt siihen lasketaan muistaakseni myös 75 kg:n painoinen kuljettaja ja tankillinen polttoainbetta (?). Kuinkakohan tämä on huomioitu tuossa käytettävässä painolukemassa?Omamassa vaikuttaa oikealta arvolta, mutta tarkistin vielä ja tutkin auton entiset katsastukset.
Huomasin samalla, että laskin muuten väärin, tai katsoin sen omamassan 90kg kevyemmäksi eli uusi luku on 56%,eli oikeus hylätä , mutta edellisenä vuonna takajarrut ovat olleet paremmat , toinen 0,2:n ja toinen 0,1:n verran ja etujarrut huonommat toinen 0,4:n ja toinen 0,2:n verran, eli kokonaisarvot prosentteissa huonommat kuin nyt eli vaan 53% ja hyväksyttiin.
Auto on ollut omistuksessani 5 vuotta, vanhana ostettu eikä jarruille ole tehty mitään, mutta arvot ovat vaihdelleet jonkin verran vuosittain. Tosin ajokilometriäkin on kertynyt vähän, koska olen tietoisesti "säästänyt" autoani. Jarruttelen myös harvoin kun pyrin mielummin ennakoimaan tekisi mieli jo kyseenalaistaa koko testi.
Ostin kerran juuri katsastetun Uunon talvea vasten ja jarrut puolsivat hengenvaarallisesti.
Oli monta vähältäpititilannetta jo ajaessani korjaamolle. Eräskin pappa lähti suojatielle, kun katsoi minut "rauhalliseksi" autoilijaksi ja hikikarpalot tuli otsalle, kun yritin vain hidastaa ja höyhentäkin kevyempää höyhenjarrutusta. - kannattaa aina
Tiedonhaluinen o.. kirjoitti:
Omamassa vaikuttaa oikealta arvolta, mutta tarkistin vielä ja tutkin auton entiset katsastukset.
Huomasin samalla, että laskin muuten väärin, tai katsoin sen omamassan 90kg kevyemmäksi eli uusi luku on 56%,eli oikeus hylätä , mutta edellisenä vuonna takajarrut ovat olleet paremmat , toinen 0,2:n ja toinen 0,1:n verran ja etujarrut huonommat toinen 0,4:n ja toinen 0,2:n verran, eli kokonaisarvot prosentteissa huonommat kuin nyt eli vaan 53% ja hyväksyttiin.
Auto on ollut omistuksessani 5 vuotta, vanhana ostettu eikä jarruille ole tehty mitään, mutta arvot ovat vaihdelleet jonkin verran vuosittain. Tosin ajokilometriäkin on kertynyt vähän, koska olen tietoisesti "säästänyt" autoani. Jarruttelen myös harvoin kun pyrin mielummin ennakoimaan tekisi mieli jo kyseenalaistaa koko testi.
Ostin kerran juuri katsastetun Uunon talvea vasten ja jarrut puolsivat hengenvaarallisesti.
Oli monta vähältäpititilannetta jo ajaessani korjaamolle. Eräskin pappa lähti suojatielle, kun katsoi minut "rauhalliseksi" autoilijaksi ja hikikarpalot tuli otsalle, kun yritin vain hidastaa ja höyhentäkin kevyempää höyhenjarrutusta.Etenkin takapään levyjarruille tekee hyvää kunnon jarrutus aina silloin tällöin. Turhan kevyt jarruttelu vain jumittaa satulat ja sitten ruostuttaa levyt.
- Myöhäisestäkin
kannattaa aina kirjoitti:
Etenkin takapään levyjarruille tekee hyvää kunnon jarrutus aina silloin tällöin. Turhan kevyt jarruttelu vain jumittaa satulat ja sitten ruostuttaa levyt.
Kiitos neuvosta, mutta vähän myöhäistä tähän hätään. Toisaalta eikös jarrupalat ainakin taas kulu edestä sitä nopeammin, mitä voimakkaammin ja useimmin jarrutat, samoin renkaat. Ajan tosiaan talvikautena vain kauppamatkoja 6-10Km 1-2 kertaa viikossa ja kesällä suhteellisen lähellä (30 km)sijaitsevaan kesänviettopaikkaani, jonne ei muuten pääse. Auto on tarpeellinen, mutta kilometrejä kertyy suhteellisen vähän ja tutuilla kulkuväylillä on helppo ajaotyylin avulla ennakoida.
Entä kun ja jos takajarrut nyt uusitaan kokonaan, etujarrut ovatkin sitten takajarruihin nähden tehottomat. (sitähän ne eivät ohjeiden mukaan saa olla) - kulumisesta
Myöhäisestäkin kirjoitti:
Kiitos neuvosta, mutta vähän myöhäistä tähän hätään. Toisaalta eikös jarrupalat ainakin taas kulu edestä sitä nopeammin, mitä voimakkaammin ja useimmin jarrutat, samoin renkaat. Ajan tosiaan talvikautena vain kauppamatkoja 6-10Km 1-2 kertaa viikossa ja kesällä suhteellisen lähellä (30 km)sijaitsevaan kesänviettopaikkaani, jonne ei muuten pääse. Auto on tarpeellinen, mutta kilometrejä kertyy suhteellisen vähän ja tutuilla kulkuväylillä on helppo ajaotyylin avulla ennakoida.
Entä kun ja jos takajarrut nyt uusitaan kokonaan, etujarrut ovatkin sitten takajarruihin nähden tehottomat. (sitähän ne eivät ohjeiden mukaan saa olla)Totta kai ne palat kuluvat, jos jarruja käytetään. Mutta eipä niitä ole ikuisiksi tarkoitettukaan.
Yleensä kaikki vehkeet, joissa on liikkuvia osia - kuten vaikkapa jarrut - tuppaavat ns. happanemaan eli jämähtämään juuri siitä käytön puutteesta - eivät runsaasta käytöstä.
Sinun ajomäärilläsi palat kestävät ihan normaalillakin jarruttelulla vuosikausia. Se, että normaalilla jarruttelulla joudut uusimaan palat vuotta tai kahta aikaisemmin on aika pieni kustannus siitä, että jarrut pysyvät käyttökunnossa. Sitä paitsi palat liian kevyellä jarruttelulla vuosien mittaan myös lasittuvat ja menettävät parhaan tehonsa.
Muutama raskaampi jarrutus - en siis tarkoita mitään lukkojarrutusta - tuskin kuluttaa renkaita yhtään mitenkään. Karkeat asfaltit ovart taatusti paljon pahempia kuluttajía ihan tavallisessa ajossa. Renkaatkin sitä paisti kovenevat ja menettävät parhaan pitonsa muutamassa vuodessa, joten niidenkään säästely ei pitemmällä tähtäimellä paranna turvallisuutta.
Sekä jarrujen että renkaiden osuus auton kokonaiskustannuksista on noilla ajomäärillä niin mitätön verrattuna vaikkapa polttoaineeseen, huoltoihin, vakuutuksiin ja auton arvon laskuun, että turhalla säästelyllä tuottaa vain lisää remonttikuluja.
Takajarrujen uusiminen ei hävitä etujarrujen nykyistä tehoa mihinkään. Toki, jos etujarrut ovat tarpeeksi surkeassa jamassa, joutuu niillekin ehkä jotain tekemään. Mutta sittenpä ovatkin kaikkien neljän nurkan jarrut priimassa kunnossa - ja siinä pysyvätkin, kun niitä myös muistaa ja uskaltaa kunnolla käyttää. - Takajarrut
kulumisesta kirjoitti:
Totta kai ne palat kuluvat, jos jarruja käytetään. Mutta eipä niitä ole ikuisiksi tarkoitettukaan.
Yleensä kaikki vehkeet, joissa on liikkuvia osia - kuten vaikkapa jarrut - tuppaavat ns. happanemaan eli jämähtämään juuri siitä käytön puutteesta - eivät runsaasta käytöstä.
Sinun ajomäärilläsi palat kestävät ihan normaalillakin jarruttelulla vuosikausia. Se, että normaalilla jarruttelulla joudut uusimaan palat vuotta tai kahta aikaisemmin on aika pieni kustannus siitä, että jarrut pysyvät käyttökunnossa. Sitä paitsi palat liian kevyellä jarruttelulla vuosien mittaan myös lasittuvat ja menettävät parhaan tehonsa.
Muutama raskaampi jarrutus - en siis tarkoita mitään lukkojarrutusta - tuskin kuluttaa renkaita yhtään mitenkään. Karkeat asfaltit ovart taatusti paljon pahempia kuluttajía ihan tavallisessa ajossa. Renkaatkin sitä paisti kovenevat ja menettävät parhaan pitonsa muutamassa vuodessa, joten niidenkään säästely ei pitemmällä tähtäimellä paranna turvallisuutta.
Sekä jarrujen että renkaiden osuus auton kokonaiskustannuksista on noilla ajomäärillä niin mitätön verrattuna vaikkapa polttoaineeseen, huoltoihin, vakuutuksiin ja auton arvon laskuun, että turhalla säästelyllä tuottaa vain lisää remonttikuluja.
Takajarrujen uusiminen ei hävitä etujarrujen nykyistä tehoa mihinkään. Toki, jos etujarrut ovat tarpeeksi surkeassa jamassa, joutuu niillekin ehkä jotain tekemään. Mutta sittenpä ovatkin kaikkien neljän nurkan jarrut priimassa kunnossa - ja siinä pysyvätkin, kun niitä myös muistaa ja uskaltaa kunnolla käyttää.Minulle on jo autokoulussa opetettu ennakoivaa ajotapaa, joka tarkoittaa myös jarrujen ja renkaiden ja myös asfalttin säästämistä etenkin talvella nastarenkailla. (myös ajo-opettajan ja oman selän säästämistä) Totta on, että auton katsastus, vakuutukset ja käyttömaksu ovat korkeat ajokilometrejä kohden. Siksi niitä korjauskuluja ei enää saisi tulla tarpeettomasti.
Jos on minibudjetti ja silti auto tuiki tarpeellinen, on jotain keksittävä kustannusten kurissa pitämiseksi. Polttoainetta kuluu kyllä vähemmän kun ei aja. (ei aina, joskus kuluu parkissa jostain käsittämättömästä syystä enemmän). Ajaessani vanha autoni kuluttaa maantieajossa noin 6,5-7 l/100km, kaupunkiajossa
8l/100km. Olen tänä kesänä testannut laittamalla tankkiin vain tarvitsemani määrän hälytysrajan ylitse ja testannut riittäkö se koko matkan ajan, vai lisäänkö varatankista. - Kysyjä itse
kulumisesta kirjoitti:
Totta kai ne palat kuluvat, jos jarruja käytetään. Mutta eipä niitä ole ikuisiksi tarkoitettukaan.
Yleensä kaikki vehkeet, joissa on liikkuvia osia - kuten vaikkapa jarrut - tuppaavat ns. happanemaan eli jämähtämään juuri siitä käytön puutteesta - eivät runsaasta käytöstä.
Sinun ajomäärilläsi palat kestävät ihan normaalillakin jarruttelulla vuosikausia. Se, että normaalilla jarruttelulla joudut uusimaan palat vuotta tai kahta aikaisemmin on aika pieni kustannus siitä, että jarrut pysyvät käyttökunnossa. Sitä paitsi palat liian kevyellä jarruttelulla vuosien mittaan myös lasittuvat ja menettävät parhaan tehonsa.
Muutama raskaampi jarrutus - en siis tarkoita mitään lukkojarrutusta - tuskin kuluttaa renkaita yhtään mitenkään. Karkeat asfaltit ovart taatusti paljon pahempia kuluttajía ihan tavallisessa ajossa. Renkaatkin sitä paisti kovenevat ja menettävät parhaan pitonsa muutamassa vuodessa, joten niidenkään säästely ei pitemmällä tähtäimellä paranna turvallisuutta.
Sekä jarrujen että renkaiden osuus auton kokonaiskustannuksista on noilla ajomäärillä niin mitätön verrattuna vaikkapa polttoaineeseen, huoltoihin, vakuutuksiin ja auton arvon laskuun, että turhalla säästelyllä tuottaa vain lisää remonttikuluja.
Takajarrujen uusiminen ei hävitä etujarrujen nykyistä tehoa mihinkään. Toki, jos etujarrut ovat tarpeeksi surkeassa jamassa, joutuu niillekin ehkä jotain tekemään. Mutta sittenpä ovatkin kaikkien neljän nurkan jarrut priimassa kunnossa - ja siinä pysyvätkin, kun niitä myös muistaa ja uskaltaa kunnolla käyttää.Et lukenut ehkä aiemmin annettuja katsastusohjeita. Niisä on selvästi kerrottu, että takajarrut eivät saa olla etujarruja tehokkaampia, eivätkä toimia ennen etujarruja.
Jos etujarrujen teho olisi esim. 1.8 ja takajarrujen 0.8 tehoksi tulisi noin 53% 1000kg painavalla autolla, joka alittuuu vaatimuksesta 58% Ei teho katoa etujarruista, mutta jos korjauksen jälkeen takajarrujen teho
ylittää etujarrujen tehon, se ei ole sallittua.
En tiedä onko se mahdollista, mutta jos koko tatajarrusysteemi uusitaan, saattaisi ehkä niin käydä. Jos etujarrut olisivat 2,2 ja takajarrut
0.5 yhteisteho olisi 55%. - Aatu
Myöhäisestäkin kirjoitti:
Kiitos neuvosta, mutta vähän myöhäistä tähän hätään. Toisaalta eikös jarrupalat ainakin taas kulu edestä sitä nopeammin, mitä voimakkaammin ja useimmin jarrutat, samoin renkaat. Ajan tosiaan talvikautena vain kauppamatkoja 6-10Km 1-2 kertaa viikossa ja kesällä suhteellisen lähellä (30 km)sijaitsevaan kesänviettopaikkaani, jonne ei muuten pääse. Auto on tarpeellinen, mutta kilometrejä kertyy suhteellisen vähän ja tutuilla kulkuväylillä on helppo ajaotyylin avulla ennakoida.
Entä kun ja jos takajarrut nyt uusitaan kokonaan, etujarrut ovatkin sitten takajarruihin nähden tehottomat. (sitähän ne eivät ohjeiden mukaan saa olla)Tarkoitus siis on, että vain silloin tällöin jarrutetaan kovaa, jotta jarrut pysyvät kunnossa. Muuten sitten ajetaan ennakoiden ja pyritään säästämään renkaita, jarruja ja polttoainetta.
Vaikka kerran kuussa tai parin kuukauden välein kun tekee muutaman oikein tiukan jarrutuksen, niin takajarrut pysyvät työkunnossa. Ja tietysti katsotaan sellainen paikka, että muuta liikennettä ei häiritä.
Jos osaa ennakoivasti ajella ja jarruttelee kevyesti, takajarruilla ei juuri ole normaalisti työtä. Kun lika ja talvella suola auton takaosassa pääsee vaikuttamaan, niin käyttämättömät osat ruostuu ja menee jumiin. Nykyautoissa kun on takanakin levyjarrut, niin osat ovat alttiina ympäristölle.
Paitsi katsastuksen takia, on takajarrujen hyvä olla toimintakunnossa kun se hirvi yllättäen syöksyy tielle ja tarvitaankin reilummin pysäytystehoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882