Kuinka suuren sakon saa, jos ajaa päivällä ilman valoja?
Aina unohdan laittaa ne päälle, kun ne eivät syty automaattisesti.
Iltaisinhan sen heti huomaa, ettei ole valoja, mutta päivisin ei.
Kuinka suuren sakon saa
22
6939
Vastaukset
- RTT
Kyllä 40e saa sut muistan.
- fiatjeps
ajovalojen päällä pitäminen kasvattaa polttoaineen kulutusta n. 0.15 litraa sadalla kilometrillä, tuhannella siis 1.5 litraa. keskivertoautoilija ajaa vuodessa n. 20000km josta puolet on ehkä valoisaa aikaa jolloin oman näkemisen/näkyvyyden kannalta valoja ei tarvitsisi pitää (maalaisjärjellä ajateltuna), tällöin säästyisi polttoainetta se 15 litraa vuositasolla, mitä lie 20-25 euron korville se jää
joskus säästösyistä ajoin mm taajama-alueella ilman valoja, joka on laillista päiväsaikaan, mutta tulin siihen tulokseen ettei todellakaan maksa vaivaa räpsiä valoja yhtenään päälle polttimoiden käyttöiän lyhetessäkin..
sitten itse kysymykseen, 40 euroa taitaa olla tosiaankin se oikea summa, joskin itse olen joskus ajellut liikkuvia päin sekä parkeilla että ilman valoja. sakkoja en ole saanut, toisinaan liikkuvat ovat väläyttäneet pitkiä, se on tähän saakka radikaalein teko poliiseilta..
uskon että sakkoja tuosta et kovin herkästi saa jossei sitten joku virkaintoisten lauma satu kohdalle.. bensansäästösyistä valoitta ajo on jokseenkin typerää etenkin kun kanssa-autoilijat ovat tottuneet väistämään vain valoja... - epähuomiovalotaulu
fiatjeps kirjoitti:
ajovalojen päällä pitäminen kasvattaa polttoaineen kulutusta n. 0.15 litraa sadalla kilometrillä, tuhannella siis 1.5 litraa. keskivertoautoilija ajaa vuodessa n. 20000km josta puolet on ehkä valoisaa aikaa jolloin oman näkemisen/näkyvyyden kannalta valoja ei tarvitsisi pitää (maalaisjärjellä ajateltuna), tällöin säästyisi polttoainetta se 15 litraa vuositasolla, mitä lie 20-25 euron korville se jää
joskus säästösyistä ajoin mm taajama-alueella ilman valoja, joka on laillista päiväsaikaan, mutta tulin siihen tulokseen ettei todellakaan maksa vaivaa räpsiä valoja yhtenään päälle polttimoiden käyttöiän lyhetessäkin..
sitten itse kysymykseen, 40 euroa taitaa olla tosiaankin se oikea summa, joskin itse olen joskus ajellut liikkuvia päin sekä parkeilla että ilman valoja. sakkoja en ole saanut, toisinaan liikkuvat ovat väläyttäneet pitkiä, se on tähän saakka radikaalein teko poliiseilta..
uskon että sakkoja tuosta et kovin herkästi saa jossei sitten joku virkaintoisten lauma satu kohdalle.. bensansäästösyistä valoitta ajo on jokseenkin typerää etenkin kun kanssa-autoilijat ovat tottuneet väistämään vain valoja..."joskus säästösyistä ajoin mm taajama-alueella ilman valoja, joka on laillista päiväsaikaan"
Oli. - fiatjeps
epähuomiovalotaulu kirjoitti:
"joskus säästösyistä ajoin mm taajama-alueella ilman valoja, joka on laillista päiväsaikaan"
Oli.tuotapas en tiennytkään..
- Auto-Antero©
fiatjeps kirjoitti:
uskon että sakkoja tuosta et kovin herkästi saa jossei sitten joku virkaintoisten lauma satu kohdalle.. bensansäästösyistä valoitta ajo on jokseenkin typerää etenkin kun kanssa-autoilijat ovat tottuneet väistämään vain valoja...Jos jaksat tuollaisesta polttoaineenkulutuksen lisäyksestä olla huolissaan niin varmaankin olet jo käyttänyt kaikki muut keinot jolla vähentää kulutusta?
Siitä ratin ja penkin välistä löytyy isoimmat säästöt... - ikinä
fiatjeps kirjoitti:
uskon että sakkoja tuosta et kovin herkästi saa jossei sitten joku virkaintoisten lauma satu kohdalle.. bensansäästösyistä valoitta ajo on jokseenkin typerää etenkin kun kanssa-autoilijat ovat tottuneet väistämään vain valoja...ajatellut turvallisuutta? muut eivät näe sinua niin hyvin kun sinulla ei ole valoja päällä ja sinä olet hyvin todennäköisesti syyllistetty silloin, jos jotain tapahtuu eikä sinulla ollut valoja.
suurin säästö löytyy omasta kaasusta. minä en säästä turvallisuudesta, vaikka ajankin taloudellisesti. mielestäni turvallisuus (sekä oma että muiden) kuuluu taloudelliseen ajoon myös, joten pidän valot päällä.
on hyvä ottaa tavaksi seuraava: auto käyntiin-valot päälle-turvavyö kiinni-ja menoksi. pienen treenauksen jälkeen kaava menee jo melkein automaattisesti. - fiatjeps
Auto-Antero© kirjoitti:
Jos jaksat tuollaisesta polttoaineenkulutuksen lisäyksestä olla huolissaan niin varmaankin olet jo käyttänyt kaikki muut keinot jolla vähentää kulutusta?
Siitä ratin ja penkin välistä löytyy isoimmat säästöt...rengaspaineet olen pitänyt täsmälleen oikeana, kierrokset matalina, turhat tavarat poissa autosta ja valinnut ajoreitin mahdollisimman vähin pysähdyksin/lyhyt reitti ja ennakoinut liikennettä, jolloin kulutus on mennyt alle viiden litran (4.88)
valitettavasti tämä 70 nysvääminen maantiellä on jossain määrin pitkästyttävää ilman valoja jne joten ajan suhteellisen normaalisti rajoitusten mukaan valoilla ja turhaan hidastelematta jolloin kulutus asettuu suunnilleen 5.5 litraan, ero yltiötaloudellisen ja normaalin ajon välillä on niin vähäinen ettei se kannata, kun yltiötaloudellisuus stressaa turhan paljon ja vie keskittymisen liikenteestä täysin muihin seikkoihin
tosin luulin että kirjoituksesta kävisi ilmi, että huoli loppui kun laskelmat tein, mutta ehkä se selvisi sinullekin nyt - fiatjeps
ikinä kirjoitti:
ajatellut turvallisuutta? muut eivät näe sinua niin hyvin kun sinulla ei ole valoja päällä ja sinä olet hyvin todennäköisesti syyllistetty silloin, jos jotain tapahtuu eikä sinulla ollut valoja.
suurin säästö löytyy omasta kaasusta. minä en säästä turvallisuudesta, vaikka ajankin taloudellisesti. mielestäni turvallisuus (sekä oma että muiden) kuuluu taloudelliseen ajoon myös, joten pidän valot päällä.
on hyvä ottaa tavaksi seuraava: auto käyntiin-valot päälle-turvavyö kiinni-ja menoksi. pienen treenauksen jälkeen kaava menee jo melkein automaattisesti.että tämäkin kävi ilmi kirjoituksesta
- tiennyt?
fiatjeps kirjoitti:
tuotapas en tiennytkään..
Ajat autoa, mutta et tiedä sääntöjä. Hyyyyi sinua!
- fiatjeps
tiennyt? kirjoitti:
Ajat autoa, mutta et tiedä sääntöjä. Hyyyyi sinua!
autoa ajetaan perstuntumalla.. sei benvenuto in italia näin meilläpäin
- sinnikkäästi..
Ei kaupunkialueella muutoinkaan helpolla huomaa hyvin valaistuilla teillä oli sitten pimeää tai valoisaa aikaa että onko valot päällä vai ei. Muut kyllä huomaa että se on se isoin pointti miksi päivällikin valoja käytetään, oman näkemisen takia vaan sen takia että ajoneuvot havaitaan helpommin.
Voisi fillaroitsijatkin käyttää edes pimeällä valoja kun fillaroivat jopa autotiellä.- näin on
Lain mukaanhan on aina käytettävä ajovaloja, joten asiassa ei ole epäselvyyksiä
- The Rat
näin on kirjoitti:
Lain mukaanhan on aina käytettävä ajovaloja, joten asiassa ei ole epäselvyyksiä
Taitaa päivällä olla kuitenkin nuo huomiovalot sallittuja... Ja joidenkin ajovalot ovat sen verran himmeät, että niitä ei parkeista erota.
Alkuperäiselle: yritä muistaa pistää päälle. Tänään tuli vastaan aamulla harmaa pikkukoppero ilman valoja. Ja kun sumuakin oli aika reilusti, niin tuota ei ihan heti tuolla liikenteessä olisi huomannut. :) - fiatjeps
The Rat kirjoitti:
Taitaa päivällä olla kuitenkin nuo huomiovalot sallittuja... Ja joidenkin ajovalot ovat sen verran himmeät, että niitä ei parkeista erota.
Alkuperäiselle: yritä muistaa pistää päälle. Tänään tuli vastaan aamulla harmaa pikkukoppero ilman valoja. Ja kun sumuakin oli aika reilusti, niin tuota ei ihan heti tuolla liikenteessä olisi huomannut. :)mitkä ne huomiovalot nyt olikaan, ei ne ainakaan samat ole kuin parkkivalot? koitin tuolta lakipykälistä kahtella mutten päässy perille mitkä helevetin heittimet ne o
- The Rat
fiatjeps kirjoitti:
mitkä ne huomiovalot nyt olikaan, ei ne ainakaan samat ole kuin parkkivalot? koitin tuolta lakipykälistä kahtella mutten päässy perille mitkä helevetin heittimet ne o
Eivät ole ajovalot, sen verran voin kertoa.
Kuulema mahdollista sekoittaa sumareihin.
Täysin turhakkeet siis kai kaiken kaikkiaan... Ehkä...
Tulee mieleen, josko esim. uusissa audeissa oleva naurettavan näköinen ledikiemura keulalla olisi huomiovalo. Toivottavasti se ei ajovalo ainakaan ole... :) - nimenomaan huomio- /
The Rat kirjoitti:
Tulee mieleen, josko esim. uusissa audeissa oleva naurettavan näköinen ledikiemura keulalla olisi huomiovalo. Toivottavasti se ei ajovalo ainakaan ole... :)päivävalo.
Näitä on ledillä ja polttimolla:
http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=3 - kertokaa fiksut
The Rat kirjoitti:
Tulee mieleen, josko esim. uusissa audeissa oleva naurettavan näköinen ledikiemura keulalla olisi huomiovalo. Toivottavasti se ei ajovalo ainakaan ole... :)Tässä autossa on vain kolme asentoa:
Off : Parkkivalot : Lähivalot
Pitääkö ajaa päivisin parkki vai lähivalot päällä? - The Rat
kertokaa fiksut kirjoitti:
Tässä autossa on vain kolme asentoa:
Off : Parkkivalot : Lähivalot
Pitääkö ajaa päivisin parkki vai lähivalot päällä?Tuollaisessa tapauksessa ajetaan aina lähivalot päällä. Tai pitkät, jotka oletan löytyvän...
Jos sumuvaloja käytetään, pistetään parkit niiden seuraksi (ei lähivaloja). Tällöin nopeuden on syytä olla alle 40 km/h - tai niistä ei juuri iloa ole.
Parkkivaloja käytetään parkissa - ja sumareiden kanssa.
Offilla valot ovat auton ollessa offilla.
- Kiki
Rikesakko tulee valoitta ajamisesta.
Mutta pidä valot aina asennossa "on" niin silloin ne palaa vain silloin kun autossa on virrat päälle, eli käytännössä se on silloin automaattiset.- edellinen...
Valot palavat vaikkei olisi edes avainta lukossa, samoin stereot toimivat ilman avainta.
- pilli
Ainakin 90 luvun alun toyotassa pilli soi ja valot jää päälle, jos ei sammuta.
- Kumihuuliharppukostaja
edellinen... kirjoitti:
Valot palavat vaikkei olisi edes avainta lukossa, samoin stereot toimivat ilman avainta.
Itte asensin teininä poppikoneet samalla periaatteella. Jos olin juoppokuskina niin pystyin jättämään revohkan autoon kuuntelemaan musiikkia eikä niille tarvinnut jättää avainta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671232- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335685- 51661
- 51638
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574