hoitoajat

vanhempainvapaalla

Hei

Olen äippälomalla ja esikoinen on pian 4v. ja ollut hoidossa n. 3vuotiaasta. Tykkää siellä olla parisen päivää viikossa. No, nyt sitten häntä ei saa enää viedä hoitoon (isä) klo. 7, vaan koska olen ns. vapaalla, niin hoitoaika vain 8-16 välillä. Minulla ei ole autoa. Matkaa päiväkotiin on jonkun verran. Vauvan kanssa on lähdettävä viemään esikoinen hoitoon. Miten muilla paikkakunnilla tämä käytäntö? Entäs sitten kun jään hoitovapaalle ja saatan käydä töissä/opiskella, kun mummi hoitaa "vauvaa". En halua kommentteja miksi et hoida kotona isompaakin lasta. Hän tosiaan kaipaa sen pari päivää olla hoidossa, kaverit jne. Hoidin häntä kotona kuitenkin 3-vuotiaaksi.

27

1515

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei myöskään

saa viedä kuin 8-16 välisenä aikana. Syy että aika ennen 8 katsotaan vuorohoidoksi ja kyseistä hoitoa ei saa subjektiivisella hoitooikeudella. Eli täytyy olla koulussa tai töissä. Ja ehkä tarkoituksena on myös säädellä päiväkodin ja Pph:den kuormitusta rajaamalla oikeutta.

• kokki

Meillä päiväkoti aukeaa klo 6.30 ja menee kiinni klo 17.00, lapsen voi viedä ja hakea hoidosta tuona aikana. Kukaan ei kysy mitä vanhemmat tekevät päivisin. Kun hoitopaikka on annettu, sitä voi käyttää miten itse haluaa.

Tietysti 11- ja 16-päiväläiset joutuvat ilmoittamaan etukäteen hoitopäivät, ja niitä vahditaan. Samoin puolipäiväläiset pitää hakea ajoissa. Mutta ei unohtamisista tai myöhästymisistä mitään dramaattista seuraa.

Kunhan hakee lapsen ennen klo 17, niin kaikki on ok. Ja jos on murheita, ne selviää puhumalla.

Näin on meillä Turussa.

• lapsi pitäisi

herättää, jotta isä saa viety seitsemäksi hoitoon? Siksi ettei äidin tarvitse vauvan kanssa kävellen viedä. Hyvin ymmärrän, ettei anneta tuoda ennen kahdeksaa. Eihän teillä ole hoidontarvetta ennen sitä (tai ollenkaan). Harvoin siellä silloin on paljon leikkikavereita ja muutenkin henkilökunta on aamuisin minimissään. Miten voi olla niin hirveätä lähteä vauvaa vaunuissa työnnellen viemään isompaa hoitoon, jos se sinne kerran pitää viedä.

• kamalasti...

Ei se ole hirveää viedä. Kyselin vain tästä, että onko tämmöinen hoitoaikakäytäntö kuinka yleistä. Ja voinhan minä ostaa sen auton, ei se hoitopaikka nyt niin lähellä ole. Kuitenkin pitää aamulla herätä yhtä aikaisin kuin jos menisi 7 hoitoon, etenkin jos kävellen sinne asti vien. Eikä ole kuin pari päivää viikossa, siksi tuntuu oudolta miksi piti muuttaa hoitoajat.

• *lh24

että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus ja sinä saat itse päättää lapsesi hoitoajan päiväkodin aukiolon puitteissa.

Luulen että yrittävät säädellä omilla säännöillään lasten hoitoaikoija niissä perheissä joissa se periaatteessa on mahdollista. Eli juuri äippälomalla,työttömänä tms.

Meillä kävi Keski-Uudellamaalla niin että johtajamme totesi että lapsia alkaa olla jonossa niin paljon että joutuu alkaa pian soittelemaan koteihin joissa äidit/isät kotona että voisivatko miettiä hoitoaikoja. On siis lapsia jotka ovat äidin äippälomankin aikaan 5 pvää vkossa 8h päivässä pk:ssa. Sillä aikaa kun jonossa on lapsia jotka oikeasti tarvitsevat paikan. Ja jos nämä äitiyslomalaiset pitäisivät lapsiaan vain puolipäiväisinä vapautuisi paikkoja. Tällä en tietenkään tarkoita sinua,onhan lapsesi vaan 2 päivää vkossa hoidossa,ymmärrettävää lapsen ikä huomioiden :)

Eli pidä puolesi,sinulla on siihen oikeus. On totta että on aikaista viedä lapsi klo 7 päiväkotiin jos kävelymatka ei ole kohtuuttoman pitkä.

Mukavia äippälomanjatkoja ja aurinkoista syksyä :)

• vastauksesta...

Sinä osasit kirjoittaa asiaa. Juuri noin minä tuon asian ymmärsinkin. Maksan vain päivähoidosta samana verran kuin muut vaikka hoitoaika lyhyempi ja tulot huonommat. Ja entä kun jään hoitovapaalle. Silloin aion tehdä myös töitä jonkun verran. Olen nimittäin valmistunut terveydenhoitajaksi, joten silloin kai minä saan viedä lapsen entiseen tapaan 7 hoitoon. Käytännön syistä ja tavallaan entisen käytännön mukaan oisi viety esikoinen hoitoon, kun miehen työmatkakin sinne päin. Lisäksi esikoinen nukkuisi päiväunet 12-14, joita tuskin nukkuu, nyt kun herää sitten myöhemmin kun vien 8. Onhan se ymmärrettävää, ettei hoitoa tarvita nyt äippä- ja vanhempainloman aikaan 7 alkaen. Tottakai minä vien lapseni vauvan kanssa hoitoon. Täytyy harkita toisen auton ostoa.

• lapsesi
        vastauksesta... kirjoitti:

Sinä osasit kirjoittaa asiaa. Juuri noin minä tuon asian ymmärsinkin. Maksan vain päivähoidosta samana verran kuin muut vaikka hoitoaika lyhyempi ja tulot huonommat. Ja entä kun jään hoitovapaalle. Silloin aion tehdä myös töitä jonkun verran. Olen nimittäin valmistunut terveydenhoitajaksi, joten silloin kai minä saan viedä lapsen entiseen tapaan 7 hoitoon. Käytännön syistä ja tavallaan entisen käytännön mukaan oisi viety esikoinen hoitoon, kun miehen työmatkakin sinne päin. Lisäksi esikoinen nukkuisi päiväunet 12-14, joita tuskin nukkuu, nyt kun herää sitten myöhemmin kun vien 8. Onhan se ymmärrettävää, ettei hoitoa tarvita nyt äippä- ja vanhempainloman aikaan 7 alkaen. Tottakai minä vien lapseni vauvan kanssa hoitoon. Täytyy harkita toisen auton ostoa.

olisi vain puolipäivähoidossa, niin et maksaisi samaa, minkä muut vaan alemman maksun. Ja etkös jo muutenkin maksa vain niistä päivistä, mitkä lapsi on hoidossa. Meillä ainakin saa tällaisen sopimuksen tehtyä, että on tietty määrä hoitopäiviä kuukaudessa ja silloin maksaa vain niistä päivistä, ei koko kuukaudesta. Meillä päiviä pitää olla väh. 8 max 17, niin saa sen alennuksen. Ali saa jäädä, mutta ei hyvitetä. Yli jos menee niin kolmen kuukauden tasoitusaika, muuten siirtyy normaalilaskutukseen.
        9-14 tai 9-15 olisi mielestäni sopiva hoitoaika lapselle, jolla vanhempi kotona. Mutta tietysti vain oma mielipiteeni, mutta nuo ajat on ne kun siellä jotain tapahtuu ja on eniten kavereita.

• paras!
        lapsesi kirjoitti:

olisi vain puolipäivähoidossa, niin et maksaisi samaa, minkä muut vaan alemman maksun. Ja etkös jo muutenkin maksa vain niistä päivistä, mitkä lapsi on hoidossa. Meillä ainakin saa tällaisen sopimuksen tehtyä, että on tietty määrä hoitopäiviä kuukaudessa ja silloin maksaa vain niistä päivistä, ei koko kuukaudesta. Meillä päiviä pitää olla väh. 8 max 17, niin saa sen alennuksen. Ali saa jäädä, mutta ei hyvitetä. Yli jos menee niin kolmen kuukauden tasoitusaika, muuten siirtyy normaalilaskutukseen.
        9-14 tai 9-15 olisi mielestäni sopiva hoitoaika lapselle, jolla vanhempi kotona. Mutta tietysti vain oma mielipiteeni, mutta nuo ajat on ne kun siellä jotain tapahtuu ja on eniten kavereita.

Niin meillä oikeus olla kokopäivähoidossa on 10 tuntia, mun tapauksessa se laskee 8 tuntiin = sama maksu. Puolipäivähoidossa on sitten hoitoaika enintään 5 tuntia päivässä. Ihan päiväunien ym. kannalta paras on, että lapsi menee kuitenkin ainakin 8 ja isä hakee sitten. En minä rumppaa muutaman tunnin takia hakemaan hoidosta. Ja jos puolipäivähoitoon pitäisi vaihtaa, lapsi joutuis päiväkotiin eli side katkeaa ihanaan pph:jaan. Kyllä tässä kuule on punnittu kaikki. Mulle ja lapselle tärkeää on se, ettei hoitajatkaan koko aikaa vaihdu ja pitäydymme pph:ssa muutenkin. Pysyy paljon terveempänäkin. Kesäisin emme pidä hoidossa ollenkaan, jos joku nyt jo ajattelee sitä, mä en ymmärrä miksi kauhea haloo, jos lapsi 2 päivää hoidossa. Tiedän paljon työttömiä jne. molemmat vanhemmat kotona, ja silti vievät joka päivä kokopäivähoitoon. Minä maksan pojan todellisistä päivista siitä ei olekaan kyse, vaan kokopäivähoidossa en saa kuitenkaan pitää enää sitä 10 tuntia, vaan 8 = sama maksu.

• olla toimintaa
        lapsesi kirjoitti:

Toisaalta taas jos lapsen hakee suoraan päiväunien jälkeen klo 14 tai välipalan jälkeen klo 15 niin silloin jää iltapäiväulkoilu kokonaan pois ja en nyt ihan yhdy siihen että että tuona aikana on eniten toimintaa koska useimmiten aletaan syömään jo klo 11 ja sen jälkeen suoraan nukkumaan josta sitten heräilläänkin siinä 14 eli aamulla on toimintaa vain siihen 11 asti.

Ihmettelenkin aina kun sanotaan että toiminta on aamupäiväpainoitteista. Meidän päiväkodissa ainakin mennään ulos puoli kymmeneltä eli eipä siinä jää kun puoli tuntia jos sitäkään johonkin toimintaan. Sitten iltapäivällä tuntuu että ei järjestetä mitään toimintaa enää vaikka tunteja on vaikka kuinka monta jäljellä ennen ulkoilua joka tapahtuu kolmen jälkeen. Koko lounas ruokailun jälkeinen aika kun on pyhitetty päiväunille ja varmaan toivotaankin että jokainen kersa nukkuisi sen kaksi tuntia että olisi helpompaa ja mitään ei tarvitse järjestää. Eikä niille mitään järjestetäkään jotka ovat hereillä aikaisemmin. Saavat vaan itsekseen jotain leikkiä kehitellä.

• ph93
        paras! kirjoitti:

Niin meillä oikeus olla kokopäivähoidossa on 10 tuntia, mun tapauksessa se laskee 8 tuntiin = sama maksu. Puolipäivähoidossa on sitten hoitoaika enintään 5 tuntia päivässä. Ihan päiväunien ym. kannalta paras on, että lapsi menee kuitenkin ainakin 8 ja isä hakee sitten. En minä rumppaa muutaman tunnin takia hakemaan hoidosta. Ja jos puolipäivähoitoon pitäisi vaihtaa, lapsi joutuis päiväkotiin eli side katkeaa ihanaan pph:jaan. Kyllä tässä kuule on punnittu kaikki. Mulle ja lapselle tärkeää on se, ettei hoitajatkaan koko aikaa vaihdu ja pitäydymme pph:ssa muutenkin. Pysyy paljon terveempänäkin. Kesäisin emme pidä hoidossa ollenkaan, jos joku nyt jo ajattelee sitä, mä en ymmärrä miksi kauhea haloo, jos lapsi 2 päivää hoidossa. Tiedän paljon työttömiä jne. molemmat vanhemmat kotona, ja silti vievät joka päivä kokopäivähoitoon. Minä maksan pojan todellisistä päivista siitä ei olekaan kyse, vaan kokopäivähoidossa en saa kuitenkaan pitää enää sitä 10 tuntia, vaan 8 = sama maksu.

En nyt tarkoita pahalla, mutta ikävästi särähti korvaan tuo, että maksat kokopäivämaksua vaikkei lapsesi saa olla hoidossa kymmentä tuntia vaan vain kahdeksan. Kahdeksan tuntia on kokopäivähoito, kahdeksan tuntia on aikuisellekin kokopäivätyö. Miksi kukaan edes haluaisi pitää lapsiaan kymmentä tuntia päivähoidossa, jollei siihen työn ja työmatkojen takia ole pakko?

Kahdeksankin tuntia on tosi pitkä päivä alle kouluikäiselle lapselle, ja se on mielestäni ehdoton maksimi päivän pituus jollei todellista tarvetta pidempään hoitoon ole. Lapsen edulla ei pidempää päivää enää mitenkään voi perustella, lapsen etuhan ei olisi edes noin pitkä hoitopäivä. Eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta luotu, jotta vanhemmat saavat hoidattaa lastaan "koko rahan edestä", vaan turvaamaan kaikille lapsille oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen.

Mielestäni se, että lapsesi on kaksi päivää viikossa kokopäivähoidossa ei maata kaada, eikä se varmasti lapselle ainakaan pahaa tee. Sitä en tällä kirjoituksellani tarkoita. Toivoisin vain, että vanhemmat luopuisivat sellaisesta ajattelumallista, että kun kerran maksan kokopäivähoidosta, niin sitten mun täytyy saada hoidattaakin koko rahan edestä. Lapsi ei ole tuote, jolle on ihan sama, vaikka vanhemmat tarpeettoman pitkillä hoitopäivillä hakisivatkin vastinetta rahalleen.

Meidän kunnassa on muuten kolmea erilaista hoitopäivänpituutta eri maksuluokkineen: osapäivähoito alle 5 tuntia, kokopäivähoito yli 5 mutta alle 7 tuntia ja kokopäivähoito 7 - 10 tuntia. Oletko ottanut selvää, etteikö teilläkin olisi tällaisia mahdollisuuksia?

• koko rahan edestä
        ph93 kirjoitti:

En nyt tarkoita pahalla, mutta ikävästi särähti korvaan tuo, että maksat kokopäivämaksua vaikkei lapsesi saa olla hoidossa kymmentä tuntia vaan vain kahdeksan. Kahdeksan tuntia on kokopäivähoito, kahdeksan tuntia on aikuisellekin kokopäivätyö. Miksi kukaan edes haluaisi pitää lapsiaan kymmentä tuntia päivähoidossa, jollei siihen työn ja työmatkojen takia ole pakko?

Kahdeksankin tuntia on tosi pitkä päivä alle kouluikäiselle lapselle, ja se on mielestäni ehdoton maksimi päivän pituus jollei todellista tarvetta pidempään hoitoon ole. Lapsen edulla ei pidempää päivää enää mitenkään voi perustella, lapsen etuhan ei olisi edes noin pitkä hoitopäivä. Eikä subjektiivista päivähoito-oikeutta luotu, jotta vanhemmat saavat hoidattaa lastaan "koko rahan edestä", vaan turvaamaan kaikille lapsille oikeus laadukkaaseen varhaiskasvatukseen.

Mielestäni se, että lapsesi on kaksi päivää viikossa kokopäivähoidossa ei maata kaada, eikä se varmasti lapselle ainakaan pahaa tee. Sitä en tällä kirjoituksellani tarkoita. Toivoisin vain, että vanhemmat luopuisivat sellaisesta ajattelumallista, että kun kerran maksan kokopäivähoidosta, niin sitten mun täytyy saada hoidattaakin koko rahan edestä. Lapsi ei ole tuote, jolle on ihan sama, vaikka vanhemmat tarpeettoman pitkillä hoitopäivillä hakisivatkin vastinetta rahalleen.

Meidän kunnassa on muuten kolmea erilaista hoitopäivänpituutta eri maksuluokkineen: osapäivähoito alle 5 tuntia, kokopäivähoito yli 5 mutta alle 7 tuntia ja kokopäivähoito 7 - 10 tuntia. Oletko ottanut selvää, etteikö teilläkin olisi tällaisia mahdollisuuksia?

Minä pidän lapseni kanssa aika paljon lomapäiviä vaikka maksan ihan kokopäivähoidosta. Aika hassua ajatus että "pidetään nyt koko rahan edestä".

• *lh24
        olla toimintaa kirjoitti:

Toisaalta taas jos lapsen hakee suoraan päiväunien jälkeen klo 14 tai välipalan jälkeen klo 15 niin silloin jää iltapäiväulkoilu kokonaan pois ja en nyt ihan yhdy siihen että että tuona aikana on eniten toimintaa koska useimmiten aletaan syömään jo klo 11 ja sen jälkeen suoraan nukkumaan josta sitten heräilläänkin siinä 14 eli aamulla on toimintaa vain siihen 11 asti.

Ihmettelenkin aina kun sanotaan että toiminta on aamupäiväpainoitteista. Meidän päiväkodissa ainakin mennään ulos puoli kymmeneltä eli eipä siinä jää kun puoli tuntia jos sitäkään johonkin toimintaan. Sitten iltapäivällä tuntuu että ei järjestetä mitään toimintaa enää vaikka tunteja on vaikka kuinka monta jäljellä ennen ulkoilua joka tapahtuu kolmen jälkeen. Koko lounas ruokailun jälkeinen aika kun on pyhitetty päiväunille ja varmaan toivotaankin että jokainen kersa nukkuisi sen kaksi tuntia että olisi helpompaa ja mitään ei tarvitse järjestää. Eikä niille mitään järjestetäkään jotka ovat hereillä aikaisemmin. Saavat vaan itsekseen jotain leikkiä kehitellä.

että toiminta on aamupäiväpainotteista,oletko miettinyt sitä?

1. Lapset (niin kuin aikuisetkin) ovat virkeimmillään ja oppimisvalmius on parhaimmillaan aamulla ennen puoltapäivää.

2. Osa lapsista on puolipäivähoidossa ja lähtevät ennen iltapäivää joten toiminta keskitetään niin että kaikki voivat osallistua.

Iltapäivällä on vapaan leikin aika,se on yhtä tärkeää (ellei tärkeämpää) lapsen kasvulle ja kehitykselle kuin ohjattukin toiminta.

Voihan sitä mennä joskus myöhemminkin ulos? Ei aina tarvitse kulkea saman kaavan mukaan kun on aina tehty,eihän? Aina kannattaa kokeilla jotain uutta :) Meillä mentiin yksi vuosi ulos suoraan aamupalalta ja tultiin sisälle 10 maissa jolloin alkoi pientyhmätoiminta. Tämä siksi että tilat ovat päiväkodissamme rahalliset ja näin saimme muiden ryhmien tiloja käyttöön kun he ulkoilivat.

Luovuutta peliin,se piristää omaakin työtä :)

• kaiken
        olla toimintaa kirjoitti:

tarvitse ollakaan aikuislähtöistä ohjattua toimintaa, vaan myös laste vapaaleikki on toimintaa, mitä on myös iltapäivällä. Mutta ohjatut toiminnat on yleensä aamupäivisin ja tuossa yhdessä viestissä tulikin jo hyviä syitä tälle asialle. Se on vaan vanhempien ja joidenkin muidenkin vaikea tajuta, sitä miksi sitä on yleensä vain aamupäivisin. Se on helppo kritisoida, kun ei itse ole viitenä päivänä viikossa yli 20 lapsen kassa toimimassa.

• *lh24
        *lh24 kirjoitti:

että toiminta on aamupäiväpainotteista,oletko miettinyt sitä?

1. Lapset (niin kuin aikuisetkin) ovat virkeimmillään ja oppimisvalmius on parhaimmillaan aamulla ennen puoltapäivää.

2. Osa lapsista on puolipäivähoidossa ja lähtevät ennen iltapäivää joten toiminta keskitetään niin että kaikki voivat osallistua.

Iltapäivällä on vapaan leikin aika,se on yhtä tärkeää (ellei tärkeämpää) lapsen kasvulle ja kehitykselle kuin ohjattukin toiminta.

Voihan sitä mennä joskus myöhemminkin ulos? Ei aina tarvitse kulkea saman kaavan mukaan kun on aina tehty,eihän? Aina kannattaa kokeilla jotain uutta :) Meillä mentiin yksi vuosi ulos suoraan aamupalalta ja tultiin sisälle 10 maissa jolloin alkoi pientyhmätoiminta. Tämä siksi että tilat ovat päiväkodissamme rahalliset ja näin saimme muiden ryhmien tiloja käyttöön kun he ulkoilivat.

Luovuutta peliin,se piristää omaakin työtä :)

eli tilat rajalliset ei rahalliset ja pienryhmä eikä pientyhmä ;)

• vkossa..
        ph93 kirjoitti:

Olen pitänyt lasta siis 9 tuntia sen takia, koska isä vienyt lapsen aamulla samalla kun mennyt töihin. Lapsi ei siis ole ollut 10 tuntia hoidossa vaan 7-16 on 9 tuntia. Pph:oon ennen sai viedä 6-16 välillä nyt vanhempainvapaalla 8-16 välillä. Kun menin esim. iltavuoroon lapsi meni vasta tosi myöhään ja joskus oli jopa vain puoli päivää hoidossa. Siitä että pitäisin koko rahan edestä hoidossa ei ole kyse, vaan siitä että jostain syystä nyt vanhempainvapaalla hoitoaika on vain 8-16 välillä sitä minulle tarkemmin perusteltuna, en ole siitä ohjeistusta nähnyt. Ymmärrän sen että lapsi ei työn ja opiskelun takia tarvitse aamusta hoitoa eli äiti voi viedä myöhemmin, mutta ennen se toimi hyvin se pari päivää hoitoa eikä lapsi kärsinyt aamuherätyksestä - se oli vain käytännön kannalta paras ratkaisu, koska meillä ei ole kahta autoa ja isän työpaikka samalla suunnalla. Minusta kuitenkin minun tulotkin ovat nyt huonommat ja hoitoaika lyhyempi tai ts. joustavuuta hoitoajoissa ei ole.

• joku vain
        paras! kirjoitti:

"En minä rumppaa muutaman tunnin takia hakemaan hoidosta."

MIETI vähän mitä sanot!!? Miksi sä sit muutaman tunnin takia veisit lasta ollenkaan hoitoon, jos Sun on niin hankala sinne mennä?? MIETI lastasi, eihän hänkään välttämättä halua olla hoidossa koko päivää vaan sen takia että äiti ei jaksa "rampata".

Ihan kuin sysäisit lapsen sinne hoitoon tosiaankin vain SÄILÖÖN, ajattelematta yhtään mitään lapsen saamia virikkeitä, ja pah, vain omaa jaksamista tai oikeastaan jaksamattomuutta.. Jos sulla on jotain henkilökohtaisia ongelmia, niin ehkä on parempikin et lapsi on paljon hoidossa.

Mut se että lapsi ei "saa" olla kymentä tuntia hoidossa.. HUH HUH, ihan uskomatonta..

Maksuista, kokopäivä ja puolipäivähoidon lisäksi on vaihtoehtoina ainakin meidän kunnassa 11 tai 16 päivää kuukaudessa.

• ph93
        vkossa.. kirjoitti:

Olen pitänyt lasta siis 9 tuntia sen takia, koska isä vienyt lapsen aamulla samalla kun mennyt töihin. Lapsi ei siis ole ollut 10 tuntia hoidossa vaan 7-16 on 9 tuntia. Pph:oon ennen sai viedä 6-16 välillä nyt vanhempainvapaalla 8-16 välillä. Kun menin esim. iltavuoroon lapsi meni vasta tosi myöhään ja joskus oli jopa vain puoli päivää hoidossa. Siitä että pitäisin koko rahan edestä hoidossa ei ole kyse, vaan siitä että jostain syystä nyt vanhempainvapaalla hoitoaika on vain 8-16 välillä sitä minulle tarkemmin perusteltuna, en ole siitä ohjeistusta nähnyt. Ymmärrän sen että lapsi ei työn ja opiskelun takia tarvitse aamusta hoitoa eli äiti voi viedä myöhemmin, mutta ennen se toimi hyvin se pari päivää hoitoa eikä lapsi kärsinyt aamuherätyksestä - se oli vain käytännön kannalta paras ratkaisu, koska meillä ei ole kahta autoa ja isän työpaikka samalla suunnalla. Minusta kuitenkin minun tulotkin ovat nyt huonommat ja hoitoaika lyhyempi tai ts. joustavuuta hoitoajoissa ei ole.

"kokopäivähoidossa en saa kuitenkaan pitää enää sitä 10 tuntia, vaan 8 = sama maksu."

Tämä siis on se lause, mikä korvaani särähti. Kaiketi käsitin väärin, mutta tulkitsin tuon tarkoittavan sitä, että sinulla mielestäsi tulisi olla oikeus kymmenen tunnin hoitopäiviin, kun kerran kokopäivähoidosta maksatkin.

Kuten jo sanoin edellisessä viestissäni, en pidä pahana sitä, että lapsesi on kaksi päivää viikossa päiväkodissa. Kyllä tuon ikäiselle virikepaikka kahtena päivänä viikossa on jo mielestäni perusteltua. Kuitenkaan en kannata yli kahdeksan tunnin hoitopäiviä kenellekään alle kouluikäiselle. Eli mielestäsi toivomasi yhdeksänkin tuntia on liikaa siinä mielessä, että lapsesi etua se ei enää aja. Siinä on kyse puhtaasti sinun edustasi, ettei sinun tarvitse lähteä ramppaamaan vauvan kanssa, lapsesi etu ei kuitenkaan ole noin pitkä päivä.

Meidän päiväkodissa suositellaan juuri 8 - 16 välillä tapahtuvaa hoitoa kotona olevien vanhempien lapsille, johtuen jo siitäkin, että tuolla aikavälillä päiväkodissa on muutenkin eniten lapsia paikalla, joten myöskin mahdollisimman paljon aikuisia tulisi olla silloin paikalla. Esimerkiksi meillä, jos kaikki kotona olevien vanhempien lapset tuotaisiin hoitoon jo klo 7, meidän täytyisi lisätä kaksi aikuista aamuvuoroihin. Tämä puolestaan olisi pois iltapäivästä, ja tarkoittaisi sitä, että päiväkodissamme olisi aika kova alimiehitys joka ikinen iltapäivä klo 15 jälkeen. Tuolla aikarajalla pyrimme toki myös välttämään ylipitkiä hoitopäiviä itse lapsille. Usko pois, valitettavan paljon on niitäkin vanhempia, jotka hoidattaisivat mielellään lapsiaan päiväkodissa kymmenen tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.

Me kyllä myöskin voimme perheiden tarpeen mukaan joustaa näistä suositusajoista. Teidän tapauksessanne ehdottaisimme varmasti kompromissia siten, että miehesi voisi tuoda lapsen hoitoon klo 7 ja sinä hakisit hänet klo 15 mennessä. Näin lapselle ei tulisi yli kahdeksan tunnin mittaista päivää, eikä sinun tarvitsisi heti aamusta lähteä vauvan kanssa ramppaamaan. Jonkin verran ramppaamistakin sinultakin voidaan mielestäni edellyttää kun kuitenkin haluat päivähoitopalveluja käyttää eikä lapsen edulla voida tuota yhdeksän tunnin päivää perustella.

• vähän itse.
        joku vain kirjoitti:

"En minä rumppaa muutaman tunnin takia hakemaan hoidosta."

MIETI vähän mitä sanot!!? Miksi sä sit muutaman tunnin takia veisit lasta ollenkaan hoitoon, jos Sun on niin hankala sinne mennä?? MIETI lastasi, eihän hänkään välttämättä halua olla hoidossa koko päivää vaan sen takia että äiti ei jaksa "rampata".

Ihan kuin sysäisit lapsen sinne hoitoon tosiaankin vain SÄILÖÖN, ajattelematta yhtään mitään lapsen saamia virikkeitä, ja pah, vain omaa jaksamista tai oikeastaan jaksamattomuutta.. Jos sulla on jotain henkilökohtaisia ongelmia, niin ehkä on parempikin et lapsi on paljon hoidossa.

Mut se että lapsi ei "saa" olla kymentä tuntia hoidossa.. HUH HUH, ihan uskomatonta..

Maksuista, kokopäivä ja puolipäivähoidon lisäksi on vaihtoehtoina ainakin meidän kunnassa 11 tai 16 päivää kuukaudessa.

En tiedä alkuperäisen matkaa päivähoitoon, mutta jos se on vaikka 5 kilometriä. Onko lapsen etu, että hän joutuu aamulla kävelemään viisi kilometriä säässä kuin säässä hoitoon vain siksi, ettei voi olla siellä tuntia aikaisemmin, kun kuitenkin joutuu samaan aikaa lähtemään? Tai onko lapsen etu, että hän on siellä puolipäiväisenä ja kävelee sen saman matkan kenties molempiin suuntiin ja käy vain nukkumassa hoidossa?

Entäs se vauva sitten? Onko sen etu, että joutuu olemaan rattaissa edestakaisen matkan heti aamusta herättyään? Voi olla, että nukkuu, mutta voi olla, että valvoo ja huutaa. On nimittäin olemassa sellaisiakin vauvoja, jotka eivät viihdy välttämättä 1,5 tuntia rattaissa istumassa hereillä.

Ja vaikka kyse olisikin ihan vain äidin laiskuudesta, niin onko sen yhden ainoan säästetyn hoitotunnin (kahdesti viikossa) hyöty oikeasti niin suuri, että sen takia äidin on pakko jaksaa ja viitsiä kävellä se 10 kilometrin lenkki aamulla vauvan ja nelivuotiaan kanssa?

Tuo 5 km hoitomatka oli tietysti vain oletus. Voi olla, että se matka on vain kilometri, mutta voi se olla vaikka 10 kilometriäkin. Voisihan se periaatteessa olla jopa niin pitkä, että sinne kävelemään lähtiessä täytyisi herätä aikaisemmin kuin autolla tuntia aikaisemmin mennessä. Kun et tiedä mistä on kysymys, niin ei silloin tarvitse alkaa syytellä.

Sillä, onko lapsi kahdesti viikossa hoidossa tunnin pidemmän vai lyhyemmän ajan, ei ole mitään merkitystä sen lapsen kannalta.

• lapsen
        vähän itse. kirjoitti:

En tiedä alkuperäisen matkaa päivähoitoon, mutta jos se on vaikka 5 kilometriä. Onko lapsen etu, että hän joutuu aamulla kävelemään viisi kilometriä säässä kuin säässä hoitoon vain siksi, ettei voi olla siellä tuntia aikaisemmin, kun kuitenkin joutuu samaan aikaa lähtemään? Tai onko lapsen etu, että hän on siellä puolipäiväisenä ja kävelee sen saman matkan kenties molempiin suuntiin ja käy vain nukkumassa hoidossa?

Entäs se vauva sitten? Onko sen etu, että joutuu olemaan rattaissa edestakaisen matkan heti aamusta herättyään? Voi olla, että nukkuu, mutta voi olla, että valvoo ja huutaa. On nimittäin olemassa sellaisiakin vauvoja, jotka eivät viihdy välttämättä 1,5 tuntia rattaissa istumassa hereillä.

Ja vaikka kyse olisikin ihan vain äidin laiskuudesta, niin onko sen yhden ainoan säästetyn hoitotunnin (kahdesti viikossa) hyöty oikeasti niin suuri, että sen takia äidin on pakko jaksaa ja viitsiä kävellä se 10 kilometrin lenkki aamulla vauvan ja nelivuotiaan kanssa?

Tuo 5 km hoitomatka oli tietysti vain oletus. Voi olla, että se matka on vain kilometri, mutta voi se olla vaikka 10 kilometriäkin. Voisihan se periaatteessa olla jopa niin pitkä, että sinne kävelemään lähtiessä täytyisi herätä aikaisemmin kuin autolla tuntia aikaisemmin mennessä. Kun et tiedä mistä on kysymys, niin ei silloin tarvitse alkaa syytellä.

Sillä, onko lapsi kahdesti viikossa hoidossa tunnin pidemmän vai lyhyemmän ajan, ei ole mitään merkitystä sen lapsen kannalta.

jolla äiti on kotona ehtiä päiväkotiin aamupalalle? Varmaan tarvitsee, koska siitä maksetaan, kun on kokopäivämaksu. Siinä saisi jo kaksi tuntia lyhyemmän hoitopäivän, jos veisi vasta yhdeksään. Mutta eipä tarvitse äidin laittaa kotona aamupalaa ja kun siihen aamupalaan on kerran oikeus. Voi voi voi...

• Siellä pidetään vaikka 7-17

Yksityisessä päiväkodissa ei ainakaan hoitoajoista itketä.

Ainoa vaan, että itkettää niiden pienten puolesta jotka raahataan hoitoon, vaikka kotona on äiti ja pienempi sisarus.

Varsinkin silloin jos kyseessä on vain " Halutaan leikkikavereita tälle meidän kaksi tai kolme vuoiaalle".

Ei ihme jos kekarat vähän uhmaa kotona.

• vastaa ikävästi

Meillä yksityiset päivähoitopaikat ottavat lapsia vastaan vasta klo. 8 eli ei ainakaan aikaisin voi sinne viedä. En laita lastani hoitoon sen takia, että saa leikkikavereita, vaan koska on jo siellä ollut 3-vuotiaasta lähtien. On tottunut ja on ihana pph. Miksi ottaisin lapsen pois hoidosta kun käy kaksi kertaa viikossa siellä? Eikä muuten uhmaa sen takia, että käy hoidossa. Otahan sitten lapsesikin pois koulusta jne. kun saat vauvan, vai? Mullahan on oikeus viedä lapsi hoitoon, kyselin vain hoitoajoista.

• on just
        vastaa ikävästi kirjoitti:

Meillä yksityiset päivähoitopaikat ottavat lapsia vastaan vasta klo. 8 eli ei ainakaan aikaisin voi sinne viedä. En laita lastani hoitoon sen takia, että saa leikkikavereita, vaan koska on jo siellä ollut 3-vuotiaasta lähtien. On tottunut ja on ihana pph. Miksi ottaisin lapsen pois hoidosta kun käy kaksi kertaa viikossa siellä? Eikä muuten uhmaa sen takia, että käy hoidossa. Otahan sitten lapsesikin pois koulusta jne. kun saat vauvan, vai? Mullahan on oikeus viedä lapsi hoitoon, kyselin vain hoitoajoista.

tätä, kun mulla on oikeus viedä lapsi hoitoon, niin minähän vien. Eikö lapsellasi ole oikeus olla kotona sinun ja vauvan kanssa. Kyllähän tuo ehtiin olla pois kotoa, kun koulu alkaa.
        Suomessa on kuitenkin oppivelvollisuus, siksi ei ehkä lapsia oteta pois koulusta kun syntyy vauva perheeseen. Mutta ei meillä ole päivähoitovelvollisuutta, mikä olisi pakko suorittaa. Mutta tottakai saat käyttää hoito-oikeutesi, mutta mieti vähän niitä hoitoaikoja. Kyllä se hoitopäivä lapsella käy työpäivästä, vaikka niitä olisi se kaksi viikossa. Monesti juuri näilä lapsilla, jotka ovat pari päivää viikoossa on hoitopäivinä hirveä tarve ehtiä tehdä kaikki, mitä muut ovat tehneet edellisen ja kuluvan viikon aikana.

• tykkää.....
        on just kirjoitti:

tätä, kun mulla on oikeus viedä lapsi hoitoon, niin minähän vien. Eikö lapsellasi ole oikeus olla kotona sinun ja vauvan kanssa. Kyllähän tuo ehtiin olla pois kotoa, kun koulu alkaa.
        Suomessa on kuitenkin oppivelvollisuus, siksi ei ehkä lapsia oteta pois koulusta kun syntyy vauva perheeseen. Mutta ei meillä ole päivähoitovelvollisuutta, mikä olisi pakko suorittaa. Mutta tottakai saat käyttää hoito-oikeutesi, mutta mieti vähän niitä hoitoaikoja. Kyllä se hoitopäivä lapsella käy työpäivästä, vaikka niitä olisi se kaksi viikossa. Monesti juuri näilä lapsilla, jotka ovat pari päivää viikoossa on hoitopäivinä hirveä tarve ehtiä tehdä kaikki, mitä muut ovat tehneet edellisen ja kuluvan viikon aikana.

Usko nyt, etten vie lasta hoitoon, kun mulla on siihen oikeus. Vaan koska hän on jo ollut siellä ja miksi sitä katkaista. Hyvä pph ja kaikki. Kyse kahdesta päivästä. Jos olisin ahne, en veisi, säästäisin nekin eurot. En ole kanssasi mitenkään samaa mieltä. Hoidin lasta kotona kuitenkin 3v. mitä monikaan ei tänään tee. Ollaan kesätauon jälkeen kysytty, että haluaako mennä hoitoon. KOko kesän ajan kysyi hoidosta ja ihmetteli miksi ei siellä. Odotti kovasti sinne pääsyä. Vaikka kotona puuhaillaan jne. niin onhan se toisen tarjoamat jutut uutta ja vaihtelua. Minusta 2 päivää tekee lapsellemme vain hyvää. Itsehän minä siitä maksan, ei se ole ilmaista. Lisäksi minusta on mukava, että vauvallakin on välillä rauhallisia päiviä kotona kun esikoinen on aika villissä iässä. Saan keskittyä täysin häneen, mitä pieni vauva tarvitsee kehittyäkseen hellyyttä katsekontaksia, matolla oloa, jne. Joskus se ei onnistu, kun esikoinen vie kaiken huomion ja saa vielä varoa, ettei vahingoita vauvaa, kun on huima. Vaikka osallistuu vapaapäivinä vauvan hoitoon, niin kyllä se ikäisistään hoitokavereista saa paljon enemmän - minä en esim. ennätä yksinkertaisesti leikkimään vauva vie paljon aikaa imetyksineen ja kun päivisin alkanut olemaan jo paljon valveilla.

• vastauksista!

Kiitos kuitenkin kaikille kommenteista. Antoi ajattelemisen aihetta. Taas kuten arvasin tuli myös näitä syyllistäviä kommentteja ja äidit sädekehä pään ympärillä-kirjoittajat.
      , jotka lukkiutuvat kotiin eikä koskaan vie lapsiaan hoitoon ja tulevat sitten syyllistämään äitiä, jonka lapsi hoidossa 2 päivää viikossa ja kesät ke-elokuun kotona. Tietävät muka mikä meille ja mun lapselle parasta. Ihan kuin jotain vahinkoa tekisin lapselleni. Mutta ei se mitään, olisin vain halunnut noista hoitoajoista tiedustella, että onko se kuinka yleistä, jos äiti tai isä vanhempainvapaalla.

• lapsia joilla vanhempi

kotona vauvan takia. en aina joka päivä kehtaa sanoa vanhemmalle että lapsesi kärsii hoidossa, vaikka viihtyykin kaverien kanssa. kaks kertaa viikos ymmärtäisin mut joka päivä..en ymmärrä.
        lapsi itkee ja ikävöi joka päivä. uhmaa hoitotätiä, ei osallistu kunnolla leikkeihin ja odottaa vain viikonloppua. monasti olen sanonut että tosi ikävä ollut, tai taas on itketty koko päivä ja leikit ei oo maistuneet..kuten ei ruokakaan. en voi väkisinkään lasta pakottaa osallistumaan leikkiin, askarteluun ym. sitten ihmettelevät kun toiset saavat kotiin lapsen askarteluja/piirustuksia ja yhdellä ei ole mitään. se on sitten hoitajan vika.
        mitä mahtaisivat vanhemmat sanoa jos tietäisivät mielipiteeni(ikinä en niitä tule sanomaan, muuten loppuisi työt jos rupeisin suorapuheiseksi).

• viihdy tms.
        lapsia joilla vanhempi kirjoitti:

kotona vauvan takia. en aina joka päivä kehtaa sanoa vanhemmalle että lapsesi kärsii hoidossa, vaikka viihtyykin kaverien kanssa. kaks kertaa viikos ymmärtäisin mut joka päivä..en ymmärrä.
        lapsi itkee ja ikävöi joka päivä. uhmaa hoitotätiä, ei osallistu kunnolla leikkeihin ja odottaa vain viikonloppua. monasti olen sanonut että tosi ikävä ollut, tai taas on itketty koko päivä ja leikit ei oo maistuneet..kuten ei ruokakaan. en voi väkisinkään lasta pakottaa osallistumaan leikkiin, askarteluun ym. sitten ihmettelevät kun toiset saavat kotiin lapsen askarteluja/piirustuksia ja yhdellä ei ole mitään. se on sitten hoitajan vika.
        mitä mahtaisivat vanhemmat sanoa jos tietäisivät mielipiteeni(ikinä en niitä tule sanomaan, muuten loppuisi työt jos rupeisin suorapuheiseksi).

Meillä lapsi viihtyy se 2 päivää ja meillä pph sanoo suoraan jos on jotain päivän aikana sattunut. Ja me on sitä kysytty. Ja itsekin kysyn lapselta miten mennyt. Hän kyllä kaipaa ja nauttii niistä kahdesta päivästä. Hän on kuitenkin jo reilu kohta 4v. Hän oli kuitenkin kotona kolmevuotiaaksi.

• -hoitsu-
        viihdy tms. kirjoitti:

Meillä lapsi viihtyy se 2 päivää ja meillä pph sanoo suoraan jos on jotain päivän aikana sattunut. Ja me on sitä kysytty. Ja itsekin kysyn lapselta miten mennyt. Hän kyllä kaipaa ja nauttii niistä kahdesta päivästä. Hän on kuitenkin jo reilu kohta 4v. Hän oli kuitenkin kotona kolmevuotiaaksi.

Kaikilla on oikeus päivähoitoon. Vanhemmat voivat itse päättää lapsen hoitoajat. Kunhan ei ylitä 10 tuntia päivässä, sekin on vain suositus. Hoitohenkilökunta ei voi päättää lapsen hoitoaikoja, vaikka vanhemmat olisivat millä vapaalla.

Ja muistutukseksi siitä asiasta kun sanoit, että tiedät työttömiä (on myös mielenhäiriöisiä tms) vanhempia, joiden lapset menevät silti päivähoitoon. Joillekin lapsille se on eduksi, etteivät he vietä pelkästään aikaa vanhempiensa kanssa kotona, vaan näkevät myös muuta toimintaa, tämä auttaa näitä lapsia ikäänkuin selviytymään ja oppimaan erilaisia käyttäytmismalleja. Joten en ihmettele, vaan suon kaikille lapsille hoidontarpeen.

En silti ymmärrä, miksi lapsi pitää "raahata" päivähoitoon ja vauva "saa" jäädä kotiin äidin kanssa. Varsinkin jos lasta pidetään hoidossa isän työaikojen vuoksi koko päivän! Ei päivähoidon kuuluisi olla mikään itsestäänselvä pakollinen paikka, kyllä ne koulussa oppii sosiaaliseksi ym. Tärkeintä on lapsen perusturvallisuus ja itsetunnon tukeminen, ei päivähoitopäivän pituus... Sielläkin aika tarkkaan "vain" syödään ja nukutaan, ja se yksilöllinen huomiointi ja ohjaus/opetus jää joka tapauksessa todella vähäiseksi.

Ymmärrän, että 3 tai 4 vuotiaalle haluaa tarjota muitakin virikkeitä kuin mitä kotona äidin ja vauvan kanssa. Toisaalta mietin, että onko päivähoito siihen oikea tai paras ratkaisu? Onhan niitä kaikenlaisia kerhoja ja lasten harrastuksia, joihin voi lasta viedä muutamaksi tunniksi.

Lopuksi täytyy sanoa, että jokainen hoitakoon lapsensa parhaalla näkemällään tavalla. Toivon vaan, että ajateltaisiin enemmän asioita monelta kannalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4363
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2016
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      62
      1687
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      959
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      923
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      696
    Aihe