Viinin läträys Raamatussa

Näyttää uskovilla olevan paljon epäselvyyksiä siitä mitä Raamattu sanoo alkoholin käytöstä.

Ehkä se johtuu siitä kun suuri osa uskovaisista käyttää alkoholia helluntailaispiireissä (ja erityisesti tällä palstalla) on myös niitä joilla se on ollut paha ongelma ja ei siitä eroon pääse jos se on geeneistä tai heikosta mielenlaadusta johtuvaa.

Jokainen tuntuu hakevan Raamatusta sen kohdan asiasta joka sopii häneen parhaiten ja jos ei mikään sovi niin tulkintaa muutetaan.


Ateistina voin tulkita Raamattua puolueettomasti tässäkin asiassa.

Kaanaan häissähän oli jokainen Jeesus mukaan lukien juovuksissa Jeesuksen viineistä (600 litraa) entiset "pohjat".


Joh.2:10 ja sanoi hänelle: "JOKAINEN panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun JUOPUVAT, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."

26

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issakki

      alkohlismi on sairaus,se ei johdu luuloista huolimatta luonteen heikkoudesta.

      • hirvas

        alkoholismista, vaan viinin nauttimisesta, eli kieltääkö sen ehdottomasti Raamatun sana. Ja vastaus on, ettei kiellä, saat nauttia vapaasi viinisi.

        Eri asia taas on juopottelu, tarkoitushakuinen humalajuominen, jota harrastettiin kyllä Jeesus tekemästä viinistäkin.


      • issakki
        hirvas kirjoitti:

        alkoholismista, vaan viinin nauttimisesta, eli kieltääkö sen ehdottomasti Raamatun sana. Ja vastaus on, ettei kiellä, saat nauttia vapaasi viinisi.

        Eri asia taas on juopottelu, tarkoitushakuinen humalajuominen, jota harrastettiin kyllä Jeesus tekemästä viinistäkin.

        ja sehän täysin laillista.


    • * Että siinä sun puolueettomuus, etkä sinä ymmärrä muutenkaan Raamattua, niin vielävhemmin sitä oasist muka puolueettomasti käsitellä.
      * Uudentestamentin totuus on, että juoppous on syntiä, ja juomarit ei peri taivaan valtakuntaa, tuon selvempää asia ei voisi olla!

      • mainitsemasi "uudentestamentin totuuden" asiasta kopioin avaukseen.

        Sinä väität ihan päinvastaista kuin mitä on uudessa testamentissa ilman että pystyt väitettäsi Raamatun sanoilla todistamaan.


      • poikalapsi

        MISTÄ sinä tiedät, olko Jeesus juovuksissa vai ei? KERRO! Olet ennenkin valehdellut TIEDOKSI omia luulojasi.

        Olet palstan epäluotetavin helluntailahkolainen. Eipä ole satuilusi loppunut, vaikka olet valheistasi kärynnyt. Satusetä!


      • poikalapsi kirjoitti:

        MISTÄ sinä tiedät, olko Jeesus juovuksissa vai ei? KERRO! Olet ennenkin valehdellut TIEDOKSI omia luulojasi.

        Olet palstan epäluotetavin helluntailahkolainen. Eipä ole satuilusi loppunut, vaikka olet valheistasi kärynnyt. Satusetä!

        tuo sinun raivosi.
        Olen ajatellut, että sinun raivosi mohikaania kohtaan on samaa, kuin fariseuksien viha Jeesusta kohtaan.

        Se johtui siitä, että Jeesus oli sanonut heille totuuden.


      • issakki

        muta teki veestä viiniä jaa käski tarjoilla sitä juopuneille hää vieraille,sen selvemmin ei asiasta voi kertoa.


      • kaaleppi..
        poikalapsi kirjoitti:

        MISTÄ sinä tiedät, olko Jeesus juovuksissa vai ei? KERRO! Olet ennenkin valehdellut TIEDOKSI omia luulojasi.

        Olet palstan epäluotetavin helluntailahkolainen. Eipä ole satuilusi loppunut, vaikka olet valheistasi kärynnyt. Satusetä!

        peräruikki sinä olet se joka on jäänyt kiinni omiin juttuihin vastaamisesta vai mihin ne sinun "palstalaiset" toisinaan häviävät.


      • joopa joo
        issakki kirjoitti:

        muta teki veestä viiniä jaa käski tarjoilla sitä juopuneille hää vieraille,sen selvemmin ei asiasta voi kertoa.

        ottaa Raamatusta mallia kuinka häissä juhlitaan. Kyse on yksittäistapaus. Siis teemmekö yksittäistapauksesta opin joka soveltuu joka tilanteeseen. Terve järki taas käteen. Vai uskotteko pekua.


      • issakki
        joopa joo kirjoitti:

        ottaa Raamatusta mallia kuinka häissä juhlitaan. Kyse on yksittäistapaus. Siis teemmekö yksittäistapauksesta opin joka soveltuu joka tilanteeseen. Terve järki taas käteen. Vai uskotteko pekua.

        yksittäistapauksesta vaan vuosisatojen perinteistä.Siellä päin useat juhlivat häitä nykyisinkin samalla tavalla,kuin Jeesuksen aikoina.Eli alkoholia ja ruokaa kuluu päiväkausia.


      • poikalapsi
        kaaleppi.. kirjoitti:

        peräruikki sinä olet se joka on jäänyt kiinni omiin juttuihin vastaamisesta vai mihin ne sinun "palstalaiset" toisinaan häviävät.

        Arvoisa rääviö: en ole jäänyt kiinni omiin juttuihin vastaamisesta, koska en ole omiin juttuihin vastannut. Mitenkähän sen saisi kaltaisellesi typerykselle perille? Kerro: MITEN viestitään Eroe-kaaleppi-Mohikaanin kanssa? Mohikaani on saanut luulonsa sinuun istutettua kuin taudin, ja sehän on näemmä niin, että kun Mohikaani jotain sanoo, niin kaaleppi uskoo, samoin Eroe. Kumma pikku yhteensattuma...

        Tuokin "palstalaiset" juttu: on se perkele ja saatana, että sinä jaksat jauhaa sitä, kun minä olen toivottanut hyvää pääsiäistä muille palstalaisille. SitäKÄÄN en saisi toivottaa. Miksi, en tiedä. Kusta päässäsi on, ei muuta: mitä helvetinperkeleesaatanaa sinuun kuuluu, kenen muun ihmisen kanssa viestin? Olet paskiainen, jota oma lapsikin häpeää. En ihmettele.


    • mie vain hei

      Viini ei itsessän ole paha, vaan sen aikaansaamat asiat, kuten alkoholismi ja muu sellainen, meneminen kapakoihin ja sieltä yhdenillan juttuihin.
      Nämä asiat on hyvä erottaa toisistaan, joku voi kalliin ruuan kanssa juoda vähän alkoholia, eikä ota ja humallu siitä sen enempää. Mutta yleensä alkoholi on sellainen "veijari" että se vie helposti mukanaan.
      Viina on viisasten juoma, lukee Raamatussa.

      Se tarkoittaa, ettei se sovi "tyhmille".

      Ehtoolliseenkin käytetään viiniä, eikä sillä humalluta ja mennä kapakoihin, vaan se on arvokas asia.

      • hirvas

        joka asiassa, liika on liikaa. Pitää itse tietää mitä tekee.


      • selvä osoitus

        Paavalin nuhtelukin osoittaa, etrtä kokoontumisissa syötäessä oli tarjolla alkoholipitoista viiniä.
        Eikä Paavali sen käyttöä kiellä, ainoastaan opastaa ottamaan muut huomioon.
        1.Korinttolaiskirje:
        11:21 sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa.


    • anti-kristitty

      En muista ikinä olleeni erityisen vakuuttunut ateistien raamatuntuntemuksesta tai puolueettomuudesta. Ei sillä, että olisin yhtään vakuuttuneempi useimpien kristittyjenkään raamatuntuntemuksesta tai puolueettomuudesta.

      UT:n aikojen viini oli yksinkertaisesti käynyttä/käytettyä rypälemehua ja siksi maksimissaankin korkeintaan 15 volttista. Ei siihen aikaan tislattu viinaa juotavaksi vaan viiniä käytettiin pakosta huonon vedenlaadun takia sekoittamalla sitä veteen bakteerien jne tappamiseksi.

      Usein vedotaan terveysnäkökohtiin selitettäessä, että Jeesus ei tehnyt alkoholipitoista viiniä vaan alkoholitonta rypälemehua, mutta rypälemehu juuri alkoholinpuutteensa takia oli tuohon aikaan terveysriski.

      Raamatussa sallitaan alkoholinkäyttö aina Mooseksen kirjoista lähtien ja joissakin kohdissa jopa kehoitetaan siihen, mutta liikakäyttöön suhtaudutaan aina negatiivisesti. Ei ainakaan tule mieleen poikkeusta.

    • Raamattu kieltää yksiselitteisesti juopumisen.(Esim.: Snl.31:4,20:1,23:31,Jes.5:22,1.kor.6:10, Ef.5:18.)
      Sen sijaan ruokajuomana ja lääkkeenä viini oli Lähi-idässä hyvinkin yleinen, lienee vieläkin.
      Kohdassa Joh.2:10, sanotaan "kun juopuvat", niin ketkä? Häävieraat kyllä. Kaikkiko? Ei, ei siinä niin sanota. Jokainen on ollut varmaan häissä ja nähnyt että kaikki eivät tosiaan juovu. Itse en usko että Jeesus ja opetuslapset tekisivät Raamatun Sanaa vastaan.
      UT:ssa käytetään sanaa "Oinos", kun puhutaan viinistä sekä käymättömästä rypälemehusta. Tämä rypälemehu oli hyvää ja tervellistä juoda. Uskonkin että Jeesus teki tätä hyvää "Oinosta", rypälemehua.
      VT:ssä viini kuvaa myös Messiaan armoa. Kun opetuslapsista sanotaan että "hänen opetuslapset uskoivat häneen", niin ehkä opetuslapset muistivat nämä VT:n kohdat.

      Ja kun Peku sanot asianmukaisesti ja rehellisesti että, :"Ateistina voin tulkita Raamattua puolueettomasti tässäkin asiassa.".
      Tuot esille sen tärkeän pointin että et tulkitse Raamatun Sanaa Pyhän Hengen ohjaamana ja neuvomana, ja juuri tästä sinun erillaiset tulkintasi voivat juuri johtua.

    • todé

      Poikalapsen/Mohikaanin vihanpidosta huolimatta, että Jeesus Kristus, Jumalan Poika olisi kuljeksinut juopuneena pitkin ja poikin Palestiinaa.
      Raamattu ei anna minkäänlaista pohjaa moiselle höpinälle. Ihmettelen ylipäätään tuota otsikkoasi. Kaipa se täytyy koettaa ymmärtää, ollaanhan maitopiimä-Suomessa.

      • kopioitu Raamatun sivulta.

        Häpeämättömiä murjaaneja ovat olleet kyllä ja verovapaasti vielä.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        kopioitu Raamatun sivulta.

        Häpeämättömiä murjaaneja ovat olleet kyllä ja verovapaasti vielä.

        Mistäpä tiedät, että paikalla hääväki joi kaiken viinin?


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        kopioitu Raamatun sivulta.

        Häpeämättömiä murjaaneja ovat olleet kyllä ja verovapaasti vielä.

        paikalla oleva hääväki joi kaiken HYVÄN viinin?


      • todé
        todé kirjoitti:

        paikalla oleva hääväki joi kaiken HYVÄN viinin?

        Koetin keskeyttää ensimmäisen viisauteni, mutta se on näköjään kuitenkin luiskahtanu eetteriin, vaikka niin ei pitänyt.

        Niin, meinasin vielä lisätä edelliseen, että viini, joka loppui oli, lähinnä kotikaljaa.


      • todé kirjoitti:

        Koetin keskeyttää ensimmäisen viisauteni, mutta se on näköjään kuitenkin luiskahtanu eetteriin, vaikka niin ei pitänyt.

        Niin, meinasin vielä lisätä edelliseen, että viini, joka loppui oli, lähinnä kotikaljaa.

        jokainen juopuu ihan noilla sanoilla.

        Vaikuttais siltä että olet pienessä hiprakassa...ei kai sulla vaan ole aamusta töihin meno.


      • todé
        Pe.ku kirjoitti:

        jokainen juopuu ihan noilla sanoilla.

        Vaikuttais siltä että olet pienessä hiprakassa...ei kai sulla vaan ole aamusta töihin meno.

        sanotaan kaikkien olleen sikakännissä?

        En tainnut olla hiprakassa eilen. Kas, kun yksi lasillinen viiniä muutaman kuukauden kuluessa ei sentään vaikuta hiprakkaan asti.


      • todé kirjoitti:

        sanotaan kaikkien olleen sikakännissä?

        En tainnut olla hiprakassa eilen. Kas, kun yksi lasillinen viiniä muutaman kuukauden kuluessa ei sentään vaikuta hiprakkaan asti.

        Sä sitten taidat olla epätyypillenen helluntailinen kun noin vähän juot.


    • vielä joku

      ateistikin ilkeää kirjoittaa tällä palstalla, huolimatta mitä on tapahtunut tällä viikolla. Mitähän mahdoit kirjoittaa, pitäisikö lukea, no enpä taida kehdata.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1566
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      422
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe