Mahahaava

Oireet?

Millaisia oireita mahahaava aiheuttaa? Minulla tuntuu polttavaa kipua ylävatsassa. Yleensä iltaisin enemmän. Menee ohi joten ei jatkuvaa. Pieni ateria auttaa hiukan.Olen särkylääkkeitä joutunut käyttämään jonkin verran,aiheuttaavatko ne mahahaavaa?

8

4642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kekslciiskksi

Tuo voi olla ihan närästystäkin, mutta saattaa myös ennakoida mahahaavan kehittymistä. Mahahaavassa kipu on yleensä jatkuvaa terävää kipua yhdessä kohtaa ylävatsalla, syöminen saattaa auttaa vähäksi aikaa. Ole nyt varovainen ja lopeta särkylääkkeen käyttö jos suinkin mahdollista tai vaihda se parasetamoliin (Panadol). Voit myös ostaa apteekista jotain närästyslääkettä (Rennie, Gaviscon, Ranixal tms.), jos oire kiusaa kovasti. Eiköhän se siitä

• lekuriin

lääkärin lähete tähystykseen. Sillä selviää

• uejjskiisll

Että tähystykseen, jos on syönyt pitkään särkylääkkeitä ja maha ärtyy..? Ehkä kannattaisi ensin lukea kuuluuko tuollainen oire lääkkeen sivuvaikutuksiin ja jos kuuluu, lopettaa lääkkeen käyttö tai hankkia suojalääkitys (haponsalpaaja) lääkkeen syönnin ajaksi. On hyvin tavallista, että jo parin viikon särkylääkkeiden syönnin jälkeen tulee mahavaivoja, eikä ole järkeä heti ajatella, että on jostain vakavammasta kyse.

• vai että
        uejjskiisll kirjoitti:

Että tähystykseen, jos on syönyt pitkään särkylääkkeitä ja maha ärtyy..? Ehkä kannattaisi ensin lukea kuuluuko tuollainen oire lääkkeen sivuvaikutuksiin ja jos kuuluu, lopettaa lääkkeen käyttö tai hankkia suojalääkitys (haponsalpaaja) lääkkeen syönnin ajaksi. On hyvin tavallista, että jo parin viikon särkylääkkeiden syönnin jälkeen tulee mahavaivoja, eikä ole järkeä heti ajatella, että on jostain vakavammasta kyse.

Ajan kulukseenko aloittaja söikin särkylääkkeitä että ohjeesi on lopettaa särkylääkkeiden käyttö että sellainen tohtori sillä. Entas jos kipulääletarve jatkuu kaikista särkylääkekielloista huolimatta? Kaikista suojauksista huolimatta minulla tähystetään välilla ja hyvä niin, tiedetään missä mennään.

• uejjskiisll
        vai että kirjoitti:

Ajan kulukseenko aloittaja söikin särkylääkkeitä että ohjeesi on lopettaa särkylääkkeiden käyttö että sellainen tohtori sillä. Entas jos kipulääletarve jatkuu kaikista särkylääkekielloista huolimatta? Kaikista suojauksista huolimatta minulla tähystetään välilla ja hyvä niin, tiedetään missä mennään.

Ap:llä on ihan uusi oire, joten ei muuta kun marssimmaan lääkääriin ja sanomaan, että nyt tarvitaan tähystys. Se tähystyshän parantaa vaivan kuin vaivan vai..?

Minun järkeni sanoo, että pitäisi ensin soittaa lääkärille tai varata aika ja luultavasti lääkäri silloin alkaa miettiä noita lääkitykseen liittyviä asioita, eikä määrää heti kalliisiin erikoissairaanhoidon tutkimuksiin.

P.s. Minunkin mahani tähystetään säännöllisesti Barretin tähden, mutta en silti ole ensimmäisenä suosittelemassa ko. toimenpidettä, jos jonkun maha on ärtynyt. Suomessa on sellaiset hoitosuositukset, että ensin koitetaan lievemmät tutkimukset ja hoidot ja sitten vasta otetaan rankemmat keinot käyttöön.

• itse tutkimaan
        uejjskiisll kirjoitti:

Ap:llä on ihan uusi oire, joten ei muuta kun marssimmaan lääkääriin ja sanomaan, että nyt tarvitaan tähystys. Se tähystyshän parantaa vaivan kuin vaivan vai..?

Minun järkeni sanoo, että pitäisi ensin soittaa lääkärille tai varata aika ja luultavasti lääkäri silloin alkaa miettiä noita lääkitykseen liittyviä asioita, eikä määrää heti kalliisiin erikoissairaanhoidon tutkimuksiin.

P.s. Minunkin mahani tähystetään säännöllisesti Barretin tähden, mutta en silti ole ensimmäisenä suosittelemassa ko. toimenpidettä, jos jonkun maha on ärtynyt. Suomessa on sellaiset hoitosuositukset, että ensin koitetaan lievemmät tutkimukset ja hoidot ja sitten vasta otetaan rankemmat keinot käyttöön.

Mitä suotta lääkäriin, sinäkö se juuri kehoitit itse tutkimaan kipulääkkeitä. Hah. Ai soittaa kelle lääkärille jos ei ole hoitosuhdetta yllä? Mitä ilmeisemmin ei ehkä ole. Kaikki lääkärit edellyttävät käyntiä. Käskevät tilaamaan ajan, paitsi puhelinlääkäri mutta hintakin on sen mukainen

• Aloittaja

Keväällä oli n.kuukauden päivittäin tätä kipua.Ei ole närästystä koska tunnistan kyllä sen raskauksien ajoilta.Kesällä ei esiintynyt juurikaan tätä.Nyt on alkanut taas.Joudun migreenin estolääkityksenä käyttämään Orudista tällä hetkellä päivittäin.Kipu tuntuu kylkiluiden alla ja oikealla puolella enemmän,säteilee selän puolelle ja tuntuu joskus koko vatsan alueella.Kipu on sellaista jomotusta,ei niinkään terävää.

• kuten sanottu

Olen reuman vuoksi kipulääkkeiden päivittäiskäyttäjä ja 12 vuoteen ei kipulääkkeetöntä päivää ole ollut. Ja määrätkin ovat useita kipupillereitä päivässä. Kyllä nuo kuvaamasi mahan oireet on ihan tuttuja joten mene ihmeessa läkäriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2873
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2124
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe