Niinpä niin !
Kävin terveyskeskukessa ajokortin uusimisen takia.
Nuori neitilääkäri tenttasi minua, niinkuin olisin ollut menossa vanhainkotiin. Todella luulin ,että hän pelleilee mummon kanssa ?
Viimein hän pyysi piirtämään kellonajan, kynmmentävaille kymmenen.
Muttama minuutti ei täsmännyt.
Piirsin koko kellotaulun.Jos olisin tiennyt,että hän oli tosissaan olisin ottanut sen vakavasti.
Kolmella kielellä olen opiskellut kellonajat !
Jouduin sellaisiin testeihin,etten ole toipunut vuoteen mm.kallokuvauksiin,pirrostesteisiin ym.
Moitteeton ajokortti on ollut 30 v.
Kun potutti menin yksityslääkäriin hän ei nähnyt mitään estettä ajokortin uusimiselle .
Minulla on nyt voimassa oleva ajokortti.
Rikosylikonstaapelilta tuli kutsu saapua 25.09.08 kuultavaksi.
Päättös oli,että pitää suorittaa uusiajokoe.
Huvittavinta tässä on ,että olen menossa lonkkaleukkauseen, kävelen kyynärvaoilla saan ajaa autoa minulle myönnetyllä ajokortilla.
Kellonajan muutamaminutti osoitti, että minulla on hahmotusvaukeusia.
Mutta kun leikkaus on tehty mitää mennä ajokokeessen.
Tähän liittyy paljon nöytytystä, josta on vaikea kertoa ja toipua.
otin leikkinä ajokorttitestin ?
20
1408
Vastaukset
- taasko ..
.. pitää mennä kokeeseen?
Minä olen sen verran höperö ja vainoharhainen, etten saa oikein selvää asioista.
Minä en uskalla edes sisarusteni kanssa seurustella. - Reino
Olen läpikäynyt samat testit. Kun ei tiedä mitä yrittävät testata, on parasta olla nöyrän ja palvelualttiin näköinen.
Neitilääkärini oli virolainen ja hänen aksenttinsa hieman huvitti. Mitähän hän olisi tuumannut, jos olisin sanonut jotakin esimerkiksi savon murteella. Esimerkiksi että peässä juili uamusella.- 100x100
Jos on tosissaan ajokortin tarve ja sitä on 70 haettava, on aika kummallista että ottaa sen leikisti, sain testin tehtyä ja minusta niissä kysymyksissä ei ollut mitään kummallista.
Nimenomaan hoksottimia ja koordinaatiota silmällä pitäen ne tehdään,
Et kai sinä leiki liikenteessä, toivottavasti et ainakaan tämän jälkeen. - etsivivä-amadeus
Hän,tohtori oli nuorineitonen.Katseli potilaspapereitani ja sanoi Teillähän on ollut kolmenkuukauden ajokielto TIAN vuoksi(aivoverenkierto)juttuja.
Jaa,ei minulle moisesta kiellosta mitään ole puhuttu.
Hän otti puhelun minua hoitaneeseen lääkäriin,olisi minulla kuukauden kielto pitänyt olla.Eipä kukaan vaivautunut kertomaan.
Ookkailin ihan normaaliintapaan suapillani
Kortti minulla on ollut48vuotta ja mielestäni ajan parenmin kuin nuorenpana.
Ei minun risteyksessä ole tarvis jäädä miettimään kenellä se etuajooikeus on ja mistä se sen on saanut.
Täällä yksi vanhapappa kortin saatuaan sitä ihmetteli.Mukanaollut pojanpoika sanoi.tuolla oikealta tulevalla on etuajooikeus,mistä keleestä se sen on suanna.
- en joutunut
mihinkään piirrostesteihin!
Onko täällä Espoossa helpompaa uusia ajokortti,
jos noin hankalaa on muualla?
Saanko kysyä missä?Minun korttini uusimiseen riitti lääkärintodistus ja kahden luotettavan henkilön todistus ajotaidostani.
Saapa nähdä, mitä tapahtuu ensi kerralla.- nöyrytetty "
Kuopiossa !
Minusta ajokoe on OK.
Mutta ei tälläinen simputtaminen.
Kuten kerroin, kävelen kyynärsauvoilla ne eivät ole ajoneste.
En missään tapauksessa lähtisi liikenteeseen. - haetaan myös yksityiseltä.
nöyrytetty " kirjoitti:
Kuopiossa !
Minusta ajokoe on OK.
Mutta ei tälläinen simputtaminen.
Kuten kerroin, kävelen kyynärsauvoilla ne eivät ole ajoneste.
En missään tapauksessa lähtisi liikenteeseen.Siinä oli näkökoe ja kuulokoe. En vielä ole tarvinnut silälaseja, ja kuulo toimii myöskin 'omillani', joten ei siinä sen ihmeempää.
Kahden luotettavan henkilön todistus ajotaidostani tarvittiin myöskin.
Sekä valokuvia pari kappaletta.
Mutta olisiko hyväkin tuo, että ovat tarkkana?
Joillakin voi yllättäen alkaa joitain häiriöitä
ilmenemään; heidän omakin etunsa on, että ne huomataan ajoissa.
.
- mitä pyysit
onko sulla muitakin vaikeuksia, osaatko tulkita liikennemerkit?
Kun on
kello "kynmmentävaille"
mitä on "pirrostestit".?
"päättös"
ja kuljet "kyynärvaolla"
ja sekin on niin pahaa että tunnet "nöytytystä" !!
Jospa se jatke ei ollutkaan ihan siitä kiinni, niistä minuuteista?? Siinä kellotaulussa??
Eihän.- Carpe Diem
Lääkärit toimivat ajokorttiasioissa ohjeittensa mukaan.
Kahden minuutin poikkeama kellotaulutestissä ei taatusti aiheuttanut hylkäämistä
Toivoisin lääkäreille lisää valtuuksia hylätä suoralta kädeltä sairaalloisten hakijoiden ajoluvat.
Kyllä baanoille jää senkin jälkeen riittävästi seitsemänkymppisiä ja vanhempiakin kaahailemaan. Carpe Diem kirjoitti:
Lääkärit toimivat ajokorttiasioissa ohjeittensa mukaan.
Kahden minuutin poikkeama kellotaulutestissä ei taatusti aiheuttanut hylkäämistä
Toivoisin lääkäreille lisää valtuuksia hylätä suoralta kädeltä sairaalloisten hakijoiden ajoluvat.
Kyllä baanoille jää senkin jälkeen riittävästi seitsemänkymppisiä ja vanhempiakin kaahailemaan.Tuo testien teettäminen ikäihmisille. Nykyisin !Muiden tutkimusten lisäksi.Ja hyvä onkin.
Samoin kuin ajokokeeseen ohjaaminen, siis inssiajoon uudelleen.
Jos nämä "näpertelytestit" lääkärissä ovat menneet ihan "pipariksi", mitäpä sitä enää ajokokeeseenkaan laittamaan.
Jos "toivoa" on ohjataan sinne inssiajoon.
Hyvä on ettei liikenteessä pyöri sinne kuulumattomat. Vaarana itselleen ja toisille.
Testit ovat helpot:tekee vaan sitä mitä käsketään mahdollisimman hyvin.
Onhan se omakin etu, (ja toisten)ettei puolikuntoisena joudu liikenteeseen, josta ei enää ymmärrä miten pitäis ajaa missäkin.meri-kukka98 kirjoitti:
Tuo testien teettäminen ikäihmisille. Nykyisin !Muiden tutkimusten lisäksi.Ja hyvä onkin.
Samoin kuin ajokokeeseen ohjaaminen, siis inssiajoon uudelleen.
Jos nämä "näpertelytestit" lääkärissä ovat menneet ihan "pipariksi", mitäpä sitä enää ajokokeeseenkaan laittamaan.
Jos "toivoa" on ohjataan sinne inssiajoon.
Hyvä on ettei liikenteessä pyöri sinne kuulumattomat. Vaarana itselleen ja toisille.
Testit ovat helpot:tekee vaan sitä mitä käsketään mahdollisimman hyvin.
Onhan se omakin etu, (ja toisten)ettei puolikuntoisena joudu liikenteeseen, josta ei enää ymmärrä miten pitäis ajaa missäkin.Kannatan sitä, että pitäisi kortin uusimista varten suorittaa ajokoe. Hyvää se tekisi nuoremmillekin.
Mutta siitä tulisi tietenkin taas sellainen rahanpyydys kuin nykyisin katsastus on.Venlastiina kirjoitti:
Kannatan sitä, että pitäisi kortin uusimista varten suorittaa ajokoe. Hyvää se tekisi nuoremmillekin.
Mutta siitä tulisi tietenkin taas sellainen rahanpyydys kuin nykyisin katsastus on.Tuo inssiajon uusiminen. Iäkkäillä ihmisillä.
Tiedän muutaman tapauksen. Joillakin menee läpi,joillakin ei.
Sehän on paras tapa todeta, riittääkö havainnointikyky, ja ymmärrys. Ja onko ajosäännöt hallussa. Liikennemerkkejäkin on tullut uusia pilvin pimein siitä kun me korttia ajeltiin, joskus -60 luvun lopulla.- Parempi ajaja
Venlastiina kirjoitti:
Kannatan sitä, että pitäisi kortin uusimista varten suorittaa ajokoe. Hyvää se tekisi nuoremmillekin.
Mutta siitä tulisi tietenkin taas sellainen rahanpyydys kuin nykyisin katsastus on.kuski olen kuin ajokorttini suorittamisen aikaan!
- Sitä mukaa
meri-kukka98 kirjoitti:
Tuo inssiajon uusiminen. Iäkkäillä ihmisillä.
Tiedän muutaman tapauksen. Joillakin menee läpi,joillakin ei.
Sehän on paras tapa todeta, riittääkö havainnointikyky, ja ymmärrys. Ja onko ajosäännöt hallussa. Liikennemerkkejäkin on tullut uusia pilvin pimein siitä kun me korttia ajeltiin, joskus -60 luvun lopulla.kuin tulee uusia, ne haltuun otetaan!
Parempi ajaja kirjoitti:
kuski olen kuin ajokorttini suorittamisen aikaan!
Jos on 30-40 vuotta autoa ajanut niin tottakai jokainen on parempi ajaja kuin kortin saatuaan.
Kortin saaminen on tavallaan "virallinen lupa" opetella yksikseen.
Ja ne uudet merkit, olipa niitä minkäverran hyvänsä. Tottakai ne kaikki pitää olla hallussa ja soveltaa liikenteeseen.
Mutta ikä voi tehdä tepposia, ja ainahan ihmisen kunnossa voi tapahtua isojakin muutoksia.
Ja turvallisuudestahan siinä on kysymys. Omasta ja toisten! Oikein hyvä että sitä valvotaan!
- Anonyymi
Mikään ei ole muuttunut tuohon typerään "testiin" vuosikymmenessä!
Oma kelloni on digitaalinen ja se näyttää kymmentä vaille kymmenen; 9.50!
Senkin voi piirtää paperille.
Tästä maasta on tullut turhien pätevyyskurssien ja -testien luvattu bisnesmaa.
On todella ihme, miten tällainen testi on sallittu lain laatijan toimesta!?- Anonyymi
Muista tämä kun näet lehdessä jutun ''77-vuotias ajoi moottoritiellä vastaantulijoiden kaistalla...''
- Anonyymi
Kannattaa ottaa ne testit vakavasti, vaikka ne tuntuisi leikiltä. Sillä siksi ne juuri testaavat, että pystyykö ihminen toimimaan liikenteessä harkitusti. Jos laittaa leikiksi ne testit, niin nehän alkavat epäillä kykyä toimia liikenteessäkään vakavasti. Alistu vain testeihin, ja tee niin huolellisesti kaikki kuin vähänkin osaat.
- Anonyymi
Kysyvät muutaman entisen presidentin nimen . Vielä muistin Kekkosen, hehe. No, osaan kyllä itse ajaa vaikka unissani. On se sen verran verissä. Mutta 10 v päästä asia voi olla toisin. En tiedä miten sitten pääse mökille ja kauppaan. Olisi mukava jos siihen mennessä saisi ostaa uudet aivot vanhojen tilalle. Joten joutuu miettimään asioita monelta kantilta. Jos ostas sitten vanhana mopon niihin ei kai tartte korttia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin
Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j582463Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all472281Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔611964Keskisarjan puheet
Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?3071414- 791309
- 641256
- 621072
- 631022
- 25952
- 77934