mitäs kun on

väsynyt uskova

ja pettynyt. Olen aikani kiertänyt eri seurakunnissa enkä osannut, pystynyt, kyennyt liittymään mihinkään. Sit kävin tietämättäni näissä ns.menestysteologiaa esillä pitävissä paikoissa. Sen jälkeen luin paljon tästä suuntauksesta ja tajusin että ei mulle. Olin pintapuolisesti tutustunut muutamiin em.seurakuntalaisiin ja nyt oon hämilläni. Ei seurakuntaa mulla. Ei uskovaisia ystäviä. Yritän "pakottaa" miestäni rukoilemaan mun kans yhdessä. Hän on mielestään uskovainen. Mut meillä ei silti oo oikein hengellistä yhteyttä. Haluaisin tavata uskovia. keskustella ja rakentua mutta MISSÄ. Turussa siis asutaan. Voisin kirjoitellakin.

13

495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maruan-ne
    • Kun luin viestisi tuli ensimmäisenä mieleeni laulun sanat:" Kohottakaa huuto Korkeimmalle, Kunniaitten kuninkaan, anna uusi laulu Jumalalle halki taivaan halki maan."

Lopeta nyt hyvä ihminen se seurakuntien kiertäminen, hyvä on kulkurin kierroksensa tehdä, mutta kun olet jo väsynyt se kertoo vain siitä, että nyt on kierrokset kierretty. Sinä kaipaat seurakunnan yhteyttä ja tukea.

Suosittelen sinua tutkimaan omia armolahjojasi. Jokaisella uskovalla on jotain armolahjoja joita on Jumala antanut hänelle. Usein ensimmäiset armolahjat tulevat sen mukaan mihin meillä on taipumusta luonnollisestikin, sillä jo ennen syntymäämme on Jumala itse meidät luonut ja valmistanut jo tulevaa seurakuntaa varten joillakin taipumuksilla.

Tämän armolahjan pohjalta sinun on jo sitten helpompi alkaa laskeutua, sillä laskeutua sinun nyt täytyy koska polttoaineesi/oma reipas energiasi on lopussa.

Annan pienen neuvon älä ikinä yritä pakottaa ketään ihmistä mihinkään. Ei rukoilemaan kanssasi, ei ystävyyteen kanssasi eikä mihinkään mihin ihminen ei kanssasi ole valmis. Sinun miehesi ykkös-rakkaus on Jumala ja sitten tulet sinä ja sinun ykkös-rakkaus on Jumala ja sitten tulee sinun miehesi ja muu perheesi.

En tunne Turkua enkä niiden seurakuntia mutta jos on kysymyksessä esirukouksen armolahja niin sellaisia ihmisiä tarvitaan jokaikisessä seurakunnassa. Seurakunta koostuu ihmisistä jotka tuntevat toisensa ja ovat vähän niinkuin linkkiintyneet armolahjen toiminnassa toisiinsa. Oletko valmis sitoutumaan? Seurakuntatyö vaatii antautumista, avoimuutta ja sitoutumista.

Olet hämilläsi siispä ole ja anna Jumalan puhua, kun olet hämilläsi olet valmistautunut vastaanottamaan viisautta. Viisautta jota Jumala haluaa sinulle antaa.

• annoit hyvän

startin päivän alkuun ja paljon ajateltavaa. Aloitankin tänään säännöllisen rukouselämän. Sitä olenkin jo siirtänyt tarpeeksi kauan. Eli kiitos, ystävä.

• _Mervi_

No sitten uskova on väsynyt ja pettynyt. Sellainenkin uskova saa olla. Silloin saa laittaa kädet ristiin ja huokaista Jumalalle oikein sydämen pohjasta, että näet, Herra miten olen väsynyt ja pettynyt, kun en ole löytänyt vielä seurakuntaa, jossa kävisin. Auta, Isä, minua! - Ja Herra kuulee rukouksesi, ja vastaa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tutustuminen ottaa aikuisiässä aikaa, ja vaatii myös voimia ja rohkeutta. Toivon, että vielä jaksat löytää paikkasi! Tarvii olla tosi kärsivällinen, menee sitten minne tahansa seurakuntaan. Ja vaikka se seurakunta ei heti tuntuis kovin omalta, niin mä kävisin vaan härkäpäisesti yhdessä ja samassa paikassa niin pitkään, että se paikka, ihmiset ja opetus tulee vähitellen tutuiksi. Vähitellen sitten voi alkaa yhdessä muiden kanssa rakentaa sitä seurakuntaa sillä mitä jotenkin osaa tehdä. Silloin homma toimii niin kuin on paras - kukin tekee sitä mitä pystyy: rukoilee toisten puolesta, järjestää tilaisuuksia, tekee mainoksia niistä, kertoo Jumalasta puhein tai lauluin, avaa ovet, keittää kahvit, juontaa, säestää, tai etsii katsellaan niitä, jotka näyttää kärsivältä, ja menee ystävällisesti juttelemaan. Monenlaista ihmistä tarvitaan, jotta seurakunta on sellainen Jumalan perheyhteys, jossa autetaan toisia elämässä Jumalan antamilla eväillä ja lahjoilla.

Joka seurakunnasta löytyy semmoisia ihmisiä, joiden kanssa alkaa vähitellen juttu luistamaan paremmin. Mutta on tosiaan tärkeää se, että seurakunnassa opetus on hyvää ja Raamatun mukaista. Harmittaa puolestasi, että osuit menestysteologisiin paikkoihin, mutta Jumala tietää mitä Hän tekee. Silläkin oli joku tarkoitus. Ehkä osaat joskus neuvoa jotakuta uskovaa, joka on eksyksissä ja hämillään, kun elämässä ei uskoontulon myötä alakaan asiat sujumaan niin hyvin kuin hänelle on jossain opetettu.

Sitten vinkki: Jos mä olisin Turussa, ja haluaisin alkaa käymään semmoisessa seurakuntayhteydessä, jossa on tervehenkistä Raamattuun sitoutuvaa (ei menestysteologista) opetusta, suunnistaisin sunnuntaisin ehtoollisjumalanpalvelukseen klo 11 tänne Lutherin kirkkoon, Puutarhakatu 8: http://www.sley.fi/html/fi/1121877592339331067.html
      ja torstai-iltaisin klo 18 Kasvupiiriin samaiseen paikkaan, Puutarhakatu 18a:
      http://www.sley.fi/html/fi/VT_elavaksi.html

...ja muitakin piirejä ja toimintaa sieltä löytyy. Kyllä sieltä juttuseuraa ja rukouskavereita löytyy.

Toinen vinkki: Miehesi kiinnostus hengellisiin asioihin voisi kasvaa, jos vaikka lainaisit kirjastosta kirjan "Joka ilta Jumalan kämmenellä" (tekijä: Juha Vähäsarja) ja lukisit ennen nukkumaanmenoa ääneen sen illan hartaustekstin siitä. Ne on tosi lyhyitä mutta hirmu hyviä! Voi olla, että hän on pian innokkaampi rukoilija :)

Siunausta!

"Minun sydämeni nääntyy kaipauksesta,
      kun se ikävöi Herran temppelin esipihoille.
      Minun sieluni ja ruumiini kohottaa riemuhuudon,
      kun tulen elävän Jumalan eteen." (Psalmi 84)

• rakentavasta viestistä

Sain vahvistusta itselleni sun tekstistä. Oon joskus kuullut Mailis Janatuista . En nyt olekaan varma onko hän luther-ihmisiä mut luulisin. Vaistonvaraisesti oon ajatellut että luther-kirkossa ois raittiin sanan kuulossa ja vahvistit näin ajatuksiani. Oon silti pohjimmiltani iloinen että rupesin tajuamaan näitä menestykseen pohjautuvia juttuja. Pieni haikeus siinä et jotkut niistä ihmisistä tuli pikkusen tutuiksi. Mut ei nyt niin että haikeelta tuntuis. Joka tapauksessa mulle on tärkeintä käydä paikassa jonka linjaa ei tarvii "pelätä" eikä miettiä että onkohan ne jotenkin pielessä. Sellaseen en halua palata. Mutta kiitos tosiaan.

• _Mervi_
        rakentavasta viestistä kirjoitti:

Sain vahvistusta itselleni sun tekstistä. Oon joskus kuullut Mailis Janatuista . En nyt olekaan varma onko hän luther-ihmisiä mut luulisin. Vaistonvaraisesti oon ajatellut että luther-kirkossa ois raittiin sanan kuulossa ja vahvistit näin ajatuksiani. Oon silti pohjimmiltani iloinen että rupesin tajuamaan näitä menestykseen pohjautuvia juttuja. Pieni haikeus siinä et jotkut niistä ihmisistä tuli pikkusen tutuiksi. Mut ei nyt niin että haikeelta tuntuis. Joka tapauksessa mulle on tärkeintä käydä paikassa jonka linjaa ei tarvii "pelätä" eikä miettiä että onkohan ne jotenkin pielessä. Sellaseen en halua palata. Mutta kiitos tosiaan.

Joo, mäkin olen muutaman kerran ollut kuuntelemassa Mailis Janatuista ja tykännyt kovasti. Hän on Ev.lut. lähetysyhdistys Kylväjän työntekijä, ja teologialtaan samaa kuin mitä Luther-kirkolla opetetaan. Mä olen myös ollut semmoisissa Raamattupiireissä, joissa käydään Raamattua läpi Mailis Janatuisen kehittämien Ilosanomapiiri-kysymysten avulla. Jos joskus kuulet, että jossain siellä on Mailiksen systeemillä toimiva Ilosanomapiiri, suosittelen lämpimästi osallistumista :) Sillä tavalla sain ainakin itse paljon evästä Raamatusta.

Mailiksella on kotisivutkin, joilta voi kuunnella hänen Raamattuopetus-sarjojaan audiona: http://www.ilosanomapiiri.fi/mailis/
        - klikkaa vasemmasta laidasta linkkiä "Luentoja (audio)"

>> Oon silti pohjimmiltani iloinen että rupesin
        >> tajuamaan näitä menestykseen pohjautuvia juttuja

Niin, se on hienoa, että korvasi alkoi erottaa jotakin vierasta ääntä oikean ja hyvän seasta. Miten Jeesus sanoikaan: "Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua" (Joh. 10:27). Jeesus on meidän sielujemme Hyvä Paimen, joka johdattaa meidät täältä "kuoleman varjon maasta" kerran Taivaan Kotiin. Hänen valtakuntansa ei ole tästä maailmasta, eikä hän välttämättä vapauta meitä täällä ahdistuksista ja tavallisen ihmisen ongelmista. Jeesus sanoi: "Maailmassa teillä on ahdistus"...mutta silti meillä saa olla jokin perustavaa laatua oleva, ylimaallinen rauha kaikkien vaikeuksien keskellä, sillä Jeesus sanoi myös: .."mutta olkaa turvallisella mielellä: minä olen voittanut maailman." - "Me olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa". Semmoista se on ollut. Mutta Jumala on ollut uskollinen ja läsnä joka päivä.

Hänen haltuunsa :)

• chrysanteemi

En ole itsekään onnistunut löytämään hengellistä kotia itselleni... Enkä juurikaan uskovia ystäviä.

Oikeastaan monessakin seurakunnassa on perusasiat ihan kohdallaan. Opetetaan oikeaa oppia ja pysytään parhaan ymmärryksen mukaan Raamatun ilmoituksessa. Mutta kun seurakuntaan menee uutena ja ulkopuolisena, siellä ei juurikaan kohtaa sitä rakkaudellisuutta ja sydämellistä vastaanottoa mitä on ehkä odottanut. No, se ei sinänsä ole vielä suurin ongelma. Varmasti, jos liittyisi jäseneksi, oppisi tuntemaan muita seurakuntalaisia paremmin.

Mutta... En vain voi liittyä sellaiseen seurakuntaan, joka väittää omistavansa ainoan oikean opin ja katsoo pitkin nenänvartta niitä, jotka uskovat hieman eri tavoin!

Kuulostaa muuten ikävältä että joudut "pakottamaan" miehesi rukoilemaan... :( Toivottavasti te löydätte aidon ja iloitsevan rukousyhteyden!!

• väsynyt uskova

Se on kyl tylsää ku mullakin meni tän ns.menestyssrk:ta kierroksen jälkeen jotenkin voimat etsiä yhtään mitään. Ja oikeesti kyllä luulen että joku pieni piiri ois paras. Siellä varmaan ajan kanssa oppis tuntemaan toisiakin. Srk:n pitäis osata erottua muusta maallisesta toiminnasta siinä just että uudet kasvot huomioidaan. Pitäs "värvätä" sellasia ihmisiä joilla on luontaiset lahjat hienovaraisesti lähestyä ihmisiä. ja uusille pitäis olla joka kokouksen jälkeen vähän ylimääräistä aikaa niin sais vähän molemminpuolisesti tunnustella minkälaisessa paikassa ollaan. Ehkä se on srk:ssakin suomalainen tapa et ollaan muka niin hienotunteisia ettei yhtään reagoida. Kyllähän siellä käy "helmiä", ihmisiä joilla on hyvät keskustelukyvyt. Miks heitä ei käytetä . Sielunhoito, keskustelu ym.asioita vois oikein opettaa. Sekä evankelioimiskoulutusta seurakuntalaisille. Ei tarttis olla viikkojen kurssituksia. Muutaman päivän tai illan juttuja. Ainahan kaikesta koulutuksesta on hyötyä ja ihmiset on sen jälkeen paljon innostuneempia.

• chrysanteemi
        väsynyt uskova kirjoitti:

Se on kyl tylsää ku mullakin meni tän ns.menestyssrk:ta kierroksen jälkeen jotenkin voimat etsiä yhtään mitään. Ja oikeesti kyllä luulen että joku pieni piiri ois paras. Siellä varmaan ajan kanssa oppis tuntemaan toisiakin. Srk:n pitäis osata erottua muusta maallisesta toiminnasta siinä just että uudet kasvot huomioidaan. Pitäs "värvätä" sellasia ihmisiä joilla on luontaiset lahjat hienovaraisesti lähestyä ihmisiä. ja uusille pitäis olla joka kokouksen jälkeen vähän ylimääräistä aikaa niin sais vähän molemminpuolisesti tunnustella minkälaisessa paikassa ollaan. Ehkä se on srk:ssakin suomalainen tapa et ollaan muka niin hienotunteisia ettei yhtään reagoida. Kyllähän siellä käy "helmiä", ihmisiä joilla on hyvät keskustelukyvyt. Miks heitä ei käytetä . Sielunhoito, keskustelu ym.asioita vois oikein opettaa. Sekä evankelioimiskoulutusta seurakuntalaisille. Ei tarttis olla viikkojen kurssituksia. Muutaman päivän tai illan juttuja. Ainahan kaikesta koulutuksesta on hyötyä ja ihmiset on sen jälkeen paljon innostuneempia.

>Se on kyl tylsää ku mullakin meni tän ns.menestyssrk:ta kierroksen jälkeen jotenkin voimat etsiä yhtään mitään.>

Joo, en kyllä ihmettele yhtään! Mullakin on ollut kokemuksia "yliampuvasta" kristillisyydestä. Kyllähän siellä tilapäisiä fiiliksiä saa... mutta entä sitä aitoa hengenravintoa ja yhteyttä??

>Ja oikeesti kyllä luulen että joku pieni piiri ois paras. Siellä varmaan ajan kanssa oppis tuntemaan toisiakin.>

Varmasti olisi niin. Pienessä piirissä on tietysti se vaara, että siellä alettaisiin helposti myös "kontrolloida" yksityiselämää, tai tämä riippuu tietenkin ihan siitä, kuinka kontrollinhaluisia toiset seurakuntalaiset ovat ja kuinka he kokevat itsellään olevan varaa arvostella toisten elämää. Ikävä kyllä olen vain kuullut tästä aiheesta surullisia kertomuksia... Arvostelun kohde ei ehkä enää uskalla käydäkään koko seurakunnassa lopulta...

>Srk:n pitäis osata erottua muusta maallisesta toiminnasta siinä just että uudet kasvot huomioidaan.>

Ihanteellinen tavoite.

>Pitäs "värvätä" sellasia ihmisiä joilla on luontaiset lahjat hienovaraisesti lähestyä ihmisiä. ja uusille pitäis olla joka kokouksen jälkeen vähän ylimääräistä aikaa niin sais vähän molemminpuolisesti tunnustella minkälaisessa paikassa ollaan. Ehkä se on srk:ssakin suomalainen tapa et ollaan muka niin hienotunteisia ettei yhtään reagoida. Kyllähän siellä käy "helmiä", ihmisiä joilla on hyvät keskustelukyvyt.>

Se juuri olisi niin tärkeää, että ihmiset olisivat valmiita vastaamaan perustellusti hankaliinkin kysymyksiin! Ettei kaikkea vain tarvitsisi ottaa sokeasti vastaan, vaan saisi kyseenalaistaakin asioita. Ehkä kyseenalaistajakaan ei olisi oikeassa, ehkä hänelle osattaisiin sitten perustella asia sillä tavoin, että hän sen kykenee omaksumaan.

Mä itse olen sellainen, että kaipaan perusteluja. Tietenkään esim. Jumalaa ja Hänen läsnäoloaan ei voi järkellä selittää, vaan ainoastaan kokea. Mutta tarkoitan sellaisia asioita, jotka selkeästi vaatisivat järkiperusteluja. Vaikkapa se, että miksi muka jonkin seurakunnan johtajalla on ainoa oikea tieto kaikista uskonasioista ja Raamatusta.

>Sielunhoito, keskustelu ym.asioita vois oikein opettaa. Sekä evankelioimiskoulutusta seurakuntalaisille. Ei tarttis olla viikkojen kurssituksia. Muutaman päivän tai illan juttuja.>

Se olisi oikein hyvä idea!

>Ainahan kaikesta koulutuksesta on hyötyä ja ihmiset on sen jälkeen paljon innostuneempia.>

Ainakin vähän aikaa. En halua olla kyyninen, mutta ikävän usein ihmiset unohtavat kaikki hyvät lupauksensa ja uudistumisensa varsin pian... Tiedäthän?

Ja sitten mennään ehkä taasen johonkin elämyskokoukseen "hakemaan lisää voimaa", mutta missä se voima näkyy käytännön elämässä?

Olen itse päätynyt siihen, että pidän toistaiseksi hieman etäisyyttä seurakuntiin ja keskityn etsimään syvempää rukousyhteyttä Jumalaan...

Kaikkialla puhutaan tietysti paljon siitä, että seurakuntayhteys on tärkeää. Tai näkisin asian ehkä ennemminkin niin, että uskovien yhteys - seurakuntarajoista riippumatta - on tärkeää.

• Harmi että jouduit tekemään "harharetken" menestysteologian puolelle, hyvää se että uskosi kesti sen.
      Voisit rukoilla uskovaisia ystäviä, sekä kokeilla vielä käydä seurakunnissa.
      Jos kiinnostaa hyvä "nettiseurakunta" yhteys, jossa on rukousta,ylistystä,jutustelua,musaa ja uskovaisia ystäviä niin käyppäs tutustumassa PalTalkiin(olen siellä itse nikillä "Pietu1965", nykäse hijasta jos näät :)..tässä sinne oso:

http://koti.phnet.fi/elohim/JeesusKristusonHerra.html

Itse olen tuolla saanut rakentua ja koska siellä on uskovaisia ympäri Suomen niin voi olla että löytäisit sieltä Turkulaisia uskiskamuja :)

Siunausta ja Jumalan johdatusta elämääsi :)

• Totuus tekee vapaaksi

Olemme aviopari joka on huomannut että seurakunnat ovat hengettömiä.Herra Jeesus antoi meille työn. Saamme tuoda totuutta muille internetin kautta, mutta olemme kahdestaan mutta Herra Jeesus on meidän kanssa joka hetki. Ota yhteyttä niin rukoillaan yhdessä.
      Herra Jeesus rukoilen sinulta uskossa anoen sinun nimessäsi täytä Pyhällä Hengellä väsynyt uskova tässä hetkessä aamen. Herra Jeesus sinua siunatkoon, AAMEN

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      84
      5147
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      25
      3470
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      38
      2818
    4. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      9
      1972
    5. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      58
      1820
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1586
    7. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      261
      1464
    8. Mitä meidän välillä

Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1372
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1356
    10. Hiljaisuus

Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      73
      1078
    Aihe