Onko mahdollista, että esim. puolen vuoden mittaisen syvän masennusjakson ajalta ei ole kunnollisia muistikuvia? Eli jos vaikka vuoden päästä muistelee tätä masennusjakson aikaista elämäänsä, niin ei kykene muistamaan ajan tapahtumia yhtä hyvin ja elävästi kuin jonkun muun ajanjakson. Voiko vaikea masennus heikentää tällä tavalla muistia, vai onko kyse vain siitä, että masentuneena ei tule kiinnitettyä ympäristöön ja omaan elämäänsä tarpeeksi huomiota -> elämä vain lipuu huomaamatta ohitse?
Masennus ja muisti
10
1372
Vastaukset
- mut olen kokenut
älä sure,et ole ainoa.Mullakin muistiongelmia heti kun masennus puhkes...En tiedä mist kyse,ärsyttävää,ei muuta kuin tsemppiä sullekin.On tämä kamalaa mut minkäs teet...Toivotaan et kyse olis vaan siitä et ei tuu kiinnitettyä huomiota ympäristöön ja omaan elämäänsä...
Yliopistoissa on tutkittu depressiivisten ihmisten muistikapasiteettia.
Se on selvästi alentunut masentuneilla ihmisillä.
Syvässä depressiotilassa olevien ihmisten muisti on hyvin merkittävästi alentunut.- blackout...
Kyllä juu, muisti voi mennä totaalisesti. Voi tulla lähes täysin pimeitä jaksoja, joiden ajalta ei muista edes tärkeitä suvun tapahtumiakaan - saati pienempiä juttuja. Valitettavasti.
Yleensä, mutta ei aina, muistikyky palautuu masennuksen helpotettua eli parannuttua taas alkaa muisti toimia. Mutta masennuksen aikaista aikaa ei pysty silloinkaan palauttamaan mieleen. Ehkä se on osittain hyväkin, koska vaikean masennuksen aika on kamalaa... - masennuspeikko
Itselläni ei ole pahimmasta masennusajasta kuin yksittäisiä, hämäriä muistikuvia, eikä niistäkään ihan selkoa tapahtuivatko oikeasti. Muistihämäryys on noin vuoden mittainen.
Yksi selkeimmistä muistikuvista liittyy siihen, että yritin lukea lasten kirjaa - mutta koska en pystynyt keskittymään ja muistamaan, en koskaan päässyt sivua pidemmälle, kun minun piti palata takaisin kertaamaan, kuka teki, mitä ja missä. Eli lähimuisti ja keskittymiskyky pätki myös tosi pahasti. Eipä ihme, jos ei pitkäkestoiseenkaan muistiin takerru mitään.
Syy masennuksen aiheuttamiin muistikatkoksiin voi olla siis ihan elimellinen, eli aivot eivät vaan toimi - tämä on todistettu. Masennus aiheuttaa kongnitiivisten toimintojen heikentymistä - valitettavasti aivojen muutokset ovat jossain määrin pysyviä. Itselläkään ei polla todellakaan leikkaa enää lainkaan niin hyvin kuin sairastumista edeltävänä aikana. Syynä voi tietysti olla, että olen vanhentunut muutenkin tai sitten masennuslääkkeet vievät parhaan terän?
Mutta ihan hyvä teoria tuokin, että kun kaikki on vaan yhtä ja samaa harmaata kurjuutta, ei ole mitä muistaa? - uskon sen olevan
kun huomaat unohtavasi useammin ja aina vaan tärkeämpiä asioita, niin se alkaa vähitellen masentamaan. Eli kumpi oli ensin, muna vai kana?
- pääinstrumentti
Toimii vaillinaisesti niin talonpojanlogiikallakin tajuaa muistihäiriöt.
Masennuksen taustalta löytyy ns. aivojen välittäjäaineiden alentunut toimintahäiriö.
- Deathwing
Itse olen juuri toipumaisillani vaikeasta masennuksesta. Sairastanut olen neljä vuotta, eikä minulla ole juurikaan muistikuvia viimeiseltä neljältä vuodelta.
Olen tutkinut asiaa aika paljon, ja olen huomannut, että muistin heikkeneminen liittyy masennukseen.
Se on siis ihan normaalia. - qwryehy
Mullakin pätkii muisti ja terapeutti sanoi sen kuuluvan masennukseen. Pari vuotta oon sairastanut ja nyt oon lipsahtanut vakavan masennuksen puolelle ensimmäistä kertaa .Lääkitys on , mutta se taitaa vaihtua.
- - eräs nainen -
Kyllä masennukseen kuuluu muistihäiriöitä .
Minulla oli muistilappuja keittiön kaappien ovissa , pankkiautomaatilla en
muistanut tunnuslukua ja kaupasta tultuani laitoin ostamani sukkahousut
pakastimeen ja jäätelön vaatekaappiin ! :) Olin hajamielinen .
Näin jälkeen päin tämä naurattaa, mutta ei silloin ja itku oli herkässä .
Kesti noin neljä vuotta, jonka jälkeen " heräsin henkiin ", aloin nähdä
ympäristöä ja maailmaa uusin silmin ! Lääkitys ja lepo auttoivat .
Elämä on taas ihanaa ja elämisen arvoista ! - JK
MASENUS EIN HEKETÄ MUISTIA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2689653IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3076836Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?741705Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61421Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.941297- 1091161
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751079Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin41882Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23756MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk313748