Nainen seurakunnan palvelijana

Paavali on Raamatussa antanut erinäisiä kieltoja naisille seurakuntayhteisöissä.
Yksi vähälle huomiolle jäänyt kohta on se että Paavali kieltää naista myös opettamasta,kaitsemasta eikä nainen seurakuntapalvelijaksikaan kelpaa.

Käytännösssä nainen ei saa seurakunnan tehtävissä sanoa muuta kuin "ole hyvä" kahvia kaataessaan tai jotain vastaavaa.
Huvittavinta asiassa on että samat säännöt Paavali antoi myös vaimottomille miehille (kuten itselleen).

1 Tim 2:12 mutta minä (Paavali) en salli, että vaimo opettaa, enkä että hän vallitsee miestänsä, vaan eläköön hän hiljaisuudessa.

1 Tim 3:2,12 Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies,,,
Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.

15

440

Vastaukset 15

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä seurakunnassa tehdään? Olethan Jumalan kieltäjä, et usko Raamattuun, ja muuta vastaavaa.
      * Paavali ei periaatteessa sano sinulle mitään, ethän sinä usko Raamattuun, olet aika feikki.
      * Seuraavassa viestissäsi ylistät evoluutiota, kenties, toisinsanoen Jumalan kielteisyyttä, ja nyt tässä arvostelet Jumalan sanaa, ikäänkuin sinulla olisi siihen jotain osuutta. Miten sinä voit arvostella sellaista, jota ei mielestäsi ole olemassakaan?
      * Olet väärällä palstalla. Täällä keskustellaan "helluntailaisuudesta", eikä siihen kuulu arvostella Jumalan sanaa, vaan totella.
      * Sun avauksesi kuuluisi ateistien palstalle, ja sinne se lentäisi, jos olisin sheriffi.

• siihen tarvittaisiin, että sinusta tehtäisiin sheriffi? Jos rukouksella saadaan Kimi Räikkönen formula-voittajaksi, kyllä kai nyt sinulle sheriffin pallikin järjestyy rukouksen voimalla. Kampanja pystyyn siis, vai?

• todé
        Työmies2 kirjoitti:

siihen tarvittaisiin, että sinusta tehtäisiin sheriffi? Jos rukouksella saadaan Kimi Räikkönen formula-voittajaksi, kyllä kai nyt sinulle sheriffin pallikin järjestyy rukouksen voimalla. Kampanja pystyyn siis, vai?

- eikö täällä jo ole tarpeeksi sekamelzkaa ilmankin?

• on eriäviä näkemyksiä.

Todisteet jumalan olemattomuuden puolesta ovat ylivoimaisesti vankempia kuin jumalan olemassaolon puolesta. Huomautan, että tarkoitan tässä kaikkia jumalia.

Koska näin on, niin erittäin suurella todennäköisyydellä ihmiset ovat luoneet jumalat.

Tästä taas seuraa, että jumalia saa myös arvostella, koska silloin erittäin suurella todennäköisyydellä arvostellaan ihmisiä ja heidän tekemisiään ja tekemättä jättämisiään.

Helluntailiike on hyvin autoritaarinen ja patriarkaalinen. Mm. siksi sen johtoa saa ja pitää arvostella.

Näköjään muutamat helluntailiikkeen johtajat kuvittelevat istuvansa jossain norsunluutornissa kaiken arvostelun tavoittamattomissa.

• erään asian.
        on eriäviä näkemyksiä. kirjoitti:

Todisteet jumalan olemattomuuden puolesta ovat ylivoimaisesti vankempia kuin jumalan olemassaolon puolesta. Huomautan, että tarkoitan tässä kaikkia jumalia.

Koska näin on, niin erittäin suurella todennäköisyydellä ihmiset ovat luoneet jumalat.

Tästä taas seuraa, että jumalia saa myös arvostella, koska silloin erittäin suurella todennäköisyydellä arvostellaan ihmisiä ja heidän tekemisiään ja tekemättä jättämisiään.

Helluntailiike on hyvin autoritaarinen ja patriarkaalinen. Mm. siksi sen johtoa saa ja pitää arvostella.

Näköjään muutamat helluntailiikkeen johtajat kuvittelevat istuvansa jossain norsunluutornissa kaiken arvostelun tavoittamattomissa.

Todisteet jumalan olemattomuuden puolesta lisääntyvät kaiken aikaa.

Sen sijaan ainakaan viimeiseen viiteensataan vuoteen, ei ole ilmaantunut ainoaakaan todistetta jumalan olemassaolon puolesta.

• on eriäviä näkemyksiä. kirjoitti:

arvostella sellaista jota ei tunne alkuunkaan?
        * Miten voi sellaista yhteisöä arvostella, jossa ei ole koskaan edes käynyt, ei tunne ensimmäistäkään järjestys ohjelmaa, ei tunne Raamattua, ei ymmärrä Raamattua, ei tunne Jumalaa, ei Tunne Jeesusta seurakunnan Päätä. ei tiedä käytännössä yhtään mitään, mutta silti vaan syytää herjaansa?

• ihan kohtalaisesti.
        Mohikaani_27 kirjoitti:

arvostella sellaista jota ei tunne alkuunkaan?
        * Miten voi sellaista yhteisöä arvostella, jossa ei ole koskaan edes käynyt, ei tunne ensimmäistäkään järjestys ohjelmaa, ei tunne Raamattua, ei ymmärrä Raamattua, ei tunne Jumalaa, ei Tunne Jeesusta seurakunnan Päätä. ei tiedä käytännössä yhtään mitään, mutta silti vaan syytää herjaansa?

Jumalaa ei voi arvostella, koska sellaista ei ole. Raamatun kirjoittajia ja näiden seuraajia (sinuakin), ihmisiä sen sijaan voi arvostella.

Olen käynyt helluntailaisten kokouksissa. Minulla oli jopa helluntailainen ystävä.

Uskovilla on sellainen harha, etteivät ei-uskovat tunne Raamattua. Voin kertoa sinulle, että 40 tai 50- luvulla syntyneet tuntevat Raamatun pakostakin varsin hyvin. Uskon pakkosyötössä te olette onnistuneet kiitettävästi.

Sitä paitsi minä en herjaa. Teen ihan asiallisia kysymyksiä. Minkäs minä sille voin, ettei Jumala ole antanut kuulua itsestään satoihin vuosiin?

• seurakunnan palvelija

>>eikä nainen seurakuntapalvelijaksikaan kelpaa.

• Ja Paavalin naisapostoli Junia.

Aika tosiaan teki tehtävänsä ja kirjeet Timoteukselle ei oikeasti ole Paavalin kirjoittamia vaan joku muu kirjoitti ne noin sata vuotta myöhemmin eli ne on Paavalin nimiin tehtyjä väärennöksiä.

• ei.

kelpuuttanut opetuslapsikseen ainuttakaan naista.

Jeesusta eivät senaikaiset tottumukset sitoneet.

Raamattu itse toteaa, että mies on perheenpää.

Myös seurakunta on eräänlainen perhe ja tätäkin perhettä tulee "isän" johtaa.

Mitä enemmän luopumus lisääntyy sitä enemmän naiset saavat valtaa, vaikka se ei ole meidän TaivaallisenIsän tahto

Luterilaisesta kirkosta näemme, kun ensin hyväksytään naispappeus on ovet auki kaikelle saastalle, josta Raamattu sanoo että se on kauhistus Jumalalle.

• seurakunnan palvelija
        ei. kirjoitti:

kelpuuttanut opetuslapsikseen ainuttakaan naista.

Jeesusta eivät senaikaiset tottumukset sitoneet.

Raamattu itse toteaa, että mies on perheenpää.

Myös seurakunta on eräänlainen perhe ja tätäkin perhettä tulee "isän" johtaa.

Mitä enemmän luopumus lisääntyy sitä enemmän naiset saavat valtaa, vaikka se ei ole meidän TaivaallisenIsän tahto

Luterilaisesta kirkosta näemme, kun ensin hyväksytään naispappeus on ovet auki kaikelle saastalle, josta Raamattu sanoo että se on kauhistus Jumalalle.

Mistä tiedät, ettei Jeesus kelpuuttanut naisia opetuslapsikseen? Jeesuksella oli paljon enemmän opetuslapsia kuin Raamatussa nimiltä mainitut. Olisipa ollut aika omituista, jos joukossa ei olisi ollut yhtään naista.

Raamattu itse kumoaa moisen ajattelun kertomalla naisista, jotka seurasivat Häntä ristin juurelle asti ja vieläpä haudallekin. Jumala itse osoitti naisten tasa-arvoisuuden antamalla naisten olla Poikansa ylösnousemuksen ensimmäisiä todistajia.

Se, ettei ensimmäisten opetuslasten ja apostoleiksi nimettyjen joukossa ollut naisia, johtuu juuri kulttuurisidonnaisuudesta.
        Jeesustakin sitoi vahvasti joissakin asioissa sen aikainen kulttuuri ja patriarkaalinen elämäntapa. Tosin Hän poikkesi niistä, kun oli kysymys ihmisen tarpeista tai hädästä.
        Hän oli ajan tasalla siinäkin.

Mies perheenpäänä on hyvä ratkaisu. Miehen kuuluukin ottaa vastuu koko perheestä. Valitettavasti päävastuun liian usein saa kantaa se heikompi astia.

Nainen seurakunnan päävastuullisena johtajana ei varmaan ole hyvä ratkaisu. Minusta seurakunnan johdon pitää olla kollegio, niinkuin se helluntaiseurakunnissa onkin vanhimpien johtaessa seurakuntaa. Se on raamatullista.

Naisen tasa-arvoko muka on avoin portti saastalle? Jo on kumma käsitys. Jumalalle kaikki ovat samanarvoisia ja niin tulee meillekin olla. Se on Taivaallisen Isämme tahto.
        En ala asiasta kiistelemään. Tapahtukoon kaikessa Isän tahto.

• pakanainhuuto2

jos olisin mies saattaisin istua vanhemmistossa!
      Tämä on huutava yhteiskunnallinen vääryys.

• sitten tuokin että joutuisit vaimonkin hommaamaan ja vain yhden:)

• pakanainhuuto2
        Pe.ku kirjoitti:

sitten tuokin että joutuisit vaimonkin hommaamaan ja vain yhden:)

joka saattaisi osottautua lanttupääksi. Mutta Mohiksen helluntaiopissa on uusi jae: siinä sallitaan vaimojen vaihto.

Eikös tuo Frihetkin ole ottanut uuden morsmaikun vaikk vielä männä vuonna kirjoitteli, että me vaimon kanssa...

Löytyisköhän raamatusta kohtaa, joka sallisi uuden miehen, juu löytyy Matthew kirjoittaa:

"25 Keskuudessamme oli seitsemän veljestä. Vanhin heistä meni naimisiin, mutta kuoli, ja koska hänellä ei ollut lapsia, leski jäi hänen veljelleen.
        26 Samoin kävi toiselle veljelle, niin myös kolmannelle ja lopulta kaikille seitsemälle.
        27 Viimeisenä kaikista kuoli nainen.
        28 Kenen vaimo hän on oleva ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut naimisissa heidän jokaisen kanssa."

• pakanainhuuto2
        pakanainhuuto2 kirjoitti:

joka saattaisi osottautua lanttupääksi. Mutta Mohiksen helluntaiopissa on uusi jae: siinä sallitaan vaimojen vaihto.

Eikös tuo Frihetkin ole ottanut uuden morsmaikun vaikk vielä männä vuonna kirjoitteli, että me vaimon kanssa...

Löytyisköhän raamatusta kohtaa, joka sallisi uuden miehen, juu löytyy Matthew kirjoittaa:

"25 Keskuudessamme oli seitsemän veljestä. Vanhin heistä meni naimisiin, mutta kuoli, ja koska hänellä ei ollut lapsia, leski jäi hänen veljelleen.
        26 Samoin kävi toiselle veljelle, niin myös kolmannelle ja lopulta kaikille seitsemälle.
        27 Viimeisenä kaikista kuoli nainen.
        28 Kenen vaimo hän on oleva ylösnousemuksessa? Hänhän on ollut naimisissa heidän jokaisen kanssa."

mutta olihan niitä seitsemän kuin Jukolassa veljeksiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      157
      1450
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      128
      1160
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      859
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      64
      782
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      58
      678
    6. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      45
      640
    7. Kuinka lähellä hän asuu?

🤗
      Ikävä
      50
      624
    8. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      572
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      558
    10. En osaa kirjoittaa sulle edes anteeksipyyntöä

Koska en tiedä miten voit. Olen hieman kauhuissani ja järkyttynyt, jos olen sinua ahdistanut. Tunteiden prosessointi o
      Ikävä
      29
      552
    Aihe