Viisaudenhampaiden poisto

kipua pelkäävä

Sain tänään hammaslääkäriltäni tuomion: Viisaudenhampaat kasvavat poikittain, ne on leikattava pois.

Lääkäri itse olisi voinut tehdä tavallisen hampaan poiston, mutta minun ikenien sisällä
kasvavat hampaani vaativat hammasleikkauksen eli hammaskirurgin käsittelyn.

Kertokaa please mahdollisimman yksityiskohtaisesti tähän toimenpiteeseen liittyviä tuntemuksia, milloin kipu tuntuu ja auttaako puudutus?

Totesin lääkärille, että ei poisteta ennen kuin on pakko.

72

36716

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Typsy

Multa leikattiin neljä viisaudenhampia tänä kesänä ja hengissä ollaan! Ensin leikattiin oikea ylä-ja alahampaat ja kuukauden päästä loput kaksi. Puudutteet laitetaan tietysti, ja ne ovat tosi jytyt mömmöt, et varmaan tunne mitään. Kirurgi leikkasi kanssa mun hampit ja hän hän on paras mahdollinen alan ammattilainen, joten ole rauhassa! Mulla toimitus kesti 40 minsaa kerrallaan ja sain antibiootit ja kunnon jytyt särkylääkkeet, joita napsin ekoina päivinä surutta. Jos minä tyttönen olen selvinnyt siitä, niin kyllä selviät sinäkin! Älä ota niitä kauhukertomuksia vakavasti! Tsemppiä, sinä selviät!

• Olen menossa

viisaudenhampaan poistoon toaamulla. Minkälaisia jälkitoimenpiteitä on? eli mitä saa ja ei saa tehdä? onko esim jokin tietty urheilulaji sallittua? entäpä seksi? yritin netistä etsiä vastausksia mutta täälllä taitaa tietää paremmin joku, joka on jo kokenut poistamisen. Kiitoksia.

• Viisurit

Sinun kannattaa harkita viisaudenhampaan poistoa kaikessa rauhassa, mutta uskoisin, että ennemmin tai myöhemmin se tulee ajankohtaiseksi.
      Mikäli viisaudenhampaasi ovat oikein hankalasti asettuneet paikalleen, ne voivat pahimmassa tapauksessa vahingoittaa vierustovereina olevia hampaita.

Viisaudenhampaan leikkausta ei kannata pelätä. Sen tekee hammas- /suukirurgi, joka on kyllä hyvin perehtynyt alaansa. Yritä valita sellainen ihmisystävällinen tyyppi, joka myös samalla kertoo potilaalle mitä tekee, eikä vain murahtele maskinsa takaa.

Puuduteainetta laitetaan niin paljon, ettei kipu todellakaan tunnu ja jos rupeaa tuntumaan, sitä voidaan lisätä. Pistäminen voi tuntua vähän, mutta siinä se kipu sitten onkin.
      Leikkauksen aikana hoitaja seuraa vointiasi, joten kyllä mahdollinen kipu huomataan. Eli kipua ei tunnu, ole huoleti. Ja puudutus auttaa varmasti.
      Leikkauksen aikana tunnet, että suussasi tehdään jotain, porataan ym. - mutta ei ole kipua.

Tarvittaessa voit pyytää miedon rauhoittavan lääkkeen ennen leikkausta niin olo on mukavampi.
      Diapam on varmaan tyypillinen lääke.

Mahdollisesti tarvitset saattajan kotimatkalle ja autoa et ehkä voi heti leikkauksen jälkeen ajaa.

Saat varmaan jälkihoito-ohjeet hoitoyksiköltäsi.
      Niitä kannattaa noudattaa. Eli ottaa leikkauksen jälkeen iisisti, lepäillä ja nukkuakin vähän ekstraa.
      Mahdollisesti saat muutaman päivän sairaslomaa.
      Leikkauksen jälkeiseen kipuun (kun puudutuksen vaikutus on lakannut) auttavat tavanomaiset tulehduskipulääkkeet tyyppiä burana ym.

Aikanaan leikkauksen jälkeen käyt sitten jälkitarkastuksessa.

Varaa kotiin helposti nautittavaa ruokaa, jos vaikka kauppaan ei muutamaan päivään kykene tai viitsi mennä, koska kasvoihin ilmestyy pian hampaanpoiston jälkeen tyypillisesti mustelmia.
      Hyviä ruokia ovat esim. perunasose, keitot, puurot ja kiisselit ym.

Jos sinulla on kaikki neljä viisaudenhammasta, poistata ne useammassa erässä, niin ei tunnu
      niin hankalalta ja pääset siitä riesasta sitten eroon.

Rohkeasti vaan matkaan ja pelko pois !

• hammaskeiju

Niin että voi tehdä nukutuksessakin kaikki toimenpiteet.
      Opiskelijakaverillani oli vastaava fobia ja hän kävi yksityisellä leikkauttamassa ja hoitamassa hampaat, sai kelalta hakea sitten korvattavan osan.
      Voit kysyä kunnalliselta tekevätkö he nukutuksessa toimenpiteitä ja jatkaa siitä sitten päätöksiä.

• kunnallisessa

Meillä ainakin kunnallisessa laittavat sairaalaan lähetteen, jos tarvitsee tehdä nukutuksessa tai sedaatiossa viisurin leikkaus.

• jep

Minulta poistettiin toiselta puolelta molemmat viisaudenhampaat 6 päivää sitten, vetämällä. Puudutuspiikki sattui, mutta itse operaatio ei. Tuntui tosin, että leukaluu lähtee mukana. Sain hyviä tabuja särkyyn, jotka tietenkin loppuivat jo monta päivää sitten. Sen jälkeen olen kärsinyt ajoittain (juuri nytkin) TODELLA mojovasta särystä ja olenkin tänään menossa hakemaan lisää tabuja.

• timantti

Multa on tänään leikattu viisaudenhammas alaleuasta hammaskirurgin luona. Yläleuan v.hampaiden poisto on yleensä paljon helpompaa koska hampaat ovat ikenessä kiinni eikä leukaluussa kuten alhalla.
      Itse leikkaus ei ollut yhtään mitään. Sain puudutusta niin paljon että olisivat vaikka koko leuan voineet viedä.
      Leikkaus kesti alusta loppuun n. tunnin mutta itse toimenpide n. ½tuntia. Äänet mitkä aiheutuvat poraamisesta ja hampaan irrotuksesta olivat leikkauksen ainoa "tyly" puoli. Muuten en tuntenut yhtään mitään.
      Nyt illemmalla on puudutus kaikonnut ja jälkisärky on se kaikken ikävin. Sain kuitenkin vahvoja särkylääkkeitä, eli siitäkin ihan näppärästi pääsee.
      Itse pelkäsin ja hermoilin leikkausta monta päivää etukäteen ja sekin näin jälkikäteen ajateltuna oli ihan turhaan.
      Puudutusta olisin saanut tarvittaessa lisää JOS olisin jotain tuntenut, mutta siihen kyllä ei ollut tarvetta.
      Pelko pois ja leikkaamaan ne hampaat. Voin luvata sulle että olet jälkeenpäin ihan samaa mieltä kanssani että pelko on ihan turhaa.

LYCKA TILL!

• commentoija

Ei auta kuin ihmetellä miten teidän muiden kokemukset ovat olleet noin leppoisia. Omalla kohdallani ns. kirurgi runnoi suutani niin kovaa että meinasin menettää tajuntani kaksi kertaa. Huone vain pyöri ja tuntui että käännyin ylösalaisin. Puudutusainetta pyysin lisäämään heti ensimmäisen kovan kivun jälkeen ja lääkäri vain murahti eikä meinannut uskoa (lisäsi kumminkin). Lopulta sain kärsiä koko alaviisurin leikkauksen puoliksi tuskissa, sillä tapahtuma oli ehkä kivuliainta mitä minulle on koskaan tapahtunut. Välissä tohtori kiroili kuuluvasti kun pihdit lipsahti jo leikatusta hampaan palasesta. Mies käytti ihan julmetusti voimaa, välissä myös tuntui että jotain terävää tulee kohta poskestani läpi ellei mies hellitä.

Häntä suositeltiin minulle.

Tikityskin epäonnistu ilmeisesti kaksi kertaa (ellei useammin), sillä se piti aina purkaa ja laittaa uudestaan. Tikkien laitto loppui kommenttiin "noh saa kelvata". Äsken saavuin kotiin ja hemmetin iso nahkan pala tuli suustani, epäilen että tikit ovat taas irronneet. Elämä jatkuu. Kyllä ne hampaat kannattaa silti poistaa jos niistä haittaa on, mutta varaudu pahimpaan niin ei tarvi tulla itkien maitojunalla kotiin, kuten minä lähestulkoon tein.

Onko mahdollista että tuo leikkaus tehdään noin?

• cisme-

kyllä tuo sama on miunkin kohdalla tapahtunut, sillä ien oli niin tulehtunut ja hampaan juuret, ettei puudutus auttanut. hammas revittiin väkisin ja tuska oli karsea. viisurin tulehdus oli jo tosin aiheuttanut kurkunpääntulehduksen ja korvatulehduksen etten tiedä olisiko muuta vaihtoehtoa ollutkaan kun hampaan pikainen poisto.
        oudointa oli,ettei poistoa keskeytetty, vaikka puudutus ei vaikuttanut ollenkaan. voiko lääkärit tietoisesti kiduttaa ihmisiä tuolla lailla? mikseivät he voi tehdä pikalähetettä ja poistattaa hammasta nukutuksessa, tämä aiheuttaisi paaaallljon vähemmän traumoja ja hammaslääkäriin meno ei olisi niin kova kynnyksinen.
        eli... jos on rauhoittavia, niin napsikaa niitä ja kipulääkkeitä URAKALLA enne lekuriin menoa!!!!
        ps. olen juuri lähdössä hammaslääkäriin poistattamaan toista alaviisuria kovan kivun takia... meni joulu piloille ja taitaa mennä uusivuosikin :(

• Älytön hammas

Minulla oli kuulemma kokemus vaikeimmasta päästä. Menin hammaslääkärille otattamaan pois oikealta puolelta ylä- ja alaviisaudenhampaat. Lopputulos oli se, että tunnin aika venyi kahdeksi tunniksi, kun alahammasta silputtiin ja revittiin pois. Jouduttiin kutsumaan kirurgi oikein paikalle kesken kaiken. Tulihan se sieltä sitten viimein. Aika karseeta oli. Ei silti mitään mahdotonta. Tämä jomotus jälkikäteen on aika ikävää. Edes näin pahimmat tapaukset eivät ole mahdottomia. Sinne vaan! :)

• PotilasX

Kauheita kauhutarinoita ihmiset jaksaa kirjottaa, ei todellakaan ole niin paha kun jotkut sanoo. Itse pelkään hammaslääkäriä yli kaiken, mutta rohkeasti sisään vaan.

Leikkausaika: 30min

Operaation alussa laitettiin noin 4-5 puudutuspiikkiä joiden laitto nipisti niin vähän etten kutsu sitä edes kivuksi. Lääkäri sanoi että että sano heti jos tuntuu kipua, lisätään puudutusainetta. Leikkauksen EI kuulu sattua!

Leikkauksessa ammattilaiset kysyvät vointia koko ajan, antoivat neuvoja verenkierron ylläpitämiseen jne.

Itselläni viisurit eivät olleet puhjenneet joten ikenet avattiin varovasti, hampaita paloteltiin poralla ja sitten otettiin pois. Lopuksi ommellaan haavat kiinni. Se vähäinen kipu jonka tuntee on juurien poisto ja sekin on todella minimaalista.

Leikkauksen jälkeen annetaan vähän reseptejä, ohjeita ja sitten kotiin. Omasta leikkauksesta kulunut noin 24 tuntia ja jälkikipu on ärsyttävä mutta siedettävä. Ärsyttävintä oli verenvuodon tyrehdyttäminen kotona, johon kului noin 4 tuntia.

Rohkeesti vaan leikkaukseen!

• Jendie
        PotilasX kirjoitti:

Kauheita kauhutarinoita ihmiset jaksaa kirjottaa, ei todellakaan ole niin paha kun jotkut sanoo. Itse pelkään hammaslääkäriä yli kaiken, mutta rohkeasti sisään vaan.

Operaation alussa laitettiin noin 4-5 puudutuspiikkiä joiden laitto nipisti niin vähän etten kutsu sitä edes kivuksi. Lääkäri sanoi että että sano heti jos tuntuu kipua, lisätään puudutusainetta. Leikkauksen EI kuulu sattua!

Leikkauksessa ammattilaiset kysyvät vointia koko ajan, antoivat neuvoja verenkierron ylläpitämiseen jne.

Itselläni viisurit eivät olleet puhjenneet joten ikenet avattiin varovasti, hampaita paloteltiin poralla ja sitten otettiin pois. Lopuksi ommellaan haavat kiinni. Se vähäinen kipu jonka tuntee on juurien poisto ja sekin on todella minimaalista.

Leikkauksen jälkeen annetaan vähän reseptejä, ohjeita ja sitten kotiin. Omasta leikkauksesta kulunut noin 24 tuntia ja jälkikipu on ärsyttävä mutta siedettävä. Ärsyttävintä oli verenvuodon tyrehdyttäminen kotona, johon kului noin 4 tuntia.

Itseltäni poistettiin noin kuukausi sitten yläviisuri ja nyt pari päivää sitten leikkauksella alaviisuri. Ylähampaan poisto oli yllättävän helppo juttu, kipulääkettä en tarvinnut lähes lainkaan poiston jälkeen. Ilkeintä oli verenvuoto, joka sekin kyllä loppui pari tuntia poiston jälkeen.

Pelkäsin leikkausta hurjasti, mutta nyt senkin kokeneena voin sanoa, ettei ollut yhtään sen pahempi juttu. Kunnon puudutteiden ansiosta poisto ei sattunut lainkaan. Pientä jomotusta poiston jälkeen on nytkin ollut, mutta buranalla siitä on hienosti selvitty. Viikon päästä tikkien poisto ja 2 viikon päästä toisen puolen viisurit pois samalla kertaa. Enää en jännitä, koska ainakin omat kokemukset ovat todella positiivisia aiemmilta poistokerroilta.

Rohkeasti viisurien poistoon siis kaikki, joiden hampaat vaivaavat jollain tavalla!

• sessiot takana...
        PotilasX kirjoitti:

N. 2 tuntia yläviisurin poistosta... oli suhteellisen mukava, mitä ny rätinä-äänet ei ollu mitään kivaa kuultavaa... Tähän mennessä ei juurikaan suurempia ongelmia.. Jälkisärky on kuten joku muukin mainitsi "ärsyttävä, mutta siedettävä"... pakko vielä kommentoida tuohon PotilasX:n juttuun, että ihanaa, mä ehdin jo ihmetellä etteikö tää verenvuoto tyrehdy, mutta jos sullakin 4 tuntia mennyt niin tuskinpa vielä syytä huoleen... :)

• sessiot takana...
        sessiot takana... kirjoitti:

N. 2 tuntia yläviisurin poistosta... oli suhteellisen mukava, mitä ny rätinä-äänet ei ollu mitään kivaa kuultavaa... Tähän mennessä ei juurikaan suurempia ongelmia.. Jälkisärky on kuten joku muukin mainitsi "ärsyttävä, mutta siedettävä"... pakko vielä kommentoida tuohon PotilasX:n juttuun, että ihanaa, mä ehdin jo ihmetellä etteikö tää verenvuoto tyrehdy, mutta jos sullakin 4 tuntia mennyt niin tuskinpa vielä syytä huoleen... :)

Mitä mä oikein sössöön... ärsyttävä mutta siedettävä oli PotilasX:ltä lähtösin sekin... =)

• MINÄUKKELI
        sessiot takana... kirjoitti:

Mitä mä oikein sössöön... ärsyttävä mutta siedettävä oli PotilasX:ltä lähtösin sekin... =)

Itellä ainut todella ärsyttävä tekijä on ollu viisureiden poistossa VERENVUOTO! Ja en ymmärrä miksi mulla ei ole kertaakaan tikattu näitä reikiä poiston jälkeen? Edellisen alaviisurin reikäkin vuoti 7 päivää, ja niistä 4 ensimmäistä oli todella runsasta. Kuvittelis että niin suuri avohaava suusta täytyisi peittää, kun itelläkin jouduttiin veitsellä ensin repimään ien päältä pois...

• auts!!!

Kävin poistattamassa yksityisellä vasemmanpuoleisen alaviisurin 6pv sitten. 4 piikkiä poskeen/ikeneen ja sitten nitkuttamaan sitä irti...Ei meinannut alkaa vaikuttamaan juureen, vihlasi aika mojovasti pari kertaa kunnes laittovat lisää piikkiä. Lääkärin käsi nojasi melkein koko toimituksen ajan todella ikävästi muihin hampaisiin tai leukaan niin että se tuotti enemmän tuskaa kuin itse operaatio. Puolessa tunnissa oli ohi, ja tuppo suussa kotiin potemaan. Ei sairaslomaa, ei antibiootteja, sanottiin vaan että tavallista tulehduskipulääkettä.

Melkein heti nousi lämpö, ei paljon mutta sen verran että jäin suosiolla kotiin seuraavana päivänä. Eka yön sain nukuttua hyvin, mutta sen jälkeen en yhtään yötä etten olisi herännyt kipuun ja valvonut sitten puolesta tuntiin, ja aamukuuteen töihin, huh huh..

Eikä ne tavalliset Buranat ym. oo auttaneet ku pariksi tuntia kerrallaan, ja kun on ollu niin hirveet kivut että itku linssissä töissäkin niin oon vetäny niitä ilosesti kerralla kaksi ja monta monta kertaa päivässä. Kaksi päivää poistamisen jälkeen kolossa näky mätää (jonka takia hammas alunperinkin vedettiin pois) ja menin lekurille takasin ja ne puhdisti sen suolaliuoksella ja laittovat väliaikasen paikan, sellasen etanolipitosen itsestään sulavan "tyynyn". No siitä ei ollu ku päivän ilo, kaksi päivää sen jälkeen eli tänään hain sen uudelleen ja nyt pyysin itse vahvemmat särkylääkkeet ja sain Burana 800 -reseptin. Nyt oon ottanu niitä ip:n aikana jo 2 mutta ei toimi!!

Päätä särkee toista päivää, töissä on oltava. Lääkäri sano että antibiootteja ei tarvi koska haava näyttää hyvältä, ei siis tulehtunut. Pään alue on korvan seudulta kaulaan asti kipeä,kieli turvoksissa,nieleminen sattuu ihan hirveesti ja jääpussit sulaa ennenku ees vähän auttavat. Syöminen on jääny veden juonnin ja mehukeiton tasolle.

Mitä ihmettä sitä sitten keksis!? Kuinka kauan tämä tuska vielä kestää!?? Voi onnellisia joiden ei oo tarvinu kestää tämmöstä hampaitten poiston jälkeen!!!

• hampi

Minulta poistettiin 3 viisuria samalla kertaa. Tarkoitus oli vain yhden poistosta, mutta lääkäri totesi vain saavuttuani "leikkaushuoneeseen", että otetaan nyt samalla vaivalla kaikki pois. Puudutuspiikit sattuivat niin että uikutin kivusta, sen lisäksi sykkeeni nousi todella korkeaksi ja luulin kuolevani siihen saakutin penkkiin. Myöskään puudutteet eivät tehonneet toivotulla tavalla, joten kirurgi pisti 4 piikkiä lisää.

Toimenpide oli todella kivulias sekä pulssin nousu nosti todella kurjat muistot taannoin ajamani kolarin shokki-oireista esiin(muistutti juuri kolarin jälkeisrä vapinaa ja korkeaa sykettä!!!)
        Nyt leikkauksen jälkeen kolmas päivä menossa ja haavoista tihkuu verta, leuka on kuin virtahevolla ja ruokavalioni koostuu jogurtista ha mehukeitosta. Kipu on sietämätön, yölläkin heräilen ja valvon.

onko muita joilla olisi leikattu näin monta kerralla????

• pula80
        hampi kirjoitti:

Minulta poistettiin 3 viisuria samalla kertaa. Tarkoitus oli vain yhden poistosta, mutta lääkäri totesi vain saavuttuani "leikkaushuoneeseen", että otetaan nyt samalla vaivalla kaikki pois. Puudutuspiikit sattuivat niin että uikutin kivusta, sen lisäksi sykkeeni nousi todella korkeaksi ja luulin kuolevani siihen saakutin penkkiin. Myöskään puudutteet eivät tehonneet toivotulla tavalla, joten kirurgi pisti 4 piikkiä lisää.

Toimenpide oli todella kivulias sekä pulssin nousu nosti todella kurjat muistot taannoin ajamani kolarin shokki-oireista esiin(muistutti juuri kolarin jälkeisrä vapinaa ja korkeaa sykettä!!!)
        Nyt leikkauksen jälkeen kolmas päivä menossa ja haavoista tihkuu verta, leuka on kuin virtahevolla ja ruokavalioni koostuu jogurtista ha mehukeitosta. Kipu on sietämätön, yölläkin heräilen ja valvon.

onko muita joilla olisi leikattu näin monta kerralla????

Minäkin ihmettelen, että mahdanko olla ainoa, jolta on poistettu kaikki 4 visuria samalla kertaa. No, onpahan tasainen turvotus eikä tarvi toiste enää kärsiä jomotusta ja sylkeä verta. Leikkauksesta on nyt reilu vuorokausi ja olo paranee koko ajan. Olen popsinut aika lailla ibuprofeiinia (maksimit 2400mg/vrk) ja lisäksi kurlaillut. Syöminen ei ole tullut mieleenkään, vihreetä teetä, vettä, laimeita vihannesmehuja ja lientä litkin. Eli paasto samaan pakettiin :) Huomenna pitää jo mennä töihin - onkin tulossa oikein rankka viikonloppu, mutta eiköhän siitä sisulla selvitä!

• hammasrutto
        pula80 kirjoitti:

Minäkin ihmettelen, että mahdanko olla ainoa, jolta on poistettu kaikki 4 visuria samalla kertaa. No, onpahan tasainen turvotus eikä tarvi toiste enää kärsiä jomotusta ja sylkeä verta. Leikkauksesta on nyt reilu vuorokausi ja olo paranee koko ajan. Olen popsinut aika lailla ibuprofeiinia (maksimit 2400mg/vrk) ja lisäksi kurlaillut. Syöminen ei ole tullut mieleenkään, vihreetä teetä, vettä, laimeita vihannesmehuja ja lientä litkin. Eli paasto samaan pakettiin :) Huomenna pitää jo mennä töihin - onkin tulossa oikein rankka viikonloppu, mutta eiköhän siitä sisulla selvitä!

Minultakin otettiin samalla kertaa kaikki pois, pari leikkaamalla ja pari vetämällä.
        Jonkin verran tulee vielä verta, hommasta kun on muutama tunti vaan aikaa, mut eiköhän tää tästä..
        Lääkäri ja hoitaja oli tosi kivoja ja selitti koko ajan mitä tapahtuu. Burana 600:sen ja v-penin sain ennen kun alettiin leikkelemään ja reseptit noihin panacodiin myös.

Nyt alkaa puudutus pikkuhiljaa poistumaan joten vähän tuntuu jo kipua, mutta ainakin vielä ihan hyvä fiilis koko hommasta, se on nyt kuitenkin ohi kerralla eikä kerennyt tulla mitään isompia ongelmia noiden kanssa(eivät olisi mahtuneet puhkeamaan kunnolla suuhun ja painoivat muita hampaita).

Pelotti kyllä ihan hirveästi, mutta kun vaan sai mentyä sinne niin kyllä sen kestää. Eniten sattui puudutuspiikkien laitto, muu ei oikeastaan sattunutkaan. Minulta piti alaviisurit porata osiin ja poran ääni oli ehkä se ikävin juttu sitten noiden puudutuspiikkien jälkeen.

Kannattaa kyllä vaan varata se aika poistoon, sitten se on ohi. Jos pelottaa kovin niin ehkä on paras poistaa kaikki kerralla(vaikka sitten nukutuksessa?).

• EevaK

itseltä poistettiin reilu viikko sitten kaksi, saman puolen ylä- ja alahammas. Jännitin mahdottomasti etukäteen, mutta loppujen lopuksi koko operaatio oli uskomattoman helppo, kesti noin 20 minuuttia eikä tuntunut missään, vaikka toinen hammas olikin kunnolla vinossa. Verenvuoto kesti kolmisen tuntia ja syöminen oli hankalaa vuorokauden verran. Sen sijaan jälkisärky on kestänyt kauan, yhdeksättä päivää nyt menossa aika jomottova särky, on hoitunut burana 400:lla, mutta niitä saa napsia 2-3 päivässä. Mutta jos lääkkeitä on kaapissa niin ihan turha pelätä ainakaan noin periaatteesta. Kauhutarinoita on kyllä paljon ja osa varmasti ihan tottakin mutta paljon riippuu siitä miten ne hampaat on puhjenneet ja tietysti lääkäristä...

• aijaij

Multa poistettiin tänään viisaudenhammas alhaalta.. sattu pahemman kerran. Puudutusta lisättiin kolme kertaa. ..joo, ihan turhaan.. mutta kyllä se lopulta saatiin sieltä pois pieninä muruina.. Totesin hammaslääkärille jälkikäteen, että olin odottanut vähän vaivattomampaa poistoa.. niin kuulema hänkin. Määräsivät minulle sitten kunnon särkylääkkeet, kun joutuivat niin syvältä kaivelemaan.. noh, ei ne särkylääkkeet hirveesti ole auttaneet. Aikamoiset kivut tällä hetkellä. Mutta ainakin se on nyt poistettu :)

Aikaisemmin multa poistettu molemmat ylhäältä. Se oli ihan helppo juttu eikä tullut kipuja jälkikäteenkään. Enemmän olin kipeä sinne mennessä, kun olivat tulehtuneet..

• vipsnadi

Olin jo vähällä peruuttaa hammaslääkäriajan, mutta menin silti - vasemmanpuoleinen viisuri oli hieman kipeä joten epäilin tulehdusta tms. No, kurkattuaan suuhuni, hammaslääkärisetä sitten ehdotti että poistetaan molemmat alaviisurit kerralla (yläviisurit poistettu aiemmin). Mietin siinä minuutin ajan ja sanoin että antaa mennä :) ei muuta kuin puudutetta suuhun molemmille puolille ja odotusta. Sitten suu auki ja muutaman sekunnin päästä hammas oli irti, ei kipua eikä mitään kammottavia ääniä :D toinen lähti samalla tavalla. Tupot suuhun ja pariksi päiväksi sairaslomalle. Pari särkylääkettä otin, siinä kaikki. Syöminen nyt oli vähän varovaisempaa viikon ajan :)

• Poistettu yksi

Minulta poistetiin alhaalta yksi viisauden hammas leikkauksella. Pahinta koko hommassa oli odottaminen ja puudutuspiikin laitto, mutta sitten muuten meni ihan repimisella ja halkomisella.

Mietinkin nytten kun ensi sunnuntaina on serkkuni häät, jotka tulevat olemaan kosteat tai paremminkin läpimärät sukuni tuntien. Niin voinko minä juoda ihan normaalisti viinaa vai pitääkö siitä luopua. Tikkien poisto minulla on ensi perjantaina ja ainoa ohje mitä lääkärini antoi oli, että ruokaa saa syödä sitten kun puudutus lakkaa ja tämä päivä tulee ottaa rennosti ja ilman tupakkaa. Jälkihoitoon sain antibiootti kuurin ja ihan perus burana 400mg:tä ja Corsodyl liuosta.

• black_87

multa on 03/2008 ja 06/2008 leikattu/nypätty pois viisurit. kävin 2007 hammaslääkärillä ihan perus tarkatuksella ja sanottiin et poistattamaan. ne tilas jopa ajan. mun kasvo ylhäältä suoraan ja alhaalta poikittain. ylhäältä nypättiin, alhaalta leikattiin. alaviisurit oli säpäleinä et saatiin pois. ilokaasua hengittelin maskin kautta ja puudutteet laitettiin. edes puudutukset eivät tuntuneet ku tunto katos sen kaasun myötä. ainoastaan jos joku tuntu hieman niin kun puudutteet laitettiin ihan ylös taakse. ekalla keralla otettiin vasen ylä- ja ala, ja toisella kerralla oikeelta ylhäältä ja alhaalta. molemmilla kerroilla sain penisiliiini kuurin ja 600 buranaa reseptinä. kokemus oli hyvä. sinne vaan rohkeesti ni eipä ole enää haittana :)

• viisurilähti

Tänä aamuna oli viisaudenhampaan poisto yläpuolelta vasemmalta; joka oli ensimmäinen hampaanpoisto minulle. Paniikki oli hirmuinen kun hammaslääkärille menin (tuoreessa muistissa oli edellinen hammaslääkäri vierailu noin kuukausi sitten, jolloin tehtiin todella hirveän tuntuinen ja yli tunnin kestänyt juurihoito).

No, homma lähti liikkeelle suunnilleen tasan klo. 08.00, jolloin pistettiin hammasta puutumaan. Erikoiselta tuntui kun se tunne kun pistettiin puudutuspiikki poskihampaan taakse, ja kurkkuun tuli turvottava olo (joka on kuulemma ihan normaalia kun sieltä asti puudutetaan).
      Reilun viiden minuutin päästä, ehkä 08.05, hammaslääkäri rupesi varovasti jo tökkimään viisaudenhammasta, josko se olisi jo puutunut. Olihan se; joten päästiin varsinaisiin poistohommiin. Muutamalla riuhtaisulla ja vääntelyllä ja vedolla hammas irtosi. Aikaa tähän kului ehkä kaksi minuuttia. Sitten lopuksi vain testaukset ettei poskionteloon ollut tullut reikää (ei ollut) ja tuppo viisaudenhampaan koloon että veri hyytyisi. Sitten vain ylös hampilääkärin penkistä, jatkohoito ohjeet kouraan, ja "hyvät päivänjatkot".
      Klo. 08.15 olinkin sitten jo ajelemassa autolla kotiinpäin...

Näinkin helposti se voi joskus käydä!

• Pelkopotilas

Minulta poistettiin tiistaina vetämällä alavasemmalta viisaudenhammas yksityisellä ja kaikki meni pieleen.
        Laitettiiin puudutusta ja sitten hammasta runnottiin niin että hammaslääkäri pelko iski todella. Kipu oli kova ja siitä mainitsin niin lisää puudutusta ei annettu. Naislääkärillä ei ollut voimaa vetohommaan ja niin siltä lipesi pihdit kädestä että ne kolahti etuhampaisiin. Oli kuin joku olisi vasaralla pamauttanut.
        No 20min. taistelun ja runnomisen jälkeen viisaudenhammas irtosi ja taas uudestaan rauta pihdit osui etuhampaisiini. Lääkäri ei katsonut edes etuhampaitten vahinkoa vaan kun pääsin huoneesta pois katsoin peiliin niin molemmista etuhampaista on nyt murtunut palaset ja pintavaurioita tuli todella paljon.. railoja hampaissa jotka nousee koko hampaan matkan... lääkärille menin takaisin ja hän vaan oli kummissaan että tottako ne hampaat nyt sitten hajosi. Todella vastuutonta ja oli olevinaan ettei mitään tehnyt. Nyt sitten taistelen hampaitteni puolesta ja joudun hakemaan korvausia ja kuluttajasuojeluun ja potilasasiamieheen joutunut olemaan yhteyksissä. Kuvaamaan hampaat ja käymään röntgenissä.. että sain ihan yhden hampaan poistolla kolme hammasta kerralla.. Miettikää tarkoin poistoa ja sellaiselle lääkärille josta olette todella varma. En saanut edes kipulääkettä enkä antibioottia ja nyt kolo on todella kipeä ja tulehtunut. 3 yötä valvoneena...

• Sanne000
        Pelkopotilas kirjoitti:

Minulta poistettiin tiistaina vetämällä alavasemmalta viisaudenhammas yksityisellä ja kaikki meni pieleen.
        Laitettiiin puudutusta ja sitten hammasta runnottiin niin että hammaslääkäri pelko iski todella. Kipu oli kova ja siitä mainitsin niin lisää puudutusta ei annettu. Naislääkärillä ei ollut voimaa vetohommaan ja niin siltä lipesi pihdit kädestä että ne kolahti etuhampaisiin. Oli kuin joku olisi vasaralla pamauttanut.
        No 20min. taistelun ja runnomisen jälkeen viisaudenhammas irtosi ja taas uudestaan rauta pihdit osui etuhampaisiini. Lääkäri ei katsonut edes etuhampaitten vahinkoa vaan kun pääsin huoneesta pois katsoin peiliin niin molemmista etuhampaista on nyt murtunut palaset ja pintavaurioita tuli todella paljon.. railoja hampaissa jotka nousee koko hampaan matkan... lääkärille menin takaisin ja hän vaan oli kummissaan että tottako ne hampaat nyt sitten hajosi. Todella vastuutonta ja oli olevinaan ettei mitään tehnyt. Nyt sitten taistelen hampaitteni puolesta ja joudun hakemaan korvausia ja kuluttajasuojeluun ja potilasasiamieheen joutunut olemaan yhteyksissä. Kuvaamaan hampaat ja käymään röntgenissä.. että sain ihan yhden hampaan poistolla kolme hammasta kerralla.. Miettikää tarkoin poistoa ja sellaiselle lääkärille josta olette todella varma. En saanut edes kipulääkettä enkä antibioottia ja nyt kolo on todella kipeä ja tulehtunut. 3 yötä valvoneena...

Todella moni hehkuttaa että oli maailman kivuttomin kokemus...

Minulta poistettiin kaikki neljä viisaudenhammasta samalla kertaa. Itse toimenpide ei ollut kovin hankala, kerran piti lisätä hieman puudutusta kun ei tuntunut tehoavan. Kaksi hammasta leikattiin, toinen alahammas oli aivan ikenen sisällä vinossa, ja sen kaivelu ja leikkaus tuntui ja kuulosti inhottavalta. Kaksi hammasta vedettiin ilman mitään ongelmia.

Kotona se kamaluus sitten alkoikin. Kahteen päivään en saanut syötyä yhtään mitään, oksensin kaiken ulos. Vesikään ei meinannut pysyä sisällä. Minulle nousi kuume ja olin aivan sekaisin. Mies hoiti ja koitti piristää. Ensimmäisen viikon aikana sain syötyä vain hieman liemiruokia, ja vasta tikkienpoiston jälkeen pystyin syömään normaalia kiinteää ruokaa. Olin kaksi viikkoa saikulla.

Tikkienpoiston yhteydessä ei ilmeisesti saatu poistettua kaikkia tikkejä, sillä vielä pitkään senkin jälkeen ikenistä ilmaantui mustia tikkien palasia.

Neuvo: ottakaa säännöllisesti särkylääkettä, varsinkin jos kaikki hampaat otetaan samalla kertaa. Pitäkää myös jatkuvasti kylmää poskilla!

• ei hampaita naurata
        Sanne000 kirjoitti:

Todella moni hehkuttaa että oli maailman kivuttomin kokemus...

Minulta poistettiin kaikki neljä viisaudenhammasta samalla kertaa. Itse toimenpide ei ollut kovin hankala, kerran piti lisätä hieman puudutusta kun ei tuntunut tehoavan. Kaksi hammasta leikattiin, toinen alahammas oli aivan ikenen sisällä vinossa, ja sen kaivelu ja leikkaus tuntui ja kuulosti inhottavalta. Kaksi hammasta vedettiin ilman mitään ongelmia.

Kotona se kamaluus sitten alkoikin. Kahteen päivään en saanut syötyä yhtään mitään, oksensin kaiken ulos. Vesikään ei meinannut pysyä sisällä. Minulle nousi kuume ja olin aivan sekaisin. Mies hoiti ja koitti piristää. Ensimmäisen viikon aikana sain syötyä vain hieman liemiruokia, ja vasta tikkienpoiston jälkeen pystyin syömään normaalia kiinteää ruokaa. Olin kaksi viikkoa saikulla.

Tikkienpoiston yhteydessä ei ilmeisesti saatu poistettua kaikkia tikkejä, sillä vielä pitkään senkin jälkeen ikenistä ilmaantui mustia tikkien palasia.

Neuvo: ottakaa säännöllisesti särkylääkettä, varsinkin jos kaikki hampaat otetaan samalla kertaa. Pitäkää myös jatkuvasti kylmää poskilla!

Minulta löytyi viisureita 6 kpl. 2 on poistettu ja 4 jäljellä. Ensimmäisen poiston jälkeen hermosärky kesti 3 viikkoa, toisen poiston jälkeen 3 päivää, (tehtiin eri paikassa). Nyt mietin milloin uskallan mennä poistattamaan loput, pari vuotta olen jo "siirtänyt" toimenpidettä.

• helpottunut
        ei hampaita naurata kirjoitti:

Minulta löytyi viisureita 6 kpl. 2 on poistettu ja 4 jäljellä. Ensimmäisen poiston jälkeen hermosärky kesti 3 viikkoa, toisen poiston jälkeen 3 päivää, (tehtiin eri paikassa). Nyt mietin milloin uskallan mennä poistattamaan loput, pari vuotta olen jo "siirtänyt" toimenpidettä.

viisaudeenhammasta. koko homma on ollut täysin kivuton. puudutusta laitettiin, jonka jälkeen hampaat sitten poistettiin. Alhaalta lääkäri joutui leikkaamaan ientä. ylä- ja alahampaan poisto oli todella nopea homma. puudutuksen loputtua odotin/odottelen edelleenkin särkyä, jota ei kyllä vielä ole kuulunut..:D Sain antidiootti kuurin sekä burana 600:ia, mutta buranaan ei ole vielä tarvinut turvautua. Eniten vaivaa aiheutti verenvuoto, jonka tyrehtyminen kesti noin nelisen tuntia.. Tikkien poistoon on ensiviikoksi varattu aika.

Katson ainakin itse eilisen kokemuksen hyväksi ja odottelen seuraavaa aikaa loppujen kahden hampaan poistoon. Kokemus oli ihan mielenkiintoinen sinänsä, sillä lääkäri kertoi minulle koko ajan mitä on tekemässä. Täytyy kyllä sanoa, että paniikissa olin aluksi, sillä kaikki tuttavat pelottelivat omilla kokemuksillaan. Lääkärin olemus ja ammattitaitoinen ote kuitenkin auttoivat rentoutumaan nopeasti.

Vaikka kokemus olisi ollut päinvastainenkin. odottaisin silti uutta aikaa innokkaana. Hampaat ovat kuitenkin jo sen verran monta kertaa vaivanneet, että opn helpotus kun saa sen loppumaan. :)

• immuuni lääkkeille
        helpottunut kirjoitti:

viisaudeenhammasta. koko homma on ollut täysin kivuton. puudutusta laitettiin, jonka jälkeen hampaat sitten poistettiin. Alhaalta lääkäri joutui leikkaamaan ientä. ylä- ja alahampaan poisto oli todella nopea homma. puudutuksen loputtua odotin/odottelen edelleenkin särkyä, jota ei kyllä vielä ole kuulunut..:D Sain antidiootti kuurin sekä burana 600:ia, mutta buranaan ei ole vielä tarvinut turvautua. Eniten vaivaa aiheutti verenvuoto, jonka tyrehtyminen kesti noin nelisen tuntia.. Tikkien poistoon on ensiviikoksi varattu aika.

Katson ainakin itse eilisen kokemuksen hyväksi ja odottelen seuraavaa aikaa loppujen kahden hampaan poistoon. Kokemus oli ihan mielenkiintoinen sinänsä, sillä lääkäri kertoi minulle koko ajan mitä on tekemässä. Täytyy kyllä sanoa, että paniikissa olin aluksi, sillä kaikki tuttavat pelottelivat omilla kokemuksillaan. Lääkärin olemus ja ammattitaitoinen ote kuitenkin auttoivat rentoutumaan nopeasti.

Vaikka kokemus olisi ollut päinvastainenkin. odottaisin silti uutta aikaa innokkaana. Hampaat ovat kuitenkin jo sen verran monta kertaa vaivanneet, että opn helpotus kun saa sen loppumaan. :)

viime vuonna minulta leikattiin alhaalta viisauden hammas. tärisin pelosta, eikä girurgi meinannut uskaltaa leikata laisinkaan. sain 2 puudutuspiikkiä, jotka eivät auttaneet, sitä lisättiin välillä, mutta ei silti auttanut. väkisin leikkasivat ja minä huusin tuskasta. itkin ja tärisin. Leikkauksesta jäi kauheat traumat. Suu oli todella kipeä sen jälkeen, meni viikko ennenkun sain suuni sen verran auki että hammas harja olisi sinne mahtunut. Sietämättömänt säryt ja kivut, eikä nukkumisesta meinannut tulla mitään. Pääsin kuitenkin eroon niistä kivuista, mutta hysteeriset kohtaukset jäivät, ei tarvinnut kun mainita hammaslääkärin, niin itkin hysteerisenä.
        Päätin olla rohkea ja varata ajan uuteen leikkaukseen, viisuri alhaalta. Kävin hakemassa diapamin 10mg. Mutta sitten kävi kuten eräälle ystävälleni. Diapami ei auttanut lainkaan, otin sen yli tuntia ennen, eikä lääke vaikuttanut. Vasta 3 tunnin päästä pamin ottamisesta, alkoi vähän väsyttää, ei muuta. lekuri kyseli olenko ennen nappeja vetänyt, no en ole elämäni aikana muuta syönyt kun buranaa ja antibiootteja. No tärisin ja itkin edelleen hysteerisenä. sain 4 puudutuspiikkiä, jotka eivät vaikuttaneet, kirurgi rupesi taas leikkaamaan, tällä kertaa ei suostunut lopettamaan vaikka kuinka huusin. väkisin se sitten irroitti hampaan. Kivut ei onneksi ole yhtä pahat kuin edellisessä leikkauksessa.
        Onneksi alaviisurt on nyt poissa, yläviisurit ovat sitten paljon helpompi juttu. Mutta ei auttanut diapamit, eikä puudutus tehoa muhun. tosi kiva. Ehkä kun tulee aika miettiä muksun saamista, taidan unohtaa suosiolla koko jutun, kun ei nähtävästi mitkään lääkkeet auta muhun.

• 19

Mulla on kaikki neljä viisuria tullut esiin jo ja kasvavat ihan suoraan, mutta kahdessa on reikä. Hampilääkäri haluaa poistaa kaikki. Aiemmin multa on poistettu suusta "normaalista kohdasta" hammas, kun oli niin pahasti tulehtunut että ei enää auttanut vaikka kuinka lääkittiin. Siihen laitettiin 3 puudutusta, ja sattui siitä huolimatta sen ajan kun sitä pihdeillä(? tai jollain sen tapasella) irti revittiin, heti kun hammas oli irti kipukin lakkasi.

Poistetaanko viisarit kans samalla lailla(eli vetämällä) jos ne on kaikki esillä etc? Kun näitä viestejä lueskellessa jollain oli leikattu. Itseäni leikkaukset kammottaa, ja vaikka saisi nukutuksella niin ei käy, nukutus hirvittää vielä enemmän. Puudutuksesta sen verran, että kehoni alkaa aina tärisemään kun aine alkaa vaikuttaa suussa, eli jotain herkkyyttä taitaa olla?

• 3 down, 1 to go!

Jos hampaat on suorassa ja juuret siellä "hyvässä järjestyksessä", niin tuskimpa leikataan. Itellä poistettu nyt 3 viisaudenhammasta, joista viimeisin oli eilen, jolloin vietiin vasemman puolen ylä- ja alaviisurit. Operaatio oli nopea ja kivuton, vaikka eihän se mitenkään mukavaa ole, postosta aiheutuvat rutinat ja natinat ei oo kaunista kuultavaa, ja leukaluille ja -niveleen aiheutuva vääntö sai aikaan aika inhottavan tunteen, että kohta repeää koko leuka. Mutta kaikki oli ihan kestettävissä, eikä sitä tarvinnu pitkään kestää.
        Viisaudenhampaat poistettiin minun tapauksessa niin, että hampaan ja ikenen välistä ujutetaan juuren alle metallinen "piikki" jolla ensin löysytetään hammasta, ja sitten nyppästiin pois pihdeillä. Kaikki hampaat on itellä ainakin lähteny vajaassa parissa minuutissa.
        Henk.koht. inhottavin osa poistoissa on ollu se hemmetin tupposen pureminen! Puolet suusta puutuneena, se on aika vaikeeta, ja tuntu koko ajan, että se valuu kurkkuun, koitin puutuneella kielellä tuuppia sitä tuppoa takasin, kunnes tajusin, että se mihin meinaan tukehtua, on se puutunut kieli. Purin myös kieltäni vahingossa koko ajan, enkä ees tajunnu sitä puudutteen takia, huomasin vaan, että en saa hampaita purtua yhteen... Aika loogista, kun kieli on välissä. Verenvuoto tyrehty sillä hieman yli puolen tunnin tupposen puremisella, pikkasen tihkutti myöhemmin, huomasi vaan, että tuli verenmaku suuhun, mutta nekin loppu ihan samoin tein.
        Minulle sattui aivan mahtava ja maailman mukavin mieslääkäri (joita aiemmin olen vierastanut, miehet ovat yleensä oleet jotenkin jäyhiä ja kova- ja ISOkouraisia), jolle kerroin, että olen aika hermostunut. Hän jutteli minulle koko operaation ajan, kyseli tuntuuko kipua tai pahaa oloa. Sain lähtiessäni burana600-reseptin, joita eilen otin ohjeistetusti 8h välein, mutta tänään niitä ei ole tarvinnut ollenkaan.
        Viimeisen viisurin poisto on sovittu parin kuukauden päähän samaiselle hammaslääkärille, ja ei pelota yhtään. :)

• on joo revitty

Minulta on nyt 5 kk sisällä pistettu 3 viisaudenhammasta! kipua ei ole ennen kuin parin tunnin kuluttua toimenpiteen jälkeen, puudutuksen lakattua. Leuat joutuu koville jos hampaat on harvinaisen tiukassa. Voin kertoa että pahinta on odottelu, kun huoneesta pääsee ulos olo on paljon parempi!

• Eisenfaust

Multa poistettiin elämäni ensimmäinen (viisauden)hammas 5 päivää sitten. Lekuri yritti aluksi repiä, ei lähtenyt. Kipu oli oikeasti valtava, yritin viimeiseen asti olla pyytämättä lisää puudusta, mutta oli pakko. Sain puudutuksia n. 10 piikkiä, jotenkin ne eivät tainneet tehota tai lääkäri antoi puudutuksen huonosti sillä kipu jatkui edelleen. Homma meni lopulta paloitteluksi ja leikkaamiseksi ja 1.5h jälkeen pääsin pallilta ylös... Tästä ihanasta käsittelystä sitten palkittiin antibioottikuurilla, panacod kuurilla ja yli 200 euron laskulla. Kiitos. Oli mielyttävää.

Vieläkin täytyy vetää ainakin 2 buranaa päivässä särkyyn. Normaalisti tikit poistetaan 1-2vkon päästä, itselläni 3 viikon päästä. Ei ollut kivaa. Mutta tämä oli käsittääkseni kaukana "normitilanteesta".

• Tomi Korpirauta

Kannattaa mennä vaan poistamaan, jos hammalääkäri suosittelee. Iteltä otettiin neljä viisaudenhammasta kerralla. Puudutusta oli riittävästi. Puudutus onkin se v-mäisin osa. Itse poisto ei tuntunut missään. Kokonaisina kyllä lähti, yhtä sai vähän repiä ja vähän natisee, mutta kyllähän sitä on rapinoita ja rutinoita ennenkin kuultu.

• ....................

Kerronpa nyt omankin kokemukseni, joka ei niin kamala ollutkaan.

Poistettiin eilen toiselta puolelta molemmat osittain puhjenneet hampaat kerralla (vielä tulossa toinen kerta, jossa loput kaksi poistetaan). Jännitti jo senkin takia, että minulla on paniikkihäiriö, mutta onneksi kaikki meni hyvin.

Puudutuspiikit sattuivat vähän, laitettiin ainakin neljä piikkiä eri paikkoihin. En tiedä johtuiko puudutuksesta vai jännityksestä, mutta tärisin vähän. Pyysin heti aluksi sellaista puudutusainetta, jossa ei ole paljon adrenaliinia, joka kuulemma laittaa sydämen tykyttämään (ja sitä en halunnut, koska minulla on se paniikkihäiriö enkä halunnut mitään kohtausta).
      En ole varma mitä tehtiin (pidin silmät kiinni), mutta alahammasta hajotettiin jotenkin osiin. Siinä kesti kai kauemmin kuin ylähampaassa. Molempien hampaiden kohdalla pyysin lisää puudutusta, koska tunsin jotakin, ja heti laitettiin. Ylähammasta kiskottiin/kaivettiin tosi kovasti, mutta mikäs siinä kun en tuntenut enää mitään. Hikinen kyllä olin.
      Tikit laitettiin ja purin sideharsotuppoa kotimatkan. Koko homma kesti noin 50 minuuttia, mutta ei se kovin pitkältä tuntunut. Kipua ei ole ollut paljonkaan ja tänään on poski vähän paisunut. Leuka on vähän jäykkä. Toivottavasi menee toinenkin poisto yhtä hyvin :)

• Minulla on ala viisaudenhampaan poisto 2.10. Ja se hammas on vasemmalla poskihammas ja siinä pieni reiän alku. Voisiko poiston aikana kuunnella musiikkia vaikka mp3:lta? jos se rauhoittaisi mieltä. Minulla on ensimmäinen kerta.

• 1223344

juuri eilen hammiksessa kysyin voinko ottaa omat musat mukaan viisurien poistoon ja vastaus oli totta kai voit.kuulemma monet pelkopotilaat kuuntelevat musiikkia.eli poppi soimaan vaan:)

• 1223344 kirjoitti:

juuri eilen hammiksessa kysyin voinko ottaa omat musat mukaan viisurien poistoon ja vastaus oli totta kai voit.kuulemma monet pelkopotilaat kuuntelevat musiikkia.eli poppi soimaan vaan:)

Hieno juttu!. Mun aika peruuntui. Ja uusi aika on 1.11.2012 klo 9.15. :(

• fearfactor

Voiko ennen viisaudenhampaiden leikkausta (puudutuksella) ottaa rauhoittavaa lääkettä Opamoxia? tai Propralia? Unohdin kysyä hammaslääkäriltä viime kerralla.

• ....................

Kannattaa kysyä hammaslääkäriltä ensin. Puudutusaine voi kai vaikuttaa propralin toimintaan tai toisin päin. Jos otat jotakin, niin kerro ainakin ennen puudutusta! En ole varma, mutta niillä on varmaan erilaisia puudutusaineita.

• Safkis

Minulta poistettiin tänään kaksi viisaudenhammasta, molemmat vasemmalta puolelta. Koko toimenpide kesti yhteensä 10 minuuttia ja puudutus oli ainut, mikä siinä sattui. Nyt poistosta on 6 tuntia, eikä hampaiden koloihin satu oikeastaan yhtään. Pientä jomotusta tuntuu ja veri kyllä maistuu edelleen suussa voimakkaasti. En tiedä vaikuttaako tämä asiaan, mutta itse kävin yksityisellä hammaslääkärillä poistattamassa nuo hampaat.

Ihan turhaan jännitin ja pelkäsin tuota poistoa. Se olikin paljon helpompaa ja nopeampaa kuin vaikkapa hampaiden paikkaus. Tosin voihan se olla, että kuulun niihin onnekkaisiin, joille ei tule mitään komplikaatioita tuossa poiston aikana. Kumpikin hammas lähti ihan nätisti irti.

• Mulle tuli peruutus aika 2.10 itse en sitä perunut. Joten uusi aika on 1.11.2012 klo 9.15. :(

• Hampaan poisto meni hyvin. Eka puudutus piikki sattui. Toinen ei. Tunsin vain nykäisyn en kipua. Jälkivuotoa eikä kipua ole ollut. Toisen viisauden hampaan poisto alhaalta 28.11 klo 9.15. Sitten ei tarvitse käydä kuin puolen vuoden päästä. Laitettiin sulavat tikit haavaan.

• Eilen poistettiin minulta toinen ala viisauden hampaistani oikealla poskihampaan vieressä oli tiukasti kiinni mutta lähti se pienien nykäisyjen jälkeen kokonaisena vaikka oli vinot juuret. Jälkisärkyä eikä vuotoa ole ollut. Puudutettiin taas kaksi kertaa ja sulavat tikit haavaan. Loppu hyvin kaikki hyvin!. Ylä-viisauden hampaita ei tarvitse minulta vielä poistaa koska ovat pieniä.

• Potilas 09

Joo itse sanoisin ehdoiksi että seuraavana aamuna nassussa EI saa olla turvotusta Ei mustelmia tai mitään, ja mikään ei saa tuntua miltään. Jos joku sanoo et mahdotonta, niin mikään ei ole mahdotonta jos itse vain tarpeeksi haluaa.
      Pitää olla vaativa, ja ehdoton!

Meinaan kuullut kokemuksia monista lääkäreistä. Eräskin tohtori sormea paikoilleen tikatessa pisti puudutuspiikin väärään kohtaan ja alkoi ompelee. Kerkes laittaa 3 tikkia, ja sormi jäi pikkasen vinoon, mut lääkärillekin jäi muistoksi käsiin mustelmat kun "joku" nappas ranteista kesken kiinni ja sanoi että se oli viimenen tikki sit. :)

Kaikenlaisia puoskareita on liikkeellä, mut kait siellä joukossa muutamia hyviä.
      Hyvät lääkärit kuuntelee potilasta ja tekevät asiat kuten potilas toivoo.

• Kunnallisella kävin

Ite olin noin reilu viikko sitten poistattamassa ekaa viisaria alapuolelta, ja meni tosi hienosti koko operaatio, vaikkei väännöstä päätellen ihan helpolla irti lähtenytkään. Kunnallisella kävin, ja lääkäri sekä hoitaja olivat tosi taitavia ja ymmärtäväisen oloisia. Kyselivät välillä vointia ja nostin peukkua pystyyn, kun ääntely oli hankalaa. :)

Pitkä prosessi ja rupes kyllästyttään sitten, kun näin et hammas tuli ulos ja sit pistetään haavoja kuntoon. On tainnut lekuri harrastaa koruompelua, kun tuli sen verran siistit jäljet ikeneen. Vuotokin loppui ensimmäisen tupon jälkeen, mitä nyt hieman revennyt suupieli norotti oman aikansa myöhemmin verta.

Turvotusta on ollut, kipuja on ollut. Ikävin oli kuitenkin leikatun puolen posken limakalvoille ilmaantunut rakkula (vissiin afta), joka on välillä ollut kipeämpi kuin ikenissä tuntuva kolotus.

• köyhä foobikko

Alle viikossa yhtäkkiä odottamattomasti pulpahti 4 viisasta hammasta tonne suuhun ja ylimmät niistä ihan päin v*ttua. Ovat enemmän sykerössä kun tohtori itse! Hyvä ettei tule vasemmasta poskesta kohta läpi ylempi veijari, ja samainen hammas työns viereisenki vinoon.
      Joskus ala-asteella mulle tehtiin juurihoito/hoitoja ilman minkään valtakunnan puudutuksia, jäi pienet traumat ja pelkäämpä että sillä sekunnilla kun kirurgi rupee römpläämään mun suun sisällä lähtee automaattinen itsepuolustus käsky jostain alitajunnan syövereistä..

Vinkkejä? Ajattelin kysästä kokovartalopuudutusta, nukutusta ja vähintään puoli kiloa pamia näin alkuun, jos ei riitä niin nuijanukutus, paljonko nuo yksityiset suukirurgit velottaa? Pelkään että pahimmassa tapauksessa pitää painua kunnan tuoliin silvottavaksi kun kukkarossa ei oo edes mattia.. *_*

• viisurit pois

Jos ne hampaat on jo puhjenneet niin hyvin mahdollista, ettei kirurgia tarvita edes. Tavallinen hammaslääkäri voi poistaa ne ilman leikkausta, jos hermot vaan ei ole turhan lähellä.

Mene ensin hammaslääkärille näyttämään ja kerro heti alkuun, että pelkäät. Hän ottaa röntgen kuvat, tutkii ja päätätte mitä tehdään. Laittaako lähetteen vai poistaako itse. Jos menet kunnalliselle, niin hammaslääkäri voi laittaa tarvittaessa pelkosi takia lähetteen keskussairaalaan jossa voidaan hoitaa homma sedaatiossa tai vaikka sitten nukutuksessa. Jossain kunnissa on mahdollisuus ilokaasu tai sedaatiohoitoon ihan esim. keskushammashoitolassa tms.

Minulta on yksi vaikeampi tapaus poistettu sedaatiossa keskussairaalassa, loput viisurit poisti oma hammaslääkäri ihan terveyskeskuksessa. Ei ne kaikki terkkarin hammaslääkäritkään mitään silpojia ole. Oma hampitohtori siellä terkkarissa on aivan ihana tapaus. Ottaa tosi hyvin huomioon että pelkään tai oikeastaan pitää sanoa, että pelkäsin. Nykyään ei tartte pelätä muuta, kuin sitä että tuo hamppis vaihtaisi työpaikkaa.

• Hampihelpotus

Rohkaisu kaikille jotka pelkäävät viisareiden poistoa.

Välttelin itse poistoa 25 vuotta... Nyt keski-iässä yläviisarit alkoivat oireilla. Olen järkyttävän hammashoitopelkoinen, joten ajattelin mennä nukutuksessa. Hammaslääkäri sai minut kuitenkin suostuteltua kokeilemaan esilääkitystä.

Tänä aamuna 10 mg Diapamin turvin, hiukkasen tokkurassa menin poistoon. Puudutus ei tuntunut oikeastaan ollenkaan. Viisurit lähti pienen heiluttelun jälkeen nätisti kokonaisina irti. Aikaa meni 15 min ja siitäkin puudutuksen vaikutuksen odotusta oli suurin aika. JA TÄTÄ MINÄ PELKÄSIN 25 VUOTTA!

Jos pelkäätte, pyytäkää esilääkitys. Ja kaikki voi sujua näin hyvin. Rohkeutta kaikille sylin täydeltä! Oma homma jatkuu paikkauksella ja juurihoidolla jatkossa, esilääkityksen turvin.

• Mulla on seuraava tarkastus syksyllä 2013. Ennen marraskuista Viisauden hampaan poistoa sain pintapuudutusainetta ja esilääkityksen. Ne auttoivat ihan hyvin. Saapa nähdä mikä on syksyllä 2013 yläviisauden hampaiden tilanne.

• Mulla oli hammaslääkärisetä joka oli erikoistunut pelkopotilaisiin. Osasi ottaa huomioon pelon ja hammashoitajakin oli ystävällinen. Kävin kunnallisella terveyskeskuksessa. Hammaslääkäri laskuni oli 108€.

• Hampi-Keiju
    • Apua!

Minkä ikäisenä noita viisaudenhampaita voi kasvaa? ite oon 14 v ja mulla on jo viisaudenhammas kasvanut että se näkyy jo selvästi, mutta en nyt hetkeen voi mennä hammaslääkäriin, eikä hampaassa tunnu kipua. haittaako jos ei mene heti hammaslääkäriin?

• ...

Viisureiden puhkeaminen vaihtelee tosi paljon, eikä kaikille tule niitä lainkaan. Jos ne taas kasvavat nätisti paikoilleen, pysyvät ehjinä eivätkä muuta purentaa, niitä ei ole mikään pakko poistaa.

• Jozzucca

14 vuotiaana suuin puhkeavat seiskat eli ei vielä viisaudenhampaat. Odottele viisaudenhampaita vasta lähempänä täysikää..

• skitsoileva..

Mulla poistettiin ensimmäinen viisaudenhammas 39-vuotiaana, vasemmalta ylhäältä. Pistettiin muutama piikki, odoteltiin hetki, ja kiskottiin pihdeillä ulos. Tunsin, kun hammasta vedettiin, mutta ei sattunut.

Pelotti vaan ihan vietävästi, ja aivan turhaan. Tärisin siinä tuolissa! Jälkikäteen ei ollut muuta kuin verenvuotoa pari päivää ja ien vähän arka, mutta ei mitään kipuja. Tuntuu hullulta, että olen pelännyt tätä näin pitkään. Kesällä poistetaan lisää. Nyt ei pelota enää niin.

• viiaus

onko jo poistettu

• kokemustaaas

Jos alaviisurit ovat älyttömän tulehtuneita niin se puudutus ei valitettavasti toimi kuten pitäisi. Minulla toisen hampaan kanssa oli tämä ongelma ja itkin hammaslääkärituolissa tunnin mutta oli pakko kestää meinasin mennä shokkiin. Oma vika kun en mennyt aikasemmin poistattaa.

Ihmiset älkää pitäkö hampaat liian kauan suussa, jos on mennyt liian pitkälle se on erittäin kivulias toimenpide sekä jälkioireet!!

Jos ei ole tulehtunut ei sen pitäisi sattua ollenkaan ja 20 minutissa on ohi, särky on sitten noin viikon.

• Ei enää ikinä

Minulla kävi niin, että ala viisaudenhammas tulehtui. Kävin 1,5 kuukauden aikana monesti hammaslääkärissä, ensimmäisessä jo todettiin, että se pitää poistaa kiireellisesti.
      Eihän kunnallisessa nopeasti pääse poistoon ja söin 4 antibioottikuuria aivan turhaan, koska mikään ei poistanut tulehdusta. Mätää poistettiin useasti ja se se on kivuliasta hommaa. En uskonut, että mikään voi olla kivuliaampaa.
      Noh, viisaudenhammas viimein leikattiin kirurgisesti eikä ollut mikään miellyttävä kokemus. Hammaskirurgi oli todella kiukkuinen koko poiston ajan, koska ei löytynyt oikeita välineitä. Tunnin sitä hammasta irroteltiin, laitettiin palasiksi jne ja viimein se lähti, tuntui että leukaluu lähtee samalla.
      Siitä alkoi varsinainen helvetti. Ensin pelkäsin, että tuli hermovaurio ja lähtee tunto toiselta puolelta naamasta, mutta kun puudutus lähti, niin toivoin, että niin olisi käynyt. Alkoi helvetinmoiset hermosäryt, joihin ei auttanut maksimiannos buranaa eikä panacodia. Lähdinpäivystykseen hakemaan kipupiikin (oksanest 10mg). Kipu oli niin kova, että pyysin samaa lääkettä kotiin. Poistosta seuraavana aamuna naama oli jo todella turvonnut toiselta puolelta enkä pystynyt aukaisemaan suuta, kun sentin, kivut olivat helvetilliset. Lähdin taas kipu päivystykseen, josta lähettivät mut suu- ja leukakirurgille kiireellisenä, koska eivät pystyneet tekemään mitään, kun eivät saaneet edes puudutusta laitettua.
      Leukakirurgilla sitten saivat ujutettua mulle puudutuspiikkejä sen verran, että saivat 2 senttiä suun auki. Laitettiin dreeniputki suuhun, että se parantuisi nopeammin. dreeniputki oli 2 päivää ja sitten se otettiin pois töölöössä.
      Kivut olivat koko ajan infernaaliset eikä mikään paikka minulla ikinä ole ollut niin kipeä. Puudutuspiikit tulehtuneeseen suuhun sattuivat niin paljon, että taju meinasi lähteä joka kerta. Nyt poistosta on jo viikko ja tänään on kipu vähän hellittänyt ja turvotus lähtenyt. Lääkärikin sanoi, että mulla kaikki meni poistossa juuri näiden kauhutarinoiden mukaan. Voin sanoa nyt suoraan, että minulta ei poisteta enää yhtään viisaudenhammasta ja niitä on vielä 3 suussa. Hermokipu on kipu pahimmasta päästä. En koskaan eläissäni ole tuntenut tällaista kipua ja se lamaannutti ihan täysin fyysisesti ja henkisesti. En montaa yötä ole nukkunut tuon poiston jälkeen.

• rumpalih

Multa poistettiin kesäl ala viisuri kun se oli tulehtunu ja siihen koski, kivut sen jälkeen kesti 3vk :/ Nyt pelottaa et viimoselle luvas sama kohtalo kun siihen välil koskee ja eikä koko hammasta ees näy, mut lääkäri sano et röntgenkuvas näkyy et se on siel ja kasvaa hieman vinoon. Lieneekö tuollakin poisto edessä?

• hammasriivio

Mulla alko särkemään vasenta puolta missä oli osittain puhejennut viisaudenhammas. No mä menin päivystykseen ja sieltä laittoivat lähetteen yksityiselle erikoiskirurgille poistoon. No ei onnistunut saada erikoiskirurgille aikaa vaan sen poisti normaali hammaslääkäri. Irrotus oli aika ilkeetä, sillä mulla oli tosi ahtaasti viisaudenhammas vasemmalla puolella ja vielä alhaalla. Vääntelivät sitä noin reilu puolituntia ja sitten saivat pois yhtenä hampaana. Hammas oli osittain luun sisällä niin sen takia kesti. Eli luu teki suojakuvun hampaan ympärille... tai jotenkin niin.

Nyt mennään panacodilla. Toivottavasti säästyn tulehdukselta.

• lääkäristä

Tulin aamupäivällä viisurin poistosta. Ylärivistä lähti hammas ihan vetämällä, noin 20 minuutin operaatio oli. Itsellä oli senverran pieni juuri että ehkä sen takia lähti suht nätisti pois.
      Puudutus annetaan ja itse sain kaksi annosta, ikeneen ja toinen posken kulmaan. Minulla on korkea kipukynnys enkä tuntenut mitään sen operaation aikana, senverran kovat mömmöt antoivat.

Kahteen tuntiin ei saanut syödä, juoda korkeintaan.
      Neuvottiin välttämään kuumia ruokia sekä saunaa saman päivän ajan. Tupakoida ei varsinkaan saanut, voi olla jopa hengenvaarallista.

Lisäksi kuntoilu kiellettiin tälle päivälle, joskin jostain muualta luin että jopa viikon ajan pitäisi välttää rankkaa liikkumista, kuten juoksua ja siivousta.

• 4 poistettu

Ei satu yhtään..ainoo mikä tuntuu vähän on piikit,mutta nekin ihan hetken:) Ihan helppo juttu mulla ainakin ja n.viikon vähän kipee haava ,mut pyydä vahvaa buranaa

• vierailija9

Mulla poistettu kaikki neljä viisaudenhammasta, 3v sitten ensin yksi alhaalta leikattiin kun se tulehtui (oli muuten tosi kipeä) ja nyt loput kolme poistettiin kerralla. Alhaalta toinen piti leikata ja se oli hankalampi, ylhäältä lähti molemmat helposti ja tosi nopeasti. Puudutuspiikit sattuivat mutta muuten ei, tuntui ja kuului tietenkin vain. Olivat kaikki puhjenneet vain osittain eivätkä olis mahtuneet kokonaan esiin, enkä halunnut että ne tulehtuisivat niin kuin se ensimmäinen poistettu viisaudenhammas.

Tuossa kolme kerrallaan-poistossa toipuminen oli hieman hitaampaa ja syöminen leikkauksen jälkeen oli kyllä tosi vaikeaa, mutta kyllä toi kolme kerrallaan mun mielestä kannatti, kuitenkin vaan yks antibioottikuuri ja buranat. Sain myös Panacodia mutta en tarvinnut. Muutaman päivän sairasloman sain ja hyvin olen toipunut. Ruoanmurut vaan tuppaavat menemään sinne poistokuoppiin mutta muuten jo parempi.

Tsemppiä vaan, kyllä se siitä!

• Minulta poistettiin kymmenen vutta sitten kaikki neljä viisuria kerralla yksityisen suu- ja leukakirurgian erikoislääkärin/erikoishammaslääkärin toimesta. Sain suoneen midatsolaamia (Dormicum) ja diklofenaakkia (Voltaren). Lisäksi ymmärtääkseni suoneen tuli myös aloitusannos penisilliiniä (ts. antibioottiprofylaksia).

Puudutus toimi hyvin, ei sattunut, rutina vain kuului kallonpohjassa. Toimenpide kesti oletettavasti n. kolme varttia. Jouduin odottelemaan makuulla operaation jälkeen kylmäpussit molemmilla poskilla pari tuntia.

Sain 600-millistä ibuprofeenia, Panacodia ja penisilliinikuurin reseptillä. Toipuminen oli nopeaa, söin aluksi pehmeää ruokaa. Suurempia kipuja ei ollut, kiiitos lääkityksen.

• kjihjgvc

kävin tänään helpossa viisirin poistossa

• Jännittää

Minulla hammaslääkäri ei onnistunut poistamaan ihan koko hammasta alhaalta, sivuhampaaseen jäi juuret jäljelle ja hammaslääkäri työskenteltyään 1,5h luovutti ja sanoi ettei saa koko hammasta irti ja että varaa minulle hammasgirurkille ajan. Mitä on siis odotettavissa, miten girurgi poistaa syvälle jääneet juuret ja onko toimenpide hyvinkin kamala?

• Lina3

Minulta lähti tänään kaks viisuria samalta puolelta. Molemmat olivat reikiintyneet niin, että normihampaalle tehtäisiin juurihoito. Alahampaassa oli jo aika kovat säryt, ylhäällä ei vielä.

Toimenpiteessä alaviisuri paloiteltiin poralla kappaleiksi, yläviisuri otettiin pihdeillä. Itselläni kyllä puutui tuo alahammaskin ihan ongelmitta, vaikka oli tosiaan tulehtunut, eikä mitään kipua tuntunut toimenpiteen aikana. Tikkejä laitettiin sekä ylös että alas.

Aikas tujuja lääkkeitä monet ovat saaneet. Itselle määrättiin vain 1-2 parasetamolia 8. tunnin välein, ja penisilliinikuuri. Buranaakin löytyy kyllä kaapista, jos tarpeen. Jälkisärkyjä ei ole vielä, vaikka ylähampaan puudutus on jo lähtenyt. Alapuoli on vieläkin hiukan puuduksissa, vaikka toimenpiteestä on jo neljä tuntia aikaa.

• guiguiohuio

kannattaa poistaa ajoissa

• lömkjbhv

Ei kannata kysellä ja tietää liikaa etukäteen, turhaan vaan jännittää.

• 2 hammasta vähemmän

Multa poistettiin toiselta puolelta sekä ylä- että alaviisuri noin viikko sitten, ja hyvin meni.

Jännitin hommaa ihan sairaasti etukäteen, mutta en pyytänyt mitään rauhoittavia tms. ennen sitä. Vastaanottotuoliin istahtaessani vapisin ja taisin vähän itkeskelläkin, mutta hammaslääkäri ja hoitaja rauhoittelivat ja kertoivat, mitä seuraavaksi tapahtuu ja kuinka operaatio tehdään. Loppujen lopuksi pelkääminen osoittautui ihan turhaksi, sillä kammottavin osuus oli nielaista (mukamas) valtavankokoinen kipulääkepilleri ennen kuin poisto aloitettiin. :D

Poistoni oli leikkauksellinen, koska alahammas ei ollut vielä täysin puhjennut. Leikkaus tarkoitti käytännössä sitä, että ennen poistoa mun päälleni levitettiin sellainen vihreä lakana, jossa oli reikä naamaa varten. Lisäksi alahampaan poistokuoppaan ommeltiin lopuksi tikki, joka sulaa itsestään pois.

Oikeastaan mikään operaatiossa ei sattunut. Puudutuspiikit toki tuntuivat ikäviltä muutaman sekunnin, mutta aika samanlaista se oli kuin tavallisessa hampaanpaikkauksessakin. Puudutusaine ehti vaikuttaa hyvin, eikä sitä tarvinnut lisätä kesken kaiken. Poiston aikana pidettiin tarpeeksi usein taukoja, jolloin pystyi nieleskellä, eikä leukakaan väsynyt aukipitämisestä.

Ylähampaan poisvetäminen sujui helposti: tiedostin, että siellä tökitään jotain, ja pian hammas olikin jo irti. Alahammasta löysyteltiin hiukan kauemman aikaa, mutta sekään ei sattunut tai tuntunut mitenkään erityisen ikävältä. Kun se oli saatu irti, ommeltiin poistokuoppaan vielä tikki.

Poistopäivän iltana leuka oli hiukan jäykkä, enkä voinut avata sitä hirveän suurelle, mutta ei se mehukeiton syömistä estänyt. Parina ensimmäisenä päivänä haavoista tihkui hiukkasen verta.

Söin ohjeiden mukaan kipulääkkeitä muistaakseni kolme päivää poiston jälkeen, ja lääkkeet vaikuttivat niin hyvin, ettei poski tuntunut kipeältä juuri ollenkaan. Pidin poistopäivänä kylmähaudetta poskella muutaman kerran, eikä turvotusta noussut ollenkaan. Myöskään mitään mustelmaa ei tullut.

All in all, kannattaa uskaltaa mennä poistoon, jos sitä suositellaan!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe