Koiran jalostus ja sen seuraukset

-Arttu-

Herve kaikille!

Tuli tuossa mieleen, kun lueskelin noita lonkkavikoja yms, että onko tämä lonkkaviallisuus yms. perinnölliset sairaudet kosto/seuraus meille ihmisille siitä, että olemme suuressa viisaudessamme ruvenneet jalostamaan koiria???

Luonnolla on yleensa tapana antaa opetus niille, jotka sen kanssa pelleilevät.

Ja on eräitä koirarotuja, joiden eläminen on yhtä helvettiä siitä syystä, että olemme jalostaneet niitä liian pitkälle(rotua en muista mutta muistaakseni sellainen pieni, oikein poimuinen ja ryppyinen..)

Itse olen ihan pysähtynyt miettimään tämän kaiken tarpeellisuutta. Yleensä kaikki sekarotuiset ovat huomattavasti terveempiä, koska sisältävät geenejä muistakin rodusta, ei ainoastaan siitä yhdestä ja ainoasta.

Todella huolestuttavaa on se jos rodut, kuten kultainen noutaja alkavat olla agressiivisia!

Toivottavasti edessä ei ole sitä tilannetta, että koha ei ole yhtään koiraa, jolla olisi terveen paperit.

Paskin juttu tässä on ne helkkarin pimeät pentutehtailijat, jotka suoltavat pilkkahintaan vikaisia koiria markkinoille ilman mitään sukutaustaa. Itseni tekisi mieli käydä pesäpallomailalla hiukka kopauttamassa tollasia!!!
Tällaiset koirat palauttavat rotujen geeniperimään takaisin ne periytyvät viat, joista koitetaan päästä eroon.(tietenkin, vaan jos ne jatkavat sukua!)

Mutta ajatelkaa tilannetta, että perhe haluaa jonkun kalliin rotukoiran, joka maksaa 6000 markkaa. Sitten sitä samaa pentua joku ilmottaa 1500 markalla. Ensikertalainen ei taatusti tajua sitä, miksi toinen maksaa monta kertaa enemmän.

Mielestäni tuollaisesta pimeästä pentutehtailusta pitäisi olla eläinsuojelulaissa pykälä, joka ankarasti kieltäisi tuollaisen toiminnan. Mutta ei tietenkään kannata tehdä lakia, jota ei kyetä valvomaan!

39

1979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saluki

Olen artun kanssa samaa mieltä jalostuksesta ja olen saanut itse kokea sen karvaasti.

Jouduin nukuttamaan koirani sen ollessa vain viisivuotias, syynä oli rodun perinnöllinen sairaus. Dobermann rotuna kun on niin sumeilematta jalostettu ja siitä seurauksena kaikenlaisia vaivoja.

Kyllä olin katkera pitkään. Nyt olen löytänyt minulle on oikean rodun eli salukin ja ne ovatkin terveyden perikuvia.

Se johtuu siitä, että niitä ei ole varsinaisesti jalostettu, vaan koira on vieläkin samanlainen kuin tuhansia vuosia sitten.

Että kyllä jalostus on mennyt liian pitkälle, esim. minirotujen polviongelmat, shar pein ihovaivat... Lista on vaikka kuinka pitkä.

• Minä ja dobermannini

Korviini on oman dobberini ottamisen jälkeen paljon juttuja joissa 5-7 vuoden aikoihin on esim sydän pettänyt totaalisesti.
        Viime kesänä kuulin yhdestä 5v dobberista joka oli kuollut koulutuskentälle ihan arvaamatta, sydän petti. Ja toinen käsittääkseni on maksasairaudet. Ja olen samaa mieltä että näitä tiettyjä rotuja jalostetaan ihan liikaa. Oma koirani on vajaa 3 v, toivon vaan että olisi yhteistä aikaa jäljellä vielä enemmänkin kuin pari vuotta....

Mutta tuota Salukin terveyttä vähän epäilen, tuttavan tuttavalla (kuulostaa varmaan epämääräiseltä...) on ollut kaksi, ja molemmat sairauden perikuvia... toisella oli kaikki mahdolliset sairaudet yhtä aikaa, sokeritauti, epilepsia....kohtauksia tuli monta kertaa päivässä. Se täytyi nukuttaa muutaman vuoden ikäisenä. Nyt on uusi koira ja silläkin oli jotain...en nyt kyllä tarkemmin muista.
        Katsoitteko kesällä (?) dokumentin mtv 3:lla jossa oli juuri näistä jalostuksista ja niiden seurauksista?
        Hui ja hyi!
        Minä ja koirani olemme onnellisia, että se on saanut pitää häntänsä ja korvansa!

• *Kiti*
        Minä ja dobermannini kirjoitti:

Korviini on oman dobberini ottamisen jälkeen paljon juttuja joissa 5-7 vuoden aikoihin on esim sydän pettänyt totaalisesti.
        Viime kesänä kuulin yhdestä 5v dobberista joka oli kuollut koulutuskentälle ihan arvaamatta, sydän petti. Ja toinen käsittääkseni on maksasairaudet. Ja olen samaa mieltä että näitä tiettyjä rotuja jalostetaan ihan liikaa. Oma koirani on vajaa 3 v, toivon vaan että olisi yhteistä aikaa jäljellä vielä enemmänkin kuin pari vuotta....

Mutta tuota Salukin terveyttä vähän epäilen, tuttavan tuttavalla (kuulostaa varmaan epämääräiseltä...) on ollut kaksi, ja molemmat sairauden perikuvia... toisella oli kaikki mahdolliset sairaudet yhtä aikaa, sokeritauti, epilepsia....kohtauksia tuli monta kertaa päivässä. Se täytyi nukuttaa muutaman vuoden ikäisenä. Nyt on uusi koira ja silläkin oli jotain...en nyt kyllä tarkemmin muista.
        Katsoitteko kesällä (?) dokumentin mtv 3:lla jossa oli juuri näistä jalostuksista ja niiden seurauksista?
        Hui ja hyi!
        Minä ja koirani olemme onnellisia, että se on saanut pitää häntänsä ja korvansa!

että sinun dopperillasi on häntä ja korvat tallessa...moni ei niitä vielä hyväksy...en vaan tiä miks

• Saluki

Hui ja hyi!

Olen aktiivisesti mukana salukipiireissä ja en ole noin sairaista yksilöistä kuullutkaan...

Toki salukeissakin on sairaita, nimenomaan yksilöitä mutta mitään perinnöllisiä sairauksia ei mielestäni salukeilla ole.

Omani on nyt kymmenen vanha ja terve kuin mikä. Ja tämän hauvamme sukulaiset on eläneet myös todella vanhaksi.

Mielestäni juuri se, että rodulla on paljon pevisa sairauksia, on huono lähtökohta. Toki näissäkin roduissa on terveitäkin yksilöitä, mutta perimä on se mikä on.

• Minä ja dobermannini
        Saluki kirjoitti:

Olen aktiivisesti mukana salukipiireissä ja en ole noin sairaista yksilöistä kuullutkaan...

Toki salukeissakin on sairaita, nimenomaan yksilöitä mutta mitään perinnöllisiä sairauksia ei mielestäni salukeilla ole.

Omani on nyt kymmenen vanha ja terve kuin mikä. Ja tämän hauvamme sukulaiset on eläneet myös todella vanhaksi.

Mielestäni juuri se, että rodulla on paljon pevisa sairauksia, on huono lähtökohta. Toki näissäkin roduissa on terveitäkin yksilöitä, mutta perimä on se mikä on.

Etten ole perillä rodusta muuten, mutta tämä vaan on jännä sattuma että samalle omistajalle on sattunut kaksi näin sairasta yksilöä. Huono tuuri!

• Minä ja dobermannini
        *Kiti* kirjoitti:

että sinun dopperillasi on häntä ja korvat tallessa...moni ei niitä vielä hyväksy...en vaan tiä miks

Usein suurimmat vastaanpistäjät ovat sellaisia jotka ovat olleet typistetyn rodun kanssa tekemisissä jo kymmeniä vuosia.
        Mutta ikävämpiä typistystyksen puolustuksia on ne joitten mielestä koira on pelottavamman näköinen typistettynä, esim. juuri dobberi, kun korvat on pystyssä. Alussa moni ei edes uskonut että koirani on dobberi, kun se oli niin kiltin näköinen! Ne vaan kyseli että mikäs se vähän tämän näköinen "verikoira" on...?

• iiris:)

Usein suurimmat vastaanpistäjät ovat sellaisia jotka ovat olleet typistetyn rodun kanssa tekemisissä jo kymmeniä vuosia.
        Mutta ikävämpiä typistystyksen puolustuksia on ne joitten mielestä koira on pelottavamman näköinen typistettynä, esim. juuri dobberi, kun korvat on pystyssä. Alussa moni ei edes uskonut että koirani on dobberi, kun se oli niin kiltin näköinen! Ne vaan kyseli että mikäs se vähän tämän näköinen "verikoira" on...?

Voin sanoa suoraan että olen itsekin vielä pari vuotta sitten kuulunut niihin jotka eivät voineet sulattaa sitä ettei enää typistetä! MUTTA KUN IHMINEN VOI OLLA NIIN TYHMÄ!
        Aluksi tuntui ettei snautserit näytä enää snautserilta. Kun sain ensimmäisen pitkähäntäisen koirani, niin johan alkoi mieli muuttua. Kyllä siihen silmä tottuu äkkiä ja aloin löytää koirastani aivan uusia ulottuvuuksia, jota, ikävä kyllä ei huomaa typistetystä koirasta.

• *Kiti*

ihmiset on turhamaisia...se on selvä..
      monet tylppäkuonoiset koirat kärsivät hengitys tievaivoista ja saattavat sokeutua vanhemmiten...vain sen takia kun niiden kuonosta on haluttu mahdollisimman lyhyt...tunsin yhen mopsin jolla roikku alituisesti kieli pihalla...sillä oli liian lyhyt kuono kieleen nähen tai päin vastoin miten sen nyt haluaa nähdä...

ja vesipelastuskoirat eivät voi pelastaa ketään vedestä koska niille on jalostettu niin paljon turkkia että veteen hypätessään ne painuvat pinnan alle märän paksun turkin painosta...

moni saksanpaimen koira on menettänyt alkuperäsen luonteensa koska sitä on haluttu mahd kaunis ja sulavalinjainen rotu...mutta ei ole ajateltu että luonne saattaa kärsiä

lista näistä jalostuksen tuomista ongelmista todellakin on pitkä...
      mutta sekin on vain ihmisen turhamaisuutta...halutaan koirasta mahd.kaunis,karvanen jnejne ja samalla pilataan rodun luonne tai terveys...

sama on typistyksien kanssa...nykysin se on vaan ihmisen turhamaisuutta...
      dopperilta typistetään korvat ja häntä...jotta se olisi paremman näkönen...(henk.koht pidän kauniimpana typistämätöntä dopperia)
      alunperin boxerin häntä typistettiin sen takia että villisiat eivät metsästyksen aikana saisi koiraa hännästä kiinni...mutta harvemmin boxeri on nykysin mukana villisia metsästyksessä...

koiran häntä on tärkeä viestintä ja tasapaino väline...miks se pitää ottaa pois...ja koiran korvat ovat tärketät lämmon säätelijät ja viestinnässä tärkeät myös....miks nekin pitää ottaa pois

jotta koira olisi ihmisen mielestä paremman näkönen...

jos koiralta kysyttäs ja se osais vastata ymmärrettävästi niin koira olisi varmaan vastaan typistyksiä...

sehän olisi mukava että aina ennen typistystä kysyttäs koiran pennulta taii sen emältä että tehdäänkö typistys, vai annetaanko olla luonnollisena?!!

• Elina

Ensin haluaisin tuosta sekarotuisten terveydestä sanoa. On totta, että perinnöllisiä sairauksia ym. ongelmia ei varmastikaan samassa määrin synny monirotuisten yhdistelmissä, mutta osa syy yleiseen käsitykseen sekarotuisten terveydestä saattaa olla myös se, että niille tehdään terveystutkimuksia (lonkka-, silmä, polvi-, kyynär-, sydän- ym. tutkimuksia) huomattavasti vähemmän kuin rotukoirille. Tällöin saatetaan elää siinä uskossa, että koira on täysin terve, vaikka se saattaisikin olla esim. c-lonkkainen tai sydänvikainen, ei vain ole oireillut, aivan kuten eivät kaikki tarkastetutkaan koirat oireile vaikka tulokset toista näyttäisivät. Eikä myöskään useinkaan tiedetä onko niiden suvussa ollut jotain sairautta, jonka geenin kantaja ko. koira on vaikkei sairastaisikaan.

Mutta ylipäätänsä olet aivan oikein tuossa jalostusasiassa. Valitettavan usein kasvattajat jalostavat jotain tiettyä ominaisuutta muiden ominaisuuksien kustannuksella. Lisäksi kuulee usein perusteltavan jonkin vähemmän laadukkaan koiran käyttöä jalostukseen geenipoolin pienuudella, mikä ei sitten olekaan välttämättä todellinen syy, mutta uuden harrastajan sillä saa helposti lankaan (kuulostaahan se tosi asiantuntevalta).

Mutta yksi syy tähän jalostukseen on, että ostajat eivät osaa kysellä ja vaatia riittävän tervettä. Jos esim. näille heikomman terveyden yhdistelmille ei löytyisi ostajia, ei niitä niin herkästi tehtäisikään. Mutta varsinkin ensimmäistä koiraansa hankkiva ei useinkaan osaa ottaa selvää tarpeeksi rodusta ja kasvattajasta eikä valitsemansa pennun taustasta.

Tämä mielipiteeni sivusi nyt lähinnä jalostamista, joissa on käytetty terveydeltään heikompia yksilöitä. Ne rodut, jotka ovat jo ulkonäöllisestikin liian pitkälle jalostettuja onkin jo aihe erikseen. Sitä asiaahan ei enää noin vain korjatakaan.

• Houndlady

hei,
        niimpä niin usein ajatellan kun koiraa ei olla tarkastettu (esim. sekarotuiset) ja ovat ilman oireita, että ne ovat terveitä Ja niinhän ne ovat.
        Useat terveystutkimukset, lonkat & Kn, antavat viitteitä siitä mitä mahdollisesti voi olla odotettavissa, ei sitä onko koira sairas.
        Minulla on kaksi rotua, jotka molemmat ovat sellaisia joiden terveyteen liittyy paljon ennakkoluuloja, eli 2 vihikoiraa (silmät, korvat, ihopoimut, lonkat, kn) ja 3 mäyräkoiraa (selkä). Omani ovat olleet hyvin terveitä. Vihit ovat iältää 10v (A-lonk; 0-kn) ja 7v (B-lonk; 0/1-kn), harrastaneet paljon erilaista (jäljestyksestä agilityyn); mäykyt 6v emä (terv. silmät ja polvet) ja 2v tytär poika (menossa tarkastuksiin). Mäykyt menossa myös selkäkuvaukseen.
        ´Meillä ei ole ollut ongelmia kummankaan rodun kanssa. Ei vihien ihopoimu- korva- tai silmä-ongelmia; ei mäykkyjen selkäongelmia (harrast. agilitya).
        Mutta ehkäpä se on sitä että tietää koiriensa taustan ja ennen pennun ostamista ottaa selvää.
        Itse olen aloittanut kasvattajan "uran" ja erittäin tärkeänä pidän koirien terveyttä.

• Elina
        Houndlady kirjoitti:

hei,
        niimpä niin usein ajatellan kun koiraa ei olla tarkastettu (esim. sekarotuiset) ja ovat ilman oireita, että ne ovat terveitä Ja niinhän ne ovat.
        Useat terveystutkimukset, lonkat & Kn, antavat viitteitä siitä mitä mahdollisesti voi olla odotettavissa, ei sitä onko koira sairas.
        Minulla on kaksi rotua, jotka molemmat ovat sellaisia joiden terveyteen liittyy paljon ennakkoluuloja, eli 2 vihikoiraa (silmät, korvat, ihopoimut, lonkat, kn) ja 3 mäyräkoiraa (selkä). Omani ovat olleet hyvin terveitä. Vihit ovat iältää 10v (A-lonk; 0-kn) ja 7v (B-lonk; 0/1-kn), harrastaneet paljon erilaista (jäljestyksestä agilityyn); mäykyt 6v emä (terv. silmät ja polvet) ja 2v tytär poika (menossa tarkastuksiin). Mäykyt menossa myös selkäkuvaukseen.
        ´Meillä ei ole ollut ongelmia kummankaan rodun kanssa. Ei vihien ihopoimu- korva- tai silmä-ongelmia; ei mäykkyjen selkäongelmia (harrast. agilitya).
        Mutta ehkäpä se on sitä että tietää koiriensa taustan ja ennen pennun ostamista ottaa selvää.
        Itse olen aloittanut kasvattajan "uran" ja erittäin tärkeänä pidän koirien terveyttä.

en tarkoittanutkaan sitä, että esim. d-lonkkainen koira olisi välttämättä sairas tai edes koskaan sairastuisikaan. Samoin moni muu jalostuksessa huomioon otettava seikka ei välttämättä juuri kyseisen koiran omalla kohdalla haittaa elämää mitenkään, mutta jotta tulevat pennut / rotu yleensäkin olisivat todennäköisemmin terveitä, ei tällaisia yksilöitä tulisi käyttää jalostukseen.

Valitettavan usein sekarotuisia koiria ei viedä terveystutkimuksiin, koska ne eivät ole esim. pentujen rekisteröinnin vuoksi välttämättömiä kuten rotukoirilla. Näin ollen ei sekarotuisten pennuista ole yleensä samalla tavalla mahdollista saada selville terveystaustoja. Ja jos vaikkapa isä tai emä vietäisiinkin, niin välttämättä niiden vanhemmista / sisaruksista ei ole mitään tietoa. Tosin ainakin maalaisjärjellä voisi ajatella, että monen eri rodun coctaililla ei olisi mitään rodulle tyypillisiä sairauksia, mutta toisaalta eiväthän useimmat sairaudet rajoitu vain yhteen rotuun.

Tietysti vaikka kuinka olisi kaikki tutkittuna ja suunniteltuna, ei pentujen terveydestä koskaan ole varmuutta. Eihän mitään sairauksia olisikaan, jos voitaisiin taata, että kahden täysin terveen koiran jälkeläiset ovat aina täysin terveitä.

• omaansa tyytyväinen
        Houndlady kirjoitti:

hei,

oikeassa olet. Myönnän, että eri rotuisten koirien suhteen löytyy paljon eroa terveystilanteesta, mutta siltikin ei kannata yleistää. Itse harrastan rotua, joka joittenkin silmissä on se suurin sairauden perikuva. Mutta eipä meillä ole sen enempää ongelmia ollut kuin pihapiirin noutajilla ym. Olen samaa mieltä siitä, että kannattaa katsoa mitä ostaa. Itse olen tutkinut taustat tarkkaan, en olekaan hetken huumassa minkään ilmaisjakelulehden palstalta epämääräisellä ilmoituksella koiraani hankkinut, vaan perehtynyt asiaan jo ennen koiran ottoa.

Joskus tuntuu hassulta, että ihmiset meuhkaavat koirien jalostuksesta. Tosiasiahan on kuitenkin se, että jokaisella on vapaus valita minkärotuinen tai roduton koira tahansa ja makuja on monia. Jos ostajia ei ole, ei koiria kasvateta, eli oma suosionsa on niilläkin roduilla, jotka toisten silmissä eivät ansaitsisi olla edes olemassa. Faktat täytyy tietenkin olla tiedossa, eli jokaisen kasvattajan on kerrottava kunkin rodun hyvät ja huonot puolet. Ja niitä huonoja puolia (esim. sairauksia) löytyy kyllä ihan joka rodusta. Tai sitten ei olla rehellisiä!

Kiitos kirjoituksestasi, yhdyn monessa asiassa mielipiteeseesi. Hyvää jatkoa sinulle ja koirillesi!

• Katseet ruokakuppiin

sairauksien periytyminen on huomattavasti moniteräisempi juttu. Siis tietenkin alttius lonkkavikaan yms. on suurempi, kun sitä on perimässä, mutta nykyään tiedetään että se perimä ei ole mikään kohtalo jota ei voi mitenkään muuttaa. Se että lonkkavikaa ja muita sairauksia on niin paljon ei johdu yksin jalostamisesta, vaan katseet olisi syytä suunnata teollisen ruoan sisältämiin lisäaineisiin,jotka on monet ihmisiltäkin jo vuosikymmeniä sitten kielletty sairauksia aiheuttavina!! kukaan ei valvo niiden laskemista koiranruokiin, eikä ihme että eläinlääkäreillä riittää työtä; eläinruoat eivät ole koskaan aiheuttaneet näin paljon sairauksia. Jokainen joka on itse kokeillut luonnonmukaisempa ruokintaa,tietää mitä sontaa teollinen mustin murkina on,eikä suostu palaamaan siihen. Siis olosuhteet ovat todistettavasti paljon suurempi tekijä kuin perimä, varsinkin näissä kasvuhäiriöissä!

• Eve

olisin ihan samal tavalla kirjoittanut, kyllähän niitä sairauksia on ihan hirveesti, et vois vaan perimästä mukamas johtua.. Varsinkin kun luomuruokaa antavilla niitä sairauksia onkin kummasti vähemmän... Siinä sen justiin näkee, mistä oikeesti on kyse..

• Selvä syy

todella,ettei ihmisillä ala "hälytyskellot soida", kun tilanne alkaa uhkaavasti näyttää siltä ettei tosiaan kohta ole enää yhtään terveen papereita omaavaa koiraa! luulisi jo tässä vaiheessa tajuavan,ettei yksin jalostuksella voi saada tällaista kaaosta aikaan! kyllä minunkin neljällä koiralla kaikilla yhtäaikaa alkoi terveys mennä parempaan suuntaan,kun lopetin "eläinlääkäreiden suosittelemien kaikki koiran ravintotarpeet täyttävien" ruokien antamisen. Myös monet epämääräiset käytös-häiriöt jäivät pois, tai ainakin selkeästi vähenivät. Ja samoin monella tutulla käynyt.. Ei kyllä tulisi mieleenkään enää ostella koiranruokia!!

• Luomukoirat

täällä onkin jo ehditty minun edelleni.. Ehdottaisinkin että kaikki varovaisella siirtymä-ajalla siirtyisivät kokeeksi luomuruokintaan ja lupaan "syödä hattuni" jos se ei selvästi edistä terveyttä. Koiravihaajatkin tyytyväisiä,kun kakkaa tulee moninverroin vähemmän,kun koira todella HYÖDYNTÄÄ ruoan,eikä kaikki vain tule suoraan suolesta läpi. Eläinlääkärit kyllä joutuvat kärsimään, sillä sairastelut vähenevät selvästi.. Ainoat kielteiset kokemukset, mitä olen kuullut ovat johtuneet omasta tietämättömyydestä,joten vaatii kyllä viitseliäisyyttä ensiksi opiskella koiran elimistölle luonnollisen ruokinnan salat. Mutta on se sen väärti,säästyy rahaakin melkoisesti.

• !!

olen havainnut tämän ruoka-asian. Lisäksi sekarotuisille koirille useimmiten ei myöskään osteta näitä kalliita "merkkiruokia",vaan syövät perheen ruoanjämiä lähinnä. Rotukoirille taas ostetaan "vain parasta koirallesi"-ruokia elikä näitä tehdasruokia lisäainetökötteineen. Kyllä se ruokinnasta lähtee eikä siitä,onko puhdasrotuinen vai sekarotuinen ja minkärotuinen.

• Lyttykuono
        !! kirjoitti:

olen havainnut tämän ruoka-asian. Lisäksi sekarotuisille koirille useimmiten ei myöskään osteta näitä kalliita "merkkiruokia",vaan syövät perheen ruoanjämiä lähinnä. Rotukoirille taas ostetaan "vain parasta koirallesi"-ruokia elikä näitä tehdasruokia lisäainetökötteineen. Kyllä se ruokinnasta lähtee eikä siitä,onko puhdasrotuinen vai sekarotuinen ja minkärotuinen.

Kertokaa nyt minulle tyhmälle,mitä te tarkoitatte LUOMURUUALLA ????Mitä se pitää sisällään.Onko se ns. muussia ja soossia, vaiko jotain muuta.Olen ikäni ruokkinut koirani ns. valmistuotteilla (nappuloilla)rotukin on tätä "parjattua" lyttykounoista ja näkemykseni mukaan ei niillä ole ollut muuta asiaa eläinlääkärille kuin rokotukset.Tietysti olen kiinnostunut luomuruokinnasta,voin aivan hyvin siirtyä siihen,en halua että koirani (useampi) kärsii siitä että ruokin väärin.Vastauksia please!!

• Luomukoirat
        Lyttykuono kirjoitti:

Kertokaa nyt minulle tyhmälle,mitä te tarkoitatte LUOMURUUALLA ????Mitä se pitää sisällään.Onko se ns. muussia ja soossia, vaiko jotain muuta.Olen ikäni ruokkinut koirani ns. valmistuotteilla (nappuloilla)rotukin on tätä "parjattua" lyttykounoista ja näkemykseni mukaan ei niillä ole ollut muuta asiaa eläinlääkärille kuin rokotukset.Tietysti olen kiinnostunut luomuruokinnasta,voin aivan hyvin siirtyä siihen,en halua että koirani (useampi) kärsii siitä että ruokin väärin.Vastauksia please!!

tyhmä ole,jollet vain jotain asiaa satu tietämään. En kuitenkaan viitsi toistella samoja asioita joista jo on täällä kerrottu, joten löydät täältä aiheesta juttua mm. keskusteluotsikoilla: Ruokinnan vaikutus koiran käytökseen, vinkiksi teille, silmät rähmii, koiran luonnonmukainen hoito. On muuten aivan yleisestikin tiedettyä,että vain tehdasruokaa syövät jäävät kotiruokaa syöviä lyhytikäisemmiksi. Koiran elimistö tarvitsee runsaasti entsyymejä, mitä ei ole missään valmisruoassa. Luomussa on kyse koiran ravintotarpeiden täyttämisestä luonnollisesti,elikä siten, että koiran elimistö sen kykenee myös hyödyntämään ja olisi mahdollisimman terve. Ruoka joka on "kuollutta" ja säilöntäaineilla kyllästetty,ei voi täyttää koiran ravintotarpeita; koiran elimistöä ei ole luotu sellaiseen. Myöskin vitamiineja,joita valmisruoissa kyllä ON, olisi saatava sellaisessa muodossa,että koira todella hyödyntää ne.

• -Arttu-

Aika paksua väittää, että perinnölliset viat johtuvat ruoasta! Geenit on mitä on jokainen, joka tietää lisääntymisestä ymmärtää, että uusi yksilö saa perimäänsä molempien vanhempien geenejä.

Joskus tilanne vaan on niin, että molemmilta sattuu tulemaan sellaiset geenit, että uusi yksilö sen seurauksena saa vaikka lonkkavian.

Ei siinä kuule ole merkitystä, syökö Eukanubaa vai luppaa, taikka jotain luomua.

Geenit ovat satoja miljoonia vuosia vanhoja. ´

Oiskos tilanne nyt vaan niin, että vuosisadan vaihteessa ei tunnettu näitä lonkkavikoja yms.

Kuolihan ihmisiäkin tuohon aikaan "pahaan silmään" ja "verensyöksyyn"

Aivan tuha vaittää, etteikö perimä määrää millaisia meistä ja koiristamme tulee.

• Siru
        -Arttu- kirjoitti:

Aika paksua väittää, että perinnölliset viat johtuvat ruoasta! Geenit on mitä on jokainen, joka tietää lisääntymisestä ymmärtää, että uusi yksilö saa perimäänsä molempien vanhempien geenejä.

Joskus tilanne vaan on niin, että molemmilta sattuu tulemaan sellaiset geenit, että uusi yksilö sen seurauksena saa vaikka lonkkavian.

Ei siinä kuule ole merkitystä, syökö Eukanubaa vai luppaa, taikka jotain luomua.

Oiskos tilanne nyt vaan niin, että vuosisadan vaihteessa ei tunnettu näitä lonkkavikoja yms.

Aivan tuha vaittää, etteikö perimä määrää millaisia meistä ja koiristamme tulee.

No sittenhän ihmisiin pätee varmaan mielestäsi tämä sama, eli ruoka ei vaikuta ihmisten sairauksiin vaan pelkästään perimä??? Eli rasvainen ruoka ei vaikuta ollenkaan sydän- ja verisuonisairauksiin? Ja jos ihminen ei syö kalsiumia niin luut eivät haurastu, koska vain perimä määrää luiden paksuuden ja kestävyyden?

Aika paksua taas omasta mielestäni on väittää, että _vain_ perimä vaikuttaa koiran sairauksiin ja esim. lonkkavikoihin.

• -Arttu-
        Siru kirjoitti:

No sittenhän ihmisiin pätee varmaan mielestäsi tämä sama, eli ruoka ei vaikuta ihmisten sairauksiin vaan pelkästään perimä??? Eli rasvainen ruoka ei vaikuta ollenkaan sydän- ja verisuonisairauksiin? Ja jos ihminen ei syö kalsiumia niin luut eivät haurastu, koska vain perimä määrää luiden paksuuden ja kestävyyden?

Aika paksua taas omasta mielestäni on väittää, että _vain_ perimä vaikuttaa koiran sairauksiin ja esim. lonkkavikoihin.

..Puhua perinnöllisistä sairauksista ja normaaleista sairauksista. Koirien lonkkaviat ovat perinnöllisiä sairauksia, eivätkä tule, mistään "teollisen ruoan syömisestä"

Eli perinnöllisille sairauksille et mahda mitään! Jos sinulla on geeniperimässä suuri riski sairastua vaikkapa MS-tautiin, et siitä geenistä pääse eroon, vaikka kuinka paljon söisit luomua!

• Siru
        -Arttu- kirjoitti:

..Puhua perinnöllisistä sairauksista ja normaaleista sairauksista. Koirien lonkkaviat ovat perinnöllisiä sairauksia, eivätkä tule, mistään "teollisen ruoan syömisestä"

Eli perinnöllisille sairauksille et mahda mitään! Jos sinulla on geeniperimässä suuri riski sairastua vaikkapa MS-tautiin, et siitä geenistä pääse eroon, vaikka kuinka paljon söisit luomua!

Mistä sinä tiedät mistä koiran sairaus johtuu (en puhu nyt lonkkavioista, sillä niistä en tiedä, omalla rodulla kun lonkkavikaa juurikaan ei ole)? Koiralla voi olla perimässä (niin kuin ihmiselläkin) alttius sairastua johonkin tautiin, mutta se ei välttämättä puhkea. Mielestäni tässä tulee esiin juuri ruoan vaikutus, eli huonolla ruualla ja kaikenmaailman keinotekoisilla aineilla, jotka tosiaankaan eivät kuulu oikeasti sen enempää ihmisen kuin koirankaan ruokavalioon, voi vaikuttaa sairauksien puhkeamiseen perimän ohella ja sen lisäksi. Ja tämä on oma mielipiteeni.

• -Arttu-
        Siru kirjoitti:

Mistä sinä tiedät mistä koiran sairaus johtuu (en puhu nyt lonkkavioista, sillä niistä en tiedä, omalla rodulla kun lonkkavikaa juurikaan ei ole)? Koiralla voi olla perimässä (niin kuin ihmiselläkin) alttius sairastua johonkin tautiin, mutta se ei välttämättä puhkea. Mielestäni tässä tulee esiin juuri ruoan vaikutus, eli huonolla ruualla ja kaikenmaailman keinotekoisilla aineilla, jotka tosiaankaan eivät kuulu oikeasti sen enempää ihmisen kuin koirankaan ruokavalioon, voi vaikuttaa sairauksien puhkeamiseen perimän ohella ja sen lisäksi. Ja tämä on oma mielipiteeni.

..Nyt ei taida kellään olla mitään tieteellistä näyttöä. Mutta ainakaan mitään perinnöllisiä geenimutaatioita en usko lisäaineista tulevan. Sitäpaitsi mitkä lisäaineet ovat kielletty ihmisiltä, mutta ei koirilta?

Mutta jos palataan takaisin tuohon aiheeseen, eli "perinnöllisiin sairauksiin jalostuksesta johtuen", niin on kai selvää, että tästä "sisäsiittoisuudesta" johtuen näitä sairauksia koirilla esiintyy.

• Siru
        -Arttu- kirjoitti:

..Nyt ei taida kellään olla mitään tieteellistä näyttöä. Mutta ainakaan mitään perinnöllisiä geenimutaatioita en usko lisäaineista tulevan. Sitäpaitsi mitkä lisäaineet ovat kielletty ihmisiltä, mutta ei koirilta?

Mutta jos palataan takaisin tuohon aiheeseen, eli "perinnöllisiin sairauksiin jalostuksesta johtuen", niin on kai selvää, että tästä "sisäsiittoisuudesta" johtuen näitä sairauksia koirilla esiintyy.

http://www.sukoka.com/lehti/artikkelit/3_99/toinen.html

• Kassu
        -Arttu- kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Tietenkin on eduksi sekä ihmisille että eläimille, että syö mahdollisimman luonnollista ja puhdasta ruokaa. Mutta eri asia on sitten se, miten ruokinnalla voi vaikuttaa siihen, onko koira terve vai ei. Kun jotkut sairaudet nyt sattuvat vain olemaan vahvasti perinnöllisiä, ei siinä sitten auta ruokki millä tahansa. Esimerkkinä vaikkapa epilepsia. Olen aikoinaan omistanut epileptisen koiran. Myöhemmin kävi ilmi, että muutama muukin samanlinjainen koira sai epileptisiä kohtauksia, joten mitä todennäköisemmin ei kyseessä enää ollut sattuma, vaan taipumus epilepsiaan oli perinnöllistä. Enpä usko, että vaikka olisin syöttänyt koiralle pennusta asti luomuruokaa, epilepsia ei olisi puhjennut. Olen itse kasvissyöjä (koirani lihansyöjiä) ja kannatan luonnonmukaista ravintoa, mutta ei luomu ole mikään vastaus ja parannuskeino kaikkeen.

Kirjoituksesi oli hyvä.!

• -Arttu-

• -Arttu-
        Kassu kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi. Tietenkin on eduksi sekä ihmisille että eläimille, että syö mahdollisimman luonnollista ja puhdasta ruokaa. Mutta eri asia on sitten se, miten ruokinnalla voi vaikuttaa siihen, onko koira terve vai ei. Kun jotkut sairaudet nyt sattuvat vain olemaan vahvasti perinnöllisiä, ei siinä sitten auta ruokki millä tahansa. Esimerkkinä vaikkapa epilepsia. Olen aikoinaan omistanut epileptisen koiran. Myöhemmin kävi ilmi, että muutama muukin samanlinjainen koira sai epileptisiä kohtauksia, joten mitä todennäköisemmin ei kyseessä enää ollut sattuma, vaan taipumus epilepsiaan oli perinnöllistä. Enpä usko, että vaikka olisin syöttänyt koiralle pennusta asti luomuruokaa, epilepsia ei olisi puhjennut. Olen itse kasvissyöjä (koirani lihansyöjiä) ja kannatan luonnonmukaista ravintoa, mutta ei luomu ole mikään vastaus ja parannuskeino kaikkeen.

Kirjoituksesi oli hyvä.!

..Täällä yrittänyt paukuttaa ihmisten päähän, että ei geeniperimään voi vaikuttaa ruoalla. Geenimutaatiot(perimän epänormaalit poikkeukset) ovat erittäin harvinaisia.

Geenimuutoksiin vei luonnolta aikaa miljoonia vuosia. Ei niitä synnyt 15:ssa vuodessa!

Mutta kuka vääntäisi sen rautalangasta näille "luomuoille"?

• Anni
        -Arttu- kirjoitti:

Kaikella kunnioituksella; sinähän se juuri vaadit kaikessa tieteellistä näyttöä, tämän luin minäkin jostakin tiede-artikkelista: OLOSUHTEET vaikuttavat enemmän. Kukaan ei väittänytkään ettei perimällä olisi MITÄÄN VAIKUTUSTA, joten mistä riehaannuit??? Mutta on mielestäni paljon loogisempaakin, että luonnolla on "varatoimenpide" sen varalle,että vanhemmilla onkin huonot geenit. Se ei olekaan heti tuomio,johon on tyydyttävä. Lisäksi näitä "jalostuksesta johtuvia" vikoja on myös muilla lemmikkieläimillä,kaikilla lajeilla ja nuorimmillakinkin roduilla ja ennen kaikkea myös sekarotuisilla. Mikä muukaan yhteinen tekijä näillä kaikilla on kuin luonnoton tehdasruokinta? Eläinlääkäreillä on jo kauan ollut tiedossa dogumentteja koirien jo alkaneen lonkkavian(esim.) paranemisesta vitamiineilla, mutta vain pieni osa on halukas käyttämään tietojaan; sehän tuntuu heti kukkarossa.. Totta on, että koirien, kissojen ja akvaariokalojen jalostus on mennyt aivan yli, mutta se ei poista myös tehdasruokinnan vaikutusta asiaan. Molemmat ovat yhtä lailla epäkohta.

• Luomukoirat
        -Arttu- kirjoitti:

..Mutta mitään perinnöllisiä sairauksia ei ruoasta synny! Usko jo!

väittänyt että ruoasta SYNTYY perinnöllisiä sairauksia? Kyllä Arttu nyt itse syyllistyy provosointiin. Kyse on niin yleisesti kuin tieteellisestikin aivan tunnetusta ja erittäin monen kokemasta seikasta, että sairauksia voi edistää tai ehkäistä syömätottumuksilla. Lonkkavikaa ei voi kuitenkaan verrata mielivaltaisesti vaikka epilepsiaan, kyseessähän on kasvuhäiriö eikä varsinainen elin-ikäinen sairaus(ellei sitä sellaiseksi päästetä..) kukaan ei väittänyt ettei kasvuhäiriöitä ollenkaan tule, mutta on osoitettu että siihen on mahdollista vaikuttaa, kun asiaan puututaan ajoissa. Miksi kasvuhäiriöön ei yritettäisi puuttua, vaan annetaan vaan tulla paha lonkkavika; sehän on "parantumaton sairaus"!! kyseessä eivät ole "luomuhörhöjen" omat mielipiteet vaan aivan yleisesti ja tieteellisesti tunnetut asiat, joita ei haluta tunnustaa ja yritetään kieltää ja provosoida kuten täältäkin taas huomasi..

• Luomukoirat
        -Arttu- kirjoitti:

..Täällä yrittänyt paukuttaa ihmisten päähän, että ei geeniperimään voi vaikuttaa ruoalla. Geenimutaatiot(perimän epänormaalit poikkeukset) ovat erittäin harvinaisia.

Geenimuutoksiin vei luonnolta aikaa miljoonia vuosia. Ei niitä synnyt 15:ssa vuodessa!

Mutta kuka vääntäisi sen rautalangasta näille "luomuoille"?

on ymmärretty ihan ilman sanomistakin. Entä sinä luonnonmukaiset kannanotot? Lisäaineista kun kysyit niin ihmettelen ettet ole koirayhteyksissä törmännyt ainakin kohua herättäneeseen etoksiiniin(E324)! se on varsin salakavala, sillä valmistajan ei tarvitse kertoa jos ruoka sisältää sitä, joten käytännössä sitä voi olla myös ns."luomuruoissa". Kyseessä on kasvinsuojelu- ja kuminsäilöntäaine, joka on haitallista hengitettynä, joutuessaan iholle ja nieltynä. Kemikaalilainsäädännön mukaan sitä ei saa säilyttää ihmisten elintarvikkeiden eikä eläinravinnon kanssa, mutta rehulain mukaan sitä saa lisätä 150mg kiloon täysrehua! voisin luetella tässä ne koiranruoat, joista etoksiinia on löydetty, mutta ehkä on suotavampaa että ihmiset itse selvittävät asioita; en lähde tässä mustamaalaamaan mitään tiettyä merkkiä. Kyseessä on kuitenkin ne aivan tyypillisimmät "huippumerkit" joita myyvät eläinkaupat ja -lääkärit. Ja jos ei vielä riittänyt, niin toisena esimerkkinä kerrottakoon natriumnitriitti. Tunnetusti ihmisillekin syöpää aiheuttava lisäaine julistettiin jo vuonna 1972 eläinten terveydelle haitalliseksi. Sitä on tänäkin päivänä koiranmakkaroissa. Ja vain muutamana lisäesimerkkinä BHA(E320) ja BHT(E321), joita niinikään löytyy Suomessakin myytävistä koiranruoista ja joilla on aiheutettu koe-eläimille vakavia aivovaurioita. Ne myös aiheuttavat munuais-, maksa- ja sikiövaurioita, aineenvaihduntahäiriöitä ja kolesteriarvojen nousua. Näitä löytyy lisää, kun vaan jokainen itse ottaisi asioista selvää.

• Riitta
        -Arttu- kirjoitti:

suoralla tuomitsemis-tyylillä ei ainakaan ole toivoa, ettäkö sinusta ei edes pitäisi yrittääkään, vaan alistua kohtaloonsa? Ja eikös ole aika karkeata verrata kasvunhäiriöitä johonkin vammaisuuteen tai muuhun synnynnäiseen, paljon monimutkaisempaan juttuun? Tuomitset asian josta selvästi et edes ole itse ottanut selvää ja jo julistat tietäväsi siitä kaiken! suosittelisinkin juuri sinua tutustumaan luomu-maailmaan, sinulta nimittäin löytyy juuri sitä kriittisyyttä mitä siellä tarvitaan. On vaikeaa erottaa "oikea luomu", kun siitäkin yritetään tehdä kaupallinen juttu tai sitten provosoida kokonaan olemasta. Yksi esimerkki tästä on Suomenkin markkinoille pian saapuvat "luomu koiranruoat", jotka ovatkin luomua vain osaksi. Säilöntäainetta niissäkin on, mutta sitähän ei tarvitse mainita. Ja kuinka moni taas pettyy "luomuun" ja toteaa sen pelkäksi huiputukseksi, omaa tietämättömyyttään...

• Piste
        -Arttu- kirjoitti:

sinulle vain yritettiin antaa sellaistakin kannanottoa, ettei perimä yksinänsä ole sairauksien syy, siitä on turha väitellä kun kerran se on todettu tieteellisestikin. Sinä jotenkin vääristit asioita ihan ihmeellisyyksiin, ei todellakaan kukaan väittänyt että ruoka tekee perinnölliset sairaudet, mutta sillä voi vaikuttaa meidän jokaisen perimässä asustavien sairauksien kehittymiseen täyteen loistoonsa. Minun suvussani esim. on rintasyöpää, joka kulkee myös perimässä, mutta onhan selvää että riski sairastua varsinkaan jo nuorena on pienempi,kun en tupakoi yms. Eikä kaikille tule rintasyöpää ollenkaan, vaikka se onkin perimässä, mutta rintasyöpä onkin kaikenkaikkiaan hälyttävästi lisääntynyt KOKO maailmassa!? Miten sen selität, jos kaikki on vain perimästä kiinni? Kyllä uskon saasteidenkin vaikuttavan asiaan,eikä että perimässä on nyt yhtäkkiä enemmän rintasyöpää kuin aijemmin. Jokatapauksessa syy on ulkopuolella, siis olosuhteissa.

• Luomukoirat
        Kassu kirjoitti:

Kirjoituksesi oli hyvä.!

koirillani sairauksia on ollut, en ole väittänytkään kyseessä olevan kaikenparantava taivaallinen ihme. Yksinkertaisesti vain ruokkimista sellaisella ruoalla, minkä mikäkin laji hyödyntää oikein, eli ei missään nimessä kissaa kasvissyöjäksi tai koiraa pelkän lihan popsijaksi, kun elimistö ei ole (juuri siltä PERIMÄLTÄÄN!!!) luotu siihen. Ehkä muutaman vuosimiljoonan kuluttua kissatkin syövät vain ituja ja koirat vain lihaa ja verta, mutta nyt puhutaan tästä hetkestä.

• luomu

• Rotukoiran puolesta

Pentutehtailijat eivät jalosta koiria, ne vaan tehtailevat pentuja ja heidän tekemisistään kärsivät eivät ainoastaan pennun ostajat, vaan myös ne asiansa osaavat kunnialliset kasvattajatkin mm. mainitsemallasi tavalla: "geenien siirtymisellä".

Sekarotuiset koirat eivät ole yhtään sen terveempiä kuin rotukoiratkaan. Moneltako sekarotuiselta tiedät kuvatun esim. lonkat tai tarkastetun silmät? Jos ei ole varaa koirastakaan maksaa niin ei taatusti myöskään rahaa tutkituttaa sitä. Jo lonkkakuvaus maksaa, alkaen n. 400 mk. Koska sekarotuisia ei voi vakuuttaa (poikkeuksena mahd. yksi vakuutusyhtiö) mutta kuitenkin, niitä vakuutetaan erittäin harvoin ja sen seurauksena useimmin kun niitä kohtaa jokin onnettomuus tai vakava sairaus jonka hoitokustannukset nousevat tuhansiin markkoihin, ainoana hoitona on lopettaa ne ja siinäkin halvimmalla tavalla pihan perälle ja kuula kalloon. Syynä sama: kun ei ollut varaa maksaa, niin ei myöskään ole varaa/halua maksaa kalliita hoitokuluja, mitä rotukoirasta saisi vakuutuksesta pois.

Ei kukaan itseään kunnioittava koirankasvattaja jalosta tarkoituksella sairaita koiria... miksi jalostaisi?

• Luomukoirat

täällä oikein on!!?? Kyllä minun tuttavillani on sekarotuisille tehty melko pitkälle samat tutkimukset kuin rotukoirillekin, tietenkin! eikä todellakaan ole kohdeltu huonommin ja annettu viimeinen palvelus sen epäkunnioittavammin kuin usein saman talouden rotukoirillekaan,tietenkään! varmasti rotukoiria tutkitaan enemmän, kun koiran mukana kerran tulee selkeät neuvot ja varoitukset mahdollisista periytyvistä sairauksista,toisin kuin sekarotuisilla.. Myös monissa harrastuksissa vaaditaan tiettyjä tutkimuksia; harrastuksiin valitaankin useimmiten rotukoira, jotta sen voi ennustaa sopivan harrasteeseen paremmin. Mutta eläinrakas ihminen ottaa itse selvää sekä tutkii myös sekarotuisen koiransa, kuten useimmat tuttavani. Itselläni on ollut vain rotukoiria, mutta yhtälailla olisin kiinnostunut selvittämään sekarotuisenkin terveydentilan sekä vanhenemisennusteen, kuin roturakeillani; enhän muuten olisi eläinrakas. Ja sekarotuisissa on lonkkavikaa ja muita, kuten puhdasrotuisissakin, ei se "rotujen sekoittuminen" ole näyttänyt tarpeeksi vaikuttavan vaan olosuhteet vievät voiton. Ja alkaa varmaan maistua pakkopullalta, mutta pakko minun on kertoa tosiasiat että kyllä terveempiä ovat olleet ne roturakit ja sekarotuiset, joille on syötetty enimmäkseen kotiruoan tähteitä, vaikkei sekään ihanteellinen ruokavalio ole.. Sairaampia ovat olleet lähinnä kuivanappuloita ja varsinkin koiranmakkaroita popsivat, mitä halvempi merkki sen pahempi. Ja terveimpiä kaikista tietenkin luonnollisesti syövät..

• Koira kiittää koiraystävää
        Luomukoirat kirjoitti:

täällä oikein on!!?? Kyllä minun tuttavillani on sekarotuisille tehty melko pitkälle samat tutkimukset kuin rotukoirillekin, tietenkin! eikä todellakaan ole kohdeltu huonommin ja annettu viimeinen palvelus sen epäkunnioittavammin kuin usein saman talouden rotukoirillekaan,tietenkään! varmasti rotukoiria tutkitaan enemmän, kun koiran mukana kerran tulee selkeät neuvot ja varoitukset mahdollisista periytyvistä sairauksista,toisin kuin sekarotuisilla.. Myös monissa harrastuksissa vaaditaan tiettyjä tutkimuksia; harrastuksiin valitaankin useimmiten rotukoira, jotta sen voi ennustaa sopivan harrasteeseen paremmin. Mutta eläinrakas ihminen ottaa itse selvää sekä tutkii myös sekarotuisen koiransa, kuten useimmat tuttavani. Itselläni on ollut vain rotukoiria, mutta yhtälailla olisin kiinnostunut selvittämään sekarotuisenkin terveydentilan sekä vanhenemisennusteen, kuin roturakeillani; enhän muuten olisi eläinrakas. Ja sekarotuisissa on lonkkavikaa ja muita, kuten puhdasrotuisissakin, ei se "rotujen sekoittuminen" ole näyttänyt tarpeeksi vaikuttavan vaan olosuhteet vievät voiton. Ja alkaa varmaan maistua pakkopullalta, mutta pakko minun on kertoa tosiasiat että kyllä terveempiä ovat olleet ne roturakit ja sekarotuiset, joille on syötetty enimmäkseen kotiruoan tähteitä, vaikkei sekään ihanteellinen ruokavalio ole.. Sairaampia ovat olleet lähinnä kuivanappuloita ja varsinkin koiranmakkaroita popsivat, mitä halvempi merkki sen pahempi. Ja terveimpiä kaikista tietenkin luonnollisesti syövät..

ei mistään lonkkakuvista tai esimerkiksi silmätarkastuksista mitään ennustetta eliniän pituudeksi voida laatia. Syö sinä vaan "luomu" koirinesi heinää ja voi hyvin mutta älä viitsi uskoa itsekkään noita juttujasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      195
      2737
    2. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      300
      2642
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      41
      2334
    4. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      159
      1414
    5. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      17
      1112
    6. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      48
      1090
    7. 57
      792
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      781
    9. Kullannuput kaahas Stopintakaa ja kolari...

Tätä se mun uneni tiesi...
      Ilmajoki
      19
      699
    10. 55
      682
    Aihe